Actie ort Rammekens in gevarenzone Antiek Appartementen in oud PZC-gebouw Neem dan ook mijn handicap 13 toederenspoorlij n angs snelweg A58 tuit op hoge kosten Groen licht voor woningbouw in centrum Vlissingen Dé Beurs voor Kreeft met eitjes krijgt gaatje in haar staart jinisterie vindt recreatie in de buurt van munitieopslag onverantwoord 0800 - 0231 231 (GRATIS) Nog geen geld voor speeltuinen 128, 29 en 30 maart Grote Kerk - Goes zeeuwse almanak Perronwachter Pr Ben Jansen - Een goederenspoor p de A58 in de gemeenten s en Kapelle is duur en ilijk in te passen. De kosten - afhankelijk van de ueel te kiezen variant - 275 10 miljoen. iduurste variant (een goede- )or ten zuiden van de au- Iweg) doorsnijdt een ge- met de status Nationaal ip; de goedkopere (ten van de A58) levert uit oogpunt van veiligheid, ge- trillingen beperkingen i verband met toekomstige ingbouw. Iblijkt uit een onderzoek dat provincie en havenschap Mand Seaports hebben laten oeren. In de discussie over Westerschelde Containerter- ü(WCT) is twee jaar gele de suggestie geopperd de i van het goederenvervoer ^oorniet op te vangen op de taande spoorlijn Vlissingen- pnop Zoom, maar een spe- f goederenspoorlijn bij de aan te leggen. zou een oplossing kunnen ivoor de gevreesde leefbaar- Jsproblemen in de woonge- aan de spoorlijn door de ie van het aantal goede- areinen. :t ideaal Sonderzoek is de mogelijk- luitgewerkt van een goede- ?oor dat even ten oosten 'lewedorp aftakt van de be nde spoorlijn en vlak voor bnig over het kanaal door jl-Beveland er weer op aan- tDaarbij is ervan uitgegaan ■iet nieuwe goederenspoor t® noorden en pal ten zui- 'van de A58 kan worden ge- n van beide varianten is ide- De noordelijke scoort wat ^uren landschap betreft be ende zuidelijke. Een goe- ®spoor aan de zuidkant van is het gunstigst als het 4 om veiligheid, geluid en gigen. Wionsbuu rt gemeente Reimerswaal is ^n naar een verlegging et bestaande spoor in t!delijke richting om Krab be en Stationsbuurt te ^sten. Nadelen hiervan zijn nieuwe doorsnijding van landschap, toename vaji overlast voor de Roelshoek bij Krabbendijke, geluidshinder voor het Vogel- en Habi tatricht- lijngebied ten noorden van Kruiningen en Stationsbuurt. Bovendien komen de stations van Krabbendijke en Rilland dan verder van de dorpen te lig gen. De kosten van deze moge lijk worden op 125 miljoen euro geschat. De totale kosten van een specia le goederenspoorlijn aan de westkant van het kanaal door Zuid-Beveland en verlegging van de bestaande spoorlijn aan de oostkant komen op 400 tot 425 miljoen euro. Ter vergelijking: de aanleg en inrichting van de WCT zelf wordt op 500 miljoen euro ge raamd. Voor maatregelen om geluids- en trillingsoverlast door toename van het goederen vervoer per spoor te voorkomen, is tot nu toe 7,3 miljoen euro be schikbaar. Advertentie) Pak S000 gram 4649 Komkommer 6 Blikjes a 330 ml, vanaf 449 Aanbiedingen geldig van 24 t/m 30 maart WALCHEREN woensdag 26 maart 2003 fRonMagnée JINGEN - Fort Ramme- is door de ligging dichtbij Lgnitiedepot in Ritthem te Mjjk voor recreatie. Dat luit de jongste berekenin- van het ministerie van Di. Toch is de kans gering bet fort gesloten wordt. i$ volgens het ministerie te gevaarlijk om in een di ecirkel rondom de munitie- fag te recreëren. Dat staat in brief aan de provincie. Bij eventuele explosie hebben .Ben in het gebied rondom idepot geen schijn van kans. je directe cirkel liggen het jjammekens. natuurreser- Rammekenshoek en de itraat. Toch wil de icie in de gevarencirkel .itie blijven toestaan. ministerie gebruikt bij de ïg van de veiligheids- de zogeheten circu- VknHouwelingen. In de A- van deze contouren vallen t en het natuurreservaat. A-zone is eigenlijk alles oden. auto-, spoor- of wa- parkeerterreinen én leatie. Alleen agrarisch ge- van de grond is toege- op voorwaarde dat er zich s incidenteel personen in ie bevinden Mocht er toch e zijn van recreatie, dan buiten de cirkel, schrijft limsterie. plan van de natuurcom pensatie voor de Westerschelde- containerterminal