meerlingen voeren uitputtingsslag Is hier de ingang van de tunnel? aecom Kuitaart geniet stiekem van ongekende rust aecom Geen koffie op de Scheldeboot aecom [eekom] Routeplanners kennen geen tunnel roen College Goes schakelt Stichting Scholierenvervoer in als bemiddelaar lees: zeg: onthoud: zeeuwse almanak Tunnel ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 18 maart 2003 ^Sheila van Doorsselaer ES - Het Groen College in es schakelt de Stichting olierenvervoer Zeeland in Ie onderhandelen met open vervoersbedrijf Connex- 0 over een wijziging van de nsiregeling. Door de nieuwe istregeling en de opening de Westerscheldetunnel en de Oost-Zeeuws- nse leerlingen veel moei- loen op tijd op school te ncieur onderwijs van het en College, A. Tissink, sde vorige week nog dat ji-Zeeuws-Vlaamse leerlin- ilelaatop school zouden ko- ndoor de nieuwe dienstrege- i Connexxion verzekerde sink dat dit niet het geval zou Op de eerste dag dat de ingen via een andere route •school moesten reizen, gis- j. is het Tissink gebleken het gros van zijn scholieren pes op tijd was. „Maar het K't ze wel enorm veel moeite ost. Zo sprak ik een leerlinge Kuitaart en die moest om jit voor zeven eerst van huis !®aal naar Terhole lopen om irde bus te nemen. Leerlin- lUitKloosterzande moesten dsnog eerder vertrekken. Dat locheigenlijk geen doen." ink stuurt vandaag een brief ideouders van alle Zeeuws leerlingen waarin ze aangespoord hun be- met de nieuwe route dienstregeling via post of l. kenbaar te maken. „Deze dies spelen we dan door aan olierenvervoer Zeeland, die ergeregeld overleg voert met mexxion. Hopelijk kan Con- rouw tilt voor lizenden euro's imputerzaken IDELBUBG - Computerbe- ijwnuit Goes en Middelburg ivorig jaar voor enkele tien- lenden euro's getild dooreen jarige vrouw zonder vaste of verblijfplaats. Dat *k gisteren op de zitting van Middelburgse politierechter, verdachte werd conform de veroordeeld tot twintig we- icel. imaast kreeg ze drie maan- gevangenisstraf opgelegd, a; ze in een proeftijd zat 'verduistering. Automatisering en AAC -each uit Goes dienden gis- n schadeclaims in van res- Öevelijk 10.923 en 7616 euro maar volgens officier van ®ie J. Groen was de kans dat de slachtoffers hun jades nog vergoed zullen krij- De vrouw bestelde in de pe- ctussen 15 april en 14 mei iputers, beeldschermen, cn modules bij de Goese beiers en bij Réco Com- eBV in Middelburg Raderen werden afgeleverd wr haar opgehaald, maar K betaald. Vervolgens pro- -e ze de 'gekochte' spullen internet doorverkopen aan nexxion dan wat wijzigingen in de dienstregeling aanbrengen." Veel vertrouwen heeft Tissink daar echter niet in. „Connex xion voldoet met deze dienstre geling aan de eisen die de pro vincie heeft gesteld. Ik denk daarom dat we met de provincie om de tafel moeten gaan zitten, want het zal wel een centen kwestie zijn." Tissink wil desnoods samen met de Hulster wethouder E. de Deckere (Verkeer en Vervoer) naar de provincie stappen. „Ik heb zeer de indruk dat ook hij niet tevreden is over de gang van zaken op dit moment. Wellicht kunnen we samen meer berei ken." Voor het eerst werden gisteren op het veer Vlissingen-Breskens kaartjes geknipt. door René van Stee BRESKENS - Het afscheid van de PSD trok zaterdag tienduizenden belangstel lenden. Maar de veerboten zijn niet defi nitief uit het zicht verdwenen; in af wachting van de komst van twee nieuwe schepen worden ze nog een jaar ingezet als fiets-voetveer tussen Breskens en Vlissingen. Gisterochtend om 7.20 uur was de eerste afvaart van de zogenaamde Scheldeboot uit Breskens, waarvan traditiegetrouw honderden scholieren en medewerkers van bedrijven en instellingen gebruik maken. De stilte op het veerplein staat in schril contrast met de drukte aan het lo ket bij de wachtruimte. Veel passagiers moeten enorm wennen aan de nieuwe si tuatie. Ietwat ongeduldig wachten ze op wat komen gaat. In veel gevallen is dit niet nodig. „U heeft een abonnement? Dan kunt u gewoon doorlopen. U wordt gecontro leerd als u aan boord gaat", wijst een ge duldige medewerkster van