Het was een avontuur Op Deze keer gaat er biologische konijnenmest op D'r was geên lied da'k moaier voónd as dat dinsdag 25 maart 2003 Sinds mensenheugenis is de zuidwestelijke Delta een land van overkanten. Als mensen zich verplaatsen komen ze altijd water tegen. Brede en smalle stromen vormen barrières, die alleen per boot geslecht kunnen worden. Dat gebeurt ook eeu wenlang. Op tal van plaatsen in Zeeland zijn de veren heel lang de enige verbinding tussen de ei landen. Het is ongetwijfeld de oudste vorm van openbaar ver voer. Na 137 jaar zijn de laatste geregelde veerdiensten op de Westerschelde verdwenen. Van daag in Buitengebied in de serie over verdwenenveerdiensten: Zijpe-Numansdorp. Als kind reisde Leent je Veltman-Hack elke zo mer van Nieuw-Lekkerland naar Ouwerkerk. Een hele dag deed ze daarover. Eerst met de Lekboot naar Rotter dam. Dan met de elektrische tram over de Maas naar Zuid, naar het Stieltjesplein. Daar moest ze overstappen op de stoomtram van de Rot- terdamsche Tramweg Maat schappij, die haar door de Hoekse Waard naar Nu- mansdorp bracht. En dan begon het spannendste deel van de reis: dan ging ze met de veerboot naar Zijpe. Leentje Veltman-Hack (85) woont sinds twintig jaar in Ouwerkerk. Haar ouders zijn geboren en getogen in dit dorp en verhuisden rond 1900 naar Nieuw-Lekkerland, waar haar vader onderwijzer werd. Toen ze jong was ging ze elke zomer naar Ouwerkerk, logeren bij fa milie. Eerst nog met haar ou ders, broer en zus, later - al van af haar zevende - samen met haar vijf jaar oudere broer en daarna ook alleen. Geweldig vond ze het, die lange zomers in Zeeland. „Ouwerkerk was het beloofde land. Daar was alle fa milie, daar kon je bij iedereen binnen draven." De reis naar Ouwerkerk was bij zonder. Dat begon al op het Stieltjesplein in Rotterdam, in de wachtkamer van de tram. „Daar hoorde je dan al Zeeuws praten. Dat was heerlijk, dat gaf je het idee van 'we gaan de goede kant op'." Vijf kwartier duurde de tocht van Rotterdam, via de brug bij Barenclrecht, naar de veerhaven van Numansdorp. De tram sloot goed aan op de boot naar Zijpe. Toch vertrok deze niet meteen, omdat er nog goederen en vee overgeladen moesten worden. Dat duurde ongeveer een kwartier. En dan, dan voer de boot eindelijk weg. Leentje Veltman-Hack herin nert zich nog levendig wat voor indruk het steeds weer gaf, als het veer eenmaal de haven van Numansdorp uit was. „Wij wa ren wel water gewend, maar dit, dit was zo ruim en zo wijd. Je was op avontuur; je had het ge voel vrij te zijn. We voeren het Hollands Diep op en dan rook je dat zoute water. In het Hellegat kwam het schip altijd dwars op de golven te liggen. Het kon daar goed spoken. Sommigen werden zeeziek, maar ik heb daar nooit last van gehad. Heel vroeger legde het veer nog aan bij Ooltgensplaat, maar door verzanding ging dat later niet meer. Met een klein motorbootje werden passagiers toen van Ooltgensplaat naar het veer ge bracht. Die moesten aan boord klauteren. Dat was een boeiend gezicht, zo'n bootje in de diepte. Later op de reis, in het Kram mer, zagen we de watertoren van Sint Philipsland en dachten we: 'we zijn er'. Maar dan duur de het toch nog lang. En we wil den er zo gauw mogelijk zijn." De tocht van Numansdorp naar Zijpe duurde zeven kwartier; het was het langste veertraject in Nederland. Maar ook na de boottocht was de reis niet ten einde. In Zijpe moest worden overgestapt en werden alle spullen weer overgeladen op de RTM-stoomtram naar Burgh. Veltman-Hack moest eruit bij de halte in Nieuwerkerk. Daar werd ze opgehaald door een oom met gerijtje en paard, die haar naar Ouwerkerk bracht. Einde lijk kon dan de Zeeuwse zomer beginnen. Stoomschip Het veer Zijpe-Numansdorp voer twee keer per 24 uur; twee keer heen en twee keer terug. Op zondag werd één keer gevaren. Thuishaven was Zijpe; het per soneel op de boten was Zeeuws. Er werd gevaren met een stoom schip, de Minister C. Lely, één van de snelste schepen op de Zeeuwse en Hollandse binnen wateren. Meer