Provincie telt weinig WAO'ers
PZC
Taklift lost Rambiz af
Mini-ondernemingen
Hogeschool Zeeland
missen finaleplaats
Brussel biedt opening Vergunning baggerstort moet over
aan garnalenvissers
CDA wil 24-uurs
inzet traumaheli
Aantal arbeidsongeschikten in Zeeland stijgt wel snel
Oud-katholieke
paasdienst
Whiplash
Wielerclinic
voor meisjes
in Goes
Zeeuwse molen
15
Eversdijk in Schiphol-commissie
Kapiteins mogen hun zegje doen
Alle rampenplannen actueel
Gewonde bij botsing Renesse
donderdag 3 april 2003
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Zeeland telt, op
Zuid-Holland na. in verhou
ding het minst aantal arbeids
ongeschikten. Op de 100 werk
nemers krijgen statistisch ge
zien ruim 12 mensen een
WAO-uitkering. Landelijk ligt
dat op 13,6. Of dat reden is
tot juichen valt te bezien.
Het aantal mensen met een
WAO-uitkering stijgt in Zee
land hard.
Dat blijkt uit onderzoek van
het Centraal Bureau voor de
Statistiek. Het aantal mensen
met een arbeidsongeschikt
heidsuitkering (WAO, WAZ,
Wajong) is van december 2000
tot en met november 2002 met
bijna 40.000 toegenomen tot
992.000.
De toename was het sterkst in
Flevoland. Ten opzichte van de
beroepsbevolking (mensen die
ten minste twaalf uur per week
werken) is de arbeidsonge
schiktheid het hoogst in Lim
burg en het laagst in Zuid-Hol
land. In Noord-Holland werden
eind november 2002 de meeste
WAO-uitkeringen verstrekt:
GOES - De oud-katholieke ge
meenschap in Zeeland houdt
zaterdag 12 april ter gelegen
heid van Palmzondag een kerk
dienst in de dagkapel naast de
rooms-katholieke Maria Mag-
dalenakerk aan de Singelstraat
te Goes.
De dienst begint om 10.30 uur.
Pastoor K. J. Homan uit Dor
drecht zal in deze eucharistie
viering voorgaan.
GOES - Whiplash Stichting Ne
derland houdt donderdag 17
april van 10.00 tot 12.00 uur een
informatiebijeenkomst in het
Oosterscheldeziekenhuis in
Goes over de klachten die ont
staan door trauma in de nek-
streek.
GOES - Wielervereniging Theo
Middelkamp houdt woensdag
middag 9 april een meisjeswie-
lerclinic in Sportpunt Zeeland
te Goes voor meisjes in de leef
tijd van acht tot en met twaalf
jaar.
Tijdens dit evenement zal Leon-
tien Zijlaard-van Moorsel sa
men met nog vijf rensters uit
haar ploeg haar medewerking
verlenen. Zijlaard-van Moorsel
is vijfvoudig wereldkampioene
wielrennen. Daarnaast heeft ze
op de Olympische Spelen in
Sydney drie gouden medailles
gewonnen. Woensdagmiddag
zal zij de meisjes wegwijs ma
ken op de mountainbike en de
racefiets.
171.000. Op de tweede plaats
kwam Zuid-Holland met
166.000 uitkeringen. In Zeeland
en Flevoland was het aantal
WAO-uitkeringen met respec
tievelijk 19.000 en 21.000 het
laagst.
Het aantal arbeidsongeschikt
heidsuitkeringen in Flevoland
nam in de twee jaar tot novem
ber 2002 met bijna 11 procent
toe. De een na sterkste stijging
deed zich voor in Utrecht, waar
het aantal uitkeringen met 6
procent groeide Zeeland volgt
op de voet met bijna zes procent.
In Friesland was de toename
met maar 200 uitkeringen (0,6
procent) het kleinst. Ook in Gro
ningen en Drenthe was de toe
name klein.
Vrouwen
De stijging van het aantal uitke
ringen komt volgens het CBS
grotendeels voor rekening van
vrouwen. Eind november 2000
werd 42 procent van de uitke-
door Rinus Antonisse
DEN ILAAG - De staatssecreta
ris van Verkeer en Waterstaat
moet van de Raad van State een
nieuwe vergunning maken voor
het storten van bagger uit de
Zeeschelde bij Antwerpen in de
Zeeuwse Westerschelde. Dit
naar aanleiding van bezwaren
die gemeenten en natuurbe
scherming indienden.
