Opel slaat toe met een
nieuw ruimte wondertje
Oude rocker in nieuw jasje
Renault stopt
al met Avantime
W7
Sterkste Mercedes
Bekroonde monteur
Oldtimers IJ-hallen
Formule I
Miniatuurauto's
Rolstoeldrager
Chrysler studie
zaterdag 22 maart 2003
Opel heeft de smaak te
pakken. Met het succes
van de Zafira nog vers in het
geheugen, toog de ontwikke
lingsafdeling aan het werk
om meer van dat soort veel
zijdige ruimte wondertjes uit
te knobbelen. Het resultaat
staat over enkele weken in de
showroom: de Meriva.
Een paar jaar geleden keek de
autowereld enorm op van de
slimme Opel Zafira MPV. Met
zijn zeven zitplaatsen iets com
pleet nieuws in de populaire
middenklasse. Niet in de laatste
plaats omdat de twee stoelen op
de derde zitrij in luttele tellen
onzichtbaar in de vloer konden
verzinken. Diverse concurre
rende automerken waren ui
terst onaangenaam getroffen en
keerden subiet terug naar de te
kentafels om hun bijna start
klaar staande modellen nog
eens flink bij te schaven. In au-
toland duurt zoiets jaren. Zo is
de VW Touran (de Golf MPV)
pas net voorgesteld en moeten
we nog wachten op de Ford C-
Max (de Focus MPV).
Dat maakt het des te interessan
ter dat Opel nu voor de tweede
keer toeslaat met hun compleet
nieuwe Meriva. Een soort kleine
Zafira. In een auto van net vier
meter lang is natuurlijk geen
plek voor zeven stoelen, maar
na het instappen wordt rap dui
delijk dat de op het eerste ge
zicht lekker compacte Meriva in
de meeste opzichten zelfs meer
ruimte en zitcomfort biedt dan
zijn grotere broer. Dan hebben
we het over de goede zitmeubels
voorin, de opvallend volwassen
stoelen achterin, maar zeker
ook de hoofd- en beenruimte in
de hele cabine. Volwassen pas
sagiers voelen zich prima op
hun gemak. Daar komt nog bij
dat Opel voor diezelfde achter
bank een heuse trukendoos
opentrekt. Klap de midden-
strook van de rugleuning naar
voren en het geheel zakt samen
met het bijbehorende zitvlak in
de vloer weg. Daarmee ontstaat
bewegingsruimte voor de ver
schuifbare buitenste stoelen.
Die kun je een handbreedte
meer naar het midden schuiven
om ook in de breedte extra leef
ruimte te creëren.
Opel Meriva, in menig opzicht mag je hem in een adem noemen met de Zafira.
Diezelfde meubeltjes kunnen
ook een handbreedte achteruit,
om nog meer beenruimte te
scheppen. Tukje doen? Kan ook,
want de rugleuningen zijn in
hoek verstelbaar gemaakt. Ook
auto's als de Renault Scénic bie
den een grote veelzijdigheid,
maar de Meriva legt de lat een
stuk hoger. Je zit niet alleen een
stuk beter, maar hoeft de stoe
len ook niet uit de auto te tillen
als je de inrichting wilt veran
deren. Ze schuiven op rails opzij
en naar achteren.
Het meeste verbazingwekkende
is echter dat je dan ook nog plek
voor bagage overhoudt. Bij de
wat kleinere ruimtewagens is
het geen uitzondering dat de
achterstoelen zowat tegen de
achterklep aan staan, maar deze
Opel biedt met de stoelen in nor
male positie al 350 liter bagage
ruimte onder de hoedenplank.
Plus een verborgen vak van 60
liter onder de laadvloer en een
soort uitneembare opbergbak
tussen de stoelen in. Schuif je de
achterbank wat naar voren, dan
kun je evenveel kwijt als in een
hele forse stationwagen.Je kunt
de hele boel ook plat op de vloer
klappen en dan ontstaat een
laad vlak met een lengte van 170
centimeter. Of zelfs 240 centi
meter als je de rechter voorstoel
uit de weg scharniert.
Volwassen
De eerste rijdende kennisma
king leert dat hij in menig op
zicht een serieus te nemen alter
natief is voor luxe middenklas
semodellen. Vanzelfsprekend
kan de compacte MPV op het ge
bied van de rijeigenschappen
niet tippen aan grotere midden
klassers, maar hij doet zeker
volwassen aan. Hij oogt plezie
rig, je hebt goed de ruimte en het
dashboard bijvoorbeeeld is mo
dern vormgegeven en vooral
ook kwalitatief fraai afgewerkt.
Voor een auto van dit formaat
voelt het rijden merkwaardig
solide aan. Op zich meegeno
men, maar het blijkt ook zijn
keerzijde te hebben De nieuwe
Opel weegt namelijk veel. Al
gauw 1350 kilo zelfs.
