Politie klaar voor ramp in tunnel Carnavalsmateriaal wisselt van eigenaar 11 Nieuwe spoorlijn Gentse kanaalzone eind dit jaar klaar Koewacht wil aanleg fietspad Tunnel brengt toeristen naar Terneuzen Schoondijkse start zorgboerderij ouderen leeuws korps krijgt een voldoende van vakorganisatie Z-Vlamingen maken ook ritje onder Westerschelde Overstroming oa brandblussen Wildplasser ontsnapt aan bon zeeuwse almanak Even wachten ZEEUWS-VLAANDEREN maandag 24 maart 2003 irRonald Verstraten SCHOONDIJKE - Wilma de feijter uit Schoondijke zet een iorgboerderij op voor ouderen (0 mensen met psychische pro blemen. De opzet is dat ze er een Öfmeer dagdelen per week kun nen doorbrengen in een andere jan hun dagelijkse omgeving. Het initiatief van De Feijter is op touw gezet in samenwerking met de organisatie Buitenkans uit Goes. Dit centrum voor on dernemen op het platteland houdt zich bezig met initiatie ven rond de combinatie land bouw en zorg. De Feijter heeft ervaring in het verzorgen van dagbesteding op de boerderij. Het bedrijf van de familie be staat uit een loonbedrijf, trans port- en handelsonderneming en biologische akkerbouw. De boerderij zelf is een oorspronke lijk, oud boerenhuis. „De erva ring leert dat licht dementeren de ouderen het als verrijkend ervaren om de lucht en de sfeer van vroeger te proeven", zegt De Feijter. „Ook kan de boerderij een prima plek bieden voor ou deren die te kampen hebben met eenzaamheid. Ze krijgen het gevoel dat ze nuttig en wel kom zijn. De activiteiten zijn gericht op het verhogen van het welzijn en welbevinden van cliënten." Om meer bekendheid te geven aan de zorgboerderij, wordt er op vrijdag 4 april een kennismakingsochtend gehou den voor Ouderenzorg en Thuis zorg in West Zeeuws-Vlaande- ren. De boerderij staat aan de Lange Heerenstraat, tussen Schoon dijke en Oostburg. to Ronald Verstraten 1ERNEUZEN - Als zich onver- hoopt een ongeval in de Wester- icheldetunnel voordoet, is de politie in Zeeland daar goed op loorbereid. Dat vindt regiobe- üuurder J. Kerbel van de poli- ae-vakorganisatie ACP. De sganisatie houdt niettemin aufflettend in de gaten of er a de Zeeuwse rampenbestrij ding voldoende aandacht is voor de veiligheid van de hulp- terleners. In Politiebericht, het landelijk vakblad van de ACP, doet Ker bel verslag van een cursusdag raarop werd bekeken of de Zeeuwse politie in geval van een calamiteit goed kan omgaan aei onveilige situaties in de Daarbij werd onder zocht welke gevaren er kunnen ajn voor de hulpdiensten. Om ach die te kunnen voorstellen, ïérd gebruik gemaakt van er varingen in het buitenland. Zo K5 er onder meer een videopre sentatie over een ongeluk in een Zxeedse tunnel, waarbij chaos ontstond doordat weggebrui- iersomdraaiden en tegen de rij richting in vluchtten. „Een saargebeurde catastrofe, die ons met de neus op de feiten drukte", aldus Kerbel. Rode draad In zijn verslag stelt hij dat de veiligheid van de hulpverleners derode draad vormde. Hij vindt Let daarom opmerkelijk dat burgemeester R. Barbé van de gemeente Terneuzen heeft aan gegeven dat de brandweer niet mstaat is om de tunnel binnen i - Of het er veel zijn, valt moeilijk te bepalen, maar ze zijn tr wel: de Zeeuws-Vlamingen en Vlamingen die de oversteek naar Beveland maken, louter en «Heen omdat er nu een tunnel Sst. Frans en Corine de Maaijer uit Terneuzen bijvoorbeeld, had ten het plan opgevat om naar Slewoutsdijk te rijden. „Om Terneuzen van de andere kant te bekijken en misschien een visje skopen." Ze kwamen in Goes terecht omdat ze Ellewoutsdijk zogauw niet