De nieuwe vergunning mag
maar voor ten hoogste vijf jaar
worden gegeven (de staatsse
cretaris wil dat voor onbepaal
de tijd doen). Ook moet de hoe
veelheid te storten baggerspecie
aan banden worden gelegd, in
elk geval lager dan de door de
staatssecretaris gewenste twin
tig miljoen kubieke meter per
jaar.
In de praktijk is gebleken dat de
laatste jaren slechts ongeveer
tien miljoen kubieke meter bag
gerspecie uit de Zeeschelde is
gestort. De Raad van State vindt
een hoeveelheid van twintig
miljoen kubieke meter onge
wenst, gelet op de huidige stort -
mogelijkheden in de Wester-
Advertentie
ringen verstrekt aan vrouwen
Eind november 2002 was dat 44
procent. Met name onder vrou
wen van 3 5 j aar en ouder nam de
arbeidsongeschiktheid toe. Als
het aantal WAO-uitkeringen
wordt afgezet tegen de omvang
van de beroepsbevolking blijkt
dat er voor heel Nederland per
honderd mensen 13,6 uitkerin
gen zijn uitbetaald wegens ar
beidsongeschiktheid.
In Limburg lag dit met 17,1 uit
keringen een stuk hoger, terwijl
schelde Ook speelt een rol dat
het huidige (morfologisch) sys
teem van de zeearm na de recen
te verdieping van de vaargeul
eerst opnieuw in evenwicht
moet komen.
Teleurstellend
De Raad van State doet ook een
voor de bezwaarmakers teleur
stellende uitspraak. In de nu af
gewezen vergunning verplicht
de staatssecretaris de Vlaamse
overheid om een deel van de
bagger op land te storten (jaar
lijks 1,5 miljoen ton). Daarbij
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De 24-uurs
inzet van de traumahelikopter
voor Zeeland moet snel moge
lijk worden gemaakt, vindt de
CDA-fractie in Provinciale Sta
ten van Zeeland.
De fractie vindt het onterecht
dat trauma-artsen in Zeeland 's
avonds nog steeds over de weg
worden vervoerd, terwijl de mi
nister van Volksgezondheid de
24-uurs inzet van de traumahe
likopter sinds februari wel toe
staat
De CDA-fractie wil van Gede
puteerde Staten weten waarom
de helikopter in Zeeland niet
het etmaal rond wordt ingezet.
het er in Drente 15,7 waren. In
Zuid-Holland lag de arbeidson
geschiktheid het laagst met 10,6
uitkeringen per honderd men
sen in de beroepsbevolking.
Zeeland eindigt in die rangorde
als goede tweede met ruim 12
uitkeringen.
Een verldaring voor het relatief
lage aantal arbeidsongeschik
ten in Zeeland heeft onderzoe
ker H. Hartman niet. „Zeeland
heeft niet zo veel inwoners. Dat
verklaart in elk geval dat het ab-
gaat het met name om het meest
vervuilde slib.
Volgens de Raad van State kan
de Nederlandse overheid niet
van de Vlaamse regering eisen
dat er bagger op land wordt ge
stort. De Wet Verontreiniging
Oppervlaktewateren, op grond
waarvan de vergunning is aan
gevraagd, beperkt zich tot Ne
derlands grondgebied. De Raad
van State vernietigt daarom de
verplichting tot landstort.
In een reactie toont de Zeeuwse
Milieu Federatie (ZMF) zich te
vreden over de uitspraken met
De lange aanrijtijden in de pro
vincie maken het van het groot
ste belang dat spoedhulpvoor-
zieningen ook bruikbaar zijn,
schrijven de Statenleden. Zij
willen dat het college in overleg
met de minister belemmeringen
wegneemt De fractie vraagt
ook duidelijkheid over de kwa
liteitscriteria waaraan de
spoedeisende hulpverlening
moet voldoen en of de Zeeuwse
diensten die criteria bereiken
De traumahelikopter, die bij
spoedeisende medische situa
ties gespecialiseerde artsen snel
ter plekke kan brengen, mocht
tot 1 februari dit jaar maar tot
zeven uur 's avonds worden in
gezet. Die beperking is inmid
dels opgeheven
solute aantal arbeidsonge
schikten laag is." Of het hoog
aangeschreven arbeidsethos
van de Zeeuwen een rol speelt,
weet hij niet.
