oederenlijn langs A58 erg duur
Actie
Provincie ziet
kassen het liefst
in Kanaalzone
13
Bus moet weer in Hansweert stoppen
Honderden zitten
straks in de herrie
Dé Beurs
voor
:\nttek
[reeft met eitjes krijgt
atje in haar staart
'Eerste' paal voor nieuwbouw Ter Valcke
osten voor omleiding om Goes lopen in honderden miljoenen
erheij uit gemeenteraad
|8,29 en 30 maart
Dat is gewoon Edah
Rijbewijs kwijt
Kruising in
Sint Annaland
afgesloten
0800 - 0231 231 (GRATIS)
zeeuwse almanak
Perronwachter
ze
BEVELANDEN/THOLEN
woensdag 26 maart 2003
jen Jansen
Een goederenspoor
de A58 in de gemeenten
en Kapelle is duur en
slijk in te passen. De kosten
^gen - afhankelijk van de
itueelte kiezen variant -275
miljoen.
duurste variant (een goede-
jpoorten zuiden van de au-
elweg) doorsnijdt gebied
de status Nationaal Land-
ip: de goedkopere (ten noor-
van de A58) levert uit het
pont van veiligheid, geluid
en trillingen beperkingen op in
verband met toekomstige wo
ningbouw.
Dat blijkt uit een onderzoek dat
de provincie en havenschap
Zeeland Seaports hebben laten
uitvoeren. In de discussie over
de Westerschelde Containerter-
minal (WCT) is twee jaar gele
den de suggestie geopperd de
groei van het goederenvervoer
per spoor niet op te vangen op de
bestaande spoorlijn Vlissingen-
Bergen op Zoom, maar een spe
ciale goederenspoorlijn bij de
A58 aan te leggen. Dat zou een
oplossing kunnen zijn voor de
^Piet Kleemans
;EE - De Zeeuwse be-
iftenvissers gaan de
jende kreeften merken,
je dieren wordt een rond
in de staart geknipt om ze
jbaar te maken. Onbe-
gevangen zaaddragende
{ten kunnen dan worden te-
•t, hetgeen in het belang
een gezonde kreeften-
1, Het merken van kreeften
■derdeel van een pakket aan
egelen ter bescherming
skreeftenstand.
ien juni dragen de volwas-
jrouwelijke kreeften eieren
ach. Deze kreeften worden
ftreeften genoemd en
voor het nageslacht,
(vissen van zaaddragende
rften gaat ten koste van de
Éenstand. De bij Zevibel
«sloten beroepsvissers vin-
dat zaaddragende kreeften
te allen tijde in de Oos-
schelde moeten worden te-
:et.
is de vissers is het merken
maar efficiënt. De kreeft
fer volgens de vissers niets
maar de zaadkreeft kan
[KMieke van der Jagt
GroenLinks-raadslid
heij stapt na de zomer uit
I Goese gemeenteraad. Ze
It opgevolgd door F. KÖh-
meenteraadsverkiezin-
Ivan afgelopen maart werd
Jet voorkeurstemmen in de
Idgekozen. Tegelijkertijd ko
lt de Bevelandse inwoners
Advertentie
irate Kerk - Goes
«Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur
Waterdag 11.00 tot 18.00 uur
II Zondag 13.00 tot 18.00 uur
Organisatie: Reijmerink
Advertentie
gevreesde leefbaarheidsproble-
men in de woongebieden aan
de spoorlijn door de toename
van het aantal goederentrei
nen.
In het onderzoek is de mogelijk
heid uitgewerkt van een goede
renspoor dat even ten oosten
van Lewedorp aftakt van de be
staande spoorlijn en vlak voor
de brug over het kanaal door
Zuid-Beveland er weer op aan
sluit. Daarbij is ervan uitgegaan
dat het nieuwe goederenspoor
pal ten noorden en pal ten zui
den van de A58 kan worden ge
legd. Geen van beide varianten
is ideaal. De noordelijke scoort
wat natuur en landschap betreft
beter dan de zuidelijke. Een
goederenspoor aan de zuidkant
van de A58 is het gunstigst als
het gaat om veiligheid, geluid en
trillingen.
In de gemeente Reimerswaal is
gekeken naar een verlegging
van het bestaande spoor in
noordelijke richting om Krab-
bendijke en Stationsbuurt te
ontlasten.