dan zestig jaar voer dit schip heen en weer tus sen Zijpe en Numansdorp, lange tijd samen met ss Minister Van der Sleijden. In 1940 werd de Minister Lely in opdracht van de Duitsers in de haven van Breskens tot zinken gebracht. Later is het schip gelicht, her steld en weer in de vaart geno men. In november 1943 raakte De Minister, zoals het schip in de volksmond heette, opnieuw beschadigd toen het bij de ha ven van Numansdorp werd ge bombardeerd door een Engels vliegtuig. Twee bemanningsle den en enkele passagiers wer den daarbij gedood. In de zomer kon het goed druk zijn op De Minister. Op hoogtij dagen waren er per keer 400- 450 passagiers aan boord. Het stoomschip had een eerste en tweede klas. De eerste klas-rei zigers konden terecht in 'de sa lon' op het achterdek met tafel tjes en stoeltjes en in de ruimte daaronder, waar banken ston den met daarop rood fluwelen kussens. De tweede klas was in het vooronder. Ook in de tram was een verdeling tussen eerste en tweede klas. De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) was in 1900 begonnen met de veer dienst Zijpe-Numansdorp. De maatschappij exploiteerde in die tijd een uitgebreid tramweg- net op de Zeeuwse en Zuid-Hol landse eilanden en in West- Brabant. De veren tussen de ei landen vormden de verbinding over water en sloten aan op de stoomtramdiensten. In de Tweede Wereldoorlog raakte het Zeeuwse tramspoor al flink beschadigd, maar door de watersnoodramp van 1953 was het helemaal onbruikbaar geworden. Vanaf die tijd werden op de trajecten tussen de veren bussen ingezet. In november 1964 werd de dienst Zijpe-Nu mansdorp opgeheven. Om fi nanciële redenen voer het veer de jaren daarvoor al alleen in de zomer. In de winter waren er te weinig passagiers; reizigers na men dan vanaf Anna Jacoba- polder de bus naar Rotterdam. Die lijn bleek rendabeler. Met het gereedkomen van de Greve- lingendam in zicht (in de zomer van 1965) was besloten al na het seizoen '64 te stoppen met het veer Zijpe-Numansdorp. De Grevelingendam vormde voort aan een vaste verbinding tussen Schouwen-Duiveland en Rot terdam. Afscheid Er waren, behalve via het veer Numansdorp-Zijpe, ook andere manieren om van Nieuw-Lek- enge "k Heb u lief mijn Neder land' in dan zó lékker uut-aèle an't ènde, nét as aol die durpskinders in 't klaslokaol bie meêster Heijboer. Da 's toch lék ker om de kaauwe rillingen over je rik te laète loape. In as d'r soms ménsen zou we weze, uut 't buitenland of in 't butenland die d'r eige d'r an zouwe érgere, dan bekieke ze 't ma. Oöns volk eit recht op 'n verstaènbaar volks lied in 't is aan iedereên toege- staè om uut volle boste mee oöns mee tezienge. Soms wier d'r bie oöns op schole gekoze vö 't Zeeüwse volkslied. Wat dat betreft lègge m'n bitje achter bie de Friezen in de Lim burgers. Ik zou noe nie mi wete oe de tekst was. Ik wete wé dat 't 'n opsomming was van Zeeuwse zeê-elden. Bestevaer, Naere- bout en om nie te vergete oönze eige Michiel. De laoste regel was: 'Met hart en ziel, goed Zeeuws, goed rond'. Noe ze oöns laèter wies emaèkt dat zeê-eld 'n aander woard was vö zeêroaver. Toen bin ik vreèse- lijk in de warre eraèkt in van lie verlee bin ik m'n eige zeêuwse volkslied vergete. Misschien kan iemaand 't nog 's an mien geve? Kunne j ulder je nog 't Schouwse volkslied erinnere? Of was 't misschien 't Schouwen en Du- velandse volkslied. Ik weet ok de tèkst nie mi D'r zat een regel in van 'Bewaakt door dijken aan alle kant'. Noe laè m'n daè mar over opaauwe. Bedienkingen Ten anzien van oöns Neder- laandse volkslied 'k ier in daè zö mien bedienkingen. Wilhel mus van Nassauen leeft a vele jaèren nie mï. Ie kan 't oöns nie kwaèlijk neme as m'n noe einde lijk z'n naèm uut oönze erinne- ring schrappe. As m'n wat van z'n wete wille, kieke m'n ge woon in 't geschiedenisboekje. Dat t'n van Duitsen bloed was, maèkt eêmaè gin indruk op oöns. Dat t'n oöns vaoderlaand getrouw wasvaolt in z'n te prie- zen. In dat bluuft t'n doe tot in den doet. Kan nie, oagstens tot an