Dat zul je zeker merken in het
brandstofverbruik en de motor
rijtuigenbelasting. Zoals ge
zegd, krijg je daar wel iets voor
terug. De besturing voelt vol
wassen aan, de vering (tech
nisch gesproken een kruising
tussen Corsa en Zafira) is duide
lijk aan de comfortabele kant,
hij laat zich ondanks zijn hoge
opbouw niet makkelijk uit de
koers brengen en - ook nooit
weg - de Meriva weet weg met
een kloeke caravan van 1200 ki
lo.
Helaas vind je die middenklasse
karaktertrekjes ook in de prij
zen terug. Hij is er vanaf
€16.950, maar dan moet je nog
al wat belangwekkende acces
soires missen, zodat de koper in
de praktijk voor de Meriva En
joy uitvoering zal gaan. Die kost
meteen 17520 en eigenlijk ben
je dan ook nog verplicht er een
speciale geïntegreerde radio
met bediening in het stuurwiel
bij te bestellen. Dat kost min
stens €600 Het goede nieuws is
dat de basismotor al heel rede
lijk prestaties levert. De 1.6—li
terversie levert 87 pk., snelt in
dik 14 tellen naar de honderd en
heeft een top van 170 kilometer
per uur. Wie toch iets hogere ei
sen stelt, kan terecht bij de 100
pk 1.6-16V die in de praktijk
heel vlot rijdt. Dat kost weer
800 extra. Andere keuzemoge
lijkheden zijn de 125 pk sterke
1.8-16Ven twee uitvoeringen
van de direct ingespoten 1.7-li-
ter dieselmotor.
Alles bij elkaar opgeteld, is de
Meriva zeker niet het koopje
van de week, maar wel verras
send veelzijdig en volwassen.
Een geheid succesnummer, dat
kun je nu al voorspellen.
Rob van Ginneken
De Avantime, een soort Mega-Twingo van Renault, houdt na ander
half jaar al op te bestaan. Matra stopt met de productie.
Het was een hoogst vreemde
auto om te zien En het
Franse Matra, dat voor Renault
vroeger de Espace bouwde,
heeft het na de Avantime hele
maal gezien in de autowereld.
Renault stopt binnenkort met
de productie van de Avantime.
De bizar vormgegeven auto, die
gemaakt wordt door Matra,
heeft het merk de weg gewezen
naar nieuwe ontwerpen als de
Vel Satis, Espace en Mégane,
maar kon bij het publiek geen
potten breken. Producent Ma
tra gooit de handdoek in de ring
en keert de auto-industrie de
rug toe.
De Avantime oogde enigszins
als een rijdende hoedendoos.
Een soort Espace waar een plaat
beton op gevallen was. Hij reed
echter verrassend lekker en
bood veel uitzicht en ruimte.
Renault werkte meer dan twee
jaar aan de ingewikkelde con
structie. De Avantime, opge
trokken op de bodem van de Es
pace was een dure, zware auto,
ondanks de kunststof platen
waaruit hij opgebouwd was
Met een matig afleesbaar digi
taal dashboard.
Typisch een exponent van het
eigenwijze Renault, zoals zich
dat de laatste jaren manifes
teerde. Het Franse merk is mo
menteel net zo eigenzinnig als
Citroën vroeger was. Maar wel
veel succesvoller.
Het ontegenzeglijk merkwaar-
i
dig automobiel schepsel Avan
time heeft het maar korte tijd
uitgehouden. Anders dan de in
dertijd ook vreemd ogende
Twingo. De grote, tweedeurs
auto met die vreemd scharnie
rende portieren en hoogge
plaatste achterbank, die ont
brekende middenstijl en dat
enorme glazen schuifdak ging
dezelfde weg die veel Franse li
mousines beschoren is. Die van
bitter weinig belangstelling.
Peugeot kent weinig succes met
grote modellen, Citroën al even
min. Renault houdt de Vel Satis,
die dezelfde designtrekjes heeft
als de Avantime, overigens wel
gewoon in productie
Sinds oktober 2001 zijn bij Ma
tra 5.000 Avantimes geprodu
ceerd. In Nederland zijn er in to
taal 300 verkocht. Matra is on
derdeel van een enorm industri
eel consortium (luchtvaart, de
fensie), dat lang geleden de Sim-
ca 1100 Rancho maakte en een
ruimteconcept bedacht, dat het
eerst aangeboden werd aan de
directie van Peugeot. Die zag er
niks in, waarop Matra met het
ontwerp bij Renault aanklopte.
Het werd de Espace, de redden
de engel van het toen in nood
verkerende staatsbedrijf Re
nault. Recent toonde Matra nog
een aanzet tot een kleine sport
wagen op autoshows. Maar daar
komt waarschijnlijk niets meer
van.