Uitgaande van de meest recente
cijfers daalt het aantal WAO-
uitkeringen licht. In december
2002 zijn door de Uitvoering
Werknemers Verzekeringen
(UWV) zijn 802.500 WAO-uit
keringen uitbetaald, 200 uitke
ringen minder dan eind de
maand ervoor
betrekking tot de duur van de
vergunning en de lagere hoe
veelheid te storten bagger. Het
schrappen van de verplichting
om een deel van de bagger op
Vlaams grondgebied te depone
ren, stelt de ZMF echter teleur.
„Vlaanderen is nu tot niets ver
plicht en kan zelf bepalen welke
'geste' zij redelijk acht in ruil
voor de Nederlandse toestem
ming om her en der in de Wester
schelde baggerspecie te stor
ten", aldus ZMF-medewerker
Vincent Klap. Hij ziet hierin een
bevestiging dat de Wet Veront
reiniging Oppervlaktewateren
ongeschikt is voor vergunning
verlening aan Vlaanderen.
Onbegrip
Bij de ZMF bestaat ronduit on
begrip over het feit dat de Raad
van State niet is ingegaan op be
zwaren dat de Europese Habita
trichtlijn (bescherming leefge
bieden van planten en dieren) is
genegeerd. Volgens Klap zijn af
gelopen jaren verschillende niet
voorspelde ongunstige effecten
in de Westerschelde opgetreden,
die waarschijnlijk het gevolg
zijn van toegenomen stortacti-
viteiten sinds 1997.
Het betreft verhoogde stroom-
snelheden en vreemde afzettin-
gen/bezinkingen. Deze ontwik
kelingen tonen aan dat er géén
passende beoordeling heeft
plaatsgevonden, zoals de Habi-
tatnchtlijn voorschrijft. De
Raad van State waagt zich niet
aan een beoordeling van dit 'he
te hangijzer'. De ZMF betreurt
het dat de raad de lastige toet
sing ontloopt.
door Henk Postma
'S-HERTOGENBOSCH - Het is
net niet gelukt. Cardial, een da
tabase die de kentekens van au
to's aan de mobiele telefoon
nummers van de eigenaars kop
pelt, gooide zeer hoge ogen.
Maar het systeem, uitgedacht
door de Zeeuwse mini-onderne
ming Two4Sixs, bleek te weinig
tastbaar om er de hoofdprijs
mee in de wacht te slepen.
Tijdens de regionale voorronde
van de Stichting mini-onderne-
mingen Nederland, maandag
avond in het provinciehuis van
Den Bosch, belandde het op een
tweede plaats. Alleen de hoofd
prijs was goed voor de landelij
ke finale. En die ging naar een
product van het Sint Lucascol-
lege in het Brabantse Boxtel'
een cd-rek dat in allerlei rich
tingen kan worden gebogen.
Een tweede Zeeuwse inzending,
een door Connect&Bell ontwik
kelde noodoplader voor de mo
biele telefoon, viel buiten de
prijzen.
Mini-ondernemingen zijn pro
jecten van tweedejaars studen
ten in het hoger en middelbaar
beroepsonderwijs. Aan het eind
van het studiejaar worden ze
weer opgeheven. Op de Hoge
school Zeeland kwamen dit jaar
elf van dat soort bedrijfjes van
de grond. Daarvan haalden er
twee de regionale voorronde.
Two4Six werd opgericht door
twaalf studenten, afkomstig
van economische en technische
opleidingen. Directeur Erik van
den Dobbelsteen acht de kans
groot dat er toekomst zit in het
Cardial-systeem. Het stelt par
ticulieren, maar ook bedrijven
en overheidsinstanties in staat
snel contact op te nemen met de
bestuurder van een langsrijden
de of geparkeerde auto. Ze hoe
ven alleen maar het kenteken
van de auto in hun computer te
tikken, om het mobiele tele
foonnummer van de eigenaar op
het scherm te krijgen.
