Snelheid in tunnel beperkt
tot
PZC
Afscheid met bloedend hart
80
Kleine organisatie
voor afbouw PSD
Het waren vaak
hectische tijden
13
Oud-voorzitter POSO overleden
Duwboot geborgen in Vrasenedok
Vlissinger bedreigt NS'ers met mes
Werkstraf voor hulp bij smokkel
Na gewenningsperiode wordt maximumsnelheid opgevoerd naar 100
PSD-directeur roemt inzet personeel
Laatste
aflevering
vrijdag 14 maart 2003
EINDHOVEN - In Eindhoven is dinsdag op 78-jarige leeftijd
dr. JB V. Weiten overleden. De voormalig geriater Weiten, die
in 1993 vanuit Colijnsplaat naar Eindhoven verhuisde, was
na zijn pensionering actief als voorzitter van het Provinciaal
Overleg Samenwerkende Ouderenbonden. Ook was hij voor
zitter van de Stichting Ouderenzorg Noord-Beveland. Als
historicus verwierf hij bekendheid met een trilogie over de
herdijking van Noord-Beveland. Weiten, die in 1924 in Breda
het levenslicht zag, werd voor zijn verdiensten verheven tot
Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
DOEL - De drijvende bok Cormorant van sleep- en bergings
bedrijf Multraship uit Terneuzen heeft woensdagochtend
omstreeks vier uur de Belgische duwboot Eclips geborgen.
Die was zondagochtend in alle vroegte door nog onbekende
oorzaak gezonken in het Vrasenedok in de Waaslandhaven op
de linker Scheldeoever bij Antwerpen. De drie opvarenden
van de Eclips zagen kans zich op het nippertje in veiligheid te
stellen door op een buurschip te springen
De duwcombinatie lag langszij het Nederlandse binnen
vaartschip Levantgracht, toen de Eclips plotseling begon te
kapseizen De Belgische schipper werd wakker van deuren
die dichtklapten en wekte direct zijn vriendin en de matroos.
Nadat ze op de Levantgracht waren gesprongen, knapten de
koppeldraden en verdween de Eclips onder water. Multraship
dirigeerde direct de Cormorant (met een hefvermogen van
600 ton) vanuit Terneuzen naar de Waaslandhaven. Het ber
gingsteam bracht een oliescherm aan om eventueel lekkende
olie uit de duwboot op te vangen, in de nacht van dinsdag
werd de Eclips weer boven water getakeld. De duwboot ligt in
de haven in afwachting van nadere inspectie en eventuele re
paratie.
VLISSINGEN - Een 45-jarige Vlissinger heeft dinsdagavond
tegen tien uur drie medewerkers van de NS bedreigd. De man
zwaaide op het station van Vlissingen met een mes. De trein-
medewerkers konden de man zelf overmeesteren en overleve
ren aan de politie.
MIDDELBURG - Officier van justitie A. Flikweeit eiste gis
teren bij de rechtbank in Middelburg tegen een 27-jarige
vrouw uit Vlissingen wegens medeplegen bij de invoer van
een halve kilo cocaïne 240 uur werkstraf en een maand gevan
genisstraf plus vier maanden voorwaardelijk. De maand ge
vangenisstraf heeft verdachte al in voorarrest uitgezeten. De
drugs zaten op 7 december vorig jaar tussen de verpakking
van een keyboard die bestemd was voor haar adres. Op Schip
hol werd het pakket onderschept dat afkomstig was van haar
halfbroer op de Antillen.
De cocaïne werd met toestemming van Justitie eruitgehaald
en vervolgens werd het pakketje aangeboden aan verdachte.
Voor Flikweert waren er te veel aanwijzingen dat ze van de
drugs afwist. Hij verwees naar de telefoontaps en naar haar
opstelling tegenover de politie. Toen er naar de drugs werd ge
vraagd had ze het pakketje aangewezen. Ook wist ze dat haar
halfbroer in drugs handelde
Raadsman H. Dunsbergen vond dat er van opzet geen sprake
was, omdat zijn cliënte geen wetenschap had van de drugs.
,,Ze wist van het pakketje, maar niet van de drugs." De raads
man bepleitte vrijspraak. De rechtbank doet 26 maart uit
spraak.
T^joren
tunnelgangen klaar
„Snel uitgerekend heb ik de afgelopen jaren 50.000 ki
lometer meer auto gereden dan nodig was en het kostte
me 1600 uur meer tijd dan met de tunnel Want straks
overbrug ik 25 kilometer in 25 minuten tijd."
