Silkstone is trots op debuut
PZC
Als opa en oma
komen is het feest
Op die ruwe tegeltjes
kun je je goed afzetten
GEBOEKT
de jon&c qrcIeR2.oe.ker
Boekenfestijn
in Rotterdam
woensdag 2 april 2003
illustraties Wim Hofman
Nooit eerder in de geschiede
nis waren zóveel kinderen
zolang het oogappeltje van hun
opa en oma.
In het voorwoord bij haar
bloemlezing Opa, hou jij het nog
volmet gedichten over opa's en
oma's schrijft Johanna Kruit
dat ze zich nog goed herinnert
hoe het was als haar opa en oma
kwamen logeren: 'Voor mij en
mijn broertjes en zusjes was dat
groot feest want opa en oma
hadden alle tijd voor ons. We
gingen naar het strand, we vlie
gerden, we maakten schilderij
en en er waren altijd verhaal
tjes, versjes en gedichtjes.
Olleke Bolleke Rubi Solleke 01-
leke Bolleke KNOL... zong opa.
Hij nam wel drie kinderen tege
lijk op schoot en bij KNOL 1 iet
hij ons allemaal doorzijn knieën
zakken. Later toen we ouder
werden, deden we andere din
gen: we speelden Halma en
Mens Erger Je Niet. We teken
den, schilderden en plakten.
Maar 's avonds kwamen de lied
jes, want er was ieder jaar wel
weer een nieuw broertje of zusje
bij gekomen die het uitkraaide
bij het Olleke-Bolleke van opa.'
Lang niet alle opa's en oma's
zullen vandaag de dag doen
waar Johanna Kruit toen zo van
genoot, maar gekker nog dan ze
vroeger met hun kinderen wa
ren zijn grootouders tegen
woordig met hun kleinkinde
ren. Kijk maar eens met hoeveel
tegenzin ze hun 'zoeteliefjes' 's
morgens op school uit handen
geven en die vol ongeduld 's
middags weer ophalen. Het was
dan ook een goed idee om uit ge
dichtenbundels van ruim veer
tig Nederlandse en Vlaamse
dichters precies die gedichten te
halen over 'lieve, leuke, stoute
of verdrietige' opa's en oma's.
En wie kon dat beter doen dan
Johanna Kruit die zelf oma is en
sinds jaar en dag schrijfster is
van veelgeprezen poëzie voor
kinderen!
Grote kans dat de titel van haar
bloemlezing je op het verkeerde
been zet, je het ergste doet vre
zen. Maar Opa, hou jij het nog
vol? is een regel uit een geestig
gedicht van Mensje van Keulen
over een wedstrijdje van een opa
met zijn kleinzoon: 'In zijn rode
trainingsbroek/schiet hij pijl
snel om de hoek./ Langs de apo
theek, de snackbar/ en de
visboer met zijn viskar/ en de
kleuterschool die uitgaat/ en
de gracht waarin al ijs staat./
Bij de nieuwe pizzeria/ roepen
ze uit: „Mama mia!/die signor
met grijze haren,/ die is min
stens tachtig jaren,/ nou die
kan er nog wat van"/„Da's
mijn opa", roep ik dan./ Maar
ik ben zowat mijn stem kwijt/
en als opa weer een bocht
snijdt,/ piep ik buitèh adem:
„Opa,/ hoe lang blijven we zo
lopen?/ Opa, hou j ij het nog vol?
En wanneer ik even la
ter/ aan kom sjokken, zegt hij:
„Jantje,/ volgende keer, m'n
ouwe jongen,/ geef je opa maar
een handje."
