pakt oude belten aan
Oud politiebureau tegen de vlakte
11
Minister Veerman
prijst snelheid
ruilverkaveling
De Rede herstelt talentenjacht in ere
Kamerlid stelt vragen
over wetten en regels
in toerbusbranche
Onderzoek stortplaatsen Axel, Hulst, Westdorpe en Sas van Gent
Meren klagen
iter vernelingen
Maxima doopt
vierde fregat
in Vlissingen
Te laat door
nieuwe buslijn
Dubbele boete
almanak
Nieuw Zeeuws
yTnnny van Gremberqhe
igX - De provincie wil dit en
end jaar vervolgonderzoe-
p, laten uitvoeren op vier
„onnalige stortplaatsen in
ivVlaanderen. Op deze
pen werd in de jaren zestig en
«tnlig een behoorlijke hoe-
^Iheid bedrijfsafval gestort
keen bedreiging kan vormen
urbodem en grondwater. De
(«rzoeken moeten uitwijzen
«nering van de storten nodig
[dat andere beheersmaatre-
Bmoeten worden getroffen.
Üens
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 20 maart 2003
(Advertentie
Boekenweek
l^jescnenK
Ronald Giphart. Gala
bij aankoop van 11,11
aan boeken
inmiddae 16.00 uur
Kosenboom
lentesoep en vegetarische
wrap ol zalmschnitzcl
en ijs met chocoladesaus
€11.50 of €9,00 (vege-
tarisch menu)
uterdag 22 maart
I">00-16.30 uur
jyden van het
twee dingen. Het beschikbare
geld en de keuzes van het pro
vinciebestuur in het recent ver
leden. „Wat het laatste betreft;
de voorbije jaren hebben we
eerst, met financiële steun van
Delta, - de terreinen van voor
malige gasfabrieken gesaneerd.
Die terreinen lagen hoofdzake
lijk binnen de bebouwde kom,
waardoor de noodzaak om de
boel op te ruimen wat dringen
der was dan het opruimen van
storten in het buitengebied.
Omdat we nu voor bodemsane
ring minder geld van het Rijk
krijgen dan we eigenlijk wense
lijk achten, zijn we genoodzaakt
om de resterende storten één
voor één aan te pakken. Voor
Zeeuws-Vlaanderen staan er in
het meerjarenprogramma bo
demsanering, dat tot 2004
loopt, nog vier projecten op de
rol", aldus Poppelaars.
Volgens milieu-ambtenaar Jan-
se is nog niet duidelijk wat er op
de vier storten gebeuren gaat.
„Afgraven is een mogelijkheid,
maar die is ontzettend kostbaar.
Gedeeltelijk afgraven kan ook,
maar dan moet je ook nog ande
re maatregelen treffen om de si
tuatie beheersbaar te maken.
Dat betekent dat vervuilde stof
fen in de bodem blijven zitten,
maar voorkomen wordt dat
schadelijke stoffen doorlekken
in de bodem of in het oppervlak
tewater", aldus Janse.
Kosten
Overigens zal de provincie bij de
onderzoeken ook nagaan waar
het afval vandaan gekomen is.
Is dat duidelijk, dan worden be
drijven wel aansprakelijk ge
steld. Of de saneringskosten
dan op die bedrijven verhaald
kunnen worden is niet duide
lijk. Probleem vormt namelijk
een arrest van de Hoge Raad die
bepaalde dat bedrijven niet
meer verantwoordelijk kunnen
worden geacht voor stortings
praktijken van voor 1975. Dow
Chemical betaalt dan ook niet
mee aan de sanering van de stort
in de Huissenspolder bij
Zaamslag, waar in de jaren zes
tig honderden vaten met Dow-
afval zijn gedumpt. De landsad
vocaat houdt evenwel Dow na
mens het Rijk nog altijd verant
woordelijk voor die stortingen.
