Z
Een verduveld moeilijk kunstje
PZC
Ford speelt mooi weer met de StreetKa
25
Nutteloosmaar hoe dan ook speelgoed
Afstand-radar dichterbij'
OAutoTrack.nl vrijdag 4 april 2003
Vraag antwoord
Volgende week in Auto:
Test: Honda Accord
Tunen met zandzakken en een zaag
De Peilstok: wat maakt rijders razend?
Door Rien van der Steen
zijn duidelijk nog
niet lekker inge
werkt, op de ver
nieuwde Slotema-
'kers Anti-Slipschool
aan de rand van het Zandvoort-
se circuit. In het leslokaal krij
gen de cursisten bijvoorbeeld
een video te zien met pom
pend remmen als beste reme
die. Een instructeur haast zich
te zeggen dat die regel niet
meer geldt.
Buiten op de baan zitten zo'n
veertig cursisten in een stuk of
dertien Opels Astra. Ze moeten
nogal wachten voor de oefenin
gen. Een instructeur snelt van
auto naar auto. „Sorry, maar
we hebben plots een zieke."
Ook bedrijfsleider Leo Krippen-
dorf heeft het druk, want de
vernieuwde slipschool is net
twee weken open en nog niet
alles loopt op rolletjes.
Voor de motorfiets gelden in
Nederland al beperkende re
gels wanneer je rijbewijs A
haalt. Over een getrapt rijbe
wijs voor de auto, het zoge
noemde Rijbewijs in Stappen
(RIS), wordt nog onderhandeld.
De opleiding beoogt meer vei
ligheid op de weg met een ver
plichte rijvaardigheidstraining.
Slotemakers is een van de gro
te vaardigheidstrainers. De an
tislipschool zit in een splinter
nieuwe accommodatie met
twee slipbanen, een spekglad
de rotonde en een wintersport-
helling (dertien procent) die
nog even niet klaar is. De
school werkt met tien vaste in
structeurs en 25 oproepkrach
ten. „We kunnen maximaal
zestig cursisten per dag heb
ben. Bedrijven zijn de grootste
klant. Zij sturen hun personeel.
Een cursus kost 159 euro, in
clusief lunch."
Crash
De school heeft een jaaromzet
van 1,5 miljoen euro. Rob
Slotemaker - „Het mag niet,
maar het kan wel" - startte er
mee in 1957. Toen hij in 1979
op het circuit bij een crash zijn
nek brak, nam coureur Jan
Lammers de school over. Dat
ging maar drie jaar goed. Ook
onder de huidige eigenaar In
terstate Group blijft de school
gebruik maken van de naam
Slotemaker. „Al komen er nog
steeds cursisten die vragen of
Rob er is", zegt Krippendorf.
Hij vindt het 'belachelijk' dat
voor een auto nog altijd geen
getrapt rijbewijs bestaat. „Ie
dereen weet hoe levensgevaar
lijk een auto kan zijn."
Op de baan blijkt weer dat de
chauffeur daarheen stuurt
waar hij naar kijkt. Net als met
skiën. De meesten slagen er in
de eerste slip van de uitbreken
de auto op te vangen, maar de
tweede is de gemeenste. En
vaak veroorzaken ze zelf een
derde door veel te veel sturen.
Moeilijk
Pompend remmen blijkt geheel
en al uit de tijd. Remmen tegen
blokkeren aan geldt nu als het
ideaal, nog beter dan een abs-
systeem zelfs. Om te kunnen
sturen moet je zorgen dat de
wielen blijven rollen, hamert de
instructeur. Slipt de auto over
de voorwielen, dan laat je het
gas los en houd je het stuur vast
in de gewenste richting. Bij een
achterwielslip stuur je de goede
richting in en gééf je wat gas.
Het blijkt nog een verduveld
moeilijk kunstje. Voor Cor (53).
dagelijks met een tamelijk vlug
ge Alfa Romeo onderweg, is het
de eerste keer. „Ik vind het erg
leuk, maar ook heel nuttig.
Want ik weet me in sommige
situaties geen raad. Dit moet ik
zeker meer gaan doen."
Krakend remmen
Veel cursisten schrikken van
het rempedaal dat pulseert
als ze het krachtig induwen.