wordt juist gesproken van beperkte recrea tie binnen de veiligheidscirkel. Volgens beleidsmedewerkster Ruimtelijke Ordening E. Dek ker van de provincie zijn de risi co's voor recreanten uiterst ge ring. Ze verzekert dan ook dat het fort en het natuurgebied open blijven voor publiek. Vuurwerkramp Volgens de marine kan de muni tieopslag niet worden gesloten. Het depot is daarvoor te belang rijk. Al eerder onderzocht het ministerie van VROM de op slagplaats. Volgens het departe ment voldoet het opslagdepot binnen de omheining aan de voorschriften. De springstoffen liggen in een betonnen con structie en achter een aarden wal opgeslagen. De munitie heeft het predikaat 'veilig' ge kregen. Aanleiding van de con trole was de vuurwerkramp in Enschede. Direct effect van de jongste VROM-berekeningen is wel dat de komst van een fietspad hoogst onzeker is geworden. In het kader van de natuurcom pensatie voor de komst van de Westerschelde Contamertermi- nal wordt de waterkering ver legd. Aan de voet van deze ke ring was een fietspad gepland. De route voert echter door de A- zone. De provincie zal de fiets route waarschijnlijk zo verleg gen dat ze buiten de zone valt. (Advertentie) tersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen De begane grond van het pand aan de Kleine Markt in Vlissingen krijgt de bestemming detailhandel. foto Lex de Meester door Edith Ramakers VLISSINGEN - Op de voormalige locatie van de Provinciale Zeeuwse Courant aan de Kleine Markt in Vlissingen komen 13 ap partementen. De begane vloer krijgt de be stemming detailhandel. Het complex is gro tendeels eigendom van de gemeente Vlissin gen. Gedeputeerde Staten hebben gisteren dit deel van het bestemmingsplan binnen stad goedgekeurd. Goedkeuring van de provincie voor dit plan is in strijd met de Tisiconormering vervoer gevaarlijke stoffen over de Westerschelde'. Bij de Kleine Markt is, omdat het in de risi cocontour ligt, maar een beperkte groei van het aantal woningen toegestaan. De provin cie vindt dat er toch gebouwd mag worden, omdat de verwachting is dat de risicocon tour binnen afzienbare tijd teruggedrongen wordt naar de oever van de Westerschelde. Er worden veiligheidsmaatregelen geno men die onder meer het ammoniaktrans- port terugdringen. „De bouwplannen voor de Kleine Markt staan nog in de kinderschoenen", zegt wet houder H. de Haas van de gemeente Vlissin gen. „Maar om de binnenstad vitaal te hou den, hebben we af en toe wel toestemming voor dit soort ideeën nodig. Anders gaan we de richting op van een spookstad. Vlissingen heeft in haar bestemmingsplan aangegeven dat er al enkele jaren sprake is van een dalend inwonertal in de binnen stad. De gemeente heeft in het bestem mingsplan binnenstad ook aangegeven dat ze met het totaal aan voorgenomen ontwik kelingen (230 nieuwe woningen) het inwo nertal binnen de risicocontour weer terug brengt op het niveau van 1996. Dat aantal wil de gemeente niet overstijgen. Mevrouw Brouwer en haar man kunnen regelmatig niet parkeren op een invalidenparkeerplaats. foto Lex de Meester door Melita Lanting VLISSINGEN - 'Neemt u mijn plaats? Neem dan ook mijn han dicap'. Sinds gisteren hangen bordjes met deze tekst op de parkeerplaatsen voor invaliden bij het ziekenhuis Walcheren in Vlissingen. Het ziekenhuis hoopt zo misbruik van de invali denparkeerplaatsen tegen te gaan. Een landelijke primeur. De bordjes hangen er net als de eerste foutparkeerder wordt ge signaleerd. Een zilvergrijze Mercedes - zonder vergunning - staat op een invalidenparkeer plaats. De eigenaar is in geen velden of wegen te bekennen en een stadswacht plaatst achter de ruitenwisser een kaartje met dezelfde tekst als op de bordjes. Daarna wordt de politie ge waarschuwd omdat alleen zij een bekeuring mag uitschrijven. J. de Vos uit Middelburg ziet het vanuit zijn auto allemaal aan. Hij staat schuin achter de Mer cedes te wachten. Hij heeft wel een invalidenparkeerkaart, maar kan zijn auto niet kwijt Hij vindt het een goed idee om de bordjes te