Tunnel spil in nieuw bussennet w PZC Vooral de grafiek van Agadjanov intrigeert Een Zeeuwse jongen van huis SP protesteert tegen wijzigingen Routes aantal lijnen Connexxion verandert ingrijpend kunst cultuur lezers schrijven Garnalen II Tunnel III Tunnel IV Flauwekul Vogelpest 0800 - 0231 231 (GRATIS) vrijdag 14 maart 2003 door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Het busver voer door Zeeland wacht een ge daantewisseling met de komst van de Westerscheldetunnel. Connexxion heeft de dienstre geling bijna helemaal omge gooid, met de twee nieuwe bus lijnen door de tunnel van Sas van Gent op Goes en tussen Hulst en Middelburg als hoofd slagaders. Minibusjes in het Stadsgewest Vlissingen/ Mid delburg moeten op de grote aders aansluiten. Zeeuws- Vlaamse en Zuidbevelandse dorpen krijgen daarop een di recte aansluiting. Vertrouwde busdiensten krij gen een heel andere route. Lijn 1 doorkruist nog tot zaterdag Zeeuws-Vlaanderen tussen de veerhavens bij Breskens en Perkpolder. Vanaf zaterdag gaat lijn 1 tussen Oostburg en Hulst rijden, via Waterland kerkje of Schoondijke, Bier vliet, Hoek, het tunnel-bus station bij Terneuzen, de stad Terneuzen en Axel. Wie van Terneuzen en Biervliet naar Breskens wil, moet straks met lijn 1 eerst naar Schoondij ke om vervolgens over te stap pen op lijn 2 (Brugge-Oostburg- Advertentie „A3.<*>uu'9 aï de \aQ0Ï Breskens). Lijn 2 sluit aan op het fiets-voetveer naar Vlissingen. Een minstens zo grote verande ring als lijn 1 wacht lijn 10; nu nog: Zelzate via Sas van Gent en Terneuzen over het veer Krui- ningen-Perkpolder naar Goes. De nieuwe lijn 10 krijgt als route Terneuzen-Hulst, met haltes in Zaamslag, Vogelwaarde, Hengstdijk, Kloosterzande, Kuitaart en Terhole. Wie verder door de Westerscheldetunnel wil, moet in Terneuzen-stad overstappen op lijn 1 die bij het tunnel-busstation van Terneu zen stopt. Westdorpe en Koewacht krijgen een vrij directe busaansluiting op de tunnel met de kersverse lijn 6. Die gaat - alleen op werkdagen - naar Axel, waar vandaan lijn 1 naar Hulst, Ter neuzen én het Westerschelde- tunnel-busstation rijdt. Dichterbij Dorpen op Zuid-Beveland ko men met openbaar vervoer dichterbij Zeeuws-Vlaanderen te liggen. Wie in 's-Heer Hen drikskinderen, 's-Heer Arends- kerke, Heinkenszand, 's-Hee- renhoek of Borssele op lijn 27 Goes-Borssele stapt, kan via het tolplein bij Borssele in de bus door de tunnel. Hetzelfde geldt voor Lewedorp. Lijn 51 Lewe- dorp-Middelburg wordt Le- wedorp-tolplein Westerschel detunnel, met aansluiting op bussen naar Middelburg en Zeeuws-Vlaanderen Tussen Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren en Zuid-Beveland draait voor Connexxion vanaf zaterdag alles om twee hoofd verbindingen door de tunnel: lijn 20 tussen NS-station Goes via Terneuzen en Sas van Gent (en Zelzate) én lijn 50 tussen NS-station Middelburg via Ter neuzen en Hulst. Tussen Goes en Sas van Gent gaan overdag op werkdagen én buiten schoolvakanties twee bussen per uur rijden. De dienstregeling begint even na zes uur 's ochtends en loopt door tot 's avonds laat. Andersom, van Sas van Gent naar NS-sta tion Goes, is dat ook zo. Lijn 50 Middelburg-Hulst rijdt op De halte bij het station in Vlissingen is maar een van de vele waar binnenkort andere of helemaal geen bussen meer stoppen. foto Dirk-Jan Gjeltema werkdagen één keer per uur, en 'slechts' tot het begin van de avond. Scholieren uit Oost-Zeeuws- Vlaanderen kunnen, in tegen stelling tot eerder bericht werd, wel tijdig op school in Goes ver schijnen. De eerste bus uit Kloosterzande (lijn 10) vertrekt om 6.42 uur, waarna via een overstap in Terneuzen scholie ren via de Westerscheldetunnel om 8.06 uur bij het station in Goes arriveren. Connexxion biedt de mogelijk