VD wil uitstel
)arkeerheffing
Actie
PZC
Stad en Lande op de
bres voor het kruithuisje
13
\nttek
«n u
Achteraf toch vergunning voor
aanleg vijver in Burgh-Haamstede
Gemeente beperkt
schade vonnis voor
minicampings
Dé Beurs
voor
Goederenspoorlijn langs A58 erg duur
'rovincie ziet kassen
iefst in Kanaalzone
I
Kreeft met eitjes krijgt
gaatje in haar staart
ractie heroverweegt voorstel transferium
|8,29 en 30 maart
T?
0800 - 0231 231 (GRATIS)
zeeuwse almanak
Perronwachter
zc
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
woensdag 26 maart 2003
irAli Pankow
ffllKZEE - De VVD-fractie
gemeenteraad van Schou-
i-Duiveland wil de parkeer-
voor het transferium in
e toch maar liever uit-
tot in elk geval 2004.
liberalen lanceren dat plan
initiatiefvoorstel voor de
idsvergadering donderdag 27
art. De WD-fractie erkent
reacties uit de samenleving
het dagelijks gemeente-
r aanleiding zijn het eer-
genomen besluit tot invoe-
van parkeerheffing te
-egen.
ievaststelling van de begro-
Toor 2003 kreeg de WD de
iderheid van de raad- mee
het amendement een par-
jtarief van één euro in te
jen op het transferium. De
tie rekende daarmee op een
irengst van 100.000 euro.
80.000 euro daarvan zou
men worden gebruikt voor
jóng van een geringere ver-
van de belastmgtarie-
rifet restant van 20.000 euro
Advertentie
irote Kerk - Goes
Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur
Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur
Wag 13.00 tot 18.00 uur
Organisatie: Reijmerink
zou volgens de WD kunnen
worden gebruikt voor de aan
schaf van de parkeerappara-
tuur op het transferium.
Volgens de berekeningen van
burgemeester en wethouders
klopt die berekening niet en zou
de geraamde opbrengst aan
zienlijk minder zijn. Ook bena
drukten B en W in een raads-
brief dat parkeerheffing op het
transferium haaks staat op de
oorspronkelijke doelstellingen
en op de afspraken die daarover
zijn gemaakt met de recreatie
sector.
Verder leidde het raadsbesluit
tot afwijzende schriftelijke re
acties van branche- en onderne
mersverenigingen. Zij kwamen
wel met alternatieven voor het
verkrijgen van de gewenste in
komsten zoals verlenging van
de parkeerduur, verlenging van
de parkeerperiode, koppeling
aan de toeristenpas en verho
ging van de toeristenbelasting.
Begroting
De WD vindt nu dat de voor- en
nadelen en de opbrengst van de
ze alternatieven eerst zorgvul
dig moeten worden afgewogen.
De fractie erkent dat daar tijd
voor nodig is en pleit er daarom
voor het tijdstip van invoering
voor de parkeerheffing voorlo
pig uit te stellen. De uitkomst
van het overleg met betrokke
nen zou de VVD graag voor de
behandeling van de gemeente
begroting 2004 duidelijk willen
hebben, zodat er in die begro-
tingsraad een definitief besluit
kan worden genomen.
De liberalen erkennen dat uit
stel van de parkeerheffing bete
kent dat er voor 2003 een tekort
in de begroting ontstaat. Zij
stellen voor dit eenmalige te
kort op te vangen binnen het zo
geheten mobiliteitsfonds. Wet
houder L. Geluk-Poortvliet van
urEuqène Verstraeten
1DELBURG - Nieuwdorp
uit het rijksbeleid worden
it als vestigingsplaats
glastuinbouw en worden
[tangen door de locatie
is-Vlaamse Kanaalzone.
deputeerde Staten vragen
aan de ministers van Volks-
svesting, Ruimtelijke Orde-
en Milieu (Vrom) en Land-
f, Natuurbeheer en Visserij
KV).
