'Verkoop veren op losse schroeven
Alleen met een rode kaart
krijgt patiënt acute hulp
ncontinentieluiers
oortaan verwerkt tot
lastic en papierpulp
mit zaagt Tricolor
n stukken alsof
iet een brood is
Boeren maken goede start
NeSBIC koopt
meerderheid van
aandelen Roompot
17
I wee oudste PSD-boten voldoen niet aan EU-eisen
Volop ruimte spoor West-Brabant
Boete voor dronken rit
Subsidie voor collectie Warren
Smit mogelijk uit sleepdienst URS
Protest LPF
tegen besluit
Nma veer
woensdag 26 maart 2003
>nr Ben Jansen
jssiNGEN - De verkoop van
Ei je veerboten van de voormali-
Provinciale Stoombootdien-
m aan een Zuid-Italiaanse re-
gaat mogelijk niet door.
lelpunt is dat de oudste twee,
Prinses Christina en de Prins
)e llem-Alexander, niet vol-
aan de eisen van de Euro-
Unie. Directeur H. Tho-
lesvan de afbouworganisatie
D wil deze week uitsluitsel
deltalianen.
ior Eugène Verstraeten
Op grond van Europese richtlij
nen mogen schepen ouder dan
twintig jaar alleen maar in een
nieuw vaargebied worden inge
zet als ze worden aangepast aan
de eisen die aan nieuwe schepen
worden gesteld.
Ze krijgen alleen ontheffing om
in het oorspronkelijke vaarge
bied in actie te blijven. De
Christina en de Willem-Alexan
der zijn respectievelijk 35 en 33
jaar oud. Het derde schip dat bij
de transactie is betrokken, de
Prinses Juliana, is 17 jaar.
XEL - Het incontinentiemate-
,0: tal van vijftig Zeeuwse ver-
eeg- en verzorgingshuizen
landt met ingang van 1 april
iet meer op de vuilnishoop
aar wordt verwerkt tot hoog-
lardige papierpulp en plastic,
larmee wordt een aanzienlij-
rmilieubesparing bereikt.
orgnet Zeeland, de vereniging
an alle verpleeg- en verzor-
'i agshuizen in Zeeland, is voor
project een half jaar geleden
zee gegaan met de bedrijven
in Gansewinkel en Knowaste.
»t afval, dat nu vaak nog
ordt gestort of in de verbran-
ngsoven belandt, wordt in de
stellingen gescheiden van an
:rafval ingezameld. Van Gan-
winkel haalt het op en
nowaste maakt er plastic en
ipierpulp van.
evijftig Zeeuwse verpleeg- en
l reorgingshuizen produceren
arlijks ongeveer een miljoen
logram incontinentie-afval.
I itluiermateriaal vormt veer-
gtot zestig procent van de to-
lehoeveelheid afval van de in-
Bllingen.
m incontinentiemateriaal te
innen recyclen bij Knowaste
oorHarmen van der Werf
USSINGEN - Smit Salvage,
ebergingspoot van Smit Inter-
itionale, hoopt in oktober het
oorse autoschip Tricolor hele-
laalweg te hebben. Of dat lukt,
al sterk afhangen van de
reersomstandigheden, aldus
lirecteur H. van Rooij van Smit
lalvage. Het bedrijf houdt er re
kening mee dat dertig tot veer-
igprocent van de tijd ook 's zo-
oers niet kan worden gewerkt
oor stroming en slecht weer.
ind vorige week maakten eige-
aarWilh. Wilhelmsen en ver-
ïkeraar Gard Services bekend
k. de berging van de Tricolor is
und aan een combinatie met
it Salvage als hoofdaanne
mer. Andere deelnemers zijn de
ielgische berger Scaldis, de
Intwerpse sleepdienst URS en
i'eepvaartbedrijf Multraship
-Terneuzen
iait Salvage heeft ervoor geko-
lahet karwei niet alleen uit te
teren. „Het is een redelijk ge
ïmpliceerde klus die een
Gormbeslag op materieel legt",
erklaarde bergingsdirecteur
VanRooij. „Onze partners bren-
eneen deel van de spullen in,
"atgoedkoper is dan huren. Zo
Spreiden we de risico's, waarvan
ft weer de belangrijkste is."