heid (brom)fietsen mee te ne men, vanaf het tunnel-bussta tion Terneuzen en het tolplein bij Borssele. Dat kan alleen overdag tegen betaling van 2 per fiets en 4 voor een brom mer of brommobiel. Een uur van tevoren reserveren via tel. 0113- 233333 is verplicht. door Edith Ramakers VLISSINGEN - De Socialistische Partij (SP) voert deze week actie tegen de nieuwe dienstrege ling voor bussen op Walcheren. De partij vindt een stevig protest op zijn plaats. „Als dit doorgaat, zullen ouderen zeker achter de geraniums blijven zitten", zegt T. de Roos van de SP. „Hoe verwacht Connexxion het probleem op te lossen bij Schel- demond waar met minibusjes wordt gereden?" De verandering is een verslechtering, conclude ren de actievoerders. Zij hebben in twee dagen tijd meer dan achthonderd handtekeningen verza meld. De handtekeningen worden op 20 maart aan de nieuwe statenleden aangeboden. „Hope lijk wordt de regeling nog teruggedraaid Buschauffeurs hebben geen hoge verwachtingen van de nieuwe dienstregeling. De minibusjes die op een aantal lijnen worden ingezet, kunnen ten hoogste acht personen vervoeren. Chauffeurs vre zen dat ze passagiers moeten teleurstellen en dat er daardoor ruzie aan de deur ontstaat. „Het is vervelend om passagiers te moeten weigeren, als het busje vol is. Ik zie het al voor me: een moeder met twee kinderen wil mee, maar er is nog maar plaats voor twee personen", zegt een chauffeur die anoniem wil blijven. Passagiers staan nu binnen een kwartier vanuit de Vlissingse wijken Paauwenburg, Westerzicht, Bossenburgh op de Markt in Middelburg. Na 15 maart moeten ze met het minibusje naar het zie kenhuis in Vlissingen. Daar wacht een overstap op lijn 56, die naar het centrum van Middelburg gaat. „De reistijd zal zeker twee keer zo lang wor den en het is ook gecompliceerder door de over stap. Dit circulatiesyssteem zou grandioos wer ken, als het openbaar vervoer gratis is. Maar niet op deze manier. Dit werkt irritatie in de hand", zegt de chauffeur. Als het aan de dichter zelf had gelegen, had deze steen in Zeeland gelegen, en niet op een begraafplaats in Den Haag. foto Lex de Meester Het thema van de boekenweek is Styx, leven en dood in de lette ren. In een dagelijkse serie gaat de PZC op zoek naar de laats te rustplaats van Zeeuwse schrijvers. Hoe werden ze kort na hun dood herdacht en hoe liggen ze er nu bij? In de derde aflevering PC Boutens (1870- 1943). door Ernst Jan Rozendaal De dichter Pieter Cornelis Boutens had zich een ande re laatste rustplaats gewenst. Hij is in 1943 begraven op het sjieke kerkhof Oud Eik en Dui nen in Den Haag, de stad waar hij in 1904 was gaan wonen. Een mooie plek voor iemand die een tijdlang werd beschouwd als een van de beroemdste Neder landse dichters. Maar het liefst was de schrijver van de autobio grafische regels Hij is van huis een Zeeuwsche jongen Die mint de Schelde als 't eigen bloed in zijn geboortegrond be graven. De oorlog maakte de vervulling van Boutens' laatste wens on mogelijk Tien jaar geleden be schreef Andreas Oosthoek in de PZC zijn begrafenis. „Het wordt een roerige dag. Behalve de helft van 'letterkundig Nederland' wil ook de delegatie van de be zettingsmacht, aangevuld met NSB-kopstukken, in de staatsie delen De bezetter wist immers Boutens, in een aantal zaken. Y»oeJr aan zijn zijde. Daarmee is een incident geboren de meeste schrijvers willen niet in de buurt van de nazi's gesignaleerd wor den. De 'staatsbegrafenis' ver loopt in een rel." Reputatie De in Middelburg geboren schrijver was twee maanden voor zijn dood - vandaag precies zestig jaar geleden - met spoed opgenomen in het Haagse Zuid- "walziekenhuis. Hij bleek een niet meer te genezen darmkan ker te hebben De PZC noemde Boutens een dag na zijn