Actie
ort Rammekens in gevarenzone
Antiek
Appartementen in oud PZC-gebouw
Neem dan ook
mijn handicap
13
toederenspoorlij n
angs snelweg A58
tuit op hoge kosten
Groen licht voor
woningbouw in
centrum Vlissingen
Dé Beurs
voor
Kreeft met eitjes krijgt
gaatje in haar staart
jinisterie vindt recreatie in de buurt van munitieopslag onverantwoord
0800 - 0231 231 (GRATIS)
Nog geen geld
voor speeltuinen
128, 29 en 30 maart
Grote Kerk - Goes
zeeuwse almanak
Perronwachter
Pr Ben Jansen
- Een goederenspoor
p de A58 in de gemeenten
s en Kapelle is duur en
ilijk in te passen. De kosten
- afhankelijk van de
ueel te kiezen variant - 275
10 miljoen.
iduurste variant (een goede-
)or ten zuiden van de au-
Iweg) doorsnijdt een ge-
met de status Nationaal
ip; de goedkopere (ten
van de A58) levert uit
oogpunt van veiligheid, ge-
trillingen beperkingen
i verband met toekomstige
ingbouw.
Iblijkt uit een onderzoek dat
provincie en havenschap
Mand Seaports hebben laten
oeren. In de discussie over
Westerschelde Containerter-
ü(WCT) is twee jaar gele
de suggestie geopperd de
i van het goederenvervoer
^oorniet op te vangen op de
taande spoorlijn Vlissingen-
pnop Zoom, maar een spe-
f goederenspoorlijn bij de
aan te leggen.
zou een oplossing kunnen
ivoor de gevreesde leefbaar-
Jsproblemen in de woonge-
aan de spoorlijn door de
ie van het aantal goede-
areinen.
:t ideaal
Sonderzoek is de mogelijk-
luitgewerkt van een goede-
?oor dat even ten oosten
'lewedorp aftakt van de be
nde spoorlijn en vlak voor
bnig over het kanaal door
jl-Beveland er weer op aan-
tDaarbij is ervan uitgegaan
■iet nieuwe goederenspoor
t® noorden en pal ten zui-
'van de A58 kan worden ge-
n van beide varianten is ide-
De noordelijke scoort wat
^uren landschap betreft be
ende zuidelijke. Een goe-
®spoor aan de zuidkant van
is het gunstigst als het
4 om veiligheid, geluid en
gigen.
Wionsbuu rt
gemeente Reimerswaal is
^n naar een verlegging
et bestaande spoor in
t!delijke richting om Krab
be en Stationsbuurt te
^sten. Nadelen hiervan zijn
nieuwe doorsnijding van
landschap, toename vaji
overlast voor de Roelshoek bij
Krabbendijke, geluidshinder
voor het Vogel- en Habi tatricht-
lijngebied ten noorden van
Kruiningen en Stationsbuurt.
Bovendien komen de stations
van Krabbendijke en Rilland
dan verder van de dorpen te lig
gen. De kosten van deze moge
lijk worden op 125 miljoen euro
geschat.
De totale kosten van een specia
le goederenspoorlijn aan de
westkant van het kanaal door
Zuid-Beveland en verlegging
van de bestaande spoorlijn aan
de oostkant komen op 400 tot
425 miljoen euro.
Ter vergelijking: de aanleg en
inrichting van de WCT zelf
wordt op 500 miljoen euro ge
raamd. Voor maatregelen om
geluids- en trillingsoverlast
door toename van het goederen
vervoer per spoor te voorkomen,
is tot nu toe 7,3 miljoen euro be
schikbaar.
