nreld voor veiliger Koewacht Alleen deze week duizenden artikelen superlaag geprijsd oederenspoor angs A58 stuit Dp hoge kosten Molen van Van Jole heeft kap terug PZC Greenpeace betaalt voor actie bij Dow VANAF DINSDAG 25 MAART TOT EN MET ZATERDAG 29 MAART 15 anpak Nieuw straat Carnaval in errebroek Asielzoekers niet op straat Groen licht voor Rietlanden II Drankrijders raken rijbewijs kwijt Beroep overlast zilvermeeuwen Ij lExtral Grabbel Voordeel Altijd prijs! Grabbel ook meteen tot 100% voordeel op je volgende aankoop. Verrassend. ..C&A Let op 't speciale VVV actielabel woensdag 26 maart 2003 [OEWACHT - De gemeente geuzen krijgt een subsidie nn 200.000 euro voor het ver- iersveiliger maken van de Seuwstraat in Koewacht. [ei name het kruispunt Nieuw- tt-Emmabaan wordt aan past. Dat is al lang een doorn ja het oog van de Koewachtse (volking. De wegen liggen er in vorm van een driehoek en jxir de bebouwing ontstaan er /erzichtelijke situaties De bewachtse dorpsraad heeft ader al bij de gemeente aange- op maatregelen om de skeersveiligheid te verbete- lesubsidie wordt beschikbaar iteld door het rijk en via de ivincie doorgesluisd. „De subsidie dekt maar een kwart de totale kosten", zegt wet- iïRREBROEK (B) - De Flip- m Verrebroek, nabij de tnsplaats Kieldrecht, vieren amend weekeinde carnaval, tiditioneel zijn ook Zeeuws- bamse wagenbouwers pre- it in de optocht. Zaterdag pnt om 14.00 uur in het ont- Ktingscentrum het kinder- maval. Zondag is er om 13.00 een receptie op het gemeen- uis, waarna om 143 0 uur een rote carnavalsstoet door de raten van Verrebroek trekt, iet zottenfeest wordt voortge- tetin de plaatselijke horecage- tgenheden. houder J. van Schaik. „Dus de gemeente moet zelf nog zo'n 600.000 euro bij leggen. De aanpak van de Nieuwstraat in Koewacht was al toegezegd door het gemeentebestuur van de voormalige gemeente Axel. Van Schaik stelt dat in ieder ge val dit jaar de voorbereidingen beginnen en dat het karwei ook wordt aanbesteed. „Als alles meezit kan er ook daadwerke lijk met de werkzaamheden worden begonnen", aldus de wethouder. Vrachtwagens Het plan van aanpak richt zich vooral op het veiliger maken van de straat. „Vooral op het laatste stuk van de Nieuwstraat richting Belgische grens is over last van vrachtauto's Dat ge deelte is nogal smal. Veel vrachtverkeer van en naar de Expres weg gebruikt de Nieuw straat als sluiproute." De ge meente wil in de nieuwe situatie het vrachtverkeer zoveel moge lijk weren. „Met uitzondering van plaatselijk verkeer natuur lijk", zegt Van Schaik. Een panklaar plan voor de aan passing van de Nieuwstraat is er nog niet. „We willen eerst samen met de bewoners en de dorps raad brainstormen." Een andere wens van de dorps raad, een vrij liggend fietspad van Koewacht tot aan de Bonte Koe, zit er volgens Van Schaik niet meteen in De route omvat delen die van de gemeente, de provincie en het waterschap zijn. „Zo'n project moet uiter aard afgewogen worden tegen het geheel van wensen in de ge meente. En dan kun je je afvra gen of dat fietspad de hoogste prioriteit scoort." Met een hoogwerker wordt de staart van de molen weer op de oude plaats gebracht. doorWim Kooyman door Sheila van Doorsselaer KUITAART - Molen Vogelzicht in Kuitaart is weer het aloude baken van het dorp. Na bijna twee jaar restauratiewerkzaamhe den, veel langer dan voorzien, heeft de mo- lenstomp gisteren een volledig gerestau reerde kap, een nieuwe staart en nieuwe wieken gekregen. De uit 1865 daterende grondzeiler, type bo venkruier (de enige