Ouderenbeleid staat op de rails
PZC
PZC
Bouw van Emulsion begonnen
Vmbo'ers voeren dansshow op
amerlid stelt vragen
over wetten en regels
in toerbusbranche
Oudere Tholenaren
doen fitheidstest
13
betrokkenen 'op hoofdlijnentevreden over koers en resultaat plan
i
0\
Christenvrouwen
vergaderen
agenda
Turegluren aan Schouwse kust
Verwarring bij rotonde
Nieuw bestuur Recron
Eva Leclercq beste voorleester
Hardrijders veroordeeld
Maxima doopt
vierde fregat
in Vlissingen
donderdag 20 maart 2003
^Marcel Modde
LflKZEE - Het ouderenbe-
van de gemeente Schou-
«n-Duiveland slaat goed op de
als. Zowel de seniorenorgani-
atjfi als de zorgaanbieders en
ffoningbouwcorporatie zijn
•«hoofdlijnen' tevreden over
r* ^gezamenlijke koers die is in-
1 «eten het huidig bereikte re-
s oliaatvanhetmei 2001 vastge-
ïlde werkplan. Dat valt af te
«jen uit de evaluatie van het
'■6 ^a| ouderenbeleid over het
gelopen jaar.
Revaluatie is opgesteld in sa-
iraak met de eilandelijke
^.jenraad en de Stichting
fcijn Ouderen. Wat er vol-
gemeentelijke welzijns
waar F. Babijn uitspringt,
noodzaak van een meer
ft-duidig systeem voor zogehe-
- zorgabonnementen en een
?roverleg rond de toewijzing
specifieke individuele zorg
^zelfstandig wonende oude-
i Een ander 'verbeterpunt'
sar met name de Senioren
aad op aandringt, is de voor
erving over specifieke ge-
ïtelijke voorzieningen.
...zitter H. Klatter van de Se-
n Onraad zei gisteren in een
shchting op de evaluatie ook
hechten aan een integrale af-
—emming van ouderenhuisves-
jgen de beschikbaarheid van
enbaar vervoer. Hij heeft de
drukdat de gemeente daar nu
„vrijblijvend mee omgaat en
undt dat er op dat gebied meer
nik moet worden uitgeoefend,
itter wijst op de diverse ser-
jcomplexen die de komende
m op Schouwen-Duiveland
den gebouwd. Het evalua-
ieverslag beperkt zich tot de
merking dat de bereikbaar-
ddvan het openbaar vervoer
i geval van uitbreidingsplan-
ien wordt bekeken. Daarnaast
egt de gemeente toe attent te
ijven op het behoud en even-
ïeel verbeteren van de busver-
unding tussen Zierikzee en het
iekenhuis in Goes. Ook hecht
ie gemeente sterk aan een be-
aalbaar aanvullend vervoer en
rkentde noodzaak van een be-
se publiciteitscampagne over
dit alternatief voor reguliere
busdiensten.
Babijn wil zo snel mogelijk toe
werken naar concrete afspra
ken tussen de koepelorganisatie
Arcus Zorgcentra, De Wieken,
woningbouwcorporatie
Zeeuwland en het Zorgkantoor
over een evenwichtige samen
stelling van ouderen in woon
zorgcomplexen. Dat kan wor
den geregeld via de mate van
individuele zorg die wordt aan
gevraagd en toegewezen. Een
dergelijk gericht beleid heeft tot
doel oudere inwoners zo lang
mogelijk de kans te bieden op
een zelfstandige huishouding.
Die situatie moet verder worden
bevorderd door plannen van ou
derenhuisvesting consequent te
toetsen aan de praktische
bruikbaarheid van de omge
ving. In die zin wordt een relatie
gelegd met het project duurza
me sociale ontwikkeling en het
totaal aan voorzieningen in een
woonplaats. Gepleit wordt voor
een bredere functie van de
dorpshuizen als ontmoetings
punt, bijvoorbeeld met een in
ternetcafé.
