Politie klaar voor ramp in tunnel
Carnavalsmateriaal wisselt van eigenaar
11
Nieuwe spoorlijn
Gentse kanaalzone
eind dit jaar klaar
Koewacht wil
aanleg fietspad
Tunnel brengt toeristen naar Terneuzen
Schoondijkse start zorgboerderij ouderen
leeuws korps krijgt een voldoende van vakorganisatie
Z-Vlamingen
maken ook
ritje onder
Westerschelde
Overstroming
oa brandblussen
Wildplasser
ontsnapt aan bon
zeeuwse almanak
Even wachten
ZEEUWS-VLAANDEREN
maandag 24 maart 2003
irRonald Verstraten
SCHOONDIJKE - Wilma de
feijter uit Schoondijke zet een
iorgboerderij op voor ouderen
(0 mensen met psychische pro
blemen. De opzet is dat ze er een
Öfmeer dagdelen per week kun
nen doorbrengen in een andere
jan hun dagelijkse omgeving.
Het initiatief van De Feijter is
op touw gezet in samenwerking
met de organisatie Buitenkans
uit Goes. Dit centrum voor on
dernemen op het platteland
houdt zich bezig met initiatie
ven rond de combinatie land
bouw en zorg. De Feijter heeft
ervaring in het verzorgen van
dagbesteding op de boerderij.
Het bedrijf van de familie be
staat uit een loonbedrijf, trans
port- en handelsonderneming
en biologische akkerbouw. De
boerderij zelf is een oorspronke
lijk, oud boerenhuis. „De erva
ring leert dat licht dementeren
de ouderen het als verrijkend
ervaren om de lucht en de sfeer
van vroeger te proeven", zegt De
Feijter. „Ook kan de boerderij
een prima plek bieden voor ou
deren die te kampen hebben
met eenzaamheid. Ze krijgen
het gevoel dat ze nuttig en wel
kom zijn. De activiteiten zijn
gericht op het verhogen van
het welzijn en welbevinden van
cliënten." Om meer bekendheid
te geven aan de zorgboerderij,
wordt er op vrijdag 4 april een
kennismakingsochtend gehou
den voor Ouderenzorg en Thuis
zorg in West Zeeuws-Vlaande-
ren.
De boerderij staat aan de Lange
Heerenstraat, tussen Schoon
dijke en Oostburg.
to Ronald Verstraten
1ERNEUZEN - Als zich onver-
hoopt een ongeval in de Wester-
icheldetunnel voordoet, is de
politie in Zeeland daar goed op
loorbereid. Dat vindt regiobe-
üuurder J. Kerbel van de poli-
ae-vakorganisatie ACP. De
sganisatie houdt niettemin
aufflettend in de gaten of er
a de Zeeuwse rampenbestrij
ding voldoende aandacht is
voor de veiligheid van de hulp-
terleners.
In Politiebericht, het landelijk
vakblad van de ACP, doet Ker
bel verslag van een cursusdag
raarop werd bekeken of de
Zeeuwse politie in geval van een
calamiteit goed kan omgaan
aei onveilige situaties in de
Daarbij werd onder
zocht welke gevaren er kunnen
ajn voor de hulpdiensten. Om
ach die te kunnen voorstellen,
ïérd gebruik gemaakt van er
varingen in het buitenland. Zo
K5 er onder meer een videopre
sentatie over een ongeluk in een
Zxeedse tunnel, waarbij chaos
ontstond doordat weggebrui-
iersomdraaiden en tegen de rij
richting in vluchtten. „Een
saargebeurde catastrofe, die
ons met de neus op de feiten
drukte", aldus Kerbel.
Rode draad
In zijn verslag stelt hij dat de
veiligheid van de hulpverleners
derode draad vormde. Hij vindt
Let daarom opmerkelijk dat
burgemeester R. Barbé van de
gemeente Terneuzen heeft aan
gegeven dat de brandweer niet
mstaat is om de tunnel binnen
i - Of het er veel zijn, valt
moeilijk te bepalen, maar ze zijn
tr wel: de Zeeuws-Vlamingen
en Vlamingen die de oversteek
naar Beveland maken, louter en
«Heen omdat er nu een tunnel
Sst.
