PZC
Aluminiumkuur doet oer-Jaguar goed
JAGUAR
23
in samenwerking met
OAutoTrack.nl
'Niet van de tv eg te krijgen zekerV
Uit Rusland: Lada leeft!
Bogaers Jaguar Breda B.V.
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0118-484369;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770.
E-mail redactie: autoredactie@wegener.nl
vrijdag 4 april 2003
Volgende pagina: Een verduveld moeilijk kunstje
De XJ is de 'heart soul', hart en
ziel van Jaguar, vinden ze
in Coventry.
Facelift voor Nissan Tino
Nissan heeft zijn ruimtemodel Tino opgefrist met
heldere koplampen en nieuwe kleuren.
Behalve voor de 1.8/115 pk benzinemotor valt er
voortaan te kiezen uit twee nieuwe dCi-diesels van
Renault, dat een steeds duidelijker stempel drukt op het
Japanse merk. De goedkoopste Tino kost 20.575 euro. De
112 pk diesel komt op 25.075. de 136 pk versie op
27.575 euro.
De eigenzinnige Kronan.
Kronan naar Accell Group
Kronan, de stoere Zweedse legerfiets die op eigen
kracht Nederland veroverde, is opgegaan in de gro
te Accell Group. Die groep verkoopt onder andere de
fietsmerken Batavus, Be One, Koga-Miyata en Sparta in
talloze Europese landen.
De groep heeft productievestigingen in Nederland,
Duitsland, Frankrijk en Hongarije. Kronan werd in 1999
razend populair door zijn degelijke, trendy stadsfietsen.
Aanvankelijk alleen te koop via internet, maar sinds vo
rig jaar ook in winkels. Kronan en de belangrijkste me
dewerkers blijven gevestigd in Amsterdam.
De Peilstok
Q Wegwerkzaamheden roepen bij veel
automobilisten frustratie op. Zeker als
er geen wegwerker te zien is. Rijkswater
staat opent een klachtenlijn voor automobi
listen die zich hierover kwaad maken. Maar
is dit uw grootste verkeersergernis? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
Wat goed is, blijft. De XJ belichaamt daarom al
35 jaar de voorname stijl van het Britse merk
Jaguar. Nu staat de zevende generatie XJ start
klaar te glimmen in de stallen. Afgeslankt,
maar nog even gewichtig. En een tikje dorstig.
Aluminium is in.
Veel autofabrikan
ten smeden motor
kappen en delen
van de wielophan-
I ging uit het lichte metaal. Audi
I bouwt er zijn kleinste en groot
ste model van. En nu is Jaguar
samen met aluminiumfabri-
kant Alcoa aan het werk gesla
gen om zijn statige XJ uit licht
metaal op te trekken.
Jaguar heeft de zaken voortva
rend aangepakt. Audi knutsel
de bijvoorbeeld eerst een inge
wikkelde constructie, een zoge
heten space-frame, om zijn
grote A8 van voldoende rug
gengraat te voorzien. Jaguar
monteert daarentegen gewoon
een zelfdragende carrosserie
met gelijmde en genagelde alu
minium plaatdelen. Ze hebben
in Engeland op deze manier
200 kilo gewicht weten te be
sparen.
Ondanks dit zware dieet kent
de nieuwkomer de typische
lijn die de XJ's altijd tot zulke
begeerlijke, stijlvolle limousi
nes heeft gemaakt. Wel is de
zevende generatie aanzienlijk
ruimer geworden. Hij is bijna
zeven centimeter langer en
ietsje hoger en dat komt mooi
uit, want in binnenruimte
blonken de voorgangers nooit
uit.
Helaas is de zitpositie voorin
voor lange mensen ook nu nog
niet ideaal, en de grote koffer
is nog altijd erg ondiep. De XJ
heeft wel pedalen die je met
behulp van een (Engelse) sleu
tel naar teenbehoefte kunt ver
stellen.
Zuid-Spaanse wind
De carrosserie maakt een we
zenlijk stijvere indruk dan de
vorige modellen. En dat merk
je tijdens de eerste ritten met
de nieuwe XJ tussen Sevilla en
de eenzame wegen naar de Por
tugese grens. De Jag snijdt
mooi stil door de Zuid-Spaanse
wind, zelfs de Supercharged V8
met zijn 400 pk en navenante
snelheid. Je hoort de compres-
Op de remklauwen staat het logo
sor loeien op hetzelfde mo
ment dat je het gas naar bene
den drukt. De zesde generatie
van de XJ had uitsluitend acht-
pitters, maar er is nu ook een
XJ6 met een 3.0 V6 Fordmotor
van bijna 145 pk. Deze lichtste
XJ kost 82.550 euro.