exploitant BBA Fast Ferries de passanten de weg. Klaarblijkelijk zijn de medewerkers van de Schelde vooraf goed geïnstrueerd. Geroutineerd laten zij hun abonnement zien om daarna hun vaste stekje aan boord op te zoeken. Opvallend weinig mensen maken ge bruik van de kaartjesautomaten. Ge woontedieren als ze zijn, rekenen ze bijna zonder uitzondering af bij de loket - tist. „Op het laatste moment blijken veel mensen een abonnement aan te schaffen en die moeten per se aan het loket worden uitgedraaid", vertelt manager D. ten Voorde van BBA Fast Ferries. Hij is zichtbaar opgelucht over het redelijke verloop van de eerste testcase op een werkdag. „Dit geeft vertrouwen voor het toeristenseizoen dat straks losbarst." A. Verduijn uit Eede is het hier totaal mee oneens. Hij weet bijna zeker dat de dienstregeling bij nog grotere drukte in de war wordt geschopt. „Die toestroom kunnen ze nooit aan. Daarom maak ik me ook zorgen over de komst van de nieuwe boten. Die hebben een veel te kleine ca paciteit. Ik vraag me af wie er bij grote drukte dan niet mee mag", zegt hij. De lege rijdekken op de koningin Beatrix maken een mistroostige indruk. De salon blijkt van alle franje te zijn ontdaan. Het buffet is en blijft dicht. Even een bakje koffie doen of een broodje eten is er voortaan dus niet meer bijIn het rokers gedeelte is geen enkele asbak te vinden. Verstokte rokers trekken zich daar niets van aan De uitgetrapte peuken op de vloer spreken boekdelen. Geklaagd Bijna vanzelfsprekend wordt volop ge klaagd over de tarieven. „Helaas is het nu eenmaal zo en daar moeten we ons bij neerleggen", verklaart G. van Daele uit IJzendijke Hoewel zijn abonnement door zijn werkgever wordt vergoed, is hij niet helemaal tevreden „Ik schiet er aan zienlij k bij in, omdat ik mijn kilometers van en naar Breskens niet meer vergoed krijg." Ook bij een groepje scholieren van het Scheldemondcollege in Vlissingen zijn de tarieven onderwerp van gesprek. „Het is goed dat die boot vaart, maar de prij zen zijn schandalig Thuis zijn ze er ook niet blij mee. M n vader moet zeker een week werken om dat abonnement te kun- door Jan Janssen PERKPOLDER - Mannen die de feesttent afbreken verteke nen het beeld. Op de eerste werkdag zonder boot is het door hen op het veerplein Perkpolder nog een drukte van belang. De frituur, die openblijft, heeft zo toch wat aanloop. „Maar de boot is weg en komt niet terug", constateren PSD'ers gelaten. telecom-it portofonie navigatiesystemen duidelijk in professioneel advies, onze werkwijze én in een vrijblijvend gesprek. aecom. gewoon duidelijk. a. plesmanweg 3a, 4462 gc goes t (0113) 222354 f (0113) 218337 info@aecom.nl www.aecom.nl Ook zij zijn hier de komende da gen nog in de weer. Rommel uit zoeken en opruimen, kantoren leeghalen en de belevenissen van de laatste, hectische dagen en weken bespreken. Ze zijn onder de indruk van het eerbetoon dat him ten deel viel, maar kunnen tegelijk een beetje cynisme over het medeleven niet onderdrukken. „Als al die mensen nou eens zes jaar gele den waren opgestaan, dan had den we dit allemaal niet hoeven meemaken." Ze maken het wel mee. Ze heb ben gezien dat na vertrek van de laatste boot de toegangswegen zijn afgesloten met betonblok ken. Ze zien nu dat aannemers de hal voor voetgangers en fiet sers dichttimmeren, dat rond de brug een hek verrijst en ze weten dat andere gebouwen en instal laties eenzelfde lot is beschoren Vandalen Alles wat kwetsbaar is voor bij voorbeeld hangjongeren en vandalen wordt hermetisch dichtgetimmerd en afgegren deld. Dat geldt met name voor Perkpolder en Kruiningen, veerpleinen waar immers alle leven uit verdwenen is. In Breskens en Vlissingen ligt dat anders. Daar worden wel de opstelterreinen voor auto's aan gepakt, maar blijven kantoren en andere ruimtes in gebruik dankzij het voetveer. Uiteindelijk moet op de ooste lijke veerpleinen in principe alle Werklieden timmeren in Perkpolder de hal van de veerdienst dicht. bebouwing tegen de vlakte, maar zover is het volgens Rijks waterstaat nog niet, De dienst volstaat voorlopig met