Frans en Corine de Maaijer uit
Terneuzen bijvoorbeeld, had
ten het plan opgevat om naar
Slewoutsdijk te rijden. „Om
Terneuzen van de andere kant te
bekijken en misschien een visje
skopen." Ze kwamen in Goes
terecht omdat ze Ellewoutsdijk
zogauw niet konden vinden. Nu
zitten ze op het terras en ze kij—
sen ervan op dat er in Elle-
ïoutsdijk waarschijnlijk toch
feen visje te koop was geweest.
Ach ja, we zitten lekker en het
raai tijden geleden dat ik eens
aGoeswas. We gaan dan straks
r^areen hapje eten."
Ook op vis uit zijn Jeanneke en
Gffldo Mortiers en Jackie Beu
rss uit Zelzate. Ze hebben een
ioelbox in de auto, waarin de
aaltijd van zondag een poosje
soet wachten, want als ze hun
zaken op de oesterputten in
zerseke hebben gedaan, blijven
zeopZuid-Beveland om te stap
an. „We halen al jaren van tijd
tot tijd mossels, oesters en vis,
bier in Yerseke. Yerseke is nu
dichterbij dan Sluis, waar de vis
»k goed is. Vroeger gingen we
ooar hier met de boot, maar dan
poesi je toch vroeg terug. Nu
%en we misschien wel tot in
benacht."
Oehelft van de familie Baaij uit
Oostende had het makkelijker
jonden als de boot nog had
leraren Toch is het de ouders
eegevallen, want ze waren
•dsnel op hun bestemming: de
Ettententoonstellingin 's-Gra-
:®polder. „Je bent de boot ge-
*end om naar Holland te gaan,
soar de kinderen vinden die
tonel juist tof. Ze waren mis
kien wel thuisgebleven als we
-°g gewoon met de boot waren
Sgaan."
''VISSINGEN - Een bew oon-
van Hofje de Pauw in Vlis-
heeft haar hulp bij het
lossen van een brand met een
Instroming moeten bekopen
vrouw vulde emmers met
<ater om een brandje bij de bu-
51 te helpen doven, maar ze
"®gat haar kraan dicht te
gaaien. De brandweer heeft
stolpen met dweilen
de vereiste tien minuten te be
reiken. Kerbel: „Dat dit gevol
gen heeft voor de veiligheid in
de Westerscheldetunnel en het
optreden van de overige hulp
verleners, is duidelijk."
Tijdens de training werd ook
stilgestaan bij de temperatuur
verschillen waar hulpverleners
in de zomer mee te maken krij
gen, wanneer het buiten warm
is, maar in de tunnel slechts vijf
graden Celsius. De politie is
daarop voorbereid door middel
van een container nabij de tun
nel, met warme en beschermen
de kleiding. Een mogelijk on
geval in een tunnel brengt
bovendien nog andere onge
makken met zich mee: „Mini
male verlichting, een smalle,
beperkte ruimte om te hande
len, zeker op momenten dat het
andere verkeer gewoon door
rijdt."
Daarnaast speelt het verkeers
lawaai een rol, waardoor mon
delinge communicatie wordt
bemoeilijkt, of zelfs onmogelijk
wordt. Kerbel prijst daarom de
aanwezigheid van mobilofoon,
portofoon, radio- en telefoon
verbindingen. Hij signaleert
niettemin dat er voorafgaand
aan de opening van de tunnel
vragen waren over het ontbre
ken van een directe lijn tussen
de tunneloperator en de ambu
lancepost, en over het ontbre
ken van een ambulancebij-
standsplan. „De aard van de
nu gekozen oplossing is nog on
duidelijk, maar heeft de aan
dacht van de ACP", meldt hij
dan ook.
Op de zonnige Scheldeboulevard was het gistermiddag behoorlijk druk.
door Ronald Verstraten
TERNEUZEN - Sinds de opening van
de Westerscheldetunnel weten inwo
ners van Midden-Zeeland in toenemen
de mate de weg te vinden naar Terneu
zen. Het is immers voor het eerst sinds
zowat dertig jaar dat er weer een recht
streekse verbinding is vanuit de Zak
van Zuid-Beveland naar de Schelde-
stad.
Door de nieuwigheid van de tunnel en
de combinatie met het aanhoudend
mooie weer, vulden zich vorige week al
de terrassen en winkelstraten met
'overkanters'. Afgelopen weekeinde
was dit opnieuw het geval, al waren er
nu ook opvallend veel Belgische auto's
te zien, wellicht gedreven door dezelfde
nieuwsgierigheid.
