Opel slaat toe met een nieuw ruimte wondertje Oude rocker in nieuw jasje Renault stopt al met Avantime W7 Sterkste Mercedes Bekroonde monteur Oldtimers IJ-hallen Formule I Miniatuurauto's Rolstoeldrager Chrysler studie zaterdag 22 maart 2003 Opel heeft de smaak te pakken. Met het succes van de Zafira nog vers in het geheugen, toog de ontwikke lingsafdeling aan het werk om meer van dat soort veel zijdige ruimte wondertjes uit te knobbelen. Het resultaat staat over enkele weken in de showroom: de Meriva. Een paar jaar geleden keek de autowereld enorm op van de slimme Opel Zafira MPV. Met zijn zeven zitplaatsen iets com pleet nieuws in de populaire middenklasse. Niet in de laatste plaats omdat de twee stoelen op de derde zitrij in luttele tellen onzichtbaar in de vloer konden verzinken. Diverse concurre rende automerken waren ui terst onaangenaam getroffen en keerden subiet terug naar de te kentafels om hun bijna start klaar staande modellen nog eens flink bij te schaven. In au- toland duurt zoiets jaren. Zo is de VW Touran (de Golf MPV) pas net voorgesteld en moeten we nog wachten op de Ford C- Max (de Focus MPV). Dat maakt het des te interessan ter dat Opel nu voor de tweede keer toeslaat met hun compleet nieuwe Meriva. Een soort kleine Zafira. In een auto van net vier meter lang is natuurlijk geen plek voor zeven stoelen, maar na het instappen wordt rap dui delijk dat de op het eerste ge zicht lekker compacte Meriva in de meeste opzichten zelfs meer ruimte en zitcomfort biedt dan zijn grotere broer. Dan hebben we het over de goede zitmeubels voorin, de opvallend volwassen stoelen achterin, maar zeker ook de hoofd- en beenruimte in de hele cabine. Volwassen pas sagiers voelen zich prima op hun gemak. Daar komt nog bij dat Opel voor diezelfde achter bank een heuse trukendoos opentrekt. Klap de midden- strook van de rugleuning naar voren en het geheel zakt samen met het bijbehorende zitvlak in de vloer weg. Daarmee ontstaat bewegingsruimte voor de ver schuifbare buitenste stoelen. Die kun je een handbreedte meer naar het midden schuiven om ook in de breedte extra leef ruimte te creëren. Opel Meriva, in menig opzicht mag je hem in een adem noemen met de Zafira. Diezelfde meubeltjes kunnen ook een handbreedte achteruit, om nog meer beenruimte te scheppen. Tukje doen? Kan ook, want de rugleuningen zijn in hoek verstelbaar gemaakt. Ook auto's als de Renault Scénic bie den een grote veelzijdigheid, maar de Meriva legt de lat een stuk hoger. Je zit niet alleen een stuk beter, maar hoeft de stoe len ook niet uit de auto te tillen als je de inrichting wilt veran deren. Ze schuiven op rails opzij en naar achteren. Het meeste verbazingwekkende is echter dat je dan ook nog plek voor bagage overhoudt. Bij de wat kleinere ruimtewagens is het geen uitzondering dat de achterstoelen zowat tegen de achterklep aan staan, maar deze Opel biedt met de stoelen in nor male positie al 350 liter bagage ruimte onder de hoedenplank. Plus een verborgen vak van 60 liter onder de laadvloer en een soort uitneembare opbergbak tussen de stoelen in. Schuif je de achterbank wat naar voren, dan kun je evenveel kwijt als in een hele forse stationwagen.Je kunt de hele boel ook plat op de vloer klappen en dan ontstaat een laad vlak met een lengte van 170 centimeter. Of zelfs 240 centi meter als je de rechter voorstoel uit de weg scharniert. Volwassen De eerste rijdende kennisma king leert dat hij in menig op zicht een serieus te nemen alter natief is voor luxe middenklas semodellen. Vanzelfsprekend kan de compacte MPV op het ge bied van de rijeigenschappen niet tippen aan grotere midden klassers, maar hij doet zeker volwassen aan. Hij oogt plezie rig, je hebt goed de ruimte en het dashboard bijvoorbeeeld is mo dern vormgegeven en vooral ook kwalitatief fraai afgewerkt. Voor een auto van dit formaat voelt het rijden merkwaardig solide aan. Op zich meegeno men, maar het blijkt ook zijn keerzijde te hebben De nieuwe Opel weegt namelijk veel. Al gauw 1350 kilo