konden vinden. Nu zitten ze op het terras en ze kij— sen ervan op dat er in Elle- ïoutsdijk waarschijnlijk toch feen visje te koop was geweest. Ach ja, we zitten lekker en het raai tijden geleden dat ik eens aGoeswas. We gaan dan straks r^areen hapje eten." Ook op vis uit zijn Jeanneke en Gffldo Mortiers en Jackie Beu rss uit Zelzate. Ze hebben een ioelbox in de auto, waarin de aaltijd van zondag een poosje soet wachten, want als ze hun zaken op de oesterputten in zerseke hebben gedaan, blijven zeopZuid-Beveland om te stap an. „We halen al jaren van tijd tot tijd mossels, oesters en vis, bier in Yerseke. Yerseke is nu dichterbij dan Sluis, waar de vis »k goed is. Vroeger gingen we ooar hier met de boot, maar dan poesi je toch vroeg terug. Nu %en we misschien wel tot in benacht." Oehelft van de familie Baaij uit Oostende had het makkelijker jonden als de boot nog had leraren Toch is het de ouders eegevallen, want ze waren •dsnel op hun bestemming: de Ettententoonstellingin 's-Gra- :®polder. „Je bent de boot ge- *end om naar Holland te gaan, soar de kinderen vinden die tonel juist tof. Ze waren mis kien wel thuisgebleven als we -°g gewoon met de boot waren Sgaan." ''VISSINGEN - Een bew oon- van Hofje de Pauw in Vlis- heeft haar hulp bij het lossen van een brand met een Instroming moeten bekopen vrouw vulde emmers met <ater om een brandje bij de bu- 51 te helpen doven, maar ze "®gat haar kraan dicht te gaaien. De brandweer heeft stolpen met dweilen de vereiste tien minuten te be reiken. Kerbel: „Dat dit gevol gen heeft voor de veiligheid in de Westerscheldetunnel en het optreden van de overige hulp verleners, is duidelijk." Tijdens de training werd ook stilgestaan bij de temperatuur verschillen waar hulpverleners in de zomer mee te maken krij gen, wanneer het buiten warm is, maar in de tunnel slechts vijf graden Celsius. De politie is daarop voorbereid door middel van een container nabij de tun nel, met warme en beschermen de kleiding. Een mogelijk on geval in een tunnel brengt bovendien nog andere onge makken met zich mee: „Mini male verlichting, een smalle, beperkte ruimte om te hande len, zeker op momenten dat het andere verkeer gewoon door rijdt." Daarnaast speelt het verkeers lawaai een rol, waardoor mon delinge communicatie wordt bemoeilijkt, of zelfs onmogelijk wordt. Kerbel prijst daarom de aanwezigheid van mobilofoon, portofoon, radio- en telefoon verbindingen. Hij signaleert niettemin dat er voorafgaand aan de opening van de tunnel vragen waren over het ontbre ken van een directe lijn tussen de tunneloperator en de ambu lancepost, en over het ontbre ken van een ambulancebij- standsplan. „De aard van de nu gekozen oplossing is nog on duidelijk, maar heeft de aan dacht van de ACP", meldt hij dan ook. Op de zonnige Scheldeboulevard was het gistermiddag behoorlijk druk. door Ronald Verstraten TERNEUZEN - Sinds de opening van de Westerscheldetunnel weten inwo ners van Midden-Zeeland in toenemen de mate de weg te vinden naar Terneu zen. Het is immers voor het eerst sinds zowat dertig jaar dat er weer een recht streekse verbinding is vanuit de Zak van Zuid-Beveland naar de Schelde- stad. Door de nieuwigheid van de tunnel en de combinatie met het aanhoudend mooie weer, vulden zich vorige week al de terrassen en winkelstraten met 'overkanters'. Afgelopen weekeinde was dit opnieuw het geval, al waren er nu ook opvallend veel Belgische auto's te zien, wellicht gedreven door dezelfde nieuwsgierigheid. Een rondje door de parkeergarage aan De Blokken levert al vlug kentekenpla ten op