obeco haalt de broekriem aan Windstil autorijden met open dak Hypotheekrente stijgt na massale inruil obligaties AVP-polis biedt gezin redding eleggingsinstelling ziet vertrouwen publiek tot dieptepunt dalen Schadeclaim makelaar afgewezen Oude brug maakt plaats voor nieuwe het bedrijf profijt vrijdag 28 maart 2003 mnze redactie economie jITERDAM - Het barre (tskliniaat en de boekhoud- idalen in de Verenigde Sta- i bij Ahold hebben het ver ben van het publiek in liggingsinstellingen als Ro- tot een dieptepunt doen jursvoorzitter Géry Dae- ckvan Robeco Groep, doch- van de Rabobank, maakt :h hier ernstig zorgen over. De raitter verwacht dat het her- ;van vertrouwen nog lange jzal vergen. Toch heeft Robe- zo zei hij gisteren in zijn toe- 1 itrng op de jaarcijfers, 'goed tod-: ïij overnames in de Ver- Staten, gefinancierd ^moeder Rabobank, en kos- :besparingen is de winst van beco Groep in Rotterdam op blevenOndanks het bar- moeilijke beursklimaat .de omzet van een van de «tste beleggers in Nederland 51.1 2 milioen euro over 2002 UTRECHT - De voorzie- ningenrechter in Utrecht beeft gisteren de eisen van ie Hilversumse makelaar A. Terlingen afgewezen, ïerlingen claimde in een kort geding 5,5 miljoen an dertien hypo theekbanken en de Staat ier Nederlanden. Terlingen stelt dat hij is V geruïneerd doordat hij zes jaar geleden ten onrechte is beschuldigd van be trokkenheid bij een grote hypotheekfraudezaak, de Fortis-zaak. Zijn straf zaak werd geseponeerd en sindsdien is hij in een taai juridisch gevecht met de banken en de staat gewik keld. De makelaar denkt dat de ,,j banken hun lucratieve bjpotheekmarkt wilden beschermen en daarom zen publiek figuur (Ter uggen was ooit bestuurs- Iqllidvan het Algemeen Ver- bond Bouwbedrijf) aan de schandpaal hebben gena- Hij stelt dat hij een schade van zeker twintig miljoen euro heeft gele ien In het kort geding eis- 'e hij een voorschot op een definitieve schadevergoe- Hij heeft vooral geld "■odig om zijn advocaten fekunnen betalen. Omdat er in april al uit braak volgt in de bodem procedure tussen Terlin- gen en de banken, zag de T Whter onvoldoende spoedeisend belang voor uitspraak in een kort zich Terlingen vervolgt de slaat omdat de behande ld officier van justitie !P de dag van het sepot Terlingen tegenover de pers omschreef als hoofd verdachte. Het openbaar -imsterie ontkent dat. De Ifechter vond een kort ge- toig geen plek om dit soort feiten te onderzoe ken. De makelaar kwam in september in het nieuws •oen hij tijdens de open bare verhoren van de par lementaire enquêtecom- jjj ^ssie bouwfraude als tj deskundige werd gehoord vier topambtenaren «n met naam en toe nam beschuldigde van ®mipti e.GPD trouwen in beleggingsinstellin gen doen verdwijnen." Volgens Daeninck zijn de beleg gers 'groggy en 'murw' gesla gen. ..Het lijkt wel alsof de ef fectenhandelaren evenals de Amerikaanse soldaten in Irak ook door woestijnzand zijn ver blind. De berichten over de oor log hebben van uur tot uur effect op de beurzen. Er is aan het be gin van de oorlog een voorzich tig herstel geweest, vooral in de Verenigde Staten. Of dit zal doorzetten en wanneer blijft onduidelijk. Wij hebben de bo dem van de tweede dip van de effectenbeurzen gehad, maar of het herstel doorzet durf ik niet te zeggen", aldus Daenick. Robeco heeft behoorlijk inge grepen in zijn organisatie en dertig miljoen euro aan kosten bespaard. Daeninck: „Wij heb ben de broekriem aangehaald. Op de effectenbeurzen beweegt bijna niets. Er worden veel min