Balsporten
Opvallend is de verwijzing naar
de noodzaak van 'breedtesport'.
Voorgesteld wordt actief spor
tende senioren te benaderen om
overdag groepen leeftijdsgeno
ten te begeleiden bij activiteiten
zoals wandelen, volksdansen en
balsporten. Vorige week werd
bekend dat de gemeente een
aanbod van de Sportraad Zee
land, zich aan te sluiten bij een
landelijk sportstimuleringspro-
ject, heeft afgeslagen. De ge
meente heeft noch de mensen
noch het geld voor zo'n project.
Klatter: ,,In hoofdlijnen zijn we
tevreden over de manier waarop
het overleg met de gemeente
plaatsvindt en hoe daar uitvoe
ring aan wordt gegeven. Ook al
zou er op een aantal onderdelen
wat effectiever mogen worden
omgesprongen met zaken die
wij aandragen." De gemeente
wil een hbo-stageplaats open
stellen voor het actualiseren en
analyseren van de beschikbare
gegevens op het gebied van ou
derenbeleid.
aorRené Hoonhorst
DEN HAAG - Tweede-Kamer-
id S. Dijksnia (PvdA) wil van
linisterDe Boer van Verkeer en
ffaterstaat weten of de arbeids-
mstandigheden voor touring-
srchauffeurs en de veiligheid
passagiers en bestuurders
aldoende zijn gewaarborgd
Iwrivetten en regels.
kiksma stelt vragen aan de mi-
ster na een gesprek met het
fmeuzense kaderlid T. Ver
hit van vakbond De Unie en
e Zeeuws-Vlaamse touring-
twhauffeur. Verhalen over en
fcto'svan de werkomstandighe
id van reisbusbestuurders de-
fc haar beseffen dat er nogal
Rt misstanden zijn in de tou-
rqjcarwereld
twee Zeeuws-Vlamingen
jwgen het Kamerlid niet al
ien naar de vervoersbedrijven
f'kijken Zij zoeken de schuld
Mralbij de grote reisorganisa
tie voor een dubbeltje op de
REDACTIE
schouwen-duiveland
Grachtweg 23a
1 Postbus 80
*300 ab zierikzee
Jel: (0111) 454647
fa: 1011 1)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Varcel Modde (chef)
^stKleemans
'amkevan Loon
A'iPankow
Esme Soesman
Rudy Boogert (sport)
sjntrale redactie
wstsouburgseweg 10
Postbus 18
f330aa vlissingen
510118) 484000
fa: (0118) 470102
'■mail: redactie@pzc.nl
WERNET
**wpzc.nl
mail: web@pzc.nl
Voordat de show werd opgevoerd, maakten de leerlingen via workshops kennis met de verschillende dansen. foto Willem Mieras
doorMiekevan derJagt
GOES - De tweede helft van de
twintigste eeuw kwam giste
ren voorbij in de aula van het
Goese Lyceum. Film en dans
waren de inspiratiebronnen
voor de leerlingen van de vier
de klassen vmbo die culturele
kunstzinnige vorming in hun
examenpakket hebben zitten.
Het werd een complete show
waarin de bekendste dans-
klassiekers direct herkenbaar
waren. Singing in the Rain,
Rock around the Clock, Satur
day Night Fever, Grease, Dirty
Dancing en Save the Last
Dance, bleken qua sfeer, cos-
tumering en choreografie jon
ge dansers en oudere toe
schouwers zeer aan te spreken.
