Altijd drijvend op vrijheid Tekenen was voor hem ademhalen Woody van Amen vader van de pop art Lucebert in De Beyerd Het is een tijdje stil rond hem geweest - Woody van Amen (Eindhoven 1936), de vader van de Nederlandse pop art. Maar ook: de propagandist van het Nieuwe Realisme, de zowat enige, actuele, Rotterdamse beeldend kunstenaar met nternationale uitstraling. Zij n laatste tentoonstelling dateert al weer van 19 93Nu is er Het Soek - de monografie, gecombineerd met twee tentoonstellingen. Oud werk in Het Valkhof «Jijmegen, spiksplinternieuw in het Chabot Rotterdam. zeppelin in lichtblauw neon, die een spoor van bewegende licht jes achterlaat. Ook nieuw werk van de Woody anno nu. Het vertelt bij alle drie de verha len. De kleuren in de 'Enlighten ment' zijn die van de Boeddhis tische vlag; hij heeft er een op een schouw hangen, onder een kleine verzameling boeddha's, meegebracht van zijn reizen. De rode 'leds' in 'Constellation' stellen het Zuiderkruis voor; hij pakt ten bewijze de Australi sche vlag En de 'Cup Final' is rechtstreeks geïnspireerd op het uitzicht dat hij vanaf zijn Schie- landtorenflat had ten tijde van EURO 2000, toen er op wed strijddagen een controle-zep pelin boven de stad dreef. Woody is openhartig; heeft wei nig geheimen meer. „Dat is wat het boek ook zo bijzonder maakt: ik geef mijn bronnen prijs Ik vertel er die verhalen bij. Het is geen uitstalling of op somming, het is documentair en associatief. Waar iets gemaakt is en hoe, en waarom. Zonder weer al te uitleggerig te gaan doen; je moet ook de fantasie de ruimte laten." Wie door het boek bladert, wordt overweldigd door het enorme oeuvre dat de beeldend kunstenaar Woody van Amen zo internationaal maakt. „En wat ik zo leuk vind, is dat mijn werk nog steeds jonge mensen aan spreekt; en ze houden ook van het nieuwe. In de zomermaan den huur ik vaak een boerderij tje in Frankrijk, in de buurt van Langres, en daar komen dan kennissen en vrienden, maar soms ook wildvreemden langs. Laatst was er een net afgestu deerde jongen van de academie en die zei dat hij helemaal blij werd van mijn tekeningen. Nou, dat is toch leuk om te horen, dat je jonge mensen nog blij kunt maken?" Het boek is de spil, de crux. Het is het hart van de 'revival van Woody van Amen'. ,,Het is de drager, met twee vleugels eraan, En dat zijn de tentoonstellin gen." Conclusie: boek en beide exposities liggen ook weer in het verlengde van TAXAT, de geo metrische driedimensionale vorm die Van Amen 'uitvond' midden jaren zeventig. Is niet zo gek. „Bij praktisch alles wat ik onderneem zul je altijd de ruim te of het ruimtelijk denken van TAXAT ervaren." Heel het atelier staat vol met ontwikkeling en uitwerking van de TAXAT - het patroon dat hij ooit zag in de stoelbekleding van een taxi in Singapore. Het patroon dat hem hielp bij de verdere groei van zijn dubbel- kruis - geworteld in het Zwit serse kruis. Dat hij op een nacht in zijn toenmalige huis in Oud- IJsselmonde uit een blokje zaagde en waarvan hij een nacht niet kon slapen. Woody's Eure kaDat hem nu al meer dan twee decennia bezighoudt en ruimte geeft en vrijheid. En hij doopte het TAXAT Hij pakt een blokje „Het is zo simpel. Als je het ziet, denk je meteen dat het er altijd al is ge weest: twee tegen elkaar ge schoven kruizen, met een con gruerend middenstuk. En dat mathematisch nog bleek te kloppen ook. "Je moet er maar opkomen. Het is het houvast voor alles, een immer aanwezige beeldbepaler, de aansluiting op het denken in het Verre Oosten. Peter Ouwerkerk Expositie: Woody van Amen Col lectie Becht, van pop art tot nieuwe romantiek - Museum Het Valkhof Nijmegen. Van 5 april t/m 22 juni 2003 Open. din.