^Combinatie Berging Tricolor
Ivolop bezig met de voorberei
den De Tricolor die ten
Korden van Duinkerken ligt,
slinzeven stukken worden ge
ragd „Alsof het een brood is",
si Van Rooij.
let zagen gebeurt met een spe
cie techniek die Smit eerder
raste bij de berging van de
sische onderzeeër Koersk.
-!]de Tricolor wordt een hefei-
mdgeplaatst, waarvandaan de
^gdraad wordt bediend die
sa beide zijden van het schip
•ordt vastgezet met zuigan-
Advertentie
WINKEL DAGELIJKS OPEN
09.00-18.00 u. ZATERDAG 15.00 u.
De Italiaanse rederij was ervan
uitgegaan dat deze regel met
enige souplesse zou worden toe
gepast, omdat ze de schepen
maar een beperkt aantal jaren
nodig heeft. Het is de bedoeling
dat ze worden gebruikt in de
Straat van Messina, tussen de
regio Calabrië en Sicilië. Er zijn
vergevorderde plannen hier een
3,3 kilometer lange brug te bou
wen. De werkzaamheden zou
den in 2005 moeten beginnen en
de brug zou in 2 011 moeten wor
den opengesteld voor het ver
keer. Na de voltooiing van de
vaste oeververbinding tussen
Calabrië en Sicilië zouden de
schepen een andere bestemming
kunnen krijgen. Met het oog op
de Europese regels was er in
Zeeland altijd van uit gegaan
dat een eventueel nieuwe vaar
gebied voor de Christina en de
Willem-Alexander buiten Eu
ropa zou liggen. De Italianen,
die zich bij de door de PSD in de
arm genomen scheepsmakelaar
meldden, waren evenwel vol
vertrouwen. Twee weken gele
den reisden al enkele kapiteins
naar Zeeland om te bekijken
hoe het PSD-peisoneel met de
schepen manoeuvreerde.
Thomaes heeft geruime tijd no
dig gehad om de kleine lettertjes
in de concept-koopovereen
komst te bestuderen. „Wat ons
betreft kan de zaak worden be
klonken", zei hij gisteren,
„maar nu blijkt de potentiële
koper een probleem te hebben."
Inspectie
De Italiaanse scheepvaartin
spectie wil verwijzend naar de
Europese regels geen ontheffing
verlenen voor de inzet van de
Christina en de Willem-Alexan
der.
Aanpassing van de schepen zou
onder meer betekenen dat ze
met gescheiden machinekamers
moeten worden uitgerust. Dat
is, afgezien nog van de techni
sche moeilijkheden, gelet op de
leeftijd van de schepen een vol
komen onrendabele investe
ring.
De scheepsmakelaar heeft
eventueel nog andere kandida
ten voor de koop van de oudste
drie veerschepen. Thomaes gaat
ervan uit dat de Italianen toch
met een oplossing zullen komen
„Maar we beginnen er toch re
kening mee te houden dat het
wel eens zou kunnen afketsen."
Uitgangspunt voor de PSD-in-
afbouw blijft dat de Christina,
de Willem-Alexander en de Ju
liana zo snel mogelijk worden
verkocht, zodat geen geld meer
hoeft te worden uitgegeven voor
de verzekering en de instand
houding van de schepen.
in Arnhem is het van belang dat
het afval gescheiden wordt in
gezameld. Dit betekent dat bij
deze zorginstellingen vanaf 1
april zakken en afvalcontainers
speciaal voor luiermateriaal te
vinden zullen zijn.
Dat er zoveel zorginstellingen
mee doen aan het project is vol
gens Zorgnet te danken aan de
aantrekkelijke financiële voor
waarden die door Zorgnet Zee
land zijn bedongen. De milieu
besparingen zijn aanzienlijk.
Door het hergebruik van een
miljoen kilo incontinentiemate
riaal wordt 8,7 miljoen liter wa
ter bespaard, een hoeveelheid
energie die gelijk is aan 190.000
liter diesel en 400.000 kilo hout.
Voorzitter J. de Graaf van Zorg
net Zeeland geeft 3 april in zorg
centrum de Vurssche in Axel het
officiële startsein voor het pro
ject. Vanwege nog lopende con
tracten met afvalverwerkers
kunnen nog niet alle instellin
gen meteen komende maand
aan het project meedoen. I.
