Z Een verduveld moeilijk kunstje PZC Ford speelt mooi weer met de StreetKa 25 Nutteloosmaar hoe dan ook speelgoed Afstand-radar dichterbij' OAutoTrack.nl vrijdag 4 april 2003 Vraag antwoord Volgende week in Auto: Test: Honda Accord Tunen met zandzakken en een zaag De Peilstok: wat maakt rijders razend? Door Rien van der Steen zijn duidelijk nog niet lekker inge werkt, op de ver nieuwde Slotema- 'kers Anti-Slipschool aan de rand van het Zandvoort- se circuit. In het leslokaal krij gen de cursisten bijvoorbeeld een video te zien met pom pend remmen als beste reme die. Een instructeur haast zich te zeggen dat die regel niet meer geldt. Buiten op de baan zitten zo'n veertig cursisten in een stuk of dertien Opels Astra. Ze moeten nogal wachten voor de oefenin gen. Een instructeur snelt van auto naar auto. „Sorry, maar we hebben plots een zieke." Ook bedrijfsleider Leo Krippen- dorf heeft het druk, want de vernieuwde slipschool is net twee weken open en nog niet alles loopt op rolletjes. Voor de motorfiets gelden in Nederland al beperkende re gels wanneer je rijbewijs A haalt. Over een getrapt rijbe wijs voor de auto, het zoge noemde Rijbewijs in Stappen (RIS), wordt nog onderhandeld. De opleiding beoogt meer vei ligheid op de weg met een ver plichte rijvaardigheidstraining. Slotemakers is een van de gro te vaardigheidstrainers. De an tislipschool zit in een splinter nieuwe accommodatie met twee slipbanen, een spekglad de rotonde en een wintersport- helling (dertien procent) die nog even niet klaar is. De school werkt met tien vaste in structeurs en 25 oproepkrach ten. „We kunnen maximaal zestig cursisten per dag heb ben. Bedrijven zijn de grootste klant. Zij sturen hun personeel. Een cursus kost 159 euro, in clusief lunch." Crash De school heeft een jaaromzet van 1,5 miljoen euro. Rob Slotemaker - „Het mag niet, maar het kan wel" - startte er mee in 1957. Toen hij in 1979 op het circuit bij een crash zijn nek brak, nam coureur Jan Lammers de school over. Dat ging maar drie jaar goed. Ook onder de huidige eigenaar In terstate Group blijft de school gebruik maken van de naam Slotemaker. „Al komen er nog steeds cursisten die vragen of Rob er is", zegt Krippendorf. Hij vindt het 'belachelijk' dat voor een auto nog altijd geen getrapt rijbewijs bestaat. „Ie dereen weet hoe levensgevaar lijk een auto kan zijn." Op de baan blijkt weer dat de chauffeur daarheen stuurt waar hij naar kijkt. Net als met skiën. De meesten slagen er in de eerste slip van de uitbreken de auto op te vangen, maar de tweede is de gemeenste. En vaak veroorzaken ze zelf een derde door veel te veel sturen. Moeilijk Pompend remmen blijkt geheel en al uit de tijd. Remmen tegen blokkeren aan geldt nu als het ideaal, nog beter dan een abs- systeem zelfs. Om te kunnen sturen moet je zorgen dat de wielen blijven rollen, hamert de instructeur. Slipt de auto over de voorwielen, dan laat je het gas los en houd je het stuur vast in de gewenste richting. Bij een achterwielslip stuur je de goede richting in en gééf je wat gas. Het blijkt nog een verduveld moeilijk kunstje. Voor Cor (53). dagelijks met een tamelijk vlug ge Alfa Romeo onderweg, is het de eerste keer. „Ik vind het erg leuk, maar ook heel nuttig. Want ik weet me in sommige situaties geen raad. Dit moet ik zeker meer gaan doen." Krakend remmen Veel cursisten schrikken van het rempedaal dat pulseert als ze het krachtig induwen. Ook kraakt het, alsof er een pak melk onder ligt. Ze laten het dan onmiddellijk los, om dat ze niet beseffen dat het de reactie van het abs, het antiblokkeersysteem, is. In