Zeetopia brengt dynamiek PZC PZC Werken van De Greef en Oostrum vormen een boeiende combinatie Zing maar op het klauwtje i: Provincie boos op Delta Nuts over verkoop natuurgebieden Gospelconcert ïELICHT Toekomstvisie Vervoersproblemen lezers schrijven Irak VI Irak VII Oerscène kunst cultuur 0800 - 0231 231 (GRATIS) woensdag 2 april 2003 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur is ontstemd over de vrije verkoop van na tuurgebieden door nutsbedrijf Delta. Daarmee wijkt de onder neming af van de afspraak dat Delta-gronden met natuurbe- stemming éérst ter overname worden aangeboden aan de Dienst Landelijk Gebied, aldus Gedeputeerde Staten. Dat Delta - eigendom van de Zeeuwse gemeenschap - bij het afstoten van natuurgebieden voorrang geeft aan de Dienst Landelijk Gebied, vindt het da gelijks provinciebestuur lo gisch, in verband met het pu blieke belang dat de overheid heeft bij de verwerving van na tuurgebieden. Volgens GS zijn daar ook goede afspraken over. Vorig jaar is een stuk grond bij Dishoek bij openbare inschrij ving verkocht. Daarbij werd het perceel niet vooraf aan DLG aangeboden. Wel mocht de dienst mee inschrijven. De grond ging echter naar particu liere inschrijvers Gedeputeerde Staten betreuren de werkwijze van het nutsbe drijf en vragen de directie in het vervolg méér rekening te hou den met het publieke belang Dat klemt temeer, daar Delta nogal wat eigendom heeft in voor de gemeenschap interes sante natuurgebieden De woordvoerder van Delta zegt dat er bij het bedrijf niets be kend is over een afspraak met de provincie en DLG. „Zo'n af spraak is er niet. We gaan wel eens met ze in gesprek, maar we gaan uiteindelijk voor de hoog ste bieder." De betreffende grond bij Dishoek, 1800 vier kante meter, lag tussen twee va kantiehuizen in. De eigenaren daarvan boden een aanzienlijk hogere prijs dan DLG. OOST-SOUBURG - Het gospel koor 'Crossings' geeft zaterdag 12 april een paasconcert. De uit voering begint om 19.30 uur en wordt gehouden aan de Reho- bothstraat 9 in Oost-Souburg. door Henk Postma De Zeeuwse Universiteit hoort niet thuis in Middelburg. Het is daar een vreemde eend in de bijt. Wil Zee land echt iets van de toekomst maken, dan moet je het hoger onderwijskli maat in Vlissingen versterken. Daar kan dan een Kenniswerf worden gerea liseerd met bijzondere, en voor Neder land unieke ontplooiingsmogelijkhe den voor studenten. Dat is een van de uitkomsten van 3DZ, een project waar binnen ruiin veertig jonge Zeeuwen aan vernieuwing van de provincie werken: hoogwaardige dynamiek, geworteld in een sfeer van rust en ruimte en traditie. Geen permanente Dance Valley op Neeltje Jans. Dat vonden ze met z'n al len wat te hoog gegrepen. Wel een intra- provinciaal transportsysteem. Met nieuwe, deels ondergrondse spoorver bindingen. En intensieve pendelbusjes tussen de dorpen. Niet de veerboten ombouwen tot mobiele skate-arena's. Maar tot de verbeelding sprekende zorgvoorzieningen; kuuroorden in de natuurgebieden, zowel voor de 'echte' hulpbehoevenden als voor rustzoeken- den die baat vinden bij een nieuw te ontwikkelen Zeeuwse cosmeticalijn. Niet allemaal wilde plannen dus. Maar ideeën die inmiddels al weerklank heb ben gevonden, en daarmee met een beetje goede wil uitvoerbaar zijn. Ge holpen door functionarissen die in het 'ruimtelijk denken' zijn gepokt en ge mazeld, legden de 3DZ-jongeren in drie dagen tijd een keur van plannen en ideeën op tafel. Vertegenwoordigers van bedrijven, instellingen en politiek kozen daaruit vier projecten die op hun actieve steun mogen rekenen. Duurzaam dineren Behalve de realisering van een nieuw Zeeuws transportsysteem en profile ring van de provincie als bijzonder zorgoord, kreeg ook een duurzaam di neren-plan veel bijval; een hogere ho