Mgarr geeft je het heen en weer /Vtoombunker werd doe-het-zelf museum W3 Veerdienst Malta-Gozo Antwerpen Fietsbeurs Duitsland Orpheus Grimm zaterdag 15 maart 2003 Gezicht vanaf de heuvels van Mgarr op de veerhaven. foto Willem Staat Het vliegtuig landt te laat op luchthaven Luqa van Malta. De boot naar het eiland Gozo halen lijkt een hachelijke onderneming. Het is volop spitsuur in de drukke voorstadjes van Val letta. De taxichauffeur loodst zijn auto beheerst door het gewriemel en par keert een minuut voor de af vaart bij de steiger. Een fooi van een (Maltees) pond is op zijn plaats. De overtocht over de zee straat tussen Malta en Go- zo, langs Comino (Komijnei- land) is fantastisch. Het is zwoel op het bovenste dek. Van verre lonken de lichtjes van Mgarr (Iemdzjar). Daar meert de boot keurig op tijd af. Boven op de rots wenkt hotel Grand. Een heerlijke plek. In het hotel heet receptioniste An- ja, afkomstig van de Veluwe en getrouwd met een Gozitaan, de Nederlandse gast in zijn moers taal welkom. De eigenaar van de supermarkt naast het hotel heeft trouwens in Nederland ge werkt, bij Heineken nog wel. Het is hier wel thuiskomen. De aan de zeezijde gelegen ho telkamers bieden onbelemmerd zicht op de heen-en-weer. Van 's morgens vroeg tot zeer laat (in het weekeinde tot twee uur s' nachts) gaan ze van hier naar de overkant en van de overkant naar deze kant. De Gozo Channel-maatschap- pij vaart tegenwoordig met hy permoderne schepen. De salons zijn mooier dan die van de Scheldeboten. Het veer is de enige reguliere verbinding (af gezien van die met helikopters) tussen het zeer dichtbevolkte Malta (ruim 350.000 inwoners) en Gozo, dat nog geen 30.000 in woners telt. Maltezen met geld logeren graag in een Gozitaans hotel om de drukte op het eigen eiland te ontvluchten. Je kunt op Gozo zelfs veilig fietsen. Met de boten is op het eerste ge zicht iets geks aan de hand. Ze blijven auto's opslokken van het veerplein. Hoe kunnen die alle maal op dat ene dek? Het heeft er alle schijn van dat bestuur ders gedwongen worden aan het eind de zee in te rijden, om zo de bevolkingsdichtheid van Gozo beperkt te houden. Nader onderzoek brengt duide lijkheid. Wanneer het dek voor driekwart vol is komt er vanuit het plafond geheel onverwacht een tweede dek zakken. Het eind daarvan wordt vervolgens op het eerste neergelaten en fungeert dan als laadklep. Is het bovendek vol, dan gaat de klep naar boven. Daarna wordt het laatste stuk onderdek volgepar- keerd. Da's pas echt zuunig. Op de ferries over Het Kanaal wordt ook zo gewerkt. Dat had den ze bij de PSD ook zo moeten doen. Dan waren er miljoenen euro's bespaard aan opritten en zo. Bovendien was de Zeeuwse veerpassagier dan een hoop sto ringsleed bespaard gebleven. Kofferservice De service van de Gozitan Channel-maatschappij kent in tussen geen grenzen. Bij het be treden van de boot worden de koffers van reizigers te voet in een afsluitbaar karretje ge plaatst. De eigenaren ontvan gen van elk bagagestuk een refu en kunnen zonder hun zware last de trap op naar de salons of naar de buitenbankjes op de bo vendekken. Aan de overkant wordt het karretje weer van boord gereden en krijgt ieder een zijn eigendommen terug. Gratis. Het veerplein is een regelrechte fuik voor onwetenden die Gozo voor het eerst bezoeken. Dat is heel leuk om naar te kijken. De meeste voetgangers die van de boot komen willen doorreizen naar de