D:
Sorento daagt grote jongens uit
'Jriendje met uitvliegende kleppen
O
O
Op het TT-circuit van Assen wordt op zondag 27
april het Duitse Autosport Festival gehouden.
Met audiowedstrijden. een wedstrijd wie het langste
bandenspoor op het asfalt kan trekken, slalommen en
de tweede ronde om het nationaal kampioenschap le
gaal straatracen. Het evenement is open van 09.00 tot
18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt dertien euro.
in samenwerking met AutoTrack.nl
Ferrari-vreter van Porsche
TEST
Volgende pagina: Sleutelaar moet terug in de tijd
I
De Peilstok
Concept cars zijn vaak gewaagde toe-
komstvisies van autofabrikanten. Soms
halen deze studiemodellen de showroom,
soms verdwijnen ze geruisloos. We hebben
op de website van de krant 22 hersenspin
sels van recente autoshows op een rij gezet
waar u op kunt stemmen. Welke mogen van
u zo de weg op?
i "N We kunnen tegenwoordig overal
file-informatie krijgen: via radio, gsm,
internet. Maar wat doet u met deze infor
matie? Sluit u netjes achteraan in de rij,
zoekt u onmiddellijk een alternatieve route
of belt u de afspraak af? Laat het ons weten
via de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van uw krant en
klik op 'Auto'.
Russische Renault
Renault gaat 230 miljoen euro investeren in een
nieuw model, de X90. dat over twee jaar in de
Avtoframos fabriek in Moskou gebouwd zal worden.
Avtoframos is voor 62 procent in handen van Renault,
en voor 38% van de gemeente Moskou. Er worden
straks maximaal 60.000 auto's per jaar gemaakt.
Bijna 1,5 miljoen Russen kochten vorig jaar een auto,
waarvan er 900.000 in het land gebouwd werden. De
Russische automarkt groeit met zo'n tien procent per
jaar. Populair zijn auto's onder de 10.000 euro. Er is
vraag naar moderne, maar zuinige auto's en de X90
voldoet daaraan. Die auto wordt ontwikkeld in Frank
rijk en staat op het B-platform waar ook de Clio en de
Nissan Micra het op doen. Vanaf eind volgend jaar
wordt de X90 eerst geproduceerd in de fabriek van Da
da in Roemenië.
Speed Rosmalen
Full Speed in het Autotron Rosmalen staat zaterdag
3 en zondag 4 mei bol van audiowedstrijden, car-tu
ning, shows van autobanden, bekleding, gereedschap
en demonstraties van merkenclubs.
Het evenement, dat tot nu toe Speed heette, is beide
dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs is
tien euro.
Top 10 autodiefstallen
Het afgelopen jaar was Volkswagen het meest
gestolen merk in Nederland, Het minst gesto
len werden Kia en Lada. De Opel Astra is het
meest gestolen model, gevolgd door de VW
Golf en de Mercedes E.
O
VW
[485
Opel
USE""
Mercedes
iHSHf*'
O
BMW
O
Peugeot
SP"262
O
Renault
S"255
O
Ford
MgMjj^O
O
Audi
O
Volvo
ST6
Toyota
S1"
Personenauto's
0 t/m 3 jaar
2002
1998 H
Bron: Voertuigdiefstal AVc
Meer over autodiefstal onder 'Auto' op de site van uw krant
Autosport Assen
Eigen Hondadiesel
Honda's nieuwe dieselmotor.
Honda heeft einde
lijk zijn eerste ei
gen diesel klaar. Hij
komt tegen het einde
van dit jaar onder
meer onder de klep
van de Accord.
Tot nu gebruikte Hon
da voor de Civic een
diesel van landgenoot
Isuzu. De nieuwe, zelf
ontwikkelde diesel
heet i-CTDi en de 2.2
heeft 140 pk in huis
bij een koppel van 340
Nm. Hij is opgetrokken uit aluminium, telt vier klep
pen per cilinder en maakt gebruik van common rail
techniek.
Advertentie
Test de Kia Sorento zelf bij
de Zeeuwse Kia-dealers:
Goes:
Auto Vermeulen
Pearyweg 6
Tel. 0113-561812
Terneuzen
Kia Terneuzen
'Mr. F. J Haarmanweg 4
Tel. 0115-622722
tfvertentie-exploitatie:
Aord-en Midden-Zeeland: 0118-484369;
ieuws-Vlaanderen: 0114-372770.