De bloemlezing i§ opgedeeld in
vieren met achtereenvolgens
21 versjes en gedichten
voor de allerklein
sten, 29 gedich
ten voor kin
deren
vanaf
onge
veer 8 1
jaar,
ook 29
voor
poëzie
liefheb
bers vanaf
12 jaar, ten
slotte voor ado
lescenten nog 21
in het laatste deel. Dat zijn er
precies 100, en tóch meer om
dat vaak twee gedichten zo bij
elkaar staan dat ze samen ook
nog iets anders zeggen Het
oudste gedicht is 'De sokken'
uit 1947 vanHan G. Hoekstra,
het jongste een van de 16 die
niet eerder ergens te lezen wa
ren. Zoals 'De vis' van Johanna
Kruit: 'Zie je deze kom./ En zie
je deze vis?/ Die is straks voor
mijn oma./ Die morgen jarig
is.// Mijn oma is gevallen./ Ze
heeft iets met haar been./ En
als ze deze vis heeft./ Dan is ze
niet alleen.// Maar wat mijn
oma/ nog moet weten:/ deze vis
is NIET/ om op te eten.'
Natuurlijk krijg je naast grap
pige, geestige, humoristische,
vrolijke, ontroerende poëzie
over van alles ook gedichten te
lezen over verdriet en angst, li
chamelijke en geestelijke afta
keling, ziekte en dood. De
bloemlezing sluit - passender
kan bijna niet - met 'That's all
folks' van Edward van de Ven
del (zie hieronder).
Jan Smeekens
Johanna Kruit: Opa, hou jij het
nog vol? Met illustraties van
Wim Hofman. Averbode/Di-
Vers; 14,95.
Zie ook www.johannakruit.nl.
That's all folks - Edward van de Vendel
Een dode oma is een prentje in de lucht
een tekenfilmaanwezigheid
die eindelijk begrijpt wat mij
van anderen onderscheidt wanneer ik zucht.
Ze ziet mij uitgekleed.
En dat is wreed:
mijn oma kan niet vluchten.
De reden dat ze altijd zeggen wou:
'Jij bent mijn kleinzoon en
i k hou van jou, al mag wat jij doet
niet van mijn geloof'
die reden telt niet meer daarboven.
Alles is haar nu bekend
't Spijt me oma
dat u dit moet weten,
U schreeuwt 'THE END!' in animatietekens
en ik,
ik wil u altijd
niet vergeten.
Met een glimlach van oor
tot oor zitten de band
leden tegenover elkaar en
luisteren trots naar hun
i nieuwe cd. Zanger/gitarist
iNiels Geusebroek schreef sa
men met Frans van Essen al
le liedjes op For a reasonde
debuut-cd van de Haarlemse
formatie Silkstone. Een cd
die de bekroning vormt op
een succesvolle periode. „Dit
is waar je als band van
droomt", straalt Van Essen.
Sinds Silkstone in 1998 op
uitnodiging van Isabelle op
radio 3FM een optreden mocht
verzorgen, heeft het vijftal niet
meer stil gezeten. Het voorpro
gramma van Kane, de finale van
het Haarlemse popconcours
Rob Acda Award, het winnen
van de Essent Award, spelen op
Lowlands en natuurlijk de pla-
tendeal van platengigant BMG.
Silkstone tekende er een con
tractvooreen aantal singles met
een optie voor een heel album.
Geusebroek: „Natuurlijk wil
den we uiteindelijk ook platen
gaan uitbrengen, maar we had
den eerlijk gezegd niet gedacht
dat een grote platenmaatschap
pij al direct interesse in ons zou
hebben. We waren ook wel blij
met de deal. Eerst een paar sin
gles en als die aanslaan kun je
altijd nog besluiten een plaat te
maken. Als dat niet lukt, dan is
het gewoon jammer."
Van Essen: „Het mooie is dat het
gestaag omhoog gaat, dat het
niet constant heftig op en neer
gaat. We hebben ons het afgelo
pen jaar enorm ontwikkeld en
dat resulteert dan nu uiteinde
lijk in een heel album."
Die ontwikkeling is goed te ho
ren op For a reason dat - strate
gisch - opent met 'Rain has co
me' en 'Ready', de twee redelijk
succesvolle singles van de band.
De videoclip bij de derde single -
'What's The Reason?', opgeno
men in New York - wordt mo
menteel grijs gedraaid op The
Box en MTV.