Nadelen hiervan zijn: een nieu
we doorsnijding van het land
schap, toename van overlast
voor de Roelshoek bij Krabben-
dijke, geluidshinder voor het
Vogel- en Habitatrichtlijnge-
bied ten noorden van Kruinin-
gen en Stationsbuurt. Boven
dien komen de stations van
Krabbendijke en Rilland dan
verder van de dorpen te liggen.
De kosten van deze mogelijk
worden op 125 miljoen euro ge
schat.
De totale kosten van een specia-
door het niet uit te wissen merk
teken overal worden herkend
als 'zaadkreeft' zodat voor ie
dereen het onderscheid tussen
'goede' en 'foute' kreeft duide
lijk is. Na verschaling van de
kreeft is het gaatje verdwenen
en begint voor de kreeft een
nieuwe cyclus.
De vissers hebben eveneens be
sloten toe te werken naar de op
richting van een producenten
organisatie. Zij zijn van mening
dat deze een belangrijke bijdra
ge kan leveren aan een duurza
me kreeftenvisserij. Een actief
beheer van de kreeftenstand is -
naast beperkingen van het
vangstpotentieel - erg belan-
rijk.
Visvakken
Naast het genoemde merken
van de zaaddragende kreeften
willen de vissers daarom toe
naar de uitgifte van vaste vis
vakken. Elk visser wordt dan
verantwoordelijk voor zijn ei
gen visvak en zijn 'eigen' kreef
tenbestand in dat visvak. Hij
heeft er alle belang bij om eidra-
gende en zachte kreeften -
kreeften die zijn verschaald - te
rug te zetten.
haar in het algemeen bestuur
van het waterschap Zeeuwse
Eilanden, Ook is ze sinds begin
dit jaar bedrijfsmanager bij
Best-Werk en wil ze haar be
stuursfunctie bij de stichting
Buurtwerk Goese Polder blij
ven vervullen.
Ze is ervan overtuigd dat die
veelheid aan functies ten koste
zal gaan van haar inzet en van
haarzelf. Het raadslidmaat
schap geeft ze daarom op. Haar
opvolgster is 35 jaar en Lim
burgse van geboorte. Köhlen
woont al elf jaar in Zeeland en is
nu voorlichter bij het water
schap Zeeuwse Eilanden. Ze is
gehuwd en heeft twee kinderen.
GOES - Op de A58 ter hoogte
van Goes is gisternacht een 35-
jarige automobilist uit Terneu-
zen aangehouden wegens rijden
onder invloedDe man trok door
zijn rijgedrag de aandacht van
een surveillanceauto. Hij bleek
3,5 keer de toegestane hoeveel
heid alcohol te hebben gedron
ken. De man moest daarom zijn
rijbewijs inleveren
Najaren wachten mogen de paien de grond in.
foto's Dirk-Jan Gjeltema
door Steffan ter Maat
GOES - Een twee uur durend
en officieel programma werd
gisteren gewijd aan het slaan
van de eerste paal voor de
nieuwbouw van verpleeghuis
Ter Valcke in Goes. In 1991 wa
ren er al de eerste plannen voor
het bouwen van kleinere een
heden voor de bewoners. Veel
tegenslagen, langdurig over
leg, het opstellen van plannen
en het doorlopen van procedu
res zorgden echter voor de no
dige vertraging.
Dat de bouw nu eindelijk offi
cieel van start gaat - in februa
ri werd al het eerste werk ver
richt - was aanleiding voor een
heus programma met meerde
re sprekers, de onthulling van
de maquette van de nieuw
bouw, het slaan van de eerste
paal en zelfs een optreden van
theatergroep Urbi et Orbi.
Alle sprekers - ook het thea
terduo - refereerden aan de
lange tijd die het heeft ge
duurd voordat er wordt ge
bouwd. Vooral de archeologi
sche vondsten in de bodem op
het terrein van Ter Valcke, het
onderzoek hierna en de bijko
mende kosten passeerden
ruimschoots de revue.
