Rem op financiële avonturen Esselink wil breed zijn in bouwen PZC Gegarandeerde rente SNS blijkt lager dan voorgespiegeld r mrïiëmr- Koper aandelenlease Spaarbeleg liet zich makkelijk in de luren leggen Max Havelaar uniformeert verpakking Fonds omzeilt fiscus bij gouden handdruk Helft Duitse bedrijven schrapt banen profijt het bedrijf vrijdag 4 april 2003 Is de klant zo dom geweest of is de verkoper een rat die alleen aan zijn eigen portemonnee dacht? Bij de ingewikkelde aande- lenleaseproducten die eind jaren negentig op de markt kwamen lijkt beide het geval te zijn. Nieuwe regelgeving moet voorko men dat de klant zich nog een keer in een ongewis fi nancieel avontuur stort. door Alex Bogers DEN HAAG - Een nieuwe groep verontwaardigde consumenten eist geld terug van een verzeke raar. Na Legio Lease en Spaar Select is nu Aegon-doehter Spaarbeleg aan de beurt. Ko pers van Sprintplan (een pro duct van Spaarbeleg) hebben zich verenigd omdat zij er nu pas achter komen dat zij in het verleden een consumptief kre diet kochten op basis van aan delen. De kopers van Sprintplan wor den door de gekelderde beurs koersen geconfronteerd met nul procent winst en zijn hun maan delijkse premie kwijt. Zezeggen nu verkeerd te zijn voorgelicht door verzekeringstussenperso nen, want ze dachten een spaarrekening te openen met een gegarandeerde uitke ring. Miscommunicatie De tussenpersonen willen zeker niet de hele schuld op zich ne men van de miscommunicatie en financiële dromen die aan scherven liggen. Het is een com binatie van slechte voorlichting door de tussenpersoon en heb zucht bij de consument, vindt Paul Oostdam van de organisa tie van assurantiebemiddelaars NBvA. „In iedere branche doen zich incidenten voor. Maar con sumenten hebben met dichtge knepen ogen de aandelenlease- producten gekocht." Oostdam stelt dat mensen el kaar eind jaren negentig gek maakten met beleggen. De beurs steeg vele tientallen pro centen en iedereen sprak erover. Op feestjes werd je voor gek ver sleten als je je spaargeld op een renterekening niet omzette in een aandelenportefeuille. Im mers, de wereld was veranderd en met de nieuwe economie zou den de koersen nooit meer da len. Wervend De verzekeraars doken volgens Oostdam boven op die trend door met beleggingsproducten te komen waarbij het leek dat ieder risico was uitgebannen. Ze bedienden zich van termen als garantiewaarde, verzekerd kapitaal en sparen, noemden rentebetalingen 'premie' en ge bruikten rekenvoorbeelden waarbij de beurs tien procent of meer per jaar steeg. Kortom: al les leek erop gericht om de klan ten op het verkeerde been te zet ten. De tussenpersonen hebben de wervende teksten en folders na tuurlijk graag aan de klanten doorgespeeld. Zij kregen im mers provisie over ieder ver kocht product. Maar een goede tussenpersoon heeft volgens Oostdam de klant meer uitleg gegeven en wel degelijk op de ri sico's gewezen. Die tussenper soon heeft ook uitgelegd wat de klant eigenlijk kocht, bijvoor beeld een consumptief krediet of een belegging met een overlij - densrisicoverzekering. Het is echter maar de vraag of de klant het altijd begrepen heeft en vooral of hij het heeft willen be grijpen. Hoe dan ook, de toezichthouder op de financiële markten, AFM, heeft de regels voor de tussen personen de afgelopen jaren aangescherpt. In de eerste plaats moet de tus senpersoon tegenwoordig een vergunning hebben en niet zoals in het verleden alleen een diplo ma en een inschrijving bij de SER. Daarnaast moeten tussen personen klanten die vragen om ingewikkelde spaarproducten tegenwoordig screenen. Aan de hand van onder meer vragen over het inkomen en vragen over de wens om risico te lopen moet de tussenpersoon nagaan wat voor soort producten