Provincie telt weinig WAO'ers PZC Taklift lost Rambiz af Mini-ondernemingen Hogeschool Zeeland missen finaleplaats Brussel biedt opening Vergunning baggerstort moet over aan garnalenvissers CDA wil 24-uurs inzet traumaheli Aantal arbeidsongeschikten in Zeeland stijgt wel snel Oud-katholieke paasdienst Whiplash Wielerclinic voor meisjes in Goes Zeeuwse molen 15 Eversdijk in Schiphol-commissie Kapiteins mogen hun zegje doen Alle rampenplannen actueel Gewonde bij botsing Renesse donderdag 3 april 2003 door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Zeeland telt, op Zuid-Holland na. in verhou ding het minst aantal arbeids ongeschikten. Op de 100 werk nemers krijgen statistisch ge zien ruim 12 mensen een WAO-uitkering. Landelijk ligt dat op 13,6. Of dat reden is tot juichen valt te bezien. Het aantal mensen met een WAO-uitkering stijgt in Zee land hard. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal mensen met een arbeidsongeschikt heidsuitkering (WAO, WAZ, Wajong) is van december 2000 tot en met november 2002 met bijna 40.000 toegenomen tot 992.000. De toename was het sterkst in Flevoland. Ten opzichte van de beroepsbevolking (mensen die ten minste twaalf uur per week werken) is de arbeidsonge schiktheid het hoogst in Lim burg en het laagst in Zuid-Hol land. In Noord-Holland werden eind november 2002 de meeste WAO-uitkeringen verstrekt: GOES - De oud-katholieke ge meenschap in Zeeland houdt zaterdag 12 april ter gelegen heid van Palmzondag een kerk dienst in de dagkapel naast de rooms-katholieke Maria Mag- dalenakerk aan de Singelstraat te Goes. De dienst begint om 10.30 uur. Pastoor K. J. Homan uit Dor drecht zal in deze eucharistie viering voorgaan. GOES - Whiplash Stichting Ne derland houdt donderdag 17 april van 10.00 tot 12.00 uur een informatiebijeenkomst in het Oosterscheldeziekenhuis in Goes over de klachten die ont staan door trauma in de nek- streek. GOES - Wielervereniging Theo Middelkamp houdt woensdag middag 9 april een meisjeswie- lerclinic in Sportpunt Zeeland te Goes voor meisjes in de leef tijd van acht tot en met twaalf jaar. Tijdens dit evenement zal Leon- tien Zijlaard-van Moorsel sa men met nog vijf rensters uit haar ploeg haar medewerking verlenen. Zijlaard-van Moorsel is vijfvoudig wereldkampioene wielrennen. Daarnaast heeft ze op de Olympische Spelen in Sydney drie gouden medailles gewonnen. Woensdagmiddag zal zij de meisjes wegwijs ma ken op de mountainbike en de racefiets. 171.000. Op de tweede plaats kwam Zuid-Holland met 166.000 uitkeringen. In Zeeland en Flevoland was het aantal WAO-uitkeringen met respec tievelijk 19.000 en 21.000 het laagst. Het aantal arbeidsongeschikt heidsuitkeringen in Flevoland nam in de twee jaar tot novem ber 2002 met bijna 11 procent toe. De een na sterkste stijging deed zich voor in Utrecht, waar het aantal uitkeringen met 6 procent groeide Zeeland volgt op de voet met bijna zes procent. In Friesland was de toename met maar 200 uitkeringen (0,6 procent) het kleinst. Ook in Gro ningen en Drenthe was de toe name klein. Vrouwen De stijging van het aantal uitke ringen komt volgens het CBS grotendeels voor rekening van vrouwen. Eind november 2000 werd 42 procent van de uitke- door Rinus Antonisse DEN ILAAG - De staatssecreta ris van Verkeer en Waterstaat moet van de Raad van State een nieuwe vergunning maken voor het storten van bagger uit de Zeeschelde bij Antwerpen in de Zeeuwse Westerschelde. Dit naar aanleiding van bezwaren die gemeenten en natuurbe scherming indienden. De nieuwe vergunning mag