doen het verzoek naar aan-
èag van de vraag van Ter-
om in het streekplan de
idging van zeventig hectare
Btuinbouw in de Koegorspol-
planologisch mogelijk te
ilien. GS zeggen dat te willen
ffl,raaar wijzen er op dat ook
Rijk daaraan zijn zegen
Wgeven. Vandaar dat GS bij
^ministers heeft gepleit om
Koegorspolder als glastuin-
«wlocatie op te nemen in de
gekondigde Nota Ruimte,
ntele aren geleden viel het
Advertentie)
verkeer heeft eerder al laten we
ten daar geen voorstander van
te zijn. Dat geld is bedoeld voor
projecten voor verkeer en open
baar vervoer. Zij ziet liever niet
dat er gaten in de gemeentebe
groting mee worden gedicht.
Parkeren is nu nog gratis.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ben Jansen
GOES - Een goederenspoor langs de A58 in
de gemeenten Goes en Kapelle is duur en
moeilijk in te passen. De kosten bedragen -
afhankelijk van de eventueel te kiezen vari
ant - 275 tot 300 miljoen. De duurste variant
(een goederenspoor ten zuiden van de auto
snelweg) doorsnijdt gebied met de status
Nationaal Landschap; de goedkopere (ten
noorden van de A58) levert uit het oogpunt
van veiligheid, geluid en trillingen beper
kingen op in verband met woningbouw.
Dat blijkt uit een onderzoek dat de provin
cie en havenschap Zeeland Seaports heb
ben laten uitvoeren. In de discussie over de
Westerschelde Container-terminal (WCT) is
twee jaar geleden de suggestie geopperd de
groei van het goederenvervoer per spoor
niet op te vangen op de bestaande spoorlijn
Vlissingen-Bergen op Zoom, maar een spe
ciale goederenspoorlijn bij de A58 aan te
leggen. Dat zou een oplossing kunnen zijn
voor de gevreesde leefbaarheidsproblemen
in de woongebieden aan de spoorlijn door
de toename van het aantal goederentreinen
In het onderzoek is de mogelijkheid uitge
werkt van een spoor dat even ten oosten van
Lewedorp aftakt van de bestaande spoor
lijn en vlak voor de brug over het kanaal
door Zuid-Beveland er weer op aansluit.
Daarbij is ervan uitgegaan dat het nieuwe
goederenspoor pal ten noorden en pal ten
zuiden van de A58 kan worden gelegd. Geen
van beide varianten is ideaal. De noordelij
ke scoort wat natuur en landschap betreft
beter dan de zuidelijke. Een spoor aan de
zuidkant van de A58 is het gunstigst als het
gaat om veiligheid, geluid en trillingen.
In de gemeente Reimerswaal is gekeken
naar een verlegging van het bestaande
spoor in noordelijke richting om Krabben-
dijke en Stationsbuurt te ontlasten. Nade
len hiervan zijn: een nieuwe doorsnijding
van het landschap, toename van overlast
voor de Roelshoek bij Krabbendijke, ge
luidshinder voor het vogelgebied ten noor
den van Kruiningen en Stationsbuurt. Bo
vendien komen de stations van Krabbendij
ke en Rilland dan verder van de dorpen te
liggen. De kosten van deze mogelijk worden
op 125 miljoen euro geschat.
De totale kosten van een speciale goederen
spoorlijn aan de westkant van het kanaal
door Zuid-Beveland en verlegging van de
bestaande spoorlijn aan de oostkant komen
op 400 tot 425 miljoen euro Ter vergelij
king: de aanleg en inrichting van de WCT
zelf wordt op 500 miljoen euro geraamd.