Baai j ens van Zorgnet Zeeland
verwacht echter dat in de loop
van dit jaar het merendeel van
de vijftig aangemelde instellin
gen kan overgaan op de geschei
den inzameling van incontinen
tiemateriaal.
kers. Bodemonderzoek moet
nog uitwijzen hoe diep deze zui-
gankers in de grond moeten
worden geschoven.
Het moet, denkt directeur Van
Rooij, mogelijk zijn in netto tien
tot twaal f uur de Tricolor op één
plek door te zagen. Het in posi
tie brengen van het hefeiland en
de zuigankers vergt de meeste
tijd. De afgezaagde stukken, die
elk 2500 tot 3000 ton wegen,
worden gelicht met twee drij
vende kranen: de Rambiz van
Scaldis en de Asian Hercules
van Smit.
De delen van de Tricolor worden
op pontons naar de wal ge
bracht. Een sloopplaats moet
nog worden aangewezen. Van
Rooij had het over Zeebrugge of
Antwerpen. Alles moet worden
verschroot, ook de lading van
vooral luxe auto's. „Autofabri
kanten zijn daar redelijk neuro
tisch over. Zij willen dat geen
boutje of moertje wordt herge
bruikt."
Brokstukken
Van Rooij houdt er rekening mee
dat tijdens het verwijderen van
de stukken van de Tricolor
'links en rechts' brokstukken en
auto's in het water vallen. „Dat
is een kwestie van schoonmaken
na afloop." Smit treft extra
maatregelen om de scheepvaart
weg te houden. Het bedrijf weet
zich gewaarschuwd Nadat de
Tricolor half december na een
aanvaring kapseisde, zijn er nog
twee schepen op gevaren. Van
Rooij: „We willen daarom ook
zo kort mogelijk met al het ma
terieel, zoals de drijvende kra
nen, ter plekke zijn. Anders ne
men we voor de scheepvaart
onnodig veel plaats in beslag.
De werkzaamheden bij de Tri
color beginnen in mei. Smit is er
veel aan gelegen snel aan de slag
te gaan om te kunnen profiteren
van goed weer in de zomer.
door Rinus Antonisse
PHILIPPINE - Voor de
Zeeuwse boeren begint het
nieuwe seizoen onder een gun
stig gesternte. Ze zijn volop
bezig met de voorjaarswerk
zaamheden: het land bewer
ken en zaaien en poten van de
gewassen oogst 2003. Overal
zijn de tractoren en andere
werktuigen op het zonovergo
ten bouwland te zien.
Joris van Waes, akkerbouw-
bestuurder van de Zuidelijke
Land- en Tuinbouw Organisa
tie (ZLTO) maakt melding van
'uitzonderlijk mooi voorjaars
weer'. Volgens hem is sprake
van bijzonder goed te bewer
ken grond. De structuur is pri
ma, dankzij de vorst in afgelo
pen winter en het uitblijven
van regen.
„Het is gewoon fantastisch",
omschrijft hij opgewekt de
omstandigheden. „We liggen
nu al voor op andere jaren. De
mensen zijn niet meer te hou
den. De structuur van de grond
nodigt uit om aan de slag te
gaan." Het land is ondanks de
geringe regenval in de laatste
weken niet te droog om te be
werken, zegt Van Waes. De bo
venste laag van de aarde is wel
wat droog, maar een beetje
dieper zit nog voldoende vocht
inde grond.
De ZLTO-voorman verwacht
dat tegen het eind van de week
de meeste boeren hun suiker
bieten al ingezaaid hebben;
dat geldt eveneens voor het
vlas, terwijl momenteel ook
volop uien gezaaid worden.
Ook zijn de agrariërs begon
nen met het poten van de con
sumptie- en pootaardappelen.
Zomertarwe en gerst zijn
eveneens op veel plaatsen in
gezaaid. Alleen de bruine bo
nen moeten nog even wachten.
De vorig jaar gezaaide winter
tarwe staat er in het algemeen
uitstekend bij, vertelt Van
Waes. Wel vertonen hier en
daar percelen enige groeiach
terstand. De nachtvorst heeft
niet voor problemen gezorgd.
„Als het zaaigoed in de grond
zit, zijn de risico's niet groter
dan andere jaren."
