Als ik kippenvel krijg weet ik dat het goed is Kattaikkuttu... wat is dat? Run op single Jamai 29 Verslavend goede nummers Energiek Japans antwoord Toch een blijvertje? Joe Jackson helemaal terug woensdag 19 maart 2003 India Simpson alias India.arie:.Iedereen heeft een missie." Nee! Nee! Zachter Shan non, zachter! India.arie doet voor hoe ze in de studio tekeer ging tegen haar pro ducer en de technicus om het geluid te krijgen dat ze wil de. „Hij zei steeds: het kan écht niet zachter. En ik: het móet zachter. Ik ben een keer zo kwaad geworden dat ik met papieren bekertjes ging smijten. Maar uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen." Twee jaar geleden verraste de Amerikaanse zangeres/gitariste met haar de buut Acoustic soul. Muzikaal opmerkelijk omdat daarop het singer/songwriter-genre werd gekoppeld aan de elektronische beats van de hiphop, en tekstu eel bijzonder vanwege de posi tief ingestelde boodschap die eruit sprak. Behalve in grote verkopen werd de waardering voor het album vertaald in niet minder dan zeven Grammy-no- minaties, waarvan er vreemd genoeg niet één werd verzilverd Een teleurstelling die dit jaar enigszins werd goedgemaakt met twee Grammy's voor opvol ger Voyage to India, waaronder die voor het beste r&b-album. Op deze plaat borduurt de zan geres voort op het succes van het debuut, zij het dat India ditmaal werkt met een eigen band, die ze ook meeneemt op haar Europe se tour. ,,Ik weet niet of het nieuw was wat ik met Acoustic soul heb gedaan, maar het was wel iets dat ontbrak in de wereld van de zwarte muziek", zegt In- dia.arie, gevraagd naar een verklaring voor haar opzienba rende doorbraak. „Muziek die natuurlijker klonk, met echte instrumenten. Niet volledig akoestisch, maar ook niet zo elektronisch allemaal. En mijn teksten hebben een andere in valshoek, vooral waar het gaat om vrouwen. Hoe die de wereld zien en hoe de wereld hen ziet. Dat viel op en blijkbaar konden veel mensen dat waarderen. In mijn videoclips hou ik gewoon mijn kleren aan. En ik roer za ken aan in mijn teksten die niet vaak aan bod komen in de popu laire muziek." India Simpson, dochter van een profbasketballer en een zange res, leerde zingen van haar moe der. In haar tienerjaren was Mo town geïnteresseerd in haar moeder - ze zou deel uit gaan maken van Martha and the Ven- della 's - maar van een contract is het nooit gekomen. Dochter In dia werd wel ingelijfd door Uni versal/Motown, nadat ze was ontdekt tijdens een optreden op Lilith Fair, het festival van vrouwelijke singer/songwri ters. Uitdaging Het kostte haar twee jaar om op haar debuut het geluid te krij gen dat zij wilde. „Ik kan je on mogelijk uitleggen wat ik in die tijd heb geleerd. De uitdaging is dat de liedjes niet gaan lijden onder de beats. Dat is de tegen stelling. Het komt er uiteinde lijk op neer dat ik mijn gevoel moet volgen. Als ik kippenvel krijg en mijn hart blij is, dan blijft het erin, als het niet goed voelt gaat het eruit. Je gevoel volgen: dat is te vatten als het gaat om gitaar spelen, maar hoe doe je dat bij het pro grammeren van een drumcom puter? „Precies hetzelfde! Al leen al de manier waarop je een drumcomputer aanraakt maakt veel verschil, of je dat zachtjes doet of ruw. Maar het gaat ook om de geluiden die je eruit haalt, waar je de drums plaatst. En als alles opgenomen is, kun je ze nog naar de achtergrond ver plaatsen of dimmen. En wat vooral belangrijk is: 'nee' leren zeggen. 'Dat is te luid! Dat is te scherp! Luister maar eens naar de drums op dit nummer van Omar, die sound wil ik!'Ik weet niet hoe je drums moet pro grammeren, het is niet zo ge makkelijk als het nu klinkt. Shannon Sanders is daar de ex pert in. Hij is niet alleen mijn producer, maar ook een vriend van me, dus hij weet wat ik wil. Ook haarband weet inmiddels precies wat India wenst. Dat komt meestal neer op: minder. De begeleiding op haar albums is spaarzaam. „Het is een hele kunst om een volledig opgetuig de band van zeven man zo inge houden te laten spelen. Bij mij is het al gauw te hard, en dat we ten ze. Ik kan alleen met deze band werken omdat we hebben getoerd en ze me heel goed ken nen. Ik vraag constant aan ie dereen: 'Kun je rustiger spelen, kun je minder noten spelen?' Li ve klinkt het wel iets voller, je voegt meer toe omdat dat bij een optreden leuk is. Maar het leuk ste onderdeel van elk concert vind ik nog steeds de akoesti sche set. Gewoon zitten en spe len." Op Voyage to India heeft ze het vaak over haar missie. Op vra gen daarover reageert ze wat voorzichtig. Ze wil duidelijk