oederenlijn langs A58 erg duur Actie Provincie ziet kassen het liefst in Kanaalzone 13 Bus moet weer in Hansweert stoppen Honderden zitten straks in de herrie Dé Beurs voor :\nttek [reeft met eitjes krijgt atje in haar staart 'Eerste' paal voor nieuwbouw Ter Valcke osten voor omleiding om Goes lopen in honderden miljoenen erheij uit gemeenteraad |8,29 en 30 maart Dat is gewoon Edah Rijbewijs kwijt Kruising in Sint Annaland afgesloten 0800 - 0231 231 (GRATIS) zeeuwse almanak Perronwachter ze BEVELANDEN/THOLEN woensdag 26 maart 2003 jen Jansen Een goederenspoor de A58 in de gemeenten en Kapelle is duur en slijk in te passen. De kosten ^gen - afhankelijk van de itueelte kiezen variant -275 miljoen. duurste variant (een goede- jpoorten zuiden van de au- elweg) doorsnijdt gebied de status Nationaal Land- ip: de goedkopere (ten noor- van de A58) levert uit het pont van veiligheid, geluid en trillingen beperkingen op in verband met toekomstige wo ningbouw. Dat blijkt uit een onderzoek dat de provincie en havenschap Zeeland Seaports hebben laten uitvoeren. In de discussie over de Westerschelde Containerter- minal (WCT) is twee jaar gele den de suggestie geopperd de groei van het goederenvervoer per spoor niet op te vangen op de bestaande spoorlijn Vlissingen- Bergen op Zoom, maar een spe ciale goederenspoorlijn bij de A58 aan te leggen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de ^Piet Kleemans ;EE - De Zeeuwse be- iftenvissers gaan de jende kreeften merken, je dieren wordt een rond in de staart geknipt om ze jbaar te maken. Onbe- gevangen zaaddragende {ten kunnen dan worden te- •t, hetgeen in het belang een gezonde kreeften- 1, Het merken van kreeften ■derdeel van een pakket aan egelen ter bescherming skreeftenstand. ien juni dragen de volwas- jrouwelijke kreeften eieren ach. Deze kreeften worden ftreeften genoemd en voor het nageslacht, (vissen van zaaddragende rften gaat ten koste van de Éenstand. De bij Zevibel «sloten beroepsvissers vin- dat zaaddragende kreeften te allen tijde in de Oos- schelde moeten worden te- :et. is de vissers is het merken maar efficiënt. De kreeft fer volgens de vissers niets maar de zaadkreeft kan [KMieke van der Jagt GroenLinks-raadslid heij stapt na de zomer uit I Goese gemeenteraad. Ze It opgevolgd door F. KÖh- meenteraadsverkiezin- Ivan afgelopen maart werd Jet voorkeurstemmen in de Idgekozen. Tegelijkertijd ko lt de Bevelandse inwoners Advertentie irate Kerk - Goes «Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur Waterdag 11.00 tot 18.00 uur II Zondag 13.00 tot 18.00 uur Organisatie: Reijmerink Advertentie gevreesde leefbaarheidsproble- men in de woongebieden aan de spoorlijn door de toename van het aantal goederentrei nen. In het onderzoek is de mogelijk heid uitgewerkt van een goede renspoor dat even ten oosten van Lewedorp aftakt van de be staande spoorlijn en vlak voor de brug over het kanaal door Zuid-Beveland er weer op aan sluit. Daarbij is ervan uitgegaan dat het nieuwe goederenspoor pal ten noorden en pal ten zui den van de A58 kan worden ge legd. Geen van beide varianten is ideaal. De noordelijke scoort wat natuur en landschap betreft beter dan de zuidelijke. Een goederenspoor aan de zuidkant van de A58 is het gunstigst als het gaat om veiligheid, geluid en trillingen. In de gemeente Reimerswaal is gekeken naar een verlegging van het bestaande spoor in noordelijke richting om Krab- bendijke en Stationsbuurt te ontlasten. Nadelen hiervan zijn: een nieu we doorsnijding van het land schap, toename