d'n doet. Uw dienaar t'aller- stond. Woord bestaèt nie. Ne genennegentig procent van de ménsen begriept 't ok nie. Misschien zou 't beter vö oönze saèmoarig-eid weze as m'n 's 'n lied zouwe zienge vö dat prach tige laand van oöns, dat oöns aollemaèle te eten geeft. Waèbie m'n de èrremen om mekaores schoeren zouwe lègge, autoch tonen en allochtonen, naèst me- kaore, in dan uut volle borst zienge: 'Ik heb u lief mijn Neder land' Joop van Zijp Meezienge oef nie: moönd bewege is verplicht. An 't woard is trainer Advokaot van 't Nederlaands elftal. Eve laèter kunne wilder ze zie staè op de televisie. As oöns volkslied es- peeld oart, verheffe zestigdu- zend ménsen d'r eige van de zit- plaèsen. De uutverkoren spelers staè in 'n keurige rij. Ze staère aomaè récht vö d'r eige uut in 't niets. Oöndertussen bewege ze d'r moönd, zö da 't liekent of ze uutstekend op de oagte bin van de oönbegriepelijke tekst van oöns Wilhelmus. Pas bie de koning van Hispanje zie ik d'r 'n paèr opvere. 'k Zie dudelijk dat ze zienge: 'De een- ten van Hispanje, heb ik altijd begeerd'. Ze vraège d'r eige aof, net as ik, wie mee die koning be doeld oart. In dan bovendien nog zienge dat je 'm aoltied ge- eerd eit. Da kan gewoon nie. Ik mö aoltied dienke an de durpsschole waè 'k leze in schneven eleerd Meêster Heijboer was 'n vaoderlaands- lievend méns. 'n Paèr keer in de weke aèlde 'n z'n viool vö d'n dag in dan wier d'r gezonge. Ik- zëlf vereugde m'n eige daèrover, want zienge, dat dee ik graèg. Soms sloeg de meêster mee z'n striekstok op de voorste bank om oöns tot nog groatere be- trokken-eid te bewege. "t Is plicht dat iedere jongen. Aan de onafhankelijkheid van zijn ge liefde vaderland...' Het was 'n marsliedJ e voelde oóngewild je voeten d'r bie op in neer gaè. Vandaèg d'n dag kan dat nie mi 't Klienkt te chauvinistisch, te militaristisch ok. Je mag nie laè te wete dat je van je vaoderland houd. Ma bie oönze oasterburen leit 't woard Heimat nog stees in de moönd besturreve. En in Amerika oart sogges eêst in schole 't volkslied gezonge, mee aolle rechter-aandjes op de lien- kerboste. Dat vinne m'n artstik- ke leuk mee z'n aollen. „Ma wil der Nederladers bin nie zö", zégge m'n dan. „As wilder dat doe zouwe, vinde m'n dat raor." 't Wilhelmus eit de meêster oöns eêl vaèk laète zienge. As één voudig durps-vintje 'k noait begrepe waèrom die hoofdper soon van Duitsen bloed 't vao derlaand getrouw kon bluve, in dan nog wé 'tot in den doet' 't Ei jaèren eduurd vö dat d'r ie maand an mien vertéld eit dat ze daèmee de doad bedoele. In toen wis ik nog nie zeker of 't wé waèr was. Wie die koning van Hispanje was, wisse m'n ok nie. As ik noe op de televisie koning Juan Carlos zie, dan dienke ik bie m'n eige: „Dat is t'n zeker?" As ze an mien zouwe vraège om 'n begriepelijk volkslied uut te kieze, zou 'k 't gelieke wete. Ik zou kieze vö 'Waar de blanke top der duinen' .D'r was geên lied da 'k moaier voönd as dat. As je noe praèt van 'n volkslied is dat d'r eêne. 't Fijnste voón ik da m'n an 't ènde zö lékker konde uut-aèle. 'k Heb u lief mijn Né-hé-der- land', in dat dan twêe keer Ik zou ier in daè d'r misschien wat an veraandere. 'Juich ik aan het vlakke strand' zou 'k veraande re in 'Juich ik op het vlakke land'. Dat om d'r vö te zurrege da ze d'r eige an de oastgrèns nie achtergestèld zouwe voele. In mien verbeelding oar ik a zes- tigduzend ménsen tegeliek zi- Leentje Veltman-Hack: „We voeren het Hollands Diep op en dan rook je dat zoute water." foto Marijke Folkertsma De Minister C. Lely aan de steiger van de tramhaven in Zijpe. fotoarchief PZC kerland in Ouwerkerk te ko men. Leentje Veltman-Hack ging als kind ook wel eens met de fiets naar Dordrecht en dan met een boot naar Zierikzee. Dit was goedkoper dan het veer Nu- mansdorp-Zijpe, maar de tocht duurde uren. Later reisde ze met fiets, bus of auto via Brabant en het veer Anna Jacobapolder- Zijpe Ze is altijd naar Ouwer kerk blijven komen. In de perio de tussen de oorlog en de Ramp wat minder, maar daarna