Iedereen zijn eigen streep Harde schijf vindt weg naar televisie W 9 Krijtstreepleer Een dvd vol hoeden zaterdag 22 maart 2003 In het voorjaar presenteren de Sony's, Samsungs, Philipsen en anderen steevast hun mooie, nieuwe spulletjes. Geleidelijk zien we de apparaten evolueren. Opvallend is dat audio- en vi deospul verder samensmelt met de pc. Draadloze varianten die nen zich aan, die beeld en geluid van de pc elders in huis gewoon in de woonkamer via tv en audi- oset weergeven. Geheugen kaartjes als Memory Stick en SD Card fungeren meer en meer als bindmiddel. Letterlijk gi gantisch wordt hun geheugen capaciteit. De harde schijf die we kennen van de computer, was al opgedoken in een video recorder, audiorecorder en au toradio, en krijgt nu eindelijk de plek waar wij hem zo graag heb ben - in de televisie. Een top-vijf uit het lente-aanbod: De laatste jaren was het onze brandende vraag. Welke firma stopt eens een harde schijf in een tv? Antwoord: Samsung. Voor de zomer moet-ie op de markt verschijnen. De prijs is nog niet bekend Op de 40 Gigabyte- schijf passen 11 tot 44 uur aan tv-programma's, afhankelijk van de keuze van de opname kwaliteit. Een pluspunt is dat je kunt 'time shiften', dankzij de mogelijkheid tegelijk op te ne men en af te spelen. Voorbeeld: onder het voetballen word je even gestoord. De harde schijf- tv neemt op. Na de interruptie haal je meteen de schade in, zonder een seconde te hoeven missen. Samsungs 100 Hz-tv heeft een 80 cm vlakke breed beeld, verpakt in een zilveren, glossy jas Hij produceert sur round geluid, draadloos naar de achterspeakers. De doorsnee consument snapt geen snars meer van de verschil lende dvd-videorecorders, want er zijn meer vormen van op neembare dvd's. Philips houdt het dvd+rw, Pioneer op dvd-rw. Sony introduceert in mei een dvd-videorecorder, die beide varianten onder de knie heeft en bovendien zo'n beetje alle for maten weergeeft. „Zo elimine ren we de zorgen van de consu ment over afspeelbaarheid van dvd's", zeggen ze bij Sony. Met een kabeltje kunnen filmpjes van de videocamera vlot op een dvd'tje gezet en bewerkt. Ge probeerd is het apparaat simpel te houden, maar dat hebben we vaker gehoord. De prijs: 1300 euro. Op de tv zien we drie balken- Music, Photo, Video. We kunnen kiezen. Vanuit de luie stoel in de huiskamer luisteren naar mu ziek, foto's of films bekijken, die eigenlijk op de computer 'staan' Bij Sony hebben ze het over Vaio Media, waarmee de tv verandert in een 'gateway'. Ook Philips wil met zijn Connected Home graag tv, geluidsinstallatie en pc en nog veel meer aan elkaar knopen, liefst draadloos. Breed bandinternet vormt straks het lijntje naar buiten. Tot de eerste apparaten behoort een los dun beeldscherm en internetradio Streamium. Het paradepaardje van Grundig heet Fine Arts. De fraai vormge geven tv's mogen er wezen Maar compleet was de Fine Arts-familie nog niet. De ont brekende schakel heet Audion. Dit slanke hifi-systeem kan op tafel of aan de muur. De radio met driehonderd voorkeurzen ders en cd-speler opereren mul- tiroom en multisource. Oftewel: in de slaapkamer hoor je bij voorbeeld radio en tegelijk in de keuken een cd'tje. En dat alle maal draadloos Want de signa len van Audion gaan door mu ren en plafonds. Dan moet je er natuurlijk wel de juiste luid sprekers bij kopen, naar keuze drieweg (270 Watt) of tweeweg (180 Watt). Zo'n systeem kost wel een paar duiten. Audion komt op 1895 euro, de luidspre kers 795 of 1095 euro per stuk. De huiskamervraag: wat hangt er rechtsachter Philip Freriks? Een plasmascherm van