PZC
Sleutelaar moet terug in de tijd
Roadster BMW voor mannen en vrouwen
23
OCCASIONS
Geef de autohater een bloemetje
De ontbrekende schakel
met cappendijk
auto's kun je
iets afspreken.
ook via
www.cappendijk.nl
OAutoTrack.nl
vrijdag 28 maart 2003
Moderne auto's zijn
complex. Zelfs de han-
digste Harrie voelt zich
onder de motorkap als
een hoefsmid in de
computerfabriek. Toch
sleutelen aan de eigen
auto? Koop de oudste
die je vinden kunt.
Door Gert te Lintelo
TV-programma's over
doe-het-zelven sco
ren hoog, bouw
markten beleven
gouden tijden. Het
jthuis klussen is gigantisch po-
'pulair, alleen: de auto op de in
rit doet niet meer mee. Eigen-
Ijk zijn het alleen eigenaren
van oudere auto's die nog zelf
sleutelen.
Het keerpunt ligt in de jaren
tachtig. Traditionele ontstekin
gen en ouderwetse carbura
teurs -vaste aandachtspunten
bij onderhoud- voldeden am
per meer aan de strengere mi
lieuwetgeving. Elektronische
ontsteking en brandstofinjectie
namen hun plaats in. Een lo
gisch vervolg was het samen
voegen van beide elementen
tot computergestuurd motor-
management. Voor de doe-het-
zelver is er al lang geen bijhou
den meer aan. Dat hoeft ook
niet, er gaat niets stuk. Aan het
afstellen van de klepspeling
('kleppen stellen'), een ander
oud ritueel, valt voor de hob
byist ook geen eer meer te be
halen. Moderne auto's hebben
vaak hydraulische klepstoters
die blijvend voor de juiste klep
speling zorgen. En anders heb
ben ze wel een ander vernuftig
klepbedieningssysteem. Is dat
eenmaal goed afgesteld, dan
heb je er vele tienduizenden ki
lometers geen omkijken naar.
Maar goed ook, want een der
gelijke klepbediening is voor
de eenvoudige hobbyist dik
wijls pure technische horror.
Geen olie
Blijft er bij een moderne auto
dan niets over om de handen
voor uit de mouwen te steken?
Ruitenwisserbladen of een
luchtfilter vervangen kan ie
dereen. Olie verversen en een
oliefilter vervangen is ook niet
moeilijk en bespaart al gauw 'n
euro of tien tegenover de bij
garages traditioneel hoge olie
prijs. Alleen: met de opdracht
'alles behalve de olie' maakt u
zich niet populair bij de gara
gehouder. Bedenk ook dat een
professionele onderhoudsbeurt
allerlei vitale controles in
houdt. En daarbij is olie verver
sen een vies karweitje, zeker
als u niet over een brug be
schikt en geen speciale opvang-
bak hebt om de afgewerkte
olie in de milieustraat af te le-
veren.Remblokjes vervangen is
nog tamelijk eenvoudig, al
dient u wel te weten wat u
doet. Een reparatiehandboek is
daarbij onmisbaar. Zo'n boek is
ook handig bij reparaties die
meer inzicht vergen dan tech
nische vaardigheid: het vervan
gen van een verweerde kop
lampunit bijvoorbeeld, of het
weer gangbaar maken van een
zijraampje.
De romantische trekjes van het
zelf sleutelen zijn er wel af.
Wie toch zijn handen graag se
rieus vuil willen maken - al was
het maar ter ontspanning -
schafte zich een oude auto aan,
of liever nog een echte klassie
ker. Hij zal na enige tijd ver
steld staan van zijn eigen kun
nen.
Reparatiehandboeken
Nederlandstalige reparatie
handboeken zijn over het
algemeen beperkt bruik
baar voor de hobbyist die
geen speciaal gereedschap
heeft. De uitgaven van het
Britse Haynes zijn uitgebrei
der en ideaal voor de sleu
telaar.
De Haynes-collectie is, met
duizenden andere auto- en
motorboeken, te vinden op
de website van Autoboeken
Service Nederland:
www.autoboekenwinkel.nl.
Sommigen vonden de BMW Z3 een echte
vrouwenroadster. Maar de opvolger, de Z4, is
óók voor vrouwen.