ver scheiden 'een der grootsten van Neerlands dichters' en met Henriëtte Roland Holst en J.M. Leopold 'de belangrijkste vertegenwoordiger van de dich tersgroep, die onmiddellijk na de Tachtigers kwam'. Maar de plichtmatige éénko- lommer geeft aan dat zijn re putatie toen al tanende was. Boutens' lidmaatschap van de Kultuurkamer, opmerkingen als 'ik ben on speaking terms met de Duitschers' en zijn on aangename karakter kwamen zijn populariteit niet ten goede, maar bovenal was zijn manier van schrijven de toch al niet zo grote schare lezers steeds zwaarder op de maag gaan lig gen. Kunstmatig 'Kunstmatig', noemde Hans Warren zijn poëzie in 1993, 'een voorbeeld van hoe het naar de huidige smaak niet moet'. Hij maakte een uitzondering voor het gedicht 'Goede Dood', met het 'onvergetelijke slot' Alle schoon dat de aard kan geven Blijkt een pad dat tot u voert, En alleen is leven le ven Als het tot den dood ont roert. De laatste twee regels staan in Boutens' eenvoudige grafsteen gebeiteld. pagina 21: zien met de ogen dicht door Anita Tournois TERNEUZEN - Een karikatu raal zelfportret aan de ingang van de Grote Kerk in Terneuzen nodigt het publiek uit tot het be zichtigen van het werk van Azad Agadjanov. Deze Russi sche kunstenaar is qua techniek en onderwerp enorm veelzijdig. De expositie van aquarellen, grafiek, acryl en collages, kreeg dan ook de passende titel Facet ten. In zijn geboorteland was Agad janov al een kunstenaar die in hoog aanzien stond en regelma tig grote tentoonstellingen vul de. Geboren in Bakoe, de hoofd stad van Azerbeidzjan, studeert hij aanvankelijk medicijnen, maar wil later naar de Kunst school wil. Een huwelijk en de geboorte van zijn kinderen be letten deze stap, maar al zijn vrije tijd gaat op in tekenen. In 1985 begint hij met het verko pen van zijn schilderijen en ten toonstellingen, verblijft daarna twaalf jaar met zijn gezin in Si berië en woont sinds 1999 in België Zijn werk beslaat vele terrei nen. Een van de belangrijkste inspiratiebronnen - zoniet de belangrijkste - is de vrouw, hoofdzakelijk naakt afgebeeld. Agadjanov zelf schrijft: „Vrou welijke beelden vind ik als man en als kunstenaar opwindend. De natuur heeft niets volmaak ter gecreëerd dan de vrouw, het voorwerp van mijn verruk king." Ze zijn dan ook vrijwel continue aanwezig in zijn haast surrealistische tekeningen. Mysterieuze taferelen vol bil len, benen, borsten en monden en typisch vrouwelijke vormen als bloemen, schelpen en blade ren; ronde vloeiende bewegin gen, cirkels en golfpatronen ty peren zijn grafisch werk. Alles is onderling verstrengeld; het een lij kt te ontspruiten uit het ander en de onderwerpen zijn vaak moeilijk los van elkaar te zien. Een enkele maal, maar spora disch, zien we kubistische vor men. Geordende chaos is niet temin het resultaat van deze veelvoud aan patronen. Erotiek is voelbaar: gevoelens, seksuele verlangens en fantasieën wor den geuit. Dah' Ongetwijfeld is Agadjanov ge ïnspireerd door Dalf, daar zijn manier van werken een zekere gelijkenis vertoont. Hier is de kunstenaar dan ook op zij n best Grafiek blijkt, inherent aan het voorgaande, ook zijn favoriete techniek. Bijgaande tekst ver kondigt: „Elke tekening ver schijnt in mijn fantasie op het moment van de hoogste inspan ning in gedachten en emotie". Emoties, gevormd door gedach te en tijd, blijken voor Agad janov een onontbeerlijke stimu lans tot werkzaamheid. Overig werk laat, afhankelijk van de gebruikte techniek, an dere onderwerpen zien. Fraai zijn het beeld van een mooie jonge vrouw en een portret in zwart-witnuances, gemaakt in acryl. Opgebouwd uit vele klei ne, over elkaar heen aange brachte laagjes doen zij qua stijl denken aan het impressionisme. Deze manier van werken zien