Advertentie)
Pak
S000
gram
4649
Komkommer
6 Blikjes a 330 ml,
vanaf 449
Aanbiedingen geldig
van 24 t/m 30 maart
WALCHEREN
woensdag 26 maart 2003
fRonMagnée
JINGEN - Fort Ramme-
is door de ligging dichtbij
Lgnitiedepot in Ritthem te
Mjjk voor recreatie. Dat
luit de jongste berekenin-
van het ministerie van
Di. Toch is de kans gering
bet fort gesloten wordt.
i$ volgens het ministerie
te gevaarlijk om in een di
ecirkel rondom de munitie-
fag te recreëren. Dat staat in
brief aan de provincie. Bij
eventuele explosie hebben
.Ben in het gebied rondom
idepot geen schijn van kans.
je directe cirkel liggen het
jjammekens. natuurreser-
Rammekenshoek en de
itraat. Toch wil de
icie in de gevarencirkel
.itie blijven toestaan.
ministerie gebruikt bij de
ïg van de veiligheids-
de zogeheten circu-
VknHouwelingen. In de A-
van deze contouren vallen
t en het natuurreservaat.
A-zone is eigenlijk alles
oden. auto-, spoor- of wa-
parkeerterreinen én
leatie. Alleen agrarisch ge-
van de grond is toege-
op voorwaarde dat er zich
s incidenteel personen in
ie bevinden Mocht er toch
e zijn van recreatie, dan
buiten de cirkel, schrijft
limsterie.
plan van de natuurcom
pensatie voor de Westerschelde-
containerterminal wordt juist
gesproken van beperkte recrea
tie binnen de veiligheidscirkel.
Volgens beleidsmedewerkster
Ruimtelijke Ordening E. Dek
ker van de provincie zijn de risi
co's voor recreanten uiterst ge
ring. Ze verzekert dan ook dat
het fort en het natuurgebied
open blijven voor publiek.
Vuurwerkramp
Volgens de marine kan de muni
tieopslag niet worden gesloten.
Het depot is daarvoor te belang
rijk. Al eerder onderzocht het
ministerie van VROM de op
slagplaats. Volgens het departe
ment voldoet het opslagdepot
binnen de omheining aan de
voorschriften. De springstoffen
liggen in een betonnen con
structie en achter een aarden
wal opgeslagen. De munitie
heeft het predikaat 'veilig' ge
kregen. Aanleiding van de con
trole was de vuurwerkramp in
Enschede.
Direct effect van de jongste
VROM-berekeningen is wel dat
de komst van een fietspad
hoogst onzeker is geworden. In
het kader van de natuurcom
pensatie voor de komst van de
Westerschelde Contamertermi-
nal wordt de waterkering ver
legd. Aan de voet van deze ke
ring was een fietspad gepland.
De route voert echter door de A-
zone. De provincie zal de fiets
route waarschijnlijk zo verleg
gen dat ze buiten de zone valt.
(Advertentie)
tersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
De begane grond van het pand aan de Kleine Markt in Vlissingen krijgt de bestemming detailhandel.
foto Lex de Meester
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Op de voormalige locatie
van de Provinciale Zeeuwse Courant aan de
Kleine Markt in Vlissingen komen 13 ap
partementen. De begane vloer krijgt de be
stemming detailhandel. Het complex is gro
tendeels eigendom van de gemeente Vlissin
gen. Gedeputeerde Staten hebben gisteren
dit deel van het bestemmingsplan binnen
stad goedgekeurd.
Goedkeuring van de provincie voor dit plan
is in strijd met de Tisiconormering vervoer
gevaarlijke stoffen over de Westerschelde'.
Bij de Kleine Markt is, omdat het in de risi
cocontour ligt, maar een beperkte groei van
het aantal woningen toegestaan. De provin
cie vindt dat er toch gebouwd mag worden,
omdat de verwachting is dat de risicocon
tour binnen afzienbare tijd teruggedrongen
wordt naar de oever van de Westerschelde.
Er worden veiligheidsmaatregelen geno
men die onder meer het ammoniaktrans-
port terugdringen.