De hele week staat na deze of
ficiële start in het teken van
feest vanwege de bouw van het
nieuwe complex. Gisteren was
het alleen voor genodigden,
omdat er te weinig ruimte was
om iedereen aanwezig te laten
zijn. De vrijwilligers, perso
neelsleden en de bewoners
hebben deze week nog hun ei
gen festiviteiten.
Eén van de bewoners was gis
teren al aanwezig om samen
met gedeputeerde G de Kok
de maquette van de nieuw
bouw te onthullen. Daarna
sloeg de gedeputeerde met de
voorzitter van de bewoners
raad, de voorzitter van de on
dernemingsraad en de voorzit
ter van de vrij willigersraad de
eerste paal.
De bouw zal tot 2006 duren en
de officiële opening van het
vernieuwde Ter Valcke zal in
2007 zijn. Er wordt begonnen
met het realiseren van de
ruimte voor mensen met licha
melijke problemen en de afde
ling voor stervensbegeleiding
Deze ruimtes komen op de
plaats van wat tot voor kort
nog het plantsoen was. Als dit
is gerealiseerd wordt er staps
gewijs met de sloop van het
huidige gebouw begonnen. Dit
moet uiteindelijk de ruimte
bieden voor de bouw van der
tien huizen, elk geschikt voor
een groep van zes psychogeria
trische bewoners.
Koffie en gebak voor bewoners en genodigden.
door Mieke van der Jagt
KRUININGEN - De hele ge
meenteraad van Reimerswaal
heeft zich gisteravond achter
een motie geschaard, waarin het
college wordt aangespoord bij
SINT ANNALAND - Volgende
week wordt begonnen met de
aanleg van een rotonde op de
kruising Veilingweg, Lange-
weg en Stoofweg in Sint Anna
land.
De kruising wordt vanaf maan
dag volledig afgesloten voor het
verkeer en er komt een omlei
ding via Oud Vossemeer.
De gemeente Tholen hoopt dat
de rontonde binnen zo'n vier
weken voltooid is.
De gemeente gaat er vanuit dat
met de nieuwe rotonde de ver
keersveiligheid beter is gewaar
borgd.
Connexxion aan te dringen op
een oplossing voor de bushalte
in Hansweert. De motie was in
gediend door de Partij van de
Arbeid.
De nieuwe dienstregeling heeft
ertoe geleid dat de Hansweertse
halte bijna in Schore staat; een
enorm eind van het centrum van
het dorp, zowat op de rijbaan
van de rotonde en zonder hokje
of perron
Eigenlijk was de motie niet
meer nodig want wethouder J
Bliek heeft al bij Connexxion
aan de bel getrokken, Hij toonde
zich optimistisch over een op
lossing en vertelde dat het deze
keer niet aan het geld ligt, maar
aan de tijd
Ook optimistisch was burge
meester A. Verbree over een
oplossing voor de overlast die
kinderen veroorzaken bij de se
niorenwoningen aan de Bego
nialaan in Yerseke. De kinderen
voetballen, crossen en vernielen
vanalles in het plantsoen bij het
Begoniahof, waar alleen oudere
mensen wonen. De kinderen en
hun ouders blijken niet onder de
indruk van de klachten en pra
ten lijkt niet meer te helpen.
Burgemeester Verbree vertelde
dat hij al eerder zoiets in
Kruiningen aan de hand had ge
had.
Een paar fysieke maatregelen
die voetballen en crossen on
aantrekkelijk maken, hielpen
daar wonderwel en Verbree
heeft geen klachten meer ge
hoord. De burgemeester vond
het te ver gaan om kinderen te
verbieden in plantsoenen te
spelen. „Dan moet er een hek om
of moeten er doornige bodem
bedekkers in. Als er een lekker
grasveldje ligt, gaan kinderen
daar voetballen. Maar met wat
handgrepen kun je overlast te
gengaan." De burgemeester was
ook bereid met de jongeren te
gaan praten.
Advertentie
Oplossing
De bus kan aan beide kanten
van de lijn de aansluiting niet
halen als hij helemaal het dorp
in moet rijden De oplossing zou
te vinden zijn in het schrappen
van haltes onderweg tussen
Goes en Hansweert. Bliek ver
wacht aan het eind van de week
of begin volgende week een ant
woord van de busonderneming.