De leerlingen in de vmbo-exa-
menklassen kwamen zelf met
het idee op de proppen om aan
de hand van films dansoptre-
dens te maken. Dansleraren
kwamen via het Centrum voor
de Kunsten speciale work
shops geven. Voor de kleding
gingen de leerlingen met veel
improvisatietalent aan de
slag, zodat bij elk optreden de
tijd leek te verspringen. Van de
tapdans net na de oorlog naar
de rock'n roll van de jaren vijf
tig langs puntkragen en disco-
goed naar de streetdance van
nu. Het was niet altijd even ge
makkelijk om kleren te vin
den, want petticoats en tap
dansschoenen, hebben veel
mensen niet meer.Een Goese
schoenmaker bleek echter nog
in staat tapdansschoenen te
maken voor de 'hoofers' van
Singing in the Rain. Om de
sfeer op te snuiven en de tech
niek van het dansen onder de
knie te krijgen, bekeken de
leerlingen de films thuis tel
kens opnieuw en vrijdagmid
dag werd er in de workshops
nog een beetje aan geschaafd
en gebeiteld. Het resultaat was
verbluffend.
In het vak ckv maken de leer
lingen van het vmbo kennis
met alle kunstdisciplines. Dat
er dit jaar een dansdag uit
voortvloeide komt doordat de
vierdeklassers daar met z'n al
len voor kozen.
eerste rang willen zitten en toer-
busondernemers verplichten de
hand te lichten met de regels.
De Stichting Keurmerk Busbe
drijf, opgericht om kwaliteit en
service van de toerbusbedrijven
op peil te houden, doet volgens
De Unie weinig aan klachten
van chauffeurs, omdat het be
stuur bestaat uit toplieden van
grote touroperators en reisorga
nisaties.
Rusttijden
De werkomstandigheden voor
chauffeurs en de rust- en rijtij
den moeten in de CAO voor
busbestuurders worden opge
nomen. Omdat die werkom
standigheden rechtstreeks in
vloed hebben op de verkeers
veiligheid voor andere wegge
bruikers én passagiers van de
toerbussen kan het een taak
voor de Tweede Kamer zijn om
wetten of regels op te stellen of
aan te scherpen.
„Ik heb foto's gezien van een
chauffeur die zijn benen nauwe
lijks kan buigen achter het
stuur. Die omstandigheden
moeten haast wel in strijd zijn
met alle Arbo-wetten." Als be
staande wetten en regels vol
doende garantie voor veiligheid
bieden, moeten volksvertegen
woordigers er op aandringen
dat ze beter worden nageleefd,
stelt Dijksma. De inspectie ver
keer en waterstaat heeft giste
ren ook laten weten dat ze de
klachten van de chauffeur en De
Unie wil onderzoeken
BRUINISSE - Christenvrou
wenvereniging Passage komt
vanavond om 19.45 uur bijeen
voor een streekvergadering in
het Nederlands Hervormd ge
bouw aan de Deestraat in Brui-
nisse samen met de leden van de
afdelingen Zierikzee en Anna
Jacobapolder. Voor deze bijeen
komst is G. Smallegange uitge
nodigd. Hij vertelt over typisch
Zeeuwse boerderijen.
Advertentie
Intercultureelfeest
bij Intratuin Koudekerke
....voor de kinderen Culturele speurtocht.
....Vrijdag: Maori (Molukse band)
Oud-directeur K. Rasmussen sloeg onder het toeziend oog van onder anderen huidige directeur F. Erhald, op de voorgrond, de eerste paal
voor de nieuwe fabriek van Emulsion Holland. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Nog voor het eind
van het jaar verhuist emulgato-
renfabrikant Emulsion Holland
van zijn huidige onderkomen
aan de Grachtweg naar zijn
nieuwe stek op het industrieter
rein aan de Straalweg bij Zie
rikzee. Gisteren werd de officië
le eerste paal geslagen voor de
nieuwe fabriek. Met de bouw
van de fabriek is een bedrag van
acht miljoen euro gemoeid.