Een rondje door de parkeergarage aan
De Blokken levert al vlug kentekenpla
ten op van auto's uit Vlissingen, Dom
burg en Goes, maar ook uit Assenede en
Gent en zelfs uit Roosendaal. Maar niet
iedereen blijft in de binnenstad hangen.
Ook de grotere zaken erbuiten krijgen
meer klanten van buiten de regio.
„Dat klopt", zegt W. Naeye van onder
nemersvereniging Centrum Manage
ment en eigenaar van een meubelwin
kel aan de Kennedylaan. „Ik heb in
mijn eigen zaak al heel wat mensen ge
had van Zuid-Beveland of Walcheren.
Uit Kapelle, Kruiningen, Goes. Anders
kreeg ik die ook wel, maar het is nu op
vallend meer. Zojuist heb ik nog iemand
een hand gegeven die al tien jaar in
Middelburg woont en erg enthousiast
was over het feit dat hij nu in twintig
minuten tijd in Terneuzen staat."
Averechts effect
„Het marktgebied is groter geworden",
stelt Naeye vast. „Dat heeft heel duide
lijk te maken met de komst van de tun
nel Veel oud-Terneuzenaren die aan de
overkant wonen, nemen nu de gelegen
heid te baat om naar hier te komen Het
dagjestoerisme over en weer neemt toe.
Maar ik hoop niet dat we, net als afgelo
pen week, met files geconfronteerd
worden. Ik vrees dat er dan een ave
rechts effect ontstaat."
Met zijn bedrijf is hij intensiever gaan
'folderen' op Zuid-Beveland. „Het is in
foto Charles Strijd
elk opzicht een positief traject. Ook
voor onszelf. Vervoer naar de overkant
duurt veel korter en is veel beter te
plannen", vindt Naeye, Dat mensen op
zondag slechts beperkt kunnen winke
len, kan evenwel een nadeel worden.
„Tot nu toe is er slechts een keer per
maand zondagsopening. De discussie
daarover neemt toe", zegt Naeye. Voor
de cafés en terrassen is dat geen pro
bleem. In café Westkant, aan de Schel
deboulevard, is het zo druk dat de eige
naar geen tijd heeft voor een praatje.
Tegen een achtergrond van geroeze
moes en gerinkel van bestek kan een
serveerster alleen met moeite uitbren
gen dat het 'hartstikke vol' zit. En dat
gold ook voor andere gelegenheden aan
de vlakbij gelegen Nieuwstraat.
door Edy de Witte
HEIKANT - De eerste koop
wordt al snel gesloten. Onder
het genot van een pilsje zet
J. Meyvis van wagenbouwers
vereniging De Dwjèze Mieters
uit Ossenisse kort na de opening
van de carnavalsmarkt zijn
krabbel op een papier, waarmee
zijn groep de trotse eigenaar is
geworden van een negen meter
hoge bakker in polyester.
Verkoper J. Mariman van de
Grens uit Clinge proost tevre
den mee. Enkele honderden be
zoekers zijn zaterdag een kijkje
komen nemen op de zesde editie
van de Zeeuwse carnavals
markt in en rond bouwloods de
Magdalenastraat in Heikant.
Buiten staan 25 praalwagens
opgesteld. In de loods hangen
verder ruim 130 foto's van wa
gens aan de muur. Daarnaast
wordt daar ook een flinke hoe
veelheid kleding en andere
aanverwante carnavalsartike
len aangeboden. Op de derde za
terdag na het officiële leutfeest
worden hier goede zaken ge
daan. Achter de inschrijftafel
zit A. Reijnart van de Westhoek.
„Het groeit hier bijna uit zijn
jasje", zegt de feestneus uit
Moerdijk Als om tien uur de
deuren worden opengezet en
disco Dolce Vita de eerste car
navalskrakers inzet, is het al
aardig druk. „Je kunt er niet
vroeg genoeg bij zijn om iets van
je gading te vinden", weet
V. Huijgens uit Hoogerheide uit
eigen ervaring.
De opkoper is niet alleen voor
zijn eigen carnavalsvereniging
De Kooi op zoek. Verschillende
Brabantse groepen kloppen
jaarlijks bij hem aan met de
vraag of hij iets leuks in de aan
bieding heeft. Inmiddels brengt
de organisatie van de carna
valsmarkt ook na ieder seizoen
een catalogus op de markt
waarin verenigingen met foto's
en een stukje korte tekst hun
wagens of Ideding aanbieden.
