Silkstone is trots op debuut PZC Als opa en oma komen is het feest Op die ruwe tegeltjes kun je je goed afzetten GEBOEKT de jon&c qrcIeR2.oe.ker Boekenfestijn in Rotterdam woensdag 2 april 2003 illustraties Wim Hofman Nooit eerder in de geschiede nis waren zóveel kinderen zolang het oogappeltje van hun opa en oma. In het voorwoord bij haar bloemlezing Opa, hou jij het nog volmet gedichten over opa's en oma's schrijft Johanna Kruit dat ze zich nog goed herinnert hoe het was als haar opa en oma kwamen logeren: 'Voor mij en mijn broertjes en zusjes was dat groot feest want opa en oma hadden alle tijd voor ons. We gingen naar het strand, we vlie gerden, we maakten schilderij en en er waren altijd verhaal tjes, versjes en gedichtjes. Olleke Bolleke Rubi Solleke 01- leke Bolleke KNOL... zong opa. Hij nam wel drie kinderen tege lijk op schoot en bij KNOL 1 iet hij ons allemaal doorzijn knieën zakken. Later toen we ouder werden, deden we andere din gen: we speelden Halma en Mens Erger Je Niet. We teken den, schilderden en plakten. Maar 's avonds kwamen de lied jes, want er was ieder jaar wel weer een nieuw broertje of zusje bij gekomen die het uitkraaide bij het Olleke-Bolleke van opa.' Lang niet alle opa's en oma's zullen vandaag de dag doen waar Johanna Kruit toen zo van genoot, maar gekker nog dan ze vroeger met hun kinderen wa ren zijn grootouders tegen woordig met hun kleinkinde ren. Kijk maar eens met hoeveel tegenzin ze hun 'zoeteliefjes' 's morgens op school uit handen geven en die vol ongeduld 's middags weer ophalen. Het was dan ook een goed idee om uit ge dichtenbundels van ruim veer tig Nederlandse en Vlaamse dichters precies die gedichten te halen over 'lieve, leuke, stoute of verdrietige' opa's en oma's. En wie kon dat beter doen dan Johanna Kruit die zelf oma is en sinds jaar en dag schrijfster is van veelgeprezen poëzie voor kinderen! Grote kans dat de titel van haar bloemlezing je op het verkeerde been zet, je het ergste doet vre zen. Maar Opa, hou jij het nog vol? is een regel uit een geestig gedicht van Mensje van Keulen over een wedstrijdje van een opa met zijn kleinzoon: 'In zijn rode trainingsbroek/schiet hij pijl snel om de hoek./ Langs de apo theek, de snackbar/ en de visboer met zijn viskar/ en de kleuterschool die uitgaat/ en de gracht waarin al ijs staat./ Bij de nieuwe pizzeria/ roepen ze uit: „Mama mia!/die signor met grijze haren,/ die is min stens tachtig jaren,/ nou die kan er nog wat van"/„Da's mijn opa", roep ik dan./ Maar ik ben zowat mijn stem kwijt/ en als opa weer een bocht snijdt,/ piep ik buitèh adem: „Opa,/ hoe lang blijven we zo lopen?/ Opa, hou j ij het nog vol? En wanneer ik even la ter/ aan kom sjokken, zegt hij: „Jantje,/ volgende keer, m'n ouwe jongen,/ geef je opa maar een handje." De bloemlezing i§ opgedeeld in vieren met achtereenvolgens 21 versjes en gedichten voor de allerklein sten, 29 gedich ten voor kin deren vanaf onge veer 8 1 jaar, ook 29 voor poëzie liefheb bers vanaf 12 jaar, ten slotte voor ado lescenten nog 21 in het laatste deel. Dat zijn er precies 100, en tóch meer om dat vaak twee gedichten zo bij elkaar staan dat ze samen ook nog iets anders zeggen Het oudste gedicht is 'De sokken' uit 1947 vanHan G. Hoekstra, het jongste een van de 16 die niet eerder ergens te lezen wa ren. Zoals 'De vis' van Johanna Kruit: 'Zie je deze kom./ En zie je deze vis?/ Die is straks voor mijn oma./ Die morgen jarig is.// Mijn oma is gevallen./ Ze heeft iets met haar been./ En als ze deze vis heeft./ Dan is ze niet alleen.// Maar wat mijn oma/ nog moet weten:/ deze vis is NIET/ om op te eten.' Natuurlijk krijg je naast grap pige, geestige, humoristische, vrolijke, ontroerende poëzie over van alles ook gedichten te lezen over verdriet en angst, li chamelijke en geestelijke afta keling, ziekte en dood. De bloemlezing sluit - passender kan bijna niet - met 'That's all folks' van Edward van de Ven del (zie hieronder). Jan Smeekens Johanna Kruit: Opa, hou jij het nog vol? Met illustraties van Wim Hofman. Averbode/Di- Vers; 14,95. Zie ook www.johannakruit.nl. That's all folks - Edward van de Vendel Een dode oma is een prentje in de lucht een tekenfilmaanwezigheid die eindelijk