meerlingen voeren uitputtingsslag
Is hier de ingang van de tunnel?
aecom
Kuitaart geniet
stiekem van
ongekende rust
aecom
Geen koffie op de Scheldeboot
aecom
[eekom]
Routeplanners
kennen geen tunnel
roen College Goes schakelt Stichting Scholierenvervoer in als bemiddelaar
lees:
zeg:
onthoud:
zeeuwse almanak
Tunnel
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 18 maart 2003
^Sheila van Doorsselaer
ES - Het Groen College in
es schakelt de Stichting
olierenvervoer Zeeland in
Ie onderhandelen met open
vervoersbedrijf Connex-
0 over een wijziging van de
nsiregeling. Door de nieuwe
istregeling en de opening
de Westerscheldetunnel
en de Oost-Zeeuws-
nse leerlingen veel moei-
loen op tijd op school te
ncieur onderwijs van het
en College, A. Tissink,
sde vorige week nog dat
ji-Zeeuws-Vlaamse leerlin-
ilelaatop school zouden ko-
ndoor de nieuwe dienstrege-
i Connexxion verzekerde
sink dat dit niet het geval zou
Op de eerste dag dat de
ingen via een andere route
•school moesten reizen, gis-
j. is het Tissink gebleken
het gros van zijn scholieren
pes op tijd was. „Maar het
K't ze wel enorm veel moeite
ost. Zo sprak ik een leerlinge
Kuitaart en die moest om
jit voor zeven eerst van huis
!®aal naar Terhole lopen om
irde bus te nemen. Leerlin-
lUitKloosterzande moesten
dsnog eerder vertrekken. Dat
locheigenlijk geen doen."
ink stuurt vandaag een brief
ideouders van alle Zeeuws
leerlingen waarin ze
aangespoord hun be-
met de nieuwe route
dienstregeling via post of
l. kenbaar te maken. „Deze
dies spelen we dan door aan
olierenvervoer Zeeland, die
ergeregeld overleg voert met
mexxion. Hopelijk kan Con-
rouw tilt voor
lizenden euro's
imputerzaken
IDELBUBG - Computerbe-
ijwnuit Goes en Middelburg
ivorig jaar voor enkele tien-
lenden euro's getild dooreen
jarige vrouw zonder vaste
of verblijfplaats. Dat
*k gisteren op de zitting van
Middelburgse politierechter,
verdachte werd conform de
veroordeeld tot twintig we-
icel.
imaast kreeg ze drie maan-
gevangenisstraf opgelegd,
a; ze in een proeftijd zat
'verduistering.
Automatisering en AAC
-each uit Goes dienden gis-
n schadeclaims in van res-
Öevelijk 10.923 en 7616 euro
maar volgens officier van
®ie J. Groen was de kans
dat de slachtoffers hun
jades nog vergoed zullen krij-
De vrouw bestelde in de pe-
ctussen 15 april en 14 mei
iputers, beeldschermen,
cn modules bij de Goese
beiers en bij Réco Com-
eBV in Middelburg
Raderen werden afgeleverd
wr haar opgehaald, maar
K betaald. Vervolgens pro-
-e ze de 'gekochte' spullen
internet doorverkopen aan
nexxion dan wat wijzigingen in
de dienstregeling aanbrengen."
Veel vertrouwen heeft Tissink
daar echter niet in. „Connex
xion voldoet met deze dienstre
geling aan de eisen die de pro
vincie heeft gesteld. Ik denk
daarom dat we met de provincie
om de tafel moeten gaan zitten,
want het zal wel een centen
kwestie zijn."
Tissink wil desnoods samen met
de Hulster wethouder E. de
Deckere (Verkeer en Vervoer)
naar de provincie stappen. „Ik
heb zeer de indruk dat ook hij
niet tevreden is over de gang van
zaken op dit moment. Wellicht
kunnen we samen meer berei
ken."