der transacties afgesloten en de inkomsten zijn gedaald." Toch bleef het aantal werknemers met 1600 vrijwel gelijk. Het be heerd vermogen is van 104,5 miljard euro iets teruggezakt naar 98,1 miljard euro. De portefeuille van Robeco werd opgeschoond. Slecht lopende fondsen zijn eruit gehaald of sa mengevoegd met andere. Voor de naaste toekomst heeft Robeco nog steeds de ambitie om van de top-dertig door te groeien naar de top-vijftien. Dat kan via overnames gebeu ren of via het beheren van ver mogens van derden. GPD 515,2 miljoen euro over 2002 prei gelijk; evenals de opera tie winst, die vorig jaar miljoen euro bedroeg te- 52.1 miljoen een jaar eer- :Denettowinst van 70,6 mil- ceuro lag flink lager dan de Imiljoen euro over 2001Dat veroorzaakt, aldus Dae- door een twintig miljoen e afdracht aan de belastin- Ie boekhoudschandalen, En- adat failliet ging en de IT-bal- die leeg liep, hebben vorig het vertrouwen van de isen in beleggers ernstig igetast", aldus Daeninck. it wij in de afgelopen zeven- jaarals Robeco hebben opge- iwd is vrijwel verdwenen. Üsde verzekeraars en de pen- 10 mfondsen zijn in een neer- jirtse spiraal terecht geko- i a. In Nederland met een van sterkste pensioensystemen in ropa zijn door de alsmaar la- s beurskoersen van de fond- iwaarin was belegd, tekorten f«lopen. Het boekhoud- ïdaal bij Ahold en de ver dingen rond LegioLease öben het laatste restje ver- TERHEIJDEN - In het Markkanaal ligtnaast de oude brug, een ponton waarop een nieuwe brug wordt afgebouwd. De oude brug over de doorgaande weg van Terheijden naar Breda wordt vervangen door een bredere. In de nacht van 13 en 14 april wordt de nieuwe brug door een aantal grote kranen op zijn plaats gelegd. Uit voorzorg is het gebied nu al helemaal afgesloten door middel van hekken. Er wordt veel publiek verwacht voor deze spectaculaire actie. foto Wim van Vossen/ANP Scherm voor cabrio's moet kou en stijve nek tegengaan door Jeffrey Kutterink GOES - Het rijden in een ca briolet komt soms letterlijk neer op uitwaaien. Het probleem is dat de wind die over de voorruit waait, ter hoogte van het koffer deksel naar beneden stroomt. Door de werveling die daarna ontstaat, giert de wind de inzit tenden soms straf om de oren. Voor auto's zonder ingebouwd windscherm ontwerpt Sisa De sign in Goes 'winddeflectors'. In hartje zomer is het uitwaaien niet zo'n probleem. Met een windscherm op een cabriolet kan het juist te warm worden. Maar als het klimaat meer Ne derlands is, is de luchtstroming hinderlijk. Behalve dat het koud is, levert het ook verstijfde nek- en rugspieren op. Een Duits ingenieur heeft het Sisa-windscherm ontwikkeld. Hij vernoemde zijn vinding naar zijn twee dochters Silke en Sabine en verkreeg er een pa tent op. Maar de Duitser wilde zich niet toeleggen op de pro ductie en zette het patent tien jaar geleden in de etalage. Ge rard Mijling, die toen nog in Utrecht een gespecialiseerd be drijf in autobekleding had, kocht het patent voor Frank rijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Behalve de geregistreerde vin ding verkreeg hij de bouwteke ningen Grofweg bestaat de 'winddeflector' uit twee delen: de doorzichtige polycarbonaat ruit en een paneel. ,,Het gebruik van polycarbonaat heeft als voordeel dat je het scherm nau welijks ziet zitten. Er zijn ook andere systemen om de wind in de cabrio tegen te houden, maar die zijn bijvoorbeeld gemaakt van niet transparant gaas", zegt Mijling. „Dat neemt het zicht op de lijn van een auto weg." Het tweede