Door Rien van der Steen
De kap naar beneden, het voor
jaar is vroeg. Dit wordt een rit
je om van te genieten, in een
open tweezitter. De radio mag
uit, de motor maakt toch veel
mooiere muziek. Want het is
een roadster, zo'n auto waar
mee je de stress ontvlucht. Een
auto die eenvoud ademt, maar
ook kracht. BMW is klaar met
de opvolger van de Z3: de, hoe
kan het anders, Z4. Sommigen
vonden die Z3 met zijn fragiele
vormen een roadster voor
vrouwen. Misschien vinden ze
dat van zijn opvolger ook wel,
maar dan vast voor erg boffen
de vrouwen. Hij kost 45.600 eu
ro, met de minst zware 2.5 liter
motor van 192 pk. Het design
heeft nog steeds die zachte
rondingen, nu afgewisseld met
messcherpe vouwen. Een lange
voorkant, en achter heel kort.
Mede dankzij zijn lange wielba
sis rijdt de Z4 heel comforta
bel. De achterlichten roepen
herinneringen op aan de BMW
2002, dat ronde komt ook te
rug in de knipperlichten in de
flank, die oplichten rond het
propellerbeeldmerk van BMW.
De Z4 rijdt fantastisch, maar
het mooist is het geluid dat de
zescilinder via twee pijpen
naar achter doorgeeft. Een don
kerbruine ronk die nooit
snerpt of irriteert. In het kof
ferbakje kan niet veel mee, dus
voor een vakantie zou er een
bagagedrager op het deksel ge
schroefd moeten worden. Die
is te koop.
Muisstil
De carrosserie is muisstil en
heel stijf. En dat is wel zo pret
tig bij zo'n puur rij-ijzer. De Z4
wordt gemaakt in de Ameri
kaanse fabriek in South Caroli
na. waar BMW ook de grote X5
bouwt. De roadster heeft een
regensensor, stabiliteitscontro-
le, bandenspanningsindicator,
rolbeugels, glazen achterruit in
het volautomatisch openende
en sluitende canvas dak, airco,
cruise-control en sportstoelen.
Er is ook een 3.0S zescilinder
met 231 pk voor 59.200 euro.
Bloemen houden niet van mensen,
auto's ook niet. Dus wat doet die
vaas in het dashboard van de
Volkswagen New Beetle? Als het
om de liefde gaat, moet je bij de mens
rijn. Dat is een emotioneel wezen. Die kan
houden van blikken machines op wielen
«geplukte bloemen in vazen. En ook van
paarden.
Eeuwenlang heeft het paard al een streep
jevoor op andere dieren. Het is een edel
dier, een vrind van de mens. Een paard
heeft benen en geen poten, een hoofd en
Seen kop. Een ruiter kan zich met een
paard relatief snel verplaatsen zonder
dienstregeling. De autoliefhebber is ge
woon een geëvolueerde paardenfanaat. Ik
spreek niet van koplampen, maar van
ogen, niet van de lijnvoering, maar de tail
le. niet van de kofferbak, maar de kont.
En ik ben zeker niet de enige,
üassie en Adriaan plakten ooit wimpers
°P de klaplampen van hun Honda Prelu
de, Wil mijn auto niet goed starten, dan is
hij nukkig. Dan geeft hij een brom als van
een grizzlybeer die je uit zijn winterslaap
haalt.
Met een auto kun je je relatief snel ver
plaatsen, waarheen je maar wilt. Van zo'n
epparaat wil je toch houden, daar is toch
oiets tegen bestand? De techniek, de histo
rie, de vormgeving kan weergaloos zijn.
Mensen die niets met auto's hebben zijn
er in overvloed, maar ik snap ze niet. Je
herkent ze vaak al aan hun Saaimans 1300
LX. Ze zijn bij voorbaat niet geïnteres
seerd. „Wat vind je de mooiste auto?", vra
gen ze zonder het antwoord af te wachten.
„Moet voor mij alleen maar ruim, goed
koop en betrouwbaar zijn." Heb ik een fa
voriete auto? Nee. Wel zo mijn voorkeu
ren. Ik kan niets met bijvoorbeeld rode
sport-Ferrari's. De toermodellen 412i of
456 GT bekoren me weer wel. Vreemd?
Een Maserati Quattroporte maakt me erg
blij. Mooi ontwerp, niet schreeuwerig, fan
tastische techniek. Maar ook als ik die ene
Peugeot 604 GTI in de stad zie rijden, be
leef ik een geluksmoment.
De historie van een bepaald merk of mo
del en de techniek spelen een belangrijke
rol bij autoliefde. Dat is heel persoonlijk.
De auto is het symbool van individuele
vrijheid, je persoonlijke rijdende visite
kaartje, een imago-maker of -breker. Kijk
maar naar de New Beetle. Daarmee val je
op.
