Rechter stelt bouw windpark uit
Verkeersdruk blijft probleem
Antiek
11
Axel heeft eigen stadsraad
I11 IH IH11.-
Hoofdkantoor PZC
verhuist naar Goes
Dé Beurs
voor
V erzelfstandiging
basisonderwijs
uitgesteld tot 2004
VVV kan bepalend
zijn voor toerisme
Oost-Vlaanderen vreest voor spookdorpen aan grens
lelgische Raad van State haalt streep door plannen Vlakte van Raan
n
128,29 en 30 maart I
:c^aanbieding
Terholenaar
begint actie
voor geluidswal
zeeuwse almanak
Kippenhok
ZEEUWS-VLAANDEREN
piT-LAUREINS - De provin-
Oost-Vlaanderen beschouwt
grensdorpen Sint-Jan-in-
uio. Sint-Margriete, Water-
1-Oudeman en Middelburg
ft langer als woonkernen.
>t provinciebestuur heeft in
(Zin een voorlopig plan goed
vrijdag 28 maart 2003
gekeurd dat gemeenten onder
brengt in categorieën zoals
kleinstedelijk gebied, hoofd
dorpen of woonkernen. Het
plan moet tegen het eind van het
jaar een definitieve goedkeu
ring krijgen. Het ziet er naar uit
dat het op flink verzet zal stui
ten.
Volgens de provincieraadsleden
G. De Roo en A. Willems van de
meerderheidspartij CD&V zijn
de vier Oost-Vlaamse grensdor
pen in het Krekengebied ten
dode opgeschreven als de be
stemmingsplannen doorgang
vinden. De voorstellen hebben
tot gevolg dat in de betrokken
dorpen geen nieuwe woonge
bieden meer mogen komen en
bestaande woningen niet meer
mogen worden uitgebreid. Jon
ge mensen krijgen op die manier
geen kans meer er zich te vesti
gen of een huis te renoveren. De
oudere bevolking blijft achter
en op termijn ontstaan er spook
dorpen, waarschuwen ze.
De Roo en Willems keren zich
tegen het uitdovingsbeleid. Ze
vragen het behoud van de moge
lijkheid tot verbouwing en
nieuwbouw. De raadsleden vre
zen dat woningen die door de
bewoners worden verlaten, in
handen vallen van buitenlan
ders, meestal Duitsers, om er
buitenverblijven van te maken.
irWout Bareman
yjOKKE-HEIST - De bouw
i een windmolenpark op de
lakte van Raan in de monding
inde Westerschelde gaat voor-
1(j pig niet door. De Belgische
1.1 iad van State houdt de bouw
en omdat er procedurefouten
tgemaakt bij de afgifte van
rb [exploitatie- en bouwvergun-
provincie Zeeland en de
stgemeenten Vlissingen, Vee-
Sluis en Knokke-Heist had
den bezwaar aangetekend tegen
de komst van het park zo'n
twaalf kilometer voor de kust
van Knokke-Heist.
Vorig najaar trok de gemeente
Veere zich als bezwaarmaker te
rug. Volgens B en W had de Bel
gische minister van Leefmilieu
voldoende garanties ingebouwd
om overlast van het park te
voorkomen. Nadat de Belgische
regering een voorstel van het
Nederlandse ministerie van
Verkeer en Waterstaat om het
windmolenpark te verhuizen
naar een alternatieve locatie (de
Thorntonbank, 27 kilometer uit
de kust) had afgewezen, zetten
de overige bezwaarmakers
door. Met succes.
Optimistisch
Gedeputeerde L. Coppoolse
gistermiddag: „Hoewel we de
argumenten van de Raad van
State nog niet kennen, stemt de
uitspraak natuurlijk optimis
tisch. Voor zover we hebben
kunnen achterhalen, moeten de
vergunningprocedures worden
overgedaan Dat kost tijd en in
die tussentijd komen de initia
tiefnemers hopelijk tot andere
inzichten, bijvoorbeeld op het
gebied van de veiligheid voor de
scheepvaart. Wij staan nog
steeds op het standpunt dat zo'n
windmolenpark invloed kan
hebben op de werking van de
Schelderadarketen met alle
mogelijke gevolgen van dien."