hoofdstad Victoria met de bus. Die staat klaar als de boot aan is en vertrekt heel kort daarna. Dan is het tijd voor de taxichauffeurs die soms zo'n vijftien man sterk staan te wachten. Ze storten zich op de bezoekers die niet in de bus zijn gestapt en bieden hun diensten aan. De bus kost 15 Maltese cen ten (ongeveer 37 eurocent), de taxi vele malen meer. Maar de toerist, die meestal in zijn reis gids las dat het busvervoer op Gozo veel minder frequent is dan op Malta, trapt erin. Terwijl overeen halfuur de bus komt die aansluit op de volgende boot. Jaren geleden konden opletten de passagiers op de schepen bordjes ontwaren met de tekst dat 'de vervoersvoorwaarden zijn gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank in Middelburg'. Op het veer hebben namelijk drie boten dienst gedaan die in een eerder leven de Zeeuwse wateren be voeren. De eerste is de Priris Hendrik, waarvan in 1932 de kiel werd gelegd bij De Schelde in Vlissin- gen. Deze heeft tot en met 1968 dienst gedaan op de lijn Vlissin- gen-Breskens. In dat laatste jaar is het schip verkocht aan de firma E. Zammit en zonen in Valletta. Die zette de tot Calyp- soland omgedoopte boot in tus sen Cirkewwa (aanlegplaats aan Maltese kant) en Mgarr. De Prins Hendrik is in 1985 ge sloopt. De in 1933 bij NV Meyer en Co in Zaltbommel gebouwde Dor drecht was een langer leven be schoren. Dit schip bediende het veer Moerdijk-Willemsdorp (bij Dordrecht) tot 1947. Vanaf clat jaar tot 1973 is het door de PSD ingezet op Kruiningen- Perkpolder. Van 1974 tot 1994 is het tot Melitaland omgedoopte vaartuig ingezet in de Maltese wateren. In 1996 volgde de sloop. Derde afdankertje van de PSD in Malta was de Prins Bemhard. Deze in 1949 bij de KMS ge bouwde boot is van 1950 tot 1960 ingezet op Vlissingen- Breskens. Daarna tot en met 1986 op Kruiningen-Perkpol- der. In 1987 is ook dit schip naar Gozo is een prima eiland voor rustzoekers. Het is in tegenstelling tot Malta goed befietsbaar, al is de klim naar de hoofdplaats Victoria zwaar. Een greep uit de attracties: archeologisch en folklo ristisch museum en de citadel met wondermooi uitzicht in Victoria, folkoristisch museum in Gharb (zeer aan te bevelen), moderne kerk van Ta Pinu bij Gharb (bonte verzameling ex voto's), de reuzentem- pels, het speelgoedmuseum en de molen van Xaghra, de kathedraal van Sannat met een van 's werelds grootste koepels en de kerken van Nadur en Fontana, de telegraaftoren van Nadur (plantsoen biedt uitzicht over Maltese archipel) en tenslotte het Azuren Raam en de Rits van Fungus in Dwejra. Informatie over veer op www.gozochannel.com. Malta vertrokken. Vanaf dat jaar tot in 1995 deed het schip onder de naam Citta dienst op het veer naar Gozo. Twee jaar later is het gesloopt. TESO Met de Dordrecht, de Priyis Hen drik en de Prins Bemhard is het verhaal van de Nederlandse in breng bij Gozo Channel ferries nog niet helemaal verteld. Lan ge tijd hebben daar ook twee bo ten gevaren van de TESO, de veerdienst tussen Den Helder en Texel, beide schepen, de tot Mgarr ongedoopte Marsdiep en de Citadella II (voorheen Texel- stroom) waren anderhalf jaar geleden nog volop in actie, maar intussen zijn ze uit de vaart. Gozo Channel Ferries vaart nu met de Ta Pinu (in dienst maart 2000), de GauLos (februari 2001) en de Malita (maart 2002). Deze zijn gebouwd door Malta Ship building in Valetta. Begonnen met tweedehandsjes is het veer nu dus nog