begrijpt wat mij van anderen onderscheidt wanneer ik zucht. Ze ziet mij uitgekleed. En dat is wreed: mijn oma kan niet vluchten. De reden dat ze altijd zeggen wou: 'Jij bent mijn kleinzoon en i k hou van jou, al mag wat jij doet niet van mijn geloof' die reden telt niet meer daarboven. Alles is haar nu bekend 't Spijt me oma dat u dit moet weten, U schreeuwt 'THE END!' in animatietekens en ik, ik wil u altijd niet vergeten. Met een glimlach van oor tot oor zitten de band leden tegenover elkaar en luisteren trots naar hun i nieuwe cd. Zanger/gitarist iNiels Geusebroek schreef sa men met Frans van Essen al le liedjes op For a reasonde debuut-cd van de Haarlemse formatie Silkstone. Een cd die de bekroning vormt op een succesvolle periode. „Dit is waar je als band van droomt", straalt Van Essen. Sinds Silkstone in 1998 op uitnodiging van Isabelle op radio 3FM een optreden mocht verzorgen, heeft het vijftal niet meer stil gezeten. Het voorpro gramma van Kane, de finale van het Haarlemse popconcours Rob Acda Award, het winnen van de Essent Award, spelen op Lowlands en natuurlijk de pla- tendeal van platengigant BMG. Silkstone tekende er een con tractvooreen aantal singles met een optie voor een heel album. Geusebroek: „Natuurlijk wil den we uiteindelijk ook platen gaan uitbrengen, maar we had den eerlijk gezegd niet gedacht dat een grote platenmaatschap pij al direct interesse in ons zou hebben. We waren ook wel blij met de deal. Eerst een paar sin gles en als die aanslaan kun je altijd nog besluiten een plaat te maken. Als dat niet lukt, dan is het gewoon jammer." Van Essen: „Het mooie is dat het gestaag omhoog gaat, dat het niet constant heftig op en neer gaat. We hebben ons het afgelo pen jaar enorm ontwikkeld en dat resulteert dan nu uiteinde lijk in een heel album." Die ontwikkeling is goed te ho ren op For a reason dat - strate gisch - opent met 'Rain has co me' en 'Ready', de twee redelijk succesvolle singles van de band. De videoclip bij de derde single - 'What's The Reason?', opgeno men in New York - wordt mo menteel grijs gedraaid op The Box en MTV. Op de debuutplaat breekt Silks- Silkstone: „Wij maken gewoon liedjes die wij zelf goed vinden." tone definitief met het grunge- verleden. Slechts in twee liedjes worden de gitaren wat harder gezet en zet Geusebroek een flinke strot op. Wat overblijft zijn liedjes met kop en staart. Liedjes die lekker in het gehoor liggen en nergens te extreem klinken. Van Essen: „Dat semi- akoestische optreden bij Isabel le beviel ons heel erg. We zijn daarna eigenlijk hele andere nummers gaan schrijven. We ge bruikten geen harde gitaren meer als basis maar gingen ons juist meer richten op de me lodielijn. We zijn echte liedjes gaan schrijven." Die verandering heeft een posi tief effect op de stem van Geuse broek. Eerder zong hij in de lijn van zijn grote voorbeeld Eddie Vedder, de zanger van de rock formatie Pearl Jam. Op Fora reason klinkt hij veel diverser. De nieuwe liedjes vormen zich gemakkelijker rond zijn stem en daardoor zingt Geusebroek hel derder en vooral minder gefor ceerd. „Het stigma dat mijn stemge luid te veel zou lijken op dat van Vedder heeft me heel lang ach tervolgd Ik was al bang dat ik er nooit vanaf zou komen. Niet al leen de hele sound van Silkstone heeft zich de afgelopen tijd enorm ontwikkeld, ook mijn stem ben ik heel anders gaan ge bruiken. Eigenlijk steeds meer in dienst van het liedje. Mijn stem wordt nu als het ware veel meer uitgedaagd", vertelt Geu sebroek. De band klinkt op For a reason inderdaad een heel stuk volwas senen Ook wordt de band steeds kritischer ten aanzien van nieu we nummers. Van Essen: „Niels en ik komen meestal met een idee dat we meenemen naar de oefenruimte. We gaan alleen verder met de liedjes waarover alle bandleden meteen enthou siast zijn. Zo houd je altijd het beste materiaal over, zeg maar de liedjes die het best bij de band passen." Het zijn liedjes die lekker en ge makkelijk in het gehoor liggen. Dat leverde Silkstone eerder kritiek op. De band zou te op zichtig op zoek zijn naar succes, met eenvoudige liedjes als re sultaat. Kritiek die overigens ook landgenoten Kane ten deel viel. Geusebroek: „Ach, wij maken gewoon