Rien van der Steen
De BMW Rockster is een ver
rassende nieuwe loot aan
de motorfietsenboom. Niet in de
laatste plaats door zijn tamelijk
kunstzinnige, ietwat abstracte
design. Maar ook technisch is er
opvallend nieuws onder de zon
Een nieuwe generatie boxermo
tor met twee bougies per cilin
der moet het rijplezier nog ver
der opkrikken.
Bij de lancering van de BMW
Rockster zullen veel motorrij
ders de wenkbrauwen optrek
ken. Bij dit merk gaat het door
gaans over praktische zaken als
zitcomfort, windbescherming
en handige bedieningselemen
ten. Allemaal onmisbaar wan
neer je op een plezierige wijze
naar Zuid-Frankrijk wilt toe
ren. Zo'n merk is BMW nu een
maal.
Maar nu is er de Rockster. Een
machine met een dermate mi
nuscuul kuipje dat ook het laat
ste zuchtje rijwind richting be
stuurder wordt gedirigeerd. En
een opvallend hoge zit, met bij
behorend sportief opgetrokken
benen Om nog maar te zwijgen
over de problemen die kleinere
rijders zullen hebben om de voe
ten in stilstand solide op straat
te zetten. En wat dacht u van
standaard één zitplaats? Omdat
de tweede met bijbehorende
voetsteunen op de accessoire-
lijst staat voor €170 extra. Ove
rigens bestaat ook de mogelijk
heid een verlaagd zitmeubel te
bestellen, maar dan wordt het
opeens een boeiende vraag hoe
opgevouwen je dan op de motor
zit. De voetsteunen blijven im
mers op dezelfde plek.
Het wat behoudende motor
merk BMW heeft dit keer een
motorfiets in elkaar gezet die
van de gebaande paden afwijkt.
Een ouwe rocker die op overtui
gende wijze meedoet aan de
nieuwe Streetfighter-trend in
de motorwereld. Een motorseg
ment met een 'ruwe bolster,
blanke pit' uitstraling.
Tamelijk exotische vormen en een nieuwe twospark motor maken
van de BMW Rockster een begeerlijke motorfiets.
Geslaagd
Je moet wel van zoiets houden,
maar in die nieuwe straatvech
tersklasse is de Rockster een ge
slaagde binnenkomer. Met twee
priemende koplampen, een wel
erg klein stuurkuipje, een sim
plistisch dashboardje, grote
luchthappers aan de tank, high
tech koolstofvezel voorspat-
bordje en bijvoorbeeld wit
melkglas in de knipperlichtjes
ziet hij er heel aardig uit.
Eerlijk is eerlijk- ook de prakti
sche bruikbaarheid is niet uit
het oog verloren. De zithouding
is door dat relatief hoge en brede
stuur toch lekker ontspannen en
je hebt de motor helemaal in je
macht. Op hogere snelheden
moet je wel met de rijwind wor
stelen. Klassieke sterke BMW-
punten als de aangename hand
grepen, goed bedienbare hen
dels en schakelaars zijn ook hier
present. Een klein bagagerekje
met handige bevestigingspun
ten biedt ruimte aan wat extra
reisbagage. Dat komt goed uit,
want een tanktas is door de nog
al kubistische vormen van de
tank niet echt handig te gebrui
ken. Door zijn inhoud van 21,5
liter biedt diezelfde hoekige
tank trouwens een ouderwets
handig grote actieradius.
Je ziet meteen dat de Rockster
dynamische mogelijkheden
biedt. De kenners herkennen
bijvoorbeeld de wielen en wiel
ophanging van het sportmodel
R1150S. Het resultaat is een
lekker handelbare machine, die
vanaf de eerste meter vertrouwd
aanvoelt. Een tikje hard ge
veerd, dat wel.
De gedachte ligt voor de hand
dat de nieuwe 'twospark' extra
power belooft De 1150 cc
boxertwin heeft echter een rela
tief bescheiden 85 pk aan boord.
Waarom ook niet? Uiteindelijk
is een top van bijna 200 km/u
meer dan zat en accelereert de
Rockster mede dankzij zijn zes-
bak met hele rappe concurren
ten mee. Ook al omdat deze ver
snellingsbak veel beter schakelt
dan alle voorgaande.
Daarmee is het klassieke BMW-
schakelkwaaltje vrijwel ver
dwenen. Daar komt bij dat de
nieuwe motor met zijn twee
bougies per cilinder lekker pit
tig op gas geven reageert en ook
bij het optrekken op een of an
dere manier toch feller aan
voelt. Alsof hij rakere klappen
uitdeelt. Die tweede bougie er
overigens vooral gekomen om
de milieuvriendelijk afgestelde
katalysatormotor gelijkmatiger
te laten lopen.
