Rechter stelt bouw windpark uit Verkeersdruk blijft probleem Antiek 11 Axel heeft eigen stadsraad I11 IH IH11.- Hoofdkantoor PZC verhuist naar Goes Dé Beurs voor V erzelfstandiging basisonderwijs uitgesteld tot 2004 VVV kan bepalend zijn voor toerisme Oost-Vlaanderen vreest voor spookdorpen aan grens lelgische Raad van State haalt streep door plannen Vlakte van Raan n 128,29 en 30 maart I :c^aanbieding Terholenaar begint actie voor geluidswal zeeuwse almanak Kippenhok ZEEUWS-VLAANDEREN piT-LAUREINS - De provin- Oost-Vlaanderen beschouwt grensdorpen Sint-Jan-in- uio. Sint-Margriete, Water- 1-Oudeman en Middelburg ft langer als woonkernen. >t provinciebestuur heeft in (Zin een voorlopig plan goed vrijdag 28 maart 2003 gekeurd dat gemeenten onder brengt in categorieën zoals kleinstedelijk gebied, hoofd dorpen of woonkernen. Het plan moet tegen het eind van het jaar een definitieve goedkeu ring krijgen. Het ziet er naar uit dat het op flink verzet zal stui ten. Volgens de provincieraadsleden G. De Roo en A. Willems van de meerderheidspartij CD&V zijn de vier Oost-Vlaamse grensdor pen in het Krekengebied ten dode opgeschreven als de be stemmingsplannen doorgang vinden. De voorstellen hebben tot gevolg dat in de betrokken dorpen geen nieuwe woonge bieden meer mogen komen en bestaande woningen niet meer mogen worden uitgebreid. Jon ge mensen krijgen op die manier geen kans meer er zich te vesti gen of een huis te renoveren. De oudere bevolking blijft achter en op termijn ontstaan er spook dorpen, waarschuwen ze. De Roo en Willems keren zich tegen het uitdovingsbeleid. Ze vragen het behoud van de moge lijkheid tot verbouwing en nieuwbouw. De raadsleden vre zen dat woningen die door de bewoners worden verlaten, in handen vallen van buitenlan ders, meestal Duitsers, om er buitenverblijven van te maken. irWout Bareman yjOKKE-HEIST - De bouw i een windmolenpark op de lakte van Raan in de monding inde Westerschelde gaat voor- 1(j pig niet door. De Belgische 1.1 iad van State houdt de bouw en omdat er procedurefouten tgemaakt bij de afgifte van rb [exploitatie- en bouwvergun- provincie Zeeland en de stgemeenten Vlissingen, Vee- Sluis en Knokke-Heist had den bezwaar aangetekend tegen de komst van het park zo'n twaalf kilometer voor de kust van Knokke-Heist. Vorig najaar trok de gemeente Veere zich als bezwaarmaker te rug. Volgens B en W had de Bel gische minister van Leefmilieu voldoende garanties ingebouwd om overlast van het park te voorkomen. Nadat de Belgische regering een voorstel van het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat om het windmolenpark te verhuizen naar een alternatieve locatie (de Thorntonbank, 27 kilometer uit de kust) had afgewezen, zetten de overige bezwaarmakers door. Met succes. Optimistisch Gedeputeerde L. Coppoolse gistermiddag: „Hoewel we de argumenten van de Raad van State nog niet kennen, stemt de uitspraak natuurlijk optimis tisch. Voor zover we hebben kunnen achterhalen, moeten de vergunningprocedures worden overgedaan Dat kost tijd en in die tussentijd komen de initia tiefnemers hopelijk tot andere inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van de veiligheid voor de scheepvaart. Wij staan nog steeds op het standpunt dat zo'n windmolenpark invloed kan hebben op de werking van de Schelderadarketen met alle mogelijke gevolgen van dien." Zeeland en de kustgemeenten protesteerden in juni vorig jaar ook tegen afgifte van de vergun ningen op grond van de milieu- effectrapprtage en de langeter- m ij n visie voor het Schelde- estuarium. Die visie merkt de Vlakte van de Raan aan als een belangrijk fourageer- en rustge bied voor trekvogels