Zeeland en de kustgemeenten
protesteerden in juni vorig jaar
ook tegen afgifte van de vergun
ningen op grond van de milieu-
effectrapprtage en de langeter-
m ij n visie voor het Schelde-
estuarium. Die visie merkt de
Vlakte van de Raan aan als een
belangrijk fourageer- en rustge
bied voor trekvogels en een even
belangrijk paaigebied voor de
vissen. Het mondingsgebied
moet bovendien 'open, natuur
lijk en dynamisch' blijven. Cop
poolse: „De visie is destijds me
de ondertekend door de Belgen
dus was de vergunningverstrek
king in strijd met het door hen
ondersteunde beleid."
De uitspraak van de Raad van
State is voor toekomstig
exploitant Seanergy (een
samenwerkingsverband van
energieconcern Electrabel en
baggerbedrijf Jan De Nul) een
lelijke streep door de rekening.
Electrabel had er vast op gere
kend dat de Raad van State de
bezwaren zou afwijzen. Seaner
gy wilde in mei beginnen met de
bouw van de eerste fase van het
windmolenpark: tien windtur
bines van elk twee megawatt.
De turbines waren al besteld.
Het park zou uiteindelijk vijftig
molens gaan tellen met een ge
zamenlijke capaciteit van hon
derd megawatt, op te leveren in
2004.
Irnkte op de Tractaatweg. Volgens wethouder Van Schaijk is pas over enkele maanden te zeggen wat de invloed van de tunnel op de verkeersdruk is.
Knelpunten Kanaalzone pas over tien jaar opgelost
iiorWout Bareman
ERNEUZEN - De verdubbe-
van de Tractaatweg en de
A' van een kanaaltunnel bij
w fcki] ga t veel meer tijd in
Cf) s|ag nemen dan nu door be-
plannenmakers
ir-'! ordt aangenomen,
n
lsrJ «houder J. van Schaik (ver-
er^ sr en vervoer) van Terneuzen
daar vast van overtuigd. Hij
:ere swacht dat de twee grote ver-
Krsknelpunten in de Kanaal-
r vi me pas over tien jaar zijn op-
lost. To die tijd moeten
ieinere ingrepen in de ver-
Krsstroom soulaas bieden,
moet onder meer gebeuren
de hand van een ver-
ieti Krscirculatieplan voor de Ka-
1 lalzone, waarbij ook de
un! Zangrijkste verbindingen in
?n«telijke en westelijke richting
lorden meegenomen.
I™1 Sopstelling van dat plan vergt
op(
v 1 - v-
Vt'
ongeveer anderhalf jaar. „In de
tussentijd moeten we proberen
hier en daar de brandjes te blus
sen, dus daar waar nodig maat
regelen nemen. Dan denk ik
bijvoorbeeld aan de problema
tische verkeerssituatie in Sas
van Gent en aan het knelpunt
bij streekziekenhuis De Honte
in Terneuzen."
De aanpak van de verkeerspro
blematiek in de Kanaalzonege
meente vereist een gedegen
voorbereiding. Natuurlijk kan
de verkeérsvisie niet worden
losgezien van de ingebruikna
me van de Westerscheldetunnel.
Maar Van Schaik vindt dat ook
wat dat betreft niet over één
nacht ijs mag worden gegaan.
Hij noemt de verkeerstellingen,
waarvan de eerste resultaten
dezer dagen door provincie en
Rijkswaterstaat worden be
kend gemaakt, prematuur
Tunneltoerisme
„Er wordt nu door Jan en alle
man geroepen dat er sprake is
van een verkeerschaos, van files
en stremmingen, maar fs dat wel
zo. En bovendien is de vraag of
dat zo blijft. De eerste weken,
misschien zelfs maanden, heb je
te maken met een vorm van tun
neltoerisme van mensen, die
eens een ritje door de tunnel ma
ken en tegelijkertijd 'de over
kant' verkennen. Maar dat zal
afnemen. En dat geldt ook,
voorspel ik, voor de verkeers
stromen in oostelijke en weste
lijke richting en naar de grens.
Geef de tunnelgebruikers even
de tijd hun vaste routes te plan
nen en een deel van de proble
men lost zichzelf op. De invloed
van de tunnel is interessant,
maar die wordt nog veel interes
santer als de situatie is gestabil-
seerd."
De verdubbeling van de Trac
taatweg richting Zelzate en de
bouw van de kanaaltunnel heb
ben, ook voor Van Schaik, de
hoogste prioriteit. Maar hij ver
wacht in beide gevallen grote fi
nanciële problemen bij de aan
leg. Want wie kan op dit moment
verzekeren dat de financiering
van de tunnel rond komt, zeker
als het geld voornamelijk moet
worden opgebracht door de
Zeeuwen zelf.