En de vaas is natuurlijk kitsch met de be
doeling het huiselijk gevoel van weleer op
te roepen. Aaibare Herbie. Auto's als de
New Beetle hebben het helemaal niet in
de gaten, al die liefde. Daar zijn het ma
chines voor. Autohaters zien er ook niet
meer in dan dat. Ze snappen weinig van
de liefde voor chroom en pk's. Vooral op
feestjes ontstaat vaak een scherpe schei
ding tussen liefhebbers en ongeïnteres-
seerden. Als het feestvarken tot de laatste
categorie behoort, geef ik gewoon een rui
kertje. Bloemen houden toch niet van
mensen.
Door Rien van der Steen
Citroëns C3 is te koop met een
automatisch schakelende ver
snellingsbak die de firma Sen-
soDrive noemt. Er zit wel een
koppeling in, maar die werkt
in dit geval automatisch. Geen
pedaal aanwezig dus. In tegen
stelling tot een gewone auto
maat 'kruipt' de auto met inge
schakelde versnelling niet.
In de automatische stand
houdt de SensoDrive bij het op-
schakelen wel erg in. De be
stuurder kan de automaat uit
zetten en zelf de schakelmo
menten kiezen, met peddeltjes
onder het stuur of gewoon met
de pook. Het gaat dan allemaal
veel soepeler. Het systeem oogt
ingewikkeld maar na een
weekje ben je aan het principe
gewend. Citroen heeft inmid
dels zesduizend C3's verkocht
en verwacht dat dit jaar zo'n
10 procent van de kopers Sen
soDrive kiest. Het systeem kost
700 euro, de helft van wat Ci-
troën voor een gewone auto
maat rekent.
Vraag antwoord
Door de oorlog in Irak vrezen veel mensen hoger wor
dende benzineprijzen. Hoe reëel is deze angst?
Dirk Morks, Centraal Planbureau: „De literprijs is gro
tendeels opgebouwd uit accijnzen en bedrijfs- en pro
ductiekosten van de oliemaatschappij. Die schomme
len niet echt hard. Slechts een klein gedeelte van de
prijs bestaat uit de kosten van de ruwe olie en de
winst. Maatschappijen leggen enorme voorraden ruwe
olie aan, en dat werkt vertragend, als een soort 'buffer'
op prijsschommelingen. Grote stijgingen of dalingen
aan de pomp zie je dus pas als de oorlog lang gaat du
ren."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl
Voor alle antwoorden: ga naar de website van uw krant en
klik op Auto.
BMW heeft een stand met open auto's op de klassiekerbeurs.
Techno Classica in Essen
In Essen (vlakbij Duisburg) voltrekt zich van donder
dag 10 tot en met 13 april de vijftiende Techno Clas
sica.
Volgens de organisatie is het met 820 exposanten de
grootste oldtimerbeurs ter wereld. In de hallen van de
Messe staan sport- en raceauto's en een keur aan klas
sieke auto's. Ongeveer 130 clubs presenteren zich, en
er is een scala aan stands met onderdelen, restauratie
materiaal en modellen. Meer dan 2000 oude auto's zijn
te koop.
In een hal staat een prachtige verzameling Italiaanse
klassiekers te kijk, van Topolino tot Lamborghini Miu-
ra en Lancia Astura, Fiat 124 Spider en Alfa Giulia.
BMW heeft een grote stand onder het motto 70 jaar
Beierse cabrio's. De beurs is op donderdag en vrijdag
open van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag en zondag
van 09.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs bedraagt 16 eu-
Blijde gordel
Een dun zitkussen dat met een riem aan de stoelleu
ning wordt vastgemaakt, wordt door A3 Products
geleverd voor zwangere vrouwen in de auto.
De veiligheidsgordel kan met een klittenband onder de
buik langs de heupen geleid worden, zodat het dragen
van de verplichte gordel plezieriger is. De 'be safe fami
ly' is voor 45 euro te koop.
Siotemaker in het nieuw
Naast het circuit van Zandvoort heeft de antislip
school van Siotemaker een nieuw rijvaardigheids-
centrum aangelegd.
Medio vorig jaar begon de nieuwbouw van wellicht de
bekendste antislipschool van Nederland. De directie
spreekt van een rijvaardigheidscentrum. Er worden an
tislipcursussen voor personenauto's en vrachtwagens
gegeven op vier banen, compleet met rotonde en hel
ling.
Meer informatie www.slotemakers.nl
Advertentie
Tom Cappondljk
Cappendijk Auto's Terneuzen B.V.
Mr. F.J. Haarmanweg 49 Terneuzen tel: 0115-697455
VOLVO
for life
De C3 SensoDrive: minder comfort
dan een automaat, maar veel goed
koper.
Zelf sleutelen aan de auto wordt steeds moeilijker.
Foto Mare Bolsius
Het kapje van de BMW Z4 opent volautomatisch met een druk op de knop.
Column