proviso rische beveiligingsmaatregelen Of de paar bewoners van de veerpleinen kunnen blijven, is nog onduidelijk. Restaurateur Tonny Huisman van de frituur Perkpolder kan zeker nog even vooruit en wil ook vooruit. Hij mikt op klandi zie uit de wijde omgeving die anders zijn snacks ook wist te waarderen. Behalve donderdag blijft hij daarom dagelijks ge opend, doordeweeks twee keer enkele uren, uiteraard op etens tijd, in het weekend de hele dag. Tot iets anders gevonden is, staat er wat cryptisch onder de mededeling. Af en toe kijkt Huisman op zijn horloge. Hij 'staat' nog op de boot. „Dat leer je zomaar niet af." Hij is niet de enige. Met eni ge regelmaat stuiten onwetende klanten voor de boot op de be- door Sheila van Doorsselaer KUITAART - Het is stil in Kuit aart. Nooit meer de halfuurlijk- se drukte en nooit meer die au tomobilist die de boot dreigt te missen en daardoor plankgas geeft. Daarvoor in de plaats is aanzienlijke rust gekomen. Voor Kuitaart ongekende rust, want die drukte, dat wós Kuit aart. Gebleken is; er is leven na de boot. De rust in Kuitaart doet een beetje vreemd aan. Het verdwij nen van de bootverbinding wil niet zeggen dat het zo stil is dat gepicknickt kan worden op het asfalt, of dat zonder links- rechts-links te kijken overge stoken kan worden. Maar het verschil is, vier dagen na de laaste afvaart, wel goed te mer ken. Dat neemt niet weg dat nog altijd veelal buitenlandse (vrachtwagen)chauffeurs niet op de hoogte zijn van de veran derde verkeerssituatie en vro lijk door Kuitaart tuffen om nog geen vijf minuten later weer ge spot te worden; in tegengestelde richting. Volgens een bewoner van de Hulsterweg, die zijn stoepje staat te vegen, had Rijkswater staat wel wat duidelijker mogen aangeven dat de boot nooit meer vaart. Beduidend wat passan ten zien het bordje Goes (TOL) aan de rotonde bij Terhole over het hoofd en rijden gewoon de hen bekende weg. Ook het be stemmingsverkeer voor Kloos- terzande en de rest van de Kop van Hontenisse (nu de Kop van Advertentie Wij richten kantoren in HOEI Noordzandsiraat 6 Yerseke tel (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73 Hulst) vindt Kuitaart nog op zijn route. Het u-rijdt-te-hard matrixbord langs de Hulsterweg in Kuitaart dat het voorbijzoevend verkeer moest manen tot langzamer rij den, was destijds een initiatief van de kleine 250 bewoners zelf. Meer maatregelen hoefden ze niet. Een rondweg al helemaal niet. „Met de aanleg van een rondweg verwordt ons toch al kleine dorpje tot een kampje en dat is dus niet de bedoeling", verwoordde destijds de dorps raadvoorzitster de gevoelens van haar dorpsgenoten. Hoewel ze heel jammer vindt dat de boot er niet meer is, vindt N. de Vliegere het eigenlijk ook wel fijn dat de verkeersstroom nu veel gespreider is. Met haar oprit haaks op de Hulsterweg moest zij altijd plannen wan neer ze met de auto haar dage lijkse boodschappen wilde doen. „Tien minuten voor de af vaart, of als de boot was aange meerd, dan kon ik niet weg, want ik kwam de weg niet op door dat lint auto's. Nu kan ik weg wanneer ik dat wil." Dorpsgenoot P. Collet geniet volop van de rust. ,,'t Was hier voorheen ook te gek. Al dat ver keer. We mogen van geluk spre ken dat er hier in de straat nooit ongelukken zijn gebeurd, met al die huizen." Een mevrouw die haar hond uitlaat („Vroeger durfde ik hier nooit te wande len.") is al gewend aan een ver keersluw Kuitaart. „Lekker! Heerlijk! En het leven gaat hier gewoon door, er is leven na de boot." pagina 4: brug bij Sluiskil nu al flessenhals Advertentie foto Peter Nicolai nen betalen. Belachelijk natuurlijk", zegt de vijftienjarige Dimitri Ocké uit Breskens. Voor P. Beun en J. de Bliek, eveneens uit Breskens, is de Westerscheldetunnel vooralsnog geen optie. Voorheen gingen ze per auto naar hun werkgevers in res pectievelijk Goes en Middelburg. Nu ne men ze aan de overkant de trein. „Ik stap vlakbij het kantoor uit, dus dat valt mee. Het is nu nog even testenmaar als het be- valt, blijf ik het zo doen", aldus BeunDe Bliek weet dit nog niet zo zeker. „Op het