Dieven
„Veel mensen zullen daar in het
begin negatief tegenaan kijken.
Ze willen niet zomaar aan ieder
een hun mobiele telefoonnum
mer bekendmaken. Maar uit
marktonderzoek is gebleken
dat de voordelen uiteindelijk de
doorslag geven", zegt Van den
Dobbelsteen. „De politie in
Utrecht legde bij mensen die
waardevolle spullen in hun auto
hadden liggen, briefjes onder de
ruitenwisser. Dat is natuurlijk
een uitnodiging voor dieven.
Met ons systeem kunnen ze de
eigenaar een berichtje sturen, of
hem even opbellen."
Ander voordeel: deeigenaarvan
een lastig geparkeerde auto kan
snel worden opgespoord.
Scheelt de eigenaar sleepkosten
en veel ergernis. Politie en ver
zekeringsmaatschappijen zijn
geïnteresseerd, maar willen
eerst betere waarborgen voor de
bescherming van privacy Vol
gens Van den Dobbelsteen
wordt daar aan gewerkt. Een
grote telefoonmaatschappij
heeft zich bereid getoond daar
nieuwe technieken voor te leve
ren. Ook de ANWB is geïnteres
seerd.
Bescherming
Vooralsnog zijn in het Vlissingse
zo'n 75 autobezitters op de da
tabase aangesloten. En ja, geeft
Van den Dobbelsteen toe, het
werkt natuurlij k pas wanneer er
massaal gebruik van wordt ge
maakt. Hij sluit niet uit dat het
ooit zo ver zal komen. Ook na de
opheffing van Two4Six willen
de studenten blijven werken
aan optimalisering van het sys
teem. Om te voorkomen dat on
dertussen anderen het idee gaan
exploiteren is ter bescherming
een dossier bij de Belasting
dienst gedeponeerd.
Tijdens de regionale voorronde
kon de mini-onderneming geen
kant en klaar product tonen
Dat was een minpunt Maar de
wervelende presentatie zorgde
er voor dat toch nog een tweede
plaats in de wacht werd ge
sleept. Die leverde de mini-on
derneming 225 euro op.
GOES - I)e vereniging De
Zeeuwse Molen houdt vrijdag
11 april een algemene ledenver
gadering.
Dat gebeurt in hotel Term inus te
Goes, vanaf 19.45 uur. Daaraan
voorafgaand vindt de presenta
tie plaats van het jubileum van
de'vereniging, het Zeeuws Mo
lenboek. Dit is samengesteld
door F. Weemaes Die zal na de
presentatie en de vergadering
een diavoordracht houden met
als titel Zeeuwse molens op de
korrel.
De Taklift 4 (rechts) gaat wrakken ruimen in de Westerschelde, de Rambiz wordt ingezet bij de berging van de Tricolor.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - In de Vlissingse Buiten
haven is deze week de hok Taklift 4 ge
reedgemaakt om een bijdrage te leveren
aan de wrakkenruiming in de Wester
schelde.
De 55 meter hoge Taklift lost de dubbele
bok Rambiz af. Dit werktuig is de afgelo
pen dagen bij Hansweert bezig geweest
met de verwijdering van het zesde van de
reeks van 38 obstakels die uit drempels in
de vaargeul moeten worden gehaald.
Beide bokken ontmoetten elkaar gister
avond in de Buitenhaven in Vlissingen.
De Rambiz gaat eerst naar een karwei in
Denemarken en wordt vervolgens inge
zet bij de berging van het Noorse au
toschip Tricolor in het Nauw van Calais.
Volgens H. Ringelberg van het bureau
Wrakopruiming Westerschelde van
Rijkswaterstaat zit de Nederlands-
Vlaamse aannemersgroep CWW die de
obstakels weghaalt, goed op schema met
de werkzaamheden. De eerste zes wrak
ken, onder meer bij Walsoorden, ten oos
ten van Vlissingen, voor Terneuzen en bij
Hansweert, waren betrekkelijk klein. De
scheepsresten bestonden bovendien
voornamelijk uit licht materiaal „Bord
karton", zegt Ringelberg geringschat
tend, „dat druk je zo in elkaar."