„De bouwplannen voor de Kleine Markt
staan nog in de kinderschoenen", zegt wet
houder H. de Haas van de gemeente Vlissin
gen. „Maar om de binnenstad vitaal te hou
den, hebben we af en toe wel toestemming
voor dit soort ideeën nodig. Anders gaan we
de richting op van een spookstad.
Vlissingen heeft in haar bestemmingsplan
aangegeven dat er al enkele jaren sprake is
van een dalend inwonertal in de binnen
stad. De gemeente heeft in het bestem
mingsplan binnenstad ook aangegeven dat
ze met het totaal aan voorgenomen ontwik
kelingen (230 nieuwe woningen) het inwo
nertal binnen de risicocontour weer terug
brengt op het niveau van 1996. Dat aantal
wil de gemeente niet overstijgen.
Mevrouw Brouwer en haar man kunnen regelmatig niet parkeren op een invalidenparkeerplaats.
foto Lex de Meester
door Melita Lanting
VLISSINGEN - 'Neemt u mijn
plaats? Neem dan ook mijn han
dicap'. Sinds gisteren hangen
bordjes met deze tekst op de
parkeerplaatsen voor invaliden
bij het ziekenhuis Walcheren in
Vlissingen. Het ziekenhuis
hoopt zo misbruik van de invali
denparkeerplaatsen tegen te
gaan. Een landelijke primeur.
De bordjes hangen er net als de
eerste foutparkeerder wordt ge
signaleerd. Een zilvergrijze
Mercedes - zonder vergunning -
staat op een invalidenparkeer
plaats. De eigenaar is in geen
velden of wegen te bekennen en
een stadswacht plaatst achter
de ruitenwisser een kaartje met
dezelfde tekst als op de bordjes.
Daarna wordt de politie ge
waarschuwd omdat alleen zij
een bekeuring mag uitschrijven.
J. de Vos uit Middelburg ziet het
vanuit zijn auto allemaal aan.
Hij staat schuin achter de Mer
cedes te wachten. Hij heeft wel
een invalidenparkeerkaart,
maar kan zijn auto niet kwijt
Hij vindt het een goed idee om
de bordjes te plaatsen. „Ik mis
een poot en kan niet lopen. Ik
ben afhankelijk van deze plaat
sen, maar veel mensen storen
zich niet aan de speciale plek-
MIDDELBURG - De Middel
burgse gemeenteraad wil nu
nog niet beslissen over de uit
breiding van het aantal speel-
tuintjes in de stad.
De PvdA-fractie had voorge
steld om het aantal speelter-
reintjes te verdubbelen. Het
plan hield ook een verdubbeling
van het budget in. De gemeente
raad wil wachten met het uitge
ven van extra geld omdat alle
andere wensen nog op een rijtje
moeten worden gezet. Boven
dien is nog niet duidelijk hoe de
gemeente er dit jaar financieel
voor staat. Deze zomer discus
sieert de gemeenteraad over de
verdeling voor komende jarerj.
ken en zetten hun auto gewoon
neer. Ik hoop dat het helpt."
Ook K. Brouwer heeft ruime er
varing met de invalidenpar
keerplaatsen. Zij is net ontsla
gen uit het ziekenhuis en wordt
opgehaald door haar man. „Ik
heb die kaart niet voor mijn ple
zier. Ik heb reuma en kan niet lo
pen. Het gebeurt vaak genoeg
dat een parkeerplaats bezet is
door iemand die daar niet thuis
hoort. Ik denk dat zulke bordjes
wel helpen, het zet aan het den
ken Het initiatief voor de
bordjes komt van M. Hemelsoet
uit Westdorpe. Zij is vrijwilliger
bij 3VO en maakt zelf ook ge
bruik van invalidenparkeer
plaatsen. „In Frankrijk worden
deze bordjes al langer gebruikt
en daar is het een succes Ik heb
alle gemeenten en ziekenhuizen
in Zeeland aangeschreven en
het ziekenhuis Walcheren heeft
nu als eerste de bordjes ge
plaatst. Ik hoop dat het hier ook
een succes wordt." Overigens
zijn ook de gemeenten Vlissin
gen en Sluis en het ziekenhuis
Zeeuws-Vlaanderen enthousi
ast over het plan van Hemelsoet
J
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Gedeputeerde
Staten hebben het bestem
mingsplan binnenstad van de
gemeente Vlissingen goedge
keurd, waardoor de bouw van
54 appartementen op de hoek
van de Spuistraat/Lange Zelke
dichterbij is gekomen. De ge
meente verkeerde in onzeker
heid of het project door kon
gaan, omdat het binnen de risi
cocontour van de Westerschelde
valt.