Over de prijs wordt meestal on
derhandeld. Dit boekje valt nu
al bij meer dan tweehonderd le
den in de bus. De bezoekers ha
len onder het genot van een hap
je en drankje ook hun sociale
door Kris Naudts
GENT - Aannemers met zwaar
materieel beheersen de komen
de maanden de R4-West tussen
Gent en Zelzate. De aanleg van
de nieuwe goederenspoorlijn
Gent-Zelzate, parallel aan de
R4, is volop aan de gang. De R4
krijgt op het vak Gent-Zelzate
de komende maanden een
nieuw wegdek. Het autoverkeer
krijgt daardoor af te rekenen
met vertragingen.
De omlegging van de goederen
spoorlijn Gent-Zelzate-Ter-
neuzen ter hoogte van het nieu
we Kluizendok komt, na jaren
van impasse, dan toch in zicht
Op het terrein schieten de werk
zaamheden goed op De bedding
is grotendeels klaar. Van de vier
nieuwe bruggen over het nieu
we tracé zijn er drie afgewerkt.
De werken voor de bouw van het
laatste kunstwerk, ter hoogte
van de Langerbruggestraat in
Evergem, zijn begin deze week
hervat. Verwacht wordt dat de
Belgische Spoorwegen na de
bouwvakantie van juli kunnen
beginnen met het aanbrengen
van steenslag op de bedding en
het leggen van de sporen. Daar
voor zijn vijf maanden nodig.
Volgens de huidige planning
kan de oude spoorlijn opgebro
ken worden tegen het eind van
het jaar.
Misgelopen
„Maar ik durf er mijn hand niet
voor in het vuur steken", zegt
Peter Mortier, adjunct-direc
teur-generaal van het Havenbe
drijf „Er is al zoveel misgelopen
met dit dossier."
Het spoorlijndossier bezorgt het
Gentse havenbestuur al jaren
hoofdpijn. De bestaande spoor
lijn moet worden omgelegd, om
dat ze dwars door de nieuwe
haventerreinen van het Klui
zendok loopt. Problemen met de
aflevering van de nodige bouw
en milieuvergunningen stonden
een snelle uitvoering in de weg.
Intussen kijkt het gemeentelijk
Havenbedrijf, naar eigen zeg
gen, jaarlijks tegen een scha
depost van drie miljoen euro
aan omdat de terreinen niet
kunnen worden ontwikkeld en
kandidaat-investeerders afha
ken.
Opheffen
Om bedijfsvestigingen aan het
Kluizendok vooruit te helpen,
overwoog het Gentse havenbe
drijf even om de goederenlijn
tussen Gent en Zeeuws-Vlaan-
deren tijdelijk op te heffen. Die
drastische maatregel bleek on
mogelijk omdat de lijn een van
de belangrijkste afvoerlijnen is
voor grote Zeeuws-Vlaamse on
dernemingen zoals Dow Bene
lux en Hydro Agri. Dagelijks
maken vijftien goederentrei
nen, vooral uit Zeeuws-Vlaan
deren gebruik van de lijn. Om
die redenen wil de Belgische
Spoorwegen pas beginnen
met het opbreken van de oude
lijn als de nieuwe helemaal
klaar is.
Vandaag beginnen wegwerk
zaamheden op de R4-West op
het vak tussen het gehucht Wip-
pelgem bij Evergem en de aan
sluiting met de expresweg Ant-
werpen-Kust in Zelzate De R4
in de richting van Zelzate is het
oudste gedeelte van de rondweg
omheen de Gentse kanaalzone.
Het wegdek verkeert sinds jaren
in een slechte staat. Na een reeks
voorlopige herstellingen laat
het Vlaams Gewest nu het hele
traject heraanleggen. Er komt
een nieuwe verharding. Tijdens
de wegwerkzaamheden ver
loopt het verkeer over één rij
strook in beide richtingen. Het
verkeer uit de richting Gent
wordt ter hoogte van het kruis
punt met de Drogenbroodstraat
in Evergem door de midden
berm geleid naar het andere rij
vak. Ter hoogte van de kruisin
gen is voorzien in plaatselijke
wegomleggingen. De werk
zaamheden duren tot het einde
van het jaar.
door Eugène Verstraeten
KOEWACHT - De dorpsraad
Koewacht maakt zich sterk
voor de aanleg van een geschei
den fietspad vanaf Koewacht
via 't Zand en de Hazelaren
straat tot aan de Bonte Koe. Er
moeten ook nog andere voorzie
ningen worden getroffen om de
ze route veiliger te maken.
