nreld voor
veiliger
Koewacht
Alleen deze week duizenden
artikelen superlaag geprijsd
oederenspoor
angs A58 stuit
Dp hoge kosten
Molen van Van Jole heeft kap terug
PZC
Greenpeace betaalt voor actie bij Dow
VANAF DINSDAG 25 MAART TOT EN MET ZATERDAG 29 MAART
15
anpak Nieuw straat
Carnaval in
errebroek
Asielzoekers niet op straat
Groen licht voor Rietlanden II
Drankrijders raken rijbewijs kwijt
Beroep overlast zilvermeeuwen
Ij
lExtral
Grabbel Voordeel
Altijd prijs!
Grabbel ook meteen
tot 100% voordeel op je
volgende aankoop.
Verrassend. ..C&A
Let op 't speciale
VVV actielabel
woensdag 26 maart 2003
[OEWACHT - De gemeente
geuzen krijgt een subsidie
nn 200.000 euro voor het ver-
iersveiliger maken van de
Seuwstraat in Koewacht.
[ei name het kruispunt Nieuw-
tt-Emmabaan wordt aan
past. Dat is al lang een doorn
ja het oog van de Koewachtse
(volking. De wegen liggen er in
vorm van een driehoek en
jxir de bebouwing ontstaan er
/erzichtelijke situaties De
bewachtse dorpsraad heeft
ader al bij de gemeente aange-
op maatregelen om de
skeersveiligheid te verbete-
lesubsidie wordt beschikbaar
iteld door het rijk en via de
ivincie doorgesluisd. „De
subsidie dekt maar een kwart
de totale kosten", zegt wet-
iïRREBROEK (B) - De Flip-
m Verrebroek, nabij de
tnsplaats Kieldrecht, vieren
amend weekeinde carnaval,
tiditioneel zijn ook Zeeuws-
bamse wagenbouwers pre-
it in de optocht. Zaterdag
pnt om 14.00 uur in het ont-
Ktingscentrum het kinder-
maval. Zondag is er om 13.00
een receptie op het gemeen-
uis, waarna om 143 0 uur een
rote carnavalsstoet door de
raten van Verrebroek trekt,
iet zottenfeest wordt voortge-
tetin de plaatselijke horecage-
tgenheden.
houder J. van Schaik. „Dus de
gemeente moet zelf nog zo'n
600.000 euro bij leggen.
De aanpak van de Nieuwstraat
in Koewacht was al toegezegd
door het gemeentebestuur van
de voormalige gemeente Axel.
Van Schaik stelt dat in ieder ge
val dit jaar de voorbereidingen
beginnen en dat het karwei ook
wordt aanbesteed. „Als alles
meezit kan er ook daadwerke
lijk met de werkzaamheden
worden begonnen", aldus de
wethouder.
Vrachtwagens
Het plan van aanpak richt zich
vooral op het veiliger maken
van de straat. „Vooral op het
laatste stuk van de Nieuwstraat
richting Belgische grens is over
last van vrachtauto's Dat ge
deelte is nogal smal. Veel
vrachtverkeer van en naar de
Expres weg gebruikt de Nieuw
straat als sluiproute." De ge
meente wil in de nieuwe situatie
het vrachtverkeer zoveel moge
lijk weren. „Met uitzondering
van plaatselijk verkeer natuur
lijk", zegt Van Schaik.
Een panklaar plan voor de aan
passing van de Nieuwstraat is er
nog niet. „We willen eerst samen
met de bewoners en de dorps
raad brainstormen."
Een andere wens van de dorps
raad, een vrij liggend fietspad
van Koewacht tot aan de Bonte
Koe, zit er volgens Van Schaik
niet meteen in De route omvat
delen die van de gemeente, de
provincie en het waterschap
zijn. „Zo'n project moet uiter
aard afgewogen worden tegen
het geheel van wensen in de ge
meente. En dan kun je je afvra
gen of dat fietspad de hoogste
prioriteit scoort."
Met een hoogwerker wordt de staart van de molen weer op de oude plaats gebracht.
doorWim Kooyman
door Sheila van Doorsselaer
KUITAART - Molen Vogelzicht in Kuitaart
is weer het aloude baken van het dorp. Na
bijna twee jaar restauratiewerkzaamhe
den, veel langer dan voorzien, heeft de mo-
lenstomp gisteren een volledig gerestau
reerde kap, een nieuwe staart en nieuwe
wieken gekregen.
