)m het leven vast te houden In een bombardement wint de stilte 25 De dood in beeld Playboy in Kunsthal 5 Foto Biënnale Rotterdam j&Geo Fuchs: Suicide, uit de serie Death, 2000. Jerry Lampen: Palestijnse mannen leggen het lichaam van de 12-jarige Mohammed Elargi in zijn graf, 2 december 2000. hantal Spieard fotografeerde haar zieke vader in de laatste maanden van zijn leven. „Ik werd bijna obsessief in het fotograferen van hem, want ik Ideervoor zorgen dat ik mijn vader altijd bij mij kon aden", aldus de tekst die zij schreef in het fotoboek 'M'n ider/Deddi' dat ze uiteindelijk maakte. In haar woorden illdirect Spieards fascinatie voor de (naderende) dood te ïn. In haar foto's zie je een mengeling van ontzag en speet-in combinatie met een sterke behoefte aan ruïnering, aan het behouden van dat wat ooit was. innen de intieme familiefo tografie, een onderdeel van tentoonstelling Mortalis - het seta de dood in de fotogra- iienu in het Fotomuseum lenHaag is te zien, ontdek je itindedodenfotografie het lofdeen prominente rol heeft, sardat handen ook regelma- voorkomen. Conservator m van Sinderen: „Bij mensen jaunsterfbed communiceer je ak.alshet via gezicht en stem stmeerlukt, met de handen." (geïntrigeerd zijn van de kij- rdoordedood, is van alle tij- tinde 19e en het begin van 20ste eeuw waren bij voor lid lijkenhuizen in Parijs abaar toegankelijke plek- rinen wandelde daar net zo nakkelijk naar binnen als bij ötheater waar de deur open- led. Edoodhoort bij het leven, toch Sereen taboe op en niemand eekt er graag over. An ja ïbben, deskundige op het ge- dvandedood in beeld, stelt tdematevan identificatie ode kijker met het gefotogra- Bde lijk bepalend is voorde roelens die een dergelijke ablikoproept. Herken je in tbeeld als het ware je eigen ekomstige lot, dan komt die üzeerconfronterend over. l. je daarentegen gruwelijke dden van bijvoorbeeld chtoffers van een burgeroor- fopeen ander continent, dan seen mate van afstand. Zó lijk als de gefotografeerde om het leven is gekomen, zul jij zelf waarschijnlijk niet eindi gen. Waar er in het dagelijks leven een soort verbod op het onder werp lijkt te rusten, komt in de geschiedenis van de kunst de dood en het gedenken op ver schillende manieren voor. Zo toont het dodenportret in de 16e eeuw realistische taferelen waarop de dode met de ogen ge sloten op een bed ligt, in af wachting van het kisten. De be doeling van zo'n portret was om de gelaatstrekken van de leven de te bewaren maar ook om ze vast te leggen op het moment van de dood. Het schilderen van dode perso nen is in feite vergelijkbaar met het balsemen, men wilde de do de zo lang mogelijk bij zich hou den, het liefst intact laten. Rond het midden van de 17e eeuw ko men schilderijen voor waar hele families op staan, inclusief de jong overleden kinderen. Ze worden doorgaans als engeltjes, zwevend boven de levende fa milieleden, afgebeeld. Binnen de schilderkunst zijn doden op schilderijen ook wel te herken nen aan de bleke huid, het ge zicht is dan opvallend krijtkleu- rig. Met de intrede van de fotografie zijn meer mensen in staat por tretten van doden te maken. In de 19e eeuw adverteerden foto grafen met post mortem foto grafie. Net zoals nu in huwe lijksfoto's gespecialiseerde Daniel Geo Fuchs: Kinderkopje met Turkse muts - Anatomisch Instituut Utrecht, uit de serie Conservering, 1999. vakgenoten dat doen. Op derge lijke foto's zie je baby's en jonge kinderen, vaak omringd door bloemen. Mooie opgebaarde kleine mensjes, soms ook wat minder fraai, als de ogen half geloken zijn. Bij sommige opna men ben je bijna getuige van de strijd die de dode heeft gevoerd. „Men droeg dergelijke portret jes bij zich - het gaf troost", al dus Wim van Sinderen. Anekdote Een bekende anekdote in dit verband is die van Auguste Gré- goire. Hij moest een lijk fotogra feren en hij had de kist rechtop gezet omdat de belichting dan beter was. Op het moment dat hij op het knopje drukte, viel de dode uit zijn kist. Voor Grégoire was dit de bekende druppel: hij zei de fotografie vaarwel. Maar toch weer niet zodanig dat hij er helemaal niets meer mee te ma ken wilde hebben, want hij was de eerste grote fotoverzamelaar van Nederland. Zijn collectie bevindt zich in het Leidse Pren tenkabinet. Uit zijn verzame ling komt een belangrijk deel van de foto's die nu bij