Inde zomer van 1997 zat hij er, in een van de bouw-
keetjes in de Nieuw-Neuzenpoldor bij Terneuzen, wat
eenzaam bij. Hij was als één van de eersten in Terneuzen
neergestreken, als een soort kwartiermaker. „Waar nu
m'n bureau staatligt straks de middenberm van de tun
nelweg", wist hij toen al. Als projectleider was hij be
trokken bij de bouw van een aantal viaducten en brug
gen. de inritten van de tunnel, de bouw van het dien
stengebouw bij de zuidelijke inrit én de tunnelafbouw.
Hectische tijden waren het vaak, maar aan de stoïcijnse
bebaarde verschijning van de ras-Bevelander, die eer
der betrokken was bij de Vlaketunnel, de Zeeburger
tunnel en de Tweede Heinenoordtunnel, leek dat voor
bij te gaan. „Er was sprake van een enorme dynamiek;
pen dag was hetzelfde. En hoeveel ervaring ook, je
leerde iedere dag bij."
Frans Witkam blijft ook na de opening nauw betrokken
fój de Westerscheldetunnel. Hij stapt van Rijkswater
staat over naar de NV en gaat zich bezighouden met het
onderhoud en beheer. „Het wordt een mooie tijd. Geen
gejakker en gejaag meer om de (laatste) pont te halen.
Geen last van mist of storm uit het zuidwesten. Ak-
™°rd, de erwtensoep zal ik, net als iedereen, missen.
Maar de snelheid van reizen wordt groter, met minder
^spanning en minder kosten."
Zijn missie, de komende jaren: samen met collega's er-
voorzorgen dat de langste verkeerstunnel van Neder
land veilig en betrouwbaar standhoudt Onderhoud en
wheer, saai? Witkam schudt het hoofd. „Absoluut niet.
«ouwens. er komt meer bij kijken. Er staan verschil-
j,enfk Projecten rond de tunnel op stapel, zoals de ver
dubbeling van de Sloeweg en de bouw van de tunnel bij
Muiskil. Daarbij worden wij als tunnelexploitant naar
verwachting toch ook nauw betrokken."
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Er hangt een
sfeer van weemoed in het Tun
nelcentrum in de uiterste zuid
westhoek van de Nieuw-Neu-
zenpolder in Terneuzen. Over
een week sluit het informatie
centrum de deuren. Na vieren
eenhalf jaar krijgt het, in de
stemmige kleuren van de zee op
getrokken centrum een andere
bestemming. Welke is nog on
duidelijk.
Deze weken wandelde een taxa
teur in en om het gebouw rond.
De gemeente Terneuzen zou wel
belangstelling hebben en ook de
heemkundige verenigingen uit
de streek hebben hun gretig oog
al laten vallen op het gebouw; ze
denken aan een museum voor
sleep- en binnenvaart.
Miek Geerts en Catlien de Jager
nemen met bloedend hart af
scheid van het centrum en van
elkaar. Ze zijn naarstig op zoek
naar ander werk. De twee ver
zorgden als communicatieme
dewerker het contact tussen de
tunnel(bouwers) en de buiten
wereld. Het centrum ontving
sinds de opening, half septem
ber 1998, ruim 175.000 bezoe
kers en voldeed daarmee hele
maal aan de verwachtingen. Het
eerste jaar stonden vooral
nieuwsgierige Zeeuwen op de
stoep. Het was met 60.000 be
zoekers direct ook het topjaar.
In de jaren daarna schommelde
het gemiddelde bezoekersaan
tal rond de 35.000 bezoekers.
Miek Geerts: „In de beginperio
de wilden vooral de Zeeuwen
wel eens weten wat die geboor
de tunnel nu precies voorstelde
en wat ze konden verwachten.
Daarnaast kregen we veel tech
neuten over de vloer, mensen die
stuk voor stuk onder de indruk
waren van de bouw van zo'n
lange tunnel, zo diep en dan ook
nog in een slappe bodem. Later
kregen we ook veel personeels-
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Ongeveer 25
medewerkers van de PSD gaan
vanaf volgende week helpen
aan de afbouw van het provinci
aal veerbedrijf.
D insdag gaat het ontslag in voor
het complete personeelsbe
stand Er blij ft nog ongeveer een
jaar een geleidelijk steeds klei
ner wordende ploeg nodig om de
laatste taken uit te voeren.
Zo kunnen bezitters van meer-
waardekaarten nog tot maxi
maal een jaar na de opheffing
van de PSD om terugbetaling
vragen van de bedragen die zij
op hun kaart hebben gestort. Er
zijn nog andere financiële en
administratieve taken af te wik
kelen. Belangrijke daarvan zijn
de betaling van wachtgeld en
toeslagen op salarissen van
oud-medewerkers die bij hun
nieuwe baas minder verdienen
dan bij de PSD. Vanuit de af-
bouworganisatie PSD zal ook
worden toegezien op de hulp
voor oud-werknemers bij het
zoeken naar een nieuwe baan.