Klapperende kap
De 3.5 V8 met 265 pk, voor de
prijs van 93.350 euro, bleek tij
dens het proefrijden de minste
van het stel. Niet qua presta
ties, maar de zucht van een te
gemoetkomende vrachtauto
veroorzaakte een klapperende
motorkap. Bovendien stuurde
de 3.5 erg vaag, vooral in de
middenstand.
Nee, dan de V6, die werkelijk
voortreffelijk rijdt, net als de
snelle XJR met zijn 4.2/400 pk
en de luxueuze Super V8. Maar
ja, die laatste kost wel 147.450
euro, nog eens 41 mille meer
dan de XJR.
Een gewone versnellingsbak is
Ruimte dankzij grotere buitenmaten
niet leverbaar, alleen een fabel
achtig schakelende automaat
met zes trappen. Jaguar houdt
nog -altijd vast aan die typische
J-gate om desgewenst zelf te
kunnen schakelen.
Het doet ouderwets, zo u wilt
Engels aan, vooral als je het
vergelijkt met het tiptronic-sys-
teem dat Duitse fabrikanten
gebruiken.
Het mindere totaalgewicht - de
auto weegt tussen 1.545 en
1.665 (voor de XJR) kilo- ten
spijt verlangt zo'n Jaguar toch
een plas brandstof in ruil voor
zijn innemende prestaties. De
XJR verstookte naar Portugal
en terug bijvoorbeeld bijna een
liter op drie kilometer. Schan
delijk, al zal de gemiddelde ko
per van zo'n geweldige Engelse
auto er vast niet om malen.
Vanaf 2 mei staan de XJ's bij de
dealer. In Nederland mikt de
importeur voor dit jaar op 550
transacties. Hij zegt al 150 or
ders binnen te hebben.
Alleen die R is goed voor 400 pk
Voor miljonairs
De Jaguar XJ dateert van
1968. Er zijn er sindsdien
800.000 van gemaakt.
Jaguar mikt ermee op veel
eisende klanten, van wie er
velen miljonair zijn, zegt
'brandmanager' Lawrence
Thomas. „Het aantal miljo
nairs groeit stevig.
Onze klanten houden van
de ouderwetse waarden
van dit merk, anders zou
den ze wel kiezen voor een
Audi, een Mercedes of een
BMW.
Het is vooral de stijl die een
Jaguar onderscheidt van
andere limousines."
Volgens Jaguar is de alumi
nium carrosserie van de
nieuwe XJ veertig procent
lichter, maar vooral ook
zestig procent stijver dan
die van de vorige XJ.
De zescilinder, kleiner maar fijn
Q Vorige week vroegen we u ons via de
website van deze krant te laten weten
hoe u omgaat met de file-berichten op ra
dio, internet en gsm.
Uit het stemgedrag blijkt dat Nederlanders
niet zonder meer aansluiten in de file. Drie
kwart van de stemmers geeft aan direct
maatregelen te nemen, maar een op de vier
sluit toch aan in de rij.
Woordvoerder John Benninck van het Korps
Landelijke Politie Diensten (KLPD) is blij ver
rast met de uitslag. Hij stelt vast dat file-in
formatie een nuttig instrument is. "Als ruim
veertig procent op zoek gaat naar een alter
natieve route, dan heeft advies dus effect
Nieuw, en toch vertrouwd
Filegedrag
Uitslag Kwestie van vorige
week: Wat doet u met
file-informatie?
Wortelnoten en leder, als vanouds
Mijn eerste autootje was een be
jaarde Fiat 128, aangeschaft
bij een morsige autohande
laar die opereerde onder de
vlag 'Pierre Jansen Ocasions'.
De ontbrekende c in 'Ocasions' was me
wel opgevallen, maar teneinde snel tot het
mobiele volksdeel te behoren had ik dit
signaal genegeerd. Domheidshalve.
De Fiat bleek een rijdende douchecabine.
Bij regen gutste het water in slootjes naar
binnen. Na enige tijd schoten kleine pad-
destoeltjes op uit de zompige cocosmat-
ten, terwijl een exotische mos-cultuur be
zit nam van het skai op de stoelen. Mijn
vriendin besloot uit voorzorg aan boord
alleen nog laarsjes te dragen, en de auto
radio ging gorgelen.