Het begon allemaal dik vijftig
jaar geleden in een klein plaat
stalen loodsje aan de Sint
Domusstraat in Zierikzee. Na
de Tweede Wereldoorlog bleek
I STREEKACTIVITEITEN
ZIERIKZEE - De Beuze, 10.00 - 17.00 uur:
Actie Vluchtelingenwerk voor uitgepro
cedeerde asielzoekers;
Gemeentehuis, 10.00 uur: Workshops
watervisie;
Gemeentehuis, 20.00 uur: Raadsleden
spreekuur;
de aanvoer uit Denemarken van
emulgatoren voor bakke-
rijgrondstoffenfabrikant Zee-
landia zo problematisch dat
besloten werd een vestiging in
Zierikzee op poten te zetten:
Emulsion Holland
In 1956 verhuisde de fabriek
naar het terrein van de voorma
lige gasfabriek op de hoek van
Grachtweg en Scheepstimmer-
dijk, een locatie pal tegenover
het monumentale poortencom-
plex De aanwezigheid van de
fabriek weerhield de toenmali
ge bestuurders van de gemeente
Zierikzee er niet van vlakbij
nieuwbouwwijk Malta uit de
grond te stampen. Wat Emul
sion veel klachten over stank
overlast opleverde.
Emulsion-directeur F. Erhald is
blij met de verhuizing naar het
bedrijventerrein aan de rand
van Zierikzee. „Wegaan vaneen
terrein van zesduizend naar een
terrein van zestienduizend vier
kante meter. Dat geeft veel mo
gelijkheden. Ik kijk met verlan
gen uit naar de opening." H.
Doeleman van de Raad van
Commissarissen van Emulsion
zei het enthousiasme van Er
hald te delen. „We hadden soms
de champagne al klaar staan en
hoorden dan vervolgens dat het
weer was uitgesteld
Volgens Doeleman was in de ne
gentiger jaren van de vorige
eeuw al duidelijk dat Emulsion
op zijn stek aan de Grachtweg
met steeds grotere ruimtepro
blemen zou gaan kampen. Alles
bij elkaar duurde het echter
meer dan tien jaar eer de plan
nen voor de bouw van een nieu
we fabriek rond waren. Er werd
zelfs overwogen om de produc
tie maar te verhuizen naar moe
derland Denemarken. Uitein
delijk werd daar toch vanaf
gezien.
Op het eind dit jaar vrijkomen
de terrein op de hoek van de
Grachtweg en Scheepstimmer-
dijk komen woningen. Project
ontwikkelaar Willemsen-Min-
derman vastgoed BV heeft
tekeningen klaarliggen voor de
bouw van statige kadewonin
gen en een appartementenge
bouw pal tegenover het poor
tencomplex.
SEROOSKERKE - De laatste
Turegluur-winterexcursie in de
nieuwe natuur van Plan Ture
luur aan de zuidkust van Schou
wen-Duiveland wordt zondag
gehouden.
De eerste broedvogels zijn in
middels alweer gearriveerd in
het gebied en vanaf de hoger ge
legen randen van het gebied is
dat heel goed te bekijken zonder
dat de dieren worden verstoord.
Een gids van staatsbosbeheer
vertelt allerlei wetenswaardig
heden over het natuurontwik
kelingsgebied en wijst de weg.
Deelnemers aan de excursie
wordt geadviseerd om een ver
rekijker mee te nemen en laar
zen aan te trekken. De tocht
duurt ongeveer anderhalf uur
en gaat om 13.30 uur van start
vanaf de parkeerplaats bij de
verkeerslichten bij Seroosker-
ke.
ZIERIKZEE - Bij de nieuwe rotonde op de kruising Laan van
Saint Hilaire, Haringvlietstraat en Zuidwellestraat ontstaat
vaak verwarring over de voorrangssituatie voor auto 's en fiet
sers. Tijdens het kernbezoek van het dagelijks gemeentebe
stuur aan Kerkwerve deze week werden daarover klachten
geuit.
Volgens sommige insprekers zou duidelijker aangegeven
moeten worden of het fietspad tot de rotonde behoort of als
naastgelegen fietspad moet worden beschouwd en welke
voorrangsregels er precies gelden. Wethouder L Geluk-
Poortvliet van Verkeer beloofde de situatie eens nader te be
kijken.
