Doodvonnissen zijn duur PZC Anne drijft weg op belegen Nederpop-nummers Het schavot was dichtbij Fransen leuteren erop los Lever er maar een teiltje bij Kevin Spacey in Life of David Gale L'Anglaise et le due Liever verliefd vrijdag 14 maart 2003 Kevin Spacey als David Gale. n de film The Life of David Gale speelt Kevin Spacey een anti-doodstraf-activist die zelf wordt veroordeeld voor moord en derhalve de doodstraf boven het hoofd hangt. Drie dagen krijgt journalist Kate Winslet om te bewijzen dat men een onschuldige het leven dreigt te benemen. Wie echter concludeert dat The Life of David Gale een anti-doodstraffilm is, gaat te kort door de bocht. Regisseur Alan Parker: ,,Het is nog maar de vraag of ik te gen de doodstraf ben." En ken nelijk volgens afspraak houden ook Kevin Spacey en tegen speelster Laura Linney zich op de vlakte. ,,Ik heb wel een persoonlijk standpunt", stelt Linney, „maar ik zeg niet welk. Anders kijkt straks het publiek met een al in gekleurde visie naar mijn perso nage. Dat moet niet." Ze speelt in deze film een verklaard te genstander van de doodstraf en zou verkracht en vermoord zijn door David Gale, haar beste vriend en bondgenoot. Kevin Spacey, die Gale speelt, pakt zijn weigering om per soonlijk kleur te bekennen ge raffineerder in: „Ik heb deze film niet aangepakt omdat ik te gen de doodstraf zou zij nIk ben niet zeker van mijn standpunt. Zowel voor- als tegenstanders gebruiken voornamelijk emo tionele argumenten. Naar el- Jcaar luisteren doen ze al hele- jnaal niet. Het is zinvol om ook naar cijfers te kijken. Het uit voeren van doodvonnissen kost 5 miljard dollar op jaarbasis, al leen al in de staat Texas. Niet dat erprijskaartjes moeten han gen aan rechtspleging, maar het is geld dat je wellicht nuttiger kunt besteden. Van de andere kant hebben de familieleden van iemand die is vermoord recht op vergelding. En het is niet meer zo dat moordenaars worden doodgeschoten of opge hangen, ze krijgen een injectie die hen in een slaap brengt waaruit ze nooit meer wakker worden. Dus de praktijk is min der barbaars dan in het verle den, hoewel het principe na tuurlijk hetzelfde blijft. Zowel voor als tegen de doodstraf be staan overigens sterke argu menten waar weinig mensen mee bekend zijn. Het nut van deze film zou kunnen zijn dat er een debat wordt geopend dat minder oppervlakkig is." De mogelijkheid tot het uitlok ken van discussie, dat is wat de 43-jarige acteur de moeite waard vond aan The Life of Da vid Gale En vooral omdat zo iets kon gebeuren in het kader van een detectiveverhaal dat bovendien kwaliteiten bezit als ongewoon, persoonlijk drama. Scripts met zulke complexe am bities zegt Spacey maar zelden tegen te komen Voor zijn rollen in 'The Usual Suspects' en 'American Beauty' heeft hij thuis Oscars op de schouw staan („Die eerste was zo alleen, nu kunnen ze dansen") en hij was niet minder gedenkwaardig in 'L.A. Confidential* en 'K-Pax' Toch moeten we vooral niet den ken dat de kansen op zulke bij zondere creaties dik zijn ge zaaid. „Ik ben gelukkig als mij in een jaar tijd één enkele film wordt aangeboden die ik de moeite waard vind om te doen. En aan de opnamen voor die ene film, raak ik niet meer dan twintig de acteur zijn filmcarrière op geeft. „Het betekent alleen dat ik verandering wil brengen in mijn leven en dat ik me intensief met theater wil bezighouden zo als ik trouwens altijd al heb ge daan. Ik geloof ook heus wel tijd te kunnen vrijmaken voor de zeldzame film die mijn verbeel ding voldoende zou prikkelen. Maar in principe sta ik het lief ste op de plankenEn ik hield al tijd al van The Old Vic. Het is het theater waar ik als jongetje al door mijn ouders mee naar toe werd genomen tijdens Europese trips, maar het is ook het theater waar ik ooit zes maanden op het toneel heb gestaan naast Jack Lemmon en waar ik in 1998 nog dagen kwijt. Als ik vijf van zul ke films zou tegenkomen, dan zou dat een 'home run' beteke nen zoals ik er nooit een