Voor maatregelen om geluids- en trillings-
overlast te voorkomen, is 7,3 miljoen be
schikbaar.
oog op de locatie Nieuwdorp als
vestigingsplaats voor groot
schalige glastuinbouw. Het Rijk
omarmde dat idee en nam het op
in het rijksbeleid; de provincie
begon de procedure voor een
streekplanwijziging. Vervol
gens bleek uit een haalbaar
heidsonderzoek dat ruim zeven
honderd hectare glastuinbouw
bij Nieuwdorp uit financieel/
technisch en maatschappelijk
oogpunt een te risicovolle on
derneming is. De provincie be
sloot daarop het initiatief stop
te zetten. Later heeft de ge
meente Borsele aangegeven ook
een minder omvangrijke glas-
tuinbouwlocatie niet te zien zit
ten.
Inmiddels is een nieuw initiatief
voor glastuinbouw naar voren
gekomen in de Kanaalzone. In
samenwerking met Hydro Agri
Sluiskil heeft Terneuzen een
plan ontwikkeld voor zeventig
hectare glastuinbouw. Hydro
Agri kan zowel restwarmte als
zuivere CO. leveren aan glas
tuinbouwbedrijven.
Mg
,i«T!
I -. - -
3>'iM
Stad en Lande pleit voor restauratie van de stalen toegangsdeur en het verlenen van de status gemeentelijk monument voor het
kruithuisje. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De Schouwen-Duiveland-
se heemkundige vereniging Stad en Lan
de wil het kruithuisje, een oude munitie
kelder aan de Houwersweg bij Zierikzee,
bij de gemeente Schouwen-Duiveland
voordragen voor de status van gemeente
lijk monument. Ook pleit Stad en Lande
voor restauratie van de stalen toegangs
deur.
Het lijkt niet meer dan een wat merk
waardige bult in het parkje rond het ge
meentehuis Nadere beschouwing leert
dat in de bult een bescheiden opslagplaats
schuilgaat. In vroeger tijden werd in het
twee meter bij anderhalve meter grote
keldertje munitie opgeslagen. Het kruit
huisje bood naar verluidt destijds plaats
aan 150 kilo buskruit en 40.000 patronen.
De oproep 'Buskruit en patronen. Niet
rooken' prijkt niet voor niets op de stalen
toegangsdeur.
De munitiekelder werd in 1914 in gebruik
genomen. Voor die tijd werden de wapens
en munitie van de stad Zierikzee opgesla
gen in de Nobelpoort. Die plek werd opge
geven moment te riskant bevonden, waar
na een alternatieve locatie werd gezocht.
Uiteindelijk viel de keuze op een terrein
net buiten de stad, vlakbij de stadsgracht.
Een 'Commissie van fabricage' boog zich
over de bouwplannen, evenals het - toen
nog bestaande - ministerie van oorlog.
In de loop der jaren raakte de munitiekel-
der in onbruik. Pas toen het terrein in de
driehoek Houwersweg/Laan van Saint
Hilaire/Nieuwe Kooiweg rijp werd ge
maakt voor de bouw van het nieuwe ge
meentehuis kwam de vergeten munitie
kelder weer in de belangstelling. Stad en
Lande wierp zich op als beschermer van
het kruithuisje.
De gemeente gaf gehoor aan het verzoek
om het kruithuisje te sparen De oude mu
nitiekelder werd geïntegreerd in het ont
werp van het park rond het gemeentehuis.
door Marcel Modde
BURGH-HAAMSTEDE - Het is
misschien niet helemaal volgens
de regels gegaan, maar J. Ge-
leijnse hoeft de grote vijver ach
ter zijn woning aan de Hoge-
zoom in Burgh-Haamstede niet
dicht te gooien. Gedeputeerde
Staten hebben hem achteraf een
ontgrondingsvergunning ver
leend.