zelfs. Dat zul je zeker merken in het brandstofverbruik en de motor rijtuigenbelasting. Zoals ge zegd, krijg je daar wel iets voor terug. De besturing voelt vol wassen aan, de vering (tech nisch gesproken een kruising tussen Corsa en Zafira) is duide lijk aan de comfortabele kant, hij laat zich ondanks zijn hoge opbouw niet makkelijk uit de koers brengen en - ook nooit weg - de Meriva weet weg met een kloeke caravan van 1200 ki lo. Helaas vind je die middenklasse karaktertrekjes ook in de prij zen terug. Hij is er vanaf €16.950, maar dan moet je nog al wat belangwekkende acces soires missen, zodat de koper in de praktijk voor de Meriva En joy uitvoering zal gaan. Die kost meteen 17520 en eigenlijk ben je dan ook nog verplicht er een speciale geïntegreerde radio met bediening in het stuurwiel bij te bestellen. Dat kost min stens €600 Het goede nieuws is dat de basismotor al heel rede lijk prestaties levert. De 1.6—li terversie levert 87 pk., snelt in dik 14 tellen naar de honderd en heeft een top van 170 kilometer per uur. Wie toch iets hogere ei sen stelt, kan terecht bij de 100 pk 1.6-16V die in de praktijk heel vlot rijdt. Dat kost weer 800 extra. Andere keuzemoge lijkheden zijn de 125 pk sterke 1.8-16Ven twee uitvoeringen van de direct ingespoten 1.7-li- ter dieselmotor. Alles bij elkaar opgeteld, is de Meriva zeker niet het koopje van de week, maar wel verras send veelzijdig en volwassen. Een geheid succesnummer, dat kun je nu al voorspellen. Rob van Ginneken De Avantime, een soort Mega-Twingo van Renault, houdt na ander half jaar al op te bestaan. Matra stopt met de productie. Het was een hoogst vreemde auto om te zien En het Franse Matra, dat voor Renault vroeger de Espace bouwde, heeft het na de Avantime hele maal gezien in de autowereld. Renault stopt binnenkort met de productie van de Avantime. De bizar vormgegeven auto, die gemaakt wordt door Matra, heeft het merk de weg gewezen naar nieuwe ontwerpen als de Vel Satis, Espace en Mégane, maar kon bij het publiek geen potten breken. Producent Ma tra gooit de handdoek in de ring en keert de auto-industrie de rug toe. De Avantime oogde enigszins als een rijdende hoedendoos. Een soort Espace waar een plaat beton op gevallen was. Hij reed echter verrassend lekker en bood veel uitzicht en ruimte. Renault werkte meer dan twee jaar aan de ingewikkelde con structie. De Avantime, opge trokken op de bodem van de Es pace was een dure, zware auto, ondanks de kunststof platen waaruit hij opgebouwd was Met een matig afleesbaar digi taal dashboard. Typisch een exponent van het eigenwijze Renault, zoals zich dat de laatste jaren manifes teerde. Het Franse merk is mo menteel net zo eigenzinnig als Citroën vroeger was. Maar wel veel succesvoller. Het ontegenzeglijk merkwaar- i dig automobiel schepsel Avan time heeft het maar korte tijd uitgehouden. Anders dan de in dertijd ook vreemd ogende Twingo. De grote, tweedeurs auto met die vreemd scharnie rende portieren en hoogge plaatste achterbank, die ont brekende middenstijl en dat enorme glazen schuifdak ging dezelfde weg die veel Franse li mousines beschoren is. Die van bitter weinig belangstelling. Peugeot kent weinig succes met grote modellen, Citroën al even min. Renault houdt de Vel Satis, die dezelfde designtrekjes heeft als de Avantime, overigens wel gewoon in productie Sinds oktober 2001 zijn bij Ma tra 5.000 Avantimes geprodu ceerd. In Nederland zijn er in to taal 300 verkocht. Matra is on derdeel van een enorm industri eel consortium (luchtvaart, de fensie), dat lang geleden de Sim- ca 1100 Rancho maakte en een ruimteconcept bedacht, dat het eerst aangeboden werd aan de directie van Peugeot. Die zag er niks in, waarop Matra met het ontwerp bij Renault aanklopte. Het werd de Espace, de redden de engel van het toen in nood verkerende staatsbedrijf Re nault. Recent toonde Matra nog een aanzet tot een kleine sport wagen op autoshows. Maar daar komt waarschijnlijk niets meer van. Rien van der Steen De BMW Rockster is een ver