JVC. Al leen zijn de letters afgeplakt. De nieuwste plasma-tv van JVC kan goed 'pippen' en 'pappen'. Dat staat voor picture-in-pictu- re en picture-and-picture Het scherm brengt dus desgewenst twee programma's haarscherp naast elkaar in beeld. Een van de twee kan verkleind worden, zodat je als het ware beeld in een beeld krijgt. Een leuk aardig heidje voor de veelkijkers, die op tijd willen overschakelen. Een technologie die DIST heet en door de Europese vakpers is bekroond, maakt korte metten met flikkeringen en produceert een scherp beeld. Naast het scherm zijn afneembare 'klank zuilen' gemonteerd. De prijs: 8.199 (105 cm) en 6.199 euro (88 cm). Maarten van de Rakt Het klassieke herenpak, uitgevoerd in pin- of chalkstripe, maakt een niet te stuiten comeback. Casual Friday is afgeschaft, de heersende tendens is dres- sing-up. Om de massale belangstel ling voor het klassieke streepjespak te kunnen verkla ren, is het interessant te weten waar de streep vandaan komt. De pin- of naaldstreep is het eerst gesignaleerd in Londen in het begin van de 20e eeuw. Het verhaal gaat dat de streep een afgeleide is van de lijnen uit het grootboek dat effectenhandela ren gebruiken. Het is dan ook geen wonder dat pin- en krijt strepen van oudsher geassoci eerd worden met het bankwezen en The Londense City; met be trouwbaarheid dus. Ook in het zakenleven doet de naaldstreep haar intrede. Olie tycoon John D. Rockefeller is de man die in het begin van zijn carrière de trend zet door het driedelige gestreepte pak tot hèt onmisbare attribuut van de suc cesvolle zakenman te bombar deren, wat tot op de dag van vandaag zo is gebleven. Toch zal het tot 1930 duren voor de pin stripe gemeengoed wordt. Na de Beurskrach van 1929 duikt het naaldstreeppak ineens op in alle echelons van de samenleving. Dit komt voort uit de behoefte aan saamhorigheid en demo cratisering. De ene streep is de andere niet. Als het gestreepte pak in de ja ren dertig massaal in zwang raakt, zie je meteen de tendens dat mensen zich weer willen on derscheiden. Een enkele- of dubbele pinstripe, een brede of smalle krijtstreep... Bankiers, gokkers, de maffia en de Duke of Windsor; ze hebben allemaal hun eigen streep. Iedere be roepsgroep heeft als het ware zijn eigen code. Zo is het pak van de bankier niet alleen anders van streep, maar ook anders van snit dan dat van de gokker. Waar bankiers en effectenmakelaars kiezen voor de beschaafde, smalle versie van de pinstripe, zie je bij gokkers een bewuste keuze voor een geprononceerde uitvoering van de streep. De bankier betracht discretie, ter wijl de gokker er prat op gaat forse winsten te willen maken en dat uit zich in het kleedge drag. Daarnaast is er de niet te onder schatten invloed van de Cosa Nostra op de mode. Denk aan het Chicago van Al Capone in de jaren dertig. Gangsters kleden zich paradoxaal genoeg als 'za kenmannen' met dit verschil dat ze voor bredere strepen in ge waagde kleurstellingen kiezen. Op Sicilë gaat The Mob als bizar contrast op l'omerta (de zwijg plicht) zich opvallend elegant kleden in uitgesproken ge streepte pakken, gecombineerd met donkere shirts en witte das sen. Kortom; hoe meedogenlo zer de man, hoe brutaler de streep. Diametraal daarop staat de elegante trendsetter the Du ke of Windsor, die in de jaren dertig het double breasted chalkstripe kostuum mateloos populair maakt. 