„We hebben destijds als
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
weieens bekeken of wij mee
zouden kunnen financieren, bij
voorbeeld via de onroerend
zaakbelasting. Met een tientje
per inwoner zou dat niet meer
dan 450.000 euro per jaar ople
veren; veel te weinig. Financie
ring door middel van verhoging
van het tunneltarief? Dat zal
ook niet zonder slag of stoot ge
beuren."
Ook de verdubbeling van de
tweebaans-Tractaatweg is niet
zomaar te verwezenlijken,
foto Charles Strijd
meent Van Schaik. Het gaat om
een ingewikkelde ruimtelijke
ingreep, waarbij natuurgebie
den, leidingstraten en andere
obstakels moeten worden ont
zien.
„Een enorme klus. Dit zijn grote
projecten, die niet alleen door
onze regio kunnen worden ge
dragen."
Spertijden
Voor de filevorming aan weers
zijden van de kanaalbrug heeft
Van Schaik wel een (tijdelijke)
oplossing: een verfijndere toe
passing van de spertijden van de
brug, die nu in de ochtend- en
avondspits vallen.
„Het moet mogelijk zijn daar
mee te schuiven."
De verkeersproblematiek rond
Dow Benelux vormt nog onder
werp van studie. Medio mei
hebben de verkeersdeskundi-
gen daarvan een duidelijk
beeld.
door Ernst Jan Rozendaal
VUSSINGEN - Het hoofd
kantoor van de PZC verhuist
vrijwel zeker naar het Sta
tionspark in Goes. Dat bete
kent dat wordt afgezien van
een overstap naar het voor
malige PZEM-gebouw aan
deEdisonweg in Vlissingen.
Omdat de PZC niet tijdig de
garantie heeft gekregen dat
het bedrijf Syntens daaruit
zou zijn verdwenen, is Goes
als vestigingsplek opnieuw
beeld gekomen. Per 1 juli
moet de PZC weg zijn uit het
huidige gebouw in Vlissin
gen, dat is overgenomen door
het Regionaal Opleidingen
Centrum Zeeland.
De PZC sloot vorige maand
met Maljaars Beheer een
indaj| Principeovereenkomst voor
huur van het voormalige
PZEM-gebouw. Voorwaarde
was een schriftelijke garan
tie dat Syntens plaats zou
maken. Toen die afgelopen
vrijdag nog steeds niet kon
worden gegeven, heeft de
PZC het gesprek heropend
met de eigenaar van een
gloednieuw, leegstaand kan
toorpand in Goes. „We zaten
in een tijdsklem", verklaart
directeur A. Verrest van We
gener Uitgeverij Zuidwest
Nederland. „Prioriteit heeft
voor ons dat de PZC onbe
lemmerd kan blijven ver
schijnen. Maljaars en de ge
meente Vlissingen hebben
zich buitengewoon inge
spannen alles tijdig voor el
kaar te krijgen, maar het is
niet gelukt." Medio juni ver
huist de PZC. In Goes zijn
120 werkplekken beschik
baar voor de redactie en de
advertentieafdeling.De PZC
houdt een regioredactie op
Walcheren.
Advertentie
DOMBURG
zon zee
verrassend leuk winkelen
gezellige terrassen
iedere zondag open!
Advertentie
Grote Kerk - (Joes
Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur
Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur
Zondag 13.00 tot 18.00 uur
Organisatie: Reijmerink
door Eugène Verstraeten
AXEL - Na drie maanden van
voorbereiding is de Stadsraad
Axel nu definitief opgericht. De
Stadsraad wil een schakel vor
men tussen de inwoners van Ax
el en het gemeentebestuur.
Deraad probeert mensen be
trokken te houden bij het bestu
ren van de gemeente Terneuzen
en wil zorgdragen voor een gro
tere betrokkenheid van de ge
meente bij het wel een wee van
de Axelaars.
Dat er in Axel behoefte is aan
een Stadsraad bewijzen volgens
penningmeester Anneke Lan-
Advertentie)
JACKS PARKA'S
DIVERSE SERIES
€20.- KORTING
PULLOVERS
DIVERSE SERIES
van 69 ,95 voor 59,95
WALSTRAAT 199 VUSSINGEN
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De verzelfstan
diging van het openbaar basis
onderwijs in Oost- en Midden-
Zeeuws-Vlaanderen laat nog
even op zich wachten. In eerste
instantie was het de bedoeling
van de gemeenten om in augus
tus de dertien openbare basis
scholen in Hulst en Terneuzen
onder één zelfstandig bestuur te
brengen, maar dit wordt opge
schort tot 1 januari 2004.