belangrijke onder deel is het paneel waarop de ruit haaks is bevestigd. Het verschilt per type auto. Met name de af metingen en de vormen, maar ook de bevestigingspunten en de wijze waarop die op de auto vastgezet moet worden. „Oor spronkelijk staat de ruit in een houten lijst", vertelt Mijling. „Maar hout trekt op den duur krom. Dus heb ik daarvoor in de loop der tijd een aluminium lijst ontwikkeld." Nadat hij het patent had ge kocht, is hij 'allereerst de markt ingedoken'. „Op dat moment stonden in Nederland honderd- Stoffeerde De Jong (1) is bezig met een winddeflector. terwijl Gerard Mijling toekijkt. Op de voorgrond een complete winddeflector. foto Dirk-Jan Gjeltema duizend cabriolets geregi streerd. Potentiële klanten vol doende." Maar niet iedereen heeft be hoefte aan zo'n windsctierm. „Het scherm is vooral nuttig voor mensen die ook met minder mooi weer met open dak willen rijden. Dat de wind om je oren waait is lekker als het écht warm weer is. Maar voor wie ook met minder warme dagen in voor- en najaar met open dak wil rijden, kan de wind erg on plezierig zijn." Voor ongeveer vijftig modellen heeft Mij ling een windscherm in de aanbieding. Van de klassieke MG B, Golf I en de Triumph TR6 tot de Mercedes SLK, Saab 9-3 en Mazda MX5. Bijzonder trots is hij op de versie voor de BMW Z3, want om het scherm in die auto te kunnen monteren moest hij een nieuwe bevestigingswijze ontwikkelen. „Het scherm kan worden ge monteerd op de punten waarop anders de rolbeugels worden vastgezet. Nadeel is inderdaad dat als de rolbeugels erop zitten, er geen plek is om het wind scherm aan vast te maken." Mijling zegt in die tien jaar zo'n Naam: Sisa Design Plaats: Goes Opgericht: 1993 Aantal werknemers: 1 Omzet: 200.000 euro tienduizend windschermen te hebben verkocht. Sisa Design heeft slechts Mijling op de loon lijst staan Het productiewerk besteed hij uit aan twee Zeeuw se bedrijven: Lakwijk Kunst stoffen in Goes en stoffeerder J de Jong in Wemeldinge. Lak wijk (met negen personeelsle den) snijdt de polycarbonaat ruiten op maat. De Jong bekleedt de panelen waarop de ruiten worden beves tigd met leer. Verder maakt hij leren opbergzakken die Sisa Design met de 'winddeflector' meelevert. De Jong doet het werk op zijn eentje tussen het stofferen van meubels door. Als het zo uitkomt pakt hij wel eens een autostoel mee. „Maarliever niet. Het zijn lastige klussen, omdat de bekleding op een inge wikkelde manier aan het frame vastzit." ITM in 's-Gravenpolder produ ceert de metalen delen, zoals lijsten en beugels. En het er naast gelegen Pluscoating brengt beschermende lagen aan. De markt bestaat vooral uit par ticulieren en gespecialiseerde cabriobedrijven, zegt Mijling. „Ik doe bijvoorbeeld veel zaken met de MG Owners Club en de Triumph Special Club in het Verenigd Koninkrijk. De Saab fabrieken in Zweden sturen ei genaars van Saabs 9000 cabrio lets voor windschermen door naar Sisa Design. Zelf maakt Saab voor die modellen geen winddeflectors. Verenigde Staten Maar ook Saabeigenaars in de Verenigde Staten tonen veel in teresse, aldus Mijling, In het na jaar is er een grote bijeenkomst van Saabrijders en Sisa Design is gevraagd daarbij aanwezig te zijn." Veel nieuwe cabriolets hebben een winddeflector óf standaard ingebouwd óf op de optielijst staan. Toch blijft Mijling nieu we schermen ontwikkelen voor nieuwe wagens. „Zodra er nieu we modellen op de markt ko men, zoek ik contact met parti culieren die in zo'n auto rijden. Want een nieuw scherm kun je