telschool met biologische boeren als de leveranciers van streekgerechten. Maar veruit de hoogste score was er voor De Kameleon: een plan om Zeeuwse hoge school en universiteit samen te brengen op een Vlissingse Kenniswerf, zodat daar een specialistisch onderzoekscen trum kan worden gerealiseerd voor wa termanagement en andere aan Zeeland gerelateerde vakgebieden. De Kameleon is een 'kleinschalige hoogwaardige' campus die niet alleen de 'gewone' studenten huisvesting, stu die en ontplooiingskansen biedt, maar John van den Duik, Jordy Franse, Christy Goudswaard, Suzanne van Lennep en Peter Quaak bedachten het 3DZ-plan Look, look, look inside: jongeren vestigen zich in een verpauperde boerderij, knappen die op, en laten de televisie daar verslag van doen. foto 3DZ IVI vestigingsplaats voor de Zeeuwse Uni versiteit. Toch hebben de bestuursver- antwoordelijken van de hogeschool, het provinciebestuur en de gemeente Vlissingen toezegd het campus-project mee van de grond te trekken. In de tweede helft van april vindt de eerste 'bouwvergadenng' plaats, kan 3DZ- projectleider Pieter Vollaard melden. vooral ook is ingericht voor mensen met een handicap. Hogeschool en universi teit worden daarmee de enige onder wijsinstellingen in Nederland die zich uitdrukkelijk ook op gehandicapte stu denten en wetenschappers richten „Voor hen blijkt het namelijk moeilijk om na hun achttiende geschikte woon ruimte te vinden", zegt Berte Simons, studente aan het Maritiem Instituut van de hogeschool .Zeis een van de j on- geren achter het campus-plan. Of het er van komt? De Zeeuwse poli tiek mikt nog steeds op Middelburg als Ook voor de drie andere plannen is van de zijde van overheden, instellingen en zelfs bedrijven interesse getoond. Zo ziet de gemeente Goes in het intrapro- vinciaal transportplan een mogelijk heid om de vervoersproblemen op te lossen die door de opening van de Wes- terscheldetunnel en de komst van de Westerschelde Container Terminal zul len ontstaan. Het Lectoraal Onder gronds Bouwen, dat de hogeschool on langs in het leven riep, ziet er ook brood in. Want een essentieel onderdeel van het transportplan is de aanleg van deels in het landschap verzonken, deels on dergrondse rail-verbindingen en sta tions. De jongeren zelf willen eerst en vooral dynamiek in de provincie brengen, zon der dat historische waarden als het groene landschap en traditionele dor pen daarvoor worden opgeofferd. Ze ontwikkelden een streefbeeld dat ze Traditioneel Zeetopia noemen. De jon geren handelen overigens niet uit eigen initiatief. Ze reageerden op een wer vingscampagne van het landelijk Inno- vatieNetwerk Groene Ruimte en Agro- cluster. Die werkte daarbij samen met de Hogeschool Zeeland Beide instanties verwachten dat juist jongeren impulsen kunnen geven aan het streven naar 'vernieuwing van de groene ruimte'. Zeeland, vinden ze, moet een 'Dynamische Duurzame Del ta' worden. Vandaar ook de naam van het project: 3DZ. Alle plannen en idee- en zijn inmiddels gebundeld in een boek dat afgelopen week op de markt werd ebracht door de landelijke Stich ting Maatschappelijk Ondernemen (SMO). Daarin worden nog 36 plannen en ideeën van de jongeren beschreven. Het boek is verkrijgbaar via de hoge school en de website www.smo.nl Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactieti beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word» niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Dar. dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over9 weigerde brieven wordt riet gecorrespondeerd. damentaliteit toe- of af zal men. De moderniteit wil de eth sche waarde van het behoudjvj lijf en goed waarborgen. Na september 2001 is de beer la De USA-moderniteit laat zit niet op eigen grondgebied aai vallen en zal