moderner toegerust dan de PSD in haar nadagen. Wie het oude veergevoel w i 1 her beleven kan op Gozo gemakke lijk een week zoet brengen. Het eiland is een perfecte plek om een week tot rust te komen. Dan heeft de ondernemende toerist ook bijna alle attracties van Go zo kunnen zien. Wie langer va kantie heeft pakt dan de boot naar de overkant om er een ver blijf in Malta aan vast te plak ken. Gozo is voor een luie vakantie aan zee geschikter dan Malta. Zandstranden zijn er overigens dungezaaid, net als op Malta. Maar omdat het er minder druk is maak je op Gozo meer kans op een plekje om te zitten. Wie ei- logeert is bovendien de massa voor die 's morgens vanaf Malta het eiland op komt zetten. Die mensen moeten 's avonds ook op tijd weer terug met de boot. Het eiland biedt voor de doeners genoeg om er een week zoek te brengen. Je kunt er fantastisch duiken in het helderblauwe en hier en daar groene water dei- Middellandse Zee. Veel mooier dan het Scheldewater. Gozo herbergt een handvol leuke mu sea. Die zijn zo klein dat je er lekker in hooguit drie kwartier doorheen bent. Heel leuk is het maritiem muse um van Kellinu Grima in Qala Deze nu 87 jaar oude zeerot dreef tijdens de Tweede Wereld oorlog veertien dagen rond op de Atlantische Oceaan met me de opvarenden van een tot zin ken gebrachte geallieerde oor logsbodem. Voor zijn vinding rijkheid bij het overleven van zo'n barre tocht ontving hij een onderscheiding uit handen van Winston Churchill zelf. Grima had fabelachtig veel con tacten met gezagvoerders van schepen die Malta en Gozo voorbijkwamen en/of aande den. Ook kende hij vele officie ren van oorlogsschepen die de kleine archipel in de oorlog hiel pen verdedigen tegen de zware aanvallen van de Duitsers. Met als resultaat een leuke verzame ling van scheepsminiaturen en allerlei andere herinneringen aan de zeevaart. Daaronder as bakjes van KNSM-schepen en foto's van oude boten van het veer naar Gozo. Op het terras van Chez Amand bij de badplaats Marsalforn zit een man te rekenen. Hij noemt bedragen van honderdtien- en honderdtwintigduizend frank. Dat klinkt erg vertrouwd. En ja wel, het is eigenaar Amand Ver- anneman, die aan een tafeltje zit te rekenen. Al tientallen jaren drijft hij hier zijn nering. De man komt uit Knokke. Het ge sprek gaat al snel over zijn streek van geboorte. Over Dam me, en Lapscheure. Over Sluis, Truzement en Breskens. Waar kan een veerwees het beter tref fen? Willem Staat toiletten ligt wc-papier be- met het koninklijke kroontje 'Please use both sides', fas in het kleinste kamertje van de van de Engelse regering prdt direct duidelijk dat de 600 be- uiterst zuinig met alle midde- moesten gaan. In geval van pg was immers niet duidelijk hoe ondergrondse verblijf zou jfn 1952 en 1992 lag de geheime terbijKelvedonHatch-op 15 kilometer van hartje Lon- -verborgen voor iedereen onder [raanveld. Nu is het een toeristi- attractie. 