Een boer bezig met eggen van het land.
foto Mechteld Jansen
,**i» l in 11 f 111 biifltMèaiÉifcrï iininirarnrrr
nermesweg 7, Vlissingen, tel. 0118-410323/463156
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN - Bezoekers van
de Spoedeisende Hulp van Zie
kenhuis Walcheren krijgen van
af mei een gekleurde kaart uit
gereikt die aangeeft hoe snel ze
moeten worden geholpen. De
kaarten worden uitgedeeld een
speciaal opgeleide triage-ver-
pleegkundige. Het ziekenhuis
hoopt met de invoering van het
triagesysteem patiënten met
ernstige klachten sneller te hel
pen terwijl mensen die eigenlijk
naar de huisarts zouden moe
ten, duidelijkheid hebben over
hun wachttijd.
Zestien verpleegkundigen van
de spoedeisende hulp gaan
daartoe een opleiding volgen.
De selectie van de patiënten
gaat volgens een protocol dat is
ontwikkeld door een ziekenhuis
in Manchester, Engeland, dat
als eerste hiermee werkte. Zes
tien ziekenhuizen, op Vlissin
gen en Helmond na allemaal in
de Randstad, voeren het triage
systeem gezamenlijk in. In Ne
derland werkt toch nog toe
alleenhet Sittardse Maasland
ziekenhuis met het systeem.
De kleuren in het kaartsysteem
zijn verbonden aan 'targetti-
mes', de tijd waarbinnen naar
behandeling wordt gestreefd.
Een rode kaart betekent 'acuut,
direct behandelen'. Oranje heet
'zeer urgent', met behandeling
in tien minuten. Geel is 'urgent',
te behandelen binnen het uur.
Groen heet 'standaard' en kent
een wachttijd van tot 120 minu
ten en blauw, targettime 240
minuten, betekent dat de bezoe
ker helemaal achterin de rij
hoort. De laatste twee kleuren
geven aan dat de patiënt eigen
lijk bij de huisarts of de huisart
senpost bij het ziekenhuis te
recht moet.
Het ziekenhuis wil het systeem
in mei of juni draaiend hebben,
voor toeristen en passanten de
drukte in de wachtkamer van
spoedeisende hulp verdubbe
len, zegt directeur J. van den
Blink van ziekenhuis Walche
ren. „Verpleegkundigen mogen
geen medische diagnose stellen,
maar met dit protocol hoeven de
ernstige gevallen niet langer op
hun beurt te wachten. In de
wachtkamer belandt nu een
man met een pijnlijke been
breuk naast iemand met een
kwallenbeet. Het is een eerste
beoordeling. De artsen toetsen
steeds of de triage naar behoren
wordt toegepast De coördina
toren van dit project bij de zes
tien ziekenhuizen overleggen
steeds over de werking van het
systeem."
Röntgenfoto's
Het ziekenhuis heet inmiddels
verpleegkundigen opgeleid om
te kunnen inschatten of er bij
sportletsel alvast een röntgen
foto gemaakt moet worden, zo
dat de arts de patiënt geïnfor
meerd onder ogen krijgt. Het
triageproject en het knie-enkel-
letselproject noemt de directeur
'doorbraakprojecten'. „Wij ver
wachten van alle afdelingen in
het ziekenhuis dat er gezocht
wordt naar kleinschalige, prak
tische verbeteringen waarmee
de kwaliteit en efficiëntie wordt
verhoogd." Pijnbestrijding door
verpleegkundigen hoort daar
Advertentie
www.vermeulen-trappen.nl Showroom 35 modellen
Lokkerdreef 14. Etten-Leur A58 afslag 19, Ie stoplicht rechts Tel. 076-5088000
nog niet bij. „Dat kan altijd
even gevraagd worden."
De verpleegkundigen van
spoedeisende hulp krijgen een
zwaardere verantwoordelijk
heid, erkent Van den Blink. De
patiëntenselectie door ver
pleegkundigen in de huisart
senposten krijgt veel publieke
kritiek, hoewel daar ook met
protocollen wordt gewerkt.
„Doktersassistenten doen sinds
mensenheugenis niets anders
De huisarts ziet elk telefoontje
dat er binnenkomt. Op de
spoedeisende hulp kijken de
artsen naderhand of de triage
goed is uitgevoerd."