niet berusten te dat ze in eigen huis veilig zijn,; moet daarvoor de wereld op zi kop. De Nederlandse politie vraagt zich te weinig af of wehi behoud van lijf en goed waai borgen. Deze ethiek was imraa onder het sociaal liberaal belei van de afgelopen 10 jaar aio; deruit gegaan. We zijn nietve lig meer op straat of in huis. W er tegen in 'het geweer' koe wordt zelf bestraft. We worde geregeerd door de fundament; liteit van het laat maar waaie het komt wel goed, socialist» Burgers slaapt lekker. Er sta; mensen op die de onethische b; reaucratie van de fundament; liteit niet meer voor waar aa: nemen. Ik verwacht dan ook. de gehele politiek, de wereld,o Europese, de landelijke, depr vinciale en de gemeentelijke^ litiek de komende jaren een to nemende spanning tussen c moderniteit en de fundament liteit. Dagelijks krijgen we beelden van de afschuwelijke oorlog in Irak te zien en krijgen we aller lei deskundigen te zien die vervolgens hun mening op de actualiteit geven. Voor een een voudig mens wordt het er niet duidelijker op over het hoe en waarom en waarvoor. Wat was ik blij dat Maarten van Rossem in de PZC van 26-3 zich afvroeg 'Hoe is de nieuwe wereldorde van Bush?' Eindelijk een helde re uitleg dacht ik van een Ame- rikadeskundige bij uitstek. Toen hij begon over preventie doctrine en hoe significant deze doctrine was en dat de Sovjet unie implodeerde en over het bipolaire evenwichtsysteem en vervolgens over de preoccupatie van Irak en de multilaterale in- terventiepolitiek en het diep dé dain van Washington en de neo conservatieve Republiekeinse intellectuelen en vervolgens over een unilaterale wereldor de, toen begreep ik er werkelijk helemaal niets meer van en dacht 'laat maar'. Gelukkig zag ik in de Zeelandeditie van de PZC van 26-3 een ingezonden brief van Luk Brusselaers over Irak. Aha, dacht ik, wel iemand met een heldere uitleg en me ning, maar toen ook hij over een flagrante schending van het in ternationaal recht begon, kwam ik tot de conclusie dat deze oor log niet in gewone woorden, die iedereen begrijpt, uit te leggen is, laat staan aan de bevolking van IrakNu maar hopen dat de oorlog vlug over is en dat de des kundigen op vakantie kunnen dan kan ik ondertussen mijn woordenschat wat op peil bren gen. Chris de Pooter Akkerwindelaan 21 Terneuzen Er is oorlog in Irak. Het is de vraag of daarmee de spanning tussen de moderniteit en de fun- Wim Boogac Erling Steenstraat: Nieuwerke Ronduit vulgair, die columnvg Meindert Inderwisch in de PZ van 28-3Als dit de manier isor de krant te verlichten is het foi te boel. Om op zo'n manier willen leven moet hij zelf wete maar om zoiets, als dit stuk,: willen plaatsen, sorry! Ik sna niet, dat een gerenommeerd krant als de PZC zoiets uj plaatsen, samen met de miss; lijke tekeningen van Peter va Straaten. Ik vind het niet getu gen van klasse en ik erger mijt aan. Ruth van de Pol-Nieuwenh Turkeyewegl Waterlandkerk Links het beeld Zonaanbidster van Marti de Greef, rechts de aquarel Op de bank van Lambert Oostrum. foto Peter Nicolai door Anita Tournois CLINGE - De olieverfschilderijen en ge mengde technieken van Lambert Oostrum en de bronzen beelden van Marti de Greef passen qua sfeer en zeggingskracht goed bij elkaar. De Greef is bedreven in het vastleg gen van het moment, Oostrum put uit herin neringen. Voor de Greef is het de eerste keer dat hij in Galerie Esprit exposeert. Oostrum keert er terug na een periode van tien jaar. Door het experimenteren met de computer maakte Lambert van Oostrum, geboren in Schiedam, weinig nieuw werk en exposeer de nauwelijks. Deze zijstap zorgde echter ook voor een ontwikkeling in zijn vrije werk, waarin de figuratie is teruggekeerd. Oostrum drukt zich uit middels olieverf op linnen of gemengde techniek op