De Rockster is namelijk een
hebbeding, dat zelfs voor ver
stokte liefhebbers van Japanse
motoren het overwegen waard
is. Ook prijstechnisch, trou
wens. Hij is er vanaf €12.590
Rob van Ginneken
Mercedes-Benz heeft met de CL 65 AMG zijn sportiefste topmo
del. De twaalfcilinder met twee turbocompressoren levert 612
pk bij een onwaarschijnlijk koppel van 1.000 Nm. dat bij 2.000 toe
ren al beschikbaar is. Daarmee is het de sterkste AMG-Mercedes die
er ooit verscheen. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u heeft de auto
maar 4.5 seconde nodig.
Huistuner AMG vergrootte de inhoud van Mercedes' twaalfcilinder
van 5,5 naar bijna 6 liter en de laaddruk van de turbo werd opge
stuwd naar 1,5 bar. Speciaal gesmede zuigers en bijzonder materi
aal voor de lagers maken de motor beter bestand tegen de hogere
druk en de hogere temperaturen.
Peter Heijnes (30) is Autotechnicus van het Jaar 2003 geworden.
Stichting OOMT (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motor-
voertuigenbedrij f en Tweewielerbedri j fwees Heijnes, die werkt bij
Saab Auto Eindhoven, aan vanwege zijn liefde voor zijn vak en zijn
kunde. Heijnes: ,,Ik zie een probleem als een uitdaging. Als een
klant huilend binnenkomt, wil ik dat hij weer lachend weggaat."
In de Amsterdamse IJ-hallen (Noord) is op zaterdag 22 en zondag
23 maart een grote oldtimerbeurs Motoren, auto's, brommers,
onderdelen, miniaturen, documentatie en zelfs jukeboxen zijn er te
zien en te koop. Er zijn speedwayshows met Henny Kroeze en steile-
wandraces met oude Indian motorfietsen en een rock rollband en
een country dansgroep treden op. De beurs is beide dagen open van
10.00 tot 17.00 uur, entree: €7,50 euro.
De 22ste editie van het boek Formule I Start is klaar. Een kleurige
gids voor de liefhebber van het net weer gestarte racecircus.
Met 20 portretten van de coureurs en beschrijvingen van de tien
teams. Statistieken, pagina's waarop de fan zelf de stand in het
kampioenschap bij kan houden, een overzicht van de veranderde
FIA-reglementen en een verhaal over het bewogen leven van Ar
rows dat de Formule I noodgedwongen verlaten heeft. Maar Jos
Verstappen staat natuurlijk weer prominent in het boek. Het telt
140 pagina's 30x30 cm. en het kost €15
Een miniatuur van de DAF Hainje stadsbus, de rood-grijze bus
die in de jaren zestig in de grote steden rondreed, is aangewezen
als Miniatuurauto van het Jaar 2002. Het model met de verhouding
1:87 van HB Model uit Tsjechië is gekozen door de leden van de Na-
mac, de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club. Ook model
len van de Renault Espace van Eagles Race, Bentley Speed 8 Exp
van Ixo Models. Magirus-Deutz S6500 van Minichamps, Peugeot
404 van Brekina, Mercedes Renntransporter van CMC en Citroën
Xsara WRC van Solido kregen hoge waarderingen.
Samen met specialist Twinnyload heeft De Oosthoek Thuiszorg
hulpmiddelen een rolstoeldrager voor op de trekhaak ontwik
keld. De rolstoel kan via een kantel- en kliksysteem vastgezet wor
den in de drager. De drager heet Twinnyload Wheelv. Rolstoelen
passen vaak slecht of gewoonweg niet in de bagageruimte van een
auto. Bovendien is het tillen ervan voor veel mensen een onoverko
melijke bezigheid. De Wheely heeft een speciaal ontwikkeld kan-
telsysteem, waarmee de rolstoel in een handomdraai vastgeklemd
kan worden.
De Chrysler Airflite is een nieuw studiemodel dat eruit ziet als
een coupé en de eigenschappen van een vijfdeurs hatchback
heeft. Chrysler heeft ook een vernieuwde Sebring en Sebring Ca-
brio die vanaf mei leverbaar worden. De achterwielaangedreven
Airflite roept dezelfde emoties op als de sportieve tweezits coupé
Crossfire.
Chrysler heeft in Canada (Ontario) de tien miljoenste Voyager van
de band laten lopen. De eerste kwam in 1983 en sinds 1987 wordt het
model in Europa verkocht. Sinds 1991 wordt de Voyager ook ge
bouwd in Graz in Oostenrijk. De vierde generatie van het model da
teert van 2000. In Nederland werden vorig jaar 3.200 Voyagers ver
kocht. De goedkoopste - tot eind maart met gratis dvd-systeem -
kost €29.230