Het bedrijf, zo liet woordvoer
der F. Neve weten, krijgt nog op
gezette tijden stuitingsbrieven
van de landsadvocaat, waarin
Dow te kennen wordt gegeven
dat de verjaringstermijnen voor
stortpraktijken weer zijn ver
lengd.
Voor stortpraktijken op de
stortplaats Quaak gaat het ar
rest van de Hoge Raad evenwel
niet of slechts gedeeltelijk op.
Op die plek werd afval gedumpt
in de jaren 1969-1970, maar ook
nog in 1977.
milieu-ambtenaar
Janse van de provincie is het
bedoeling dat binnenkort be-
n wordt met bodemon-
iken op de stortplaats
fjaak. oostelijk van Axel en de
«matige stort aan de Stelle
ns bij Hulst. Later storten
i milieudeskundigen zich op
jbeitenin de Kanaalpolder bij
jvan Gent en de Dekkerspol-
rbij Westdorpe. De stapsge-
nze manier van aanpakken
alles te maken met het
handen zijn van een be
fte hoeveelheid middelen
ïde onderzoeken,
ogenomen wordt dat op de
Ktplaats Quaak een aanzien-
hoeveelheid arseenhou-
bedrijfsafval, afkomstig
ldevoormalige NSM, nu Hy-
Agri Sluiskil) gedumpt is.
i-ier onderzoek in de jaren
ditigweesdit uit. Ook werden
stijds hoge concentraties ko-
srenlood in de grondmonsters
fetroffen.
staan de Hulster Stellestraat
(bedrijfsafval gedumpt is, is
tgens Janse niet bekend. Van
twee belten op het grondge-
tdvan de voormal ïge gemeen
tes van Gent wordt aangeno-
a dat er bedrijfsafval van
wwChemical ligt.
asfabrieken
il de provincie pas nu werk
igaan maken van het oprui-
a van de storten heeft vol-
is milieugedeputeerde
Poppelaars te maken met
ERSEKE - De bewoners van
raiorencomplex de Begonia-
kfaan de Begonialaan in Yer-
ikezeggen veel overlast te heb-
«nvandeplaatselijke jeugd. In
brief aan de gemeenteraad
gen ze over vernielingen en
mdalisme.
(jeugdzoudoor de beplanting
en en takken uit sierbomen
ien, zelfs in de tuinen.De
fwoners hebben de jongens en
nouders benaderd, maar dat
ieft weinig zoden aan de dijk
at. Daarom zou de gemeente
(probleem op moeten lossen,
s bewoners vragen om een
ïinrichting van het grasveld,
«at het onmogelijk wordt om
(«voetballen.
Elise en Maureen repeteren voor de laatste keer hun Cocoon-Fantasy voor de talentenjacht van scholengemeenschap De Rede.
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - De verwachtingen zijn
hooggespannen. De plankenkoorts
stijgt. Vanavond treden voor een uit
verkocht Scheldetheater in Terneuzen
jonge talenten van scholengemeen
schap De Rede op tijdens een Talenten
jacht. Gisteren was de generale repeti
tie van het evenement, dat na vier jaar
weer nieuw leven is ingeblazen.
De 650 kaartjes voor de Talentenjacht
waren in een mum van tijd uitverkocht.
Wie een kaartje heeft kunnen bemach
tigen zal er geen spijt van krijgen, voor
spelt docente Tonni Gubbens, die het
evenement in goede banen leidt. „De
kwaliteit is heel hoog. De optredens be
staan uit een scala van heel verschillen
de acts op het gebied van dans, muziek
en zang. Ook zijn er nog een paar 'speci
al acts'."
Zo treden leerlingen op met zelf ge
schreven nummers, is er een djembé-
groep, een imitatie van André van Duin
en een verrassende variant op het be
kende toneelstuk Romeo en Julia. In to
taal zijn er twintig optredens. Daar
naast heeft ook een aantal ouders een
verrassingsact ingestudeerd en is er tij
dens het overleg van de jury ook een op
treden van docenten.