De uit 1865 daterende grondzeiler, type bo
venkruier (de enige in zijn soort in Zeeuws-
Vlaanderen) wordt al vier generaties, sinds
de bouw, bemalen door de familie Van Jole
Na jaren van lapwerk kon een grootscheep
se restauratie niet langer worden uitgesteld
en na ettelijke jaren van onderhandelen met
de toenmalige gemeente Hontenisse was het
eind mei 2001 zover. De kap ging eraf. De
molen bleef bijna twee jaar onthoofd op het
terrein liggen zodat de firma Joh. Hoefkens
uit Middelburg er op de grond aan kon wer
ken. Ook werden voor de in de volksmond
liefkozend genoemde Mole(n) van Van Jole
nieuwe wieken gemaakt en een nieuwe
staartDe restauratie liep ruim een j aar ver
traging op doordat de gespecialiseerde fir
ma Hoefkens het druk had met diverse op
drachten in den lande. „Maar het was zeker
de moeite waard om te wachten", zegt mole
naarszoon Th. van Jole.
Stipt om negen uur gisterochtend werd de
kap, opgeschilderd in de originele kleuren
rood, groen en geel, met een telescoopkraan
de hoogte in getildPrecies een half uur later
was de klus geklaard. Een precisiewerkje,
want de kap moest precies in de rails passen
omdat de kap naar de wind moet kunnen
draaien. Nadat de staart was bevestigd, wa
ren de wieken aan de beurt. Het inpassen
van de wieken is te vergelijken met een
draad die door het oogje van een naald
moet, maar ook dat ging goed. Aan het eind
van de middag had Kuitaart de molen terug
in vol ornaat. Als ook het binnenwerk is op
geknapt, kan de molen weer draaien.
Bijzonder aan de Molen van Van Jole is de
maalderijeen petroleummotor uit 1904 van
machinefabriek A Dekker uit Roosendaal,
die ervoor zorgt dat de molen ook zonder
een zuchtje wind graan kan malen. De
maalderij staat op het molenerfverbonden
met een smalspoor; Kuitaart is de enige Ne
derlandse plaats waar de maalderij en de
molen bij elkaar staan. De bovenkruier
stond al op de Monumentenlijst, de maalde
rij is er later bijgeschreven zodat hier ook
rijkssubsidie voor kan worden ontvangen.
De maalderij moet ook helemaal worden ge
restaureerd zodat de petroleummotor weer
kan werken. De officiële opening van molen
en maalderij is rond het voorjaar van vol
gend jaar, pas als alles letterlijk gesmeerd
loopt. Met de restauratie was een bedrag
van zo'n 240.000 euro gemoeid, voor het
grootste gedeelte bijeengesprokkeld door
subsidies. De molen en de maalderij worden
in de toekomst opengesteld voor het publiek
voor educatieve doeleinden.
SLUISKIL - Vluchtelingen die nog in de asielprocedure zit
ten, komen bij het opdoeken van het asielzoekerscentrum in
Sluiskil niet op straat te staan W. de Boer van het Centraal
Orgaan opvang Asielzoekers (COA), cluster Zeeland, bena
drukt dat naar aanleiding van de berichtgeving over de op
vang van vluchtelingen na sluiting van Sluiskil. „Asielzoe
kers die nog in de procedure zitten hebben recht op opvang.
Zij worden bij sluiting van de opvang in Sluiskil elders onder
gebracht." Ze wijst er op dat het inderdaad een andere zaak
wordt als het gaat om vluchtelingen die zijn uitgeprocedeerd.
Die hebben geen recht meer op opvang. Op dit moment wor
den ze gedoogd in het centrum in Sluiskil, maar bij sluiting
komen die vluchtelingen wel op straat te staan. „Het COA
mag deze mensen dan geen opvang meer verlenen." Om te
voorkomen dat ze dakloos op straat zwerven wil de gemeente
Terneuzen uitgeprocedeerde asielzoekers onderdak bieden.
Het gaat dan om die vluchtelingen die wegens allerlei om
standigheden niet kunnen worden teruggestuurd naar hun
land van herkomst.