van auto's uit Vlissingen, Dom burg en Goes, maar ook uit Assenede en Gent en zelfs uit Roosendaal. Maar niet iedereen blijft in de binnenstad hangen. Ook de grotere zaken erbuiten krijgen meer klanten van buiten de regio. „Dat klopt", zegt W. Naeye van onder nemersvereniging Centrum Manage ment en eigenaar van een meubelwin kel aan de Kennedylaan. „Ik heb in mijn eigen zaak al heel wat mensen ge had van Zuid-Beveland of Walcheren. Uit Kapelle, Kruiningen, Goes. Anders kreeg ik die ook wel, maar het is nu op vallend meer. Zojuist heb ik nog iemand een hand gegeven die al tien jaar in Middelburg woont en erg enthousiast was over het feit dat hij nu in twintig minuten tijd in Terneuzen staat." Averechts effect „Het marktgebied is groter geworden", stelt Naeye vast. „Dat heeft heel duide lijk te maken met de komst van de tun nel Veel oud-Terneuzenaren die aan de overkant wonen, nemen nu de gelegen heid te baat om naar hier te komen Het dagjestoerisme over en weer neemt toe. Maar ik hoop niet dat we, net als afgelo pen week, met files geconfronteerd worden. Ik vrees dat er dan een ave rechts effect ontstaat." Met zijn bedrijf is hij intensiever gaan 'folderen' op Zuid-Beveland. „Het is in foto Charles Strijd elk opzicht een positief traject. Ook voor onszelf. Vervoer naar de overkant duurt veel korter en is veel beter te plannen", vindt Naeye, Dat mensen op zondag slechts beperkt kunnen winke len, kan evenwel een nadeel worden. „Tot nu toe is er slechts een keer per maand zondagsopening. De discussie daarover neemt toe", zegt Naeye. Voor de cafés en terrassen is dat geen pro bleem. In café Westkant, aan de Schel deboulevard, is het zo druk dat de eige naar geen tijd heeft voor een praatje. Tegen een achtergrond van geroeze moes en gerinkel van bestek kan een serveerster alleen met moeite uitbren gen dat het 'hartstikke vol' zit. En dat gold ook voor andere gelegenheden aan de vlakbij gelegen Nieuwstraat. door Edy de Witte HEIKANT - De eerste koop wordt al snel gesloten. Onder het genot van een pilsje zet J. Meyvis van wagenbouwers vereniging De Dwjèze Mieters uit Ossenisse kort na de opening van de carnavalsmarkt zijn krabbel op een papier, waarmee zijn groep de trotse eigenaar is geworden van een negen meter hoge bakker in polyester. Verkoper J. Mariman van de Grens uit Clinge proost tevre den mee. Enkele honderden be zoekers zijn zaterdag een kijkje komen nemen op de zesde editie van de Zeeuwse carnavals markt in en rond bouwloods de Magdalenastraat in Heikant. Buiten staan 25 praalwagens opgesteld. In de loods hangen verder ruim 130 foto's van wa gens aan de muur. Daarnaast wordt daar ook een flinke hoe veelheid kleding en andere aanverwante carnavalsartike len aangeboden. Op de derde za terdag na het officiële leutfeest worden hier goede zaken ge daan. Achter de inschrijftafel zit A. Reijnart van de Westhoek. „Het groeit hier bijna uit zijn jasje", zegt de feestneus uit Moerdijk Als om tien uur de deuren worden opengezet en disco Dolce Vita de eerste car navalskrakers inzet, is het al aardig druk. „Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn om iets van je gading te vinden", weet V. Huijgens uit Hoogerheide uit eigen ervaring. De opkoper is niet alleen voor zijn eigen carnavalsvereniging De Kooi op zoek. Verschillende Brabantse groepen kloppen jaarlijks bij hem aan met de vraag of hij iets leuks in de aan bieding heeft. Inmiddels brengt de organisatie van de carna valsmarkt ook na ieder seizoen een catalogus op de markt waarin verenigingen met foto's en een stukje korte