rassende nieuwe loot aan de motorfietsenboom. Niet in de laatste plaats door zijn tamelijk kunstzinnige, ietwat abstracte design. Maar ook technisch is er opvallend nieuws onder de zon Een nieuwe generatie boxermo tor met twee bougies per cilin der moet het rijplezier nog ver der opkrikken. Bij de lancering van de BMW Rockster zullen veel motorrij ders de wenkbrauwen optrek ken. Bij dit merk gaat het door gaans over praktische zaken als zitcomfort, windbescherming en handige bedieningselemen ten. Allemaal onmisbaar wan neer je op een plezierige wijze naar Zuid-Frankrijk wilt toe ren. Zo'n merk is BMW nu een maal. Maar nu is er de Rockster. Een machine met een dermate mi nuscuul kuipje dat ook het laat ste zuchtje rijwind richting be stuurder wordt gedirigeerd. En een opvallend hoge zit, met bij behorend sportief opgetrokken benen Om nog maar te zwijgen over de problemen die kleinere rijders zullen hebben om de voe ten in stilstand solide op straat te zetten. En wat dacht u van standaard één zitplaats? Omdat de tweede met bijbehorende voetsteunen op de accessoire- lijst staat voor €170 extra. Ove rigens bestaat ook de mogelijk heid een verlaagd zitmeubel te bestellen, maar dan wordt het opeens een boeiende vraag hoe opgevouwen je dan op de motor zit. De voetsteunen blijven im mers op dezelfde plek. Het wat behoudende motor merk BMW heeft dit keer een motorfiets in elkaar gezet die van de gebaande paden afwijkt. Een ouwe rocker die op overtui gende wijze meedoet aan de nieuwe Streetfighter-trend in de motorwereld. Een motorseg ment met een 'ruwe bolster, blanke pit' uitstraling. Tamelijk exotische vormen en een nieuwe twospark motor maken van de BMW Rockster een begeerlijke motorfiets. Geslaagd Je moet wel van zoiets houden, maar in die nieuwe straatvech tersklasse is de Rockster een ge slaagde binnenkomer. Met twee priemende koplampen, een wel erg klein stuurkuipje, een sim plistisch dashboardje, grote luchthappers aan de tank, high tech koolstofvezel voorspat- bordje en bijvoorbeeld wit melkglas in de knipperlichtjes ziet hij er heel aardig uit. Eerlijk is eerlijk- ook de prakti sche bruikbaarheid is niet uit het oog verloren. De zithouding is door dat relatief hoge en brede stuur toch lekker ontspannen en je hebt de motor helemaal in je macht. Op hogere snelheden moet je wel met de rijwind wor stelen. Klassieke sterke BMW- punten als de aangename hand grepen, goed bedienbare hen dels en schakelaars zijn ook hier present. Een klein bagagerekje met handige bevestigingspun ten biedt ruimte aan wat extra reisbagage. Dat komt goed uit, want een tanktas is door de nog al kubistische vormen van de tank niet echt handig te gebrui ken. Door zijn inhoud van 21,5 liter biedt diezelfde hoekige tank trouwens een ouderwets handig grote actieradius. Je ziet meteen dat de Rockster dynamische mogelijkheden biedt. De kenners herkennen bijvoorbeeld de wielen en wiel ophanging van het sportmodel R1150S. Het resultaat is een lekker handelbare machine, die vanaf de eerste meter vertrouwd aanvoelt. Een tikje hard ge veerd, dat wel. De gedachte ligt voor de hand dat de nieuwe 'twospark' extra power belooft De 1150 cc boxertwin heeft echter een rela tief bescheiden 85 pk aan boord. Waarom ook niet? Uiteindelijk is een top van bijna 200 km/u meer dan zat en accelereert de Rockster mede dankzij zijn zes- bak met hele rappe concurren ten mee. Ook al omdat deze ver snellingsbak veel beter schakelt dan alle voorgaande. Daarmee is het klassieke BMW- schakelkwaaltje vrijwel ver dwenen. Daar komt bij dat de nieuwe motor met zijn twee bougies per cilinder lekker pit tig op gas geven reageert en ook bij het optrekken op een of an dere manier toch feller aan voelt. Alsof hij rakere klappen uitdeelt. Die tweede bougie er overigens vooral gekomen om de milieuvriendelijk afgestelde katalysatormotor gelijkmatiger te laten lopen. De Rockster is namelijk een hebbeding, dat zelfs voor ver stokte liefhebbers van Japanse motoren het overwegen waard is. Ook prijstechnisch, trou wens. Hij is er vanaf €12.590 Rob van Ginneken Mercedes-Benz heeft met de CL 65 AMG zijn sportiefste topmo del. De twaalfcilinder met twee turbocompressoren levert 612 pk bij een onwaarschijnlijk koppel van 1.000 Nm. dat bij 2.000 toe ren al beschikbaar is. Daarmee is het de sterkste AMG-Mercedes die er ooit verscheen. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u heeft de auto maar 4.5 seconde nodig. Huistuner AMG vergrootte de inhoud van Mercedes' twaalfcilinder van 5,5 naar bijna 6 liter en de laaddruk van de turbo werd opge stuwd naar 1,5 bar. Speciaal gesmede zuigers en bijzonder materi aal voor de lagers maken de motor beter bestand tegen de hogere druk en de hogere temperaturen. Peter Heijnes (30) is Autotechnicus van het Jaar 2003 geworden. Stichting OOMT (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motor- voertuigenbedrij f en Tweewielerbedri j fwees Heijnes, die werkt bij Saab Auto Eindhoven, aan vanwege zijn liefde voor zijn vak en zijn kunde. Heijnes: ,,Ik zie een probleem als een uitdaging. Als een klant huilend binnenkomt, wil ik dat hij weer lachend weggaat." In de Amsterdamse IJ-hallen (Noord) is op zaterdag 22 en zondag 23 maart een grote oldtimerbeurs Motoren, auto's, brommers, onderdelen, miniaturen, documentatie en zelfs jukeboxen zijn er te zien en te koop. Er zijn speedwayshows met Henny Kroeze en steile- wandraces met oude Indian motorfietsen en een rock rollband en een country dansgroep treden op. De beurs is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur, entree: €7,50 euro. De 22ste editie van het boek Formule I Start is klaar. Een kleurige gids voor de liefhebber van het net weer gestarte racecircus. Met 20 portretten van de coureurs en beschrijvingen van de tien teams. Statistieken, pagina's waarop de fan zelf de stand in het kampioenschap bij kan houden, een overzicht van de veranderde FIA-reglementen en een verhaal over het bewogen leven van Ar rows dat de Formule I noodgedwongen verlaten heeft. Maar Jos Verstappen staat natuurlijk weer prominent in het boek. Het telt 140 pagina's 30x30 cm. en het kost €15 Een miniatuur van de DAF Hainje stadsbus, de rood-grijze bus die in de jaren zestig in de grote steden rondreed, is aangewezen als Miniatuurauto van het Jaar 2002. Het model met de verhouding 1:87 van HB Model uit Tsjechië is gekozen door de leden van de Na- mac, de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club. Ook model len van de Renault Espace van Eagles Race, Bentley Speed 8 Exp van Ixo Models. Magirus-Deutz S6500 van Minichamps, Peugeot 404 van Brekina, Mercedes Renntransporter van CMC en Citroën Xsara WRC van Solido kregen hoge waarderingen. Samen met specialist Twinnyload heeft De Oosthoek Thuiszorg hulpmiddelen een rolstoeldrager voor op de trekhaak ontwik keld. De rolstoel kan via een kantel- en kliksysteem vastgezet wor den in de drager. De drager heet Twinnyload Wheelv. Rolstoelen passen vaak slecht of gewoonweg niet in de bagageruimte van een auto. Bovendien is het tillen ervan voor veel mensen een onoverko melijke bezigheid. De Wheely heeft een speciaal ontwikkeld kan- telsysteem, waarmee de rolstoel in een handomdraai vastgeklemd kan worden. De Chrysler Airflite is een nieuw studiemodel dat eruit ziet als een coupé en de eigenschappen van een vijfdeurs hatchback heeft. Chrysler heeft ook een vernieuwde Sebring en Sebring Ca- brio die vanaf mei leverbaar worden. De achterwielaangedreven Airflite roept dezelfde emoties op als de sportieve tweezits coupé Crossfire. Chrysler heeft in Canada (Ontario) de tien miljoenste Voyager van de band laten lopen. De eerste kwam in 1983 en sinds 1987 wordt het model in Europa verkocht. Sinds 1991 wordt de Voyager ook ge bouwd in Graz in Oostenrijk. De vierde generatie van het model da teert van 2000. In Nederland werden vorig jaar 3.200 Voyagers ver kocht. De goedkoopste - tot eind maart met gratis dvd-systeem - kost €29.230

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39