de expo sitie Mortalis zijn te zien. Anja Krabben, schrijft in haar artikel 'Schone slapers' dat post mortem fotografie een vorm van fotografie was waarmee de 19e- eeuwer een realistische afbeel ding van de overledene ver kreeg. Bovendien was een der gelijke vereeuwiging een object waarmee de werkelijke dood - de vernietiging van het geliefde lichaam - bezworen kon wor den. De foto gaf een beeld van een mooie dode. Deze vorm van fotografie verdween echter in de 20ste eeuw. Van Sinderen: „Er is blijkbaar een taboe op de dood gekomen." Op de tentoon stelling Mortalis is goed te zien hoeveel verschillende vormen van dodenfotografie er bestaan Het aanvangspunt van de expo sitie ligt bij de 19e-eeuwse post mortem fotografie. Hiernaast komt het journalistieke beeld (winnende World Press Photo's, waarbij schokkende beelden zijn te zien) als ook esthetische kunst- en intieme familiefoto grafie aan bod. Fotohistoricus Louis Zweers verzorgde het so ciaal-historische gedeelte van de tentoonstelling. Uit de col lecties van onder meer fotopers bureaus selecteerde hij foto's van dode (soms vermoorde) be roemdheden. Te zien zijn beel den van onder anderen John Lennon in het mortuarium, Ro- bert en John F. Kennedy, Martin Luther King, Olof Palme en Ma rilyn Monroe. Het beeld dat je van Marilyn Monroe krijgt voorgeschoteld, is ronduit ontluisterend. Je ziet een jonge vrouw liggen, de ha ren zijn nat en schijnen achter over gekamd. Er is werkelijk niets meer over van de glitter en glamour, niets herinnert nog aan die wulpse filmster die mannen het hoofd op hol bracht. Nu het leven compleet uit haar is weggevloeid, zie je een kwetsbare vrouw, bijna met de uitstraling van een klein meisje en ze zou zo 'the girl next door' kunnen zijn in plaats van die onbereikbare filmster. Ze heeft een aandoenlijk lieve uit straling, misschien zie je nu pas - nu er geen parels, jurken en make-up meer zijn om zich ach ter te verbergen - wat er voor ge voelige persoonlijkheid échter die uitdagend sensuele verpak king verborgen ging. Binnen de intieme familiefoto grafie is onder meer de foto te zien die Peter Martens maakte van zijn vader, toen hij hem on deraan de trap vond. Het ver haal gaat dat hij eerst de foto's maakte en daarna pas ging kij ken wat er met de man aan de hand was. Wim van Sinderen heeft in zijn tentoonstelling ook zo nu en dan zoals hij zegt 'visuele vlucht heuvels' ingebouwd. „Dat zijn foto's die wel met het onderwerp te maken hebben, maar die de dood bijvoorbeeld verbeelden aan de hand van witte bloemen. Ik heb daar bewust voor geko zen omdat deze tentoonstelling emoties zou kunnen roepen bij de bezoeker Ik leg bovendien een gastenboek neer, opdat de tentoonstelling ook een troost rijke plek kan zijn. Het is mijn bedoeling om mensen een goed gevoel bij deze expositie te ge ven. Om te laten zien dat de dood onderdeel is van het le ven." Roos van Put Expositie. Mortalis - Het beeld van de dood in de fotografie - t/m 15 juni in Fotomuseum Den Haag, di t/m zo. 14-22 uur, info: wwiv.fotomuse- umdenhaag.nl. De Nederlandse editie van Playboy bestaat twintig jaar. Om dat te vieren opent schrijver en columnist Jan Mul der morgen een tentoonstelling over Playboy in de Kunsthal in Rotterdam. In vijftig foto's van onder anderen Patricia Paay, Tatjana Simic en Katja Schuur man is de historie te zien van de Nederlandse Playboy, het blad van het smaakvolle bloot. Eén van de meest in het oog springende veranderingen in twintig jaar Playboy: het schaamhaar wordt almaar min der. Waren in de jaren '70 woeste bossen de gewoonste zaak van de wereld, vanaf de jaren '80 werd de schaar erin gezet En te genwoordig is er vaak nog maar een streepje van over, wat Play boy voor onvermoede proble men heeft gesteld. Het beleid van Playboy is altijd geweest: geen 'beavershots'. En vroeger konden de dames rustig vanuit alle hoeken worden gefo tografeerd, zonder dat er iets van hun vrouwelijkheid was te zien. „Dat schaamhaar dekte toch alles af", zegt Piet van Oss, van 1984 tot 1999 artdirector bij Playboy. „Maar tegenwoordig moeten ze de benen bij elkaar houden, anders kijk je er zo in Dat beperkt je behoorlijk in je mogelij kheden Bestaat de Playboy in Amerika al sinds de jaren '50, in Neder land deed het blad pas in 1983 zijn intrede. Het werd meteen een succes. Nog altijd