Voor het eerst werden gisteren op het veer Vlissingen-Breskens kaartjes geknipt.
door René van Stee
BRESKENS - Het afscheid van de PSD
trok zaterdag tienduizenden belangstel
lenden. Maar de veerboten zijn niet defi
nitief uit het zicht verdwenen; in af
wachting van de komst van twee nieuwe
schepen worden ze nog een jaar ingezet
als fiets-voetveer tussen Breskens en
Vlissingen.
Gisterochtend om 7.20 uur was de eerste
afvaart van de zogenaamde Scheldeboot
uit Breskens, waarvan traditiegetrouw
honderden scholieren en medewerkers
van bedrijven en instellingen gebruik
maken. De stilte op het veerplein staat in
schril contrast met de drukte aan het lo
ket bij de wachtruimte. Veel passagiers
moeten enorm wennen aan de nieuwe si
tuatie. Ietwat ongeduldig wachten ze op
wat komen gaat. In veel gevallen is dit
niet nodig.
„U heeft een abonnement? Dan kunt u
gewoon doorlopen. U wordt gecontro
leerd als u aan boord gaat", wijst een ge
duldige medewerkster van exploitant
BBA Fast Ferries de passanten de weg.
Klaarblijkelijk zijn de medewerkers van
de Schelde vooraf goed geïnstrueerd.
Geroutineerd laten zij hun abonnement
zien om daarna hun vaste stekje aan
boord op te zoeken.
Opvallend weinig mensen maken ge
bruik van de kaartjesautomaten. Ge
woontedieren als ze zijn, rekenen ze
bijna zonder uitzondering af bij de loket -
tist. „Op het laatste moment blijken veel
mensen een abonnement aan te schaffen
en die moeten per se aan het loket worden
uitgedraaid", vertelt manager D. ten
Voorde van BBA Fast Ferries. Hij is
zichtbaar opgelucht over het redelijke
verloop van de eerste testcase op een
werkdag. „Dit geeft vertrouwen voor het
toeristenseizoen dat straks losbarst."
A. Verduijn uit Eede is het hier totaal mee
oneens. Hij weet bijna zeker dat de
dienstregeling bij nog grotere drukte in
de war wordt geschopt. „Die toestroom
kunnen ze nooit aan. Daarom maak ik me
ook zorgen over de komst van de nieuwe
boten. Die hebben een veel te kleine ca
paciteit. Ik vraag me af wie er bij grote
drukte dan niet mee mag", zegt hij.
De lege rijdekken op de koningin Beatrix
maken een mistroostige indruk. De salon
blijkt van alle franje te zijn ontdaan. Het
buffet is en blijft dicht. Even een bakje
koffie doen of een broodje eten is er
voortaan dus niet meer bijIn het rokers
gedeelte is geen enkele asbak te vinden.
Verstokte rokers trekken zich daar niets
van aan De uitgetrapte peuken op de
vloer spreken boekdelen.
Geklaagd
Bijna vanzelfsprekend wordt volop ge
klaagd over de tarieven. „Helaas is het
nu eenmaal zo en daar moeten we ons bij
neerleggen", verklaart G. van Daele uit
IJzendijke Hoewel zijn abonnement
door zijn werkgever wordt vergoed, is hij
niet helemaal tevreden „Ik schiet er aan
zienlij k bij in, omdat ik mijn kilometers
van en naar Breskens niet meer vergoed
krijg."
Ook bij een groepje scholieren van het
Scheldemondcollege in Vlissingen zijn
de tarieven onderwerp van gesprek. „Het
is goed dat die boot vaart, maar de prij
zen zijn schandalig Thuis zijn ze er ook
niet blij mee. M n vader moet zeker een
week werken om dat abonnement te kun-
door Jan Janssen
PERKPOLDER - Mannen die
de feesttent afbreken verteke
nen het beeld. Op de eerste
werkdag zonder boot is het door
hen op het veerplein Perkpolder
nog een drukte van belang. De
frituur, die openblijft, heeft zo
toch wat aanloop. „Maar de
boot is weg en komt niet terug",
constateren PSD'ers gelaten.
telecom-it
portofonie
navigatiesystemen
duidelijk in professioneel advies,
onze werkwijze én
in een vrijblijvend gesprek.
aecom. gewoon duidelijk.
a. plesmanweg 3a, 4462 gc goes
t (0113) 222354 f (0113) 218337
info@aecom.nl www.aecom.nl
Ook zij zijn hier de komende da
gen nog in de weer. Rommel uit
zoeken en opruimen, kantoren
leeghalen en de belevenissen
van de laatste, hectische dagen
en weken bespreken.