niet zomaar op de bonnefooi ontwikkelen. Je moet kijken naar hoe het paneel eruit moet komen te zien en waar de wind deflector aan bevestigd kan worden. En daarvoor moetje toch echt de auto zien." Voor meer informatiewwio.ca- briodesign.nl door Chris van Alem NIJMEGEN - Het is even wennen voor de huizenbezit ters: de hypotheekrente stijgt weer. De laatste stijging da teert van december 2001. De jongste stijging wordt ver oorzaakt door beleggers die de laatste weken obligaties massaal hebben ingeruild voor goedkope aandelen. Ge volg: de koersen van de obli gaties zijn gedaald, waar door het rendement op deze waardepapieren is gestegen. Het renteverloop op een tien jarige staatsobligatie is maatgevend voor de ontwik keling van de zogeheten lan ge rente in Nederland. Het begrip lange rente wordt ge hanteerd op de kapitaal markt, Dat is de markt waar op geld voor één jaar of langer wordt uitgeleend. Sinds het dieptepunt van de lange rente op 10 maart, toen de stand 3,89 procent was, is de rente opgelopen tot 4.3 procent. Obligaties, tot dan toe een veilige haven voor veel beleggers, bleken over gewaardeerd te zijn en het rendement op de waardepa pieren was flink gedaald Want een obligatie van tien duizend euro die voor twaalfduizend euro wordt gekocht levert minder rende ment op. Dat komt doordat de rentevergoeding voor de hele looptijd vast staat. Jaarcijfers De obligaties werden omge ruild voor aandelen die door de stroom van slechte jaarcij fers van de grote onderne mingen goedkoop waren ge worden Op 12 maart sloot de AEX op 218 punten, een week later op 267 punten: een stijging van 22,6 procent. Ziedaar het gelijk van de be legger. Hoe de rente zich de komende maanden ontwik kelt hangt af van het verloop van de oorlog in Irak, meent beleggingsstrateeg H. Hem mes van Iris, het financiële instituut van Rabobank en Robeco. Duurt de oorlog een maand of twee dan neemt de onzekerheid af, stijgen de beurskoersen, dalen de obli- gatiekoersen en gaat de lange rente omhoog. Lage olieprijzen kunnen de rentestijging een beetje dem pen. Want goedkopere olie betekent lagere inflatie. Bij verwachte toename van de inflatie stijgt de lange rente omdat de kapitaalverschaf fers met willen dat hun uit geleende geld minder waard wordt. Inflatie Trekt de economie aan, dan neemt de inflatie weer toe. Duurt de oorlog veel langer, dan stijgen de olieprijzen, waardoor de groei vertraagt en de lange rente daalt. De lange rente is sinds begin 2002, toen het niveau op on geveer 5 procent stond, ge staag gedaald, uitgezonderd een piekje van 4,7 procent eind oktober. Dat ontstond toen obligatiehouders over stapten op aandelen. De geldmarktrente (geld dat maximaal één jaar wordt uit geleend) staat los van de ren te op de kapitaalmarkt. Op 6 maart verlaagde de Europese Centrale Bank de rente met 0,25 procent om de stagne rende economie in de euro landen aan te jagen. Dat heeft weinig geholpen: de economische vooruitzichten, met name in Duitsland, zijn er niet beter van geworden. Te Iaat Hemmes zegt dat er volgende week, wanneer de ECB weer vergadert, ruimte is voor een nieuwe verlaging met 0,25 procent. Maar zoals vaker verwacht hij dat de reactie van de ECB te laat komt en onvoldoende zal zijn. GPD door Brenda van Dam Met het mooie lenteweer is voor de kinderen het buitenspeelseizoen weer be gonnen. Lekker, maar er gaat natuurlijk ook wel eens wat mis. Een bal door de ruit, een voortuin die er ineens niet meer zo fraai uitziet, de ge parkeerde auto van de buur man