tekst hun wagens of Ideding aanbieden. Over de prijs wordt meestal on derhandeld. Dit boekje valt nu al bij meer dan tweehonderd le den in de bus. De bezoekers ha len onder het genot van een hap je en drankje ook hun sociale door Kris Naudts GENT - Aannemers met zwaar materieel beheersen de komen de maanden de R4-West tussen Gent en Zelzate. De aanleg van de nieuwe goederenspoorlijn Gent-Zelzate, parallel aan de R4, is volop aan de gang. De R4 krijgt op het vak Gent-Zelzate de komende maanden een nieuw wegdek. Het autoverkeer krijgt daardoor af te rekenen met vertragingen. De omlegging van de goederen spoorlijn Gent-Zelzate-Ter- neuzen ter hoogte van het nieu we Kluizendok komt, na jaren van impasse, dan toch in zicht Op het terrein schieten de werk zaamheden goed op De bedding is grotendeels klaar. Van de vier nieuwe bruggen over het nieu we tracé zijn er drie afgewerkt. De werken voor de bouw van het laatste kunstwerk, ter hoogte van de Langerbruggestraat in Evergem, zijn begin deze week hervat. Verwacht wordt dat de Belgische Spoorwegen na de bouwvakantie van juli kunnen beginnen met het aanbrengen van steenslag op de bedding en het leggen van de sporen. Daar voor zijn vijf maanden nodig. Volgens de huidige planning kan de oude spoorlijn opgebro ken worden tegen het eind van het jaar. Misgelopen „Maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken", zegt Peter Mortier, adjunct-direc teur-generaal van het Havenbe drijf „Er is al zoveel misgelopen met dit dossier." Het spoorlijndossier bezorgt het Gentse havenbestuur al jaren hoofdpijn. De bestaande spoor lijn moet worden omgelegd, om dat ze dwars door de nieuwe haventerreinen van het Klui zendok loopt. Problemen met de aflevering van de nodige bouw en milieuvergunningen stonden een snelle uitvoering in de weg. Intussen kijkt het gemeentelijk Havenbedrijf, naar eigen zeg gen, jaarlijks tegen een scha depost van drie miljoen euro aan omdat de terreinen niet kunnen worden ontwikkeld en kandidaat-investeerders afha ken. Opheffen Om bedijfsvestigingen aan het Kluizendok vooruit te helpen, overwoog het Gentse havenbe drijf even om de goederenlijn tussen Gent en Zeeuws-Vlaan- deren tijdelijk op te heffen. Die drastische maatregel bleek on mogelijk omdat de lijn een van de belangrijkste afvoerlijnen is voor grote Zeeuws-Vlaamse on dernemingen zoals Dow Bene lux en Hydro Agri. Dagelijks maken vijftien goederentrei nen, vooral uit Zeeuws-Vlaan deren gebruik van de lijn. Om die redenen wil de Belgische Spoorwegen pas beginnen met het opbreken van de oude lijn als de nieuwe helemaal klaar is. Vandaag beginnen wegwerk zaamheden op de R4-West op het vak tussen het gehucht Wip- pelgem bij Evergem en de aan sluiting met de expresweg Ant- werpen-Kust in Zelzate De R4 in de richting van Zelzate is het oudste gedeelte van de rondweg omheen de Gentse kanaalzone. Het wegdek verkeert sinds jaren in een slechte staat. Na een reeks voorlopige herstellingen laat het Vlaams Gewest nu het hele traject heraanleggen. Er komt een nieuwe verharding. Tijdens de wegwerkzaamheden ver loopt het verkeer over één rij strook in beide richtingen. Het verkeer uit de richting Gent wordt ter hoogte van het kruis punt met de Drogenbroodstraat in Evergem door de midden berm geleid naar het andere rij vak. Ter hoogte van de kruisin gen is voorzien in plaatselijke wegomleggingen. De werk zaamheden duren tot het einde van het jaar. door Eugène Verstraeten KOEWACHT - De dorpsraad Koewacht maakt zich sterk voor de aanleg van een geschei den fietspad vanaf Koewacht via 't