heb mo gen meemaken. De afgelopen anderhalf jaar heb ik zelfs geen enkele film gedaan en ik moet zeggen dat me dat voortreffelijk is bevallen." Spacey bleek alle tijd en gele genheid te kunnen maken om de artistieke leiding op zich te ne men van het legendarische Lon- dense theater The Old Vic. Wat toch ook weer niet betekent dat elf maanden heb gestaan in 'The leeman Cometh'. En ik voel me in Londen net zo thuis als in New York." Overigens worden er volgens Spacey wel degelijk nog volop goede films gemaakt in de we reld. „Ik zie er genoeg om royaal aan mijn trekken te komen als toeschouwer. Maar films waarin ikzelf eventueel iets had kunnen betekenen, zijn er veel minder. En dan nog: Ze moeten toevallig worden aangeboden en dan dien je er ook net zo toevallig maar Het drama L'Anglaise et le due speelt zich af ten tijde van de Franse Revolutie. Veel gebouwen uit die tijd staan ook nu nog fier overeind Toch koos regisseur Eric Rohmer ervoor om het Parijs van de achttiende eeuw op digitale wijze vorm te geven, zodat zijn personages rondlopen in geschilderde per spectieven van historisch Pa rijs. Die opzettelijk kunstmati ge decors sporen de kijker aan om eveneens vanuit een ander perspectief naar het verfilmde tijdperk te kijken. De Franse Revolutie wordt voor de veran dering getoond vanuit het oog puntvan een anti-revolutionair. Rohmer baseerde zijn scenario op de memoires van Grace Elliot (1760-1823), een Schotse aristo crate die zich een positie ver wierf in de kringen rond het hof van Louis Seize dankzij haar re latie met een neef van de koning, de hertog van Orléans. In de film draait het vooral om de verhou ding tussen de Schotse dame en haar hertog. De Engelse actrice Lucy Russel en de Franse acteerveteraan Jean-Claude Dreyfuss zetten hun personages neer met een sterke naar binnen gerichte intensiteit, als twee door hun authentieke kostuums ingesnoerde personages. Hun elegante, veelal letterlijk uit het boek van Elliot overgenomen dialogen spitsen zich toe op de rol die de edelman speelt bij de mogelijke executie van de ko ning. Door de ogen van Grace Elliott leren we de revolutie kennen als een tijd waarin ieder woord op een goudschaaltje moet worden gewogen. Onder het schrikbe wind van revolutieleider Robe spierre blijkt een verkeerde op merking al genoeg te zijn voor een gang naar het schavot. Juist het vitale belang van de juiste woordkeuze maakt de gesprek ken tussen Grace en de hertog zo ongemeen spannend. De inmiddels 82-jarige Rohmer leverde als voorman^. Nouvelle Vague talloze L waarin men honderduit^ de over de morele keuze* leven, maar zelden st^' zijn personages zoy«i, spel als in L'Anglmtefd Voor Grace draaithetir jj volutie niet om het tijdL dak vinden bij het «ia kamp, maar om loyaliteit» vasthouden aan je Sommige Franse cn;t kunnen moeilijk vên dat die principes in fa toebehoren aan deadelsü niet aan de gebruikelijks lutionaire helden. In L'L et le due voorziet Rohmerg verliezers van de revolt een menselijk gezicht. Va litieke dogmatici mat, gelden als een doodzord. de liefhebbers van filmkm het intellect prikkellen» streelt is het een zegen Fritz ikj L'Anglaise et le due. ft» Rohmer Met. Lucy Ru$*| Claude Dreyfuss, Alm i Charlotte Véry TezieninSéj hof Middelburg. voor beschikbaar te zijn. Je hebt mazzel nodig. Je weet hoe Alan Parker het script ontdekte voor The Life of David GaleTwee jaar geleden hing die staking in de lucht van eerst de schrijvers en vervolgens de acteurs. Alle nieuwe filmproducties leken voor onbepaalde tijd te worden lamgelegd. Alan wilde aan het werk zijn voor de bui zou los barsten. Daarom had hij zijn agent gevraagd alle scripts toe te sturen die op dat moment bij de filmmaatschappijen circu leerden. Alan kreeg ze en ont dekte dat het allemaal rotzooi was. Toen heeft hij zijn agent ge vraagd: 'Stuur me alle scripts die niemand wil doen'. En toen kwam hij The Life of David Gale tegen. Een lotje uit de loterij." Spacey beaamt dat hij regelma tig zelfs meer dan een beetje ge luk heeft gehad. „Zo ben ik heel dankbaar jegens collega's die bepaalde rollen afwezen omdat ze er niks in zagenwaardoor die films mijn kant op konden rol len. George Clooney was de man die aanvankelijk was benaderd om David Gale te doen. 