we ook terug in kleine kleurige, collage-achtige schilderijtjes van bloemen. Ook deze zijn op gebouwd uit kleine over el kaar heen aangebrachte vlakjes acryl, waardoor enig reliëf ont staat. Aquarellen van landschappen doen door kleur en penseel streek enigszins oosters aan en hebben een grote mate van her kenbaarheid. Ze zijn daarente gen veel minder spannend en boeiend dan zijn grafisch werk. Agadjanov spreekt dit eigenlijk zelf ook uit: „Aquarel is voor de vermoeide geest, voor het ple zier en omdat het zo gemakke lijk beweegt." Tentoonstelling t/m eind maart in de Grote Kerk, Noordstraat in Terneuzen. Openingstijden: di. t/mvr. 9.00- 17.00 uur,za. 13.00-17.00 uur Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De rt»? beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentn» redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderick.?1 Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzending»,'' niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woord» dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten ft»' weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. aan. Het vrachtverv» Frankrijk rijdt nu met voertuigen per etmaal!, Breda, Antwerpen en Gey. Lille. Op dit traject zijne!» knelpunten, Antwerpen s A16. Is er in Nederland^ ging van twee procent^' gen per etmaal per jaar •- A16-grens was er een^ van drie procent. Dat is« ken dat vrachtrijders^- mijden. Bij Kruininges^ een stijging van 4,6 pn*, verwacht dan ook. vrachtverkeer de snel» naar Rotterdam kiest enq N59 zal rijden. Gemiöcy zien kan de N59 nog int^ opnemen. Bij Bruimsse; per etmaal 14.000 veen; Pas bij 25.000 voertuigen den files ontstaan. Het li ter al in het toeristensea* vensgevaarlijk om de oai ligde kruisingen over tesa Met de verwachte toenaa het verkeer moeten de fa gen bij Oosterland en beveiligd worden en ïuum tunnels komen voor het ba mingsverkeer. Jammer dat Ronald Oostinga (PZC 8-3) kritiek uit over door draai van garnalen, terwijl hij niet de hoogte is van de feiten. Onze vissers varen uit om te vis sen voor menselijke consumptie en niet voor de doordraai. De doordraaiprijs is alleen een vangnet voor de gemaakte kos ten. Je verdient er geen boter ham mee. Garnalenvissers mogen van de Nederlandse Me dedingingsautoriteit niet met elkaar afspreken hoeveel gar nalen er per week per sch ip wor den aangevoerd. In al die jaren dat zij dit wel deden, heeft er geen doordraai plaatsgevonden en ontvingen de garnalenvissers een acceptabele gemiddelde prijs voor hun garnalen. Vissers hebben niet als doel de zee leeg te vissen. Ze zouden wel gek zijn. Het is hun beroep en zij wil len visserman blijven. Het pro bleem ligt bij de (Europese) overheid. De overheid verplicht de vissers duurzaam te vissen. En als de vissers die duurzaamheid verta len in spreiding en maximering van de aanvoer, dan is er een an dere overheid die zegt dat je daarover geen afspraken mag maken. Want dat is een kartel. Daarmee worden de vissers in het rijtje van telecombedrijven en oliemaatschappijen ge plaatst, terwijl zij absoluut niet in staat zijn om een machtsposi tie uit te oefenen. Als milieu wetgeving en economische wet geving elkaar bijten, dan is het de taak van de overheid om dit op te lossen en niet van de vis sers. Die maken geen wetge ving. De vissers willen duurzaam vis sen, maar zij moeten hiertoe wel in staat worden gesteld. Ook vissers zijn tegen doordraai Hans van Geesbergen Vereniging Zevibel Dregweg 2 Yerseke In reactie op het initiatief van de heer Broekmans uit Hulst (PZC, 11-3), zou ik graag vernemen waar de inwoners uit de Ka naalzone hun omrijschade van de afgelopen dertig jaar kunnen verhalen. De heer Broekmans gaat er in al zijn enthousiasme gemakkelijk aan voorbij dat