TERNEUZEN - De provincie heeft het licht op groen gezet
voor woonwijk Rietlanden II in het plan Ohtene-Zuid in Ter-
neuzen Gedeputeerde Staten besloten gisteren de benodigde
verklaring van geen bezwaar af te geven. Daarmee is de weg
geëffend voor Projectbouw Zeeland om vijfendertig exclusie
ve woonkavels in het gebied te realiseren De huizen worden
gebouwd op een stuk grond dat nu nog een agrarische bestem
ming heeft. Door de verklaring van geen bezwaar wordt wo
ningbouw planologisch mogelijk.
CADZAND - Een 35-jarige automobilist uit de gemeente
Sluis moest maandagavond op de Erasmusweg zijn rijbewijs
inleveren omdat hij beschonken achter het stuur zat. De
blaastest mislukte tot twee keer toe, daarna werd de bloed
proef afgenomen
Een 35-jarige automobilist uit Terneuzen moest in de nacht
van maandag op dinsdag op de A58 ter hoogte van Goes zijn
rijbewijs inleveren voor rijden onder invloed. De automobi
list trok de aandacht van agenten toen hij plotseling naar
links stuurde op het moment dat hij door de surveillanceauto
werd gepasseerd. Uit de blaastest bleek dat hij ruim 3,5 maal
de toegestane hoeveelheid had gedronken.
MIDDELBURG - De provincie gaat bij de Raad van State in
beroep tegen een uitspraak van de Middelburgse rechtbank
over het bestrijden van zilvermeeuwen door potgrondprodu
cent ASB Greenworld in Nieuwdorp. De rechtbank vindt dat
het bedrijf de gevraagde vergunning moet krijgen om zilver
meeuwen weg te jagen, te vangen of te doden door het inzetten
van jachtvogels. De zilvermeeuwen zijn een risico voor de
volksgezondheid, vindt ASB Greenworld, omdat ze in het af
val van het OLAZ pikken en daardoor bacteriën kunnen ver
spreiden Die kunnen in de potgrond terecht komen die het
bedrijf, 150 meter bij OLAZ vandaan, maakt.
Volgens de provincie is een besmetting nog niet voorgekomen
Ook kan het bedrijf eventueel vervuilde zakken potgrond rei
nigen voordat ze worden verkocht. Zilvermeeuwen behoren
bovendien tot de beschermde inheemse diersoorten. De Mid
delburgse rechtbank vindt echter dat de vergunning gegeven
moet worden om gevaar voor de volksgezondheid te voorko
men.
por Ben Jansen
)ES - Een goederenspoor
ngs de A58 in de gemeenten
«s en Kapelle is duur en
meilijk in te passen. De kosten
[dragen - afhankelijk van de
«ntueel te kiezen variant - 275
300 miljoen. De duurste va
at (een goederenspoor ten
iden van de autosnelweg)
«rsnijdt gebied met de status
itionaal Landschap; de goed-
>P«re(ten noorden van de A58)
wrt uit het oogpunt van vei-
Steid, geluid en trillingen be-
ïkingen op in verband met
«komstige woningbouw.
blijkt uit een onderzoek dat
provincie en havenschap
—and Seaports hebben laten
ïvoeren. In de discussie over
(Westerschelde Containerter-
-al (WCT) is twee jaar gele
st de suggestie geopperd de
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
<530 AC TERNEUZEN
Tel: (0115) 645769
fax:(0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Conny van Gremberghe
öief)
Wout Bareman
Raymond de Frel
'tené Hoonhorst
jené van Stee
mts Bakker (sport)
kudeloo 16
«tbus62
i60AB HULST
Jel'(0114) 372776
;ax: (0114) 372771
pmail: redhulst@pzc.nl
^eila van Doorsselaer
JNTRALE REDACTIE
?°stsouburgseweg 10
Postbus 18
J380 AA VLISSINGEN
[et (0118) 484000
gp (0118) 470102
•■•mail: redactie@pzc.nl
NTERNET
•"w.pzc.nl
lil: web@pzc.nl
groei van het goederenvervoer
per spoor niet op te vangen op de
bestaande spoorlijn Vlissingen-
Bergen op Zoom, maar een spe
ciale goederenspoorlijn bij de
A58 aan te leggen. Dat zou een
oplossing kunnen zijn voor de
gevreesde leefbaarheidsproble-
men in de woongebieden aan de
spoorlijn door de toename van
het aantal goederentreinen.