'Toon me welke streep u draagt en ik zeg u wie u bent' is dan ook zeker van toepassing op de streepjescode van de jaren der tig. Daarna wordt het wat rusti ger rondom de streep, hoewel het pinstripe pak een must blijft in de basisgarderobe van ban kiers en zakenmensen. The high and mighty met namen als John F. Kennedy en Fiat-topman Kleermakers maken van origine onderscheid tussen pin- en chalkstripes, ofwel naald- en krijtstrepen. De naaldstreep is opgebouwd uit een aaneenschakeling van kleine puntjes, terwijl de krijtstreep een ononderbroken lijn is. De breedte van de streep is va riabel evenals de ruimte tussen de strepen. De allersmalste streep heeft de reputatie het meest behoudend te zijn, verder is een klassie ke norm: hoe breder de streep hoe jonger de drager. In de traditionele 'krijtstreepleer' is de witte naaldstreep op een blauwe ondergrond nog altijd de onbetwiste klassieker. Op een goe de tweede plaats komt de grey pinstripe; de naaldstreep op een grij ze basis. De witte pinstripe op een donkergrijze, bijna zwarte stof wordt beschouwd als de zeer conservatieve variant geschikt voor in de stad terwijl een chalkstripe op een grijze ondergrond geldt als d klassieker voor het double breasted pak waarmee the Duke of Windsor in de jaren dertig de trend zette Anno 2003 zijn de normen aanmerkelijk losser en is het adagium: zoveel zinnen zoveel strepen. Agnelli en the handsome and fa mous zoals Clark Gable en Rock Hudson zijn de ambassadeurs van de krijtstreep. John F.Kennedy onderkende als geen ander de kracht en de uit straling van een goede pinstri pe. Tijdens het legendarische te levisiedebat waarin Kennedy en Nixon elkaar voor het eerst - voor het oog van de natie - be groetten, was de strijd al beslist vóór ze elkaar de hand hadden kunnen schudden. Het donkere, scherp gesneden, perfect pas sende pinstripe pak van Kenne dy spatte van het scherm en overschaduwde Nixons losval- lende kostuum totaal. De rest is geschiedenis. Het begin van het derde millen nium laat haarscherp zien wat de invloed van de tijdgeest op het modebeeld is. In een razend tempo stapelen de ontwikkelin gen zich op; de aanslagen van 11 september, de strijd tegen het terrorisme, de dalende beurs koersen, de stagnatie in de ICT- sector en de zorgen over de we reldvrede. Als reactie hierop ontstaat een duidelijke behoef te aan reorganisatie en struc tuur waardoor nieuwe zekerhe den gewaarborgd lijken. De hele normen en waarden discussie laait niet voor niets op. Dit alles vertaalt zich in het kleedgedrag. De casual unconstructed look van de jaren negentig is voor goed voorbijdressing-up wordt de code. Immers strak in het pak voel je je zekerder, heb je meer gezag, het voelt letterlijk alsof je meer ruggengraat hebt. In dit verhaal mag de rol van Pim Fortuyn niet onbelicht blij ven. Hij zag zichzelf als de nieu we leider. Fortuyn speelde han dig met de psychologische kracht die van goed gekozen, perfect passende kleding uit gaat, maar ging daarin een stap verder. Hij voegde een frivole, flamboyante touch toe zonder grotesk te worden. In zijn voet sporen gaat de Nederlandse man massaal aan de krijtstreep. Naast bankiers en zakenmensen worden ook ministers, tv-pre- sentatoren, nieuwslezers, jour nalisten en advocaten strak in de krijtstreep gestoken gesigna leerd. De strepen mogen opval lender zijn, de keuze van de das en de manier waarop hij wordt geknoopt, het overhemd, de manchetknoop en eventueel het pochet geven de man veel meer speelruimte dan in het verleden was toegestaan. Het zijn juist deze details die de identiteit on derstrepen. Van brutaal en uit dagend naar frivool of toch een tikje klassiek; de mogelijkheden lijken onbegrensd. Erica van Lanschot-Hubrecht Zoveel zinnen, zoveel strepen. Deze tv van Samsung heeft een intern geheugen van veertig Gi gabyte. Het krijtstreeppak is helemaal terug. 