Ook kraakt het, alsof er een
pak melk onder ligt. Ze laten
het dan onmiddellijk los, om
dat ze niet beseffen dat het
de reactie van het abs, het
antiblokkeersysteem, is. In de
VS wordt de pulserende be
weging al uit het pedaal ge
filterd omdat er te veel kop-
staartbotsingen gebeuren
door schrikreacties van de be
stuurders. De krakende gelui
den van de abs-pomp blijven.
Cor heeft gelijk. Met een enkele
cursus steek je wel wat op,
maar wil je echt beter, veiliger
rijden, dan dien je zo'n cursus
enkele keren te doen. Liefst bij
verschillende rijvaardigheids-
scholen (in ons land zijn er 'n
stuk of zes) omdat iedere in
structeur andere nadruk legt.
Ford begint bij Pininfarina met de productie van de StreetKa. Hen mooi open
karretje, waarvan er in Nederland vanaf mei driehonderd te koop komen.
De fraaie Streetka heeft een handbediend kapje.
Door Rien van der Steen
Langs de fraaie Croisette in het
Zuid-Franse Cannes draait een
man met aan de hand een
ogenschijnlijk veel te jonge
vriendin zich om. Hij kijkt be
wonderend naar het open au
tootje dat voorbij zoeft. De zon
nige boulevard wordt al be
volkt door meiden als Jennifer
Lopez en bruine Brad Pitts.
Ook zij draaien zich om als de
nieuwste Ford langsrijdt. In
Cannes zijn ze qua dikdoenerij
wel wat gewend en een cabrio
let kom je er net zo makkelijk
tegen als een bekende acteur.
Misschien kijken ze allemaal
naar de StreetKa omdat het een
Italiaanse auto is. Hij wordt na
melijk gebouwd door Pininfari
na in Turijn. Ook het eenvoudi
ge canvas kapje komt uit die
buurt.
De Ka met zijn aparte ronde en
tegelijk hoekige uiterlijk is nu
ruim zes jaar oud en Ford vond
het tijd worden om hem tot
een serietje uit te breiden. Met
de StreetKa en de SportKa vor
men ze nu samen een familie,
zeg maar de familie Ka3. De
goedkoopste is de gewone Ka
met een iets gemoderniseerd
1.3 motortje voor 9.000 euro.
Dan de op rijplezier gerichte
SportKa, voorzien van lederen
interieur, die vanaf augustus
voor 17.000 euro te koop komt.
En tot slot de StreetKa, met de
zelfde, opgewekt ronkende
1.6/94 pk motor als in de Sport
Ka.
Straf
De door Ghia ontworpen twee-
zits-roadster met opvallende
rolbeugels en een volledig met
de hand op en neer te klappen
softtopje staat op het onderstel
van de (oude) Fiesta en de Ford
Puma. Hij kost een straffe
26.000 euro. Dat is ruim vijf
mille duurder dan bijvoorbeeld
de Peugeot 1.6 CC met zijn
elektrisch bediende stalen
klapdak, en veel prijziger nog
dan de Smart Roadster.
Ik wil mijn auto verkopen. Hoe kom ik te weten hoeveel hij
nog waard is? Het is een Ford Fiesta I.li van 1991 met
36.000 kilometer op de teller. Er zitten vier nieuwe banden
op en de accu is net vervangen.
De waarde hangt af van veel factoren. Bepalend zijn
vooral de zogeheten dagwaarde, de leeftijd, de kilome
terstand, de staat van onderhoud en de uitrusting. De
dagwaarde kunt u bepalen via de ANWB/Bovag-koerslijst
op www.anwb.nl. Ook handig is het om op occasionsites
als AutoTrack.nl, AutoTrader.nl en Marktplaats.nl te kij
ken wat anderen voor vergelijkbare auto's vragen. Gou
den regel: ga daar vijftig euro onder zitten. Als de auto
in uitzonderlijk goede conditie is, erg weinig kilometers
of mooie accessoires heeft mag u best iets meer vragen.
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl
Voor alle antwoorden: ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto
Als het zogeheten Rij-
bewijs In Stappen
(RIS) er komt, wordt
een rijvaardigheids
training straks onder
deel van de rijoplei
ding. Tot het zover is
leert een dagje slip-
school hoe fout het
kan gaan. Nee, we
gaan niet pompend
remmen.