De veerboten Beatrix en Johan
Friso blijven nog een jaar in ge
bruik voor het fiets-voetveer
Vlissingen-Breskens, in af
wachting van de aflevering van
de speciale schepen voor dit
veer. Enkele PSD-medewerkers
zullen BBA Connex, de exploi
tant van het fiets-voetveer,
technisch en operationeel
ondersteunen en onderhoud
aan deze veerschepen verrich
ten. Ook zorgen ze voor bege
leiding wanneer ingrijpender
herstel op een werf noodzake
lijk is.
Bemiddeling
De verwachting is dat de taken
van de afbouworganisatie na
een jaar zo ver zijn afgenomen
dat dan nog ongeveer vijf perso
nen resteren. Er blijft nog twee
jaar een begeleidingscommissie
actief die de arbeidsbemidde
ling van oud-PSD'ers volgt.
De afbouw van de PSD-organi-
satie betekent dat in het kantoor
van de bootdienst aan de Prins
Hendrikweg in Vlissingen
ruimte vrijkomt Die zal worden
verhuurd aan de Hogeschool
Zeeland, die werkplekken zoekt
voor haar administratie.
Advertentie
Miek Geerts en Catlien de Jager „Nog maar een weekje..."
foto Charles Strijd
en verenigingsreisjes op bezoek.
Ook van die Belgische gezel
schappen, die een bezoek aan de
tunnel combineerden met een
copieuze maaltijd. Mensen,
aangevoerd met een bus van
'Vakantiegenoegens', dat
werk."
V ragen
De meest gestelde vragen? Cat
lien de Jager: „Mensen wilden
altijd weten hoeveel een ritje
ging kosten. En er kwamen ont
zettend veel vragen over de vei-
ligheid. Dat is tot op de dag van
vandaag zo gebleven."
Catlien: „Je zag ook schomme
lingen in de leeftijd. Over het al
gemeen waren de 50-plussers in
de meerderheid, maar in de va-
kantietijd zakte de gemiddelde
leeftijd drastisch."
Ze kijken elkaar zuchtend
aan.
Miek: „Nog maar een weekje.
Het zal raar zijn. Want het was
toch een beetje onze tunnel en
ons tunnelcentrum. Een eigen
bedrijfje als het ware." Waar het
gastenboek heengaat is nog on
duidelijk. Er staat wel mooi de
handtekening in van kroon
prins Willem-Alexander.
997 gepland tijdpad
- Usvanavond de tunnel open gaat geldt er een maximumsnelheid van 80 km per uur.
foto Wim Kooyman
van uit dat in een paar weken
tijd alle min of meer regelmatige
klanten van de tunnel wel enke
le keren heen en weer zijn ge
weest, zodat dan de maximum
snelheid tot 100 kilometer per
uur kan worden verhoogd.
Een woordvoerder van de NV
Westerscheldetunnel legt er de
nadruk op dat de tijdelijke ver
laging van de maximum snel
heid niets te maken heeft met de
stand van zaken op het gebied
van de veiligheidsvoorzienin
gen „Daar is alles mee in orde.
Het lijkt ons gewoon verstandig
de gebruikers eerst vertrouwd
te 1 aten worden met de tunnel en
dan pas over te gaan naar de
maximum snelheid waar we van
begin af aan van zijn uitge
gaan."
De weg door de tunnel is een au
toweg en dat betekent dat er 100
kilometer per uur mag worden
gereden.
Het is de bedoeling dat de Wes
terscheldetunnel vanavond om
half twaalf voor het verkeer
wordt opengesteld. De tunnel
exploitant heeft tot dat tijdstip
nodig om alle voorzieningen op
te ruimen die aan de noordkant
van de tunnel zijn aangebracht
in verband met de officiële ope
ning door koningin Beatrix,
vanmiddag.
Kort voor cle openstelling van de
tunnel zal ook een begin worden
gemaakt met de aanpassing van
bewegwijzering in Zeeland.
De afgelopen maanden zijn al
nieuwe borden geplaatst, maar
de aanduidingen Terneuzen
(TOL). Goes (TOL) en Middel
burg (TOL) zijn nog onleesbaar
gemaakt. Het materiaal waar
mee dat is gebeurd, wordt van
avond verwijderd.
Rijkswaterstaat sluit nadat
vanavond de laatste boten zijn
vertrokken, toegangen tot de
veerpleinen in Vlissingen, Bres-
kens, Kruiningen en Perkpolder
af.
oor Ben Jansen
USSINGEN - In de Wester-
u eheldetunnel geldt de eerste
reken een maximum snelheid
ran 80 kilometer per uur. Deze
-v «perking is ingesteld om de ge-
ra ruikers aan deze nieuwe ver-
ndingte laten wennen.
e NV Westerschelde gaat er-
TERNEUZEN - Hij heeft het precies bijgehouden.