van overlast voor de Roelshoek bij Krabben- dijke, geluidshinder voor het Vogel- en Habitatrichtlijnge- bied ten noorden van Kruinin- gen en Stationsbuurt. Boven dien komen de stations van Krabbendijke en Rilland dan verder van de dorpen te liggen. De kosten van deze mogelijk worden op 125 miljoen euro ge schat. De totale kosten van een specia- door het niet uit te wissen merk teken overal worden herkend als 'zaadkreeft' zodat voor ie dereen het onderscheid tussen 'goede' en 'foute' kreeft duide lijk is. Na verschaling van de kreeft is het gaatje verdwenen en begint voor de kreeft een nieuwe cyclus. De vissers hebben eveneens be sloten toe te werken naar de op richting van een producenten organisatie. Zij zijn van mening dat deze een belangrijke bijdra ge kan leveren aan een duurza me kreeftenvisserij. Een actief beheer van de kreeftenstand is - naast beperkingen van het vangstpotentieel - erg belan- rijk. Visvakken Naast het genoemde merken van de zaaddragende kreeften willen de vissers daarom toe naar de uitgifte van vaste vis vakken. Elk visser wordt dan verantwoordelijk voor zijn ei gen visvak en zijn 'eigen' kreef tenbestand in dat visvak. Hij heeft er alle belang bij om eidra- gende en zachte kreeften - kreeften die zijn verschaald - te rug te zetten. haar in het algemeen bestuur van het waterschap Zeeuwse Eilanden, Ook is ze sinds begin dit jaar bedrijfsmanager bij Best-Werk en wil ze haar be stuursfunctie bij de stichting Buurtwerk Goese Polder blij ven vervullen. Ze is ervan overtuigd dat die veelheid aan functies ten koste zal gaan van haar inzet en van haarzelf. Het raadslidmaat schap geeft ze daarom op. Haar opvolgster is 35 jaar en Lim burgse van geboorte. Köhlen woont al elf jaar in Zeeland en is nu voorlichter bij het water schap Zeeuwse Eilanden. Ze is gehuwd en heeft twee kinderen. GOES - Op de A58 ter hoogte van Goes is gisternacht een 35- jarige automobilist uit Terneu- zen aangehouden wegens rijden onder invloedDe man trok door zijn rijgedrag de aandacht van een surveillanceauto. Hij bleek 3,5 keer de toegestane hoeveel heid alcohol te hebben gedron ken. De man moest daarom zijn rijbewijs inleveren Najaren wachten mogen de paien de grond in. foto's Dirk-Jan Gjeltema door Steffan ter Maat GOES - Een twee uur durend en officieel programma werd gisteren gewijd aan het slaan van de eerste paal voor de nieuwbouw van verpleeghuis Ter Valcke in Goes. In 1991 wa ren er al de eerste plannen voor het bouwen van kleinere een heden voor de bewoners. Veel tegenslagen, langdurig over leg, het opstellen van plannen en het doorlopen van procedu res zorgden echter voor de no dige vertraging. Dat de bouw nu eindelijk offi cieel van start gaat - in februa ri werd al het eerste werk ver richt - was aanleiding voor een heus programma met meerde re sprekers, de onthulling van de maquette van de nieuw bouw, het slaan van de eerste paal en zelfs een optreden van theatergroep Urbi et Orbi. Alle sprekers - ook het thea terduo - refereerden aan de lange tijd die het heeft ge duurd voordat er wordt ge bouwd. Vooral de archeologi sche vondsten in de bodem op het terrein van Ter Valcke, het onderzoek hierna en de bijko mende kosten passeerden ruimschoots de revue. De hele week staat na deze of ficiële start in het teken van feest vanwege de bouw van het nieuwe complex. Gisteren was het alleen voor genodigden, omdat er te weinig ruimte was om iedereen aanwezig te laten zijn. De vrijwilligers, perso neelsleden en de bewoners hebben deze week nog hun ei