Een spectaculaire achterwielslip is met goed sturen op te vangen. Foto's Roland de Bruin
Terwijl radarverklikkers in de
ban gaan, komen radarsyste
men in de auto met de dag
dichterbij. Er rijden bijvoor
beeld al 40.000 Mercedessen
rond die automatisch afstand
houden tot de voorligger. Mer
cedes-Benz kwam in 1998 met
het systeem, dat inmiddels in
vijf verschillende modellen le
verbaar is. Ook andere merken
als Jaguar en Nissan rusten hun
modellen uit met radar.
Mercedes noemt zijn intelli
gente cruise control 'distronic'.
Het werkt met een radarsensor
achter de grille. De auto houdt
een vooraf ingestelde snelheid
vast tot hij een voorligger na
dert. Op dat moment houdt de
auto volautomatisch in. Wordt
de afstand nóg kleiner, dan
kan de auto zelfstandig bij rem
men.
Een noodstop kan de auto niet
zelf maken. Zodra het tijd
wordt dat de bestuurder eigen
handig ingrijpt, licht een waar
schuwingslamp op en klinkt
een akoestisch signaal. Volgens
Mercedes maakt de distronic
autoritten comfortabeler, rusti
ger en veiliger. Te weinig af
stand houden is een van de
meest voorkomende oorzaken
van ongelukken.
Intelligente cruise control: de auto berekent zelf de veiligste afstand tot de
voorligger en past de snelheid aan.
Een mobiele dvd-speler voor auto of camping.
Draagtas met dvd
Een filmpje kijken of naar muziek luisteren op de
achterbank van de auto is een leuke bezigheid op
lange ritten.
Maar auto's met een dvd-installatie zijn duur. Halfords
heeft nu een mobiele dvd/cd-speler in een draagtas, die
je in de auto op twaalf volt aansluit. Die mogelijkheid
maakt de speler ook geschikt voor op de camping of ge
woon thuis. De tas kan in de auto met klittenband aan
de hoofdsteun van de voorstoel bevestigd worden. De
speler heeft een dertien centimeter groot beeldscherm
pje voor films. De dvd-tas met afstandsbediening en
eventueel twee schermen kost 369 euro.
Fausto met gebreide kraag
Het ziet eruit als een heel oud wielrenshirt, maar het
is gemaakt van de allernieuwste stof.
Fabrikant Agu noemt het dan ook een 'vintage' - een mo
determ voor versleten - shirt. Blikvanger op het ademen
de en vochtregulerende truitje is wielerlegende Fausto
Coppi. Het is voorzien van een gebreide kraag, en
mouwtjes en achterzakken met een knoopje in plaats
van een rits. Het vintage shirt is verkrijgbaar in zwart
wit, rood en sepia (zandkleurig), in alle maten. De prijs
is niet ouderwets: 72,50 euro.
Fietszitje met
hoofdsteun
Ssangyong trekt eraan
Alle SsangYongs mogen voortaan een maximaal ge
remd aanhangergewicht van 3.500 kilo trekken.
De Koreanen, die in licentie van Mercedes gebouwde
motoren gebruiken, zeggen dat ze daarmee het eerste
merk op de Nederlandse markt zijn met zo'n typegoed
keuring voor alle modellen. Voor de Musso en Rexton
gold die al, maar nu mag ook de Korando, de kleinste
vierwielaangedreven SsangYong. drieënhalve ton trek
ken.
SpaceStar-feestje
NedCar in Born, de enige grote autofabriek van Ne
derland. heeft sinds 1998 al 200.000 Mitsubishi's
SpaceStar geproduceerd. Van alle gebouwde SpaceStars
zijn er 20.000 in Nederland verkocht. Ook de politie
heeft ervoor gekozen, maar daarover loopt een rechts
zaak omdat Pon, VW-importeur en langjarig politiewa
genleverancier, daar problemen mee heeft.
In Born worden ook de Mitsubishi Carisma en de Volvo
40-serie gebouwd. Volvo vertrekt eind volgend jaar om
plaats te maken voor DaimlerChrysler, dat er Smarts
gaat maken. Mitsubishi gaat dan compacte auto's op ba
sis van de Colt bouwen. NedCar bestaat sinds 1991.
Sportief ijzertje
Suzuki heeft met de Ignis Sport 1.5/109 pk een spor
tief ijzertje in het vuur.