Een en ander heeft te maken met
het feit dat bij een start van het
basisonderwijs nieuwe stijl in
augustus slechts een deel van de
bruidsschat die het nieuwe sa
menwerkingsverband van de
gemeenten meekrijgt, zou wor
den uitgekeerd, omdat het fi
nanciële jaar van de gemeenten
niet parallel loopt met het zoge
naamde schooljaar.
Het nieuw te vormen stichtings
bestuur zou daardoor een start
kapitaal van zo'n 320.000 euro
mislopen. Binnen de interge
meentelijke stuurgroep is nu be
sloten om de uiteindelijke
verzelfstandiging van de basis
scholen enkele maanden uit te
stellen.
Bij een start van de nieuwe or
ganisatie in januari 2004 kan de
volledige bruidsschat van 1,6
miljoen euro worden uitge
keerd. Dit bedrag wordt uitge
smeerd over een periode van vijf
jaar en mag door de scholen ge
bruikt worden om de bestuurs-
en managementstructuur op te
zetten en uit te rusten.
Onderwijsbureau
Dat managementteam hoeft
niet zo groot te zijn. De stuur
groep Ontvlechting Openbaar
Onderwijs was anderhalf jaar
geleden nog van plan om voor de
aansturing van de basisscholen
in heel Zeeuws-Vlaanderen -
het ging toen om meer dan twin
tig scholen - een speciaal onder
wijsbureau in te richten met een
algemeen directeur, diverse on-
derwijsspecialisten en wat ad
ministratieve ondersteuning. In
West-Zeeuws-Vlaanderen werd
de verzelfstandiging van scho
len uiteindelijk afgeschoten. De
nieuwe opzet zou te duur zijn en
de gemeenten Oostburg en
Sluis-Aardenburg vreesden de
greep te verliezen op de school
tjes.
Dat onderwijsbureau komt er
nu niet. De dagelijkse leiding
van de samenwerkende scholen
komt nu in handen van een alge
meen directeur, die wordt bijge
staan door twee locatiedirec
teuren die voor het coördine
rende werk allebei twee dagen
per week op de eigen school
worden vrijgemaakt. Door het
papierwerk over te laten aan
een managementteam, krijgen
de locatiedirecteuren meer tijd
om zich bezig te houden met on
derwijsinhoudelijke zaken op
de dertien scholen. Het reilen en
zeilen van het verzelfstandigde
onderwijsverband wordt ver
volgens gecontroleerd door een
niet-politieke bestuurscommis
sie. Ook deze moet nog gevormd
worden.
TERHOLE - Terholenaar
F. Aerts heeft een handtekenin
genactie in zijn dorp op touw
gezet. Hij wil dat de geluidswal
naast de toekomstige rondweg
helemaal wordt doorgetrokken
van buurtschap Ossenhoek tot
de noordelijke aansluiting van
de rondweg op de N61.
Volgens de huidige plannen
wordt de wal enkel aangelegd
achter de woningen bij Ossen-
hoek, niet achter de huizen van
de Hulsterweg. Aerts, zelf
woonachtig aan de Hulsterweg,
vindt dat een kwalijke zaak en
hij meent dat hij hierin niet al
leen staat. Hij gaat daarom de
huizen langs om steun te krij
gen
gen de vele positieve reacties.
„Voor de herindeling kwam je
mensen van de gemeente eerder
tegen, je liep sneller het stad
huis in. Nu de bestuurders in
Terneuzen zitten zijn die lijnen
een stuk langer. Wij willen die
afstand helpen verkleinen."
Om zo snel mogelijk in brede la
gen van de bevolking bekend
heid te krijgen, is de Stadsraad
bezig contacten te leggen met
verenigingen, instellingen en
instanties.
Over een paar weken hoopt de
raad een eigen website te ope
nen, die als discussieplatform
kan fungeren.
De Stadsraad bestaat op dit mo
ment uit tien leden. Dat zijn Jo-
han Hessing (voorzitter), Jan
van Harmeien (secretaris), An
neke Langen-van de Brink
(penningmeester), Peter van der
Heijden, Jan Borgdorff, Ger
Cortvriendt, Riek Groeneveld,
Jeannine van Hecke, Roger
Platjouw en Carlo Vervaet.