papier, waarbij hij gebruik maakt van acryl en pas tel. Vooral met laatstgenoemde techniek en ogenschijnlijk nonchalante manier van werken weet hij te intrigeren. De serie geëxposeerde werken zijn voortge komen uit herinneringen Een schoenen doos met oude foto's, een film op televisie, recent of uit het verleden. Beelden, met de mens als middelpunt, werden hergebruikt tot een blijvende herinnering aan wat ooit was. Uitdrukkingen van zijn personages worden scherp weergegeven, kleurstellin gen zijn integer met rake accenten van blauw en zwart. Vijf portretten in overwe gend bruin, Souvenir getiteld, zijn mooie voorbeelden. Voorwerpen als het glas bier, de baard, een sigaret, kleding, een bepaalde haardacht, hoed of bril weerspiegelen de tijdgeest van de jaren zeventig. Dans, Meis je op de fiets, of In het park, waarop een moeder met kinderwagen en twee jongetjes, vormen diezelfde ode aan vervlogen dagen Kleding, accessoires en uitstraling geven beelden van net na de oorlog. V ragen Naast een tijdsbeeld worden ook vragen op geroepen Men wil graag weten hoe het af loopt Bij drie figuren in een auto, getiteld De Rit en een echtpaar op de bank, de vrouw naakt en verleidelijk, de man lezend in een boek en Mike, met eenzelfde erotische on dertoon, vraag je je afwie zijn dit en wat ge beurt er verder? Oostrums f asc inatie voor de mens vertaalt zich verder in Ontmoeting, een serie olieverven van een man en vrouw in de jungle, een peuterkopje en een pasge boren baby. Yellow tape, een man met doek voor de mond en push, een gewichtheffer na zijn prestatie, zijn mooie momentopnames. Dergelijke momentopnames zijn tekenend voor het werk van De Greef, woonachtig in Eindhoven. Men ervaart dit in het bijzonder bij zijn bronzen van dieren, als kemphaan en stier, maar ook bij sommige torso's van hoofdzakelijk vrouwelijk geslacht. Sculp turen van flink tot heel klein formaat, zelfs een sieraad, worden gekenmerkt door het veranderen van vormen, het aandikken van bepaalde plaatsen of eigenschappen, het weglaten van lichaamsdelen of het uit hun verband halen hiervan, waardoor de reali teit een extra dimensie krijgt. Groot voor beeld voor De Greef was Rodin. Doordat zijn beelden klassieke eigenschappen in zich dragen, hebben ze een tijdloze uitstra ling. In 2002 had de kunstenaar een overzichts tentoonstelling in Museum Kempenland in Eindhoven Naar aanleiding van deze ten toonstelling is een boek uitgegeven met zijn werk, vergezeld van een fraaie boekenleg ger van een sierlijk naakt; de vrouw, con stante inspiratiebron, wulps, uitdagend, sensueel, artistiek, sportief, zonnend, op ve le manieren uitgebeeld. Fraaie bronzen zijn er verder van een krijger en een amazone met rond schild en speer, onderwerpen die we regelmatig in zijn werken aantreffen Tentoonstelling t/m 27 april in Galerie Esprit, Gravenstraat 99 in Clinge. Openingstijden do t/m zo 13.30 17.30 uur, do. ook van 19.00 21.00 door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Henk Harinck dirigeert niet alleen met zijn handen, minstens zo belangrijk is zijn strenge oogopslag. Na tweeëntwintigenhalf jaar neemt de in Borssele woonach tige dirigent zaterdag afscheid van de Vlissingse Oratorium vereniging (VOV) met een uit voering van de Matthaus Pas sion van Bach. Nog één keer zal hij de koorleden met zijn prie mende blik tot gelijke inzetten dwingen. „Ik kan behoorlijk fel worden", erkent hij. „Ik hou de leden op repetities regelmatig voor: 'Als ik het zeg, gij zult.' Er moet er nu eenmaal één de lei ding hebben. Na afloop kunnen we er ruzie over maken." Het kenmerkt Harinck ook dat het na afloop nooit tot zo'n ruzie komt. Hij mag dan een felle en strenge dirigent zijn, tegelijk is hij er als geen ander van door drongen dat het koor plezier moet