en een even belangrijk paaigebied voor de vissen. Het mondingsgebied moet bovendien 'open, natuur lijk en dynamisch' blijven. Cop poolse: „De visie is destijds me de ondertekend door de Belgen dus was de vergunningverstrek king in strijd met het door hen ondersteunde beleid." De uitspraak van de Raad van State is voor toekomstig exploitant Seanergy (een samenwerkingsverband van energieconcern Electrabel en baggerbedrijf Jan De Nul) een lelijke streep door de rekening. Electrabel had er vast op gere kend dat de Raad van State de bezwaren zou afwijzen. Seaner gy wilde in mei beginnen met de bouw van de eerste fase van het windmolenpark: tien windtur bines van elk twee megawatt. De turbines waren al besteld. Het park zou uiteindelijk vijftig molens gaan tellen met een ge zamenlijke capaciteit van hon derd megawatt, op te leveren in 2004. Irnkte op de Tractaatweg. Volgens wethouder Van Schaijk is pas over enkele maanden te zeggen wat de invloed van de tunnel op de verkeersdruk is. Knelpunten Kanaalzone pas over tien jaar opgelost iiorWout Bareman ERNEUZEN - De verdubbe- van de Tractaatweg en de A' van een kanaaltunnel bij w fcki] ga t veel meer tijd in Cf) s|ag nemen dan nu door be- plannenmakers ir-'! ordt aangenomen, n lsrJ «houder J. van Schaik (ver- er^ sr en vervoer) van Terneuzen daar vast van overtuigd. Hij :ere swacht dat de twee grote ver- Krsknelpunten in de Kanaal- r vi me pas over tien jaar zijn op- lost. To die tijd moeten ieinere ingrepen in de ver- Krsstroom soulaas bieden, moet onder meer gebeuren de hand van een ver- ieti Krscirculatieplan voor de Ka- 1 lalzone, waarbij ook de un! Zangrijkste verbindingen in ?n«telijke en westelijke richting lorden meegenomen. I™1 Sopstelling van dat plan vergt op( v 1 - v- Vt' ongeveer anderhalf jaar. „In de tussentijd moeten we proberen hier en daar de brandjes te blus sen, dus daar waar nodig maat regelen nemen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de problema tische verkeerssituatie in Sas van Gent en aan het knelpunt bij streekziekenhuis De Honte in Terneuzen." De aanpak van de verkeerspro blematiek in de Kanaalzonege meente vereist een gedegen voorbereiding. Natuurlijk kan de verkeérsvisie niet worden losgezien van de ingebruikna me van de Westerscheldetunnel. Maar Van Schaik vindt dat ook wat dat betreft niet over één nacht ijs mag worden gegaan. Hij noemt de verkeerstellingen, waarvan de eerste resultaten dezer dagen door provincie en Rijkswaterstaat worden be kend gemaakt, prematuur Tunneltoerisme „Er wordt nu door Jan en alle man geroepen dat er sprake is van een verkeerschaos, van files en stremmingen, maar fs dat wel zo. En bovendien is de vraag of dat zo blijft. De eerste weken, misschien zelfs maanden, heb je te maken met een vorm van tun neltoerisme van mensen, die eens een ritje door de tunnel ma ken en tegelijkertijd 'de over kant' verkennen. Maar dat zal afnemen. En dat geldt ook, voorspel ik, voor de verkeers stromen in oostelijke en weste lijke richting en naar de grens. Geef de tunnelgebruikers even de tijd hun vaste routes te plan nen en een deel van de proble men lost zichzelf op. De invloed van de tunnel is interessant, maar die wordt nog veel interes santer als de situatie is gestabil- seerd." De verdubbeling van de Trac taatweg richting Zelzate en de bouw van de kanaaltunnel heb ben, ook voor Van Schaik, de hoogste prioriteit. Maar hij ver wacht in beide gevallen grote fi nanciële problemen bij de aan leg. Want wie kan op dit moment verzekeren dat de financiering van de tunnel rond komt, zeker als het geld voornamelijk moet worden opgebracht door de Zeeuwen zelf. „We hebben destijds