5 waanzin, is een gedachte die ^zoekers opkomt na het bekijken 'net enorme betonnen en drie on- ppondse verdiepingen tellende pplex Op verschillende plekken Wi n8 mstructiefilmpjes te zien. r BC zou uitzenden in geval van pflreigende atoomoorlog burgers zich konden redden Fa de meest centrale ruimte van smet tafels, deuren en met gevulde tassen en vuilniszakken «huilplaats te bouwen, trok de ^regering zich terug in een toen Mjoen Britse ponden kostende er. Ministers schoven er achter ^'gen tafeltjes en werden geacht ^onds het werk voort te zetten, vrees voor een aanval van de Rus- beliep geworteld in de jaren ïmh i 1 En8eland werden unkers aa ngel egdwa arb ij de De boerderij met daarin de enige toegang tot de bunker. schuilplek in Kelvedon Hatch een centrale rol vervulde. Opmerkelijk waren de vele waarnemingsposten op slechts 1 meter diepte her en der in het land. De drie militairen daarin waren verplicht met fotografische appara tuur de omvang en kracht van een atoomexplosie te registreren om die gegevens via een apart telefoonnet door te geven. Hoe het de drie verken ners verder zou vergaan laten de BBC- filmjes onvermeld. De hele toonzetting van dat instruc tiemateriaal is overigens ongekend luchtig. Voor een grote glazen land kaart - die ook daadwerkelijk in de bunker te zien is - staat een man die de inslagen van de atoombommen aan geeft met de door de geldende wind richting te verwachten wolk met nucleaire neerslag. 'And here in the south we have a big bov....' Alsof het om de weersverwachting van morgen gaat! Boerderij Met het oog op spionagesatellieten werd de bunker gebouwd vanuit een naastgelegen bosgebied. Daarin staat, bovenop de ingang, een boerde rij die de 110 meter lange toegangs tunnel camoufleert. Aan het eind daarvan twee 1,5 ton wegende deuren, die twee keer met succes zijn getest of ze een luchtdrukgolf van een atoom bom zouden kunnen doorstaan Het hele complex ligt dertig meter diep en heeft drie meter dikke muren van gewapend beton met een water dichte peklaag, ingepantserd met een kooi van Faraday. De fundamenten van de bunker zijn gebouwd op een laag grind, dat als schokdemper fun geert. De ondergrondse watertanks bevatten 110.000 liter water en alle voorraden (zoals de dieselbrandstof voor de stroomgeneratoren) waren berekend op een verblijf van maxi maal drie maanden. De bewoners hadden verder onder meer de beschikking over een comple te operatiekamer en een eigen tele fooncentrale met 120 lijnen. Een fil- termachine moest lucht van buiten reinigen. Ook was er een soort prehis torische airconditioning, die voor vol doende koeling diende te zorgen, aan gezien de 600 bewoners met hun computers nogal wat warmte zouden produceren. Voor de minister-president, er zit nu een pop van Margaret Thatcher, was een complete radiokamer ingericht om geruststellende boodschappen naar de natie te zenden. In totaal werd in de loop der jaren 21 miljoen Engelse ponden in de schuilplek van de over heid gestoken. Het terrein voor de bunker werd in 1952 geconfisqueerd door de over heid. De aanleg vond onder strenge geheimhouding plaats. In de jaren ne gentig was echter de Russische drei ging verdwenen en het complex na veertig jaar technisch sterk verou derd, zodat tot sluiting overgegaan werd. De boerenfamilie die de boven liggende grond als dekmantel was blijven bebouwen kon de bunker van de staat overnemen. Alles is in de oor spronkelijke staat gelaten. Om de kosten te drukken is er een doe-het- zelf museum van gemaakt Bezoekers pakken een cassetterecorder met een Engelse rondleiding of een stencil met een geschreven toelichting (ook Ne derlands) en hoeven pas bij de uitgang te betalen. Een wandeling door het complex duurt, zeker als alle filmpjes bekeken worden, zo'n twee uur. Sander Lindenhurg Toegangsprijzen: 5 pond voor volwas senen, 3 pond voor kinderen en 12 pond voor een familie. Op internet: www.japar.demon.co.uk. In het