Doodvonnissen zijn duur
PZC
Anne drijft weg op belegen Nederpop-nummers
Het schavot was dichtbij
Fransen leuteren erop los
Lever er maar een teiltje bij
Kevin Spacey in
Life of David Gale
L'Anglaise
et le due
Liever verliefd
vrijdag 14 maart 2003
Kevin Spacey als David Gale.
n de film The Life of David Gale speelt Kevin Spacey
een anti-doodstraf-activist die zelf wordt veroordeeld
voor moord en derhalve de doodstraf boven het hoofd
hangt. Drie dagen krijgt journalist Kate Winslet om te
bewijzen dat men een onschuldige het leven dreigt te
benemen. Wie echter concludeert dat The Life of David Gale
een anti-doodstraffilm is, gaat te kort door de bocht.
Regisseur Alan Parker: ,,Het
is nog maar de vraag of ik te
gen de doodstraf ben." En ken
nelijk volgens afspraak houden
ook Kevin Spacey en tegen
speelster Laura Linney zich op
de vlakte.
,,Ik heb wel een persoonlijk
standpunt", stelt Linney, „maar
ik zeg niet welk. Anders kijkt
straks het publiek met een al in
gekleurde visie naar mijn perso
nage. Dat moet niet." Ze speelt
in deze film een verklaard te
genstander van de doodstraf en
zou verkracht en vermoord zijn
door David Gale, haar beste
vriend en bondgenoot.
Kevin Spacey, die Gale speelt,
pakt zijn weigering om per
soonlijk kleur te bekennen ge
raffineerder in: „Ik heb deze
film niet aangepakt omdat ik te
gen de doodstraf zou zij nIk ben
niet zeker van mijn standpunt.
Zowel voor- als tegenstanders
gebruiken voornamelijk emo
tionele argumenten. Naar el-
Jcaar luisteren doen ze al hele-
jnaal niet. Het is zinvol om ook
naar cijfers te kijken. Het uit
voeren van doodvonnissen kost
5 miljard dollar op jaarbasis, al
leen al in de staat Texas. Niet
dat erprijskaartjes moeten han
gen aan rechtspleging, maar het
is geld dat je wellicht nuttiger
kunt besteden. Van de andere
kant hebben de familieleden
van iemand die is vermoord
recht op vergelding. En het is
niet meer zo dat moordenaars
worden doodgeschoten of opge
hangen, ze krijgen een injectie
die hen in een slaap brengt
waaruit ze nooit meer wakker
worden. Dus de praktijk is min
der barbaars dan in het verle
den, hoewel het principe na
tuurlijk hetzelfde blijft. Zowel
voor als tegen de doodstraf be
staan overigens sterke argu
menten waar weinig mensen
mee bekend zijn. Het nut van
deze film zou kunnen zijn dat er
een debat wordt geopend dat
minder oppervlakkig is."
De mogelijkheid tot het uitlok
ken van discussie, dat is wat de
43-jarige acteur de moeite
waard vond aan The Life of Da
vid Gale En vooral omdat zo
iets kon gebeuren in het kader
van een detectiveverhaal dat
bovendien kwaliteiten bezit als
ongewoon, persoonlijk drama.
Scripts met zulke complexe am
bities zegt Spacey maar zelden
tegen te komen Voor zijn rollen
in 'The Usual Suspects' en
'American Beauty' heeft hij
thuis Oscars op de schouw staan
(„Die eerste was zo alleen, nu
kunnen ze dansen") en hij was
niet minder gedenkwaardig in
'L.A. Confidential* en 'K-Pax'
Toch moeten we vooral niet den
ken dat de kansen op zulke bij
zondere creaties dik zijn ge
zaaid.
„Ik ben gelukkig als mij in een
jaar tijd één enkele film wordt
aangeboden die ik de moeite
waard vind om te doen. En aan
de opnamen voor die ene film,
raak ik niet meer dan twintig
de acteur zijn filmcarrière op
geeft. „Het betekent alleen dat
ik verandering wil brengen in
mijn leven en dat ik me intensief
met theater wil bezighouden zo
als ik trouwens altijd al heb ge
daan. Ik geloof ook heus wel tijd
te kunnen vrijmaken voor de
zeldzame film die mijn verbeel
ding voldoende zou prikkelen.
Maar in principe sta ik het lief
ste op de plankenEn ik hield al
tijd al van The Old Vic. Het is het
theater waar ik als jongetje al
door mijn ouders mee naar toe
werd genomen tijdens Europese
trips, maar het is ook het theater
waar ik ooit zes maanden op het
toneel heb gestaan naast Jack
Lemmon en waar ik in 1998 nog
dagen kwijt. Als ik vijf van zul
ke films zou tegenkomen, dan
zou dat een 'home run' beteke
nen zoals ik er nooit een heb mo
gen meemaken. De afgelopen
anderhalf jaar heb ik zelfs geen
enkele film gedaan en ik moet
zeggen dat me dat voortreffelijk
is bevallen."