Vorige week bleek tijdens de al
gemene vergadering dat veel in
woners de route niet veilig ge
noeg vinden. Ze vinden dat de
dorpsraad zich actief voor het
fietspad moet inzetten.
„Het bestaande fietspad loopt
tot aan het kruispunt van de Ei
kenlaan met de Klapstraat",
zegt voorzitter E. van Waes.
„Daar houdt het op. Er is langs
de route nog ruimte genoeg om
er een van de rijweg gescheiden
fietspad aan te leggen." De
dorpsraad heeft zich al eerder
over de zaak gebogen en daarbij
zijn verschillende ideetjes uit de
bus gekomen voor een mogelij
ke herinrichting van de route.
Op de weg zijn witte fietsstro
ken geverfd, bedoeld als opti
sche snelheidsremmers voor au
tomobilisten. Volgens Van Waes
leiden de stroken echter tot veel
verwarring. „Vooral bij Belgi
sche automobilisten. Die den
ken dat ze met een echt fietspad
te maken hebben en blijven, ook
al komen er tegenliggers, ge
woon in het midden van de weg
rijden. Zo ontstaan er onveilige
situaties."
De herinrichting zal een samen
werkingsverband tussen de ge
meente en de provincie moeten
worden, omdat beide instanties
deels beheerder zijn van de be
treffende wegen. „Wij willensa
men met de gemeente en de pro
vincie om tafel gaan zitten om
de mogelijkheden te bespre
ken", zegt Van Waes. „En ook
met het waterschap erbij."
Emmabaan
De dorpsraad wil namelijk dat
ook het gedeelte van de Emma
baan vanaf de bebouwde kom
van Koewacht tot aan Heikant
op de schop gaat. Het water
schap heeft eerder al laten we
ten daar weinig voor te voelen,
maar de dorpsraad wil proberen
het schap op andere gedachten
te brengen.
Een ander verkeersknelpunt
blijft de driehoek die wordt om
sloten door de Emmabaan en de
Nieuwstraat. „Kort bij elkaar
heb je daar drie onoverzichtelij
ke situaties", zegt Van Waes.
„Daar moet dringend iets ge
beuren." De dorpsraad heeft
over de situatie eerder een brief
naar de gemeente gestuurd.
ZIERIKZEE - Een onbekende
man werd zaterdagmiddag door
de politie op de Wandeling in
Zierikzee betrapt op wildplas-
sen. Toen de politie hem daarop
aansprak ging de man er van
door. Na een korte achtervol
ging werd hij op de kruising van
Grachtweg en Jannewekken
staande gehouden. Dat liep uit
op een handgemeen De wild
plasser wist zich opnieuw los te
rukken en rende weg.
Na alle moeite die er vaak gestoken wordt in het maken van praalwagens en carnavalsoutfits, is het zonde om die dan na één keer al weer
weg te doen. Een ander kan er volgend jaar nog goede sier mee maken. foto Wim Kooyman
'leutcontacten' aan. Geregeld
draait het rad van fortuin. De
prijzen zijn geheel in stijl:
bouwtechnische materialen.
Die komen namelijk straks weer
goed van pas.
Op de laatste dag van de
veerboot besloot de Hulster
hobbycoureur een rondje
te maken (Hulst-Breskens -
Vlissingen - Kruiningen -
Perkpolder - terug bij moe
der de vrouw).
Hij was niet de enige die de
laatste overtocht Kruinin
gen-Perkpolder met de fiets
aan de hand wilde meema
ken, zo bleek. Een paar kilo
meter voor Kruiningen,
haalde hij een groepje senio
ren te fiets in, twee echtpa
ren, voor wie de laatste lood
jes behoorlijk zwaar bleken
te wegen.
„Zeg jongeman", riep een
van de heren in het gezel
schap hem na, „ga jij ook met
de boot mee?" Achterom kij
kend knikte hij vriendelijk
en wilde weer wat gewicht op
de pedalen zetten, toen hij
benepen hoorde roepenZeg
'es tegen de kapitein dat-ie
moe wachteh!"