als Zeeuws-Vlaamse gemeenten weieens bekeken of wij mee zouden kunnen financieren, bij voorbeeld via de onroerend zaakbelasting. Met een tientje per inwoner zou dat niet meer dan 450.000 euro per jaar ople veren; veel te weinig. Financie ring door middel van verhoging van het tunneltarief? Dat zal ook niet zonder slag of stoot ge beuren." Ook de verdubbeling van de tweebaans-Tractaatweg is niet zomaar te verwezenlijken, foto Charles Strijd meent Van Schaik. Het gaat om een ingewikkelde ruimtelijke ingreep, waarbij natuurgebie den, leidingstraten en andere obstakels moeten worden ont zien. „Een enorme klus. Dit zijn grote projecten, die niet alleen door onze regio kunnen worden ge dragen." Spertijden Voor de filevorming aan weers zijden van de kanaalbrug heeft Van Schaik wel een (tijdelijke) oplossing: een verfijndere toe passing van de spertijden van de brug, die nu in de ochtend- en avondspits vallen. „Het moet mogelijk zijn daar mee te schuiven." De verkeersproblematiek rond Dow Benelux vormt nog onder werp van studie. Medio mei hebben de verkeersdeskundi- gen daarvan een duidelijk beeld. door Ernst Jan Rozendaal VUSSINGEN - Het hoofd kantoor van de PZC verhuist vrijwel zeker naar het Sta tionspark in Goes. Dat bete kent dat wordt afgezien van een overstap naar het voor malige PZEM-gebouw aan deEdisonweg in Vlissingen. Omdat de PZC niet tijdig de garantie heeft gekregen dat het bedrijf Syntens daaruit zou zijn verdwenen, is Goes als vestigingsplek opnieuw beeld gekomen. Per 1 juli moet de PZC weg zijn uit het huidige gebouw in Vlissin gen, dat is overgenomen door het Regionaal Opleidingen Centrum Zeeland. De PZC sloot vorige maand met Maljaars Beheer een indaj| Principeovereenkomst voor huur van het voormalige PZEM-gebouw. Voorwaarde was een schriftelijke garan tie dat Syntens plaats zou maken. Toen die afgelopen vrijdag nog steeds niet kon worden gegeven, heeft de PZC het gesprek heropend met de eigenaar van een gloednieuw, leegstaand kan toorpand in Goes. „We zaten in een tijdsklem", verklaart directeur A. Verrest van We gener Uitgeverij Zuidwest Nederland. „Prioriteit heeft voor ons dat de PZC onbe lemmerd kan blijven ver schijnen. Maljaars en de ge meente Vlissingen hebben zich buitengewoon inge spannen alles tijdig voor el kaar te krijgen, maar het is niet gelukt." Medio juni ver huist de PZC. In Goes zijn 120 werkplekken beschik baar voor de redactie en de advertentieafdeling.De PZC houdt een regioredactie op Walcheren. Advertentie DOMBURG zon zee verrassend leuk winkelen gezellige terrassen iedere zondag open! Advertentie Grote Kerk - (Joes Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur Zondag 13.00 tot 18.00 uur Organisatie: Reijmerink door Eugène Verstraeten AXEL - Na drie maanden van voorbereiding is de Stadsraad Axel nu definitief opgericht. De Stadsraad wil een schakel vor men tussen de inwoners van Ax el en het gemeentebestuur. Deraad probeert mensen be trokken te houden bij het bestu ren van de gemeente Terneuzen en wil zorgdragen voor een gro tere betrokkenheid van de ge meente bij het wel een wee van de Axelaars. Dat er in Axel behoefte is aan een Stadsraad bewijzen volgens penningmeester Anneke Lan- Advertentie) JACKS PARKA'S DIVERSE SERIES €20.