gen festiviteiten. Eén van de bewoners was gis teren al aanwezig om samen met gedeputeerde G de Kok de maquette van de nieuw bouw te onthullen. Daarna sloeg de gedeputeerde met de voorzitter van de bewoners raad, de voorzitter van de on dernemingsraad en de voorzit ter van de vrij willigersraad de eerste paal. De bouw zal tot 2006 duren en de officiële opening van het vernieuwde Ter Valcke zal in 2007 zijn. Er wordt begonnen met het realiseren van de ruimte voor mensen met licha melijke problemen en de afde ling voor stervensbegeleiding Deze ruimtes komen op de plaats van wat tot voor kort nog het plantsoen was. Als dit is gerealiseerd wordt er staps gewijs met de sloop van het huidige gebouw begonnen. Dit moet uiteindelijk de ruimte bieden voor de bouw van der tien huizen, elk geschikt voor een groep van zes psychogeria trische bewoners. Koffie en gebak voor bewoners en genodigden. door Mieke van der Jagt KRUININGEN - De hele ge meenteraad van Reimerswaal heeft zich gisteravond achter een motie geschaard, waarin het college wordt aangespoord bij SINT ANNALAND - Volgende week wordt begonnen met de aanleg van een rotonde op de kruising Veilingweg, Lange- weg en Stoofweg in Sint Anna land. De kruising wordt vanaf maan dag volledig afgesloten voor het verkeer en er komt een omlei ding via Oud Vossemeer. De gemeente Tholen hoopt dat de rontonde binnen zo'n vier weken voltooid is. De gemeente gaat er vanuit dat met de nieuwe rotonde de ver keersveiligheid beter is gewaar borgd. Connexxion aan te dringen op een oplossing voor de bushalte in Hansweert. De motie was in gediend door de Partij van de Arbeid. De nieuwe dienstregeling heeft ertoe geleid dat de Hansweertse halte bijna in Schore staat; een enorm eind van het centrum van het dorp, zowat op de rijbaan van de rotonde en zonder hokje of perron Eigenlijk was de motie niet meer nodig want wethouder J Bliek heeft al bij Connexxion aan de bel getrokken, Hij toonde zich optimistisch over een op lossing en vertelde dat het deze keer niet aan het geld ligt, maar aan de tijd Ook optimistisch was burge meester A. Verbree over een oplossing voor de overlast die kinderen veroorzaken bij de se niorenwoningen aan de Bego nialaan in Yerseke. De kinderen voetballen, crossen en vernielen vanalles in het plantsoen bij het Begoniahof, waar alleen oudere mensen wonen. De kinderen en hun ouders blijken niet onder de indruk van de klachten en pra ten lijkt niet meer te helpen. Burgemeester Verbree vertelde dat hij al eerder zoiets in Kruiningen aan de hand had ge had. Een paar fysieke maatregelen die voetballen en crossen on aantrekkelijk maken, hielpen daar wonderwel en Verbree heeft geen klachten meer ge hoord. De burgemeester vond het te ver gaan om kinderen te verbieden in plantsoenen te spelen. „Dan moet er een hek om of moeten er doornige bodem bedekkers in. Als er een lekker grasveldje ligt, gaan kinderen daar voetballen. Maar met wat handgrepen kun je overlast te gengaan." De burgemeester was ook bereid met de jongeren te gaan praten. Advertentie Oplossing De bus kan aan beide kanten van de lijn de aansluiting niet halen als hij helemaal het dorp in moet rijden De oplossing zou te vinden zijn in het schrappen van haltes onderweg tussen Goes en Hansweert. Bliek ver wacht aan het eind van de week of begin volgende week een ant woord van de busonderneming. Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen le goederenspoorlijn aan de westkant van het kanaal door Zuid-Beveland en verlegging van de bestaande spoorlijn aan de oostkant komen op 400 tot 425 miljoen euro. Ter vergelij king; de aanleg en inrichting van de WCT zelf wordt op 500 miljoen euro geraamd. Voor maatregelen om geluids- en trillingsoverlast door toename van het goederenvervoer per spoor te voorkomen, is tot nu toe 7,3 miljoen euro beschik baar. door Mieke van der Jagt GOES - De eindrapportage van het Verkenningsonderzoek goe- derenspoorlijn/A58, stemt Be velandse bestuurders beslist niet vrolijk. Een bedrag van 300 miljoen euro klinkt verontrus tend hoog. zeker omdat nog geen tien miljoen beschikbaar is voor het inperken van de gevol gen voor omwonenden. Uitlatingen van gedeputeerden als zou de bundeling van het spoor met de Rijksweg A58 te duur zijn en te laat komen, ma ken sommige bestuurders rond uit boos. Vooral de Goese wethouder M. 't Hart. Die roept immers al lang, sinds de Wester schelde Container Terminal (WCT) in beeld kwam, dat eerst de gevolgen moeten worden op gelost Voor Goes zijn die gevol gen ook nogal heftig als het be staande spoor moet dienen voor veel meer goederenvervoer. Ki lometers geluidsschermen, toe name van trillingen, voortdu rend gesloten overwegen en meer risico's door het vervoer van gevaarlijke stoffen. „Dat het te lang gaat duren voordat het spoor zou zijn ver legd, wil ik helemaal niks ho ren", zegt 't Hart. Het is de pro vincie die ja roept tegen een WCT voordat de gevolgen be hoorlijk zijn onderzocht, merkt hij verontwaardigd op. „Dat het geld kost, is niet mijn probleem en ook niet dat van de Goese burgers", vervolgt hij bits. „Het verhaal van de provincie, dat de WCT in het belang van de Zeeuwen moet worden aange legd doet je afvragen welke Zeeuwen. Toch niet die honder den Goese, Kapelse en Reimers- waalse burgers die in de herrie, de trillingen en tussen wagons met gevaarlijke stoffen komen te zitten. En ook niet van de mensen die het spoor af en toe eens over willen steken. Als de provincie het belang van de bur gers voorop stelt, zoekt ze me teen naar het geld voor het goe derenspoor." 't Harts Borselse collega M. Ver- mue vindt evenmin dat de tame lijk hoge kosten een reden mo gen zijn om dan maar van de aanleg van een goederenspoor af te zien. ,,Het moeten de effec ten zijn op het milieu en op de omgeving, die de beslissingen bepalen. Niet alleen het geld en de energie die erin gaat zitten", zegt ze. Er zijn volgens haar wel duurdere werken uitgevoerd. „Met het goederenvervoer van de WCT krijgen heel veel men sen te maken en dan mag je niet zomaar zeggen dat iets te duur is." J. Gideonse, hoofd van de sector ruimtelijke ontwikkeling bij de gemeente Reimerswaal, kijkt niet zo op van de 125 miljoen die een bocht om Krabbendijke en Stationsbuurt gaat kosten. Ook hij vind de effecten belangrijker dan de prijs „Die effecten zou den weieens minder gunstig zijn, in ons geval. Het station Rilland komt nog verder van het dorp te liggen en er je komt wel erg dicht langs de stiltegebieden in de Oosterschelde. Als de ne gatieve effecten op een andere manier kunnen worden wegge nomen, zou dat voor Reimer- waal misschien gunstiger zijn." Stationsbuurt De gemeente Reimerwaal zou met een bundeling van het goe derenspoor met de Rijksweg al weinig opschieten. Daarom ver zocht de gemeente de onderzoe kers die bundeling slechts tot aan de Vlakebrug te onderzoe ken. De hinder van meer en langere goederentreinen begint in Reimerswaal bij Krabbendij ke, waar het spoor rakelings langs het dorp loopt en bij Sta tionsbuurt, dat, de naam zeg het al, om het spoor is