Ze zijn onder de indruk van het
eerbetoon dat him ten deel viel,
maar kunnen tegelijk een beetje
cynisme over het medeleven
niet onderdrukken. „Als al die
mensen nou eens zes jaar gele
den waren opgestaan, dan had
den we dit allemaal niet hoeven
meemaken."
Ze maken het wel mee. Ze heb
ben gezien dat na vertrek van de
laatste boot de toegangswegen
zijn afgesloten met betonblok
ken. Ze zien nu dat aannemers
de hal voor voetgangers en fiet
sers dichttimmeren, dat rond de
brug een hek verrijst en ze weten
dat andere gebouwen en instal
laties eenzelfde lot is beschoren
Vandalen
Alles wat kwetsbaar is voor bij
voorbeeld hangjongeren en
vandalen wordt hermetisch
dichtgetimmerd en afgegren
deld. Dat geldt met name voor
Perkpolder en Kruiningen,
veerpleinen waar immers alle
leven uit verdwenen is.
In Breskens en Vlissingen ligt
dat anders. Daar worden wel de
opstelterreinen voor auto's aan
gepakt, maar blijven kantoren
en andere ruimtes in gebruik
dankzij het voetveer.
Uiteindelijk moet op de ooste
lijke veerpleinen in principe alle
Werklieden timmeren in Perkpolder de hal van de veerdienst dicht.
bebouwing tegen de vlakte,
maar zover is het volgens Rijks
waterstaat nog niet, De dienst
volstaat voorlopig met proviso
rische beveiligingsmaatregelen
Of de paar bewoners van de
veerpleinen kunnen blijven, is
nog onduidelijk.
Restaurateur Tonny Huisman
van de frituur Perkpolder kan
zeker nog even vooruit en wil
ook vooruit. Hij mikt op klandi
zie uit de wijde omgeving die
anders zijn snacks ook wist te
waarderen. Behalve donderdag
blijft hij daarom dagelijks ge
opend, doordeweeks twee keer
enkele uren, uiteraard op etens
tijd, in het weekend de hele dag.
Tot iets anders gevonden is,
staat er wat cryptisch onder de
mededeling.
Af en toe kijkt Huisman op zijn
horloge. Hij 'staat' nog op de
boot. „Dat leer je zomaar niet
af." Hij is niet de enige. Met eni
ge regelmaat stuiten onwetende
klanten voor de boot op de be-
door Sheila van Doorsselaer
KUITAART - Het is stil in Kuit
aart. Nooit meer de halfuurlijk-
se drukte en nooit meer die au
tomobilist die de boot dreigt te
missen en daardoor plankgas
geeft. Daarvoor in de plaats is
aanzienlijke rust gekomen.
Voor Kuitaart ongekende rust,
want die drukte, dat wós Kuit
aart. Gebleken is; er is leven na
de boot.
De rust in Kuitaart doet een
beetje vreemd aan. Het verdwij
nen van de bootverbinding wil
niet zeggen dat het zo stil is dat
gepicknickt kan worden op het
asfalt, of dat zonder links-
rechts-links te kijken overge
stoken kan worden. Maar het
verschil is, vier dagen na de
laaste afvaart, wel goed te mer
ken. Dat neemt niet weg dat nog
altijd veelal buitenlandse
(vrachtwagen)chauffeurs niet
op de hoogte zijn van de veran
derde verkeerssituatie en vro
lijk door Kuitaart tuffen om nog
geen vijf minuten later weer ge
spot te worden; in tegengestelde
richting.