hebben als het goed wil presteren. „De repetities zijn voor de leden ook een avondje uit. Het hoeft niet honderd pro cent muziek te zijn, het sociale aspect is van groot belang. Ster ker nog, de Vlissingse Oratori umvereniging zingt beter als de sfeer goed is. Elke repetitie moet er een keer goed gelachen wor den, anders is de avond niet ge- Henk Harinck dirigeert niet alleen met zijn handen, maar ook met zijn strenge oogopslag. foto Willem Mier; Hij is in het najaar van 1980 bij de VOV aan de slag gegaan, na dat hij daar enige tijd als tenor had meegezongen Van organist in de kerk had hij zich ontwik keld tot dirigent. Hij had het Be- velands Kamerkoor en een kin derkoor onder zijn hoede en dat smaakte naar meer. „Ik had de ambitie iets meer met mensen te doen en niet alleen in een hokje te zitten achter een orgel. Als het dan goed gaat, neemt je enthou siasme toe Ik wilde dus wel eens een groter koor, met een orkest en solisten. Ik ben mijn staatsdi- ploma gaan halen. In juni deed ik examen en in september stond ik voor de oratoriumver eniging. Het bestuur vroeg of ik in drie maanden tijd het Weihnachtsoratorium van Bach kon instuderen. Na afloop van het concert zouden we kijken of het wederzijds was bevallen." Langstdienend Dat bleek het geval. Harinck is nu de langstdienende dirigent uit de geschiedenis van de VOV. Als directeur van een fabriek in kentekenplaten - muziek is al tijd een hobby gebleven - is hij met succes in de voetsporen ge treden van gerenommeerde di rigenten als Daan Manneke en Izaak Ruissen, zijn voorgangers bij de VOV. In een kleine kwart eeuw tijd heeft hij het niveau van het amateurkoor zo ver we ten op te krikken dat het nu een Matthaus Passion of een Mes siah van Handel kan uitvoeren zoals dat in de tijd van de Barok werd gedaan Gustav Leon- hardt en Nikolaus Harnoncourt zijn voorbeelden voor hem, evenals Jos van Immerseel en Philippe Herreweghe bij wie hij interpretatiecursussen volgde. „Dat was een welbewuste keu ze", zegt Harinck. „Mijn hart ligt bij de Renaissance en de Ba rok, zeg maar de periode 1400 tot 1800. Wat niet wil zeggen dat ik Romantische werken niet mooi vind, die heb ik ook gediri geerd. Het is mede een prakti sche kwestie, voor muziek uit de Romantiek is een veel groter or kest nodig. Maar wat mij vooral aantrekt in de Barok is het ac cent dat ligt op het woord. Meer dan de muziek bepaalt de tekst waar de accenten worden ge legd. Als ik een stuk voorbereid, neem ik altijd de tekst als uit gangspunt. Pas daarna ga ik naar verschillende uitvoeringen op cd luisteren en vraag ik me af waarom iemand iets zus of zo doet. Als ik weet hoe ik het wil, is het mijn taak dat over te bren gen op het koor. Zonder onbe scheiden te willen zijn, durf ik te zeggen dat daar mijn kracht ligt. 'Hoe krijg je het voor elkaar dat ze het zo doen?', hoor ik vaak. Van het grootste belang is dat het koor daarvoor naar mij kijkt. Muziek maken is niet al leen nootjes lezen, het is ook niet alleen luisteren, minstens even belangrijk is het kijken. Naar mijn gelaatsuitdrukking en naar mijn handen. Zing maar op dat klauwtje, dan gaat het goed." Harinck neemt afscheid van de VOV omdat hij minder gebc den wil zijn en het moment vó: wil zijn dat koorleden zich ga afvragen 'wanneer die 01» nou eens weggaat'. Het wor- nog een beetje wennen, bes hij. „Mijn vrouw zingt in k koor. Over twee weken gaat: gewoon op maandagavond P peteren en blijf ik thuis. 'Ikï ook wel eens onder een ande dirigent zingen', zegt ze. Ma ik zit hier niet te mokken. Dat met plezier terug kan kijkr maakt alles goed Concert: Matthaus Passion door Vlissingse Oraloriumvereniging Henk Harinck, zaterdag in de Stl cobskerk in Vlissingen Aanvtt. 19.30 uur (Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12