heenge- bouwd. Gedeputeerde en ha venschapsvoorzitter D. Bruin- ooge gaat ervan uit dat het on derzoek naar een goederens poorlijn langs de A58 spoedig aan de orde komt in het overleg tussen de Zuid-Bevelandse ge meenten, de provincie en het ha venschap. Daar wordt dan be keken of het zinvol is te probe ren de spoorlijn op het meerja renprogramma infrastructuur voor na 2010 te krijgen. door Eugène Verstraeten MIDDELBURG - De locatie Nieuwdorp moet uit het rijksbe leid worden geschrapt als vesti gingsplaats voor glastuinbouw en worden vervangen door de locatie Zeeuws-Vlaamse Ka naalzone. Gedeputeerde Staten van Zee land vragen dat aan de minis ters van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (Vrom) en Landbouw, Natuur beheer en Visserij (LNV). De provincie doet het verzoek naar aanleiding van de vraag van het Temeuzense gemeente bestuur om in het streekplan de vestiging van zeventig hectare glastuinbouw in de Koegorspol- der planologisch mogelijk te maken. GS zeggen dat te willen doen, maar wijzen er op dat ook het Rijk daaraan zijn zegen moet geven. Vandaar dat GS bij beide ministers heeft gepleit om de Koegorspolder als glastuin- bouwlocatie op te nemen in de aangekondigde Nota Ruimte. Enkele jaren geleden viel het oog op de locatie Nieuwdorp als vestigingsplaats voor groot schalige glastuinbouw. Het Rijk omarmde dat idee en nam het op in het rijksbeleid; de provincie begon de procedure voor een streekplanwijziging. Vervol gens bleek uit een haalbaar heidsonderzoek dat ruim zeven honderd hectare glastuinbouw bij Nieuwdorp uit financieel- /technisch en maatschappelijk oogpunt een te risicovolle on derneming is De provincie be sloot daarop het initiatief stop te zetten. Later heeft de ge meente Borsele aangegeven ook een minder omvangrijke glas- tuinbouwlocatie niet te zien zit ten. Restwarmte Inmiddels is een nieuw initiatief voor glastuinbouw naar voren gekomen in de Kanaalzone. In samenwerking met Hydro Agri Sluiskil heeft de gemeente Ter- neuzen een plan ontwikkeld voor de realisering van zeventig hectare glastuinbouw. In het plan is opgenomen dat Hydro Agri zowel restwarmte als zui vere COj kan leveren. In hun brief aan beide ministers wijzen GS bovendien op de goe de landschappelijke inpas singsmogelijkheden, de goede infrastructurele situatie en de betekenis voor de regionale werkgelegenheid. Het college verzoekt daarom de ministers om glastuinbouw ir. de Kanaal zone op te nemen in het nieuwe rijksbeleid. 1 Er is in dit hoekje al eens ge wezen op de routeplanners van uiterst betrouwbare in- j stanties als de ANWB. Die kennen geen Westerschelde- tunnel. En denken dat er nog steeds autoveren op de Wes terschelde varen. Met als ge- I volg datje bij de veerpleinen I nog elke dag blije rijders ziet j die met wezenloze blik over I het water staren j Nugaaterookbijdeinforma- j tievoorziening over het openbaar vervoer wel eens I iets mis. Zo troffen wij dezer dagen een Terneuzenaar die een drie maanden oude afdruk toonde van de web site van het uitzendbureau Start Er werden, zo lazen we, gega digden gezocht voor een be langwekkende functie: 'be veiliger op metrostations'. Betrokkene zou de perrons moeten vrijwaren van aan randingen, vechtpartijen, vandalisme en andere onre gelmatig edenheden, en een hoofdtaak krijgen in de toe gangscontrole. Standplaats: Goes. Onze Terneuzenaar komt daar met grote regelmaat. Hij zou graag eens een ritje maken. Maar is nog steeds op zoek naar de ingang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33