Volgens een bewoner van de
Hulsterweg, die zijn stoepje
staat te vegen, had Rijkswater
staat wel wat duidelijker mogen
aangeven dat de boot nooit meer
vaart. Beduidend wat passan
ten zien het bordje Goes (TOL)
aan de rotonde bij Terhole over
het hoofd en rijden gewoon de
hen bekende weg. Ook het be
stemmingsverkeer voor Kloos-
terzande en de rest van de Kop
van Hontenisse (nu de Kop van
Advertentie
Wij richten kantoren in
HOEI
Noordzandsiraat 6 Yerseke
tel (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73
Hulst) vindt Kuitaart nog op
zijn route.
Het u-rijdt-te-hard matrixbord
langs de Hulsterweg in Kuitaart
dat het voorbijzoevend verkeer
moest manen tot langzamer rij
den, was destijds een initiatief
van de kleine 250 bewoners zelf.
Meer maatregelen hoefden ze
niet. Een rondweg al helemaal
niet. „Met de aanleg van een
rondweg verwordt ons toch al
kleine dorpje tot een kampje en
dat is dus niet de bedoeling",
verwoordde destijds de dorps
raadvoorzitster de gevoelens
van haar dorpsgenoten.
Hoewel ze heel jammer vindt
dat de boot er niet meer is, vindt
N. de Vliegere het eigenlijk ook
wel fijn dat de verkeersstroom
nu veel gespreider is. Met haar
oprit haaks op de Hulsterweg
moest zij altijd plannen wan
neer ze met de auto haar dage
lijkse boodschappen wilde
doen. „Tien minuten voor de af
vaart, of als de boot was aange
meerd, dan kon ik niet weg,
want ik kwam de weg niet op
door dat lint auto's. Nu kan ik
weg wanneer ik dat wil."
Dorpsgenoot P. Collet geniet
volop van de rust. ,,'t Was hier
voorheen ook te gek. Al dat ver
keer. We mogen van geluk spre
ken dat er hier in de straat nooit
ongelukken zijn gebeurd, met al
die huizen." Een mevrouw die
haar hond uitlaat („Vroeger
durfde ik hier nooit te wande
len.") is al gewend aan een ver
keersluw Kuitaart. „Lekker!
Heerlijk! En het leven gaat hier
gewoon door, er is leven na de
boot."
pagina 4: brug bij Sluiskil
nu al flessenhals
Advertentie
foto Peter Nicolai
nen betalen. Belachelijk natuurlijk",
zegt de vijftienjarige Dimitri Ocké uit
Breskens.
Voor P. Beun en J. de Bliek, eveneens uit
Breskens, is de Westerscheldetunnel
vooralsnog geen optie. Voorheen gingen
ze per auto naar hun werkgevers in res
pectievelijk Goes en Middelburg. Nu ne
men ze aan de overkant de trein. „Ik stap
vlakbij het kantoor uit, dus dat valt mee.
Het is nu nog even testenmaar als het be-
valt, blijf ik het zo doen", aldus BeunDe
Bliek weet dit nog niet zo zeker. „Op het
werk heb ik soms een auto nodig, dus
moet er wel een dienstauto beschikbaar
zijn", legt hij uit. Evenals zijn plaatsge
noot en het overgrote deel van de passa
giers is De Bliek niet gelukkig met de
komst van het fiets-voetveer. ,,'t Is hele
maal niks. En dan druk ik me nog voor
zichtig uit."
In Vlissingen zijn de ruim tweehonderd
passagiers in een mum van tijd van
boord Een enkeling rent naar het station
om zijn of haar trein te halen. De drukte
is meteen voorbij. Op de terugtocht naar
Breskens varen welgeteld negentien pas
sagiers mee.
door Raymond de Frel
TERNEL ZEN - Westerschelde
tunnel? Waar ligt-ie? Nergens te
vinden. De routeplanners op in
ternet doen, vier dagen na de
opening van de tunnel, alsof hun
neus bloedt. Volgens de digitale
routekaartjes varen de veren
tussen Kruiningen en Perkpol
der nog af en aan. Een trip Ter-
neuzen-Goes is volgens veel
planners nog altijd het kortst
over - en niet onder - het water.
