Veiligheidsraad gaat op laag pitje President Arafat wil even machtig zijn als Chirac PZC I PZC Tunnel Reiziger niet gebaat bij privatisering openbaar vervoer J^Milor Crisis resultaat van nieuwe orde waarin VS domineren te gast 14 maart 1953 vrijdag 14 maart 2003 door Ans Bouwmans Het stormt in de Veiligheids raad. De bestaanscrisis die het instituut in New York op zijn grondvesten doet trillen, komt niet uit de lucht vallen, stelt de Amerikaanse hoogleraar inter nationaal recht Michael Glen- non. „De raad is slachtoffer geworden van verklaarbare geopolitieke krachten." Glennon voorziet een toekomst waarin beslissingen over 'echte grote crises' - zoals het gebruik van geweld - niet meer in de Vei ligheidsraad worden genomen, maar daar hoogstens worden 'afgestempeld'. De Veiligheidsraad is na de Tweede-Wereldoorlog opge richt als lichaam van de Ver enigde Naties, dat moest waken voor vrede en veiligheid in de wereld. Hij wordt gevormd door vijf permanente leden, de Ver enigde Staten, Groot-Brittan- nië, Rusland, Frankrijk en Chi na, en tien wisselende landen. Het drama rond Irak is 'zeer betreurenswaardig', zegt de hoogleraar aan de Fletcher rechtenfaculteit van de Tufts Universiteit. „De poging om het gebruik van geweld in te passen in de internationale rechtsorde, was het meest verheven experi ment van de 20ste eeuw. Het feit dat het niet is gelukt, moet wor den betreurd." Het zwartepieten over de vraag wie daarvoor de schuld draagt, is al begonnen. In de VS zijn Franse frietjes al 'ontdaan' van hun nationaliteit en zijn acties op gang gekomen voor de boy cot van Franse kaas en wijn. In Europa heeft het anti-Amerika nisme een ongekende omvang aangenomen. ..Dat is uiterst on gelukkig", meent Glennon, „omdat het geen kwestie is van schuld." Evolutie In een nog te verschijnen uitga ve van 'Foreign Affairs', een ge zaghebbende uitgave in de VS over buitenlandse politiek, stelt Glennon dat de ineenstorting van de Veiligheidsraad niet te wijten is aan welke natie dan ook. maar het resultaat is van de evolutie in het internationale systeem. „Wat ik bedoel is dat een rechtsinstituut zoals de Vei ligheidsraad meegevoerd wordt op de golven van onderliggende krachten. Als instituten zich niet aanpassen aan de ontwik kelingen, dan worden ze wegge vaagd. Dat is wat er nu met de Veiligheidsraad gebeurt", zegt Glennon. „Iedereen moet zich realiseren dat hier hogere krachten aan het werk zijn. Als Frankrijk in de positie van de VS verkeerde, zou het hetzelfde doen als Amerika om zijn superieure plaats te be schermen. Frankrijk zou niet vrijwillig macht op willen ge ven. En als de VS geen super macht waren, maar een land als Frankrijk of Rusland, dan zou den ze proberen terug te keren naar een multilaterale orde en de macht van de 'hegemon' wil len inperken. Dat is de natuur lijke gang van zaken voor sta ten, die proberen te handelen in hun eigen belang. Daarom moe ten we elkaar niet zien als vijan den, maar als vrienden met af wijkende belangen." Machtsblokken Voor Glennon is de crisis in de Veiligheidsraad het natuurlijke resultaat van de nieuwe wereld orde waarin één supermacht - de Verenigde Staten van Ameri ka - domineert. Toen de VS en de Sovjet-Unie nog de twee machtsblokken waren die de wereld in evenwicht hielden, kon de Veiligheidsraad evenmin een rol van betekenis spelen, stelt Glennon. „Daarna kwam de raad in 1990 kortstondig tot leven om vervolgens weer uit te doven." De hoogleraar wijst er op dat voor de Kosovo-oorlog in 1999 uiteindelijk geen toestem ming werd gevraagd aan de Vei ligheidsraad. De Veiligheidsraad wist on danks de wederzijdse blokka des de Koude Oorlog te overle ven. Glennon gaat er van uit dat het instituut nu een rol kan blij ven houden voor iets minder be langrijke zaken, zoals het stop pen van terreurfondsen of de verspreiding van massavernie- Om regionaal openbaar vervoer rendabeler te maken, besloot de regering in 2000 dat het moest worden aanbesteed. Aanleiding