maar voor ten hoogste vijf jaar worden gegeven (de staatsse cretaris wil dat voor onbepaal de tijd doen). Ook moet de hoe veelheid te storten baggerspecie aan banden worden gelegd, in elk geval lager dan de door de staatssecretaris gewenste twin tig miljoen kubieke meter per jaar. In de praktijk is gebleken dat de laatste jaren slechts ongeveer tien miljoen kubieke meter bag gerspecie uit de Zeeschelde is gestort. De Raad van State vindt een hoeveelheid van twintig miljoen kubieke meter onge wenst, gelet op de huidige stort - mogelijkheden in de Wester- Advertentie ringen verstrekt aan vrouwen Eind november 2002 was dat 44 procent. Met name onder vrou wen van 3 5 j aar en ouder nam de arbeidsongeschiktheid toe. Als het aantal WAO-uitkeringen wordt afgezet tegen de omvang van de beroepsbevolking blijkt dat er voor heel Nederland per honderd mensen 13,6 uitkerin gen zijn uitbetaald wegens ar beidsongeschiktheid. In Limburg lag dit met 17,1 uit keringen een stuk hoger, terwijl schelde Ook speelt een rol dat het huidige (morfologisch) sys teem van de zeearm na de recen te verdieping van de vaargeul eerst opnieuw in evenwicht moet komen. Teleurstellend De Raad van State doet ook een voor de bezwaarmakers teleur stellende uitspraak. In de nu af gewezen vergunning verplicht de staatssecretaris de Vlaamse overheid om een deel van de bagger op land te storten (jaar lijks 1,5 miljoen ton). Daarbij door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De 24-uurs inzet van de traumahelikopter voor Zeeland moet snel moge lijk worden gemaakt, vindt de CDA-fractie in Provinciale Sta ten van Zeeland. De fractie vindt het onterecht dat trauma-artsen in Zeeland 's avonds nog steeds over de weg worden vervoerd, terwijl de mi nister van Volksgezondheid de 24-uurs inzet van de traumahe likopter sinds februari wel toe staat De CDA-fractie wil van Gede puteerde Staten weten waarom de helikopter in Zeeland niet het etmaal rond wordt ingezet. het er in Drente 15,7 waren. In Zuid-Holland lag de arbeidson geschiktheid het laagst met 10,6 uitkeringen per honderd men sen in de beroepsbevolking. Zeeland eindigt in die rangorde als goede tweede met ruim 12 uitkeringen. Een verldaring voor het relatief lage aantal arbeidsongeschik ten in Zeeland heeft onderzoe ker H. Hartman niet. „Zeeland heeft niet zo veel inwoners. Dat verklaart in elk geval dat het ab- gaat het met name om het meest vervuilde slib. Volgens de Raad van State kan de Nederlandse overheid niet van de Vlaamse regering eisen dat er bagger op land wordt ge stort. De Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren, op grond waarvan de vergunning is aan gevraagd, beperkt zich tot Ne derlands grondgebied. De Raad van State vernietigt daarom de verplichting tot landstort. In een reactie toont de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) zich te vreden over de uitspraken met De lange aanrijtijden in de pro vincie maken het van het groot ste belang dat spoedhulpvoor- zieningen ook bruikbaar zijn, schrijven de Statenleden. Zij willen dat het college in overleg met de minister belemmeringen wegneemt De fractie vraagt ook duidelijkheid over de kwa liteitscriteria waaraan de spoedeisende hulpverlening moet voldoen en of de Zeeuwse diensten die criteria bereiken De traumahelikopter, die bij spoedeisende medische situa ties gespecialiseerde artsen snel ter plekke kan brengen, mocht tot 1 februari dit jaar maar tot zeven uur 's avonds worden in gezet. Die beperking is inmid dels opgeheven solute aantal arbeidsonge