Het geroezemoes is verstomd PZC Frisse schilderijen en beelden kleuren de lente in Galerie T Onderzoek naar imago van de Zeeuwse kust kunst cultuur lezers schrijven Irak VIII Huisartsenpost Geïnspireerd op doorreis in Zeeland Miniconcerten in cultuurroute SLA UW SLM WERELDATLAS VAN RELM donderdag 3 april 2003 door Jacques Cats VLISSINGEN - Zeeland doet met Friesland en Noord- en Zuid-Holland mee aan een uit gebreid onderzoek naar het imago van de Nederlandse bad plaatsen en kustgebieden. Het onderzoek richt zich op potenti ële bezoekers uit Nederland en op het Duitse vakantiepubliek dat afkomstig is uit Nordhein- Westfalen en Niedersachsen. Via enquêtering wordt nage gaan waardoor badplaatsen zich onderscheiden van andere toeristische trekpleisters aan de kust. Roept het noemen van de naam beelden op van een hip oord, van vergane glorie, van rust of drukte of van luxe of so berheid? Ook zijn er vragen bij die een antwoord moeten geven hoe be zoekers denken over de sfeer, gastvrijheid, bereikbaarheid en veiligheid. In de vragenlijst ko men voorts onderwerpen aan bod die een indruk moeten ge ven van de verwachting en waardering van het toeristisch aanbod en voorzieningen zoals campings, hotels, toiletten en kinderactiviteiten en parkeer gelegenheid. In de Duitse regio's wordt in de enquête de nadruk gelegd op de bekendheid van de Nederlandse badplaatsen en de beeldvor ming van de Nederlandse kust ten opzichte van concurrerende kustgebieden zoals in België en aan de eigen Duitse Oostzee kust. Interessant Het onderzoek moet interessant materiaal opleveren voor kust- gemeenten en kustprovincies, lokale WV's, de provinciale bu reaus voor toerisme, promotie organisaties en Kamers van Koophandel. Gedeputeerde Staten van Zee land willen voor het Zeeuwse deel van het imago-onderzoek 11.200 euro uittrekken De informatie uit het onderzoek wordt beschikbaar gesteld aan het kenniscentrum van het Bu reau voor Toerisme Zeeland waardoor de onderzoeksresul taten straks door meerdere doelgroepen kunnen worden benut. door A.J. Snel Als een Zeeuws trekpaard dat voor een bolderwagen is gespannen om twee, hooguit drie kleuters te vervoe ren. Zo vaart de Koningin Beatrix tus sen Vlissingen en Breskens en omge keerd. Net als de Prins Johan Friso. Uiterlijk is er niet zoveel veranderd. Op de schepen is het logo van de BBA be vestigd. De letters staan voor Brabant- sche Buurtspoorwegen en Autodien sten. Op de dekken vindt de reiziger het beeldmerk terug van de onderneming die binnen de Connex Groep opereert. Dat is het zo ongeveer. De boot heeft de optimistische aanduiding Fast Ferry meegekregen, maar dat merkt nie mand. Ze deelden de boot met scholleren, dag jesmensen, koeriers, zakenliedenamb tenaren op dienstreis en zo nog wat on geregeld volk. Die tijd is voorbij. Nu het toeristische seizoen nog niet is aange vangen, wordt de boot bezet door scho lieren en lieden op leeftijd, die bij het loket vooral blijk geven van interesse in kortingen voor jongeren en bejaarden. In de salons zijn de rolluiken voor de buffetten neergelaten en het geroeze moes is verstomd. De passagiers lijken op weg naar een cursus voor dooie dien ders. Hier en daar wordt wel wat ge praat, maar het klinkt niet geanimeerd. Gekwebbel is het en intussen kwijnt de boot weg. Aan boord voelt het anders dan tot en kele weken geleden. Buiten de spits uren wordt slechts een handvol mensen naar de overkant gebracht. Met de twee schepen wordt een resultaat behaald dat in geen enkele verhouding staat tot de geleverde inspanningen. Wie de overtocht maakt, voelt zich licht gege neerd en krijgt de aanvechting