Wél heeft het college, op advies
van de provinciaal archeoloog,
aangifte gedaan bij de officier
van justitie voor het feit dat Ge-
leijnse de wet heeft overteden,
waardoor mogelijk archeologi
sche resten zijn weggraven. De
Hogezoom staat op de 'indica
tieve kaart archeolgische waar
den' ingekleurd als gebied met
een 'hoge trefkans' op de aan
wezigheid van overblijfselen uit
vorige eeuwen in de bodem. In
dien de grondeigenaar gewoon
een vergunning had aange
vraagd voor de forse afgravin
gen in zijn achtertuin, was op
basis daarvan een archeolgische
verkenning uitgevoerd.
Bedenkingen
Nu is het niet onmogelijk dat
bodemvondsten verloren zijn
gegaan, constateert de provin-
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De Zeeuwse be
roeps-kreeftenvissers gaan de
zaaddragende kreeften merken.
Bij de dieren wordt een rond
gaatje in de staart geknipt om ze
herkenbaar te maken. Onbe
doeld gevangen zaaddragende
kreeften kunnen dan worden te
ruggezet, hetgeen in het belang
is van een gezonde kreeften-
stand. Het merken van kreeften
is onderdeel van een pakket aan
maatregelen ter bescherming
van de kreeftenstand.
In mei en juni dragen de volwas
sen vrouwelijke kreeften eieren
bij zich Deze kreeften worden
zaadkreeften genoemd en
zorgen voor het nageslacht.
Wegvissen van zaaddragende
kreeften gaat ten koste van de
kreeftenstand. De bij Zevibel
aangesloten beroepsvissers vin
den dat zaaddragende kreeften
daarom te allen tijde in de Oos-
terschelde moeten worden te
ruggezet.
Volgens de vissers is het merken
simpel maar efficiënt. De kreeft
voelt er volgens de vissers niets
van, maar de zaadkreeft kan
door het niet uit te wissen merk
teken overal worden herkend
als 'zaadkreeft' zodat voor ie
dereen het onderscheid tussen
'goede' en 'foute' kreeft duide
lijk is. Na verschaling van de
kreeft is het gaatje verdwenen
en begint voor de kreeft een
nieuwe cyclus.
De vissers hebben eveneens be
sloten toe te werken naar de op
richting van een producenten
organisatie. Zij zijn van mening
dat deze een belangrijke bijdra
ge kan leveren aan een duurza
me kreeftenvisserijEen actief
beheer van de kreeftenstand is -
naast beperkingen van het
vangstpotentieel - erg belan-
rijk.
Naast het genoemde merken
van de zaaddragende kreeften
willen de vissers daarom toe
naar de uitgifte van vaste vis-
vakken. Elk visser wordt dan
verantwoordelijk voor zijn ei
gen visvak en zijn 'eigen' kreef
tenbestand in dat visvak. Hij
heeft er alle belang bij om eidra-
gende en zachte kreeften -
kreeften die zijn verschaald - te
rug te zetten.
In een brief aan de vaste Kamer
commissie van het ministerie
van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij - die vandaag over
het beleidsbesluit vaste vistui
gen praat - vraagt Zevibel aan
dacht voor de recreatieve ver
gunningen voor het vissen op
kreeft. Dat zijn er naar het oor
deel van Zevibel veel te veel. De
visserijorganisatie pleit voor
beperking van het aantal uit te
geven recreatieve vergunningen
tot maximaal 250.
Zevibel bekritiseert in de brief
ook het streven van het ministe
rie naar het uitgaven van stan
daardvergunningen. Zo'n ver
gunning geeft recht om te vissen
met een ankerkuil én 180 fui
ken. Wie nu een ankerkuil ver
gunning heeft krijgt het recht
voor het gebruik van 180 fuiken
erbijEen uitbreiding van de ca
paciteit waar - zegt Zevibel -
niemand op zit te wachten.
Advertentie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Er gloort hoop
voor de minicampings op
Schouwen-Duiveland. Zij
dreigden als gevolg van een uit
spraak van Raad van State dit
jaar ten minste eenderde van
hun overnachtingsplaatsen
kwijt te raken. De gemeente
denkt met een overgangsrege
ling tussen de huidige en de toe
komstige Wet op de Openlucht
Recreatie (WOR) de schade flink
te kunnen beperken.