-vrij. 10-17 u; za zon. en feestdagen 12-17 u ExpositieWoody van Amen Glo bal Dimensions, inside outside, upside downside - Chabot Museum Rotterdam. Open: din.-vrij. 11- 16.30 u, za. 11-17 u, zon 12-17 u, ma. en feestdagen gesloten. Publicatie: Erik Hagoort, Frank van de Schoor, Ank Leeuw Marcar: Woody van Amen, Crossing Worlds - NAi Uitgevers, 400 pag., 800 illu straties, €50,- Enlightenment De wijn staat klaar, de worst is vers, het raam naar de binnentuin kan open. Het is nog steeds het atelier in de Lamber- 'tusstraat, Rotterdam Kralin gen, de werkruimte waar Woody van Amen de meeste van zijn werken heeft vervolmaakt. Veertig jaar lang in het oude schoolgebouw, waar ooit Duit- i sers en Canadezen huisden - hoe honkvast voor een wereldreizi ger Maar het atelier is formida bel. Hij kan er blind hoppen tus sen de nog altijd zeer ordelijk gedeponeerde bosjes pennen, tubes en penselen. En de para fernalia, meegebracht van 'all over the world', ooit bestemd om te worden verwerkt. Er is iets te vieren. Iets groots. Het Boek is af, dat wil zeggen: het ligt bij de drukker. Maar de proeven kan hij al laten zien. met teksten in zwart, wit, fluo rescerend rood en roze. En nu het boek er is, is het ook weer tijd voor de tentoonstellingen. Twee nog wel. Het boek staat voor veertig jaar Woody van Amen, de twee tentoonstellin gen ook. „Vroeger heb ik veel ge- exposeerd, maar de behoefte was de laatste tijd niet meer zo groot. Er komt een tijd dat je al les al een keer hebt meege maakt, dat je het kent, er het be trekkelijke van gaat inzien. Natuurlijk werk je door, zeker ik - ik ben altijd op zoek geweest naar het vernieuwende. Anders moet je ook geen beeldend kun stenaar worden. Maar je gaat het doseren." Af en toe was er wel nieuw werk Woody van Amen foto Niels van der Hoeven/GPD van hem te zien in de galeries, maar mondjesmaat. „Dat was bewust. Ook omdat het idee was ontstaan van dat boek. Ja, en dat heeft me alles bij elkaar wel een jaar of zes bezig gehouden Vanaf oktober vorig jaar zelfs elke dag. Toen het concept voor dat boek er eenmaal was. kon den ook die tentoonstellingen. Het is een soort retrospectief van mijn werk, royaal uitmon dend in het nu. Ik zeg maar zo: als je wat van je laat horen, doe het dan ook goed." Een dikke punt, een statement van Van Amen - de man van 'Wrigley', 'Flexa One', 'Felix', 'Checkpoint Charley', 'Sex o'Clock', 'Elektrische stoel', 'Televisiekoets', de versmolten ijssculpturen op de Lijnbaan, 'Zermatt am Matterhorn'. 'Taxat' en zo heel veel meer. Een autonoom beeldend kunste naar, drijvend op vrijheid, dus meer dan eens controversieel. „Goh, ik heb wat clashes gehad met de overheid." Er werd werk van hem verwij derd en geweigerd in onder an dere Zeist, Enschede en Schiedam De Rotterdamse ge meenteraad trok als een angst haas een al overgemaakte subsi die in voor 'een vakantiereisje naar Zwitserland' Woody stortte de veertien mille braaf terug. Twee dagen later had hij hetzelfde bedrag uit de experi- mentenpot van CRM. De Mat terhorn en het Zwitserse kruis komen nu nog terug in zijn werk. Ach, het