de Bra- bantsche Buurtspoorwegen toe te roepen: „Dat is toch echt veel te veel moeite. Dat hadden jullie nou met moe ten doen." Ook maakt treurnis zich meester van de opvarenden. De boot is anders gaan ruiken nu er geen auto's meer mee worden vervoerd. Toegege ven, vroeger stonk het er. Maar het stonk lekker. Naar benzine en diesel, vermengd met iets ondefinieerbaars; ergens in de buurt van zeiklucht. Daar kreeg je trek van. In erwtensoep en kroketten die aan boord, geheel in strijd met ieder zinnig culinair uit gangspunt, uitstekend smaakten. Net als de koffie. Je wist wel dat die niet deugde, maar blijkbaar begoochelde de ambiance de smaakpapillen waardoor het net leek of je een lekker bakkie voor je had staan. Je was aan boord een beet je een kind op schoolreis, dat thuis het lijstje had afgewerkt onder het kopje De boot tussen Vlissingen en Breskens, alleen nog voor fietsers en voetgangers. foto Mechteld Jansen 'Beslist meenemen'. De onderwijzeres had daarop als eerste attribuut gezet: 'een goed humeur'. Dat was leuk ver zonnen door juffie en je voldeed dus prompt aan haar wens, waardoor de he le reis niet stuk kon. Bravoure Dat is nu niet meer zo. Om te beginnen mis je een heleboel andere goedgehu meurde lieden op de reis naar de overkant. Het is maar een mager gezel schapje geworden. De vrachtwagen chauffeurs zijn absent wegens tunnels en daarmee heeft de overtocht veel kleur en rumoer verloren. Ze waren vol bravoure en bewogen zich over de boot met de zelfverzekerdheid waarmee een grootgrondbezitter zich over zijn ak kers begeeft. Dan waren er de vertegenwoordigers, die op de Westerschelde een korte wijle de mistroostigheid kwijtspeelden die aan hun bezigheden kleefde. Hier aan boord waren geen middenstanders, die de handelsreiziger bij diens binnentre den inzoutten dat hij niets in te brengen had dan lege papiertjes en dat iedere eventueel te plaatsen bestelling moest worden gezien als een gunst. Hier straalden de handelsreizigers uit dat ze wisten wat er in de wereld te koop is. Pennevreugd Ter verhoging van de treurnis zijn aan de wanden achter glas teksten opge hangen van lieden van de mooie vereni ging Pennevreugd. Hier wordt gede monstreerd hoe het Nederlandse volk reageert als de verjaardag van Sinter klaas wordt gevierd of als een over heidsmaatregel niet naar zin en genoe gen is: dan worden verzen geschreven. Bep Grootendorst uit Oostkapelle heeft haar ongenoegen gevat in een stukje poëzie, dat de titel 'Oversteek' heeft ge kregen. Zij schrijft: Geen rust en ruimte meer Geen zon of winderig weer Een groot gemis Maar 't erge is: Voor d' engte en de lengte Van die moderne mollengang Ben ik al bij voorbaat bang. Goed gedaan Bep; vooral dat binnen rijm met engte en lengte getuigt van ta lent. Ga zo door. Maar hang je fobisch getinte werk niet op een schip waar de stemming toch al ver beneden peil is. Dat geldt ook voor Annemargreet uit Middelburg, die de belabberde situatie heeft samengevat in vier regels: Boot vaarwel Vaar wel boot. Op zich goed gedaan hoor, maar voor de toch al gedeprimeerde medemens niet bepaald een opsteker. Trouwens, waar om laten de Brabantse Buurtspoorwe gen en aanpalende Autodiensten zulke teksten hangen? Toch niet om zout inde gewonde Zeeuwse ziel te wrijven, mo gen we hopen. Fast Ferry! Jan Salie zullen ze bedoe len. De boten varen nog, maar de zuive re genoegens liggen afgemeerd en ver trekken waarschijnlijk binnenkort naar Italië. Maledetto! Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC ver* nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietdr redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen w» niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.^ dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ov* weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. HlllVPn ondertussen met hun hoogt» U 111 V Cll nologische bewapening j vooruit en al wie dacht dall. Irakese bevolking de invj.- macht zou komen toejuich^ bevrijders heeft het flink;, gehad. De Amerikanen hac zich hun intrede in Irak we ders voorgesteld. De Irak; vechten heldhaftig in en: hun land, de Amerikanen»; dringen een ander land bits om het te verknechten ten hoeve van de economischet- langen van de VS! De Irai bevolking beseft dat hoe-, houding ook kan zijn tegen.- Saddam, dat zij van de VSei niets te verwachten hebber. Ten eerste wil ik mijn genoegen bekend maken dat ik het win kelcentrum in Vlissingen heb bezocht en ik vond het een prachtig iets. Daar ik in het ver leden een grote duivenvanger ben geweest (nu nog voor raad en advies) vond ik dat die dui ven in het winkelcentrum met passen. Ze lopen zo onder de toonbank door bij de banket zaak en zitten boven de eettafel- tjes met alle gevolgen van dien. Ik woon nu een ruim half jaar in Zeeland. Ik ben hier gekomen vanuit de Achterhoek. Ik ving duiven met een verdovingsmid del en was de enige die dat deed. Nogmaals, ik vind het een onhy giënisch iets daar in Vlissingen, die duiven in het overdekt win kelcentrum. Kan daar iets aan worden gedaan? Henk Wassink Van Lansberghelaan 1 Hulst SOS Kinderen Irak verzet zich krachtig tegen de VS-agressie- oorlog tegen Irak. De oorlog is een schending van het interna tionaal recht, hoogtechnolo gisch afslachten van een weer loze Iraakse bevolking, onder de ogen van de hele wereldbevol king. Als nu dan het internatio naal recht moet worden toege past, dan moeten alle landen actief de verdediging van Irak opnemen. De demonisering van Saddam Hoessein moet de agressie goed praten. Wouter Bos (PvdA) maakt gebruik van dit gegeven en hij herleidt heel Irak tot Saddam Wouter Bos stelde na de VS-invasie dat hij niet voor Saddam kon kiezen en wel voor de VS-agressor. Irak en Saddam zijn voor hem dus één en door die uitspraak schaart hij zich achter de aan gang zijnde moordpartij. Kiezen voor Irak wil niet zeggen, kiezen voor Saddam! Kiezen voor Irak is kiezen voor de bevolking van een soeverein land. De Ameri kanen en Britten geraken Luk Brussel Hoefkensdf. Kuil') De zieke mens wordt in dez; j menleving al gedood voor- hulp is. Nu krijgen we ween 'post' in onze maag gesp. Nog even en we worden ven len tot veevoeder. We zijn» immers niets minder dan En al die hufters aan de topj den vet van onze ellende.i goede vader zei altijd: kindi schuim van de natie zit aa:1 top. Helaas heel waar. Allee ren zijn voor ons gesloten."} mijn man acht jaar gels stierf op een vroege maane morgen, was de zondag er,: ook slechte hulp van de h. arts. Ik heb een klacht iir diend bij de hogere hotemeö en ach, de arts had 't zo d* Dat weet ik ook wel. Die Borst heeft een hoop kwaa: daan in dat paarse gedoe. Efl wat zit er zo'n balkende ezé> het CDA, hij had beter profe- kunnen blijven! God geve: land weer kracht om te he zen. Er zijn al veel te veel de gevallen in naam van de Mr mon: geld. Christel van den Dobbel Nieuwstrwr.' Vhssr. Advertentie Schilderij van Paul Arntzenius 'Golfbreker in Domburg' in de Drukkerij. foto Mechteld Jansen door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Dat Zeeland door de eeuwen heen een grote aantrekkingskracht heeft uit geoefend op schilders is bekend. Vele kunstenaars vestigden zich in Domburg of Veere om het 'Zeeuwse licht', de kust of de