Op de debuutplaat breekt Silks-
Silkstone: „Wij maken gewoon liedjes die wij zelf goed vinden."
tone definitief met het grunge-
verleden. Slechts in twee liedjes
worden de gitaren wat harder
gezet en zet Geusebroek een
flinke strot op. Wat overblijft
zijn liedjes met kop en staart.
Liedjes die lekker in het gehoor
liggen en nergens te extreem
klinken. Van Essen: „Dat semi-
akoestische optreden bij Isabel
le beviel ons heel erg. We zijn
daarna eigenlijk hele andere
nummers gaan schrijven. We ge
bruikten geen harde gitaren
meer als basis maar gingen
ons juist meer richten op de me
lodielijn. We zijn echte liedjes
gaan schrijven."
Die verandering heeft een posi
tief effect op de stem van Geuse
broek. Eerder zong hij in de lijn
van zijn grote voorbeeld Eddie
Vedder, de zanger van de rock
formatie Pearl Jam. Op Fora
reason klinkt hij veel diverser.
De nieuwe liedjes vormen zich
gemakkelijker rond zijn stem en
daardoor zingt Geusebroek hel
derder en vooral minder gefor
ceerd.
„Het stigma dat mijn stemge
luid te veel zou lijken op dat van
Vedder heeft me heel lang ach
tervolgd Ik was al bang dat ik er
nooit vanaf zou komen. Niet al
leen de hele sound van Silkstone
heeft zich de afgelopen tijd
enorm ontwikkeld, ook mijn
stem ben ik heel anders gaan ge
bruiken. Eigenlijk steeds meer
in dienst van het liedje. Mijn
stem wordt nu als het ware veel
meer uitgedaagd", vertelt Geu
sebroek.
De band klinkt op For a reason
inderdaad een heel stuk volwas
senen Ook wordt de band steeds
kritischer ten aanzien van nieu
we nummers. Van Essen: „Niels
en ik komen meestal met een
idee dat we meenemen naar de
oefenruimte. We gaan alleen
verder met de liedjes waarover
alle bandleden meteen enthou
siast zijn. Zo houd je altijd het
beste materiaal over, zeg maar
de liedjes die het best bij de band
passen."
Het zijn liedjes die lekker en ge
makkelijk in het gehoor liggen.
Dat leverde Silkstone eerder
kritiek op. De band zou te op
zichtig op zoek zijn naar succes,
met eenvoudige liedjes als re
sultaat. Kritiek die overigens
ook landgenoten Kane ten deel
viel.
Geusebroek: „Ach, wij maken
gewoon liedjes die wij zelf goed
vinden en die liggen nu eenmaal
lekker in het gehoor. Ik heb niets
tegen muziek die ingewikkeld
klinkt, daar luister ik zelf ook
naar. Maar wanneer ik zelf mu
ziek maak, doe ik dat liever op
een andere manier - maak ik lie
ver échte liedjes. Maar dat bete
kent niet dat onze muziek niet
ingewikkeld is. Integendeel,
maar we zorgen er juist voor dat
de luisteraar dat niet merkt. We
maken ingewikkelde liedjes die
eenvoudig klinken."
Theo Ploeg
De debuut-cd For A Reason van
Silkstone verschijnt deze week
bij platenmaatschappij BMG.
Op 5 mei treedt de band op tij
dens het Bevrijdingsfestival in
Vlissingen.
Soms zit het mee en soms zit
het tegen. Manon Minneboo
(9) spreekt uit ervaring. De ta
lentvolle Vlissingse zwemster
klimt na de training uit het bad.
Zeker, de teleurstelling is al ver
werkt. Ze trekt de zwembril van
het hoofd, werpt de badmuts
aan de kant en schudt nog eens
het hoofd. „Kan gebeuren",
klinkt het berustend.