in zijn soort in Zeeuws- Vlaanderen) wordt al vier generaties, sinds de bouw, bemalen door de familie Van Jole Na jaren van lapwerk kon een grootscheep se restauratie niet langer worden uitgesteld en na ettelijke jaren van onderhandelen met de toenmalige gemeente Hontenisse was het eind mei 2001 zover. De kap ging eraf. De molen bleef bijna twee jaar onthoofd op het terrein liggen zodat de firma Joh. Hoefkens uit Middelburg er op de grond aan kon wer ken. Ook werden voor de in de volksmond liefkozend genoemde Mole(n) van Van Jole nieuwe wieken gemaakt en een nieuwe staartDe restauratie liep ruim een j aar ver traging op doordat de gespecialiseerde fir ma Hoefkens het druk had met diverse op drachten in den lande. „Maar het was zeker de moeite waard om te wachten", zegt mole naarszoon Th. van Jole. Stipt om negen uur gisterochtend werd de kap, opgeschilderd in de originele kleuren rood, groen en geel, met een telescoopkraan de hoogte in getildPrecies een half uur later was de klus geklaard. Een precisiewerkje, want de kap moest precies in de rails passen omdat de kap naar de wind moet kunnen draaien. Nadat de staart was bevestigd, wa ren de wieken aan de beurt. Het inpassen van de wieken is te vergelijken met een draad die door het oogje van een naald moet, maar ook dat ging goed. Aan het eind van de middag had Kuitaart de molen terug in vol ornaat. Als ook het binnenwerk is op geknapt, kan de molen weer draaien. Bijzonder aan de Molen van Van Jole is de maalderijeen petroleummotor uit 1904 van machinefabriek A Dekker uit Roosendaal, die ervoor zorgt dat de molen ook zonder een zuchtje wind graan kan malen. De maalderij staat op het molenerfverbonden met een smalspoor; Kuitaart is de enige Ne derlandse plaats waar de maalderij en de molen bij elkaar staan. De bovenkruier stond al op de Monumentenlijst, de maalde rij is er later bijgeschreven zodat hier ook rijkssubsidie voor kan worden ontvangen. De maalderij moet ook helemaal worden ge restaureerd zodat de petroleummotor weer kan werken. De officiële opening van molen en maalderij is rond het voorjaar van vol gend jaar, pas als alles letterlijk gesmeerd loopt. Met de restauratie was een bedrag van zo'n 240.000 euro gemoeid, voor het grootste gedeelte bijeengesprokkeld door subsidies. De molen en de maalderij worden in de toekomst opengesteld voor het publiek voor educatieve doeleinden. SLUISKIL - Vluchtelingen die nog in de asielprocedure zit ten, komen bij het opdoeken van het asielzoekerscentrum in Sluiskil niet op straat te staan W. de Boer van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), cluster Zeeland, bena drukt dat naar aanleiding van de berichtgeving over de op vang van vluchtelingen na sluiting van Sluiskil. „Asielzoe kers die nog in de procedure zitten hebben recht op opvang. Zij worden bij sluiting van de opvang in Sluiskil elders onder gebracht." Ze wijst er op dat het inderdaad een andere zaak wordt als het gaat om vluchtelingen die zijn uitgeprocedeerd. Die hebben geen recht meer op opvang. Op dit moment wor den ze gedoogd in het centrum in Sluiskil, maar bij sluiting komen die vluchtelingen wel op straat te staan. „Het COA mag deze mensen dan geen opvang meer verlenen." Om te voorkomen dat ze dakloos op straat zwerven wil de gemeente Terneuzen uitgeprocedeerde asielzoekers onderdak bieden. Het gaat dan om die vluchtelingen die wegens allerlei om standigheden niet kunnen worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. TERNEUZEN - De provincie heeft het licht op groen