Met kuipstoelen van Recaro, gewijzigde schokdempers
en iets verlaagd onderstel. Als voorbeeld dient de ral
lywagen Ignis Super 1600. Hij wordt in het najaar lever
baar.
^^1 upersportwagens zijn big business.
De fabrikanten van miniatuurau-
tootjes wachten de komst van
nieuwe modellen handenwrijvend
af. En geef ze eens ongelijk. Mijn wagen-
Park telt een rijtje Ferrari's, Porsches en
Jaguars op verschillende schalen, van 1:87
tot 1:18. Posters van de Ferrari 308 GT/B
r en Lamborghini Countach zijn inmiddels
vergeeld in de papierversnipperaar ver
dwenen.
Ook de nieuwe Porsche Carrera GT prijkt
binnenkort in veel vitrines en aan vele
t muren. Het nieuwe beest van de Duitse
sportwagenfabrikant prikkelt de verbeel-
- ding. Lijkt het model in de verte nog op
een ontplofte versie van de Boxster, dicht
bij is het een race-auto voor de openbare
weg. De technische gegevens doen de on
derkaak tot op de knieën zakken: een 5,7
liter V10 die maximaal 612 paardenkrach
ten ophoest bij 8000 toeren per minuut.
De auto spurt van stilstand naar 200 km
per uur binnen tien seconden. En dan de
droomprijs: leverbaar vanaf 646.485 euro.
Directe concurrentie heeft de super-Por-
sche nauwelijks. De Enzo Ferrari is nog
net iets sneller, maar die kost dan ook
260.000 euro meer.
Superauto's zijn zeer nutteloze auto's voor
de openbare weg. Het is geen lolletje om
je continu tot 120 km per uur te beperken
op de snelweg in een hitsige auto die veel
harder wil. Ferrari's, Lamborghini's en Ma-
cLarens en Bugatti's vinden hun weg
meestal naar een emiraatje of oliestaatje.
Van die plekken waar je nog privésnelwe-
gen hebt. Het is speelgoed voor mensen
die de auto's als cadeautje weggeven aan
anderen of zichzelf.
Het is voor Porsche te hopen dat er emirs
en sjeiks zijn die op een nieuw renpaard
voor hun autostal zitten te wachten. De
politieke en economische situatie in de
wereld is inmiddels dusdanig veranderd
dat ook het consumentenvertrouwen van
miljardairs een tik krijgt. En dat terwijl de
keuze aan superauto's momenteel gigan
tisch is. De Porsche Carrera GT ziet wat
dat betreft op een bijzonder ongunstig
moment het levenslicht. Gelukkig be
spaart Porsche op productiekosten door
onderdelen van andere modellen te ge
bruiken. Dat bespaart geld. Porsche rept
vrolijk van familietrekken.
Met sommige supersportwagens loopt het
niet goed af. Jaguar feliciteerde zichzelf
ruim tien jaar geleden met de futuris
tische XJ220. De Britse fabriek verkocht
lang niet alle 350 geproduceerde auto's
voor 1,7 miljoen ouderwetse guldens per
stuk. Wie regelmatig automusea of -beur
zen bezoekt, ziet er vaak een XJ220 stof
vangen.
Porsche heeft ook supersportwagens ver
kocht, in kleine series gebouwde model
len. De Carrera GT treedt in de voetsporen
van de 917 en de 959, modellen waarmee
geracet werd. Porsche schreef er historie
mee. Dat succes straalt ook af op de mas
saproductiemodellen 911, Boxster en
Cayenne. Er moeten natuurlijk wel auto's
aan de man gebracht worden. Desnoods
de kleine, plastic exemplaren voor op de
schoorsteenmantel. Ondanks de economi
sche malaise kan vrijwel iedereen die be
talen. En dat is goed voor de royalties.
Een fietszitje met hoofdsteun is
veiliger voor het kind.
Halfords heeft een
fietszitje met
hoofdsteun te koop. De
steun vangt het schom
melende kinderhoofd
op en is geschikt voor
kinderen tot zes jaar
en 25 kilo. Het past op
elke bagagedrager met
een snelsluiting. Het
kind zit met een drie-
punts gordel vast in
het zitje, dat twee voet
steunen met schoen
riempje kent. Het zitje
kost 59,95 euro.
Instructeur Ton Lijnkamp (rechts) begeleidt een cursist bij de uitwijkproeven.