Spacey bleek alle tijd en gele
genheid te kunnen maken om de
artistieke leiding op zich te ne
men van het legendarische Lon-
dense theater The Old Vic. Wat
toch ook weer niet betekent dat
elf maanden heb gestaan in 'The
leeman Cometh'. En ik voel me
in Londen net zo thuis als in
New York."
Overigens worden er volgens
Spacey wel degelijk nog volop
goede films gemaakt in de we
reld. „Ik zie er genoeg om royaal
aan mijn trekken te komen als
toeschouwer. Maar films waarin
ikzelf eventueel iets had kunnen
betekenen, zijn er veel minder.
En dan nog: Ze moeten toevallig
worden aangeboden en dan dien
je er ook net zo toevallig maar
Het drama L'Anglaise et le
due speelt zich af ten tijde
van de Franse Revolutie. Veel
gebouwen uit die tijd staan ook
nu nog fier overeind Toch koos
regisseur Eric Rohmer ervoor
om het Parijs van de achttiende
eeuw op digitale wijze vorm te
geven, zodat zijn personages
rondlopen in geschilderde per
spectieven van historisch Pa
rijs. Die opzettelijk kunstmati
ge decors sporen de kijker aan
om eveneens vanuit een ander
perspectief naar het verfilmde
tijdperk te kijken. De Franse
Revolutie wordt voor de veran
dering getoond vanuit het oog
puntvan een anti-revolutionair.
Rohmer baseerde zijn scenario
op de memoires van Grace Elliot
(1760-1823), een Schotse aristo
crate die zich een positie ver
wierf in de kringen rond het hof
van Louis Seize dankzij haar re
latie met een neef van de koning,
de hertog van Orléans. In de film
draait het vooral om de verhou
ding tussen de Schotse dame en
haar hertog. De Engelse actrice
Lucy Russel en de Franse
acteerveteraan Jean-Claude
Dreyfuss zetten hun personages
neer met een sterke naar binnen
gerichte intensiteit, als twee
door hun authentieke kostuums
ingesnoerde personages. Hun
elegante, veelal letterlijk uit het
boek van Elliot overgenomen
dialogen spitsen zich toe op de
rol die de edelman speelt bij de
mogelijke executie van de ko
ning.
Door de ogen van Grace Elliott
leren we de revolutie kennen als
een tijd waarin ieder woord op
een goudschaaltje moet worden
gewogen. Onder het schrikbe
wind van revolutieleider Robe
spierre blijkt een verkeerde op
merking al genoeg te zijn voor
een gang naar het schavot. Juist
het vitale belang van de juiste
woordkeuze maakt de gesprek
ken tussen Grace en de hertog zo
ongemeen spannend.
De inmiddels 82-jarige Rohmer
leverde als voorman^.
Nouvelle Vague talloze L
waarin men honderduit^
de over de morele keuze*
leven, maar zelden st^'
zijn personages zoy«i,
spel als in L'Anglmtefd
Voor Grace draaithetir jj
volutie niet om het tijdL
dak vinden bij het «ia
kamp, maar om loyaliteit»
vasthouden aan je
Sommige Franse cn;t
kunnen moeilijk vên
dat die principes in fa
toebehoren aan deadelsü
niet aan de gebruikelijks
lutionaire helden. In L'L
et le due voorziet Rohmerg
verliezers van de revolt
een menselijk gezicht. Va
litieke dogmatici mat,
gelden als een doodzord.
de liefhebbers van filmkm
het intellect prikkellen»
streelt is het een zegen
Fritz ikj
L'Anglaise et le due. ft»
Rohmer Met. Lucy Ru$*|
Claude Dreyfuss, Alm i
Charlotte Véry TezieninSéj
hof Middelburg.
voor beschikbaar te zijn. Je hebt
mazzel nodig. Je weet hoe Alan
Parker het script ontdekte voor
The Life of David GaleTwee
jaar geleden hing die staking in
de lucht van eerst de schrijvers
en vervolgens de acteurs. Alle
nieuwe filmproducties leken
voor onbepaalde tijd te worden
lamgelegd. Alan wilde aan het
werk zijn voor de bui zou los
barsten. Daarom had hij zijn
agent gevraagd alle scripts toe
te sturen die op dat moment bij
de filmmaatschappijen circu
leerden. Alan kreeg ze en ont
dekte dat het allemaal rotzooi
was. Toen heeft hij zijn agent ge
vraagd: 'Stuur me alle scripts
die niemand wil doen'. En toen
kwam hij The Life of David Gale
tegen. Een lotje uit de loterij."