Frans Witkam (53) reisde, als projectleider bij Rijkswa
terstaat, vijf en een halfjaar op en neer tussen z'n woon
plaats Heinkenszand en het bouwterrein in Terneuzen
Vijf kwartier reizen om vijftig kilometer te overbrug
gen.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Trots is hij - en
ook wel een beetje verbaasd.
Het is de Provinciale Stoom
bootdiensten toch maar gelukt
tot de laatste dag volgens de
dienstregeling te blijven varen.
Dat is, weet directeur Harold
Thomaes van de PSD, geen ge
ringe inspanning geweest.
„De inzet van het personeel was
werkelijk voorbeeldig. Boven
verwachting, echt. We hebben
heel vaak een beroep moeten
doen op medewerkers om gaten
in het dienstrooster te helpen
dichten. Dat was bijna nooit een
probleem; en dat dan met het
einde van de dienst in zicht."
Vandaag vervoeren de veerbo
ten voor het laatst auto's. De dag
erop neemt Zeeland afscheid
van de PSD - en omgekeerd.
Dan mogen fietsers en voetgan
gers gratis mee. Automobilisten
zijn vanaf zaterdag op de tunnel
aangewezen. Zondag varen de
boten van de lijn Kruiningen-
Perkpolder, de prins Willem-
Alexander en de prinses Juli
ana, naar de Binnenhaven in
Vlissingen. De schepen op de
andere lijn, de Koningin Beatrix
en de Prins Johan Friso, gaan
verder als fiets-voetveer Vlis
singen-Breskens.
Kort voor de zomervakantie vo
rig jaar had Thomaes er weinig
fiducie in dat de PSD het af
vaartenschema intact zou
weten te houden. In die periode
namen vrij veel medewerkers
ontslag en anderen hadden aan
spraken op enkele weken va
kantie. Door onder anderen ge
bruik te maken van studenten
van de Zeevaartschool konden
de problemen worden opgelost.
Thomaes „Maar gebrek aan er
varing bleef zorgen baren. Pas
in november, toen ook de late
vakanties van medewerkers
zonder schoolgaande kinderen
achter de rug waren en geen om
vangrijke verlof aanvragen
meer aan de orde waren, kreeg
ik er weer vertrouwen in."
Dubbel gevoel
De laatste jaren heeft Thomaes
vaak een dubbel gevoel gehad
over de personeelssituatie.
„Aan de ene kant hoop je dat zo
veel mogelijk mensen zo lang
mogelijk blijven. Aan de andere
kant wens je iedereen natuurlij k
zo snel mogelijk een nieuwe
baan toe Het een staat haaks op
het ander." Zijn zorgen over de
toekomst van het walpersoneel
en de matrozen, kwartierma
kers. stuurlieden en kapiteins
zijn het grootst. „Hun opleiding
was sterk op dit bedrijf gericht.
Daardoor zijn ze met zo makke
lijk plaatsbaar in andere func
ties. Gelukkig hebben ze er zelf
wel alle vertrouwen in."
Zelf is Thomaes (48) ook aan het
solliciteren. Toen hij voorjaar
1995 zijn belangstelling voor de
functie van adjunct-directeur
bij de PSD toonde, was de haal
baarheid van de tunnel nog ver
weg. Maar aan het eind van dat
jaar, toen dat hij de overstap
maakte van de afdeling vervoer
van de provincie naar de PSD,
stond de zaak er geheel anders
voor. Het eerste paarse kabinet
had de knoop doorgehakt en be
sloten zelf het voortouw te ne
men bij de aanleg van een vaste
oeververbinding. Voor Thomaes
was dat geen reden terug te
krabbelen. Als jongetje kon hij
vanuit het zolderraam thuis in
Hoofdplaat de veerboten zien
varen. „Het is prachtig om in
zo'n bedrijf te werken; ook als
het eind in zicht is."
rans Witkam bij de toerit.
foto Charles Strijd
door Wout Bareman
Dit is de laatste aflevering van
deze rubriek, die vier jaar gele
den onder de titel 'Weekboek
Tunnelbegon. De eerste drieja
ren ivas ze geheel gewijd aan de
vorderingen die met de bouw
van de Westerscheldetunnel
toerden gemaakt. Na de aan
komst van de tunnelboren op
Zuid-Beveland, begin vorig
jaar, is de naam veranderd in
'Over en onder de Westerschel
de' en is ook aandacht besteed
aan ontwikkelingen bij de Pro
vinciale Stoombootdiensten.