die door de driewieler van zijn buurmeisje wordt geramd. Ook in het verkeer kunnen anderen schade oplopen door toedoen van kinderen. Wie moet dat betalen? En kun je kinderen eigenlijk aanspra kelijk stellen? Bij schade is het aansprake lijkheidsrecht van kracht. Wie de schade heeft veroor zaakt, moet deze vergoeden Of een kind aansprakelijk kan worden gesteld, hangt in principe af van de leeftijd. Als kinderen onder de 14 jaar schade veroorzaken, dan zijn de ouders altijd aansprake lijk. Zelfs als de schade op zettelijk is toegebracht. Bij brokkenmakers van 14 en 15 jaar is dat meestal ook zo. Kinderen van 16 jaar of ou der zijn in principe zelf aan sprakelijk voor de schade die ze veroorzaken Aansprakelijk of niet, in de praktijk zullen het vooral de ouders zijn die in eerste in stantie de schade voor hun rekening nemen. Velen kun nen terugvallen op hun aan sprakelijkheidsverzekering particulieren. De AVP, door menigeen overigens WA-ver- zekering genoemd, dekt de schade die je als particulier aan derden toebrengt en kan voor het hele gezin worden afgesloten. Het kan daarbij zowel om materiële schade gaan als om fysiek of imma terieel letsel. Ook als een zestienjarige zelf aansprakelijk wordt gesteld, kan de schade in principe op de gezinspolis worden ver haald. Dat wil zeggen, als het gaat om een onrechtmatige daad. Er moet iets verwijt baars aan de hand zijn. Een bal door de ruit is duidelijk een onrechtmatige daad en kan op de AVP worden ver haald. Dat is eveneens het ge val wanneer een kind per on geluk met de fiets tegen de stilstaande auto van de buur man aanknalt. Ook als een tiener bij het skaten per on geluk een voorbijganger laat struikelen, waardoor deze in het ziekenhuis belandt, ver goedt de AVP de kosten van het letsel. Maar als zoonlief bij het voetballen op een trapveldje te hard aan het shirt van zijn tegenstander trekt, krijg je bij de verzeke raar nul op het rekest. Een kapot shirt hoort bij het risi co van het spel. Als schade opzettelijk is aangebracht door kinderen van zestien jaar en ouder vergoedt de AVP die niet. Mocht een acht- jarige in een vechtpartijtje de bril van zijn tegenstander af slaan, dan kan de AVP wel de kosten vergoeden. In het verkeer kan de schade - en daarmee de financiële gevolgen - aanzienlijk groter zijn. Bijvoorbeeld als een kind met een ongelukkige in haalmanoeuvre op de fiets een andere fietser omver rijdt, waardoor deze met een gebroken heup in het zieken huis belandt. Of wanneer een kleuter onverwacht de weg oploopt, waardoor een auto mobilist moet uitwijken en tegen een lantaarnpaal rijdt Ook dan kan de schade op de AVP-verzekering van de ou ders worden verhaald. Het zelfde geldt als dochterlief op haar skates naar school rijdt en daarbij brokken maakt. Bij schade in het ver keer zal de verzekeraar altijd kijken of ook de andere partij verwijtbaar was. Mocht een kind zelf bij een aanrijding met een automobilist schade of letsel oplopen, dan is de automobilist altijd volledig risico-aansprakelijk voorde schade van het kind. Scooter Anders ligt het wanneer tie ners in het bezit zijn van een scooter of een brommer. Als zij daarmee schade veroorza ken, dan valt dit niet onder de AVP, maar onder de ver plichte WA-verzekering voor motorrijtuigen. Een opge voerde scooter of brommer is verzekeringstechnisch las tig. Een AVP is niet verplicht, maar wel absoluut noodza kelijk. De premie voor een gezinspolis ligt rond de 50 euro per jaar. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9