worden er tegen de 130.000 nummers per maand verkocht, of 160.000 als er een bekende Nederlander in poseert. Om het twintigjarig be staan van het magazine te vie ren is er een overzichtstentoon stelling in de Kunsthal. Playboy staat bekend als het blad van het smaakvolle bloot De modellen worden mooi be licht, de decors met zorg uitge zocht en fysieke oneffenheden weggeretoucheerd. Gerenom meerde fotografen als Paul Huf Govert de Roos en Erwin Olaf maken de reportages. En de po ses mogen nooit te veel wegge ven, zoals bij het pittiger zusje Penthouse vaak het geval is. „De Penthouse stop je onder je matras", vat Piet van Oss het sa men. „De Playboy kan je op het dressoir bij je moeder laten lig gen." Van Oss, samensteller van de ex positie Playboy fotografie in Ne derland 1983-2003, werkte voor hij in 1984 bij Playboy begon onder meer voor een Neder landse versie van de National Geographic en voor de Libelle. Hij ging zonder al te veel gêne bij het blootblad aan de slag, al zegt hij er eerlijkheidshalve wel bij dat hij het niet zou hebben gedaan als zijn moeder nog had geleefd. „Dan had ik het niet ge durfd." Van Oss, die verantwoordelijk was voor de vormgeving van Playboy, heeft altijd zijn best gedaan 'om het zo mooi moge lijk te maken.Het mocht nooit vunzig worden. De Playboy moet het hebben van de gla mour. De foto's moeten er prachtig en gelikt uitzien. Heel af en toe probeer je een stapje verder te gaan door het wat ar tistieker aan te pakken. Maar niet te ver, want je moet het als man wel gewoon een lekker blad blijven vinden." Nadat in mei 1983 het eerste nummer van de Nederlandse editie van Playboy was versche nen, ging het blad voortvarend te werk. De ene na de andere Ne derlandse ster werd gestrikt voor een naaktreportage, onder wie Adèle Bloemendaal, Patri cia Paay, Liz Snoyink en Patty Brard. Viola van Emmenes ver kocht met haar erotische foto sessie in het decembernummer van '84 ondertussen de meeste exemplaren van Playboy „Viola, ja, die zorgde voor een extreem hoge oplage", mijmert Van Oss. „Dat was toentertijd een omroepster die iedere avond op tv was te zienMet iemand als Katja Schuurman weet je van tevoren dat je veel gaat verko pen, maar met Viola was het een verrassing. Ze was al een stuk in de dertig en best aardig om te zien, maar zeker geen droom vrouw. Het heeft op de een of an dere manier toch gewerkt." Wellicht dat het te maken heeft met de formule van Playboy, die zich vooral richt op the girl next door. ,,Het meisje dat je iedere dag tegenkomt als je op weg bent naar je kantoor en waar je wel eens wat meer van zou wil len zien," verklaart Van Oss. „En die wordt dan door Playboy op een hele glamourvolle ma nier gefotografeerd." Het moe ten wel meisjes zijn, geen vrou wen. „Zo!n 23, 24 jaar, dat is de ideale leeftijd." Marc Floor Tentoonstelling: Playboyfotografie in Nederland 1983-2003 - vanaf morgen t/m 29 juni in de Kunsthal Rotterdam. Govert de Roos: Drie modellen op IJsland, december 1996. stweedeFoto Biënnale Rotterdam (t/m april) gaat n op het gevoel dat we jl® bij het bekijken van beelden op tele- in tijdschriften en op billboards En op vermijden daarvan Want wie zich wil ?®en tegen het beeldbombardement dat Njksover ons wordt uitgestort doet er handig aan een schild op te trekken. 'We elkaar op tot het maken van steeds beelden.' -•ande meest gefotografeerde gebeurte- 80 van de afgelopen jaren is de Bijlmer- Toch is daar op de hoofdtentoonstel- T-ande Foto Biënnale Rotterdam (FBR) P«huis Las Palmas geen foto van te vin- 1 Wel is er een projectie van een radar- te zien, waarvan het ramptoestel Ksdjng verdwijnt. Ook is het gesprek te j® dat de luchtverkeersleider in de laat- jttnuten voor de crash voert met de pi- - om de installatie 'Bijlmercrash', "toij als maker het NOB (Nederlands ^pproductie Bedrijf) is aangegeven. ®®ateriaal is een televisiereportage die gistellers van de expositie tussen al- ^stionele berichtgeving over de ramp vanwege zijn beklemmende een- Juist het ontbreken van iedere vorm- - i t -* Rlneke Dijkstra: Hilton Head Island, S.C. USA24 juni 1992. geving heeft een impact waar geen enkele beeldmaker aan kan tippen", aldus FBR- conservator Bas Vroege. Het is een opvallend gegeven: een fotomani festatie die ervoor kiest om een veelvuldig met camera vastgelegde gebeurtenis te be