liedjes die wij zelf goed vinden en die liggen nu eenmaal lekker in het gehoor. Ik heb niets tegen muziek die ingewikkeld klinkt, daar luister ik zelf ook naar. Maar wanneer ik zelf mu ziek maak, doe ik dat liever op een andere manier - maak ik lie ver échte liedjes. Maar dat bete kent niet dat onze muziek niet ingewikkeld is. Integendeel, maar we zorgen er juist voor dat de luisteraar dat niet merkt. We maken ingewikkelde liedjes die eenvoudig klinken." Theo Ploeg De debuut-cd For A Reason van Silkstone verschijnt deze week bij platenmaatschappij BMG. Op 5 mei treedt de band op tij dens het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Manon Minneboo (9) spreekt uit ervaring. De ta lentvolle Vlissingse zwemster klimt na de training uit het bad. Zeker, de teleurstelling is al ver werkt. Ze trekt de zwembril van het hoofd, werpt de badmuts aan de kant en schudt nog eens het hoofd. „Kan gebeuren", klinkt het berustend. Vorige maand stond de zwem ster van zwemclub de Stormvo gel op het startblok in het zwembad in Leiden Klaar voor de 10 0 meter vrij e slag tij dens de Speedo-finale, het officieus na tionaal kampioenschap voor de zwemjeugd tot 12 jaar. De vorm was uitstekend. „Ik tikte aan in een tijd van 1.16. Blijkt een an dere zwemster exact dezelfde tijd te hebben. Op zo'n moment beslist de kamprechter. Die wijst een A- en een B-tijd aan. Wel mooi het verschil tussen goud en zilver. Dan word je tweede met een winnende tijd. Wel gek hoor, maar zo zijn de re gels." De wraak van Manon was zoet. Op de 100 meter rugslag liet ze geen twijfel bestaan over de vraag wie het snelste was. Met een tij d van 12 2 liet Manon de hele concurrentie haar hielen zien. Goud! En nog was de koek niet op. Ook op de 100 meter wisselslag was ze met een zilve ren medaille succesvol. „Die huldiging was wel gaaf", lacht ze. „Je naam wordt afge roepen en dan marcheer je met de andere winnaars naar het po dium. Lekker muziekje - Jenni fer Lopez - en dan de huldiging. Veel fotografen natuurlijk en fe licitaties van m'n ouders, club genoten en tegenstanders. Ook toen ik thuis was kreeg ik leuke reacties. Veel telefoontjes en kaarten. Leuk hoor!" Nagenieten mag, maar het zwemleven gaat gewoon verder, weet Manon. Trainen, trainen en nog eens trainen. Elke dag richting Sportfondsenbad om onder leiding van trainster Ad- die Bil scherper en sneller te worden. „Vooral de korte afstanden vind ik heerlijk om te zwemmen. Mij zul je zomers niet zo gauw op een buitenbaan tegenkomen. Laat mij maar fijn binnen zwemmen. Liefst in m'n eigen bad. Lekker vertrouwd. Die te geltjes zijn een beetje ruw voel je? Kun je je lekker op afzetten bij een keerpunt." Nog een paar maanden, dan neemt ze afscheid van de ruwe tegeltjes. Het Vlissingse zwem bad loopt letterlijk leeg als het nieuwe bad tussen Middelburg en Vlissingen wordt geopend. „Jammer, moet ik een kwartier gaan rijden om te zwemmen. Maar het nieuwe bad heeft acht banen en dat lijkt me ook wel tof. Nee, ik zal het oude bad niet vullen met tranen van verdriet. Zeker niet. Wie weet is het nieu we bad lekker snel. Of ik al ben wezen kijken? Nee, ik ken alleen de buitenkant. Als de binnen kant net zo goed eruit ziet, dan gaat het wel wat worden." Hans Segboer Manon Minneboo: „Laat mij maar fijn binnenzwemmen." foto Lex de IV 'bTrVX ü9,n. Zn. C*1 OjJcnJüjjüJZ. TE&EN HET UITBOTTEN VAN BOMEN In de Doelen in Rotterdam wordt vandaag de Dag van de Jonge Jury gehouden, een boe kenfestijn voor jongeren. Er zijn natuurlijk veel boeken aanwe zig, maar je kunt er ook jeugd boekenschrijvers en tekenaars ontmoeten. Verder zijn er mu- ziek-en cabaretoptredens. De schrijvers die in ieder geval in Rotterdam aanwezig zijn, zijn de Middelburgse Floortje Zwigtman, Bobje Goudsmit, Hans Hagen, Karin Hilterman. Francine Oomen, Carry Slee, Ellen Tijsinger, Jos de Valk, Ed ward van de Vendel en Simone van der Vlugt. Een groep van het Buys Ballotcollege in Goes zal de hele dag aanwezig zijn in de Doelen. Op het festijn wordt ook bekend gemaakt wie de Prijs van de Jonge Jury 2003 krijgt. Meer in formatie over de Dag van de Jonge Jury (toegang 11,-) vind je op www.jongejury.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24