.mail redactie: autoredactie@wegener.nl
lijdag 28 maart 2003
De Porsche Carrera GT is in al
les een super-Porsche. Neem al
leen de prijs al: 646.485 euro
De Carrera GT heeft enorme
gaten voorin om de drie radia-
teurs en de remschijven van
voldoende koellucht te kunnen
voorzien. De in het midden ge
plaatste motor stelt de sport
wagen in staat een topsnelheid
van 330 km per uur te halen.
De 5.7 liter tiencilinder brengt
via een handgeschakelde zes-
versnellingsbak 612 pk naar de
wielen en een trekkracht van
590 Nm. De GT accelereert in
3.9 sec. van 0 naar 100 km/u.
Van 0 naar 200 km/u duurt ook
maar 9,9 sec.
Wereldprimeur in de nieuwste
Porsche is een keramische kop
pelingsplaat. Eerder presen
teerde het merk al keramische
remschijven. De keramische
koppelingsplaat is heel licht en
met 17 cm ruim twee keer zo
klein van doorsnede als een
normale koppelingsplaat. De
carrosserieconstructie bestaat
voornamelijk uit koolstofvezel-
composiet. dat alles bijeen 40
procent lichter is dan conven
tioneel materiaal.
Porsches Ferrari-vreter, de Carrera GT.
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Het Eendje leek op z'n velgen te rijden,
die rit terug. Dagenlang zaten we schou-
der-aan-schouder in de schuur totdat ik,
uiteindelijk, met de moed der wanhoop,
begon. Brommers opvoeren ging ook, dus
trok ik de steeksleutel. haalde diep adem
en begon met de eerste incisie. Boutje
voor moertje alles los, op volgorde in
doosjes en zakjes, motortje eruit, ruilmo-
tortje erin, en zie: Eendje snaterde als van
ouds.
Overal was de maanden erna het uche-
uche-toetertje te horen, want overal gin
gen we naar toe - op een zomerdag hele
maal naar Amsterdam. Slaapzakken mee,
want je weet maar nooit.
De held van het schoolplein sinds de rec
tor me aan mijn oren de klas uittrok, om
dat ik op zijn plaats geparkeerd stond.
Wow, hij heeft een Auto, mompelden de
meiden die voorheen in zwijm vielen voor
een Mobyletje. Elf meisjes kon ik meene
men, bij tegenwind drie minder...
Het ruilmotortje was het eerste in een rij,
waaronder een superzware 600cc vier-
cylinder. Deden we in een middagje. We,
want o wat had ik veel vrienden. Tot het
Eendje wegens oververhitting strandde in
Utrecht, en ik het zonder besef midden in
een voetbalwijk parkeerde. De spatborden
hingen de volgende ochtend in de lan
taarnpalen.
Heel veel auto's zijn er sindsdien geweest.
Sinds ik geen meisjes maar een gezin ver
voer, doe ik dat in zo'n Zweedse zwaarge
wicht. Ik heb nog wel eens getwijfeld, als
zo'n bakje te koop stond. Laatst zagen we
er een rijden. Junior en ik. Kijk, zei ik, een
Eendje! Eroverheen, zei hij.
Wacht maar tot-ie zijn rijbewijs heeft.
Foto Mare Bolsius
geen vijf minuten nadat de
rij-examinator zijn ja-woord
had gegeven, kocht ik hem. Het
kon geen toeval zijn dat-ie pre-
toen, daar, stond te lonken. Het Be-
t «eleendje. Mijn Besteleendje. 'Dat is geen
t ®o'. snoof eenieder die het ding zag.
geen auto, maar een vriendje,
j ^er en trager dan de gangbare model-
in, met onder de motorkap een gapende
t Kgte en daar helemaal onder een soort
ölex-motortje. De brommers van mijn
Wen waren sneller, mijn fietsende zusje
ük feller op. Maar: zij hadden geen stoe-
®.geen dak, geen ruitenwissertjes.
kt was liefde op het eerste gezicht. Ik zag
aal afgekrabd, bijgetipt en opgepoetst,
gordijntjes voor de ruiten, tapijtje achter-
plantjes misschien. En een matras.
kenee. geen vunzigheid, maar vrijheid.
de einder tegemoet. Wherever I lay my
tythats my home, zoiets. 'Zelfben ik er
ügmee naar Marokko geweest', fleemde
keigenaar. Maar hij nam geen afscheid
ia het brikje.
kvolgende dag al bleek waarom. Ape-
tots reed ik een garage binnen, voor een
aertje olie. De chefmonteur schudde het
tofd. 'Jammer he.' Wét jammer? 'Nou,
la die motor. De kleppen vliegen eruit,
to hoor je toch?'
Kia's Sorento: een ruig type voor een scherpe prijs.
aandrijving dan af en toe wel.