was een Europese richtlijn uit 1991, waarin landen werden op geroepen hun openbaar vervoer te privatiseren. De ervaringen met deze aanbestedingen zijn echter zo slecht, dat provincies verdere privatisering zouden moeten stoppen, denken Arda Gerkens en Ronald van Raak. De Europese regelgeving biedt daar wel degelijk ruimte voor. door Arda Gerkens en Ronald van Raak De bedoeling van de regering was dat begin dit jaar 35 procent van het regionale open baar vervoer zou zijn aanbe steed. Op dit moment is onge veer 17 procent van de buslijnen aanbesteed. Het vervoer kwam in handen van grote bedrijven, die relatief goedkoop konden werken: het Franse Connex (vooral in het zuiden), het Britse Arriva (vooral in het noorden) en het Nederlandse Connex- xion. De ervaringen met aanbeste dingen zijn over het algemeen slecht. De meeste onrendabele lijnen in buitengebieden wor den na aanbesteding opgeheven of er rijden veel minder bussen. Soms worden reguliere bussen vervangen door belbussen. Door het achterblijven van in vesteringen zijn bussen oud en soms botweg gevaarlijk. Ook in stedelijk gebied wordt steeds meer geklaagd over het opheffen van lijnen of het ver vangen van buslijnen door Collectief Vraagafhankelijk Vervoer. Hierbij word je thuis opgehaald en op de gewenste plek afgezet, maar dit kost veel meer geld, de bestemmingen zijn beperkt en de ophaal- en af zetlij d zijn onzeker. Een ander probleem is de ver snippering van het openbaar vervoer. Door Nederland te ver delen in regionale vervoersge bieden, ontstaan er aanslui tingsproblemen tussen deze gebieden. Reizigers merken dit als zij moeten overstappen. Ook het personeel ondervindt veel nadelen. Bedrijven worden op gesplitst en medewerkers moe ten voor een ander bedrijf gaan werken, met andere collega's en tiginswapens. En andere VN- instellingen worden volstrekt niet in hun voortbestaan be dreigd, zegt hij. Maar hij acht het onwaarschijn lijk dat de VS zullen terugkeren naar de Veiligheidsraad voor 'topcrises'. „Dat zal niet het fo rum zijn waar dé beslissingen worden genomen." Dat bete kent dat de Veiligheidsraad voor een deel de richting op gaat van de Volkenbond, aldus Glen non. De Volkenbond, een initia tief na de Eerste-Wereldoorlog van de Amerikaanse president Wilson, mislukte, doordat Ame rika zelf er door tegenstand in het Congres geen lid van werd. Zolang de VS een dominante positie in de wereld hebben, zal het land zich niet afhankelijk willen maken van de Veilig heidsraad, denkt Glennon. „Het maakt ook niet uit hoe de oorlog in Irak afloopt. Als hij snel afge lopen is en er massavernieti gingswapens aangetroffen wor den. zal Amerika dat zien als een rechtvaardiging. Als het niet goed gaat, of als de weder opbouw strandt, zullen critici van de VS zich gesterkt voelen. En ze zullen nog gretiger zijn om Amerikaanse aspiraties met een veto te dwarsbomen, iets wat de VS zal ontmoedigen terug te ke ren." Willige landen De VS zullen niet proberen om de samenstelling van de Veilig heidsraad te wijzigen, maar meer geïnteresseerd zijn in ad hoe coalities van 'gewillige' lan den, denkt de hoogleraar. Glen non acht het onwaarschijnlijk dat het allemaal anders was ge lopen met een Democratische regering in Washington, omdat onder president Clinton dezelf de tendenzen zichtbaar waren. Alhoewel hij betreurt dat het experiment om het gewelds- mandaat in te bedden in inter nationale rechtsorde is mislukt, is hij niet in rouw gehuld. In de twintigste eeuw zijn heel wat meer oorlogsdoden gevallen dan in de negentiende eeuw waarin naties onderling hun za ken regelden, zegt Glennon. „Dus misschien is dat zo slecht nog niet." GPD diensten. Ook is de baan van het personeel bij nieuwe aanbeste dingen onzeker doordat perso neel in een BV terechtkomt En natuurlijk, na vijf a acht jaar wordt er opnieuw aanbesteed met wederom wisseling van werkgever Als de plannen van de regering doorgaan, zullen alle regionale concessiegebieden de komende tijd