'Red Moon', ontwerp van Euge nie van Oirschot uit 2001. foto Eugenie van Oirschot Ooit werden er in het Engelse Stockport, het Franse Cha- zelles-sur-Lyon en in Rotter dam en Amsterdam aan de lo pende band hoeden gemaakt. Dat was in de tijd dat het dragen van een hoofddeksel net zo nor maal was als het aantrekken van een jas. Anno 2003 worden er echter nog zo weinig hoeden gedragen dat het opvalt als het wél gebeurt. Toch worden ze nog steeds gemaakt, maar dan voor namelijk in de ateliers van mo deontwerpers. Historisch Museum Het Schie- landshuis in Rotterdam heeft een groot aantal hoeden in de collectie. Eigentijdse, maar ook modellen uit vorige eeuwen, zo als de hoed die begin jaren ne gentig werd gevonden bij op gravingen voor het Spoortun nelproject en waarvan wordt gezegd dat hij van net voor 1600 is. In 1998 werd het Historisch Mu seum in Rotterdam benaderd door het Britse museum Hat Works uit Stockport De Engel sen hadden zojuist een subsidie ontvangen van het Raphaëlf- onds van de Europese Gemeen schap om onderzoek te doen naar de geschiedenis van de hoedenproductie in Europa. Naast Het Schielandshuis werd ook het Musée du Chapeau in het Franse Chazelles-sur-Lyon gevraagd om mee te doen. Het resultaat van die interna tionale samenwerking is de dvd Euro.network.hats. Alle drie musea hebben een groot deel van hun eigen hoedencollectie erop vastgelegd. Daarnaast wordt aan de hand van foto's en filmpjes een beeld geschetst van de hoedenproductie in Enge land, Frankrijk en Nederland. Alle informatie is in vier talen (ook Duits) ondergebracht in de categorieën materialen, ge schiedenis, industrieel erfgoed en hoofddeksels. „Het is bijna een encyclopedie", zegt conservator Sjouk Hoitsma van Museum Het Schielands huis, dat voor dit project ook voor het eerst de eigen hoeden collectie in beeld heeft ge bracht. „Vooraf hadden we die geschat op zo'n zeshonderd stuks. Dat bleken er uiteindelijk twee keer zoveel te zi j nBoven dien werden alle machines en andere gereedschappen in kaart gebracht. „Er staat uniek filmmateriaal op", vervolgt de conservator. „Zoals de beelden die in 1997 zijn gemaakt net voor het slui ten van een fabriek." De Franse inbreng omvat onder meer de film Le lapin et le chapeau, die werd opgenomen in de laatste hoedenfabriek van Chazelles- sur-Lyon. In Rotterdam verdween de laat ste hoedenmaker twee jaar gele den uit de Gouden Gids. „Toen hield het op hier", zegt Hoitsma Maar van de hoeden die tot die tijd werden gemaakt heeft Het Schielandshuis aardig wat voorbeelden in huis. Van alle modellen is een afbeelding op genomen op de dvd, zoals de prijswinnende 'Blue Moon', die Eugenie van Oirschot vier jaar geleden maakte van Chinese dupionzijde, en de sport-hoofd- doekjes waarmee ontwerper Cindy van Bremen furore maakt. Van de Rotterdamse fa briek VERO/vh Van Veen heeft het museum maar liefst 175 mo delpetten in de collectie. De dvd, die is af te spelen op een computer met ingebouwde dvd- speler, omvat ook (Rotterdam se) prenten en schilderijen met afbeeldingen van hoeden en ateliers. Zo wordt een beeld ge schetst van het verschijnen van de eerste hoedenmakersgilde in 1721 tot en met het verdwijnen van de laatste fabriek uit Rot terdam. De dvd Euro.network.hats is voor €10 te koop in de winkel van Museum Het Schielands huis, Korte Hoogstraat 31. Rot terdam. Telefonisch (010- 2176767) of schriftelijk bestel len kan ook. Dan is de prijs €12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41