hij de klant kan verkopen. Volgens Oostdam controleert de AFM regelmatig of de tussen personen zich aan de nieuwe re gels houden. Achteraf wordt dan nagegaan of de intermedi air het risicoprofiel heeft opge steld en of op de juiste manier is gewaarschuwd voor de gevaren van alle producten. Of de kans op herhaling van de afgelopen jaren daarmee is uit gebannen is de vraag. De aan bieders van spaarproducten op basis van aandelen houden zich momenteel koest. Maar dat komt volgens Oostdam niet door de kritiek van de klanten en consumentenorganisaties, maar puur doordat de beurzen zo belabberd presteren. Zodra de beurs weer opkrabbelt, ko men de banken en verzekeraars weer met aandelenproducten denkt Oostdam. GPD DEN HAAG -Staatssecretaris Van Ardenn- nieuwe pak Max Havelaar-koffie in de nieu- eerst pakken koffie van Max Havelaar die ne van Ontwikkelingssamenwerking koopt we verpakking. In de supermarkten en we- overal gelijk zijn. in een supermarkt in Den Haag het eerste reldwinkels liggen sinds gisteren voor het foto Ed Oudenaarden/ANP door Jan Ruesink ENSCHEDE - Ontslagen na twintig jaar trouwe dienst. Een gouden handdruk van tienduizenden euro's lijkt het leed te verzachten, maar de fiscus eist ook van werkloze arbeiders zijn deel op. Afge lopen jaar kregen 115.000 werknemers zo'n vergoeding wegens gedwongen ontslag en dit jaar zullen de aantal len niet lager zijn. Werknemers kunnen dat geld direct op hun bankrekening gestort krijgen, maar in dat geval eist de Belastingdienst wel het volle pond en dat kan oplopen tot een heffing van 52 procent. Bovendien kan de blije ontvanger te maken krijgen met een rendements heffing over dat kapitaal in box 3. Wie het geld, of een deel daarvan niet direct nodig heeft, kan kiezen uit twee op ties om de fiscus voorlopig buiten de deur te houden: een lijfrentepolis of het oprich ten van een stamrecht-BV Bij een lijfrente belegt een verzekeraar het kapitaal en krijgt de werknemer later (bijvoorbeeld als aanvulling op het pensioen) een perio dieke uitkering. Pas dan zal de fiscus afrekenen en dat is dus later (rentevoordeel) en doorgaans in een lagere schijf. Het voordeel van deze optie is de zekerheid, het na deel zijn de kosten (3 tot 10 procent van de koopsom) en de inflexibiliteit (geen tus sentijdse uitkering of andere beleggingsvorm mogelijk). Voor wie een grote gouden handdruk krijgt (vanaf pak weg 75.000 euro) wordt het oprichten van een stamrecht BV interessant. De BV belegt het geld zoals de eigenaar dat wil en gaat met de eigenaar ook een lijfrenteverplichting aan. De nadelen daarvan zijn de hoge oprichtingskosten van een BV. (plus een ver plichte storting van 18.000 euro uit de privémiddelen), de jaarlijkse aangifte, de pu blicatie in het handelsregis ter en de opheffingskosten van de BV aan het eind van de rit. Belastingadviesbureau De Jong Laan (26 vestigingen in Nederland) denkt te kun nen scoren met een 'vierde weg'. Vennoot Eric Kosters heeft na veel puzzelen en stu die van diverse belasting wetten ontdekt dat de instelling van een fonds de deelnemer veel voordelen biedt. Een (persoonlijk) gou- denhanddrukfonds is name lijk wel een fiscale vorm, maar geen rechtspersoon. De methode is volgens Kosters na overleg geaccepteerd door de Belastingdienst De werk nemer houdt zelf het beheer over het geld in het fonds en kiest dus ook zelf een bank of vermogensbeheerder Tegenover de BV heeft die constructie als voordeel dat er geen notariële akte, KvK- inschrijving en -kosten zijn, alsmede geen liquidatiekos- ten aan het eind. De werkne mer/beheerder kan daaren tegen wel zelf steeds zijn beleggingsbeleid wijzigen en geld opnemen en zit dus niet vast aan een eenmaal geko zen optie. Daardoor zou het fonds ten