PZC Aluminiumkuur doet oer-Jaguar goed JAGUAR 23 in samenwerking met OAutoTrack.nl 'Niet van de tv eg te krijgen zekerV Uit Rusland: Lada leeft! Bogaers Jaguar Breda B.V. Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0118-484369; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. E-mail redactie: autoredactie@wegener.nl vrijdag 4 april 2003 Volgende pagina: Een verduveld moeilijk kunstje De XJ is de 'heart soul', hart en ziel van Jaguar, vinden ze in Coventry. Facelift voor Nissan Tino Nissan heeft zijn ruimtemodel Tino opgefrist met heldere koplampen en nieuwe kleuren. Behalve voor de 1.8/115 pk benzinemotor valt er voortaan te kiezen uit twee nieuwe dCi-diesels van Renault, dat een steeds duidelijker stempel drukt op het Japanse merk. De goedkoopste Tino kost 20.575 euro. De 112 pk diesel komt op 25.075. de 136 pk versie op 27.575 euro. De eigenzinnige Kronan. Kronan naar Accell Group Kronan, de stoere Zweedse legerfiets die op eigen kracht Nederland veroverde, is opgegaan in de gro te Accell Group. Die groep verkoopt onder andere de fietsmerken Batavus, Be One, Koga-Miyata en Sparta in talloze Europese landen. De groep heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Hongarije. Kronan werd in 1999 razend populair door zijn degelijke, trendy stadsfietsen. Aanvankelijk alleen te koop via internet, maar sinds vo rig jaar ook in winkels. Kronan en de belangrijkste me dewerkers blijven gevestigd in Amsterdam. De Peilstok Q Wegwerkzaamheden roepen bij veel automobilisten frustratie op. Zeker als er geen wegwerker te zien is. Rijkswater staat opent een klachtenlijn voor automobi listen die zich hierover kwaad maken. Maar is dit uw grootste verkeersergernis? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. Wat goed is, blijft. De XJ belichaamt daarom al 35 jaar de voorname stijl van het Britse merk Jaguar. Nu staat de zevende generatie XJ start klaar te glimmen in de stallen. Afgeslankt, maar nog even gewichtig. En een tikje dorstig. Aluminium is in. Veel autofabrikan ten smeden motor kappen en delen van de wielophan- I ging uit het lichte metaal. Audi I bouwt er zijn kleinste en groot ste model van. En nu is Jaguar samen met aluminiumfabri- kant Alcoa aan het werk gesla gen om zijn statige XJ uit licht metaal op te trekken. Jaguar heeft de zaken voortva rend aangepakt. Audi knutsel de bijvoorbeeld eerst een inge wikkelde constructie, een zoge heten space-frame, om zijn grote A8 van voldoende rug gengraat te voorzien. Jaguar monteert daarentegen gewoon een zelfdragende carrosserie met gelijmde en genagelde alu minium plaatdelen. Ze hebben in Engeland op deze manier 200 kilo gewicht weten te be sparen. Ondanks dit zware dieet kent de nieuwkomer de typische lijn die de XJ's altijd tot zulke begeerlijke, stijlvolle limousi nes heeft gemaakt. Wel is de zevende generatie aanzienlijk ruimer geworden. Hij is bijna zeven centimeter langer en ietsje hoger en dat komt mooi uit, want in binnenruimte blonken de voorgangers nooit uit. Helaas is de zitpositie voorin voor lange mensen ook nu nog niet ideaal, en de grote koffer is nog altijd erg ondiep. De XJ heeft wel pedalen die je met behulp van een (Engelse) sleu tel naar teenbehoefte kunt ver stellen. Zuid-Spaanse wind De carrosserie maakt een we zenlijk stijvere indruk dan de vorige modellen. En dat merk je tijdens de eerste ritten met de nieuwe XJ tussen Sevilla en de eenzame wegen naar de Por tugese grens. De Jag snijdt mooi stil door de Zuid-Spaanse wind, zelfs de Supercharged V8 met zijn 400 pk en navenante snelheid. Je hoort de compres- Op de remklauwen staat het logo sor loeien op hetzelfde mo ment dat je het gas naar bene den drukt. De zesde generatie van de XJ had uitsluitend