PZC Sleutelaar moet terug in de tijd Roadster BMW voor mannen en vrouwen 23 OCCASIONS Geef de autohater een bloemetje De ontbrekende schakel met cappendijk auto's kun je iets afspreken. ook via www.cappendijk.nl OAutoTrack.nl vrijdag 28 maart 2003 Moderne auto's zijn complex. Zelfs de han- digste Harrie voelt zich onder de motorkap als een hoefsmid in de computerfabriek. Toch sleutelen aan de eigen auto? Koop de oudste die je vinden kunt. Door Gert te Lintelo TV-programma's over doe-het-zelven sco ren hoog, bouw markten beleven gouden tijden. Het jthuis klussen is gigantisch po- 'pulair, alleen: de auto op de in rit doet niet meer mee. Eigen- Ijk zijn het alleen eigenaren van oudere auto's die nog zelf sleutelen. Het keerpunt ligt in de jaren tachtig. Traditionele ontstekin gen en ouderwetse carbura teurs -vaste aandachtspunten bij onderhoud- voldeden am per meer aan de strengere mi lieuwetgeving. Elektronische ontsteking en brandstofinjectie namen hun plaats in. Een lo gisch vervolg was het samen voegen van beide elementen tot computergestuurd motor- management. Voor de doe-het- zelver is er al lang geen bijhou den meer aan. Dat hoeft ook niet, er gaat niets stuk. Aan het afstellen van de klepspeling ('kleppen stellen'), een ander oud ritueel, valt voor de hob byist ook geen eer meer te be halen. Moderne auto's hebben vaak hydraulische klepstoters die blijvend voor de juiste klep speling zorgen. En anders heb ben ze wel een ander vernuftig klepbedieningssysteem. Is dat eenmaal goed afgesteld, dan heb je er vele tienduizenden ki lometers geen omkijken naar. Maar goed ook, want een der gelijke klepbediening is voor de eenvoudige hobbyist dik wijls pure technische horror. Geen olie Blijft er bij een moderne auto dan niets over om de handen voor uit de mouwen te steken? Ruitenwisserbladen of een luchtfilter vervangen kan ie dereen. Olie verversen en een oliefilter vervangen is ook niet moeilijk en bespaart al gauw 'n euro of tien tegenover de bij garages traditioneel hoge olie prijs. Alleen: met de opdracht 'alles behalve de olie' maakt u zich niet populair bij de gara gehouder. Bedenk ook dat een professionele onderhoudsbeurt allerlei vitale controles in houdt. En daarbij is olie verver sen een vies karweitje, zeker als u niet over een brug be schikt en geen speciale opvang- bak hebt om de afgewerkte olie in de milieustraat af te le- veren.Remblokjes vervangen is nog tamelijk eenvoudig, al dient u wel te weten wat u doet. Een reparatiehandboek is daarbij onmisbaar. Zo'n boek is ook handig bij reparaties die meer inzicht vergen dan tech nische vaardigheid: het vervan gen van een verweerde kop lampunit bijvoorbeeld, of het weer gangbaar maken van een zijraampje. De romantische trekjes van het zelf sleutelen zijn er wel af. Wie toch zijn handen graag se rieus vuil willen maken - al was het maar ter ontspanning - schafte zich een oude auto aan, of liever nog een echte klassie ker. Hij zal na enige tijd ver steld staan van zijn eigen kun nen. Reparatiehandboeken Nederlandstalige reparatie handboeken zijn over het algemeen beperkt bruik baar voor de hobbyist die geen speciaal gereedschap heeft. De uitgaven van het Britse Haynes zijn uitgebrei der en ideaal voor de sleu telaar. De Haynes-collectie is, met duizenden andere auto- en motorboeken, te vinden op de website van Autoboeken Service Nederland: www.autoboekenwinkel.nl. Sommigen vonden de BMW Z3 een echte vrouwenroadster. Maar de opvolger, de Z4, is óók voor vrouwen. Door Rien van der Steen De kap naar beneden, het voor jaar is vroeg. Dit wordt een rit je om van te genieten, in een open tweezitter. De radio mag uit, de motor maakt toch veel mooiere muziek. Want het is een roadster, zo'n auto waar mee je de stress ontvlucht. Een auto die eenvoud ademt, maar ook kracht. BMW is klaar met de opvolger van de Z3: de, hoe kan het anders, Z4. Sommigen