werk heb ik soms een auto nodig, dus moet er wel een dienstauto beschikbaar zijn", legt hij uit. Evenals zijn plaatsge noot en het overgrote deel van de passa giers is De Bliek niet gelukkig met de komst van het fiets-voetveer. ,,'t Is hele maal niks. En dan druk ik me nog voor zichtig uit." In Vlissingen zijn de ruim tweehonderd passagiers in een mum van tijd van boord Een enkeling rent naar het station om zijn of haar trein te halen. De drukte is meteen voorbij. Op de terugtocht naar Breskens varen welgeteld negentien pas sagiers mee. door Raymond de Frel TERNEL ZEN - Westerschelde tunnel? Waar ligt-ie? Nergens te vinden. De routeplanners op in ternet doen, vier dagen na de opening van de tunnel, alsof hun neus bloedt. Volgens de digitale routekaartjes varen de veren tussen Kruiningen en Perkpol der nog af en aan. Een trip Ter- neuzen-Goes is volgens veel planners nog altijd het kortst over - en niet onder - het water. De routeplanner van de ANWB (www.anwb.nl) dirigeert auto mobilisten voor de snelste route tussen Terneuzen en Goes door België. Reistijd: 1 uur en 35 mi nuten. De kortste route is vol gens de ANWB door het Zeeuws-Vlaamse land, bij Perkpolder met de boot naar Kruiningen en het laatste stukje tot Goes mag er met honderd twintig kilometer per uur een eindspurt worden genomen; 49 kilometer in ongeveer ander half uur. Door de Westerschel detunnel is de reistijd ongeveer een uur korter. „Klopt", rea geert een ANWB-medewerkster als haar de fout wordt voorge legd. „We gaan ermee aan de slag. Dit euvel wordt zo snel mo gelijk verholpen." Veerplein Nog een proefje. Terneuzen - Vlissingen, met de routeplan ners van Tiscali en Planet Inter net (beiden www.mapmachi- nedd03.lokatienet.nl). Zij sturen de automobilisten naar het veerplein in Breskens. Geen probleem natuurlijk, de veren varen nog, maar een vermelding dat de auto in Breskens achter gelaten moet worden ontbreekt. Goes-Gent. Om je favoriete res- Advertentie foto Camile Schelstraete tonblokken. „En pas nog kwa men hier twee mensen in een Golfje die vroegen: is hier de in gang van de tunnel? Dat soort misverstanden hou je nog wel even, denk ik." Rijkswaterstaat denkt dat ook en houdt daarom de 'ontsnap pingsroute' via de parkeerter reinen voorlopig open. Wie fout rijdt, kan nog rechtsomkeert maken. „Het is niet de bedoeling dat mensen volledig vastlopen", zegt een woordvoerder. taurant in één van deze plaatsen te bezoekenkachel je sinds vrij dag door de Westerscheldetun nel, waarna de knorrende maag na een klein uur kan worden ge vuld. Maar niet volgens www. routenet nl. De snelste route is via België en de kortste weg is nog altijd met behulp van de PSD-boten tussen Kruiningen en Perkpolder. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Routemaster.nl, de lycos-routeplanner, ze gaan al lemaal het schip in. Want die tunnel ligt er natuurlijk nog lang niet... Vrouw geslagen in restaurant ZIERIKZEE - Een 37-jarige vrouw uit Zierikzee is zondag avond in een restaurant in haar woonplaats mishandeld. De vrouw maakte deel uit van een gezelschap en werd plotse ling zonder duidelijke aanlei ding door een bekende i n het ge zicht geslagen Ze hield aan de klappen een bult, blauwe plek ken en een kras op de neus over. Het slachtoffer deed bij de poli tie aangifte van het handge meen. De man werd na het voor val uit het etablissement gezet en is weggefietst. Middelburger bij ongeluk gewond NIEUWDORP - Een 45-jarige automobilist uit Middelburg is gistermorgen op de Frankrijk- weg bij Nieuwdorp in botsing gekomen met een landbouw voertuig. Dat gebeurde toen hij ter hoogte van de Portugalweg een aantal voertuigen aan het inhalen was De man moest door de brand weer uit zijn wagen worden be vrijd, maar kwam er met enkel wat nekklachten relatief goed vanaf. Zijn auto is helemaal ver nield. Files en wachttijden voor de tunnel. Nog even zo doorgaan en de I eerste aanvragen voor het 1_I mogen exploiteren van een frituur bij de tolpleinen arri veren bij de NV Westerschel detunnel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35