schikten laag is." Of het hoog aangeschreven arbeidsethos van de Zeeuwen een rol speelt, weet hij niet. Uitgaande van de meest recente cijfers daalt het aantal WAO- uitkeringen licht. In december 2002 zijn door de Uitvoering Werknemers Verzekeringen (UWV) zijn 802.500 WAO-uit keringen uitbetaald, 200 uitke ringen minder dan eind de maand ervoor betrekking tot de duur van de vergunning en de lagere hoe veelheid te storten bagger. Het schrappen van de verplichting om een deel van de bagger op Vlaams grondgebied te depone ren, stelt de ZMF echter teleur. „Vlaanderen is nu tot niets ver plicht en kan zelf bepalen welke 'geste' zij redelijk acht in ruil voor de Nederlandse toestem ming om her en der in de Wester schelde baggerspecie te stor ten", aldus ZMF-medewerker Vincent Klap. Hij ziet hierin een bevestiging dat de Wet Veront reiniging Oppervlaktewateren ongeschikt is voor vergunning verlening aan Vlaanderen. Onbegrip Bij de ZMF bestaat ronduit on begrip over het feit dat de Raad van State niet is ingegaan op be zwaren dat de Europese Habita trichtlijn (bescherming leefge bieden van planten en dieren) is genegeerd. Volgens Klap zijn af gelopen jaren verschillende niet voorspelde ongunstige effecten in de Westerschelde opgetreden, die waarschijnlijk het gevolg zijn van toegenomen stortacti- viteiten sinds 1997. Het betreft verhoogde stroom- snelheden en vreemde afzettin- gen/bezinkingen. Deze ontwik kelingen tonen aan dat er géén passende beoordeling heeft plaatsgevonden, zoals de Habi- tatnchtlijn voorschrijft. De Raad van State waagt zich niet aan een beoordeling van dit 'he te hangijzer'. De ZMF betreurt het dat de raad de lastige toet sing ontloopt. door Henk Postma 'S-HERTOGENBOSCH - Het is net niet gelukt. Cardial, een da tabase die de kentekens van au to's aan de mobiele telefoon nummers van de eigenaars kop pelt, gooide zeer hoge ogen. Maar het systeem, uitgedacht door de Zeeuwse mini-onderne ming Two4Sixs, bleek te weinig tastbaar om er de hoofdprijs mee in de wacht te slepen. Tijdens de regionale voorronde van de Stichting mini-onderne- mingen Nederland, maandag avond in het provinciehuis van Den Bosch, belandde het op een tweede plaats. Alleen de hoofd prijs was goed voor de landelij ke finale. En die ging naar een product van het Sint Lucascol- lege in het Brabantse Boxtel' een cd-rek dat in allerlei rich tingen kan worden gebogen. Een tweede Zeeuwse inzending, een door Connect&Bell ontwik kelde noodoplader voor de mo biele telefoon, viel buiten de prijzen. Mini-ondernemingen zijn pro jecten van tweedejaars studen ten in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs. Aan het eind van het studiejaar worden ze weer opgeheven. Op de Hoge school Zeeland kwamen dit jaar elf van dat soort bedrijfjes van de grond. Daarvan haalden er twee de regionale voorronde. Two4Six werd opgericht door twaalf studenten, afkomstig van economische en technische opleidingen. Directeur Erik van den Dobbelsteen acht de kans groot dat er toekomst zit in het Cardial-systeem. Het stelt par ticulieren, maar ook bedrijven en overheidsinstanties in staat snel contact op te nemen met de bestuurder van een langsrijden de of geparkeerde auto. Ze hoe ven alleen maar het kenteken van de auto in hun computer te tikken, om het mobiele tele foonnummer van de eigenaar op het scherm te krijgen. Dieven „Veel mensen zullen daar in het begin negatief tegenaan kijken. Ze willen niet zomaar aan ieder een hun mobiele telefoonnum mer bekendmaken. Maar uit marktonderzoek is gebleken dat de voordelen