opzichte van zowel contante opname, lijfrente polis als stamrecht-BV voor delen opleveren. De Jong Laan wil bij individuele en collectieve ontslagzaken de oprichting van zulke fondsen begeleiden. Uiteraard wil het bureau daar wat aan verdie nen, maar volgens Kosters zijn de jaarlijkse kosten maar een kwart van die van de stamrecht-BV, terwijl er ook naar beter renderende beleggingen kan worden ge switcht dan bij de lijfrente polis het geval is. ,,Je zit dus niet meer vast aan de huidige lage rentestand." De Jong Laan heeft het goudenhanddrukfonds in middels aan enige tientallen ontslagenen weten te slijten en zegt in gesprek te zijn met grote reorganiserende werk gevers die het product aan het af te vloeien personeel willen aanbieden. GPD Het bouwmaterialenbedriil Esselink in Middelharnis. FRANKFURT - De voortduren de economische misère in Duits land heeft grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Een giste ren gepubliceerd onderzoek van de zakenkrant Handelsblatt toont aan dat 50 procent van de ondernemingen die deel uitma ken van de belangrijkste index van de beurs van Frankfurt, de DAX-index, op hun personeels bestand bezuinigen. In totaal verdwijnen volgens deze peiling dit jaar minstens 30.000 van de twee miljoen ar beidsplaatsen die deze concerns bieden. Bovendien zijn de be drijven van plan meer te schrap pen als de oorlog in Irak langer duurt. Schuldenlast Het met een enorme schulden last kampende Deutsche Tele kom is van plan dit jaar 15.000 banen op te heffen. De HPV, Hy- poVereinsBank, moet eind van dit jaar 2600 arbeidsplaatsen minder tellen. Deutsche Bank krimpt met bijna tweeduizend banen. Dat zijn slechts enkele DAX-bedrijven die de krant als voorbeeld toont. Daarnaast wijst Handelsblatt op de personeelsstop en het ver plicht korten op de werktijd door gebrek aan omzet. Die praktijken gelden bij vlieg maatschappij Lufthansa, in de autobranche (Daimler- Chiysler) en voor handelscon cern Metro. Het federale arbeidsbureau heeft gisteren gemeld dat de werkloosheid over de afgelopen maand is uitgekomen op 4.607.900. Opleving Daarmee sluiten de officiële cij fers van het Bundesanstalt für Arbeit precies aan op de eerder geuite voorspellingen van des kundigen. Die hadden ook ver wacht dat in maart het totaal aantal werklozen zou uitkomen op 4,6 miljoen, ofwel 11,1 pro cent van de beroepsbevolking. Dat zijn er weliswaar 100.000 minder dan in februari, maar 440.000 meer ten opzichte van maart 2002. Daarmee is volgens hen de gebruikelijke conjunctu rele opleving aan het begin van het voorjaar uitermate zwak ge weest. Gecorrigeerd voor seizoensin vloeden nam het aantal werklo zen zelfs fors toe. Het federale ai beidsbureau meldde een stij ging met bijna 52.000 tot 4,414 miljoen. ANP Naam Esselink Bouwmaterialen BV Plaats Zierikzee en Middelharnis Opgericht 1913 Aantal werknemers 59 door Inge Heuff MIDDELHARNIS - Een zo breed mogelijk gebied bestrij ken op de markt van bouwmate rialen, dat is wat het 90-jarige bedrijf Esselink Bouwmateria len in Middelharnis sinds jaar en dag nastreeft. Enerzijds bedient Esselink het professionele marktsegment met zijn showroom en profcen ters, anderzijds bezit het vijf Gamma bouwmarkten voor de doe-het-zelver. Daarnaast be hoort ook Betonmortel Greve- lingen tot het bedrijf. Het werkgebied van de groot handel ligt grotendeels op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse ei landen. De eigen vrachtwagens zorgen voor materiaaldistribu tie vanuit de magazijnen in Middelhaxmis en Zierikzee. Het centrale punt van Esselink Bouwmaterialen in Middelhar nis is de showroom van 1250 vierkante meter. Voorbeelden Daar komen de architecten, bouwbedrijven en hun op drachtgevers kijken wat er mo gelijk is