De vierwielaandrijving moet je
in de basisversie handmatig in
schakelen, en een lage over
brenging heeft-ie ook. Je ver
wacht niet dat zo'n constructie
zich heel gerieflijk op de weg
gedraagt. Dit zware, ruig ogen
de type van Kia laat dus wel
een paar steekjes vallen. Daar
staat tegenover dat hij aanzien
lijk minder kost dan zijn con
currenten. De afgelopen
maand zijn de aanvangsprijzen
wel verhoogd, al kan de koper
behalve voor diesel nu kiezen
uit twee benzinemotoren.
Kia, onderdeel van Hyundai,
heeft met de Sorento tamelijk
dicht bij de roos geschoten. Bij
het merk koester je geen hoge
verwachtingen als het gaat om
afwerking en imago.
Maar het gaat wel in rap tempo
de goede kant op. Sinds juli vo
rig jaar zijn er al een kleine
3.100 besteld, en de levertijd
bedraagt nu ongeveer een half
jaar.
zich goed horen, maar is best
plezierig in de omgang. Hij kan
de Sorento aardig de baas, al
wil hij wel wat opgepookt wor
den om vlot te zijn.
Jammer dat de auto trilt in
stuur en schakelpook. Die
pook hangt ongetwijfeld aan
kabels, want de auto schakelt
erg licht. De rijeigenschappen
zijn niet indrukwekkend. Het
stuurgedrag is aan de vage
kant: onrustig, licht en tame
lijk indirect ook. De Sorento is
flink onderstuurd en het veer-
comfort stelt teleur. De auto
bonkt ook nogal, maar dat kan
aan de Hankook-banden onder
het geteste exemplaar liggen.
Steekjes
De Sorento heeft geen zelfdra
gende carrosserie, maar is op
een ladderchassis gebouwd. Hij
staat op een starre achteras, en
dat kan voor dit soort auto's
heel best.
In bochten helt de Kia niet
overmatig over. al wringt de
Kia Sorento stoer alternatief
Uitrusting: vier airbags, abs,
afstandbediende centrale
vergrendeling, cruise control,
elektrisch bediende zijruiten en
buitenspiegels, lichtmetalen
wielen, airco, zonnebrilhouder,
inschakelbare vierwielaandrij
ving met hoge en lage gearing.
Motor: 2 5/140 pk viercilinder
common rail turbodiesel met
320 Nm van Hyundai,
2.4/139 pk viercilinder, 3.5/195
pk V6 (beide op benzine).
Lxbxh: 4.57 x 1.86 x 1.72 m.
Wielbasis: 2,71 m.
Draaicirkel: 11 m,
Bagageruimte: 890/1 900 liter
Brandstoftank: 80 liter
Gewicht: 1.956 kilo
Max. aanhangergew.: 2.600 kg.
Verbruik: 1:10,5 (diesel)
Prijs: 2.5 CRDi 30.495 euro
2.4i 16v 25.995 euro
3.5 V6 35.495 euro
Conclusie: De Sorento ziet er
aardig uit en is een stoer alter
natief bij de luxe terreinvoertui
gen, Zijn rijeigenschappen zijn
niet imposant, zijn ruimte, uit
rusting en prijs wel.
Voor
Prijs
Zuinige motor
Ruimte
Tegen
Rijgedrag
Trillingen
Veercomfort
Score: 7
le nieuwste hit komt niet uit Amerika of Duits-
aid, maar uit Zuid-Korea. De luxe terreinreus
an Kia, de Sorento, verkoopt als een speer, maar
"ifde auto ook zo rijdt? Laten we zeggen dat zijn
rijs ons mild stemt.
scheiden doet hij zich ook: hij
is al te koop voor 26 mille. Er
zijn terreinauto's die verfijnder
zijn, maar weinig die zo groot
en toch zo scherp geprijsd zijn.
Binnenin valt het heel niet te
gen. De Sorento krijgt zelfs
vier airbags mee, en plezierige
details als een zonnebrilvakje
in het plafond en tal van op-
bergplekjes. Het houtaccent is
voor de liefhebbers.
De auto, met rondom remschij
ven, biedt een erg hoge instap
en de hoge carrosserie veroor
zaakt veel windgeruis. De zui
nige common-raildiesel laat
oor Rien van der Steen
Koreanen heb
ben hem ge
noemd naar de
Italiaanse stad
Sorrento, zeggen
l maar dan hebben ze voor
set gemak maar een 'r' verge-
De Kia Sorento, sinds juli
jaar te koop, ziet er ver
assend goed uit. Plezierige lij-
er sen. Hij doet slim mee aan de
age van de fabrikanten om
elderige terreinreuzen op
i tl asfalt te zetten. Onder
is