Spacey beaamt dat hij regelma
tig zelfs meer dan een beetje ge
luk heeft gehad. „Zo ben ik heel
dankbaar jegens collega's die
bepaalde rollen afwezen omdat
ze er niks in zagenwaardoor die
films mijn kant op konden rol
len. George Clooney was de man
die aanvankelijk was benaderd
om David Gale te doen. 'The
Shipping News' werd gewei
gerd door John Travolta en Will
Smith had geen trek in 'K-Pax'
Ik ben dol op mijn collega's. Ze
deden me al deze heerlijke rol
len cadeau. Ze zijn mijn aller
beste vrienden."
Pieter van Lierop
The Life of David Gale Regie: Alan
Parker Met Kevin Spacey, Kate
Winslet, Laura Linney. Tezien in Ci-
neCity Vlissingen en De Koning
Hulst
Groots en meeslepend is het
niet, het leven van de naar
Frankrijk geëmigreerde Span
jaard TomIs het hebben van een
huis, een baan, een huwelijk en
drie aandacht vretende kinde
ren nu werkelijk alles dat telt, zo
vraagt de door Sergi Lopez ver
tolkte veertiger zich af. De aan
vankelijk nog rustig voortkab
belende midlifecrisis geraakt in
een stroomversnelling als Tom
bezoek krijgt van zijn voormali
ge geliefde (Sylvie Testud).
Zij vertelt haar stomverbaasde
ex dat hij negen jaar geleden een
kind bij haar heeft verwekt.
Door omstandigheden kan zij
niet meer voor haar dochter zor
gen, en daarom klopt ze nu bij
Tom aan voor hulp. Na overleg
met zijn echtgenote besluit hij
de voogdij over zijn dochter op
zich te nemen.
De worsteling die Tom door
maakt had misschien een leer
zaam tv-drama kunnen opleve
ren van een uur, bij voorkeur
gevolgd door een Rondom Tien
achtig programmarond het the
ma 'mannen in crisis'. Regisseur
Manuel Poiret trok maar liefst
twee uur uit om de kijker onder
te dompelen in het weinig ener
verende leven van Tom, zijn
vrouw, zijn ex, de kinderen, en
kele buren, een jeugdmaat-
schappelijk werker en nog een
aantal figuren die verder onver
meld zullen blijven. Door al die
nevenpersonages, die er in de
slechtste Franse filmtraditie
flink op los leuteren, krijgt de
film een tamelijk vrijblijvend
karakter.
Een zelfde vrijblijvendheid
kenmerkte ook al een vorige
film van Poirier, het net als Les
Femmes. Ou Les i
D'Abord in Bretagne ges
de 'Western' (1997). De!a
ge sfeer in die alom
productie sloot evemce,
aan bij het gekozen genre*
roadmovie. Een karaktès
als Les Femmes... Ou U
fants D'Abord zou juiste
zijn geweest bij een straii
matische afbakening i
krachtig uitgewerkte c
schelijn. Doordatdefilni
durend afdwaalt naar tn
dige zijpaden krijgt dei
veel te veel tijd om zich te
ren aan al die verwender
kinderen die door he:
schuiven.
Fritzdi
Les Femmes... Ou Les
D'Abord. Regie: Manuel Pa
zien in Cine City Vlissingen.
Evenals zijn kameraad Adam
Sandler moet Rob Schnei
der het als komiek voornamelijk
hebben van anaal gefixeerde
gooi- en smijthumor, die het op
merkelijk goed doet bij een pu
beraal publiek. In vorige films
speelde de voormalige Saturday
Night Live-coryfee al eens een
mannelijke prostituée ('Deuce
Bigelow: Male Gigolo') en een
beest in mensengedaante ('The
Animal').
In The Hot Chick belandt be
roepsboerenlul Schneider door
toedoen van een eeuwenoude
toverspreuk in het lichaam van
een populaire blonde scholiere.
Malora Hardin en Rob Schneider in The Hot Chick.
Dat geeft aanleiding 1
ronduit ellendige a
keling van uiterst voorst
grollen over de meest mai
springende verschillen
mannen en vrouwen. BoiS
piemels, dus.
Om de ramp helemaal ra
te maken probeert hei
door Schneider zelf ges:
scenario temidden vanai
sistische, homofobe en a
zins vooringenomen gnj
makerij ook nc_
bijzonder vals klinkende
schap uit te dragen. Die'a
op neer dat werkelijke s
heid van binnen zit, ai
deren je dus maar n
cepteren zoals je bent B|
misselijkmakende ow
heid zouden de makers»
teiltje mogen bijleverei
Fritza
The Hot Chick Regie: TM
Met: Rob Schneider. Rachi
McAdams, Anna Fans, 1
Laurence. Te zien in Cweö
sing en en Roxy Bergen op U
Na het zien van Pim van Hoeve's regiede
buut Liever verliefd komen we niet uit
onder de constatering dat Nederland er in
de persoon van Miiyanna van Reeden een
aantrekkelijke comédienne bij heeft. Ze
blijkt behoorlijk sprankelend en kan vast
wel spiritueler werk aan dan deze romanti
sche lenteklucht, waarin ze overigens aller
minst het gevaar liep zich te vertillen.