RENESSE - E. Troost volgt A. Hanse op als voorzitter van de
Recron afdeling Schouwen-Duiveland. Tijdens een algemene
ledenvergadering deze week hebben de zittende bestuursle
den - voorzitter Hanse, secretaris Troost en penningmeester
L. van der Graaf - hun functies neergelegd omdat de looptijd
ervan voorbij was. Troost is door de leden gekozen als nieuwe
voorzitter; H Brunée wordt de nieuwe penningmeester van
de eilandelijke Recronafdeling. De andere bestuursleden -
P. van Oost, M. Ruijtenberg en H. Zuijderend - blijven op
hun plek zitten. Een nieuwe secretaris is nog niet gevonden.
Troost hoopt bij de volgende ledenvergadering die plek in te
vullen.
BRUINISSE - Eva Leclercq (12 jaar) uit Zierikzee, leerlinge
van de Theo Thijssenschool, heeft gisteren in Bruinisse de
tweede Schouwen-Duivelands/Thoolse voorleeswedstrijd
gewonnen. Eva las een fragment voor uit 'Brief voor de ko
ning' van Tonke Dragt en deed dat zo overtuigend dat ze de
andere zeven deelnemers overtuigend achter zich liet. Eva
mag zaterdag 12 april samen met winnaar van de eerste voor
ronde Merijn Dam uit Oud-Vossemeer de Schouwen-Duive
lands/Thoolse eer gaan verdedigen op de Zeeuwse finale in
Middelburg. De winnaar daarvan mag 14 mei meedoen aan de
in Utrecht te houden landelijke finale.
MIDDELBURG - Een twintigjarige inwoner van Middelburg
is gisteren door de kantonrechter in zijn woonplaats veroor
deeld tot een boete van 252 euro en vier maanden voorwaar
delijke rijontzegging met een proeftijd van twee jaar. De man
reed in mei vorig jaar in Buttinge 86 kilometer waar vijftig is
toegestaan.Officier van justitie J. Zondervan had dezelfde
straf geëist. Hij rekende de man de snelheidsovertreding
zwaar aan omdat de man voor de tweede keer binnen een jaar
de fout in ging.
Een 31-jarige man uit Maasland is gisteren door de Middel
burgse kantonrechter veroordeeld tot een boete van 261 euro
en 4 maanden voorwaardelijke rijontzegging. De man reed in
september 2001 in de bebouwde kom van Serooskerke 36 ki
lometer te hard.
De man verklaarde met spoed op weg te zijn naar een afspraak
voor zijn werkgever KPN. Officier van justitie J. Zondervan
snapte de noodzaak van deze snelheidsovertreding niet. „Ik
begrijp niet dat uw werkgever, die zoveel reclame maakt voor
vergaderen via moderne technieken, zelf niet werkt met die
technieken." Rechter B. Doorewaard Boekhout hield in zijn
vonnis rekening met het feit dat de man al veroordeeld is voor
een identieke snelheidsovertreding, eerder op die dag op de
zelfde plek.
door Steffan ter Maat
THOLEN - In Tholen is in sport
hal De Meulvliet gisteren de
fitheidstest gehouden die on
derdeel uitmaakt van het sport -
stimuleringsproject Gezond
Actief Leven Model, kortweg
Galm. Het project, uitgevoerd
door de gemeente Tholen en
Sport Zeeland - moet 55 - tot 65-
jarigen die weinig of niet actief
zijn in de sport, stimuleren om te
gaan bewegen.
Zo'n 1200 inwoners van Sint
Philipsland, Oud-Vossemeer en
Tholen kregen per brief een uit
nodiging voor het project. De
genen die zich opgaven, werden
gisteren op hun fitheid getest en
kregen ook advies over voor hen
geschikte sporten. Vanaf april
kunnen ze al vast beginnen met
het zogenaamde Galm-bewe-
gings-programma. Dit pro
gramma wordt in Tholen en in
Oud-Vossemeer gegeven Als
het project uiteindelijk goed
loopt, dan wordt bekeken of het
ook in de andere dorpen op Tho
len wordt gestart.