niet overkomen als een soort zendelinge. „Het is geen religi euze missie, meer een spirituele instelling. Iedereen heeft een missie. Die van mij heeft te ma ken met mijn liefde voor mu ziek, en met de boodschap in mijn teksten. Ik wil gewoon de mogelijkheden die ik heb gekre gen op een verantwoorde ma nier gebruiken. Daarom zing ik wat ik zing. Ik had ook de nega tieve invalshoek kunnen kiezen. Niemand heeft ooit gezegd dat ik dat moest doen, op het mo ment dat ik ging schrijven kwam het er gewoon op die ma nier uit. Daarom beschouw ik het als iets goddelijks Geen ho- cus-pocus met geesten die op een dag aan me zijn verschenen en me iets hebben ingefluisterd, maar inspiratie die ik als godde lijk invloed zie." Blues Haar muziek zou je een eigen tijdse variant van de blues kun nen noemen: lange, verhalende teksten op repeterende muzika le patronen, met melodieën die voortkomen uit de akkoorden. „Als je het zo zegt, kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar ik ben daar helemaal niet bewust mee bezig, Mijn over grootouders wonen in Memphis, dus ik heb de blues ook ergens in mijn bloed. Mijn moeder zingt, en mijn ooms en tantes ook. Ik denk daar niet zo over na. Al die muziek die me heeft gevormd zit daar ergens in mijn achter hoofd. Het is wat ik ben. Dat is het mooie van muzikaal vrij zijn, alles eruit laten komen wat in je zitDaarom begrijp ik men sen niet die zich uitleveren aan een producer. Wat is daar nog leuk aan? Waar blijft dan je vrij heid?" Kees Groenenboom India.arie speelt zondag 23 maart in Paradiso, Amsterdam. Ik ben Bregje van de Ven, 26 jaar oud en ik kom uit Zeeland. Nu woon en werk ik in de provincie Tamil Nadu in Zuid-India. Ik geef Engels en dansles op de Jeugdtheaterschool in Kanchi- puram. Ik woon in het schoolge bouw met achttien jongens en drie meiden van acht tot twaalf jaar oud, twee families en een kok. De school is opgericht door Rajagopal en zijn vrouw Hanne de Bruin, ook een Zeeuwse. De drie oudste jongens van de school in de makuvinai-les. Makuvi- nai is een typisch Kattaikkuttu-instrument. foto Hanne de Bruin Dit weekend ben ik naar het theater geweest. Geen the atergebouw met allemaal chi que geklede mensen en dure toe gangskaartjes. Integendeel. Een open plek dichtbij een tempel in een klein dorpje. Het publiek zat op de grond. Iedereen kon erbij komen zitten. Het pro gramma duurde van maansop- komst tot maansondergang. Twaalf uur lang. De acteurs hadden geen microfoons en speelden op de platte grond. Het was daarom moeilijk om de voorstelling van ver te volgen. Meer dan duizend toeschouwers van heinde en ver wilden alle maal zo dicht mogelijk bij de ac teurs zitten. Proppen dus. Het publiek bemoeide zich nog meer met het verhaal dan laatst in de film. En deze keer met effect. Als je als acteur een steen naar je hoofd geslingerd krijgt, wil je je spel wel een beetje aanpassen Terwijl ik daar onder de maan betoverd werd, schoot me in eens iets te binnen. Ik heb jullie nog niet verteld waarom onze school zo bijzonder is. Mijnleer- lingen worden namelijk opge leid Kattaikkuttu-acteur. Kattai wattes acteur?... Kattai kkuttu is een eeuwenoude vorm van volkstheater uit Tamil Na- du; dezelfde theaterstijl als waar ik die nacht naar zat te kij ken. Kuttu betekent theater en kattai betekent houtornament. Het heet zo omdat de hoofd- en schouderornamenten die de ac teurs dragen van hout zijn ge maakt. In Kattaikkuttu worden stuk ken uit een lang verhaal, het Mahabharata, gespeeld. De in drukwekkend geklede acteurs zingen, dansen en acteren onder begeleiding van een band. Kat taikkuttu vervult een belangrij ke rol voor de gewone mensen in India die meestal niet kunnen lezen of schrijven. In een voor stelling wordt belangrijke in formatie over dagelijkse pro blemen en politieke kwesties besproken De school is in oktober 2002 ge start. Alle kinderen krijgen nu les in acteren en musiceren. Vanaf volgend schooljaar gaan ze zich specialiseren in het acte ren of in het bespelen van een specifiek instrument. Na vier jaar zijn ze klaar voor het ac teursvak. Dan wordt het echt serieus. Nu kunnen ze nog even van alles uitproberen. Alhoe wel; over twee weken spelen ze hun eerste voorstelling Spel of Menes. Bregje van de Ven Het zijn goede tijden voor liefhebbers van elementai re rock-'n-roll. Nu zijn daar bij voorbeeld The Kills, een duo dat vorig jaar al van zich liet horen met de E P 'Black Rooster'. Maar met Keep On Your Mean Side plaatst de - naar verluidt - meest besproken band van Lon den zich meteen bovenaan het lijstje hippe