Van Reeden speelt Anna, een vrouw van
even in de dertig die net iets te vaak de bons
heeft gekregen en dan besluit zich voortaan
net zo te gaan gedragen als al die mannen
doen: versieren zonder verliefd te worden en
zonder verantwoordelijkheid te nemen
Dan slaat ze Rob aan de haak (een gespierde
bouwvakker die goed is in bed en gek op
kinderen) en gelijktijdig ook Sander, een ro
mantische pianist met wie het bed wordt
gemeden, maar die een kei blijkt in gevoeli
ge gesprekken. En laten die twee vrijers nou
stomtoevallig eikaars boezemvrienden zijn
die niet in de gaten hebben dat ze allebei iets
hebben met hetzelfde meisje Dat meisje
kan trouwens evenmin vermoeden dat Rob
(Chris Zegers) en Sander (Romijn Conen)
verknocht zijn aan mekaar.
Dat levert stof op voor het type 'klucht der
vergissingen' waar drie eeuwen geleden
Goldoni het patent op had, maarthans gesi
tueerd in het Venetië van het noorden dat
wordt bevolkt door de vlotte jongelui die we
kennen uit reclamefilms voor Amstel Bier.
Dat is ook zo ongeveer de diepgang die je
Miryanna van Reeden in Liever verliefd.
verwachten mag in Liever verliefd, een even
vriendelijk als gelikt ogende film die bij
kans wegdrijft op de muzikale overvloed
van belegen Nederpop-nummers.
Sander drinkt biertjes met Rob op een ge
zellig terras als toevallig Anne langskomt
met vriendin in kek autootje. De ontdek
king van het dubbelspel ligt op de loer. Maar
de ene minnaar is nét even naar achteren en
komt terug als de meiden nét weer vertrok
ken zijn Of Rob heeft nét Anne's zoldereta
ge verlaten terwijl Sander juist paar boven
klautert. De vrienden dreigen elkaar in de
trappenhal te herkennen maar dat gebeurt
toch weer nét niet omdat een van hen een
grote spiegel meezeult. Liever verliefd gros
siert in dit soort scènes.
Anne geniet met volle teugen van haar vrije
gevlinder maar onafwendbaar nadert het
moment dat ondanks alle nagestreefde vrij
blijvendheid het meisje wel degelijk tot het
verwarrende inzicht komt dat ze toch weer
echt verliefd is geworden. En niet op één
minnaar maar op alle twee. Hoe moet dit af
lopen?
Van het antwoord op die vraag kan kennis
worden genomen door iedereen die echt
niets beters te doen heeft dan anderhalf uur
te gaan happen in een film als een suiker
spin. De honger zal er niet van voorbijgaan
maar veel reden voor ergernis is er evenmin
Tenzij men zich serieus betrokken mocht
voelen bij wat de culturele overheidsinstel
lingen in Nederland doen met gemeen
schapsgeld.
Anders dan 'Costa' of 'Volle Maan', die wer
den gemaakt met louter particulier geld en
slimme CV-constructies. kwam hl
eens door Johan Nijenhuis gepm$
Liever verliefd tot stand met finaa
door de NCRV, het Coproductiefondi
Nederlands Fonds Voor De FilmJh
laatste instantie fungeert Lieven
zelfs als richtingaanwijzer voor dei
subsidiepolitiek. Daar had Jean van
de als intendant bedacht dat Neda
cineasten niet zo zeer gestimuleerd]
worden om origineel en vernielt®
de dag te komen, maar om films ova
te maken die in het buitenlandalpd
trekkers waren gebleken Hetvaiti
lijks te geloven, maar deze filmisi
'remake'.
Pim van Hoeve hoefde niets andefii
dan een Nederlandse bewerking®
een door Don Bohlinger verzonnen
kaans script dat 'Maybe Next Ti®
en in Duitsland al een keer werdro
als 'Sex Oder Liebe' En dit is dus™
Filmfonds haar schaarse geld aar.
ven: een derdehands niemendalletje
verliefd is een pluisje. Het zouki#
iemand er lentekriebels van krijgt
met de wetenschap van de achter^"
de kans op hooikoorts evenminuitg®
Pieterva
Liever verliefd. Regie: Pim van Hoe
anna van Reeden, Chris Zegers, S
EllevanRijn, Wendy van Dijk. Te2l"\
Vlissingen. De Koning Hulst en CU"
Bergen opZoom.