Vorige maand stond de zwem
ster van zwemclub de Stormvo
gel op het startblok in het
zwembad in Leiden Klaar voor
de 10 0 meter vrij e slag tij dens de
Speedo-finale, het officieus na
tionaal kampioenschap voor de
zwemjeugd tot 12 jaar. De vorm
was uitstekend. „Ik tikte aan in
een tijd van 1.16. Blijkt een an
dere zwemster exact dezelfde
tijd te hebben. Op zo'n moment
beslist de kamprechter. Die
wijst een A- en een B-tijd aan.
Wel mooi het verschil tussen
goud en zilver. Dan word je
tweede met een winnende tijd.
Wel gek hoor, maar zo zijn de re
gels."
De wraak van Manon was zoet.
Op de 100 meter rugslag liet ze
geen twijfel bestaan over de
vraag wie het snelste was. Met
een tij d van 12 2 liet Manon de
hele concurrentie haar hielen
zien. Goud! En nog was de koek
niet op. Ook op de 100 meter
wisselslag was ze met een zilve
ren medaille succesvol.
„Die huldiging was wel gaaf",
lacht ze. „Je naam wordt afge
roepen en dan marcheer je met
de andere winnaars naar het po
dium. Lekker muziekje - Jenni
fer Lopez - en dan de huldiging.
Veel fotografen natuurlijk en fe
licitaties van m'n ouders, club
genoten en tegenstanders. Ook
toen ik thuis was kreeg ik leuke
reacties. Veel telefoontjes en
kaarten. Leuk hoor!"
Nagenieten mag, maar het
zwemleven gaat gewoon verder,
weet Manon. Trainen, trainen
en nog eens trainen. Elke dag
richting Sportfondsenbad om
onder leiding van trainster Ad-
die Bil scherper en sneller te
worden.
„Vooral de korte afstanden vind
ik heerlijk om te zwemmen. Mij
zul je zomers niet zo gauw op
een buitenbaan tegenkomen.
Laat mij maar fijn binnen
zwemmen. Liefst in m'n eigen
bad. Lekker vertrouwd. Die te
geltjes zijn een beetje ruw voel
je? Kun je je lekker op afzetten
bij een keerpunt."
Nog een paar maanden, dan
neemt ze afscheid van de ruwe
tegeltjes. Het Vlissingse zwem
bad loopt letterlijk leeg als het
nieuwe bad tussen Middelburg
en Vlissingen wordt geopend.
„Jammer, moet ik een kwartier
gaan rijden om te zwemmen.
Maar het nieuwe bad heeft acht
banen en dat lijkt me ook wel
tof. Nee, ik zal het oude bad niet
vullen met tranen van verdriet.
Zeker niet. Wie weet is het nieu
we bad lekker snel. Of ik al ben
wezen kijken? Nee, ik ken alleen
de buitenkant. Als de binnen
kant net zo goed eruit ziet, dan
gaat het wel wat worden."
Hans Segboer
Manon Minneboo: „Laat mij maar fijn binnenzwemmen."
foto Lex de IV
'bTrVX ü9,n. Zn. C*1 OjJcnJüjjüJZ.
TE&EN HET UITBOTTEN VAN BOMEN
In de Doelen in Rotterdam
wordt vandaag de Dag van de
Jonge Jury gehouden, een boe
kenfestijn voor jongeren. Er zijn
natuurlijk veel boeken aanwe
zig, maar je kunt er ook jeugd
boekenschrijvers en tekenaars
ontmoeten. Verder zijn er mu-
ziek-en cabaretoptredens.
De schrijvers die in ieder geval
in Rotterdam aanwezig zijn,
zijn de Middelburgse Floortje
Zwigtman, Bobje Goudsmit,
Hans Hagen, Karin Hilterman.
Francine Oomen, Carry Slee,
Ellen Tijsinger, Jos de Valk, Ed
ward van de Vendel en Simone
van der Vlugt. Een groep van het
Buys Ballotcollege in Goes zal
de hele dag aanwezig zijn in de
Doelen.
Op het festijn wordt ook bekend
gemaakt wie de Prijs van de
Jonge Jury 2003 krijgt. Meer in
formatie over de Dag van de
Jonge Jury (toegang 11,-) vind
je op www.jongejury.nl.