Effect
Van den Blink vernacht met na
me effect bij de buitenlandse be
zoekers van het ziekenhuis, die
niet bekend zijn met het Neder
landse huisartsensysteem. Ver
wijzen naar de huisartsenpost
doet het ziekenhuis voorlopig
niet, al voorziet de directeur op
termijn ïngereratiemogelijkhe-
den. „Het heeft mijn persoonlij
ke voorkeur dat er één loket
komt voor medische hulp buiten
kantooruren, waar huisartsen
en specialisten samenwerken
Dat vergt wellicht een speciale
financieringsformule."
Zo'n loket kan een plaatsvinden
in de nieuwbouwplannen die
het ziekenhuis heeft voor het
voorplein, in aansluiting op de
uitbreidingswerken die begon
nen zijn bij het Zeeuws Radio
therapeutisch Instituut.
DEN HAAG - Op de spoorlijn tussen Rotterdam en België be
staat in West-Brabant helemaal geen capaciteitstekort voor
goederentreinen, ook als de Westerschelde Containertermi-
nal in Vlissingen-Oost er komt. Eerdere onderzoeken zijn vol
gens het Centraal Plan Bureau (CPB) veel te optimistisch ge
weest over de groei van het goederenvervoer per trein en de
huidige lijn wordt nog niet eens volledig benut.
Problemen zijn er wel rond het spoorwegemplacement bij het
station Roosendaal en met de veiligheid en geluidhinder in
dorpen en steden aan de spoorlijn. Daarvoor zijn oplossingen
nodig.
Uitbreiding van de spoorlijn is, stelt het CPB, geld weggooien
want de lijn kan hoogstwaarschijnlijk nog tot 2050 aan de
vraag voldoen, zeker als de schaalvergroting in het container
vervoer met binnenvaartschepen doorzet Het CPB is er in
haar analyse vanuit gegaan dat er wel een nieuwe goederen-
lijn komt tussen Bergen op Zoom en de Antwerpse haven,
evenwijdig aan Rijksweg A4, de Zoomweg-Zuid. Ook vanuit
Zeeland komt daarop een directe aansluiting.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste
ren een 36-jarige inwoner van Terneuzen voor dronken rijden
veroordeeld tot 315 euro boete. De man werd 13 september
vorig jaar in Temeuzen betrapt met een alcoholpercentage
van 425 microgram, bijna twee keer zoveel als toegestaan. De
Terneuzenaar wilde graag een werkstraf doen, maar daar
voor was de overtreding te licht. De politierechter legde de
verdachte conform de richtlijnen de boete op.
MIDDELBURG - De gemeente Middelburg trekt 14.000 euro
uit om de nalatenschap van Hans Warren te laten ordenen.
Warren, die eind 2001 overleed, heeft een groot aantal manu
scripten, brieven, tekeningen en dagboeken nagelaten. Zijn
partner Mario Molegraaf heeft de complete nalatenschap ge
schonken aan de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg.
In totaal is voor de ontsluiting en conservering van de collec
tie 94.000 euro nodig. Molegraaf heeft aangeboden om het
werk te verrichten. De provincie en de bibliotheek betalen
ook een deel van het benodigde bedrag. „Het is een aanwinst
voor de Zeeuwse bibliotheek om zo'n collectie te hebben",
zegt wethouder Avan 't Westeinde. „De collectie is nu abso
luut niet toegankelijk."
De nalatenschap van de schrijver en PZC-criticus bestaat uit
zowel gepubliceerde als ongepubliceerde manuscripten,
drukproeven, contracten met uitgevers, natuurdagboeken
van de Kaloot en de Piet, vogeltekeningen en duizenden brie-
ROTTERDAM - Smit Internationale wil meer greep krijgen
op de ook in Zeeland actieve sleepdienst URS of ze stapt uit
het Belgische bedrijf. De Smit-directie maakte dit gisteren
bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2002. Over de
financiële prestaties van URS is Smit Internationale tevre
den. Het resultaat van URS groeide, gedeeltelijk door winst
op de verkoop van schepen. Smit heeft momenteel een aan
deel van 49,9 procent in de Belgische sleepdienst. Volgens
woordvoerder L. Walder hoeft dit percentage niet perse hoger
te worden om meer invloed te krijgen. „Dat kan ook op andere
manieren." Welke zei Walder niet. Smit wil meer greep op alle
bedrijven waarin het deelneemt, omdat het Rotterdamse con
cern de risico's en resultaten in eigen hand wil hebben
door Jeffrey Kutterink
KAMPERLAND - Roompot Re
creatie in Kamperland is ver
kocht aan investeringsmaat
schappij NeSBIC Buy-Out
Fund uit Utrecht. Die heeft de
meerderheid van de aandelen
verworven. Beide bedrijven be
nadrukken dat de koop geen
gevolgen heeft voor personeel
en beleid. Roompot heeft be
wust gezocht naar een groot
aandeelhouder om de toekomst
veilig te stellen.