verleden. Laten we het eens over het boek hebben. Dat is verleden en heden ineen Een boeiend onderwerp, zoals altijd met de boeken over of van Woody van Amen. Neem dat ge tekend dagboek, '240 Dagen', uit 1985. Hij wilde het zo graag, maar het was zó onmogelijk het uitgegeven te krijgen, dat hij eerst het merendeel van zijn 240 tekeningen letterlijk aan de man moest brengen. „Ik heb er zelf 120.000 gulden in geïnves Rotterdam Cup Final 2000 teerd Zesduizend gingen er a 37 gulden 50 over de toonbank. Voor het laatst gesignaleerde, inmiddels antiquarische exem plaar werd 45 euro gevraagd. „Ongelooflijk, hè." Zes jaar voor dit boek. Vierhon derd pagina's, achthonderd af beeldingen, essays en biografie. Monnikenwerk. Maar het resul taat is 'prachtig, prachtig, prachtig.' Is iets waar hij 'erg blij mee is'. Er werd een selectie van 900 werken gemaakt. Woody van Amen moet in de loop der jaren aan duizenden stuks komen. „Duizenden?" Hij lijkt te schrikken van de vier cijfers. Tempert. „Nou, dat is wat over dreven." Ja, aan schetsen, teke ningen en grafiek misschien. Maar zijn assemblages en zijn schilderijen - „Die nemen toch wel wat tijd." „Neem dót.. daarvan maak ik er hooguit vijf per jaar." Hij wijst hij op een groot formaat schilderijgebaseerd op herken bare kleurvlakken. Hij loopt naar een stekker, en bukt voor stroom. Als een stralenkrans van kleine lichtpuntjes begint er een ster aan en uit te flikkeren in de voorstelling. „Enlighten ment", zegt hijHet is de titel. Er zitten 520 'leds' in verwerkt, mi nuscule lichtpuntjes, 'light emitting diodes'. Met kopjes van elk drie millimeter dik. Hetzelfde effect in het doek aan de andere kant van het atelier, in blauw, met gele neon-TAXAT en een wit en zwarte steenbok. Ook hier een web van lichtpun tjes, met vijf rode erin verwerkt: „Constellation with Southern cross." Hij laat de achterkant zien: alsof je in een groot for maat tv-toestel kijkt, zo'n wir war van draadjes. Hetzelfde als in het schilderij dat in zijn kleinere, tweede ate lier staat: „Rotterdam, Cup Fi nal 2000." Een oranjegele lucht boven een Rotterdamse skyline, met rechtsboven een zwevende bal, maar centraal een donkere ioldfinger, 1965 Wrigley, 1963 donderdag 3 april 2003 Een van de nooit eerder getoonde tekeningen van Lucebert. Tn De Beyerd in Breda klinkt de stem van -LLucebert. Hij leest zijn eigen gedichten. Aan de muren hangen 140 tekeningen en aquarellen uit het atelier van de in 1994 overleden kunstenaar. Ze zijn nooit eerder vertoond. Een portret van een tovenaar met inkt, met woorden en met een bezwerende istem 'Hij had altijd jazz aanstaan, anders kon hij 'niet werken. Tientallen jaren camoufleer den Charlie Parker, Cannonball Adderley, i Horace Silver en Chet Baker het geschuifel Van kwasten en het gekras van de tekenpen. Nu is het er stil. Sinds 1994 heeft weduwe :Tony het atelier van Lucebert in Bergen in tact gelaten. De Beyerd, centrum voor beel dende kunst in Breda, brengt de komende weken de veelzijdige persoonlijkheid van [Lucebert in beeld - een driezijdig flonke- :rend kunstenaarschap: in taal, op papier en via het geluid van zijn stem. jjpe samenstellers van de tentoonstelling, dichteres en beeldend kunstenaar Y. Né en rElly Stegeman namens De Beyerd, hebben :een bezoek gebracht aan dat atelier, een tsoort bedevaart naar Bergen, Noord-Hol- Éjand. «.We mochten van Tony