groepen. Strokes, White Stripes, Libertines en Hunches zijn leuk, maar The Kills gaan er met deze overwel digende cd overheen. De Engel se Jamie (Hotel) en de Ameri kaanse Alison (W) hebben het helemaal: cool, mysterieus en verslavend goede nummers. Met minimale middelen weten de twee een rauw, bluesy geluid neer te zetten (Royal Trux), ter wijl Alison klinkt als een bruta le PJ Harvey. The Kills geven je een welverdiende schop onder de kont! Peter van der Heide The Kills: Keep On Your Mean Side (Domino/PIAS), speelduur: 42.29 min. Het trio The Mad Capsule Markets, begin jaren ne gentig begonnen als punkband, komt uit Japan. Die roots zijn nog goed terug te horen op 010, de opvolger van 'OSC-DIS' (Os cillator In Distortion), dat voor een doorbraak in Amerika en Europa moet zorgen. Dat kan best, want het drietal is hele maal van deze tijd. Bij vlagen supersnel en superhard, Japan ners weten wel raad met extre miteiten. Dwars door al het ge weld - van digitale hardcore tot van metalnffs doordrenkte in dustrial techno - klinkt toch meestal nog een herkenbare popdeun. Deze uitlaatklep is het energieke Japanse ant woord op Atari Teenage Riot, The Prodigy en Rage Against The Machine. En meteen stuk ken leuker dan pretentieuze aanstellers als Slipknot en Sys tem Of A Down. Peter van der Heide The Mad Capsule Markets: 010 (Palm), speelduur: 49.43 min. Twee jaar geleden zag je op het Groningse showcase festival Eurosonic iedereen lo pen met draagtasjes en T-shirts van Das Pop. Het debuutalbum 'I Love' van de Belgische band werd gelanceerd met een groot schalige promotiecampagne. Terecht of niet, het was een fris se plaat waarop clichés uit veer tig jaar popmuziek met behulp van de nodige elektronica in een nieuw en dansbaar plastic jasje werden gestoken. Opvolger The Human Thing klinkt, de titel zegt het al, een stuk warmer. De Belgen citeren nog steeds links en rechts uit verschillende stromingen bin nen de pop, maar de orgels, pia no's en strijkers lijken ditmaal wel echt. 'Feverman' heeft een heuse rockgitaar-solo. Zanger Bent van Looy zingt vanuit zijn tenen. En horen we daar geen pedal steel in 'Another World'? Zou Das Pop dan toch een blij vertje zijn? Rob Broere Das Pop: The Human Thing (Francorchamps/Labels), speelduur: 55.13 min. Het is nauwelijks bij te hou den hoeveel voormalige 'supergroepen' tegenwoordig weer op tournee zijn. In de meeste gevallen is het armoe troef, omdat belangrijke leden van de originele bezetting ont breken. Vaak komt het erop neer dat een te dik geworden zanger zijn hits van vroeger herkauwt met be hulp van sessiemuzikanten. Hoe anders is het met de Joe Jackson Band. De groep die een kwart eeuw geleden debuteerde met het formidabele 'Look Sharp!' en vervolgens de klassiekers 'I'm The Man' en 'Beat Crazy' opnam, is he-le-maal terug. Op Volume 4 klinkt het originele kwartet precies als destijds: ge dreven, hoekig, kaal, scherp en aanstekelijk. Elf liedjes staan erop, het ene nog mooier dan het andere. En je krijgt er (tijdelijk) ook nog een gratis live-cd bij met zes oude 'hits'. Martin Groenewold Joe Jackson Band: Volume 4 (Rykodisc/Zomba), speelduur cd 1: 25.06 min. Speelduur cd 2: 44.11 min. De eerste single van Jamai, de winnaar van Idols 2003, vloog gisteren de winkels uit. Volgens een woordvoerder van de Free Record Shop was de ver koop om 15.00 uur 's middags twee keer hoger dan de verkoop van een gemiddelde topdriehit in een hele week. Hij verwacht dan ook dat het nummer 'Step right up' volgende week in alle hitlijsten op nummer 1 binnen komt. Free Record Shop denkt dat de verkoop van 'Step right up' elke andere single overtreft. De sin- gle-cd bevat drie nummers. Naast het gezongen nummer is er ook een muzikale uitvoering van 'Step right up'. Verder zingt Jamai het nummer van Elton John 'Sorry seems to be the har dest word'. Platenmaatschappij BMG maakte maandag al bekend dat er al 185.000 exemplaren van de single aan de handel zijn gele verd. Daarmee is 'Step right up' in een klap bijna drie keer plati na. Een record, want van de sin gles 'Lopen op het water' van Marco Borsato en Sita en 'Cand le in the wind' van Elton John gingen destijds 125.000 exem plaren naar de winkels. De overige negen finalisten zijn overigens volgende week samen met Jamai terug te zien in Ahoy' Rotterdam Jim, Dewi, Hind, Joël, David, Yuli, Marieke, Bas en Zosja staan vier avonden achter elkaar live met zijn allen op het podium. Het eerste album van Jamai komt volgens BMG waarschijn lijk in juni uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29