gezet voor woonwijk Rietlanden II in het plan Ohtene-Zuid in Ter- neuzen Gedeputeerde Staten besloten gisteren de benodigde verklaring van geen bezwaar af te geven. Daarmee is de weg geëffend voor Projectbouw Zeeland om vijfendertig exclusie ve woonkavels in het gebied te realiseren De huizen worden gebouwd op een stuk grond dat nu nog een agrarische bestem ming heeft. Door de verklaring van geen bezwaar wordt wo ningbouw planologisch mogelijk. CADZAND - Een 35-jarige automobilist uit de gemeente Sluis moest maandagavond op de Erasmusweg zijn rijbewijs inleveren omdat hij beschonken achter het stuur zat. De blaastest mislukte tot twee keer toe, daarna werd de bloed proef afgenomen Een 35-jarige automobilist uit Terneuzen moest in de nacht van maandag op dinsdag op de A58 ter hoogte van Goes zijn rijbewijs inleveren voor rijden onder invloed. De automobi list trok de aandacht van agenten toen hij plotseling naar links stuurde op het moment dat hij door de surveillanceauto werd gepasseerd. Uit de blaastest bleek dat hij ruim 3,5 maal de toegestane hoeveelheid had gedronken. MIDDELBURG - De provincie gaat bij de Raad van State in beroep tegen een uitspraak van de Middelburgse rechtbank over het bestrijden van zilvermeeuwen door potgrondprodu cent ASB Greenworld in Nieuwdorp. De rechtbank vindt dat het bedrijf de gevraagde vergunning moet krijgen om zilver meeuwen weg te jagen, te vangen of te doden door het inzetten van jachtvogels. De zilvermeeuwen zijn een risico voor de volksgezondheid, vindt ASB Greenworld, omdat ze in het af val van het OLAZ pikken en daardoor bacteriën kunnen ver spreiden Die kunnen in de potgrond terecht komen die het bedrijf, 150 meter bij OLAZ vandaan, maakt. Volgens de provincie is een besmetting nog niet voorgekomen Ook kan het bedrijf eventueel vervuilde zakken potgrond rei nigen voordat ze worden verkocht. Zilvermeeuwen behoren bovendien tot de beschermde inheemse diersoorten. De Mid delburgse rechtbank vindt echter dat de vergunning gegeven moet worden om gevaar voor de volksgezondheid te voorko men. por Ben Jansen )ES - Een goederenspoor ngs de A58 in de gemeenten «s en Kapelle is duur en meilijk in te passen. De kosten [dragen - afhankelijk van de «ntueel te kiezen variant - 275 300 miljoen. De duurste va at (een goederenspoor ten iden van de autosnelweg) «rsnijdt gebied met de status itionaal Landschap; de goed- >P«re(ten noorden van de A58) wrt uit het oogpunt van vei- Steid, geluid en trillingen be- ïkingen op in verband met «komstige woningbouw. blijkt uit een onderzoek dat provincie en havenschap —and Seaports hebben laten ïvoeren. In de discussie over (Westerschelde Containerter- -al (WCT) is twee jaar gele st de suggestie geopperd de REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 <530 AC TERNEUZEN Tel: (0115) 645769 fax:(0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Conny van Gremberghe öief) Wout Bareman Raymond de Frel 'tené Hoonhorst jené van Stee mts Bakker (sport) kudeloo 16 «tbus62 i60AB HULST Jel'(0114) 372776 ;ax: (0114) 372771 pmail: redhulst@pzc.nl ^eila van Doorsselaer JNTRALE REDACTIE ?