- KORTING PULLOVERS DIVERSE SERIES van 69 ,95 voor 59,95 WALSTRAAT 199 VUSSINGEN door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De verzelfstan diging van het openbaar basis onderwijs in Oost- en Midden- Zeeuws-Vlaanderen laat nog even op zich wachten. In eerste instantie was het de bedoeling van de gemeenten om in augus tus de dertien openbare basis scholen in Hulst en Terneuzen onder één zelfstandig bestuur te brengen, maar dit wordt opge schort tot 1 januari 2004. Een en ander heeft te maken met het feit dat bij een start van het basisonderwijs nieuwe stijl in augustus slechts een deel van de bruidsschat die het nieuwe sa menwerkingsverband van de gemeenten meekrijgt, zou wor den uitgekeerd, omdat het fi nanciële jaar van de gemeenten niet parallel loopt met het zoge naamde schooljaar. Het nieuw te vormen stichtings bestuur zou daardoor een start kapitaal van zo'n 320.000 euro mislopen. Binnen de interge meentelijke stuurgroep is nu be sloten om de uiteindelijke verzelfstandiging van de basis scholen enkele maanden uit te stellen. Bij een start van de nieuwe or ganisatie in januari 2004 kan de volledige bruidsschat van 1,6 miljoen euro worden uitge keerd. Dit bedrag wordt uitge smeerd over een periode van vijf jaar en mag door de scholen ge bruikt worden om de bestuurs- en managementstructuur op te zetten en uit te rusten. Onderwijsbureau Dat managementteam hoeft niet zo groot te zijn. De stuur groep Ontvlechting Openbaar Onderwijs was anderhalf jaar geleden nog van plan om voor de aansturing van de basisscholen in heel Zeeuws-Vlaanderen - het ging toen om meer dan twin tig scholen - een speciaal onder wijsbureau in te richten met een algemeen directeur, diverse on- derwijsspecialisten en wat ad ministratieve ondersteuning. In West-Zeeuws-Vlaanderen werd de verzelfstandiging van scho len uiteindelijk afgeschoten. De nieuwe opzet zou te duur zijn en de gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg vreesden de greep te verliezen op de school tjes. Dat onderwijsbureau komt er nu niet. De dagelijkse leiding van de samenwerkende scholen komt nu in handen van een alge meen directeur, die wordt bijge staan door twee locatiedirec teuren die voor het coördine rende werk allebei twee dagen per week op de eigen school worden vrijgemaakt. Door het papierwerk over te laten aan een managementteam, krijgen de locatiedirecteuren meer tijd om zich bezig te houden met on derwijsinhoudelijke zaken op de dertien scholen. Het reilen en zeilen van het verzelfstandigde onderwijsverband wordt ver volgens gecontroleerd door een niet-politieke bestuurscommis sie. Ook deze moet nog gevormd worden. TERHOLE - Terholenaar F. Aerts heeft een handtekenin genactie in zijn dorp op touw gezet. Hij wil dat de geluidswal naast de toekomstige rondweg helemaal wordt doorgetrokken van buurtschap Ossenhoek tot de noordelijke aansluiting van de rondweg op de N61. Volgens de huidige plannen wordt de wal enkel aangelegd achter de woningen bij Ossen- hoek, niet achter de huizen van de Hulsterweg. Aerts, zelf woonachtig aan de Hulsterweg, vindt dat een kwalijke zaak en hij meent dat hij hierin niet al leen staat. Hij gaat daarom de huizen langs om steun te krij gen gen de vele positieve reacties. „Voor de herindeling kwam je mensen van de gemeente eerder tegen, je liep sneller het stad huis in. Nu de bestuurders in Terneuzen zitten zijn die lijnen een stuk langer. Wij willen die afstand helpen verkleinen." Om zo snel mogelijk in brede la gen van de bevolking bekend heid te krijgen, is de Stadsraad bezig contacten te leggen met verenigingen, instellingen en instanties. Over een paar weken hoopt de raad een eigen website te ope nen, die als discussieplatform kan fungeren. De Stadsraad bestaat op dit mo ment uit tien leden. Dat zijn Jo- han Hessing (voorzitter), Jan van Harmeien (secretaris), An neke Langen-van de Brink (penningmeester), Peter van der Heijden, Jan Borgdorff, Ger Cortvriendt, Riek Groeneveld, Jeannine van Hecke, Roger Platjouw en Carlo Vervaet. De Stadsraad is nog op zoek naar