vonden die Z3 met zijn fragiele vormen een roadster voor vrouwen. Misschien vinden ze dat van zijn opvolger ook wel, maar dan vast voor erg boffen de vrouwen. Hij kost 45.600 eu ro, met de minst zware 2.5 liter motor van 192 pk. Het design heeft nog steeds die zachte rondingen, nu afgewisseld met messcherpe vouwen. Een lange voorkant, en achter heel kort. Mede dankzij zijn lange wielba sis rijdt de Z4 heel comforta bel. De achterlichten roepen herinneringen op aan de BMW 2002, dat ronde komt ook te rug in de knipperlichten in de flank, die oplichten rond het propellerbeeldmerk van BMW. De Z4 rijdt fantastisch, maar het mooist is het geluid dat de zescilinder via twee pijpen naar achter doorgeeft. Een don kerbruine ronk die nooit snerpt of irriteert. In het kof ferbakje kan niet veel mee, dus voor een vakantie zou er een bagagedrager op het deksel ge schroefd moeten worden. Die is te koop. Muisstil De carrosserie is muisstil en heel stijf. En dat is wel zo pret tig bij zo'n puur rij-ijzer. De Z4 wordt gemaakt in de Ameri kaanse fabriek in South Caroli na. waar BMW ook de grote X5 bouwt. De roadster heeft een regensensor, stabiliteitscontro- le, bandenspanningsindicator, rolbeugels, glazen achterruit in het volautomatisch openende en sluitende canvas dak, airco, cruise-control en sportstoelen. Er is ook een 3.0S zescilinder met 231 pk voor 59.200 euro. Bloemen houden niet van mensen, auto's ook niet. Dus wat doet die vaas in het dashboard van de Volkswagen New Beetle? Als het om de liefde gaat, moet je bij de mens rijn. Dat is een emotioneel wezen. Die kan houden van blikken machines op wielen «geplukte bloemen in vazen. En ook van paarden. Eeuwenlang heeft het paard al een streep jevoor op andere dieren. Het is een edel dier, een vrind van de mens. Een paard heeft benen en geen poten, een hoofd en Seen kop. Een ruiter kan zich met een paard relatief snel verplaatsen zonder dienstregeling. De autoliefhebber is ge woon een geëvolueerde paardenfanaat. Ik spreek niet van koplampen, maar van ogen, niet van de lijnvoering, maar de tail le. niet van de kofferbak, maar de kont. En ik ben zeker niet de enige, üassie en Adriaan plakten ooit wimpers °P de klaplampen van hun Honda Prelu de, Wil mijn auto niet goed starten, dan is hij nukkig. Dan geeft hij een brom als van een grizzlybeer die je uit zijn winterslaap haalt. Met een auto kun je je relatief snel ver plaatsen, waarheen je maar wilt. Van zo'n epparaat wil je toch houden, daar is toch oiets tegen bestand? De techniek, de histo rie, de vormgeving kan weergaloos zijn. Mensen die niets met auto's hebben zijn er in overvloed, maar ik snap ze niet. Je herkent ze vaak al aan hun Saaimans 1300 LX. Ze zijn bij voorbaat niet geïnteres seerd. „Wat vind je de mooiste auto?", vra gen ze zonder het antwoord af te wachten. „Moet voor mij alleen maar ruim, goed koop en betrouwbaar zijn." Heb ik een fa voriete auto? Nee. Wel zo mijn voorkeu ren. Ik kan niets met bijvoorbeeld rode sport-Ferrari's. De toermodellen 412i of 456 GT bekoren me weer wel. Vreemd? Een Maserati Quattroporte maakt me erg blij. Mooi ontwerp, niet schreeuwerig, fan tastische techniek. Maar ook als ik die ene Peugeot 604 GTI in de stad zie rijden, be leef ik een geluksmoment. De historie van een bepaald merk of mo del en de techniek spelen een belangrijke rol bij autoliefde. Dat is heel persoonlijk. De auto is het symbool van individuele vrijheid, je persoonlijke rijdende visite kaartje, een imago-maker of -breker. Kijk maar naar de New Beetle. Daarmee val je op. En de vaas is natuurlijk kitsch met de be doeling het huiselijk gevoel van weleer op te roepen. Aaibare Herbie. Auto's als de New Beetle hebben het helemaal niet in de gaten, al die liefde. Daar zijn het ma chines voor. Autohaters zien er ook niet meer in dan dat. Ze snappen weinig van de liefde voor chroom en pk's. Vooral op