worden aanbesteed, evenals het stadsvervoer. Het ligt voor de hand dat dit vervoer wordt verdeeld tussen de drie grote be drijven Connex, Arriva en Con- nexxion. Dit is nodig, zo zegt de minister, omdat Nederland moet voldoen aan de regels van de Europese Unie. Dit is echter niet waar. In no vember 2001 nam het Europees Parlement een motie van SP - Europarlementariër Erik Meij er aan. Daarin staat dat buslij nen niet aanbesteed hoeven te worden, als dit volgens lokale en regionale bestuurders niet in het voordeel is van de passa giers. In de Provinciale Staten pleiten SP-ers sindsdien voor stopzetting van de aanbestedin gen. Eerst moet worden onder zocht waarom er zoveel klach ten komen van werknemers en passagiers. Boventoon Volgend jaar vindt de evaluatie plaats van de huidige aanbeste dingen, maar duidelijk is nu al dat de negatieve gevolgen de .boventoon zullen voeren. Pro vincies hebben een eigen ver antwoordelijkheid voor goed regionaal openbaar vervoer. Bij de huidige aanbestedingen heb ben overheden noodgedwongen gekeken naar geld: welke ver voerder is het goedkoopst? En niet naar kwaliteit: welk bedrijf verzekert een goede dienstrege ling en goed materieel en zorgt ervoor dat buitengebieden be reikbaar blijven en bussen goed op elkaar aansluiten? Na de evaluatie zal blijken dat er niet minder, maar juist meer geld nodig is voor goed stads- en streekvervoer. Provincies moe ten daarom het lef tonen om de uitverkoop van het openbaar vervoer een halt toe te roepen. GPD Arda Gerkens is Tweede Ka merlid voor de SP, Ronald van Raak is kandidaat - Eerste Ka merlid voor de SP. door Ad Bloemendaal Het Palestijnse Bestuur heeft nu officieel een premier. Machmoud-Abbas, beter be kend als Abu-Mazen, moet nog officieel instemmen met zijn be noeming, maar het lijkt on waarschijnlijk dat hij op het laatste moment zal weigeren. President Jasser Arafat zegt achter de benoeming te staan, maar uit alles blijkt dat het hem niet licht is gevallen. En dat is zacht uitgedrukt. Het is zonne klaar dat hij zoiets nooit zou hebben gedaan zonder zware druk van buitenaf. Hij koestert immers een panische angst te worden beroofd van het leider schap, dat voor hem synoniem is geworden met het leven zelf. „Hij wil mijn plaats innemen!", schreeuwde Arafat een jaar ge leden tegen een paar verschrik te medewerkers in zijn kantoor, daarbij wijzend op kolonel Ji- bril Rajoub, destijds hoofd van de Palestijnse Preventieve Vei ligheidsdienst op de Westelijke Jordaanoever. De aldus be schuldigde veiligheidschef kreeg ter plekke een oorvijg en volgens sommige berichten haalde de uitzinnige Arafat zelfs zijn revolver te voorschijn. Rajoub was te machtig gewor den en een paar maanden later al stond hij op straat. Maandenlang heeft Arafat vol gehouden dat hij pas een pre mier zou benoemen als de Pales- tijnen hun eigen staat zouden hebben. Maar er was uiteinde lijk geen ontkomen aan. Niet al leen de Israëliërs en de Ameri kanen maar ook de Europeanen - zijn laatste houvast - eisten de aanstelling van iemand met wie ze zaken zouden kunnen doen De Palestijnse president heeft goed begrepen dat internatio naal gezien zijn rol definitief zou zijn uitgespeeld als hij zich tegen de aanstelling zou blijven verzetten. Zijn eigen toekomst is nu voor een groot deel afhan kelijk geworden van het optre den van zijn premier. Onbehaaglijk De Palestijnse afgevaardigden in Ramallah moeten zich nogal onbehaaglijk hebben gevoeld. Ze wisten dat voornamelijk druk van Israël en het Westen hen bijeen bracht, hoewel de roep om een premier ook al vele De Palestijnse president Jasser Arafat (1.) en zijn nieuwe premier Machmoud-Abbas. foto Hussein Hussein/RTR malen in het Palestijnse parle ment is gehoord. Dat het Israëli sche leger bijna alle parle mentsleden uit de Gazastrook de reis liet maken - voor het eerst sinds het begin van de op stand - was veelzeggend. Pre mier Ariel Sharon heeft een hervatting van de onderhande lingen met de