'The Shipping News' werd gewei gerd door John Travolta en Will Smith had geen trek in 'K-Pax' Ik ben dol op mijn collega's. Ze deden me al deze heerlijke rol len cadeau. Ze zijn mijn aller beste vrienden." Pieter van Lierop The Life of David Gale Regie: Alan Parker Met Kevin Spacey, Kate Winslet, Laura Linney. Tezien in Ci- neCity Vlissingen en De Koning Hulst Groots en meeslepend is het niet, het leven van de naar Frankrijk geëmigreerde Span jaard TomIs het hebben van een huis, een baan, een huwelijk en drie aandacht vretende kinde ren nu werkelijk alles dat telt, zo vraagt de door Sergi Lopez ver tolkte veertiger zich af. De aan vankelijk nog rustig voortkab belende midlifecrisis geraakt in een stroomversnelling als Tom bezoek krijgt van zijn voormali ge geliefde (Sylvie Testud). Zij vertelt haar stomverbaasde ex dat hij negen jaar geleden een kind bij haar heeft verwekt. Door omstandigheden kan zij niet meer voor haar dochter zor gen, en daarom klopt ze nu bij Tom aan voor hulp. Na overleg met zijn echtgenote besluit hij de voogdij over zijn dochter op zich te nemen. De worsteling die Tom door maakt had misschien een leer zaam tv-drama kunnen opleve ren van een uur, bij voorkeur gevolgd door een Rondom Tien achtig programmarond het the ma 'mannen in crisis'. Regisseur Manuel Poiret trok maar liefst twee uur uit om de kijker onder te dompelen in het weinig ener verende leven van Tom, zijn vrouw, zijn ex, de kinderen, en kele buren, een jeugdmaat- schappelijk werker en nog een aantal figuren die verder onver meld zullen blijven. Door al die nevenpersonages, die er in de slechtste Franse filmtraditie flink op los leuteren, krijgt de film een tamelijk vrijblijvend karakter. Een zelfde vrijblijvendheid kenmerkte ook al een vorige film van Poirier, het net als Les Femmes. Ou Les i D'Abord in Bretagne ges de 'Western' (1997). De!a ge sfeer in die alom productie sloot evemce, aan bij het gekozen genre* roadmovie. Een karaktès als Les Femmes... Ou U fants D'Abord zou juiste zijn geweest bij een straii matische afbakening i krachtig uitgewerkte c schelijn. Doordatdefilni durend afdwaalt naar tn dige zijpaden krijgt dei veel te veel tijd om zich te ren aan al die verwender kinderen die door he: schuiven. Fritzdi Les Femmes... Ou Les D'Abord. Regie: Manuel Pa zien in Cine City Vlissingen. Evenals zijn kameraad Adam Sandler moet Rob Schnei der het als komiek voornamelijk hebben van anaal gefixeerde gooi- en smijthumor, die het op merkelijk goed doet bij een pu beraal publiek. In vorige films speelde de voormalige Saturday Night Live-coryfee al eens een mannelijke prostituée ('Deuce Bigelow: Male Gigolo') en een beest in mensengedaante ('The Animal'). In The Hot Chick belandt be roepsboerenlul Schneider door toedoen van een eeuwenoude toverspreuk in het lichaam van een populaire blonde scholiere. Malora Hardin en Rob Schneider in The Hot Chick. Dat geeft aanleiding 1 ronduit ellendige a keling van uiterst voorst grollen over de meest mai springende verschillen mannen en vrouwen. BoiS piemels, dus. Om de ramp helemaal ra te maken probeert hei door Schneider zelf ges: scenario temidden vanai sistische, homofobe en a zins vooringenomen gnj makerij ook nc_ bijzonder vals klinkende schap uit te dragen. Die'a op neer dat werkelijke s heid van binnen zit, ai deren je dus maar n cepteren zoals je bent B| misselijkmakende ow heid zouden de makers» teiltje mogen bijleverei Fritza The Hot Chick Regie: TM Met: Rob Schneider. Rachi McAdams, Anna Fans, 1 Laurence. Te zien in Cweö sing en en Roxy Bergen op U Na het zien van Pim van Hoeve's regiede buut Liever verliefd komen we niet uit onder de constatering dat Nederland er in de