Binnen de risicocontour zijn de
gevolgen van een scheepsramp
groot. De lijn loopt over een be
langrijk deel van de Vlissingse
binnenstad Daar is beperkte
groei van het aantal woningen
toegestaan. Het Rijk vindt dat er
niet meer dan 10 procent van het
huidige woningbestand mag
worden bijgebouwd.
Een adviescommissie van de
provincie had onlangs nog het
nieuwbouwplan voor de hoek
Lange Zelke/Spuistraat/Oude
Markt afgekeurd. De provincie
negeert dat advies. Zij geeft als
belangrijk argument dat er
maatregelen genomen worden
om de risicocontour terug te
dringen tot aan de oever van de
Westerschelde.
De provincie volgt daarin een
'driesporenbenadering' Om de
risico's van een ongeval op de
Westerschelde terug te dringen,
worden zogenoemde nautische
bronmaatregelen genomen Dat
betekent dat gevaarlijke trans
porten voor de kust van Vlissin
gen moeten afnemen. Tegelij
kertijd moet de rampenbestrij
ding verbeteren en moet er zorg
vuldig worden omgegaan met
ruimtelijke ontwikkelingen
binnen de contour.
Impuls
Boven de Aldi aan de Spuistraat
zijnnu 26 appartementen. In het
nieuwe bouwplan wordt uitge
gaan van 54 woningen. De ver
wachting is dat er over zes
weken een bouwvergunning
aangevraagd kan worden. Zon
der bezwaren kan er voor de zo
mervakantie gesloopt worden.
„Dat we verder mogen gaan, be
tekent een impuls voor Vlissin
gen", beseft wethouder H. de
Haas. „Naast restauratie en re
novatie moet er ook nieuwbouw
mogelijk zijn. Hierdoor kunnen
we de binnenstad opwaarde
ren."
Volgens de gemeente Vlissingen
heeft de projectontwikkelaar,
de Bataafsche Aannemings
Maatschappij (BAM), alle on
roerend goed inmiddels opge
kocht. Op de begane vloer zijn
de Aldi en enkele andere win
kels gehuisvest. De Hema wordt
ook gesloopt.
Ook de herinrichting van de Ou
de Markt en de bouw van een
parkeerkelder van ruim 300
openbare parkeerplaatsen en 80
plaatsen voor de toekomstige
bewoners maken onderdeel uit
van het plan.
In de parkeerkelder komt een
supermarkt terug. De Hema
schuift op richting Spuistraat.
Er komen twee lagen voor win
kels en 'commerciële ruimte'.
Het ontwerp is van Architecten
en Ingenieurs Kokon uit Rotter
dam. Het hoofdgebouw wordt
groen en telt vijf verdiepingen.
Het aanpalende gebouw is
bruin-rood ingekleurd.
Advertentie
Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur
Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur
Zondag 13.00 tot 18.00 uur
Organisatie: Reijmerink
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De Zeeuwse be
roeps-kreeftenvissers gaan de
zaaddragende kreeften merken.