weekeinde van 28 tot en met 30 maart is de hele bin nenstad van Antwerpen beto verd. Na de thema's water en aarde, is het dit jaar de beurt aan het thema 'lucht'. Drie dagen lang luchtige cul tuurmomenten op hoeken en pleinen. Het klank- en 'lucht- spel vindt dit jaar plaats op de Grote Markt. De Groenplaats is het hart van het gloednieuwe straattheaterfestival dat naar aanleiding van Magisch Ant werpen wordt gehouden. De stad heeft veel huizen met stati ge balkons. Een aantal van deze balkons krijgt bezoek van muzi kanten en andere artiesten. In gezellige cafeetjes zwetsen 'nep-politiekers' en stand-up comediansZe verkopen lucht aan al wie het horen wil. Verder zullen er massa's hete lucht nodig zijn om vele lucht ballons op te laten: een primeur voor Antwerpen. In het Belgische Retie, 35 kilo meter van Tilburg en Eindho ven, vindt zaterdag 22 en zondag 23 maart de zevende Fietsreis- en Fietsinformatie- beurs plaats in De Linde. Er zijn demonstraties en een veertigtal fietsreizigers vertellen hun er varingen. De beurs wordt op beide dagen gehouden van 10.00 uur tot 18.00 uur in Retie. Per auto is Retie het gemakke lijkst te bereiken via de E34 Antwerpen-Eindhoven, afrit 25, of via Breda, Chaam en ver volgens halverwege Turnhout- Mol. Voor meer informatie: www.vakantiefietser.be. Het nieuwe vakantieboek voor Duitsland telt 120 pa gina's. In deze Nederlandstalige gids veel aandacht voor het the ma van dit jaar: de kleinere historische steden. Daarnaast de Glasroute van Neustadt naar Passau, het Frankenwoud in Beieren, de Burchtenroute van Mannheim naar (het Tsjechische) Praag en het ge bied de Lippe in het Teutobur- ger Woud. Het Vakantieboek, een uitgave van het Duitse Verkeersbureau in ons land, kost 2,70 euro. Wie het gelijktijdig aanschaft met het adressengidsje 'Links+Rechts der Autobahn' (dat 10,95 euro kost), betaalt voor beide 4,95 euro inclusief verzendkosten. Bestellen kan bij het Duits Ver keersbureau, tel. 020-6978066 (ma t/m vrij van 09.30 tot 12.30) of per e-mail: duitsland@d-z-t.com Reisorganisatie Orpheus Bacchus Experiences orga niseert vakantie-arrangemen ten naar het landgoed Le Faure ten oosten van Bordeaux in Frankrijk gedurende de maan den april en oktober waarbij klassieke muziek, gastrono misch eten en wijn centraal staan. Er zijn arrangementen te boeken van 3,4,7.10 of 11 nach ten. Prijzen vanaf 535 euro per persoon, inclusief overnach ting, ontbijt, diner, wijn,ver voer van/naar station of vlieg veld en voorzieningen als tennis, croquet, boules en zwembad. Vervoer per trein, au to of vliegtuig moet de bezoeker zelf regelen. Informatie: 020-5287556, e-mail: info@orpheusandbacchus.com, www.orpheusandbacchus.com. Na een langdurige renovatie is in Kassei het Brüder Grimm- Museum heropend. De aan de vermaarde sprookjesschrijvers Jacob en Wilhelm Grimm gewij de tentoonstelling bevat onder meer brieven, manuscripten, eerste uitgaven, tekeningen, schilderijen en meubels die een rol hebben gespeeld in het leven van beide broers, die lange tijd in Kassei woonden. Het museum is dagelijks ge opend van 10 uur "s morgens tot 5 uur in de middag en is geves- tigd in het historische Palais Bellevue dat in 1714 als obser vatorium werd gebouwd. Meer informatie: Bruder Grimm-Museum, Bruder Grimm-Platz 4A, D-34117 Kas sei, telefoon (0049) 561.787.20.33 en/of grimm-museum@t-online.de.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35