De Stadsraad is nog op zoek
naar bestuursleden uit de wij
ken Noord-West, West en
Noord.
door Raymond de Frel
IJZENDIJKE - Aftredend voor
zitter Willem van Loon van de
VVV Zeeuws-Vlaanderen roept
de gemeenten dringend op de
opzet voor een nieuwe gemeen
telijke subsidieregeling goed te
keuren. „Grijpt uw kans, Ter
neuzen. Hulst en Sluis. Het is
van levensbelang", zei hij giste
ren tijdens de toeristische markt
in het Mauritshof in IJzendijke.
Willem van Loon gaf het stokje 1
januari over aan Hans En
kelaar, die de voorzittersrol tij
delijk op zich neemt. Gisteren
hield Van Loon een afscheidsre
de. „Ik zag mijzelf als een veran
deringsmanager en aanjager
van het fusieproces. Die rol is nu
overbodig geworden", ver
klaarde hij.
Van Loon legt zijn functie met
gemengde gevoelens neer. Aan
de ene kant is hij blij over wat er
tot nu toe is bereikt met de fusie
tussen de oude stads-VW's en
het Toeristisch Bureau
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Anderzijds betreurt Van Loon
dat meer dan twee jaar na het
bestuursbesluit tot fusie de li
quidatie van een aantal oude
VW's nog niet is voltooid. „Dit
leidde tot het niet volstorten van
het afgesproken werkkapitaal
van de nieuwe WV en vormde
de noodzaak tot het lenen bij de
bank en het vragen van een ga
rantie bij de gemeenten Goed
nieuws is dat het voltallige be
stuur eind vorig jaar (met daar
in de wethouders van toerisme
en recreatie) de opzet van een
nieuwe subsidieregeling heeft
goedgekeurd. Tegelijkertijd zit
daar een addertje onder het
gras, want na de herindeling
moeten de drie nieuwe gemeen
teraden bekrachtigen wat de
voormalige wethouders in hun
functie als VVV-bestuurslid
hebben goedgekeurd."
De oud-voorzitter benadrukte
dat de WV Zeeu ws-Vlaanderen
voor een uniek keerpunt in haar
bestaan staat. Van Loon: „Een
VW die bepalend kan zijn voor
het floreren van het toeristisch-
recreatieve bedrijfsleven. De
promotie van onze regio kan en
zal geen enkele gemeente alleen
doen. De ontvangst en vraag
naar informatie van toeristen is
het beste centraal aan te sturen.
Dat zijn typische zaken voor een
professionele WV. De VW
Zeeuws-Vlaanderen is er klaar
voor."
Investeringen
Ook zijn opvolger, Hans En
kelaar, deed een oproep aan de
overheid. „Zij moet het moge
lijk maken om ons gebied te pro
moten. Uit het onlangs versche
nen rapport Detailhandelsvisie
Zeeuws-Vlaanderen is gebleken
dat het niet goed gaat in het
midden- en kleinbedrijf. Er zijn
daar weinig mogelijkheden om
nog forse investeringen te doen
in promotie. Natuurlijk, waar
dat kan, moet je het ook doen.
Maar geen toerisme is een ver
dere verslechtering van de posi
tie van de ondernemers. Het zet
ook de leefbaarheid onder druk.
Een overheid die de VW los
laat, kan dus gewoon niet."
Het stond er een beetje ver
scholen in de wekelijkse ge
meentelijke annonces om
trent bouwvergunningen.
Tussen omvangrijke projec
ten als een tweede brug bij
Bruinisse en een verbeterde
toegang tot de sporthal in
Zierikzee. De eigen aanvraag
van de gemeente Schouwen -
Duiveland voor de bouw van
een kippenhok in Ouwerkerk
wekte dan ook enige be
vreemding. Nu is bekend dat
raadsleden in het openbaar
graag met elkaar bekvech
ten. Sommigen zijn daarbij
snel in hun kuif gepikt en
weer anderen vertonen niet
zelden typisch haantjesge
drag. Zou het gebutste titani
um bolwerk aan de rand van
Zierikzee soms niet meer vol
doen? Of is het bedoeld uit
voorzorg voor een uitbraak
van vogelpest? Navraag bij
een ambtenaar bracht snel
uitkomst: het gaat om een
uitbreiding van het gemeen
telijk hertenkamp. Kunnen
ze ons tenminste niet kwalijk
nemen dat we als een kip zon
der kop een aankondiging
hebben overgenomen.