De laatste Talentenjacht van de Rede
was in 1999. „Op initiatief vanuit de
leerlingen is besloten om dit evenement
opnieuw leven in te blazen", zegt Tonni
Gubbens. „We zijn eigenlijk al bezig
van voor het eind van vorig schooljaar.
We hebben ontzettend veel hulp gehad
van de ouderraad. Ook die heeft knoer-
hard gewerkt En nog, want ook nu
weer helpen ze mee om alles op tijd in
orde te krijgen."
Na enkele oproepen meldden zich vier-
foto Peter Nicolai
enveertig acts aan, waarvan er na twee
audities uiteindelijk twintig zijn over
gebleven. In totaal betreden zo'n vijftig
leerlingen vanavond het podium. De
optredens worden beoordeeld door een
jury van deskundigen en een publieks
jury De winnende act krijgt de wissel
trofee. „Jazeker, een wisseltrofee. Want
we willen ook volgend jaar opnieuw een
talentenjacht organiseren. We hopen
dat het weer een traditie wordt."
De eerste artiesten betreden vanavond
om 19.30 uur het podium. Als alles op
rolletjes loopt valt rond 23.15 uur het
laatste doek.
VLISSINGEN - Prinses Móxi-
ma doopt op 19 april het lucht-
verdedigings- en comman
dofregat Evertsen.
Het schip wordt in opdracht van
de Koninklijke Marine ge
bouwd door de Koninklijke
Schelde Groep in Vlissingen.
Het is het vierde en laatste fre
gat uit een serie van vier.
De luchtverdedigings- en com
mandofregatten zijn gebouwd
in het overdekte dok van de
KSG in het centrum van Vlis
singen De schepen zijn in blok
ken opgebouwd, compleet met
apparatuur en leidingen. De af
bouw en in bedrijf stelling vindt
plaats op de KSG-werf in Vlis-
singen-Oost
De Evertsen is 144 meter lang,
18,8 meter breed, heeft een
diepgang van 5 meter en is voor
zien van een stealth-uiterlijk.
Daardoor is het schip voor de
radar onzichtbaar. Het schip
wordt voortgestuwd door een
combinatie van gasturbines en
diesels met een maximumsnel
heid van 29 knopen (ruim 53 ki
lometer per uur).
Koningin Beatrix verrichtte in
2000 de doop van het eerste fre
gat. de Zeven Provinciën. Dit
schip werd begin 2002 overge
dragen aan de Koninklijke Ma
rine. Het tweede, de Harer Ma
jesteit Tromp, is vorige week
vrijdag aan de Marine overge
dragen, De Ruyter en Evertsen
worden begin 2005 aan de Ne
derlandse vloot toegevoegd.
TERNEUZEN - De bouw van het nieuwe
politiebureau aan de Rosegracht in Terneu
zen is inmiddels een heel eind gevorderd.
Sterker nog, de nieuwbouw is al in gebruik
genomen.
Binnenkort houdt de politie open huis voor
deTerneuzense bevolkingen vindt de offici
ële opening plaats. Eerst moet echter de slo
pershamer er nog aan te pas komen om het
oude gebouw van de aardbodem te doen
verdwijnen. Op de plaats van het oude poli
tiebureau komen namelijk parkeerplaat
sen.
De nieuwbouw is ongeveer een jaar geleden
gestart en kost ruim drie miljoen euro. Het
politiekantoor biedt straks een werkplek
aan ruim zeventig dienders uit Terneuzen,
waaronder ook de recherche en de staf van
door Rinus Antonisse
IJZENDIJKE - Hoe verder met
de landinrichting? Deze vraag
stond centraal nadat de ruilver
kavelingen Biervliet en Aarden
burg waren afgestemd. Dat lot
dreigde ook voor het project Py-
ramide-Turkeije en daarom
werd in 1997 gekozen voor de
vrijwillige landinrichting Pon-
te. Die ombuiging zorgde voor
uitvoering van de eerste vrijwil
lige landinrichting in Neder
land.