Tweehonderd deelnemers
meldden zich gisteren voor de
fitheidstest in De Meulvliet.
„De deelnemers vullen een lijst
in met vragen over hun fysieke
gesteldheid. Daarna worden ze
gemeten, gewogen en doen we
een aantal tests", vertelt D.
Plantinga van Sport Zeeland.
„Uiteindelijk krijgt iedereen
een uitdraai van de testresulta
ten. Als de deelnemers verder
gaan met het Galm bewegings
programma, dan krijgen de do
centen van de programma's ook
de resultaten en kunnen ze reke
ning houden met de mogelijkhe
den van de deelnemers."
Nieuwsgierig
Nel en Ger de Klerk uit Sint Phi
lipsland zijn respectievelijk 60
en 62 jaar oud. Het echtpaar
heeft wel enige beweging omdat
ze - in de zomer - tennissen,
maar meldde zich wel aan. „Ik
maak me niet al te veel zorgen
over mijn fitheid, maar ik ben er
wel nieuwsgierig naar", zegt
Nel de Klerk. „Ik ben net met
pensioen, dus ik vind ook wel
dat ik moet oppassen dat ik nu
niet te weinig ga bewegen
Haar man Ger twijfelt wel over
zijn conditie: „Ik ben bang dat
uit de testen blijkt dat ik niet
echt fit ben.
De 59-jarige Kees Groeneveld
uit Sint Philipsland vindt het
een goed initiatief van de ge
meente en Sport Zeeland: „Ik
ben hier vanwege de uitnodi
ging die ik thuis kreeg. Had ik
die niet gehad, dan had ik waar-
schijnlijk zelf geen ander initia
tief genomen. Ik ben sowieso
wel benieuwd wat het mij ople
vert. Ik loop namelijk bij een
reumatoloog en ik mag geen
krachtsporten doen. Ik hoop dat
ik hier iets vind waaraan ik wel
kan deelnemen."
Ger de Klerk ziet zijn gedachten
over zijn fysieke gesteldheid na
de eerste testen bewaarheid. Na
de hand-oog coördinatietest, de
handkrachttest en nog enkele
andere proeven is hij niet bijster
positief en zelfs enigszins cy
nisch: „Mijn vrouw scoort op al
le onderdelen beter dan ik. Ik
heb haar alleen bij de bloed
druktest verslagen."
VLISSINGEN - Prinses Maxi
ma doopt op 19 april het lucht-
verdedigings- en comman
dofregat Evertsen.
Het schip wordt in opdracht van
de Koninklijke Marine ge
bouwd door de Koninklijke
Schelde Groep in Vlissingen.
Het is het vierde en laatste fre
gat uit een serie van vier.
De luchtverdedigings- en com
mandofregatten zijn gebouwd
in het overdekte dok van de
KSG in het centrum van Vlis
singen. De schepen zijn in blok
ken opgebouwd, compleet met
apparatuur en leidingen. De af
bouw en in bedrijfstelling vindt
plaats op de KSG-werf in Vlis-
singen-Oost.
De Evertsen is 144 meter lang,
18,8 meter breed, heeft een
diepgang van 5 meter en is voor
zien van een stealth-uiterlijk.
Daardoor is het schip voor de
radar onzichtbaar. Het schip
wordt voortgestuwd door een
combinatie van gasturbines en
diesels met een maximumsnel
heid van 29 knopen (ruim 53 ki
lometer per uur).
Koningin Beatrix verrichtte in
2000 de doop van het eerste fre
gat, de Zeven Provinciën. Dit
schip werd begin 2002 overge
dragen aan de Koninklijke Ma
rine. Het tweede, de Harer Ma
jesteit Tromp, is vorige week
vrijdag aan de Marine overge
dragen. De Ruyter en Evertsen
worden begin 2005 aan de Ne
derlandse vloot toegevoegd.