Palestijnen onder meer afhankelijk gesteld van de benoeming van een Palestijnse premier, waardoor Arafat defi nitief een ornament zou wor den. Geen wonder dat de afgevaar digden in Ramallah zich geroe pen voelden om het hardst uit te leggen dat de instelling van een premierschap alleen maar een nieuwe fase inluidde in de Pa lestijnse democratie en niets zou afdoen aan de macht van de president. De meeste Europese landen hebben een parlementair sys teem, met een premier als hoofd van het kabinet en als belang rijkste politieke leider. Dat wil Arafat niet. Hij heeft zijn hoop gevestigd op het Franse model, waar de president de belangrij ke besluiten neemt en de pre mier verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in het land. Wat hem betreft wordt 'broeder Abu-Mazen' zijn ser geant-majoor. Het parlement heeft wetgeving aangenomen die dat inderdaad zo regelt. Hoe het in de praktijk zal uit pakken staat te bezienDe Ame rikanen, Europeanen en Israë liërs zullen juist proberen de status van de n ieu we Palestijnse premier te verhogen door voor namelijk met hem zaken te doen, en niet met Arafat. Terwijl de Palestijnse president blijft opgesloten in zijn twee kamers in de Mukata, zijn residentie in Ramallah, kan Abu-jMazen naar alle hoeken van de wereld reizen. Verzet Binnen de Palestijnse gebieden zal Abu-Mazen het veel moeilij ker krijgen In de Palestijnse Wetgevende Vergadering stem den alleen de afgevaardigden van de beide marxistische orga nisaties - het Democratisch Front en het Volksfront - tegen de aanstelling van een premier. Maar het grootste verzet komt van elders, Volgens de Harnas en Islamitische Jihad - geen van beide in de Raad vertegenwoor digd - is de PLO gezwicht voor 'een truc van de Amerikanen en de zionisten', bedoeld om de op stand de kop in te drukken. De recente reeks Israëlische strafexpedities in de Gaza strook en de moord op dr. Ibra him Al Makadmeh, een van de oprichters van de Harnas, heb ben de radicale islamieten be paald niet milder gestemd. .Terwijl jullie aan de onderhan delingstafel zitten met de zio nisten, zijn zij bezig ons af te slachten", protesteerde deze week een Hamas-woordvoer- der. Zijn klacht leek speciaal ge richt tegen Abu-Mazen. De gedoodverfde premier was im mers een van de grondleggers van de Oslo-akkoorden. De ra dicale ïslamisten beschouwen die verraad aan de Palestijnse zaak. Abu Mazen is bovendien een verklaard voorstander van het staken van de gewapende opstand. GPD De opening van de Westerseheldetunnelfe.- voorhand iets verloren van de glans dieo» gebeurtenis in deze prijsklasse hoort tT Dat ligt niet aan de technische prestatie die 2 bouw van de tunnel is geleverd. Er valt niets m dingen: tussen Terneuzen en Ellewoutsdijkligtfc.'. terbouwkundige constructie die zonder overda van de kwalificatie 'kunstwerk' kan worden votjj En die, ondanks tegenvallers, in een voorbeeldig is gebouwd. Op de presentatie van de nieuweve ding is echter wel het een en ander aan te merk technocraten die de tunnel lieten aanleggen en j ploitatie ervan ter hand nemen, hebben in de afga periode kans gezien tegenzin te wekken bij eeaj deel van de toekomstige gebruikers. Enkele maanden geleden ging de exploitatie schappij in de fout door zonder voorbehoud bekj maken dat toekomstige gebruikers een zogenaac tag konden aanschaffen; een klein apparaat metis waarvan men tegen een gereduceerde prijs en zr« oponthoud de tol kan passeren. De belangstelli^ zo groot dat de NV duizenden t-tags tekort komt achter het net heeft gevist, krijgt voorlopig eenv® gend kaartje dat ook recht geeft op korting, ter controle bij een tolgaarder moet worden den. De NV legde de schuld bij het Oostenrijkse! dat de t-tags levert. Weinig elegant en niet ti doend. De klanten hebben niets met een Oos onderneming te maken. Ze zijn er alleen in^ seerd dat toezeggingen strikt worden nagekomen Tweede organisatorische onhandigheid: de Zee werden uitgenodigd zes dagen voor de off iciëleope