de VS wordt de pulserende be weging al uit het pedaal ge filterd omdat er te veel kop- staartbotsingen gebeuren door schrikreacties van de be stuurders. De krakende gelui den van de abs-pomp blijven. Cor heeft gelijk. Met een enkele cursus steek je wel wat op, maar wil je echt beter, veiliger rijden, dan dien je zo'n cursus enkele keren te doen. Liefst bij verschillende rijvaardigheids- scholen (in ons land zijn er 'n stuk of zes) omdat iedere in structeur andere nadruk legt. Ford begint bij Pininfarina met de productie van de StreetKa. Hen mooi open karretje, waarvan er in Nederland vanaf mei driehonderd te koop komen. De fraaie Streetka heeft een handbediend kapje. Door Rien van der Steen Langs de fraaie Croisette in het Zuid-Franse Cannes draait een man met aan de hand een ogenschijnlijk veel te jonge vriendin zich om. Hij kijkt be wonderend naar het open au tootje dat voorbij zoeft. De zon nige boulevard wordt al be volkt door meiden als Jennifer Lopez en bruine Brad Pitts. Ook zij draaien zich om als de nieuwste Ford langsrijdt. In Cannes zijn ze qua dikdoenerij wel wat gewend en een cabrio let kom je er net zo makkelijk tegen als een bekende acteur. Misschien kijken ze allemaal naar de StreetKa omdat het een Italiaanse auto is. Hij wordt na melijk gebouwd door Pininfari na in Turijn. Ook het eenvoudi ge canvas kapje komt uit die buurt. De Ka met zijn aparte ronde en tegelijk hoekige uiterlijk is nu ruim zes jaar oud en Ford vond het tijd worden om hem tot een serietje uit te breiden. Met de StreetKa en de SportKa vor men ze nu samen een familie, zeg maar de familie Ka3. De goedkoopste is de gewone Ka met een iets gemoderniseerd 1.3 motortje voor 9.000 euro. Dan de op rijplezier gerichte SportKa, voorzien van lederen interieur, die vanaf augustus voor 17.000 euro te koop komt. En tot slot de StreetKa, met de zelfde, opgewekt ronkende 1.6/94 pk motor als in de Sport Ka. Straf De door Ghia ontworpen twee- zits-roadster met opvallende rolbeugels en een volledig met de hand op en neer te klappen softtopje staat op het onderstel van de (oude) Fiesta en de Ford Puma. Hij kost een straffe 26.000 euro. Dat is ruim vijf mille duurder dan bijvoorbeeld de Peugeot 1.6 CC met zijn elektrisch bediende stalen klapdak, en veel prijziger nog dan de Smart Roadster. Ik wil mijn auto verkopen. Hoe kom ik te weten hoeveel hij nog waard is? Het is een Ford Fiesta I.li van 1991 met 36.000 kilometer op de teller. Er zitten vier nieuwe banden op en de accu is net vervangen. De waarde hangt af van veel factoren. Bepalend zijn vooral de zogeheten dagwaarde, de leeftijd, de kilome terstand, de staat van onderhoud en de uitrusting. De dagwaarde kunt u bepalen via de ANWB/Bovag-koerslijst op www.anwb.nl. Ook handig is het om op occasionsites als AutoTrack.nl, AutoTrader.nl en Marktplaats.nl te kij ken wat anderen voor vergelijkbare auto's vragen. Gou den regel: ga daar vijftig euro onder zitten. Als de auto in uitzonderlijk goede conditie is, erg weinig kilometers of mooie accessoires heeft mag u best iets meer vragen. Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl Voor alle antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Als het zogeheten Rij- bewijs In Stappen (RIS) er komt, wordt een rijvaardigheids training straks onder deel van de rijoplei ding. Tot het zover is leert een dagje slip- school hoe fout het kan gaan. Nee, we gaan niet pompend remmen. Een spectaculaire achterwielslip is met goed sturen op te vangen. Foto's Roland de Bruin Terwijl radarverklikkers in de ban gaan, komen radarsyste men in de auto met de dag dichterbij. Er rijden bijvoor beeld al 40.000 Mercedessen rond die automatisch afstand houden tot de voorligger. Mer cedes-Benz kwam in 1998 met het systeem, dat inmiddels in vijf verschillende modellen le verbaar is. Ook andere merken als Jaguar en Nissan rusten hun modellen uit met radar. Mercedes noemt zijn intelli gente cruise control 'distronic'. Het werkt met een radarsensor achter de grille. De auto houdt een vooraf ingestelde snelheid vast tot hij een voorligger na dert. Op dat moment houdt de auto volautomatisch in. Wordt de afstand nóg kleiner, dan kan de auto zelfstandig bij rem men. Een noodstop kan de auto niet zelf maken. Zodra het tijd wordt dat de bestuurder eigen handig ingrijpt, licht een waar schuwingslamp op en klinkt een akoestisch signaal. Volgens Mercedes maakt de distronic autoritten comfortabeler, rusti ger en veiliger. Te weinig af stand houden is een van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken. Intelligente cruise control: de auto berekent zelf de veiligste afstand tot de voorligger en past de snelheid aan. Een mobiele dvd-speler voor auto of camping. Draagtas met dvd Een filmpje kijken of naar muziek luisteren op de achterbank van de auto is een leuke bezigheid op lange ritten. Maar auto's met een dvd-installatie zijn duur. Halfords heeft nu een mobiele dvd/cd-speler in een draagtas, die je in de auto op twaalf volt aansluit. Die mogelijkheid maakt de speler ook geschikt voor op de camping of ge woon thuis. De tas kan in de auto met klittenband aan de hoofdsteun van de voorstoel bevestigd worden. De speler heeft een dertien centimeter groot beeldscherm pje voor films. De dvd-tas met afstandsbediening en eventueel twee schermen kost 369 euro. Fausto met gebreide kraag Het ziet eruit als een heel oud wielrenshirt, maar het is gemaakt van de allernieuwste stof. Fabrikant Agu noemt het dan ook een 'vintage' - een mo determ voor versleten - shirt. Blikvanger op het ademen de en vochtregulerende truitje is wielerlegende Fausto Coppi. Het is voorzien van een gebreide kraag, en mouwtjes en achterzakken met een knoopje in plaats van een rits. Het vintage shirt is verkrijgbaar in zwart wit, rood en sepia (zandkleurig), in alle maten. De prijs is niet ouderwets: 72,50 euro. Fietszitje met hoofdsteun Ssangyong trekt eraan Alle SsangYongs mogen voortaan een maximaal ge remd aanhangergewicht van 3.500 kilo trekken. De Koreanen, die in licentie van Mercedes gebouwde motoren gebruiken, zeggen dat ze daarmee het eerste merk op de Nederlandse markt zijn met zo'n typegoed keuring voor alle modellen. Voor de Musso en Rexton gold die al, maar nu mag ook de Korando, de kleinste vierwielaangedreven SsangYong. drieënhalve ton trek ken. SpaceStar-feestje NedCar in Born, de enige grote autofabriek van Ne derland. heeft sinds 1998 al 200.000 Mitsubishi's SpaceStar geproduceerd. Van alle gebouwde SpaceStars zijn er 20.000 in Nederland verkocht. Ook de politie heeft ervoor gekozen, maar daarover loopt een rechts zaak omdat Pon, VW-importeur en langjarig politiewa genleverancier, daar problemen mee heeft. In Born worden ook de Mitsubishi Carisma en de Volvo 40-serie gebouwd. Volvo vertrekt eind volgend jaar om plaats te maken voor DaimlerChrysler, dat er Smarts gaat maken. Mitsubishi gaat dan compacte auto's op ba sis van de Colt bouwen. NedCar bestaat sinds 1991. Sportief ijzertje Suzuki heeft met de Ignis Sport 1.5/109 pk een spor tief ijzertje in het vuur. Met kuipstoelen van Recaro, gewijzigde schokdempers en iets verlaagd onderstel. Als voorbeeld dient de