D: Sorento daagt grote jongens uit 'Jriendje met uitvliegende kleppen O O Op het TT-circuit van Assen wordt op zondag 27 april het Duitse Autosport Festival gehouden. Met audiowedstrijden. een wedstrijd wie het langste bandenspoor op het asfalt kan trekken, slalommen en de tweede ronde om het nationaal kampioenschap le gaal straatracen. Het evenement is open van 09.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt dertien euro. in samenwerking met AutoTrack.nl Ferrari-vreter van Porsche TEST Volgende pagina: Sleutelaar moet terug in de tijd I De Peilstok Concept cars zijn vaak gewaagde toe- komstvisies van autofabrikanten. Soms halen deze studiemodellen de showroom, soms verdwijnen ze geruisloos. We hebben op de website van de krant 22 hersenspin sels van recente autoshows op een rij gezet waar u op kunt stemmen. Welke mogen van u zo de weg op? i "N We kunnen tegenwoordig overal file-informatie krijgen: via radio, gsm, internet. Maar wat doet u met deze infor matie? Sluit u netjes achteraan in de rij, zoekt u onmiddellijk een alternatieve route of belt u de afspraak af? Laat het ons weten via de Kwestie van de Week. Ga naar de website van uw krant en klik op 'Auto'. Russische Renault Renault gaat 230 miljoen euro investeren in een nieuw model, de X90. dat over twee jaar in de Avtoframos fabriek in Moskou gebouwd zal worden. Avtoframos is voor 62 procent in handen van Renault, en voor 38% van de gemeente Moskou. Er worden straks maximaal 60.000 auto's per jaar gemaakt. Bijna 1,5 miljoen Russen kochten vorig jaar een auto, waarvan er 900.000 in het land gebouwd werden. De Russische automarkt groeit met zo'n tien procent per jaar. Populair zijn auto's onder de 10.000 euro. Er is vraag naar moderne, maar zuinige auto's en de X90 voldoet daaraan. Die auto wordt ontwikkeld in Frank rijk en staat op het B-platform waar ook de Clio en de Nissan Micra het op doen. Vanaf eind volgend jaar wordt de X90 eerst geproduceerd in de fabriek van Da da in Roemenië. Speed Rosmalen Full Speed in het Autotron Rosmalen staat zaterdag 3 en zondag 4 mei bol van audiowedstrijden, car-tu ning, shows van autobanden, bekleding, gereedschap en demonstraties van merkenclubs. Het evenement, dat tot nu toe Speed heette, is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs is tien euro. Top 10 autodiefstallen Het afgelopen jaar was Volkswagen het meest gestolen merk in Nederland, Het minst gesto len werden Kia en Lada. De Opel Astra is het meest gestolen model, gevolgd door de VW Golf en de Mercedes E. O VW [485 Opel USE"" Mercedes iHSHf*' O BMW O Peugeot SP"262 O Renault S"255 O Ford MgMjj^O O Audi O Volvo ST6 Toyota S1" Personenauto's 0 t/m 3 jaar 2002 1998 H Bron: Voertuigdiefstal AVc Meer over autodiefstal onder 'Auto' op de site van uw krant Autosport Assen Eigen Hondadiesel Honda's nieuwe dieselmotor. Honda heeft einde lijk zijn eerste ei gen diesel klaar. Hij komt tegen het einde van dit jaar onder meer onder de klep van de Accord. Tot nu gebruikte Hon da voor de Civic een diesel van landgenoot Isuzu. De nieuwe, zelf ontwikkelde diesel heet i-CTDi en de 2.2 heeft 140 pk in huis bij een koppel van 340 Nm. Hij is opgetrokken uit aluminium, telt vier klep pen per cilinder en maakt gebruik van common rail techniek. Advertentie Test de Kia Sorento zelf bij de Zeeuwse Kia-dealers: Goes: Auto Vermeulen Pearyweg 6 Tel. 0113-561812 Terneuzen Kia Terneuzen 'Mr. F. J Haarmanweg 4 Tel. 0115-622722 tfvertentie-exploitatie: Aord-en Midden-Zeeland: 0118-484369; ieuws-Vlaanderen: 0114-372770. .mail redactie: autoredactie@wegener.nl lijdag 28 maart 2003 De Porsche Carrera GT is in al les een super-Porsche. Neem al leen de prijs al: 646.485 euro De Carrera