De routeplanner van de ANWB
(www.anwb.nl) dirigeert auto
mobilisten voor de snelste route
tussen Terneuzen en Goes door
België. Reistijd: 1 uur en 35 mi
nuten. De kortste route is vol
gens de ANWB door het
Zeeuws-Vlaamse land, bij
Perkpolder met de boot naar
Kruiningen en het laatste stukje
tot Goes mag er met honderd
twintig kilometer per uur een
eindspurt worden genomen; 49
kilometer in ongeveer ander
half uur. Door de Westerschel
detunnel is de reistijd ongeveer
een uur korter. „Klopt", rea
geert een ANWB-medewerkster
als haar de fout wordt voorge
legd. „We gaan ermee aan de
slag. Dit euvel wordt zo snel mo
gelijk verholpen."
Veerplein
Nog een proefje. Terneuzen -
Vlissingen, met de routeplan
ners van Tiscali en Planet Inter
net (beiden www.mapmachi-
nedd03.lokatienet.nl). Zij
sturen de automobilisten naar
het veerplein in Breskens. Geen
probleem natuurlijk, de veren
varen nog, maar een vermelding
dat de auto in Breskens achter
gelaten moet worden ontbreekt.
Goes-Gent. Om je favoriete res-
Advertentie
foto Camile Schelstraete
tonblokken. „En pas nog kwa
men hier twee mensen in een
Golfje die vroegen: is hier de in
gang van de tunnel? Dat soort
misverstanden hou je nog wel
even, denk ik."
Rijkswaterstaat denkt dat ook
en houdt daarom de 'ontsnap
pingsroute' via de parkeerter
reinen voorlopig open. Wie fout
rijdt, kan nog rechtsomkeert
maken. „Het is niet de bedoeling
dat mensen volledig vastlopen",
zegt een woordvoerder.
taurant in één van deze plaatsen
te bezoekenkachel je sinds vrij
dag door de Westerscheldetun
nel, waarna de knorrende maag
na een klein uur kan worden ge
vuld. Maar niet volgens www.
routenet nl. De snelste route is
via België en de kortste weg is
nog altijd met behulp van de
PSD-boten tussen Kruiningen
en Perkpolder.
En zo kunnen we nog wel even
doorgaan. Routemaster.nl, de
lycos-routeplanner, ze gaan al
lemaal het schip in. Want die
tunnel ligt er natuurlijk nog
lang niet...
Vrouw geslagen
in restaurant
ZIERIKZEE - Een 37-jarige
vrouw uit Zierikzee is zondag
avond in een restaurant in haar
woonplaats mishandeld.
De vrouw maakte deel uit van
een gezelschap en werd plotse
ling zonder duidelijke aanlei
ding door een bekende i n het ge
zicht geslagen Ze hield aan de
klappen een bult, blauwe plek
ken en een kras op de neus over.
Het slachtoffer deed bij de poli
tie aangifte van het handge
meen. De man werd na het voor
val uit het etablissement gezet
en is weggefietst.
Middelburger bij
ongeluk gewond
NIEUWDORP - Een 45-jarige
automobilist uit Middelburg is
gistermorgen op de Frankrijk-
weg bij Nieuwdorp in botsing
gekomen met een landbouw
voertuig.
Dat gebeurde toen hij ter hoogte
van de Portugalweg een aantal
voertuigen aan het inhalen was
De man moest door de brand
weer uit zijn wagen worden be
vrijd, maar kwam er met enkel
wat nekklachten relatief goed
vanaf. Zijn auto is helemaal ver
nield.
Files en wachttijden voor de
tunnel.
Nog even zo doorgaan en de
I eerste aanvragen voor het
1_I
mogen exploiteren van een
frituur bij de tolpleinen arri
veren bij de NV Westerschel
detunnel.