ral lywagen Ignis Super 1600. Hij wordt in het najaar lever baar. ^^1 upersportwagens zijn big business. De fabrikanten van miniatuurau- tootjes wachten de komst van nieuwe modellen handenwrijvend af. En geef ze eens ongelijk. Mijn wagen- Park telt een rijtje Ferrari's, Porsches en Jaguars op verschillende schalen, van 1:87 tot 1:18. Posters van de Ferrari 308 GT/B r en Lamborghini Countach zijn inmiddels vergeeld in de papierversnipperaar ver dwenen. Ook de nieuwe Porsche Carrera GT prijkt binnenkort in veel vitrines en aan vele t muren. Het nieuwe beest van de Duitse sportwagenfabrikant prikkelt de verbeel- - ding. Lijkt het model in de verte nog op een ontplofte versie van de Boxster, dicht bij is het een race-auto voor de openbare weg. De technische gegevens doen de on derkaak tot op de knieën zakken: een 5,7 liter V10 die maximaal 612 paardenkrach ten ophoest bij 8000 toeren per minuut. De auto spurt van stilstand naar 200 km per uur binnen tien seconden. En dan de droomprijs: leverbaar vanaf 646.485 euro. Directe concurrentie heeft de super-Por- sche nauwelijks. De Enzo Ferrari is nog net iets sneller, maar die kost dan ook 260.000 euro meer. Superauto's zijn zeer nutteloze auto's voor de openbare weg. Het is geen lolletje om je continu tot 120 km per uur te beperken op de snelweg in een hitsige auto die veel harder wil. Ferrari's, Lamborghini's en Ma- cLarens en Bugatti's vinden hun weg meestal naar een emiraatje of oliestaatje. Van die plekken waar je nog privésnelwe- gen hebt. Het is speelgoed voor mensen die de auto's als cadeautje weggeven aan anderen of zichzelf. Het is voor Porsche te hopen dat er emirs en sjeiks zijn die op een nieuw renpaard voor hun autostal zitten te wachten. De politieke en economische situatie in de wereld is inmiddels dusdanig veranderd dat ook het consumentenvertrouwen van miljardairs een tik krijgt. En dat terwijl de keuze aan superauto's momenteel gigan tisch is. De Porsche Carrera GT ziet wat dat betreft op een bijzonder ongunstig moment het levenslicht. Gelukkig be spaart Porsche op productiekosten door onderdelen van andere modellen te ge bruiken. Dat bespaart geld. Porsche rept vrolijk van familietrekken. Met sommige supersportwagens loopt het niet goed af. Jaguar feliciteerde zichzelf ruim tien jaar geleden met de futuris tische XJ220. De Britse fabriek verkocht lang niet alle 350 geproduceerde auto's voor 1,7 miljoen ouderwetse guldens per stuk. Wie regelmatig automusea of -beur zen bezoekt, ziet er vaak een XJ220 stof vangen. Porsche heeft ook supersportwagens ver kocht, in kleine series gebouwde model len. De Carrera GT treedt in de voetsporen van de 917 en de 959, modellen waarmee geracet werd. Porsche schreef er historie mee. Dat succes straalt ook af op de mas saproductiemodellen 911, Boxster en Cayenne. Er moeten natuurlijk wel auto's aan de man gebracht worden. Desnoods de kleine, plastic exemplaren voor op de schoorsteenmantel. Ondanks de economi sche malaise kan vrijwel iedereen die be talen. En dat is goed voor de royalties. Een fietszitje met hoofdsteun is veiliger voor het kind. Halfords heeft een fietszitje met hoofdsteun te koop. De steun vangt het schom melende kinderhoofd op en is geschikt voor kinderen tot zes jaar en 25 kilo. Het past op elke bagagedrager met een snelsluiting. Het kind zit met een drie- punts gordel vast in het zitje, dat twee voet steunen met schoen riempje kent. Het zitje kost 59,95 euro. Instructeur Ton Lijnkamp (rechts) begeleidt een cursist bij de uitwijkproeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25