markante gestalten van Wal- cherse boeren en boerinnen te schilderen. Anderen legden hun impressies vast als zij op doorreis waren. Van twee van die laatsten, Jo hannes Mattheus Graadt van Roggen en Paul Arntzenius, toont De Directiekamer schil derijen, etsen en een tekening. Graadt van Roggen(1867-1957) bracht het grootste deel van zijn leven door in het Noord-Hol landse Bergen. Daar vond hij dingen die hem in Zeeland ook fascineerden: uitgestrekte luch ten, woeste duinpartijen en het licht dat weerkaatst in de zee. Twee van de zes werken die De Directiekamer van hem toont hebben een duinpartij bij Ber gen als onderwerp. Het zouden Zeeuwse taferelen kunnen zijn, zodat ze op de tentoonstelling MIDDELBURG - Zondag kan in Middelburg de maandelijkse kunst cultuurroute worden gelopen. Ditmaal gaat de rond gang niet alleen langs tal van galeries en expositieruimten. Op verschillende locaties zijn miniconcerten gepland. In de Koorkerk zijn altvioliste Petra Flipse en pianist Leen de Broekert te beluisteren (13.30, 14.15 en 15.45 uur) met werken van Eccles en Schumann. De Argentijnse sopraan Valeria Mignaco en haar begeleider Hank Heijink treden achtereen volgens op in de synagoge (13.30 uur), Galerie T (14.15 uur) en Galerie 't Haentje te Paart (15.45 uur). Op het repertoire staan werken van Monteverdi, Frescobaldien Caccini. Het kla rinetduo Andrea Slabbekoorn en Irene van Krieken speelt in Atelier Toos van Holstein aan de Kinderdijk (13.30 uur), Atelier Leontien Hooij in de Breestraat (15 uur) en antiekhandel De Pagter (16.30 uur). Zij voeren werk uit van Crusell en Mozart Altvioliste Saskia Meijs, accor deonist Theo van Tol en contra bassist Jasper de Beer concerte ren in De Drukkerij (13.30 uur), de synagoge (15 uur) en Atelier Toos van Holstein (16.30 uur). Het jazztrio J.E.L. treedt op in De Drukkerij (14.15 uur), an tiekhandel De Pagter 15 uur) en Atelier Leontien Hooij (16.30 uur). niet misstaan. De overige wer ken hebben van alles met Zee land te maken: etsen van de ha ven in Veere, een Zeeuws meisje en een golfbreker bij Domburg en een in olieverf geschilderd gezicht op Schouwen. De etsen, vooral die van het Zeeuws meis je, zijn zorgvuldig en subtiel uit gewerkt, in verf lijkt Graadt van Roggen vooral de dreigende kracht van de natuur te hebben willen weergeven. Naast zijn ets van een golfbre ker in Domburg hangt een schil derij met dezelfde titel van de Haagse schilder Arntzenius. Van hem zijn in totaal vijf olie verven te zien. In de informatie bij de expositie wordt kunstcri ticus W. Jos de Gruyter aange haald, die in 1940 schreef dat Arntzenius' werk was 'voorbe stemd om genoten te worden in de stille beslotenheid van de woonkamer'. Zijn 'Open raam Veere', 'Het Veerse gat' en 'Haveningang met Campveerse toren' hebben inderdaad iets ingekeerds, iets rustigs. Daar staat 'Stormweer Oost- voorne' tegenover, met een prachtige dreigende onweers- lucht. Als stilte hier het onder werp is, dan toch wel die spreek- woordel ij ke stilte voor de storm. Expositie: Passanten in Zeeland, t/m 8 mei in De Directiemaker in Middelburg, te zien tijdens ope ningstijden van De Drukkerij. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het is lente in Galerie T in Middelburg. In de expositieruimten hangt een frisse, vrolijke en vooral kleuri ge sfeer die past bij de tijd van het jaar. De belangrijkste expo santen zijn de schilders Marga Linnenbrink en Jan van Spron- sen en beeldhouwer Ger Jans- Op de parterre zijn de schilde rij en van Linnenbrink gecombi neerd met de bronzen beelden van Janssen. Hun werk contras teert, want de schilderijen van Linnenbrink zijn abstract en de beelden van Janssen figuratief, maar er is ook een duidelijke overeenkomst. Beide kunste naars uiten hun levenslust. De schilderijen van Linnen brink ogen chaotisch, maar zijn het resultaat van een lang pro ces van schilderen en overschil deren, van wikken en wegen, van toevoegen en van weglaten. Het zijn explosies en implosies van kleur. De beweging concen treert zich over het algemeen in het midden van de schilderijen, daar botsen de kleuren op el kaar, vormen zich vegen en vlakken. De eerste associatie zou die van een explosie van kleur kunnen zijn, ware het niet dat de omgeving op sommige schilderijen niet achtergrond wil zijn, maar juist de wirwar van kleuren en vormen omarmt. Dan is het dus meer een implo sie. De kleuren van Linnenbrink zijn fris, ze maakt veel gebruik van geel, blauw en groen. Haar abstracte vormen doen soms denken aan bloemen, dan weer aan scherven, of aan een licht en kleurenspel dat door wolken heenbreekt. In één geval zijn de silhouetten van mensen te on derscheiden. Door toevoegeing van gaas, karton of papier krijgt een aantal van Linnenbrinks schilderijen een licht reliëf. Ti tels ontbreken. Dat is geen toe val, want haar schilderijen zijn op geen enkele manier verha lend. Het zijn uitingen van sfeer en gevoel. De combinatie met beelden van Janssen is geslaagd. Hij maakt vrouwengestalten. Abstraheren doet hij niet, het is opmerkelijk hoe levensecht hij de vrouwelij ke rondingen in brons heeft weten te vatten. Hij werkt in se rievorm. Vier beelden tonen vrouwen met een masker op en drie keer heeft hij vrouwen ge maakt in lange gewaden die van hun heupen naar beneden val len, hun borsten zijn onbedekt In de tuin van de galerie staat nog het beeld van een balletdan seres die balanceert op een grote bol, haar arm reikt naar de he mel. Het is duidelijk dat Janssen een ode brengt aan de vrouw. Hun poses zijn gracieus, eigen wijs of verveeld. Ze hebben een karakter dat bekoort. De ero tiek is in elk beeld aanwezig maar ligt er niet duimendik bo venop. In de kelder zijn schilderijen te zien van Jan van Spronsen, lid van de Haagse etsclub waarvan permanent werk is te zien. Elke maand wordt één van de etsers eruit gelicht en krijgt het pu bliek iets van zijn kunnen in een andere discipline voorgescho teld. Van Spronsen schildert landschappen en stillevens. Hij noemt zelf de 'reus van Aix en Provence, die nooit uitgekeken raakte op een berg en het (stille ven) schilderen opnieuw defini eerde' als zijn grote voorbeeld. Cézanne dus. Die link is goed te zien. En de prachtige kleuren van Van Spronsen roepen het werk van Vincent van Gogh in herinnering. De uitbeelding van de werkelijkheid is niet zijn eer ste doel, daarvoor zweven zijn objecten te veel en staan zijn ta fels en huizen te zeer uit het lood. Zijn schilderijen zijn in de eerste plaats composities in lijn en kleur. De schilder zegt bij voorkeur 'eenvoudige, onspec taculaire objecten, die een le venslang gebruik achter de rug hebben' te willen schilderen. In die dingen ziet hij een afglans van een grotere Maker. Wie voor Van Sponsens schilderijen staat gelooft hem. De expositieruimte aan de Vis markt wordt gedomineerd door schilderijen van Ellen Gerrit sen, Denny Braggen en Arthur Bernard en zij bevestigen het nog eens: het is lente. De expositie in Galerie T duurt tot en met 26 april, open don t/m za van 11-16 enlcomende zondag van 13-17 uur. IMi...'J,11-11."Jfc Op de parterre van Galerie T zijn de schilderijen van Marga Linnenbrink gecombineerd met de bronzen beelden van Ger Janssen. foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 40