plaatsen. „Ik mis een poot en kan niet lopen. Ik ben afhankelijk van deze plaat sen, maar veel mensen storen zich niet aan de speciale plek- MIDDELBURG - De Middel burgse gemeenteraad wil nu nog niet beslissen over de uit breiding van het aantal speel- tuintjes in de stad. De PvdA-fractie had voorge steld om het aantal speelter- reintjes te verdubbelen. Het plan hield ook een verdubbeling van het budget in. De gemeente raad wil wachten met het uitge ven van extra geld omdat alle andere wensen nog op een rijtje moeten worden gezet. Boven dien is nog niet duidelijk hoe de gemeente er dit jaar financieel voor staat. Deze zomer discus sieert de gemeenteraad over de verdeling voor komende jarerj. ken en zetten hun auto gewoon neer. Ik hoop dat het helpt." Ook K. Brouwer heeft ruime er varing met de invalidenpar keerplaatsen. Zij is net ontsla gen uit het ziekenhuis en wordt opgehaald door haar man. „Ik heb die kaart niet voor mijn ple zier. Ik heb reuma en kan niet lo pen. Het gebeurt vaak genoeg dat een parkeerplaats bezet is door iemand die daar niet thuis hoort. Ik denk dat zulke bordjes wel helpen, het zet aan het den ken Het initiatief voor de bordjes komt van M. Hemelsoet uit Westdorpe. Zij is vrijwilliger bij 3VO en maakt zelf ook ge bruik van invalidenparkeer plaatsen. „In Frankrijk worden deze bordjes al langer gebruikt en daar is het een succes Ik heb alle gemeenten en ziekenhuizen in Zeeland aangeschreven en het ziekenhuis Walcheren heeft nu als eerste de bordjes ge plaatst. Ik hoop dat het hier ook een succes wordt." Overigens zijn ook de gemeenten Vlissin gen en Sluis en het ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen enthousi ast over het plan van Hemelsoet J door Edith Ramakers VLISSINGEN - Gedeputeerde Staten hebben het bestem mingsplan binnenstad van de gemeente Vlissingen goedge keurd, waardoor de bouw van 54 appartementen op de hoek van de Spuistraat/Lange Zelke dichterbij is gekomen. De ge meente verkeerde in onzeker heid of het project door kon gaan, omdat het binnen de risi cocontour van de Westerschelde valt. Binnen de risicocontour zijn de gevolgen van een scheepsramp groot. De lijn loopt over een be langrijk deel van de Vlissingse binnenstad Daar is beperkte groei van het aantal woningen toegestaan. Het Rijk vindt dat er niet meer dan 10 procent van het huidige woningbestand mag worden bijgebouwd. Een adviescommissie van de provincie had onlangs nog het nieuwbouwplan voor de hoek Lange Zelke/Spuistraat/Oude Markt afgekeurd. De provincie negeert dat advies. Zij geeft als belangrijk argument dat er maatregelen genomen worden om de risicocontour terug te dringen tot aan de oever van de Westerschelde. De provincie volgt daarin een 'driesporenbenadering' Om de risico's van een ongeval op de Westerschelde terug te dringen, worden zogenoemde nautische bronmaatregelen genomen Dat betekent dat gevaarlijke trans porten voor de kust van Vlissin gen moeten afnemen. Tegelij kertijd moet de rampenbestrij ding verbeteren en moet er zorg vuldig worden omgegaan met ruimtelijke ontwikkelingen binnen de contour. Impuls Boven de Aldi aan de Spuistraat zijnnu 26 appartementen. In het nieuwe bouwplan wordt uitge gaan van 54 woningen. De ver wachting is dat er over zes weken een bouwvergunning aangevraagd kan worden. Zon der bezwaren kan er voor de zo mervakantie gesloopt worden. „Dat we verder mogen gaan, be tekent een impuls voor Vlissin gen", beseft wethouder H. de Haas. „Naast restauratie en re novatie moet er ook nieuwbouw mogelijk zijn. Hierdoor kunnen we de binnenstad opwaarde ren." Volgens de gemeente Vlissingen heeft de projectontwikkelaar, de Bataafsche Aannemings Maatschappij (BAM), alle on roerend goed inmiddels opge kocht. Op de begane vloer zijn de Aldi en enkele andere win kels gehuisvest. De Hema wordt ook gesloopt. Ook de herinrichting van de Ou de Markt en de bouw van een parkeerkelder van ruim 300 openbare parkeerplaatsen en 80 plaatsen voor de toekomstige bewoners maken onderdeel uit van het plan. In de