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
le goederenspoorlijn aan de
westkant van het kanaal door
Zuid-Beveland en verlegging
van de bestaande spoorlijn aan
de oostkant komen op 400 tot
425 miljoen euro. Ter vergelij
king; de aanleg en inrichting
van de WCT zelf wordt op 500
miljoen euro geraamd. Voor
maatregelen om geluids- en
trillingsoverlast door toename
van het goederenvervoer per
spoor te voorkomen, is tot nu
toe 7,3 miljoen euro beschik
baar.
door Mieke van der Jagt
GOES - De eindrapportage van
het Verkenningsonderzoek goe-
derenspoorlijn/A58, stemt Be
velandse bestuurders beslist
niet vrolijk. Een bedrag van 300
miljoen euro klinkt verontrus
tend hoog. zeker omdat nog
geen tien miljoen beschikbaar is
voor het inperken van de gevol
gen voor omwonenden.
Uitlatingen van gedeputeerden
als zou de bundeling van het
spoor met de Rijksweg A58 te
duur zijn en te laat komen, ma
ken sommige bestuurders rond
uit boos. Vooral de Goese
wethouder M. 't Hart. Die roept
immers al lang, sinds de Wester
schelde Container Terminal
(WCT) in beeld kwam, dat eerst
de gevolgen moeten worden op
gelost Voor Goes zijn die gevol
gen ook nogal heftig als het be
staande spoor moet dienen voor
veel meer goederenvervoer. Ki
lometers geluidsschermen, toe
name van trillingen, voortdu
rend gesloten overwegen en
meer risico's door het vervoer
van gevaarlijke stoffen.
„Dat het te lang gaat duren
voordat het spoor zou zijn ver
legd, wil ik helemaal niks ho
ren", zegt 't Hart. Het is de pro
vincie die ja roept tegen een
WCT voordat de gevolgen be
hoorlijk zijn onderzocht, merkt
hij verontwaardigd op. „Dat het
geld kost, is niet mijn probleem
en ook niet dat van de Goese
burgers", vervolgt hij bits.
„Het verhaal van de provincie,
dat de WCT in het belang van de
Zeeuwen moet worden aange
legd doet je afvragen welke
Zeeuwen. Toch niet die honder
den Goese, Kapelse en Reimers-
waalse burgers die in de herrie,
de trillingen en tussen wagons
met gevaarlijke stoffen komen
te zitten. En ook niet van de
mensen die het spoor af en toe
eens over willen steken. Als de
provincie het belang van de bur
gers voorop stelt, zoekt ze me
teen naar het geld voor het goe
derenspoor."
't Harts Borselse collega M. Ver-
mue vindt evenmin dat de tame
lijk hoge kosten een reden mo
gen zijn om dan maar van de
aanleg van een goederenspoor
af te zien. ,,Het moeten de effec
ten zijn op het milieu en op de
omgeving, die de beslissingen
bepalen. Niet alleen het geld en
de energie die erin gaat zitten",
zegt ze. Er zijn volgens haar wel
duurdere werken uitgevoerd.
„Met het goederenvervoer van
de WCT krijgen heel veel men
sen te maken en dan mag je niet
zomaar zeggen dat iets te duur
is."
J. Gideonse, hoofd van de sector
ruimtelijke ontwikkeling bij de
gemeente Reimerswaal, kijkt
niet zo op van de 125 miljoen die
een bocht om Krabbendijke en
Stationsbuurt gaat kosten. Ook
hij vind de effecten belangrijker
dan de prijs „Die effecten zou
den weieens minder gunstig
zijn, in ons geval. Het station
Rilland komt nog verder van het
dorp te liggen en er je komt wel
erg dicht langs de stiltegebieden
in de Oosterschelde. Als de ne
gatieve effecten op een andere
manier kunnen worden wegge
nomen, zou dat voor Reimer-
waal misschien gunstiger zijn."