feestjes ontstaat vaak een scherpe schei ding tussen liefhebbers en ongeïnteres- seerden. Als het feestvarken tot de laatste categorie behoort, geef ik gewoon een rui kertje. Bloemen houden toch niet van mensen. Door Rien van der Steen Citroëns C3 is te koop met een automatisch schakelende ver snellingsbak die de firma Sen- soDrive noemt. Er zit wel een koppeling in, maar die werkt in dit geval automatisch. Geen pedaal aanwezig dus. In tegen stelling tot een gewone auto maat 'kruipt' de auto met inge schakelde versnelling niet. In de automatische stand houdt de SensoDrive bij het op- schakelen wel erg in. De be stuurder kan de automaat uit zetten en zelf de schakelmo menten kiezen, met peddeltjes onder het stuur of gewoon met de pook. Het gaat dan allemaal veel soepeler. Het systeem oogt ingewikkeld maar na een weekje ben je aan het principe gewend. Citroen heeft inmid dels zesduizend C3's verkocht en verwacht dat dit jaar zo'n 10 procent van de kopers Sen soDrive kiest. Het systeem kost 700 euro, de helft van wat Ci- troën voor een gewone auto maat rekent. Vraag antwoord Door de oorlog in Irak vrezen veel mensen hoger wor dende benzineprijzen. Hoe reëel is deze angst? Dirk Morks, Centraal Planbureau: „De literprijs is gro tendeels opgebouwd uit accijnzen en bedrijfs- en pro ductiekosten van de oliemaatschappij. Die schomme len niet echt hard. Slechts een klein gedeelte van de prijs bestaat uit de kosten van de ruwe olie en de winst. Maatschappijen leggen enorme voorraden ruwe olie aan, en dat werkt vertragend, als een soort 'buffer' op prijsschommelingen. Grote stijgingen of dalingen aan de pomp zie je dus pas als de oorlog lang gaat du ren." Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl Voor alle antwoorden: ga naar de website van uw krant en klik op Auto. BMW heeft een stand met open auto's op de klassiekerbeurs. Techno Classica in Essen In Essen (vlakbij Duisburg) voltrekt zich van donder dag 10 tot en met 13 april de vijftiende Techno Clas sica. Volgens de organisatie is het met 820 exposanten de grootste oldtimerbeurs ter wereld. In de hallen van de Messe staan sport- en raceauto's en een keur aan klas sieke auto's. Ongeveer 130 clubs presenteren zich, en er is een scala aan stands met onderdelen, restauratie materiaal en modellen. Meer dan 2000 oude auto's zijn te koop. In een hal staat een prachtige verzameling Italiaanse klassiekers te kijk, van Topolino tot Lamborghini Miu- ra en Lancia Astura, Fiat 124 Spider en Alfa Giulia. BMW heeft een grote stand onder het motto 70 jaar Beierse cabrio's. De beurs is op donderdag en vrijdag open van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs bedraagt 16 eu- Blijde gordel Een dun zitkussen dat met een riem aan de stoelleu ning wordt vastgemaakt, wordt door A3 Products geleverd voor zwangere vrouwen in de auto. De veiligheidsgordel kan met een klittenband onder de buik langs de heupen geleid worden, zodat het dragen van de verplichte gordel plezieriger is. De 'be safe fami ly' is voor 45 euro te koop. Siotemaker in het nieuw Naast het circuit van Zandvoort heeft de antislip school van Siotemaker een nieuw rijvaardigheids- centrum aangelegd. Medio vorig jaar begon de nieuwbouw van wellicht de bekendste antislipschool van Nederland. De directie spreekt van een rijvaardigheidscentrum. Er worden an tislipcursussen voor personenauto's en vrachtwagens gegeven op vier banen, compleet met rotonde en hel ling. Meer informatie www.slotemakers.nl Advertentie Tom Cappondljk Cappendijk Auto's Terneuzen B.V. Mr. F.J. Haarmanweg 49 Terneuzen tel: 0115-697455 VOLVO for life De C3 SensoDrive: minder comfort dan een automaat, maar veel goed koper. Zelf sleutelen aan de auto wordt steeds moeilijker. Foto Mare Bolsius Het kapje van de BMW Z4 opent volautomatisch met een druk op de knop. Column

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23