Alleen de restanten van de Germania die
vorige week bij Vlissingen zijn opge
ruimd, gaven meer werk. Ringelberg:
„Dat was zwaar staal. Een ketelhuis en
een expansievat. Daar moest echt aan
gebrand worden om het in stukken te
krijgen." De verwijdering van de Germa
nia leverde ook een paar verrassingen op
die de opruimers tot extra zorgvuldig
heid nooptenHet schip bevatte asbest en
er kwam een cilindervormig object bo
ven water dat wel eens een mijn zou kun
nen zijn. Dat laatste bleek bij nadere in
spectie niet het geval te zijn; de asbest
kon worden verwijderd volgens de me
thoden die in het bestek zijn voorge
schreven.
Discussie
Behalve de omvang van de wrakkenrui-
mingsoperatie is ook bijzonder dat de
aannemerscombinatie CWW zelf moet
aantonen dat de obstakels in de vaargeul
tot de vereiste diepte zijn opgeruimd.
foto Ruben Oreel
Rijkswaterstaat controleert dat niet met
eigen meetschepen, maar beoordeelt of
de door CWW toegepaste meetmethoden
correct zijn. Dat levert doorgaans enige
discussie op. Ringelberg gaat er van
uit dat in overleg tussen het bureau Wra
kopruiming Westerschelde en CWW
vandaag de opruiming van het eerste
wrak voor opgeleverd kan worden ver
klaard.
Behalve de Rambiz heeft CWW tot nu toe
een jetponton ingezet om onder water
zand van een wrak te spuiten. Moet meer
zand worden verzet, dan komt een hop
perzuiger in actie. Nadat de bok met een
grote grijper het obstakel in stukken bo
ven water heeft gehaald, maakt een op
een bak geplaatste kraan met een poliep
grijper een laatste opschoonslag.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Eurocommis
saris Fischler staat open voor
voorstellen uit de garnalenvis
serij om de crisis in de garnalen-
sector het hoofd te bieden. Hij
heeft producentenorganisaties
van garnalenvissers gevraagd
met plannen te komen, die een
duurzame visserij mogelijk ma
ken én niet marktverstorend
werken.
Voorzitter J. Nooitgedagt van
de Nederlandse Vissersbond is
blij met de opening die Fischler
heeft geboden in een overleg
met de Europarlementariërs
H. Vermeer (VVD) en A. Maat
(CDA). Tijdens dat gesprek
heeft Fischler erkend dat de
garnalencrisis onder meer is te
rug te voeren op onduidelijkhe
den in de regels voor producen
tenorganisaties
Dé vraag is of en welke afspra
ken deze organisaties mogen
maken om het voortbestaan van
garnalenvissers te waarborgen.
De kwestie is actueel geworden,
nadat de Nederlandse Mededin
gingsautoriteit (NMa) de garna-
lensector in januari een geza
menlijke boete van 13,8 miljoen
euro oplegde voor ongeoorloof
de prijsafspraken en het buiten
sluiten van een handelaar.
Toekomstige afspraken zullen
uitsluitend over maximaal aan
te voeren hoeveelheden garna
len kunnen gaan, veronderstelt
Vissersbondvoorzitter Nooitge
dagt. Hoe dit in het vat moet
worden gegoten, is nog punt van
discussie tussen het ministerie
van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij (LNV) en de produ
centenorganisaties Zij willen
samen optrekken richting Brus
sel.
De visserij lijkt niet eensgezind.
Afspraken over maximaal aan
te voeren kilc's garnalen zijn
niet de enige oplossing, ver
klaart secretaris C. Erkamp van
de producentenorganisatie
Wienngen uit het Noord-Hol
landse Den Oever. Het is volgens
hem ook mogelijk een maximaal
aantal visdagen vast te leggen.
„Dat is beter voor het visserij
instinct." Wieringer vissers zijn
in tegenstelling tot veel vissers
uit Lauwersoog niet alleen af
hankelijk van garnalen. Zij
hebben ook visrechten.