Stationsbuurt
De gemeente Reimerwaal zou
met een bundeling van het goe
derenspoor met de Rijksweg al
weinig opschieten. Daarom ver
zocht de gemeente de onderzoe
kers die bundeling slechts tot
aan de Vlakebrug te onderzoe
ken. De hinder van meer en
langere goederentreinen begint
in Reimerswaal bij Krabbendij
ke, waar het spoor rakelings
langs het dorp loopt en bij Sta
tionsbuurt, dat, de naam zeg het
al, om het spoor is heenge-
bouwd. Gedeputeerde en ha
venschapsvoorzitter D. Bruin-
ooge gaat ervan uit dat het on
derzoek naar een goederens
poorlijn langs de A58 spoedig
aan de orde komt in het overleg
tussen de Zuid-Bevelandse ge
meenten, de provincie en het ha
venschap. Daar wordt dan be
keken of het zinvol is te probe
ren de spoorlijn op het meerja
renprogramma infrastructuur
voor na 2010 te krijgen.
door Eugène Verstraeten
MIDDELBURG - De locatie
Nieuwdorp moet uit het rijksbe
leid worden geschrapt als vesti
gingsplaats voor glastuinbouw
en worden vervangen door de
locatie Zeeuws-Vlaamse Ka
naalzone.
Gedeputeerde Staten van Zee
land vragen dat aan de minis
ters van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu
(Vrom) en Landbouw, Natuur
beheer en Visserij (LNV).
De provincie doet het verzoek
naar aanleiding van de vraag
van het Temeuzense gemeente
bestuur om in het streekplan de
vestiging van zeventig hectare
glastuinbouw in de Koegorspol-
der planologisch mogelijk te
maken. GS zeggen dat te willen
doen, maar wijzen er op dat ook
het Rijk daaraan zijn zegen
moet geven. Vandaar dat GS bij
beide ministers heeft gepleit om
de Koegorspolder als glastuin-
bouwlocatie op te nemen in de
aangekondigde Nota Ruimte.
Enkele jaren geleden viel het
oog op de locatie Nieuwdorp als
vestigingsplaats voor groot
schalige glastuinbouw. Het Rijk
omarmde dat idee en nam het op
in het rijksbeleid; de provincie
begon de procedure voor een
streekplanwijziging. Vervol
gens bleek uit een haalbaar
heidsonderzoek dat ruim zeven
honderd hectare glastuinbouw
bij Nieuwdorp uit financieel-
/technisch en maatschappelijk
oogpunt een te risicovolle on
derneming is De provincie be
sloot daarop het initiatief stop
te zetten. Later heeft de ge
meente Borsele aangegeven ook
een minder omvangrijke glas-
tuinbouwlocatie niet te zien zit
ten.
Restwarmte
Inmiddels is een nieuw initiatief
voor glastuinbouw naar voren
gekomen in de Kanaalzone. In
samenwerking met Hydro Agri
Sluiskil heeft de gemeente Ter-
neuzen een plan ontwikkeld
voor de realisering van zeventig
hectare glastuinbouw. In het
plan is opgenomen dat Hydro
Agri zowel restwarmte als zui
vere COj kan leveren.
In hun brief aan beide ministers
wijzen GS bovendien op de goe
de landschappelijke inpas
singsmogelijkheden, de goede
infrastructurele situatie en de
betekenis voor de regionale
werkgelegenheid. Het college
verzoekt daarom de ministers
om glastuinbouw ir. de Kanaal
zone op te nemen in het nieuwe
rijksbeleid.
1 Er is in dit hoekje al eens ge
wezen op de routeplanners
van uiterst betrouwbare in-
j stanties als de ANWB. Die
kennen geen Westerschelde-
tunnel. En denken dat er nog
steeds autoveren op de Wes
terschelde varen. Met als ge-
I volg datje bij de veerpleinen
I nog elke dag blije rijders ziet
j die met wezenloze blik over
I het water staren
j Nugaaterookbijdeinforma-
j tievoorziening over het
openbaar vervoer wel eens
I iets mis. Zo troffen wij dezer
dagen een Terneuzenaar
die een drie maanden oude
afdruk toonde van de web
site van het uitzendbureau
Start
Er werden, zo lazen we, gega
digden gezocht voor een be
langwekkende functie: 'be
veiliger op metrostations'.
Betrokkene zou de perrons
moeten vrijwaren van aan
randingen, vechtpartijen,
vandalisme en andere onre
gelmatig edenheden, en een
hoofdtaak krijgen in de toe
gangscontrole.
Standplaats: Goes.
Onze Terneuzenaar komt
daar met grote regelmaat.
Hij zou graag eens een ritje
maken. Maar is nog steeds op
zoek naar de ingang.