op het gebied van ruw en afbouw, welke stijlen er zijn en wat bij elkaar past. Voorbeel den van bakstenen, kozijnen, buitendeuren en dakpannen maar ook van badkamers, haar den, plafond- en wandafwer king en tegels, worden volop ge toond. „Alleen keukens hebben we niet", vertelt algemeen direc teur T. van Dieren. Samen met zijn zoon A. van Dieren, hoofd verkoop, en commercieel direc teur J. Goedegebuur legt hij de ontwikkeling van het bedrijf en de veranderingen in de bouw markt uit „De link tegels en sa nitair is korter en meer voor de hand liggend; voor ons was de keuze voor badkamers daarom logischer. Ooit begonnen in drainagebui zen voor landbouwpercelen kwam de oprichter van het bedrijf, C. Esselink, via een overname van een betonwaren- fabriek en bouwmaterialen- handel in 1913 in deze laatste sector terecht. En zoals deze grondlegger al bezig was, zoekt Esselink Bouwmaterialen ook in deze tijd openingen om de markt verder te verbreden. Dat was in 1968 zo toen samen met Mebin, een grote producent van mortel, en collega-hande laar Van Dijk uit Zierikzee de Betonmortel Grevelingen werd opgericht (nu twee vestigingen: Zierikzee en Stellendam met veertien werknemers). Dat was zo in 1982 toen Esselink diezelf de collega Van Dijk overnam en de vestiging in Zierikzee als fili aal aanhield. En in 1984 toen Esselink zijn eerste Gamma (in Ridderkerk) opende. Inmiddels heeft het bedrijf vijf van deze vestigingen, waaronder die van Goes en Vlissingen, metzo'n 120 voltijdwerkers in dienst. Levering Een half jaar geleden is vanuit Middelburg de zelfstandige montagedienst MBE-afbouw voor systeemwanden en -pla fonds opgericht, die elf mensen in dienst heeft. Esselink Bouw materialen levert zowel aan grote bouwprojecten als aan de particuliere huizenbouwer. Directeur Van Dieren: „Onze showroom en de profcenters in Zierikzee en Middelharnis zijn voor het professionele segment. De Gamma's bedienen een an dere markt, die overigens net zo interessant voor ons is de doe- het-zelver. Dan praat je over een andere kwaliteit en een andere informatieverstrekking. „De bouwmarkt is veranderd", zegt Goedegebuur. „Mensen hebben het liefst zo min moge lijk aanspreekpunten. Dat bete kent dat de rol van de groothan del ook verandert." „Bouwgrond is schaars in Ne derland", vult Van Dieren ju nior aan „Dat maakt de mensen kritisch en veeleisend. De klant wil veel informatie. Wij worden het aanspreekpunt voor de op drachtgever, in plaats van de aannemer." De showroom van Esselink is uitgebreid met een presentatie van een projectontwikkelaar die 163 woningen in Middelhar nis gaat neerzetten. Potentiële huizenkopers kunnen in dit deel van de showroom zien waar de standaarduitrusting van hun huis uit gaat bestaan. foto Marijke Folkertsma Twee keukens en twee badka mers, voorbeelden van de ruw bouw en uitgebreide tekeningen van mogelijke meubilering, moeten de kopers helpen de aankoop te visualiseren. Voorlichting Willen de klanten de zaken naar eigen wens inrichten, dan hoe ven zij slechts de hal over te ste ken om in de reguliere show room van het bedrijf te komen. Voor de presentatie aan moge lijke kopers staan drie voorlich tingsavonden op de agenda. „Dit is een samenwerkingsver band met de projectontwikke laar, de makelaar en de bank, zoals wij in de toekomst meer samenwerkingsverbanden wil len zoeken", legt Goedegebuur uit. „Bundeling van krachten is noodzakelijk om de klant te behouden Als bouwmateria- lengroothandel kunnen wij ons onderscheiden door de voor lichting over elke specialisatie. door Hans Sonders DEN HAAG - Je hebt waarheid, leugen en statistieken, luidt een oud gezegde. Naast de eendui dige helderheid van de eerste twee begrippen staat de meer duidige ondoorzichtigheid