bestuursleden uit de wij ken Noord-West, West en Noord. door Raymond de Frel IJZENDIJKE - Aftredend voor zitter Willem van Loon van de VVV Zeeuws-Vlaanderen roept de gemeenten dringend op de opzet voor een nieuwe gemeen telijke subsidieregeling goed te keuren. „Grijpt uw kans, Ter neuzen. Hulst en Sluis. Het is van levensbelang", zei hij giste ren tijdens de toeristische markt in het Mauritshof in IJzendijke. Willem van Loon gaf het stokje 1 januari over aan Hans En kelaar, die de voorzittersrol tij delijk op zich neemt. Gisteren hield Van Loon een afscheidsre de. „Ik zag mijzelf als een veran deringsmanager en aanjager van het fusieproces. Die rol is nu overbodig geworden", ver klaarde hij. Van Loon legt zijn functie met gemengde gevoelens neer. Aan de ene kant is hij blij over wat er tot nu toe is bereikt met de fusie tussen de oude stads-VW's en het Toeristisch Bureau Zeeuwsch-Vlaanderen. Anderzijds betreurt Van Loon dat meer dan twee jaar na het bestuursbesluit tot fusie de li quidatie van een aantal oude VW's nog niet is voltooid. „Dit leidde tot het niet volstorten van het afgesproken werkkapitaal van de nieuwe WV en vormde de noodzaak tot het lenen bij de bank en het vragen van een ga rantie bij de gemeenten Goed nieuws is dat het voltallige be stuur eind vorig jaar (met daar in de wethouders van toerisme en recreatie) de opzet van een nieuwe subsidieregeling heeft goedgekeurd. Tegelijkertijd zit daar een addertje onder het gras, want na de herindeling moeten de drie nieuwe gemeen teraden bekrachtigen wat de voormalige wethouders in hun functie als VVV-bestuurslid hebben goedgekeurd." De oud-voorzitter benadrukte dat de WV Zeeu ws-Vlaanderen voor een uniek keerpunt in haar bestaan staat. Van Loon: „Een VW die bepalend kan zijn voor het floreren van het toeristisch- recreatieve bedrijfsleven. De promotie van onze regio kan en zal geen enkele gemeente alleen doen. De ontvangst en vraag naar informatie van toeristen is het beste centraal aan te sturen. Dat zijn typische zaken voor een professionele WV. De VW Zeeuws-Vlaanderen is er klaar voor." Investeringen Ook zijn opvolger, Hans En kelaar, deed een oproep aan de overheid. „Zij moet het moge lijk maken om ons gebied te pro moten. Uit het onlangs versche nen rapport Detailhandelsvisie Zeeuws-Vlaanderen is gebleken dat het niet goed gaat in het midden- en kleinbedrijf. Er zijn daar weinig mogelijkheden om nog forse investeringen te doen in promotie. Natuurlijk, waar dat kan, moet je het ook doen. Maar geen toerisme is een ver dere verslechtering van de posi tie van de ondernemers. Het zet ook de leefbaarheid onder druk. Een overheid die de VW los laat, kan dus gewoon niet." Het stond er een beetje ver scholen in de wekelijkse ge meentelijke annonces om trent bouwvergunningen. Tussen omvangrijke projec ten als een tweede brug bij Bruinisse en een verbeterde toegang tot de sporthal in Zierikzee. De eigen aanvraag van de gemeente Schouwen - Duiveland voor de bouw van een kippenhok in Ouwerkerk wekte dan ook enige be vreemding. Nu is bekend dat raadsleden in het openbaar graag met elkaar bekvech ten. Sommigen zijn daarbij snel in hun kuif gepikt en weer anderen vertonen niet zelden typisch haantjesge drag. Zou het gebutste titani um bolwerk aan de rand van Zierikzee soms niet meer vol doen? Of is het bedoeld uit voorzorg voor een uitbraak van vogelpest? Navraag bij een ambtenaar bracht snel uitkomst: het gaat om een uitbreiding van het gemeen telijk hertenkamp. Kunnen ze ons tenminste niet kwalijk nemen dat we als een kip zon der kop een aankondiging hebben overgenomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39