lichten aan de hand van een simpel radar beeld. Saaier kan bijna niet. Het is dan ook niet het beeld dat centraal staat op de twee de Foto Biënnale Rotterdam, maar de im pact daarvan. Of beter gezegd: de ervaring Dat is ook de titel van de FBR 2003: Experi ence. Ervaring „Experience is het buzz-woord van deze tijd", stelt Vroege. „Het gaat bij een product bijvoorbeeld niet meer om functionaliteit, maar om de ervaring die het geeft Recla memakers doen ervan alles aan om hun pro duct als een ervaring te verkopen. „Neem de mobiele telefonie. De slogan van Vodafone is 'How are you?' Het lijkt wel of ze er een neo-hippiegevoel mee willen uitstralen. En de consument is er gevoelig voor, meent Vroege. Het gaat allang niet meer om de functionaliteit of de prijs van een mobiele telefoon, maar om de ervaring die het geeft om bij een bepaalde groep mensen te horen „How are you? Daar is waar het om draait." Neem een merk als Ben, vult Fnts Gierst- berg aan, met Vroege samensteller van de FBR. „Als telefoonbedrijf bestaat het niet meer, maar je zou er nog best iets anders mee kunnen verkopen." De ervaring die een be drijf als Vodafone aan de man wil brengen is zorgvuldig gecreëerd. Via een totaalcam pagne op radio, tv, internet, billboards en advertenties wordt geprobeerd die ervaring door te laten dringen tot de consument. Een lastige klus, want er is immers al een bom bardement van beelden waarmee andere merken en media de consument dagelijks overstelpen „Wat beleef je eigenlijk nog aan beelden als die zich zo massaal aan je opdringen", vraagt Vroege zich af. „Om je ertegen te be schermen creëer je een schild om je heen, dat je steeds sterker moet maken. Als reclame maker ga je dan weer op zoek naar metho den om door dat schild heen te breken. Het gevolg is een ratrace waarin iedereen elkaar opstuwt naar steeds heftiger beelden." De Canadese ontwerper Bruce Mau bor duurt verder op dat gegeven in zijn installa tie 'Stress', die in Las Palmas is te zien. Op vier grote schermen projecteert hij een su persnelle montage van beelden die hij heeft gewonnen uit de hedendaagse maatschap pij Het beeldbombardement als Blitzkrieg: het lijkt een overdrijving van de huidige stand van zaken, maar het is de vraag of 'Stress' niet eerder een voorspelling is over de nabije toekomst. Het kan ook de andere kant op gaan, zo wil de FBR laten zien. In een bombardement van beelden kan een moment van stilte juist de aandacht trekken. Zie de reportage over de Bijlmerramp of de minimalistische vormgeving van de FBR, die is bedacht door het bekende reclamebureau KesselsKra- mer. Zij kwamen uit op een huisstijl zonder beeld, waarin teksten die afkomstig zijn uit interviews over beeld centraal staan „Je ziet dat bij mensen door de opeenstape- ling van beelden een vermoeidheid ont staat", licht Vroege toe. „Dan is juist een oorverdovende stilte veel effectiever." Een voorbeeld is het werk van fotografe Rineke Dijkstra, dat op de FBR in uitermate sobere opstelling is te terug vinden. „Zij gebruikt de beeldtaal uit de negentiende eeuw. Je zou haar stijl meditatief kunnen noemen. Het is opvallend dat juist daar nu zulke hoge be dragen voor worden betaald." Tussen het werk van Rineke Dijkstra en dat van Bruce Mau speelt zich grofweg de FBR 2003 af. De tweede aflevering van het eve nement - de eerste was in 2000 - is ambitieus van opzet. In Las Palmas zijn twee verdie pingen ingericht met groot opgezette instal laties, in het Nederlands fotomuseum in de Witte de Withstraat is onder meer het origi nele Big Brother-interieur te zien. En in Tent. CBK worden gedurende vier weeken den symposia rond het thema 'Experience' georganiseerd „We willen trends signaleren, in kaart bren gen en er op vooruit blikken", verklaart conservator Frits Gierstberg de opzet. „Met mobieltjes kun je tegenwoordig ook een foto maken. En je kunt met veel camera's zowel filmen als fotograferen. De grenzen tussen de verschillende media zijn aan het verva gen. „Het laatste wat we willen is een fotof eestje dat zoveel mogelijk foto's in een lijstje probeert te vertonen." Marc Floor Foto Biënnale Rotterdam 2003, te bezoeken op 32 locaties in de stad, loopt t/m 21 april. Het bijbeho rende boek Experience - The media rat race (240 blz., Nai Uitgeverskost €29,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25