VD wil uitstel )arkeerheffing Actie PZC Stad en Lande op de bres voor het kruithuisje 13 \nttek «n u Achteraf toch vergunning voor aanleg vijver in Burgh-Haamstede Gemeente beperkt schade vonnis voor minicampings Dé Beurs voor Goederenspoorlijn langs A58 erg duur 'rovincie ziet kassen iefst in Kanaalzone I Kreeft met eitjes krijgt gaatje in haar staart ractie heroverweegt voorstel transferium |8,29 en 30 maart T? 0800 - 0231 231 (GRATIS) zeeuwse almanak Perronwachter zc waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEN-DUIVELAND woensdag 26 maart 2003 irAli Pankow ffllKZEE - De VVD-fractie gemeenteraad van Schou- i-Duiveland wil de parkeer- voor het transferium in e toch maar liever uit- tot in elk geval 2004. liberalen lanceren dat plan initiatiefvoorstel voor de idsvergadering donderdag 27 art. De WD-fractie erkent reacties uit de samenleving het dagelijks gemeente- r aanleiding zijn het eer- genomen besluit tot invoe- van parkeerheffing te -egen. ievaststelling van de begro- Toor 2003 kreeg de WD de iderheid van de raad- mee het amendement een par- jtarief van één euro in te jen op het transferium. De tie rekende daarmee op een irengst van 100.000 euro. 80.000 euro daarvan zou men worden gebruikt voor jóng van een geringere ver- van de belastmgtarie- rifet restant van 20.000 euro Advertentie irote Kerk - Goes Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur Wag 13.00 tot 18.00 uur Organisatie: Reijmerink zou volgens de WD kunnen worden gebruikt voor de aan schaf van de parkeerappara- tuur op het transferium. Volgens de berekeningen van burgemeester en wethouders klopt die berekening niet en zou de geraamde opbrengst aan zienlijk minder zijn. Ook bena drukten B en W in een raads- brief dat parkeerheffing op het transferium haaks staat op de oorspronkelijke doelstellingen en op de afspraken die daarover zijn gemaakt met de recreatie sector. Verder leidde het raadsbesluit tot afwijzende schriftelijke re acties van branche- en onderne mersverenigingen. Zij kwamen wel met alternatieven voor het verkrijgen van de gewenste in komsten zoals verlenging van de parkeerduur, verlenging van de parkeerperiode, koppeling aan de toeristenpas en verho ging van de toeristenbelasting. Begroting De WD vindt nu dat de voor- en nadelen en de opbrengst van de ze alternatieven eerst zorgvul dig moeten worden afgewogen. De fractie erkent dat daar tijd voor nodig is en pleit er daarom voor het tijdstip van invoering voor de parkeerheffing voorlo pig uit te stellen. De uitkomst van het overleg met betrokke nen zou de VVD graag voor de behandeling van de gemeente begroting 2004 duidelijk willen hebben, zodat er in die begro- tingsraad een definitief besluit kan worden genomen. De liberalen erkennen dat uit stel van de parkeerheffing bete kent dat er voor 2003 een tekort in de begroting ontstaat. Zij stellen voor dit eenmalige te kort op te vangen binnen het zo geheten mobiliteitsfonds. Wet houder L. Geluk-Poortvliet van urEuqène Verstraeten 1DELBURG - Nieuwdorp uit het rijksbeleid worden it als vestigingsplaats glastuinbouw en worden [tangen door de locatie is-Vlaamse Kanaalzone. deputeerde Staten vragen aan de ministers van Volks- svesting, Ruimtelijke Orde- en Milieu (Vrom) en Land- f, Natuurbeheer en Visserij KV). doen het verzoek naar aan- èag van de vraag van Ter- om in het streekplan de idging van zeventig hectare Btuinbouw in de Koegorspol- planologisch mogelijk te ilien. GS zeggen dat te willen ffl,raaar wijzen er op dat ook Rijk daaraan zijn zegen Wgeven. Vandaar dat GS bij ^ministers heeft gepleit om Koegorspolder als glastuin- «wlocatie op te nemen in de gekondigde Nota Ruimte, ntele aren geleden viel het Advertentie) verkeer heeft eerder al laten we ten daar geen voorstander van te zijn. Dat geld is bedoeld voor projecten voor verkeer en open baar vervoer. Zij ziet liever niet dat er gaten in de gemeentebe groting mee worden gedicht. Parkeren is nu nog gratis. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ben Jansen GOES - Een goederenspoor langs de A58 in de gemeenten Goes en Kapelle is duur en moeilijk in te passen. De kosten bedragen - afhankelijk van de eventueel te kiezen vari ant - 275 tot 300 miljoen. De duurste variant (een goederenspoor ten zuiden van de auto snelweg) doorsnijdt gebied met de status Nationaal Landschap; de goedkopere (ten noorden van de A58) levert uit het oogpunt van veiligheid, geluid en trillingen beper kingen op in verband met woningbouw. Dat blijkt uit een onderzoek dat de provin cie en havenschap Zeeland Seaports heb ben laten uitvoeren. In de discussie over de Westerschelde Container-terminal (WCT) is twee jaar geleden de suggestie geopperd de groei van het goederenvervoer per spoor niet op te vangen op de bestaande spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom, maar een spe ciale goederenspoorlijn bij de A58 aan te leggen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de gevreesde leefbaarheidsproblemen in de woongebieden aan de spoorlijn door de toename van het aantal goederentreinen In het onderzoek is de mogelijkheid uitge werkt van een spoor dat even ten oosten van Lewedorp aftakt van de bestaande spoor lijn en vlak voor de brug over het kanaal door Zuid-Beveland er weer op aansluit. Daarbij is ervan uitgegaan dat het nieuwe goederenspoor pal ten noorden en pal ten zuiden van de A58 kan worden gelegd. Geen van beide varianten is ideaal. De noordelij ke scoort wat natuur en landschap betreft beter dan de zuidelijke. Een spoor aan de zuidkant van de A58 is het gunstigst als het gaat om veiligheid, geluid en trillingen. In de gemeente Reimerswaal is gekeken naar een verlegging van het bestaande spoor in noordelijke richting om Krabben- dijke en Stationsbuurt te ontlasten. Nade len hiervan zijn: een nieuwe doorsnijding van het landschap, toename van overlast voor de Roelshoek bij Krabbendijke, ge luidshinder voor het vogelgebied ten noor den van Kruiningen en Stationsbuurt. Bo vendien komen de stations van Krabbendij ke en Rilland dan verder van de dorpen te liggen. De kosten van deze mogelijk worden op 125 miljoen euro geschat. De totale kosten van een speciale goederen spoorlijn aan de westkant van het kanaal door Zuid-Beveland en verlegging van de bestaande spoorlijn aan de oostkant komen op 400 tot 425 miljoen euro Ter vergelij king: de aanleg en inrichting van de WCT zelf wordt op 500 miljoen euro geraamd. Voor maatregelen om geluids- en trillings- overlast te voorkomen, is 7,3 miljoen be schikbaar. oog op de locatie Nieuwdorp als vestigingsplaats voor groot schalige glastuinbouw. Het Rijk omarmde dat idee en nam het op in het rijksbeleid; de provincie begon de procedure voor een streekplanwijziging. Vervol gens bleek uit een haalbaar heidsonderzoek dat ruim zeven honderd hectare glastuinbouw bij Nieuwdorp uit financieel/ technisch en maatschappelijk oogpunt een te risicovolle on derneming is. De provincie be sloot daarop het initiatief stop te zetten. Later heeft de ge meente Borsele aangegeven ook een minder omvangrijke glas- tuinbouwlocatie niet te zien zit ten. Inmiddels is een nieuw initiatief voor glastuinbouw naar voren gekomen in de Kanaalzone. In samenwerking met Hydro Agri Sluiskil heeft Terneuzen een plan ontwikkeld voor zeventig hectare glastuinbouw. Hydro Agri kan zowel restwarmte als zuivere CO. leveren aan glas tuinbouwbedrijven. Mg ,i«T! I -. - - 3>'iM Stad en Lande pleit voor restauratie van de stalen toegangsdeur en het verlenen van de status gemeentelijk monument voor het kruithuisje. foto Marijke Folkertsma door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De Schouwen-Duiveland- se heemkundige vereniging Stad en Lan de wil het kruithuisje, een oude munitie kelder aan de Houwersweg bij Zierikzee, bij de gemeente Schouwen-Duiveland voordragen voor de status van gemeente lijk monument. Ook pleit Stad en Lande voor restauratie van de stalen toegangs deur. Het lijkt niet meer dan een wat merk waardige bult in het parkje rond het ge meentehuis Nadere beschouwing leert dat in de bult een bescheiden opslagplaats schuilgaat. In vroeger tijden werd in het twee meter bij anderhalve meter grote keldertje munitie opgeslagen. Het kruit huisje bood naar verluidt destijds plaats aan 150 kilo buskruit en 40.000 patronen. De oproep 'Buskruit en