Volgens de uitvoerders een ge
slaagd project, bleek gisteren
tijdens de afsluiting in IJzendij-
ke, waar notaris E. Verhage de
laatste acte voor een vrijwillige
kavelruil passeerde. „In Ponte is
geschiedenis geschreven", zei
hoogleraar A van den Brink
van Wageningen Universiteit,
die onderzocht hoe het project
verliep. „De experimentele aan
pak leidde tot een uitruil van be
langen en de vorming van een
nieuwe coalitie tussen land
bouw en natuur."
Landbouwminister Veerman
prees de snelle uitvoering van
Ponte. „Gemiddeld duurt land
inrichting tien jaar en er zijn
projecten die langer duren. Dat
Ponte in vijf jaar gereed kwam,
is vooral te danken aan de vrij
willigheid." Hij constateerde
dat het oude systeem van land
inrichting onvoldoende is toe
gerust om het snel veranderende
plattelandsbeleid bij te benen.
Gedeputeerde G. de Kok wees
erop dat aanpak van landin
richting via grote, langdurende
projecten - zoals bijvoorbeeld
de ruilverkaveling Walcheren -
in Zeeland tot het verleden be
hoort. In de toekomst wordt ge
kozen voor korte, overzichtelij
ke projecten, of inpassing van
landinrichting in een totale ge-
biedsinrichting van een regio,
aldus De Kok.
Voorzitter T. Wijffels van de
Landinrichtingcommissie Pon
te doorliep de voor- en nadelen
die aan een vrijwillige kavelruil
verbonden zijn. Als groot plus
punt van het toegepaste systeem
zag hij dat naderhand in de
streek geen kwade gezichten
zijn. Wijffels merkte op dat voor
de ontwikkeling van nieuwe na
tuur en bos gebruik kon worden
gemaakt van de minst goede
landbouwgronden langs de Pas-
sageule
Dat was een meevaller. De com
missievoorzitter raadde aan in
het vervolg in plaats direct na
tuurgebieden aan te kopen,
grond op afstand zien te verwer
ven en die vervolgens te ruilen
„Dat gaat wellicht makkelij
ker."
pagina 15: toekomst platteland
in gevaar
VLISSINGEN - De klassen van
een aantal middelbare scholen
in Vlissingen zitten het eerste
uur halfvol. Veel meer leerlin
gen dan verwacht komen te laat
door de nieuwe busdienst.
P Jansen, manager Beheer en
Onderhoud, afdeling gezond
heidszorg, welzijn en educatie
van het ROC Zeeland, verza
melt alle klachten van de cursis
ten en bereidt overleg met de
vervoerder Connexxion voor.
Ongeveer honderd vijf tig stu
denten van het ROC Zeeland in
Vlissingen hebben problemen
met de nieuwe regeling, die af
gelopen weekeinde is ingegaan.
Cursisten van alle vestigingen
worden opgeroepen te reageren.
Inmiddels heeft Jansen meer
dan twintig 'opstellen van cur
sisten' ontvangen.Een meisje
uit Sluis schrijft dat ze de boot
naar Vlissingen pakt, waar ze
om tien voor acht aankomt. Ze
miste de bus. Ze wilde overstap
pen op een klein busje. Het zat
vol en de volgende kwam een
kwartier later, waardoor ze op
zowel de heen- als terugweg een
uur langer onderweg was dan
vroeger.
door René Hoonhorst
DEN HAAG - Tweede-Kamer
lid S. Dijksma (PvdA) wil van
minister De Boer van Verkeer en
Waterstaat weten of de arbeids
omstandigheden voor touring
carchauffeurs en de veiligheid
van passagiers en bestuurders
voldoende zijn gewaarborgd
door bestaande wetten en re
gels.