GT heeft enorme gaten voorin om de drie radia- teurs en de remschijven van voldoende koellucht te kunnen voorzien. De in het midden ge plaatste motor stelt de sport wagen in staat een topsnelheid van 330 km per uur te halen. De 5.7 liter tiencilinder brengt via een handgeschakelde zes- versnellingsbak 612 pk naar de wielen en een trekkracht van 590 Nm. De GT accelereert in 3.9 sec. van 0 naar 100 km/u. Van 0 naar 200 km/u duurt ook maar 9,9 sec. Wereldprimeur in de nieuwste Porsche is een keramische kop pelingsplaat. Eerder presen teerde het merk al keramische remschijven. De keramische koppelingsplaat is heel licht en met 17 cm ruim twee keer zo klein van doorsnede als een normale koppelingsplaat. De carrosserieconstructie bestaat voornamelijk uit koolstofvezel- composiet. dat alles bijeen 40 procent lichter is dan conven tioneel materiaal. Porsches Ferrari-vreter, de Carrera GT. Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Het Eendje leek op z'n velgen te rijden, die rit terug. Dagenlang zaten we schou- der-aan-schouder in de schuur totdat ik, uiteindelijk, met de moed der wanhoop, begon. Brommers opvoeren ging ook, dus trok ik de steeksleutel. haalde diep adem en begon met de eerste incisie. Boutje voor moertje alles los, op volgorde in doosjes en zakjes, motortje eruit, ruilmo- tortje erin, en zie: Eendje snaterde als van ouds. Overal was de maanden erna het uche- uche-toetertje te horen, want overal gin gen we naar toe - op een zomerdag hele maal naar Amsterdam. Slaapzakken mee, want je weet maar nooit. De held van het schoolplein sinds de rec tor me aan mijn oren de klas uittrok, om dat ik op zijn plaats geparkeerd stond. Wow, hij heeft een Auto, mompelden de meiden die voorheen in zwijm vielen voor een Mobyletje. Elf meisjes kon ik meene men, bij tegenwind drie minder... Het ruilmotortje was het eerste in een rij, waaronder een superzware 600cc vier- cylinder. Deden we in een middagje. We, want o wat had ik veel vrienden. Tot het Eendje wegens oververhitting strandde in Utrecht, en ik het zonder besef midden in een voetbalwijk parkeerde. De spatborden hingen de volgende ochtend in de lan taarnpalen. Heel veel auto's zijn er sindsdien geweest. Sinds ik geen meisjes maar een gezin ver voer, doe ik dat in zo'n Zweedse zwaarge wicht. Ik heb nog wel eens getwijfeld, als zo'n bakje te koop stond. Laatst zagen we er een rijden. Junior en ik. Kijk, zei ik, een Eendje! Eroverheen, zei hij. Wacht maar tot-ie zijn rijbewijs heeft. Foto Mare Bolsius geen vijf minuten nadat de rij-examinator zijn ja-woord had gegeven, kocht ik hem. Het kon geen toeval zijn dat-ie pre- toen, daar, stond te lonken. Het Be- t «eleendje. Mijn Besteleendje. 'Dat is geen t ®o'. snoof eenieder die het ding zag. geen auto, maar een vriendje, j ^er en trager dan de gangbare model- in, met onder de motorkap een gapende t Kgte en daar helemaal onder een soort ölex-motortje. De brommers van mijn Wen waren sneller, mijn fietsende zusje ük feller op. Maar: zij hadden geen stoe- ®.geen dak, geen ruitenwissertjes. kt was liefde op het eerste gezicht. Ik zag aal afgekrabd, bijgetipt en opgepoetst, gordijntjes voor de ruiten, tapijtje achter- plantjes misschien. En een matras. kenee. geen vunzigheid, maar vrijheid. de einder tegemoet. Wherever I lay my tythats my home, zoiets. 'Zelfben ik er ügmee naar Marokko geweest', fleemde keigenaar. Maar hij nam geen afscheid ia het brikje. kvolgende dag al bleek waarom. Ape- tots reed ik een garage binnen, voor een aertje olie. De chefmonteur schudde het tofd. 'Jammer he.' Wét jammer? 