uiteindelijk de doorslag geven", zegt Van den Dobbelsteen. „De politie in Utrecht legde bij mensen die waardevolle spullen in hun auto hadden liggen, briefjes onder de ruitenwisser. Dat is natuurlijk een uitnodiging voor dieven. Met ons systeem kunnen ze de eigenaar een berichtje sturen, of hem even opbellen." Ander voordeel: deeigenaarvan een lastig geparkeerde auto kan snel worden opgespoord. Scheelt de eigenaar sleepkosten en veel ergernis. Politie en ver zekeringsmaatschappijen zijn geïnteresseerd, maar willen eerst betere waarborgen voor de bescherming van privacy Vol gens Van den Dobbelsteen wordt daar aan gewerkt. Een grote telefoonmaatschappij heeft zich bereid getoond daar nieuwe technieken voor te leve ren. Ook de ANWB is geïnteres seerd. Bescherming Vooralsnog zijn in het Vlissingse zo'n 75 autobezitters op de da tabase aangesloten. En ja, geeft Van den Dobbelsteen toe, het werkt natuurlij k pas wanneer er massaal gebruik van wordt ge maakt. Hij sluit niet uit dat het ooit zo ver zal komen. Ook na de opheffing van Two4Six willen de studenten blijven werken aan optimalisering van het sys teem. Om te voorkomen dat on dertussen anderen het idee gaan exploiteren is ter bescherming een dossier bij de Belasting dienst gedeponeerd. Tijdens de regionale voorronde kon de mini-onderneming geen kant en klaar product tonen Dat was een minpunt Maar de wervelende presentatie zorgde er voor dat toch nog een tweede plaats in de wacht werd ge sleept. Die leverde de mini-on derneming 225 euro op. GOES - I)e vereniging De Zeeuwse Molen houdt vrijdag 11 april een algemene ledenver gadering. Dat gebeurt in hotel Term inus te Goes, vanaf 19.45 uur. Daaraan voorafgaand vindt de presenta tie plaats van het jubileum van de'vereniging, het Zeeuws Mo lenboek. Dit is samengesteld door F. Weemaes Die zal na de presentatie en de vergadering een diavoordracht houden met als titel Zeeuwse molens op de korrel. De Taklift 4 (rechts) gaat wrakken ruimen in de Westerschelde, de Rambiz wordt ingezet bij de berging van de Tricolor. door Ben Jansen VLISSINGEN - In de Vlissingse Buiten haven is deze week de hok Taklift 4 ge reedgemaakt om een bijdrage te leveren aan de wrakkenruiming in de Wester schelde. De 55 meter hoge Taklift lost de dubbele bok Rambiz af. Dit werktuig is de afgelo pen dagen bij Hansweert bezig geweest met de verwijdering van het zesde van de reeks van 38 obstakels die uit drempels in de vaargeul moeten worden gehaald. Beide bokken ontmoetten elkaar gister avond in de Buitenhaven in Vlissingen. De Rambiz gaat eerst naar een karwei in Denemarken en wordt vervolgens inge zet bij de berging van het Noorse au toschip Tricolor in het Nauw van Calais. Volgens H. Ringelberg van het bureau Wrakopruiming Westerschelde van Rijkswaterstaat zit de Nederlands- Vlaamse aannemersgroep CWW die de obstakels weghaalt, goed op schema met de werkzaamheden. De eerste zes wrak ken, onder meer bij Walsoorden, ten oos ten van Vlissingen, voor Terneuzen en bij Hansweert, waren betrekkelijk klein. De scheepsresten bestonden bovendien voornamelijk uit licht materiaal „Bord karton", zegt Ringelberg geringschat tend, „dat druk je zo in elkaar." Alleen de restanten van de Germania die vorige week bij Vlissingen zijn opge ruimd, gaven meer werk. Ringelberg: „Dat was zwaar staal. Een ketelhuis en een expansievat. Daar moest echt aan gebrand worden om het in stukken te krijgen." De verwijdering van de Germa nia leverde ook een paar verrassingen op die de opruimers tot extra zorgvuldig heid nooptenHet