patronen. Niet rooken' prijkt niet voor niets op de stalen toegangsdeur. De munitiekelder werd in 1914 in gebruik genomen. Voor die tijd werden de wapens en munitie van de stad Zierikzee opgesla gen in de Nobelpoort. Die plek werd opge geven moment te riskant bevonden, waar na een alternatieve locatie werd gezocht. Uiteindelijk viel de keuze op een terrein net buiten de stad, vlakbij de stadsgracht. Een 'Commissie van fabricage' boog zich over de bouwplannen, evenals het - toen nog bestaande - ministerie van oorlog. In de loop der jaren raakte de munitiekel- der in onbruik. Pas toen het terrein in de driehoek Houwersweg/Laan van Saint Hilaire/Nieuwe Kooiweg rijp werd ge maakt voor de bouw van het nieuwe ge meentehuis kwam de vergeten munitie kelder weer in de belangstelling. Stad en Lande wierp zich op als beschermer van het kruithuisje. De gemeente gaf gehoor aan het verzoek om het kruithuisje te sparen De oude mu nitiekelder werd geïntegreerd in het ont werp van het park rond het gemeentehuis. door Marcel Modde BURGH-HAAMSTEDE - Het is misschien niet helemaal volgens de regels gegaan, maar J. Ge- leijnse hoeft de grote vijver ach ter zijn woning aan de Hoge- zoom in Burgh-Haamstede niet dicht te gooien. Gedeputeerde Staten hebben hem achteraf een ontgrondingsvergunning ver leend. Wél heeft het college, op advies van de provinciaal archeoloog, aangifte gedaan bij de officier van justitie voor het feit dat Ge- leijnse de wet heeft overteden, waardoor mogelijk archeologi sche resten zijn weggraven. De Hogezoom staat op de 'indica tieve kaart archeolgische waar den' ingekleurd als gebied met een 'hoge trefkans' op de aan wezigheid van overblijfselen uit vorige eeuwen in de bodem. In dien de grondeigenaar gewoon een vergunning had aange vraagd voor de forse afgravin gen in zijn achtertuin, was op basis daarvan een archeolgische verkenning uitgevoerd. Bedenkingen Nu is het niet onmogelijk dat bodemvondsten verloren zijn gegaan, constateert de provin- door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De Zeeuwse be roeps-kreeftenvissers gaan de zaaddragende kreeften merken. Bij de dieren wordt een rond gaatje in de staart geknipt om ze herkenbaar te maken. Onbe doeld gevangen zaaddragende kreeften kunnen dan worden te ruggezet, hetgeen in het belang is van een gezonde kreeften- stand. Het merken van kreeften is onderdeel van een pakket aan maatregelen ter bescherming van de kreeftenstand. In mei en juni dragen de volwas sen vrouwelijke kreeften eieren bij zich Deze kreeften worden zaadkreeften genoemd en zorgen voor het nageslacht. Wegvissen van zaaddragende kreeften gaat ten koste van de kreeftenstand. De bij Zevibel aangesloten beroepsvissers vin den dat zaaddragende kreeften daarom te allen tijde in de Oos- terschelde moeten worden te ruggezet. Volgens de vissers is het merken simpel maar efficiënt. De kreeft voelt er volgens de vissers niets van, maar de zaadkreeft kan door het niet uit te wissen merk teken overal worden herkend als 'zaadkreeft' zodat voor ie dereen het onderscheid tussen 'goede' en 'foute' kreeft duide lijk is. Na verschaling van de kreeft is het gaatje verdwenen en begint voor de kreeft een nieuwe cyclus. De vissers hebben eveneens be sloten toe te werken naar de op richting van een producenten organisatie. Zij zijn van mening dat deze een belangrijke bijdra ge kan leveren aan een duurza me kreeftenvisserijEen actief beheer van de kreeftenstand is - naast beperkingen van het vangstpotentieel - erg belan- rijk. Naast het genoemde merken van de zaaddragende kreeften willen de vissers daarom toe naar de uitgifte van vaste vis- vakken. Elk visser wordt dan verantwoordelijk voor zijn ei gen visvak en zijn 'eigen' kreef tenbestand in dat visvak. Hij heeft er alle belang bij om eidra- gende en zachte kreeften - kreeften die zijn verschaald - te rug te zetten. In een brief aan de vaste Kamer commissie van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij - die vandaag over het beleidsbesluit vaste vistui gen praat - vraagt Zevibel aan dacht voor de recreatieve ver gunningen voor het vissen op kreeft. Dat zijn er naar het oor deel van Zevibel veel te veel. De visserijorganisatie pleit voor beperking van het aantal uit te geven recreatieve vergunningen tot maximaal 250. Zevibel bekritiseert in de brief ook het streven van het ministe rie naar het uitgaven van stan daardvergunningen. Zo'n ver gunning geeft recht om te vissen met een ankerkuil én 180 fui ken. Wie nu een ankerkuil ver gunning heeft krijgt het recht voor het gebruik van 180 fuiken erbijEen uitbreiding van de ca paciteit waar - zegt Zevibel - niemand op zit te wachten. Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Er gloort hoop voor de minicampings op Schouwen-Duiveland. Zij dreigden als gevolg van een uit spraak van Raad van State dit jaar ten minste eenderde van hun overnachtingsplaatsen kwijt te raken. De gemeente denkt met een overgangsrege ling tussen de huidige en de toe komstige Wet op de Openlucht Recreatie (WOR) de schade flink te kunnen beperken. Pe gemeente hanteerde tot voor kort een telmethode van 4,5 slaapplaats per kampeereen- heid. Dat hield in de praktijk in dat op één standplaats meer kampeermiddelen werden toe gestaan, bijvoorbeeld een slaaptentje voor kinderen naast de caravan De Raad van State vond dat de gemeente te soepel is. De telmethode zou in strijd zijn met de WOR. In de visie van Raad van State mag per stand plaats maximaal één tent of ca ravan worden neergezet. Deze strikte interpretatie van de regels geeft, stelt de gemeen te, veel schade voor minicam pings. De minister van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij vindt net als de gemeente dat door de letterlijke uitleg van het begrip kampeermiddel zich op minicampings excessen kunnen voordoen in de vorm van grote tenten die ruimte bieden aan veel personen. In een brief heeft de minister de gemeente laten weten dat via een wijziging in de WOR niet meer wordt gesproken over kampeermiddelen maar over standplaatsen. De gemeente leidt daaruit af dat legalisering van het huidige aantal niet-per- manente kampeereenheden mogelijk is zodra de WOR is ge wijzigd. De gemeente denkt niet dat de wetswijziging van dit jaar haar beslag krijgt en B en W hebben daarom besloten meer kampeermiddelen op één stand plaats toe te staan totdat de nieuwe WOR geldt Circustenten Er komt een verbod op plaatsing van leger- of circustenten. De kampeerboeren moeten wel een veer laten bij het aantal dagen dat ze meer kampeerplekken mogen gebruiken. De Raad van State heeft geoordeeld dat een periode van negentig dagen per jaar waarin vijftien plaatsen worden toegestaan te lang is. Dat moet terug naar zeventig dagen per jaar. De gemeente heeft ook hier een regeling voor bedacht Dit jaar gaat men te rug van 90 naar 85 dagen, waar van 70 in het hoogseizoen Vol gend jaar wordt het aantal ver der afgebouwd ciaal archeoloog in zijn beden kingen bij de verlate vergun ningaanvraag. Daarentegen zijn er geen vindplaatsen be kend in dat gebied, zo wordt te vens vastgesteld. De vijver strekt zich uit over een lengte van 25 meter, is 15 meter breed en 2,5 meter diep.Of de aangifte van de overtreding van de ont- grondingswet verder nog conse quenties heeft, is niet bekend. Er is in dit hoekje al eens ge wezen op de routeplanners van uiterst betrouwbare in stanties als de ANWB. Die kennen geen Westerschelde- tunnel. En denken dat er nog steeds autoveren op de Wes- terschelde varen. Met als ge volg dat je bij de veerpleinen nog elke dag blije rijders ziet die met wezenloze blik over het water staren. Nu gaat er ook bij de informa tievoorziening over het openbaar vervoer wel eens iets mis. Zo troffen wij dezer dagen een Terneuzenaar die een drie maanden oude afdruk toonde van de website van het uitzendbureau Start. Er werden, zo lazen we, gega digden gezocht voor een be langwekkende functie: 'be veiliger op metrostations'. Betrokkene zou de perrons moeten vrijwaren van aan randingenvechtpartijen, vandalisme en andere onre- gelmatigedenheden, en een hoofdtaak krijgen in de toe gangscontrole. Standplaats: Goes. Onze Terneuzenaar komt daar met grote regelmaat Hij zou graag eens een ritje maken. Maar is nog steeds op zoek naar de ingang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39