Bij de dieren wordt een rond
gaatje in de staart geknipt om ze
herkenbaar te maken. Onbe
doeld gevangen zaaddragende
kreeften kunnen dan worden te
ruggezet, hetgeen in het belang
is van een gezonde kreeften-
stand. Het merken van kreeften
is onderdeel van een pakket aan
maatregelen ter bescherming
van de kreeftenstand.
In mei en juni dragen de volwas
sen vrouwelijke kreeften eieren
bij zich. Deze kreeften worden
zaadkreeften genoemd en
zorgen voor het nageslacht.
Wegvissen van zaaddragende
kreeften gaat ten koste van de
kreeftenstand De bij Zevibel
aangesloten beroepsvissers vin
den dat zaaddragende kreeften
daarom te allen tijde in de Oos-
terschelde moeten worden te
ruggezet
Volgens de vissers is het merken
simpel maar efficiënt. De kreeft
voelt er volgens de vissers niets
van, maar de zaadkreeft kan
door het niet uit te wissen merk
teken overal worden herkend
als 'zaadkreeft' zodat voor ie
dereen het onderscheid tussen
'goede' en 'foute' kreeft duide
lijk is. Na verschaling van de
kreeft is het gaatje verdwenen.
De vissers hebben eveneens be
sloten toe te werken naar de op
richting van een producenten
organisatie. Zij zijn van mening
dat deze een belangrijke bijdra
ge kan leveren aan een duurza
me kreeftenvisserij. Een actief
beheer van de kreeftenstand is -
naast beperking van het vangst-
potentieel - erg belanrijk.
Naast het genoemde merken
van de zaaddragende kreeften
willen de vissers daarom toe
naar de uitgifte van vaste vis*
vakken. Elke visser wordt dan
verantwoordelijk voor zijn ei
gen visvak en zijn 'eigen' kreef
tenbestand in dat visvak. Hij
heeft er alle belang bij om eidra-
gende en zachte kreeften terug
te zetten.
In een brief aan de vaste Kamer
commissie van het ministerie
van Landbouw. Natuurbeheer
en Visserij - die vandaag over
het beleidsbesluit vaste vistui
gen praat - vraagt Zevibel aan
dacht voor de recreatieve ver
gunningen voor het vissen op
kreeft. Dat zijn er naar het oor
deel van Zevibel veel te veel. De
visserijorganisatie pleit voor
beperking van het aantal uit te
geven recreatieve vergunningen
tot maximaal 250.
Zevibel bekritiseert in de brief
ook het streven van het ministe
rie naar het uitgeven van stan
daardvergunningen Zo'n ver
gunning geeft recht om te vissen
met een ankerkuil én 180 fui
ken. Wie nu een ankerkuilver-
gunning heeft, krijgt het recht
voor het gebruik van 180 fuiken
erbijEen uitbreiding van de ca
paciteit waar - zegt Zevibel -
niemand op zit te wachten.
Er is in dit hoekje al eens ge
wezen op de routeplanners
van uiterst betrouwbare in
stanties als de ANWB. Die
kennen geen Westerschelde-
tunnel. En denken dat er nog
steeds autoveren op de Wes
terschelde varen. Met als ge
volg dat je bij de veerpleinen
nog elke dag blije rijders ziet
die met wezenloze blik over
het water staren.
Nu gaat er ook bij de informa
tievoorziening over het
openbaar vervoer wel eens
iets mis.
Zo troffen wij dezer dagen
een Terneuzenaar die een
drie maanden oude afdruk
het uitzendbureau Start. Er
werden, zo lazen we, gega
digden gezocht voor een be
langwekkende functie 'be
veiliger op metrostations'.
Betrokkene zou de perrons
moeten vrijwaren van aan
randingen, vechtpartijen,
vandalisme en andere onre-
gelmatigedenheden, en een
hoofdtaak krijgen in de toe
gangscontrole.
Standplaats: Goes.
Onze Terneuzenaar komt
daar met grote regelmaat
Hij zou graag eens een ritje
maken. Maar is nog steeds op
zoek naar de ingang.