schip bevatte asbest en er kwam een cilindervormig object bo ven water dat wel eens een mijn zou kun nen zijn. Dat laatste bleek bij nadere in spectie niet het geval te zijn; de asbest kon worden verwijderd volgens de me thoden die in het bestek zijn voorge schreven. Discussie Behalve de omvang van de wrakkenrui- mingsoperatie is ook bijzonder dat de aannemerscombinatie CWW zelf moet aantonen dat de obstakels in de vaargeul tot de vereiste diepte zijn opgeruimd. foto Ruben Oreel Rijkswaterstaat controleert dat niet met eigen meetschepen, maar beoordeelt of de door CWW toegepaste meetmethoden correct zijn. Dat levert doorgaans enige discussie op. Ringelberg gaat er van uit dat in overleg tussen het bureau Wra kopruiming Westerschelde en CWW vandaag de opruiming van het eerste wrak voor opgeleverd kan worden ver klaard. Behalve de Rambiz heeft CWW tot nu toe een jetponton ingezet om onder water zand van een wrak te spuiten. Moet meer zand worden verzet, dan komt een hop perzuiger in actie. Nadat de bok met een grote grijper het obstakel in stukken bo ven water heeft gehaald, maakt een op een bak geplaatste kraan met een poliep grijper een laatste opschoonslag. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Eurocommis saris Fischler staat open voor voorstellen uit de garnalenvis serij om de crisis in de garnalen- sector het hoofd te bieden. Hij heeft producentenorganisaties van garnalenvissers gevraagd met plannen te komen, die een duurzame visserij mogelijk ma ken én niet marktverstorend werken. Voorzitter J. Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond is blij met de opening die Fischler heeft geboden in een overleg met de Europarlementariërs H. Vermeer (VVD) en A. Maat (CDA). Tijdens dat gesprek heeft Fischler erkend dat de garnalencrisis onder meer is te rug te voeren op onduidelijkhe den in de regels voor producen tenorganisaties Dé vraag is of en welke afspra ken deze organisaties mogen maken om het voortbestaan van garnalenvissers te waarborgen. De kwestie is actueel geworden, nadat de Nederlandse Mededin gingsautoriteit (NMa) de garna- lensector in januari een geza menlijke boete van 13,8 miljoen euro oplegde voor ongeoorloof de prijsafspraken en het buiten sluiten van een handelaar. Toekomstige afspraken zullen uitsluitend over maximaal aan te voeren hoeveelheden garna len kunnen gaan, veronderstelt Vissersbondvoorzitter Nooitge dagt. Hoe dit in het vat moet worden gegoten, is nog punt van discussie tussen het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) en de produ centenorganisaties Zij willen samen optrekken richting Brus sel. De visserij lijkt niet eensgezind. Afspraken over maximaal aan te voeren kilc's garnalen zijn niet de enige oplossing, ver klaart secretaris C. Erkamp van de producentenorganisatie Wienngen uit het Noord-Hol landse Den Oever. Het is volgens hem ook mogelijk een maximaal aantal visdagen vast te leggen. „Dat is beter voor het visserij instinct." Wieringer vissers zijn in tegenstelling tot veel vissers uit Lauwersoog niet alleen af hankelijk van garnalen. Zij hebben ook visrechten. Samen optrekken Hetzelfde geldt voor de meeste Zeeuwse vissers die garnalen vangen. Toch vindt voorzitter H. van Geesbergen van de pro ducentenorganisatie West in Yerseke het niet meer dan rede lijk dat alle garnalenvissers sa men optrekken „Iedereen die nu op garnalen vist, moet dat ook kunnen blijven doen WD-Europarlementariër Ver meer hoopt dat de producenten organisaties vlug met voorstel len naar Brussel komen „We moeten de vaart erin houden, anders lukt het niet voor het ein de van het jaar de plannen door gevoerd te krijgen en de crisis tot een einde te brengen." DEN HAAG - CDA-politicus H. Eversdijk uit Rilland wacht een zware klus. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Ver keer en Waterstaat heeft hem benoemd tot voorzitter van de commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid die een nieuw sys teem moet ontwikkelen voor het meten van geluid rond lucht haven Schiphol. Zijn voorganger op die stoel, luchtvaartdes- kundige G. Berkhout, legde eind vorig jaar het bijltje erbij neer, omdat hij vond dat hij te weinig medewerking kreeg van het ministerie Het oog is op Eversdijk gevallen, omdat hij over ruime be stuurlijke ervaring beschikt, aldus een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat. De verrichtingen van de commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid worden met argusogen gevolgd door milieuorganisaties en gemeenten rondom Schiphol. Mi lieudefensie, Platform Leefmilieu Regio Schiphol en Milieufederatie Noord-Holland hebben gisteren hun verbijs tering uitgesproken over de aanstelling van Eversdijk. Zij spreken van 'een politieke benoeming die de doodsteek is voor een onafhankelijk advies over vlieglawaai'. Eversdijk was Tweede-Kamerlid en is nog Eerste-Kamerlid totdat Provin ciale Staten eind mei een nieuwe Senaat hebben gekozen. DEN HAAG - De Tweede Kamer houdt op verzoek van de zee liedenvakbond FWZ nog een hoorzitting over de wetswijzi ging waarmee de komst van buitenlandse kapiteins op Neder landse zeeschepen mogelijk wordt. De behandeling van de wetswijziging die vandaagzou plaatsvinden, is daarom uitge steld. De FWZ wil de Tweede Kamer met name duidelijk ma ken dat het verschil in beloning tussen Nederlandse gezag voerders en kapiteins van buiten de Europese Unie te groot dreigt te worden Veel kans op succes lijkt de vakbond niet te hebben. CDA-Kamerlid S. Buijs vindt dat Verkeer en Water staat voldoende nieuwe garanties heeft ingebouwd om ver dringing van Nederlandse door buitenlandse gezagvoerders te voorkomen. Salariëring van kapiteins is volgens hem een zaak van werkgevers- en werknemersorganisaties. DEN HAAG - Alle Zeeuwse gemeenten hebben een actueel rampenplan. Dat geldt ook voor de 1 januari 2003 gefuseerde Zeeuws-Vlaamse gemeenten en voor Borsele en Reimers- waal, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken in een gisteren bekendgemaakte voortgangsrapportage. Borsele, Reimerswaal en Oostburg beschikten 1 april vorig jaar, de deadline voor het actualiseren van rampenplannen, nog niet over een bijgewerkt rampenplan Het provinciebestuur blijft de vinger aan de pols houden, laat Binnenlandse Zaken ver der weten, onder meer door bestuurlijke oefeningen van alle Zeeuwse gemeenten, de waterschappen. Rijkswaterstaat en de provincie te volgen. RENESSE - Een 24-jarige automobilist uit Burgh-Haamste- de en zijn passagier zijn dinsdagavond op de Hoge Zoom in Renesse gewond geraakt bij een botsing. De auto raakte rond zeven uur door nog onbekende oorzaak in de rechterberm, botste tegen een boom en kwam tot stilstand in de sloot aan de linkerkant van de weg. Beide slachtoffers moesten door de brandweer en ambulancepersoneel worden bevrijd en zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Goes. De 24-jarige be stuurder hield aan de aanrijding een pijnlijke schouder over. Zijn lotgenoot liep een gebroken been op De wagen raakte onherstelbaar vernield.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15