Swaans^vijk in het 1_ ateliefc. Het is er prachtig, hoog, met veel licht en toch heel intiem", aldus Y. Né „Het heeft iets van een heiligdom, een heel bij zondere plek", vult Elly Stegeman aan. Luceberts schoonzoon Pieter Broersma is er vaak op kousenvoeten binnengeslopen en heeft hem in de roes van de scheppende ar beid gefotografeerd, zonder dat hij het merkte. Broersma is die foto's meer dan le vensgroot in De Beyerd komen ophangen. In het atelier vonden de twee bezoeksters uit Breda waarvoor ze kwamen. Y. Né: „Er stonden overal dozen met ontelbare teke ningen, zowel uit zijn vroege periode als uit de jaren '90." Elly Stegeman: „Hoe maak je uit zo'n overstelpend aanbod een selectie? Ik heb onder andere geselecteerd op tekst in het werk, op taal. In toenemende mate ge bruikte Lucebert in zijn tekeningen woor den, regels, fragmenten van gedichten, meestal van iemand anders." Het Lucebertproject van De Beyerd begon ooit met een keuze uit Luceberts verzamel de gedichten. Né „Ik heb het hele oeuvre aandachtig doorgelezen en er 44 gedichten uit geselecteerd. Als thema of leidraad voor de tentoonstelling koos ik 'maken', 'schep pen', 'worden'. Dat sprong eruit." Die 44 ge dichten voeren de bezoeker langs de wan den met tekeningen. Een derde belangrijk onderdeel van de ten toonstelling in De Beyerd bestaat uit origi nele geluidsopnamen van Lucebert. Vormgever Berry van Gerwen heeft in ver schillende zalen kabinetten neergezet, waarin je met één of twee personen naar de geluidsopnamen kunt luisteren. Bij de tentoonstelling is geen traditionele catalogus gemaakt, maar een cd-rom. „Daar komen alle tekeningen op. Daarbij hoor je de stem van Lucebert, maar die kun je ook uitzetten", aldus Y. Né. Er bestaan honderden geluidsopnamen van Lucebert. Hij hield van het voordragen van zijn poëzie. Misschien kun je zelfs zeggen dat het een derde poot van zijn talent is. Naast het schrijven van poëzie en het maken van tekeningen en schilderijen is het 'zeg- gen' van tekst, het vocaal vormgeven van taal als een aparte vorm van kunst te be stempelen. De tovenaar had niet alleen een pen en een kwast maar ook een stem. Maar de tekeningen - allemaal unica - spe len de hoofdrol. Stegeman: „Zijn werk op papier is sterker dan zijn schilderijen. Hij is op papier veel vrijer. Het accent ligt in deze tentoonstelling op zijn laatste jaar. In de loop der jaren is het werk steeds kleurrijker geworden." Lucebert tekende altijd. Stegeman- „Teke nen was voor hem ademhalen, dat ging con tinu door. Als hij geen poëzie schreef of schilderde, tekende hij. Dat heeft hij zijn hele leven volgehouden, een soort dagboek De hand ging altijd door, de geest ging altijd door. Ik ben ooit een keer bij hem geweest, niet lang voor zijn dood, maar zijn atelier werd afgeschermd. Ik ben er niet in geweest. Ook zijn kinderen kwamen er niet in. Pap pie moest werken „Het treffende in het werk van Lucebert is het volstrekt naar zich toehalen van alles in zijn omgeving. Hij annexeert zijn totale om geving. En het gaat altijd over mensen. Bij Lucebert geen landschappen, geen stille vens; altijd mensen, individuen in bizarre of absurde situaties. Hans Rooseboom Expositie. Lucebert, lezen, kijken, luisteren - werken op papier en gedichten van Lucebert. Tot 12 mei m De Beyerd Breda; di. t/m vr. 10-17 uur, za.enzo. 13-17 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23