door koningin Beatrix de tunnel te komen beki Opnieuw verkeek de NV zich op de belangstelling derom werden vele duizenden teleurgesteld. In beide gevallen ging het om betrekkelijk gering taties. Maar enkele dagen voor de opening lieti, gi Westerscheidetunnel enig publicitair geklung-: waarvan de uitwerking negatiever zal zijn. ft kreeg kritiek van de Inspectie voor de GezondheG wegens het ontbreken van een aantal veiligheids regelen. De exploitatiemaatschappij nam niette dellijk de regie in handen, maar wachtte af totc; merkingen van de inspectie in het nieuws een-; dynamiek kregen. Pas daarop werd in sussen:: woordingen gereageerd. Er is geen reden voor: twijfels, maar de NV laadde door haar afwaè houding de schijn op zich weinig doortastendti: gr Een bedrijf dat geacht wordt veiligheid als alles be voorwaarde te hanteren, kan zich dat niet permis Hi Heden is er reden voor een feest. Er is ook aanle; sit tussen de heildronken door, vast eens heen en praten over de vraag hoe het verder moet met del vorming van de tunnelmaatschappij. GAT GEDICHT - Het gat in de havendijk van Burghsluis is gedicht, zodat de Burgh-West- landpolder niet langer elke dag opnieuw volloopt met wa ter. Ook in Zierikzee een suc cesje: een zinkstukje van twin tig bij dertig meter heeft het gehouden in het gat in de West- havendijk Daardoor is er nu toch weer hoop gegroeid dat het gat in de Zierikzeese dijk snel kan worden gesloten. VLIEGZONE - De Britse luchtmacht heeft zijn piloten verboden, nog binnen tien mijl afstand van het IJzeren Gor dijn te komen. Soortgelijke in structies gelden voor de bur- Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AAVIissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax. (0118) 4 70102 E-mail. redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel (0115)645769 Fax (0115)645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8 30-17 00 uur gerluchtvaart. De afgêa dagen hebben commiE T sche straaljagers diversi ll ren westerse vliegtuigeni schoten die in de buurt vu NE grens van Oost-Duik fai kwamen. hei PRODUCTIE - De voos tie van het Nederlands Vei dez van Vakverenigingen, Ri terhuis. vindt dat de jaari De stijging van de nationale: ten ductie met 3 procent kan worden als de zaken! itei worden georganiseerd. 5 die mee kunnen volgens ha tan: economische gevolgen va Moj watersnoodramp words wet gevangen. Voo mj Iral nut ker! Da; mat üóo Internet: www pzc r Internetredactie: Poslbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldleen toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: €209.90 j Voor toezending per pos! geö een toeslag. E-mail lezersservice@pzc.n Beëindiging van abonnees1 uilsluilend schriftelijk. 1 maat» het einde van de beiaalpff ofc Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag 110 zaterdag 1.65 Alle bedragen zijn inclusief Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders word# uitgevoerd overeenkomst? de Algemene Voorwaarden n Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertent Overlijdensadvertentie* maandag t/m vrijdag tijdens^ zondag van 16 00 tol i9C0uf Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Personeelsadvertenties Tel. (0118)484240 Fax (0118)470100 Rubrieksadvertenties!®* Tel (0118)484321 Fax:(0118)484370 Voor gewone advertenties Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0118) 484369 Fax. (0118) 484309 Zeeuws-Vlaanderen 1 Tel (0114)372770 J Fax: (0114)372771 Internet www.pzc .nl/adver*#' Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV >s een onderdeel van het Wegener-ccn^g aar, ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat won* (abonnementen ladrrwistratie en om u te (laten) mieneren over vcor u reeva'x ducteo van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvdM^H derden. Ats u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schntteiijk lezersservice. Poslbus 3229.4800 MB 8reda Behoort tot LUGCJOTlGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4