acht- pitters, maar er is nu ook een XJ6 met een 3.0 V6 Fordmotor van bijna 145 pk. Deze lichtste XJ kost 82.550 euro. Klapperende kap De 3.5 V8 met 265 pk, voor de prijs van 93.350 euro, bleek tij dens het proefrijden de minste van het stel. Niet qua presta ties, maar de zucht van een te gemoetkomende vrachtauto veroorzaakte een klapperende motorkap. Bovendien stuurde de 3.5 erg vaag, vooral in de middenstand. Nee, dan de V6, die werkelijk voortreffelijk rijdt, net als de snelle XJR met zijn 4.2/400 pk en de luxueuze Super V8. Maar ja, die laatste kost wel 147.450 euro, nog eens 41 mille meer dan de XJR. Een gewone versnellingsbak is Ruimte dankzij grotere buitenmaten niet leverbaar, alleen een fabel achtig schakelende automaat met zes trappen. Jaguar houdt nog -altijd vast aan die typische J-gate om desgewenst zelf te kunnen schakelen. Het doet ouderwets, zo u wilt Engels aan, vooral als je het vergelijkt met het tiptronic-sys- teem dat Duitse fabrikanten gebruiken. Het mindere totaalgewicht - de auto weegt tussen 1.545 en 1.665 (voor de XJR) kilo- ten spijt verlangt zo'n Jaguar toch een plas brandstof in ruil voor zijn innemende prestaties. De XJR verstookte naar Portugal en terug bijvoorbeeld bijna een liter op drie kilometer. Schan delijk, al zal de gemiddelde ko per van zo'n geweldige Engelse auto er vast niet om malen. Vanaf 2 mei staan de XJ's bij de dealer. In Nederland mikt de importeur voor dit jaar op 550 transacties. Hij zegt al 150 or ders binnen te hebben. Alleen die R is goed voor 400 pk Voor miljonairs De Jaguar XJ dateert van 1968. Er zijn er sindsdien 800.000 van gemaakt. Jaguar mikt ermee op veel eisende klanten, van wie er velen miljonair zijn, zegt 'brandmanager' Lawrence Thomas. „Het aantal miljo nairs groeit stevig. Onze klanten houden van de ouderwetse waarden van dit merk, anders zou den ze wel kiezen voor een Audi, een Mercedes of een BMW. Het is vooral de stijl die een Jaguar onderscheidt van andere limousines." Volgens Jaguar is de alumi nium carrosserie van de nieuwe XJ veertig procent lichter, maar vooral ook zestig procent stijver dan die van de vorige XJ. De zescilinder, kleiner maar fijn Q Vorige week vroegen we u ons via de website van deze krant te laten weten hoe u omgaat met de file-berichten op ra dio, internet en gsm. Uit het stemgedrag blijkt dat Nederlanders niet zonder meer aansluiten in de file. Drie kwart van de stemmers geeft aan direct maatregelen te nemen, maar een op de vier sluit toch aan in de rij. Woordvoerder John Benninck van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) is blij ver rast met de uitslag. Hij stelt vast dat file-in formatie een nuttig instrument is. "Als ruim veertig procent op zoek gaat naar een alter natieve route, dan heeft advies dus effect Nieuw, en toch vertrouwd Filegedrag Uitslag Kwestie van vorige week: Wat doet u met file-informatie? Wortelnoten en leder, als vanouds Mijn eerste autootje was een be jaarde Fiat 128, aangeschaft bij een morsige autohande laar die opereerde onder de vlag 'Pierre Jansen Ocasions'. De ontbrekende c in 'Ocasions' was me wel opgevallen, maar teneinde snel tot het mobiele volksdeel te behoren had ik dit signaal genegeerd. Domheidshalve. De Fiat bleek een rijdende douchecabine. Bij regen gutste het water in slootjes naar binnen. Na enige tijd schoten kleine pad- destoeltjes op uit de zompige cocosmat- ten, terwijl een exotische mos-cultuur be zit nam van het skai op de stoelen. Mijn vriendin besloot uit voorzorg aan boord alleen nog laarsjes te dragen, en de auto radio ging gorgelen. Toen ontmoette ik de Simca. Ik weet wel, auto's zijn mannelijk, maar dit was onmis kenbaar een zij. Mijn hemel, wat was ze mooi - de flanken van een Jaguar, het neusje