°stsouburgseweg 10 Postbus 18 J380 AA VLISSINGEN [et (0118) 484000 gp (0118) 470102 •■•mail: redactie@pzc.nl NTERNET •"w.pzc.nl lil: web@pzc.nl groei van het goederenvervoer per spoor niet op te vangen op de bestaande spoorlijn Vlissingen- Bergen op Zoom, maar een spe ciale goederenspoorlijn bij de A58 aan te leggen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de gevreesde leefbaarheidsproble- men in de woongebieden aan de spoorlijn door de toename van het aantal goederentreinen. In het onderzoek is de mogelijk heid uitgewerkt van een goede renspoor dat even ten oosten van Lewedorp aftakt van de be staande spoorlijn en vlak voor de brug over het kanaal door Zuid-Beveland er weer op aan sluit. Daarbij is ervan uitgegaan dat het nieuwe goederenspoor pal ten noorden en pal ten zui den van de A58 kan worden ge legd Geen van beide varianten is ideaal. De noordelijke scoort wat natuur en landschap betreft beter dan de zuidelijke. Een goederenspoor aan de zuidkant van de A58 is het gunstigst als het gaat om veiligheidgeluid en trillingen. Stationsbuurt In de gemeente Reimerswaal is gekeken naar een verlegging van het bestaande spoor in noordelijke richting om Krab- bendijke en Stationsbuurt te ontlasten. Nadelen hiervan zijn' een nieuwe doorsnijding van het landschap, toename van overlast voor de Roelshoek bij Krabbendijke, geluidshinder voor het Vogel- en Habitatricht- lijngebied ten noorden van Kruiningen en Stationsbuurt Bovendien komen de stations van Krabbendijke en Rilland dan verder van de dorpen te lig gen. De kosten van deze moge lijk worden op 125 miljoen euro geschat. De totale kosten van een specia le goederenspoorlijn aan de westkant van het kanaal door Zuid-Beveland en verlegging van de bestaande spoorlijn aan de oostkant komen op 400 tot 425 miljoen euro. Ter vergelijking de aanleg en inrichting van de WCT zelf wordt op 500 miljoen euro ge raamd. Voor maatregelen om geluids- en trillingsoverlast door toename van het goederen vervoer per spoor te voorkomen is tot nu toe 7,3 miljoen euro be schikbaar. door Aector Dooms MIDDELBURG - Greenpeace heeft aan het Openbaar Minis terie in Middelburg een boete van 4725 euro betaald voor de protestactie bij Dow Chemical in Terneuzen, waar 21 milieuac tivisten het bevel van de politie hadden genegeerd om het be drijfsterrein te verlaten. De actievoerders uit Amster dam, Nijmegen, Leiden, Den Haag en Groningen werden 7 ja nuari door leden van de Mobiele Eenheid opgepakt toen ze gif vaten voor de ingang van het hoofdkantoor van het chemie bedrijf wilden neerzetten en weigerden te vertrekken. De af- valvaten waren afkomstig van de giframp in het Indiase Bhopal, achttien jaar geleden. Greenpeace stelt de chemiegi- gant aansprakelijk voor de ge volgen van de giframp in de voormalige bestrijdingsmidde- lenfabriek van Union Carbide, het bedrijf werd twee jaar gele den door Dow overgenomen De actievoerders kozen Dow Terneuzen als doelwit, omdat ze ervan overtuigd zijn dat de grootste buitenlandse vestiging druk kan uitoefenen op het hoofdkantoor in Amerika, ow vindt echter dat het geen enkele juridische, financiële of morele verplichting heeft om de giftige grond in Bhopal te saneren en medische hulp te bieden aan de omwonenden, die nog steeds de gevolgen van de giframp onder vinden. Het bedrijf wil alleen op 'humanitaire basis' helpen. De actie van Greenpeace begon met het vervoeren van 250 kilo giftig afval van de ramp in Bhopal over de Westerschelde naar het Terneuzense chemie bedrijf. Twee schepen van de waterpoli- tie belemmerden dat het actie schip in de haven bij Dow aan legde. De tonnen gif werden vervolgens met busjes van de oude veerhaven naar het Dow- hoofdkantoor gereden. Daar greep de politie in en kregen de actievoerders en dagvaarding mee. De verdachten betaalden elk 225 euro boete. Advertentie Vbtt a ss e n d Vo o r (III Vijfdaagse (Vty OA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 47