Samen optrekken
Hetzelfde geldt voor de meeste
Zeeuwse vissers die garnalen
vangen. Toch vindt voorzitter
H. van Geesbergen van de pro
ducentenorganisatie West in
Yerseke het niet meer dan rede
lijk dat alle garnalenvissers sa
men optrekken „Iedereen die
nu op garnalen vist, moet dat
ook kunnen blijven doen
WD-Europarlementariër Ver
meer hoopt dat de producenten
organisaties vlug met voorstel
len naar Brussel komen „We
moeten de vaart erin houden,
anders lukt het niet voor het ein
de van het jaar de plannen door
gevoerd te krijgen en de crisis
tot een einde te brengen."
DEN HAAG - CDA-politicus H. Eversdijk uit Rilland wacht
een zware klus. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Ver
keer en Waterstaat heeft hem benoemd tot voorzitter van de
commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid die een nieuw sys
teem moet ontwikkelen voor het meten van geluid rond lucht
haven Schiphol. Zijn voorganger op die stoel, luchtvaartdes-
kundige G. Berkhout, legde eind vorig jaar het bijltje erbij
neer, omdat hij vond dat hij te weinig medewerking kreeg van
het ministerie
Het oog is op Eversdijk gevallen, omdat hij over ruime be
stuurlijke ervaring beschikt, aldus een woordvoerder van
Verkeer en Waterstaat. De verrichtingen van de commissie
Deskundigen Vliegtuiggeluid worden met argusogen gevolgd
door milieuorganisaties en gemeenten rondom Schiphol. Mi
lieudefensie, Platform Leefmilieu Regio Schiphol en
Milieufederatie Noord-Holland hebben gisteren hun verbijs
tering uitgesproken over de aanstelling van Eversdijk. Zij
spreken van 'een politieke benoeming die de doodsteek is voor
een onafhankelijk advies over vlieglawaai'. Eversdijk was
Tweede-Kamerlid en is nog Eerste-Kamerlid totdat Provin
ciale Staten eind mei een nieuwe Senaat hebben gekozen.
DEN HAAG - De Tweede Kamer houdt op verzoek van de zee
liedenvakbond FWZ nog een hoorzitting over de wetswijzi
ging waarmee de komst van buitenlandse kapiteins op Neder
landse zeeschepen mogelijk wordt. De behandeling van de
wetswijziging die vandaagzou plaatsvinden, is daarom uitge
steld. De FWZ wil de Tweede Kamer met name duidelijk ma
ken dat het verschil in beloning tussen Nederlandse gezag
voerders en kapiteins van buiten de Europese Unie te groot
dreigt te worden Veel kans op succes lijkt de vakbond niet te
hebben. CDA-Kamerlid S. Buijs vindt dat Verkeer en Water
staat voldoende nieuwe garanties heeft ingebouwd om ver
dringing van Nederlandse door buitenlandse gezagvoerders
te voorkomen. Salariëring van kapiteins is volgens hem een
zaak van werkgevers- en werknemersorganisaties.
DEN HAAG - Alle Zeeuwse gemeenten hebben een actueel
rampenplan. Dat geldt ook voor de 1 januari 2003 gefuseerde
Zeeuws-Vlaamse gemeenten en voor Borsele en Reimers-
waal, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken in een
gisteren bekendgemaakte voortgangsrapportage. Borsele,
Reimerswaal en Oostburg beschikten 1 april vorig jaar, de
deadline voor het actualiseren van rampenplannen, nog niet
over een bijgewerkt rampenplan Het provinciebestuur blijft
de vinger aan de pols houden, laat Binnenlandse Zaken ver
der weten, onder meer door bestuurlijke oefeningen van alle
Zeeuwse gemeenten, de waterschappen. Rijkswaterstaat en
de provincie te volgen.
RENESSE - Een 24-jarige automobilist uit Burgh-Haamste-
de en zijn passagier zijn dinsdagavond op de Hoge Zoom in
Renesse gewond geraakt bij een botsing. De auto raakte rond
zeven uur door nog onbekende oorzaak in de rechterberm,
botste tegen een boom en kwam tot stilstand in de sloot aan de
linkerkant van de weg. Beide slachtoffers moesten door de
brandweer en ambulancepersoneel worden bevrijd en zijn
overgebracht naar het ziekenhuis in Goes. De 24-jarige be
stuurder hield aan de aanrijding een pijnlijke schouder over.
Zijn lotgenoot liep een gebroken been op De wagen raakte
onherstelbaar vernield.