parkeerkelder komt een supermarkt terug. De Hema schuift op richting Spuistraat. Er komen twee lagen voor win kels en 'commerciële ruimte'. Het ontwerp is van Architecten en Ingenieurs Kokon uit Rotter dam. Het hoofdgebouw wordt groen en telt vijf verdiepingen. Het aanpalende gebouw is bruin-rood ingekleurd. Advertentie Vrijdag 17.00 tot 21.00 uur Zaterdag 11.00 tot 18.00 uur Zondag 13.00 tot 18.00 uur Organisatie: Reijmerink door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De Zeeuwse be roeps-kreeftenvissers gaan de zaaddragende kreeften merken. Bij de dieren wordt een rond gaatje in de staart geknipt om ze herkenbaar te maken. Onbe doeld gevangen zaaddragende kreeften kunnen dan worden te ruggezet, hetgeen in het belang is van een gezonde kreeften- stand. Het merken van kreeften is onderdeel van een pakket aan maatregelen ter bescherming van de kreeftenstand. In mei en juni dragen de volwas sen vrouwelijke kreeften eieren bij zich. Deze kreeften worden zaadkreeften genoemd en zorgen voor het nageslacht. Wegvissen van zaaddragende kreeften gaat ten koste van de kreeftenstand De bij Zevibel aangesloten beroepsvissers vin den dat zaaddragende kreeften daarom te allen tijde in de Oos- terschelde moeten worden te ruggezet Volgens de vissers is het merken simpel maar efficiënt. De kreeft voelt er volgens de vissers niets van, maar de zaadkreeft kan door het niet uit te wissen merk teken overal worden herkend als 'zaadkreeft' zodat voor ie dereen het onderscheid tussen 'goede' en 'foute' kreeft duide lijk is. Na verschaling van de kreeft is het gaatje verdwenen. De vissers hebben eveneens be sloten toe te werken naar de op richting van een producenten organisatie. Zij zijn van mening dat deze een belangrijke bijdra ge kan leveren aan een duurza me kreeftenvisserij. Een actief beheer van de kreeftenstand is - naast beperking van het vangst- potentieel - erg belanrijk. Naast het genoemde merken van de zaaddragende kreeften willen de vissers daarom toe naar de uitgifte van vaste vis* vakken. Elke visser wordt dan verantwoordelijk voor zijn ei gen visvak en zijn 'eigen' kreef tenbestand in dat visvak. Hij heeft er alle belang bij om eidra- gende en zachte kreeften terug te zetten. In een brief aan de vaste Kamer commissie van het ministerie van Landbouw. Natuurbeheer en Visserij - die vandaag over het beleidsbesluit vaste vistui gen praat - vraagt Zevibel aan dacht voor de recreatieve ver gunningen voor het vissen op kreeft. Dat zijn er naar het oor deel van Zevibel veel te veel. De visserijorganisatie pleit voor beperking van het aantal uit te geven recreatieve vergunningen tot maximaal 250. Zevibel bekritiseert in de brief ook het streven van het ministe rie naar het uitgeven van stan daardvergunningen Zo'n ver gunning geeft recht om te vissen met een ankerkuil én 180 fui ken. Wie nu een ankerkuilver- gunning heeft, krijgt het recht voor het gebruik van 180 fuiken erbijEen uitbreiding van de ca paciteit waar - zegt Zevibel - niemand op zit te wachten. Er is in dit hoekje al eens ge wezen op de routeplanners van uiterst betrouwbare in stanties als de ANWB. Die kennen geen Westerschelde- tunnel. En denken dat er nog steeds autoveren op de Wes terschelde varen. Met als ge volg dat je bij de veerpleinen nog elke dag blije rijders ziet die met wezenloze blik over het water staren. Nu gaat er ook bij de informa tievoorziening over het openbaar vervoer wel eens iets mis. Zo troffen wij dezer dagen een Terneuzenaar die een drie maanden oude afdruk het uitzendbureau Start. Er werden, zo lazen we, gega digden gezocht voor een be langwekkende functie 'be veiliger op metrostations'. Betrokkene zou de perrons moeten vrijwaren van aan randingen, vechtpartijen, vandalisme en andere onre- gelmatigedenheden, en een hoofdtaak krijgen in de toe gangscontrole. Standplaats: Goes. Onze Terneuzenaar komt daar met grote regelmaat Hij zou graag eens een ritje maken. Maar is nog steeds op zoek naar de ingang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13