Roompot is ruim dertig jaar ge
leden gestart als een klein be
drijf. „Veel van die vroegere
aandeelhouders zijn overleden
of hebben hun aandelen ver
kocht", zegt directeur J. van
Koeveringe van Roompot Re
creatie.
„Familieleden erven aandelen
of ze worden binnen de familie
verkocht. Nadeel is dat steeds
meer aandeelhouders, steeds
minder aandelen hebben. Daar
entegen is het bedrijf sterk ge
groeid en heeft het behoefte aan
kapitaalkrachtige aandeelhou
ders. Daarom is een aantal jaar
geleden door aandeelhouders
besloten om op zoek te gaan
naar één groot aandeelhouder.
Doel: het zekerstellen van de
toekomst van het bedrij f
Van Koeveringe voegt eraan toe
dat die zekerheid nu een stuk
groter is „Als er veel kleine aan
deelhouders zijn, kan het ge
beuren dat een bednj f dat je niet
graag binnen de poorten van
Roompot zou willen zien die
aandelen opkoopt. Door de aan
delen te verkopen aan één kapi
taalkrachtige aandeelhouder, is
er duidelijkheid en zekerheid."
Concurrentie
Dat is vereist voor de directie
van een bedrijf met 600 mede
werkers Roompot heeft direct
te maken met twee grote con
currenten: Pierre et Vacance uit
Frankrijk en Landall Green-
parks. „We concurreren niet
meer met het familiebedrijf op
de hoek. We moeten er zelfs re
kening mee houden dat door de
hevige concurrentie er straks
nog maar plek is voor twee grote
spelers op de markt. Om de con
tinuïteit van het bedrijf zeker te
stellen, is een krachtige aan
deelhouder nodig.
De huidige directie zal haar be
leid voortzetten, aldus Van Koe
veringe. De beheerder van 15
bungalowparken en campings
wil haar positie verder verster
ken In ruil voor het kapitaal dat
NeSBIC investeert krijgt het be
drijf zeggenschap en dividend.
Nesbic heeft sinds haar oprich
ting in 1969 geld gestoken in
meer dan 200 ondernemingen.
In 2000 richtte NeSBIC het Buy-
Out Fund op. Het fonds heeft
een kapitaal van 170 miljoen
euro.
Belangrijkste investeerder be
halve Fortis is BancBoston Ca
pital. Het NeSBIC Buy-Out
Fund is actief in de Benelux en
richt zich op 'grotere, volwassen
bednjven' uit 'traditionele sec
toren'. Het moeten volgens
NeSBIC bedrijven zijn met een
'sterk management en een ge
zonde strategie'.
Het fonds verstrekt kapitaal in
het kader van buy-outs, overna
mes en in de aanloop naar een
beursgang. „Gezien de huidige
situatie, ligt een beursgang niet
voor de hand", zegt Van Koeve
ringe.
In beginsel neemt het fonds een
meerderheidsbelang in onder
nemingen. NeSBIC denkt stra
tegisch en financieel mee met
het management, maar die
houdt wel de dagelijkse leiding
in handen. De betreffende on
dernemer investeert ook mee
Per bedrijf wordt tussen de 12
en 37 miljoen euro geïnvesteerd
MIDDELBURG - LPF Zeeland
legt zich niet neer bij de weige
ring van de Nederlandse Mede
dingingsautoriteit (NMa) om
een onderzoek in te stellen naar
de tarieven van het fiets-voet-
veer Vlissingen-Breskens.
De partij heeft beroep aangete
kend tegen die beslissing. De
NMa vindt het nieuwe tarief
niet te duur. Weliswaar kost een
jaarkaart voor voetgangers nu
585 euro, terwijl dat bij de PSD
maar 10 euro was, maar volgens
de NMa is het fiets-voetveer
(fastferry) een nieuw middel
van vervoer. De LPF bestrijdt
echter dat het fiets-voetveer
Vlissingen-Breskens een nieuw
middel van vervoer is.