'Nou, la die motor. De kleppen vliegen eruit, to hoor je toch?' Kia's Sorento: een ruig type voor een scherpe prijs. aandrijving dan af en toe wel. De vierwielaandrijving moet je in de basisversie handmatig in schakelen, en een lage over brenging heeft-ie ook. Je ver wacht niet dat zo'n constructie zich heel gerieflijk op de weg gedraagt. Dit zware, ruig ogen de type van Kia laat dus wel een paar steekjes vallen. Daar staat tegenover dat hij aanzien lijk minder kost dan zijn con currenten. De afgelopen maand zijn de aanvangsprijzen wel verhoogd, al kan de koper behalve voor diesel nu kiezen uit twee benzinemotoren. Kia, onderdeel van Hyundai, heeft met de Sorento tamelijk dicht bij de roos geschoten. Bij het merk koester je geen hoge verwachtingen als het gaat om afwerking en imago. Maar het gaat wel in rap tempo de goede kant op. Sinds juli vo rig jaar zijn er al een kleine 3.100 besteld, en de levertijd bedraagt nu ongeveer een half jaar. zich goed horen, maar is best plezierig in de omgang. Hij kan de Sorento aardig de baas, al wil hij wel wat opgepookt wor den om vlot te zijn. Jammer dat de auto trilt in stuur en schakelpook. Die pook hangt ongetwijfeld aan kabels, want de auto schakelt erg licht. De rijeigenschappen zijn niet indrukwekkend. Het stuurgedrag is aan de vage kant: onrustig, licht en tame lijk indirect ook. De Sorento is flink onderstuurd en het veer- comfort stelt teleur. De auto bonkt ook nogal, maar dat kan aan de Hankook-banden onder het geteste exemplaar liggen. Steekjes De Sorento heeft geen zelfdra gende carrosserie, maar is op een ladderchassis gebouwd. Hij staat op een starre achteras, en dat kan voor dit soort auto's heel best. In bochten helt de Kia niet overmatig over. al wringt de Kia Sorento stoer alternatief Uitrusting: vier airbags, abs, afstandbediende centrale vergrendeling, cruise control, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, lichtmetalen wielen, airco, zonnebrilhouder, inschakelbare vierwielaandrij ving met hoge en lage gearing. Motor: 2 5/140 pk viercilinder common rail turbodiesel met 320 Nm van Hyundai, 2.4/139 pk viercilinder, 3.5/195 pk V6 (beide op benzine). Lxbxh: 4.57 x 1.86 x 1.72 m. Wielbasis: 2,71 m. Draaicirkel: 11 m, Bagageruimte: 890/1 900 liter Brandstoftank: 80 liter Gewicht: 1.956 kilo Max. aanhangergew.: 2.600 kg. Verbruik: 1:10,5 (diesel) Prijs: 2.5 CRDi 30.495 euro 2.4i 16v 25.995 euro 3.5 V6 35.495 euro Conclusie: De Sorento ziet er aardig uit en is een stoer alter natief bij de luxe terreinvoertui gen, Zijn rijeigenschappen zijn niet imposant, zijn ruimte, uit rusting en prijs wel. Voor Prijs Zuinige motor Ruimte Tegen Rijgedrag Trillingen Veercomfort Score: 7 le nieuwste hit komt niet uit Amerika of Duits- aid, maar uit Zuid-Korea. De luxe terreinreus an Kia, de Sorento, verkoopt als een speer, maar "ifde auto ook zo rijdt? Laten we zeggen dat zijn rijs ons mild stemt. scheiden doet hij zich ook: hij is al te koop voor 26 mille. Er zijn terreinauto's die verfijnder zijn, maar weinig die zo groot en toch zo scherp geprijsd zijn. Binnenin valt het heel niet te gen. De Sorento krijgt zelfs vier airbags mee, en plezierige details als een zonnebrilvakje in het plafond en tal van op- bergplekjes. Het houtaccent is voor de liefhebbers. De auto, met rondom remschij ven, biedt een erg hoge instap en de hoge carrosserie veroor zaakt veel windgeruis. De zui nige common-raildiesel laat oor Rien van der Steen Koreanen heb ben hem ge noemd naar de Italiaanse stad Sorrento, zeggen l maar dan hebben ze voor set gemak maar een 'r' verge- De Kia Sorento, sinds juli jaar te koop, ziet er ver assend goed uit. Plezierige lij- er sen. Hij doet slim mee aan de age van de fabrikanten om elderige terreinreuzen op i tl asfalt te zetten. Onder is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21