Toen ontmoette ik de Simca. Ik weet wel,
auto's zijn mannelijk, maar dit was onmis
kenbaar een zij. Mijn hemel, wat was ze
mooi - de flanken van een Jaguar, het
neusje van een Ferrari. Rood, klein van
stuk, en ze heette 1200 S Coupé.
Het wortelnotenhout op het dashboard
was van plakplastic, maar verder had ze
de allure van een sportauto. Tot mijn
vreugde ruilde de garagist de Fiat zonder
morren in, ofschoon het struikje vloer-
matzwammen rond de versnellingspook
hem onmogelijk kon zijn ontgaan. Er
|Oude liefde roest niet|
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
moest dik geld bij, maar ach. Deze sport-
coupé was een lot uit de loterij, en mijn
vriendin wilde ook wel weer 'ns in een
open schoentje.
De motor klonk alsof een eskader wespen
je op de hielen zat, en zo reed ze ook. Na
dat ik haar uitgebreid in de poets watten
had gelegd, zag ze er oogverblindend uit.
Slechts de dood kon ons scheiden, was
mijn overtuiging. Maar op zekere dag, ter
wijl ik haar weeral vertroetelde met Wash
Shine, en heur kostelijke dorpels bette
met zuivere natuurzeem, ontdekte ik het:
haar chassisbalken. Ze waren ernstig ver
molmd, door corrosie aangevreten en
gaar.
Had ik beter uit moeten kijken, zegt u?
Tja, da's makkelijk, achteraf! Toen u het
eerste zoentje stal van uw beminde, maak
te u zich zeker ook abrupt los uit haar om
helzing om, 'momentje schat', naar haar
huisarts te rennen teneinde diens kaarten
bak te checken op al haar kwalen of gene
tische gebreken! Nou dan. We praten hier
wel over echte liefde.
Zo kalm als ik kon ging ik op zoek naar de
krik. Ik bracht het tuig in stelling en be
gon te draaien. Bij elke slag van het zwen-
geltje kreunde en kraakte zij het uit, maar
alle vier haar bandjes bleven beweging
loos op de klinkers staan. Onthutst zag ik
door het zijraampje wel hoe de rechter
stoel met schokjes omhoog kwam, steeds
'n stukje verder.
Kort daarna heb ik haar verkocht, aan een
straaljagerpiloot. „Er is wel werk aan
hoor", waarschuwde ik. Maar hij drentelde
alleen maar smoorverliefd om haar heen.
„Niet van de weg te krijgen zeker?", hijgde
hij.
„Met geen wiel", antwoordde ik.
Niet meer dan 85 nieuwe La-
da's vonden vorig jaar een eige
naar in Nederland. Maar er
gaat een frisse Russische wind
waaien, want eind volgend jaar
verschijnt een gloednieuw mo
del: de Calina. De fabriek in
Togliatti vlakbij Moskou werkt
tegenwoordig nauw samen met
General Motors, en dat is merk
baar. De Calina heeft vrij veel
trekjes van de Opel Corsa. Hij
wordt ook leverbaar als station
car. Lada kent nu alleen de 110
sedan, de 111 stationwagon, de
112 vijfdeurs en de vierwiel-
aangedreven Niva. Volgens de
Nederlandse importeur Roelof
Noordman is er hernieuwde
belangstelling voor zijn merk,
nadat de deur in 1999 dicht
ging: na 27 jaar was het uit
met de import van het hier in
vroeger tijden populaire Russi
sche merk. De auto's waren re
latief te duur geworden. Noord
man nam in zijn eentje het im
porteurschap ter hand. Hij
noemt de nieuwe Calina 'een
moderne auto voor een nieuwe
doelgroep'. Noordman wil het
huidige netwerk van veertig
dealers uitbreiden om de Cali
na aan de man te brengen.
Fietsen met de ANWB
Af en toe doet de ANWB zijn oude naam van wielrij-
dersbond eer aan.
Bijvoorbeeld met het nieuwe boekje 'Fietsen in de vrije
tijd' dat leden - en wie is dat niet in Nederland - gratis
kunnen afhalen bij de ANWB-kantoren. Het 70 pagina's
tellende werkje geeft kort en compact veel nuttige infor
matie. over het kopen van een fiets en fietskleding,
maar bijvoorbeeld ook over fietsen in het buitenland.
Bestellen kan ook via 0800-0503 of www.anwb.nl, maar
dan moeten wel verzendkosten betaald worden.
Lada slaat volgend jaar zijn vleugels uit met de Calina.
Advertentie
Uw Regionaal Jaguar Centrum:
(Nieuw adres): Minervum 7118
4817 ZN Breda. Tel.: 076 - 5263800
www.bogaers-jaguar.nl