meer dan de helft van de inwo ners van Zeeuws-Vlaanderen in de Kanaalzone wonen en wer ken en dus al dertig jaar waren veroordeeld tot het omrijden naar Breskens of Perkpolder. Ook voor deze gedupeerde groep zou dus een vergoeding op zijn plaats zijn. Natuurlijk wachten wij met spanning af of de vergoeding alleen de extra gereden kilometers zal behel zen, of ook de verspilde tijd van het rijden door de polder en het wachten op de veerpleinen. Het is immers niet mogelijk om van uit Terneuzen precies op tijd op de boot aan te rijden. Hier zor gen alle verkeersveilige maatre gelen en het vele landbouwver- keer wel voor. Ik ben bang dat een dergelijke regeling voor alle gedupeerden een zeer kostbare zaak zal worden en dat het grootste deel van de kosten naar de inwoners van de Kanaalzone zal gaan. Het lijkt mij daarom zinniger om dit hele initiatief gewoon te vergeten, en een nut tiger besteding te zoeken voor onze belastinggelden. Mis schien zou de heer Broekmans zijn tijd beter besteden met het onderzoeken van het voordeel dat de overgrote meerderheid van de Zeeuwen gaat hebben van de tunnel, in plaats van te zwelgen in zelfmedelijden, van wege het feit dat hij persoonlijk geen voordeel ziet. Familie Boschitsch Stuvesande 396 Terneuzen De Westerscheldetunnel gaat open. Een prachtig stuk werk. Donkere wolken pakken zich echter samen boven de N59 op Schouwen-Duiveland. Veel partijen riepen om de aanleg van infrastructuur als de A4 bij Bergen op Zoom en een nieuwe Noord-Zuid snelweg.Daar heb ben we vanaf 15 maart niets Erling Steenstra Nieuta Nederland heeft nog stres regering. De economisch stand is zorgelijk. Er: steeds meer ontslagen &j een vreselijke oorlog ena ik doorgaan. En wat gei*: een volkomen onbeduices mensen slaagt era oi nieuws te beheersen Defa re tijd van de regering! Tweede Kamer wordt "v* aan de zogenaamdegnew een echtpaar bij wieheti caat 'koninklijk' verten is. Een urendurend debat; tv wordt uitgezonden,t« betreffende personen tra telijk op de tribune ziteni nieten volop van de aas die ze vroeger nooit kregö media en de fotografen* daar volop aan mee. Laai. hun boontjes doppen ent geen aandacht aan lx dan is het zo afgelopen: flauwekul. A t>.i| A Mi Het is weer zover. Nu is: vogelpest, eerder de gekke enziekte, mond- en klam en varkenspest. Iedere» de verschrikkelijke beeiz het ruimen van de besnt^B onbesmette dieren. De niet dat er nog mensen q la; een stuk vlees of een e:let strot kunnen krijgen tr: schrikkelijk dierenleed moest verboden worde:, deze wijze dieren te :o Een kip in een legbat'.e: n bijvoorbeeld de ruimte: velletje papier van A4-: Het is ook niet nodigoms wijze dieren te houcer. ruimte genoeg op de Waarom kunnen die die:: t: opgekweekt worden inb: beeld derde-wereldlaref-u voorkomt veel dierenleed bestrijdt honger en ar deze ontwikkelingsla en Grote industrieën in Ned: laten ook hun producten: in zogenaamde 'lage loc: den. In het dichtbevolkt van Europa, wat Nede is geen plaats meer voort sieve veehouderijbio-iti ia en varkensfokkerijen Je toch wel erg kortzichtig:! dat niet in te zien. Vereer mij ook niet duidelijk" de belastingbetalerWBi opdraaien voor de ger (kosten) van de vogelpest J. van NieutcfA Boulevard Bob Rommelmarli VOGELWAARDE - Htf des Heils houdt mor? rommelmarkt in de bt* Salette aan Rapenbui Vogelwaarde Deromi wordt gehouden in del»® ter het hoofdgebouw ft brengst komt ten goedess bewoners van de hoeve w melmarkt duurt vanhailre twee uur. Advertentie Azad Agadjanov exposeert werken in meerdere disciplines in de Groet Kerk in Terneuzen. foto Charles Strijd Lezersservice bezorgklachten - informatie over ab< na," Vljssifageii Grsw MAART AS 'GEGEVEN. VEii ;5QQ-D

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 38