van de laatste. Een 'onderzoeksre sultaat' is noch het een noch het ander, een soort gemiddelde. Het ligt tussen waar en niet waar in, een grensgeval. Met reclame lijkt het net zo. Re clame wil iets verkopen en het product zo voordelig mogelijk aanprijzen. Dat is bekend en ie dereen houdt er rekening mee. Reclame maakt het product iets mooier of beter dan het is. Zij is nooit helemaal waar. Maar in onze gedachten trekken we de overdrijving er gewoon van af. Anders wordt het als reclame iets weglaat. Zeker als dit essen tieel is De klant wordt dan op het verkeerde been gezet. „Ach ja, reclame", vergoelijkt de woordvoerder van een grote bank. „Reclame is er in de eerste plaats om te prikkelen en de aandacht te trekken Later komt de volledige informatie wel." Is daarmee de kous af? Oordeel zelf. In advertenties voor SNS Ren dementsparen lokt de gelijkna mige bank de klant met een ge garandeerde minimale rente van 175 en een maximale van 7 0 procent. Rentevergoedingen worden in Nederland altijd per jaar be doeld. Als je iemand vraagt naar de rente die hij voor zijn hypo theek betaalt, dan verwacht je een antwoord dat een percenta ge per jaar aangeeft. Hetzelfde geldt voor een spaarrekening. Alleen bij rente op creditkaar ten en ander kortlopend krediet kan het anders liggen. Bij 'spa ren' denken mensen aan een rentevergoeding per jaar. Gegarandeerd Daarvan is echter bij SNS Ren dementsparen geen sprake. Bij nadere informatie blijkt het hier te gaan om een periode van ze ven jaar. Over die periode wordt bij elkaar minimaal 17,5 pro cent rente vergoedt of maxi maal 70 procent rendement be haald Dat is natuurlijk wel wat anders dan je verwacht. Stel men legt 5000 euro in. Na zeven jaar wordt altijd mini maal de inleg plus 17,5 procent rente uitgekeerd. Dat is een be drag van 5875 euro. Gegaran deerd. Maar men kan ook maxi maal 70 procent rendement behalen. Daarvoor is de inleg gekoppeld aan de Dow Jones Euro Stoxx 50 SM Index. Zeg maar een mandje met Europese aandelen. De waarde hiervan kan stijgen en dalen. De stijging wordt voor maximaal tien pro cent per jaar meegenomen, een daling voor ten hoogste vier procent. Wanneer de onderliggende aan delen meer stijgen dan tien pro cent per jaar, strijkt de bank het meerdere op. Daarentegen vangt de bank ook het verlies op, indien de aandelen meer dan vier procent in waarde dalen. Overigens heeft de bank zich te gen die daling ingedekt. Met de aankoop van put-opties bij het aangaan van de belegging, blijft de onderliggende waarde van de inleg altijd in tact. Dit wordt be taald uit een hoger rendement dan de minimale 17,5 procent (over zeven jaar!) die de klant wordt uitbetaald. Want dat is slechts 2,33 procent per jaar. Rente-op-rente levert dat dan de uiteindelijke 17,5 procent ge garandeerde opbrengst op. Laatdunkend In de toelichting op het product doet SNS-bank een beetje laat dunkend over de vier procent rente die op een normale spaar- rente wordt behaald. De bank zet dit tegenover de maximaal 70 procent die op de beleggin gen kan worden verdiend. On vermeld blijft dat die vier pro cent altijd nog een stuk hoger is dan de 2,33 procent die SNS- bank vergoedt. Toegegeven, die vergoeding wordt gegaran deerd, terwijl de rente-op brengst op een spaarrekening kan fluctueren. Ook de rente stijgt en daalt immers. En daar naast, laat de bank weten, dat er met de SNS Rendementsreke ning ten minste 'de kans' be staat op een beter rendement In de voorbeelden komt de bank natuurl i j k op een mooi resultaat van bij elkaar (na zeven jaar!) 46,5 procent opbrengst. De profijtelijke jaren op de beurs overtreffen in het voorbeeld vanzelfsprekend de minder for tuinlijke. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9