toch weer regelmatig. Twintig jaar geleden is ze vanuit Amstelveen verhuisd naar het dorp van de zomers in haar jeugd. Leentje Veltman-Hack herin nert zich vooral de tocht néér Ouwerkerk „De heenreis was boeiender, je zat in verwach ting. Teruggaan was altijd jam mer Dan moest je weer van ie dereen afscheid nemen. Ik kreeg dan wel veel snoep mee, als troost." Carla van de Merbel De Bierkreek tussen 1J- zendijke en Schoondijke is de eerste biologische ro zenkwekerij van Neder land. Wat begon als een hobby van vier vrienden, is drie jaar later een pro fessionele kwekerij, waar idealisme en dadendrang gelijk op gaan met zake lijk inzicht en behoefte aan perfectie Wat blijft is het deeltijd-ondernemer schap. Want Geertje van der Krogt, Ene de Millia- no, Marianne Lundahl en Hans van Hage hebben er allevier een baan bij. De Bierkreek ontwaakt uit haar winterslaap. Hoewel het nieuwe seizoen nog niet he lemaal is losgebarsten, komt de toestroom van de klanten lang zaam maar zeker op gang. Ook staan er weer tal van grote 'pro jecten' op stapel. De eerste grote klus waarmee eind vorige week is begonnen, is de verwijdering van wildgroei op de ruim 22000 onderstammetjes waarop vorig jaar oogjes zijn gezet. Een kar wei dat ongeveer zeven dagen in beslag neemt en de nodige con centratie van de medewerkers vraagt. „Het is namelijk een secuur werkje. Om te voorkomen dat de wilde struiken opnieuw uit schieten, moet er vrij rigoureus worden gesnoeid. Tegelijkertijd moet dat heel behoedzaam ge beuren, want anders knip je de geoculeerde oogjes eraf", legt Geertje uit. Daarna worden de struiken be mest. Voor het eerst gaat er bio logische konijnenmest op. Die korrels hebben als voordeel dat ze nauwelijks stinken en dus ook geschikt zijn om te gebrui ken in de tuin. Eric: „Dit in te- gensteling tot de korrels die we eerder gebruikten. In haar on schuld had Geertje die ook op de planten in huis gedaan. Een stank, dat wil je echt niet weten Om de boel te luchten hebben de ramen toen een week of twee constant opengestaan. Ook hebben onze kamerplanten nog nooit zo veel water gekregen als in die periode." Het volgende grote karwei is het aanbrengen van beplanting rond het waterbassin en het pot- tenveld. Het beplantingsplan is inmiddels gereed. Er wordt ge bruik gemaakt van autochtoon bosplantsoen dat de Bierkreek zelf kweekt. Rond het water- bassis komt een keur aan bomen en struiken, waaronder gescho ren en wilde Zeeuwse hagen, haagbeuken, gewone beuken met zowel rode als groene bla deren, veldesdoorns en duin doorns. „Het mes snijdt zo aan twee kanten. Allereerst knapt het be drijf er aanzienlijk mee op, om dat door die gevarieerde be planting een landschappelijk onaantrekkelijk element aan het zicht wordt onttrokken. Daarnaast kunnen we klanten straks laten zien wat ze allemaal met autochtoon bosplantsoen kunnen doen. Behalve dat dit een mooi plaatje oplevert, kan het haast niet anders dat deze opzet ook zakelijk zijn vruchten afwerpt", aldus Geertje. Het pottenveld is nu nog een on beschutte vlakte waar de ele menten vrij spel hebben. Als het waait, vallen de gepotte rozen heel makkelijk om. Ter onder vanging van dit probleem staan ze in speciaal geconstrueerde windrekjes, betonijzeren ge raamtes op pootjes die geschikt zijn voor drie-, vier- en vijfliter- potten. „Toch moeten we nog regelma tig door het veld om de potten weer recht te zetten. Daar wil len we vanaf. En dan niet alleen omdat het veel en nutteloos werk is, maar vooral omdat het niet goed is voor de rozen. Daar om komt er een eigengekweekte windsingel van tien verschillen de boomsoorten, waaronder de eik, de els, de Gelderse roos en de zoete kers (prunus). Net als bij het waterbassin verenigen we het nuttige met het aangena me, want de rozen staan straks veilig beschut en ook zijn we dan meteen van een lelijke kale vlakte verlost." René van Stee Met lange knipscharen worden de wilde scheuten van de rozen weg geknipt. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23