persoon van Miiyanna van Reeden een aantrekkelijke comédienne bij heeft. Ze blijkt behoorlijk sprankelend en kan vast wel spiritueler werk aan dan deze romanti sche lenteklucht, waarin ze overigens aller minst het gevaar liep zich te vertillen. Van Reeden speelt Anna, een vrouw van even in de dertig die net iets te vaak de bons heeft gekregen en dan besluit zich voortaan net zo te gaan gedragen als al die mannen doen: versieren zonder verliefd te worden en zonder verantwoordelijkheid te nemen Dan slaat ze Rob aan de haak (een gespierde bouwvakker die goed is in bed en gek op kinderen) en gelijktijdig ook Sander, een ro mantische pianist met wie het bed wordt gemeden, maar die een kei blijkt in gevoeli ge gesprekken. En laten die twee vrijers nou stomtoevallig eikaars boezemvrienden zijn die niet in de gaten hebben dat ze allebei iets hebben met hetzelfde meisje Dat meisje kan trouwens evenmin vermoeden dat Rob (Chris Zegers) en Sander (Romijn Conen) verknocht zijn aan mekaar. Dat levert stof op voor het type 'klucht der vergissingen' waar drie eeuwen geleden Goldoni het patent op had, maarthans gesi tueerd in het Venetië van het noorden dat wordt bevolkt door de vlotte jongelui die we kennen uit reclamefilms voor Amstel Bier. Dat is ook zo ongeveer de diepgang die je Miryanna van Reeden in Liever verliefd. verwachten mag in Liever verliefd, een even vriendelijk als gelikt ogende film die bij kans wegdrijft op de muzikale overvloed van belegen Nederpop-nummers. Sander drinkt biertjes met Rob op een ge zellig terras als toevallig Anne langskomt met vriendin in kek autootje. De ontdek king van het dubbelspel ligt op de loer. Maar de ene minnaar is nét even naar achteren en komt terug als de meiden nét weer vertrok ken zijn Of Rob heeft nét Anne's zoldereta ge verlaten terwijl Sander juist paar boven klautert. De vrienden dreigen elkaar in de trappenhal te herkennen maar dat gebeurt toch weer nét niet omdat een van hen een grote spiegel meezeult. Liever verliefd gros siert in dit soort scènes. Anne geniet met volle teugen van haar vrije gevlinder maar onafwendbaar nadert het moment dat ondanks alle nagestreefde vrij blijvendheid het meisje wel degelijk tot het verwarrende inzicht komt dat ze toch weer echt verliefd is geworden. En niet op één minnaar maar op alle twee. Hoe moet dit af lopen? Van het antwoord op die vraag kan kennis worden genomen door iedereen die echt niets beters te doen heeft dan anderhalf uur te gaan happen in een film als een suiker spin. De honger zal er niet van voorbijgaan maar veel reden voor ergernis is er evenmin Tenzij men zich serieus betrokken mocht voelen bij wat de culturele overheidsinstel lingen in Nederland doen met gemeen schapsgeld. Anders dan 'Costa' of 'Volle Maan', die wer den gemaakt met louter particulier geld en slimme CV-constructies. kwam hl eens door Johan Nijenhuis gepm$ Liever verliefd tot stand met finaa door de NCRV, het Coproductiefondi Nederlands Fonds Voor De FilmJh laatste instantie fungeert Lieven zelfs als richtingaanwijzer voor dei subsidiepolitiek. Daar had Jean van de als intendant bedacht dat Neda cineasten niet zo zeer gestimuleerd] worden om origineel en vernielt® de dag te komen, maar om films ova te maken die in het buitenlandalpd trekkers waren gebleken Hetvaiti lijks te geloven, maar deze filmisi 'remake'. Pim van Hoeve hoefde niets andefii dan een Nederlandse bewerking® een door Don Bohlinger verzonnen kaans script dat 'Maybe Next Ti® en in Duitsland al een keer werdro als 'Sex Oder Liebe' En dit is dus™ Filmfonds haar schaarse geld aar. ven: een derdehands niemendalletje verliefd is een pluisje. Het zouki# iemand er lentekriebels van krijgt met de wetenschap van de achter^" de kans op hooikoorts evenminuitg® Pieterva Liever verliefd. Regie: Pim van Hoe anna van Reeden, Chris Zegers, S EllevanRijn, Wendy van Dijk. Te2l"\ Vlissingen. De Koning Hulst en CU" Bergen opZoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26