Zand en de Hazelaren straat tot aan de Bonte Koe. Er moeten ook nog andere voorzie ningen worden getroffen om de ze route veiliger te maken. Vorige week bleek tijdens de al gemene vergadering dat veel in woners de route niet veilig ge noeg vinden. Ze vinden dat de dorpsraad zich actief voor het fietspad moet inzetten. „Het bestaande fietspad loopt tot aan het kruispunt van de Ei kenlaan met de Klapstraat", zegt voorzitter E. van Waes. „Daar houdt het op. Er is langs de route nog ruimte genoeg om er een van de rijweg gescheiden fietspad aan te leggen." De dorpsraad heeft zich al eerder over de zaak gebogen en daarbij zijn verschillende ideetjes uit de bus gekomen voor een mogelij ke herinrichting van de route. Op de weg zijn witte fietsstro ken geverfd, bedoeld als opti sche snelheidsremmers voor au tomobilisten. Volgens Van Waes leiden de stroken echter tot veel verwarring. „Vooral bij Belgi sche automobilisten. Die den ken dat ze met een echt fietspad te maken hebben en blijven, ook al komen er tegenliggers, ge woon in het midden van de weg rijden. Zo ontstaan er onveilige situaties." De herinrichting zal een samen werkingsverband tussen de ge meente en de provincie moeten worden, omdat beide instanties deels beheerder zijn van de be treffende wegen. „Wij willensa men met de gemeente en de pro vincie om tafel gaan zitten om de mogelijkheden te bespre ken", zegt Van Waes. „En ook met het waterschap erbij." Emmabaan De dorpsraad wil namelijk dat ook het gedeelte van de Emma baan vanaf de bebouwde kom van Koewacht tot aan Heikant op de schop gaat. Het water schap heeft eerder al laten we ten daar weinig voor te voelen, maar de dorpsraad wil proberen het schap op andere gedachten te brengen. Een ander verkeersknelpunt blijft de driehoek die wordt om sloten door de Emmabaan en de Nieuwstraat. „Kort bij elkaar heb je daar drie onoverzichtelij ke situaties", zegt Van Waes. „Daar moet dringend iets ge beuren." De dorpsraad heeft over de situatie eerder een brief naar de gemeente gestuurd. ZIERIKZEE - Een onbekende man werd zaterdagmiddag door de politie op de Wandeling in Zierikzee betrapt op wildplas- sen. Toen de politie hem daarop aansprak ging de man er van door. Na een korte achtervol ging werd hij op de kruising van Grachtweg en Jannewekken staande gehouden. Dat liep uit op een handgemeen De wild plasser wist zich opnieuw los te rukken en rende weg. Na alle moeite die er vaak gestoken wordt in het maken van praalwagens en carnavalsoutfits, is het zonde om die dan na één keer al weer weg te doen. Een ander kan er volgend jaar nog goede sier mee maken. foto Wim Kooyman 'leutcontacten' aan. Geregeld draait het rad van fortuin. De prijzen zijn geheel in stijl: bouwtechnische materialen. Die komen namelijk straks weer goed van pas. Op de laatste dag van de veerboot besloot de Hulster hobbycoureur een rondje te maken (Hulst-Breskens - Vlissingen - Kruiningen - Perkpolder - terug bij moe der de vrouw). Hij was niet de enige die de laatste overtocht Kruinin gen-Perkpolder met de fiets aan de hand wilde meema ken, zo bleek. Een paar kilo meter voor Kruiningen, haalde hij een groepje senio ren te fiets in, twee echtpa ren, voor wie de laatste lood jes behoorlijk zwaar bleken te wegen. „Zeg jongeman", riep een van de heren in het gezel schap hem na, „ga jij ook met de boot mee?" Achterom kij kend knikte hij vriendelijk en wilde weer wat gewicht op de pedalen zetten, toen hij benepen hoorde roepenZeg 'es tegen de kapitein dat-ie moe wachteh!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33