In het onderzoek is de mogelijk
heid uitgewerkt van een goede
renspoor dat even ten oosten
van Lewedorp aftakt van de be
staande spoorlijn en vlak voor
de brug over het kanaal door
Zuid-Beveland er weer op aan
sluit. Daarbij is ervan uitgegaan
dat het nieuwe goederenspoor
pal ten noorden en pal ten zui
den van de A58 kan worden ge
legd Geen van beide varianten
is ideaal. De noordelijke scoort
wat natuur en landschap betreft
beter dan de zuidelijke. Een
goederenspoor aan de zuidkant
van de A58 is het gunstigst als
het gaat om veiligheidgeluid en
trillingen.
Stationsbuurt
In de gemeente Reimerswaal is
gekeken naar een verlegging
van het bestaande spoor in
noordelijke richting om Krab-
bendijke en Stationsbuurt te
ontlasten. Nadelen hiervan zijn'
een nieuwe doorsnijding van
het landschap, toename van
overlast voor de Roelshoek bij
Krabbendijke, geluidshinder
voor het Vogel- en Habitatricht-
lijngebied ten noorden van
Kruiningen en Stationsbuurt
Bovendien komen de stations
van Krabbendijke en Rilland
dan verder van de dorpen te lig
gen. De kosten van deze moge
lijk worden op 125 miljoen euro
geschat.
De totale kosten van een specia
le goederenspoorlijn aan de
westkant van het kanaal door
Zuid-Beveland en verlegging
van de bestaande spoorlijn aan
de oostkant komen op 400 tot
425 miljoen euro.
Ter vergelijking de aanleg en
inrichting van de WCT zelf
wordt op 500 miljoen euro ge
raamd. Voor maatregelen om
geluids- en trillingsoverlast
door toename van het goederen
vervoer per spoor te voorkomen
is tot nu toe 7,3 miljoen euro be
schikbaar.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Greenpeace
heeft aan het Openbaar Minis
terie in Middelburg een boete
van 4725 euro betaald voor de
protestactie bij Dow Chemical
in Terneuzen, waar 21 milieuac
tivisten het bevel van de politie
hadden genegeerd om het be
drijfsterrein te verlaten.
De actievoerders uit Amster
dam, Nijmegen, Leiden, Den
Haag en Groningen werden 7 ja
nuari door leden van de Mobiele
Eenheid opgepakt toen ze gif
vaten voor de ingang van het
hoofdkantoor van het chemie
bedrijf wilden neerzetten en
weigerden te vertrekken. De af-
valvaten waren afkomstig van
de giframp in het Indiase
Bhopal, achttien jaar geleden.
Greenpeace stelt de chemiegi-
gant aansprakelijk voor de ge
volgen van de giframp in de
voormalige bestrijdingsmidde-
lenfabriek van Union Carbide,
het bedrijf werd twee jaar gele
den door Dow overgenomen
De actievoerders kozen Dow
Terneuzen als doelwit, omdat ze
ervan overtuigd zijn dat de
grootste buitenlandse vestiging
druk kan uitoefenen op het
hoofdkantoor in Amerika, ow
vindt echter dat het geen enkele
juridische, financiële of morele
verplichting heeft om de giftige
grond in Bhopal te saneren en
medische hulp te bieden aan de
omwonenden, die nog steeds de
gevolgen van de giframp onder
vinden. Het bedrijf wil alleen op
'humanitaire basis' helpen.
De actie van Greenpeace begon
met het vervoeren van 250 kilo
giftig afval van de ramp in
Bhopal over de Westerschelde
naar het Terneuzense chemie
bedrijf.
Twee schepen van de waterpoli-
tie belemmerden dat het actie
schip in de haven bij Dow aan
legde. De tonnen gif werden
vervolgens met busjes van de
oude veerhaven naar het Dow-
hoofdkantoor gereden. Daar
greep de politie in en kregen de
actievoerders en dagvaarding
mee. De verdachten betaalden
elk 225 euro boete.
Advertentie
Vbtt a ss e n d Vo o r
(III Vijfdaagse (Vty
OA