van een Ferrari. Rood, klein van stuk, en ze heette 1200 S Coupé. Het wortelnotenhout op het dashboard was van plakplastic, maar verder had ze de allure van een sportauto. Tot mijn vreugde ruilde de garagist de Fiat zonder morren in, ofschoon het struikje vloer- matzwammen rond de versnellingspook hem onmogelijk kon zijn ontgaan. Er |Oude liefde roest niet| Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. moest dik geld bij, maar ach. Deze sport- coupé was een lot uit de loterij, en mijn vriendin wilde ook wel weer 'ns in een open schoentje. De motor klonk alsof een eskader wespen je op de hielen zat, en zo reed ze ook. Na dat ik haar uitgebreid in de poets watten had gelegd, zag ze er oogverblindend uit. Slechts de dood kon ons scheiden, was mijn overtuiging. Maar op zekere dag, ter wijl ik haar weeral vertroetelde met Wash Shine, en heur kostelijke dorpels bette met zuivere natuurzeem, ontdekte ik het: haar chassisbalken. Ze waren ernstig ver molmd, door corrosie aangevreten en gaar. Had ik beter uit moeten kijken, zegt u? Tja, da's makkelijk, achteraf! Toen u het eerste zoentje stal van uw beminde, maak te u zich zeker ook abrupt los uit haar om helzing om, 'momentje schat', naar haar huisarts te rennen teneinde diens kaarten bak te checken op al haar kwalen of gene tische gebreken! Nou dan. We praten hier wel over echte liefde. Zo kalm als ik kon ging ik op zoek naar de krik. Ik bracht het tuig in stelling en be gon te draaien. Bij elke slag van het zwen- geltje kreunde en kraakte zij het uit, maar alle vier haar bandjes bleven beweging loos op de klinkers staan. Onthutst zag ik door het zijraampje wel hoe de rechter stoel met schokjes omhoog kwam, steeds 'n stukje verder. Kort daarna heb ik haar verkocht, aan een straaljagerpiloot. „Er is wel werk aan hoor", waarschuwde ik. Maar hij drentelde alleen maar smoorverliefd om haar heen. „Niet van de weg te krijgen zeker?", hijgde hij. „Met geen wiel", antwoordde ik. Niet meer dan 85 nieuwe La- da's vonden vorig jaar een eige naar in Nederland. Maar er gaat een frisse Russische wind waaien, want eind volgend jaar verschijnt een gloednieuw mo del: de Calina. De fabriek in Togliatti vlakbij Moskou werkt tegenwoordig nauw samen met General Motors, en dat is merk baar. De Calina heeft vrij veel trekjes van de Opel Corsa. Hij wordt ook leverbaar als station car. Lada kent nu alleen de 110 sedan, de 111 stationwagon, de 112 vijfdeurs en de vierwiel- aangedreven Niva. Volgens de Nederlandse importeur Roelof Noordman is er hernieuwde belangstelling voor zijn merk, nadat de deur in 1999 dicht ging: na 27 jaar was het uit met de import van het hier in vroeger tijden populaire Russi sche merk. De auto's waren re latief te duur geworden. Noord man nam in zijn eentje het im porteurschap ter hand. Hij noemt de nieuwe Calina 'een moderne auto voor een nieuwe doelgroep'. Noordman wil het huidige netwerk van veertig dealers uitbreiden om de Cali na aan de man te brengen. Fietsen met de ANWB Af en toe doet de ANWB zijn oude naam van wielrij- dersbond eer aan. Bijvoorbeeld met het nieuwe boekje 'Fietsen in de vrije tijd' dat leden - en wie is dat niet in Nederland - gratis kunnen afhalen bij de ANWB-kantoren. Het 70 pagina's tellende werkje geeft kort en compact veel nuttige infor matie. over het kopen van een fiets en fietskleding, maar bijvoorbeeld ook over fietsen in het buitenland. Bestellen kan ook via 0800-0503 of www.anwb.nl, maar dan moeten wel verzendkosten betaald worden. Lada slaat volgend jaar zijn vleugels uit met de Calina. Advertentie Uw Regionaal Jaguar Centrum: (Nieuw adres): Minervum 7118 4817 ZN Breda. Tel.: 076 - 5263800 www.bogaers-jaguar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23