Pe gemeente hanteerde tot voor
kort een telmethode van 4,5
slaapplaats per kampeereen-
heid. Dat hield in de praktijk in
dat op één standplaats meer
kampeermiddelen werden toe
gestaan, bijvoorbeeld een
slaaptentje voor kinderen naast
de caravan De Raad van State
vond dat de gemeente te soepel
is. De telmethode zou in strijd
zijn met de WOR. In de visie van
Raad van State mag per stand
plaats maximaal één tent of ca
ravan worden neergezet.
Deze strikte interpretatie van
de regels geeft, stelt de gemeen
te, veel schade voor minicam
pings. De minister van Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij
vindt net als de gemeente dat
door de letterlijke uitleg van het
begrip kampeermiddel zich op
minicampings excessen kunnen
voordoen in de vorm van grote
tenten die ruimte bieden aan
veel personen.
In een brief heeft de minister de
gemeente laten weten dat via
een wijziging in de WOR niet
meer wordt gesproken over
kampeermiddelen maar over
standplaatsen. De gemeente
leidt daaruit af dat legalisering
van het huidige aantal niet-per-
manente kampeereenheden
mogelijk is zodra de WOR is ge
wijzigd. De gemeente denkt niet
dat de wetswijziging van dit
jaar haar beslag krijgt en B en W
hebben daarom besloten meer
kampeermiddelen op één stand
plaats toe te staan totdat de
nieuwe WOR geldt
Circustenten
Er komt een verbod op plaatsing
van leger- of circustenten. De
kampeerboeren moeten wel een
veer laten bij het aantal dagen
dat ze meer kampeerplekken
mogen gebruiken. De Raad van
State heeft geoordeeld dat een
periode van negentig dagen per
jaar waarin vijftien plaatsen
worden toegestaan te lang is.
Dat moet terug naar zeventig
dagen per jaar. De gemeente
heeft ook hier een regeling voor
bedacht Dit jaar gaat men te
rug van 90 naar 85 dagen, waar
van 70 in het hoogseizoen Vol
gend jaar wordt het aantal ver
der afgebouwd
ciaal archeoloog in zijn beden
kingen bij de verlate vergun
ningaanvraag. Daarentegen
zijn er geen vindplaatsen be
kend in dat gebied, zo wordt te
vens vastgesteld. De vijver
strekt zich uit over een lengte
van 25 meter, is 15 meter breed
en 2,5 meter diep.Of de aangifte
van de overtreding van de ont-
grondingswet verder nog conse
quenties heeft, is niet bekend.
Er is in dit hoekje al eens ge
wezen op de routeplanners
van uiterst betrouwbare in
stanties als de ANWB. Die
kennen geen Westerschelde-
tunnel. En denken dat er nog
steeds autoveren op de Wes-
terschelde varen. Met als ge
volg dat je bij de veerpleinen
nog elke dag blije rijders ziet
die met wezenloze blik over
het water staren.
Nu gaat er ook bij de informa
tievoorziening over het
openbaar vervoer wel eens
iets mis.
Zo troffen wij dezer dagen
een Terneuzenaar die een
drie maanden oude afdruk
toonde van de website van
het uitzendbureau Start. Er
werden, zo lazen we, gega
digden gezocht voor een be
langwekkende functie: 'be
veiliger op metrostations'.
Betrokkene zou de perrons
moeten vrijwaren van aan
randingenvechtpartijen,
vandalisme en andere onre-
gelmatigedenheden, en een
hoofdtaak krijgen in de toe
gangscontrole.
Standplaats: Goes.
Onze Terneuzenaar komt
daar met grote regelmaat
Hij zou graag eens een ritje
maken. Maar is nog steeds op
zoek naar de ingang.