Dijksma stelt vragen aan de mi
nister na een gesprek met het
Terneuzense kaderlid T. Ver-
bunt van vakbond De Unie en
een Zeeuws-Vlaamse touring
carchauffeur. Verhalen over en
foto's van de werkomstandighe
den van reisbusbestuurders de
den haar beseffen dat er nogal
wat misstanden zijn in de tou
ringcarwereld.
De twee Zeeuws-Vlamingen
vroegen het Kamerlid niet al
leen naar de vervoersbedrijven
te kijken. Zij zoeken de schuld
vooral bij de grote reisorganisa
ties die voor een dubbeltje op de
eerste rang willen zitten en toer-
busondernemers verplichten de
hand te lichten met de regels
Toplieden
De Stichting Keurmerk Busbe
drijf, opgericht om kwaliteit en
service van de toerbusbedrijven
op peil te houden, doet volgens
De Unie weinig aan klachten
van chauffeurs, omdat het be
stuur bestaat uit toplieden van
grote touroperators en reisorga
nisaties. Verbunt: „Die mensen
snijden niet in eigen vlees en la
ten misstanden gewoon voort
duren."
Dijksma wil zonder harde be
wijzen geen hele bedrijfstak
zwartmaken Maar de voorbeel
den en foto's die ze van Verbunt
en de chauffeur te horen en te
zien kreeg, zijn voor haar aan
leiding de verantwoordelijke
minister om opheldering te vra
gen.
De werkomstandigheden voor
chauffeurs en de rust- en rijtij
den moeten in de CAO voor
busbestuurders worden opge
nomen. Omdat die werkom
standigheden rechtstreeks
invloed hebben op de verkeers
veiligheid voor andere wegge
bruikers én passagiers van de
toerbussen kan het een taak
voor de Tweede Kamer zijn om
wetten of regels op te stellen of
aan te scherpen
„Ik heb foto's gezien van een
chauffeurdiezijn benen nauwe-
lijkskan buigen achter het stuur
en bijrijdersbedden waar men
sen zich met moeite in kunnen
wringen. Die werkomstandig
heden moeten haast wel in strijd
zijn met alle ARBO-wetten."
Als bestaande wetten en regels
wel voldoende garantie voor
veiligheid bieden, moeten
volksvertegenwoordigers er op
aandringen dat ze beter worden
nageleefd, stelt Dijksma De in
spectie verkeer en waterstaat,
de vroegere Rijksverkeersin
spectie, heeft gisteren ook al la
ten weten dat ze de klachten van
de chauffeur en De Unie wil on
derzoeken.
TERNEUZEN - Een 31-jarige
Terneuzenaar kreeg gisternacht
rond kwart over twaalf in zijn
woonplaats een rijverbod van
twee uur en een boete opgelegd
voor rijden onder invloed.
Daarnaast kreeg hij een bekeu
ring omdat zijn auto niet apk-
gekeurd was.
het district Zeeuws-Vlaanderen van de po
litie.
Met de gereedkoming van de bouw sluit de
Zeeuwse politie het omvangrijke herhuis-
vestingsprogramma af, waarbij de belang
rijkste politiebureaus in de provincie zijn
vernieuwd. In Zeeuws-Vlaanderen is eerder
al nieuwbouw gerealiseerd in Hulst en
Oostburg. fotoCamileSchelstraete
Of je het ding nou saai vindt
of, door de lengte en diep
te, juist spannend; of je ver
drietig bent om het verdwij
nen van de boten of blij
vanwege het geringere tijds-
beslag, één bijwerking
kan niet worden genegeerd:
de Zeeuwse taele is de
afgelopen dagen verrijkt. Ie
dereen in dit gewest snapt
zonder meer de twee thans
meest gestelde vragen, die el
ders wenkbrauwen doen
fronsen:
Eén: „Ben je er al doorheen
geweest?"
Twee: „Heb jij al een tietek?"