Snelheid in tunnel beperkt tot PZC Afscheid met bloedend hart 80 Kleine organisatie voor afbouw PSD Het waren vaak hectische tijden 13 Oud-voorzitter POSO overleden Duwboot geborgen in Vrasenedok Vlissinger bedreigt NS'ers met mes Werkstraf voor hulp bij smokkel Na gewenningsperiode wordt maximumsnelheid opgevoerd naar 100 PSD-directeur roemt inzet personeel Laatste aflevering vrijdag 14 maart 2003 EINDHOVEN - In Eindhoven is dinsdag op 78-jarige leeftijd dr. JB V. Weiten overleden. De voormalig geriater Weiten, die in 1993 vanuit Colijnsplaat naar Eindhoven verhuisde, was na zijn pensionering actief als voorzitter van het Provinciaal Overleg Samenwerkende Ouderenbonden. Ook was hij voor zitter van de Stichting Ouderenzorg Noord-Beveland. Als historicus verwierf hij bekendheid met een trilogie over de herdijking van Noord-Beveland. Weiten, die in 1924 in Breda het levenslicht zag, werd voor zijn verdiensten verheven tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. DOEL - De drijvende bok Cormorant van sleep- en bergings bedrijf Multraship uit Terneuzen heeft woensdagochtend omstreeks vier uur de Belgische duwboot Eclips geborgen. Die was zondagochtend in alle vroegte door nog onbekende oorzaak gezonken in het Vrasenedok in de Waaslandhaven op de linker Scheldeoever bij Antwerpen. De drie opvarenden van de Eclips zagen kans zich op het nippertje in veiligheid te stellen door op een buurschip te springen De duwcombinatie lag langszij het Nederlandse binnen vaartschip Levantgracht, toen de Eclips plotseling begon te kapseizen De Belgische schipper werd wakker van deuren die dichtklapten en wekte direct zijn vriendin en de matroos. Nadat ze op de Levantgracht waren gesprongen, knapten de koppeldraden en verdween de Eclips onder water. Multraship dirigeerde direct de Cormorant (met een hefvermogen van 600 ton) vanuit Terneuzen naar de Waaslandhaven. Het ber gingsteam bracht een oliescherm aan om eventueel lekkende olie uit de duwboot op te vangen, in de nacht van dinsdag werd de Eclips weer boven water getakeld. De duwboot ligt in de haven in afwachting van nadere inspectie en eventuele re paratie. VLISSINGEN - Een 45-jarige Vlissinger heeft dinsdagavond tegen tien uur drie medewerkers van de NS bedreigd. De man zwaaide op het station van Vlissingen met een mes. De trein- medewerkers konden de man zelf overmeesteren en overleve ren aan de politie. MIDDELBURG - Officier van justitie A. Flikweeit eiste gis teren bij de rechtbank in Middelburg tegen een 27-jarige vrouw uit Vlissingen wegens medeplegen bij de invoer van een halve kilo cocaïne 240 uur werkstraf en een maand gevan genisstraf plus vier maanden voorwaardelijk. De maand ge vangenisstraf heeft verdachte al in voorarrest uitgezeten. De drugs zaten op 7 december vorig jaar tussen de verpakking van een keyboard die bestemd was voor haar adres. Op Schip hol werd het pakket onderschept dat afkomstig was van haar halfbroer op de Antillen. De cocaïne werd met toestemming van Justitie eruitgehaald en vervolgens werd het pakketje aangeboden aan verdachte. Voor Flikweert waren er te veel aanwijzingen dat ze van de drugs afwist. Hij verwees naar de telefoontaps en naar haar opstelling tegenover de politie. Toen er naar de drugs werd ge vraagd had ze het pakketje aangewezen. Ook wist ze dat haar halfbroer in drugs handelde Raadsman H. Dunsbergen vond dat er van opzet geen sprake was, omdat zijn cliënte geen wetenschap had van de drugs. ,,Ze wist van het pakketje, maar niet van de drugs." De raads man bepleitte vrijspraak. De rechtbank doet 26 maart uit spraak. T^joren tunnelgangen klaar „Snel uitgerekend heb ik de afgelopen jaren 50.000 ki lometer meer auto gereden dan nodig was en het kostte me 1600 uur meer tijd dan met de tunnel Want straks overbrug ik 25 kilometer in 25 minuten tijd." Inde zomer van 1997 zat hij er, in een van de bouw- keetjes in de Nieuw-Neuzenpoldor bij Terneuzen, wat eenzaam bij. Hij was als één van de eersten in Terneuzen neergestreken, als een soort kwartiermaker. „Waar nu m'n bureau staatligt straks de middenberm van de tun nelweg", wist hij toen al. Als projectleider was hij be trokken bij de bouw van een aantal viaducten en brug gen. de inritten van de tunnel, de bouw van het dien stengebouw bij de zuidelijke inrit én de tunnelafbouw. Hectische tijden waren het vaak, maar aan de stoïcijnse bebaarde verschijning van de ras-Bevelander, die eer der betrokken was bij de Vlaketunnel, de Zeeburger tunnel en de Tweede Heinenoordtunnel, leek dat voor bij te gaan. „Er was sprake van een enorme dynamiek; pen dag was hetzelfde. En hoeveel ervaring ook, je leerde iedere dag bij." Frans Witkam blijft ook na de opening nauw betrokken fój de Westerscheldetunnel. Hij stapt van Rijkswater staat over naar de NV en gaat zich bezighouden met het onderhoud en beheer. „Het wordt een mooie tijd. Geen gejakker en gejaag meer om de (laatste) pont te halen. Geen last van mist of storm uit het zuidwesten. Ak- ™°rd, de erwtensoep zal ik, net als iedereen, missen. Maar de snelheid van reizen wordt groter, met minder ^spanning en minder kosten." Zijn missie, de komende jaren: samen met collega's er- voorzorgen dat de langste verkeerstunnel van Neder land veilig en betrouwbaar standhoudt Onderhoud en wheer, saai? Witkam schudt het hoofd. „Absoluut niet. «ouwens. er komt meer bij kijken. Er staan verschil- j,enfk Projecten rond de tunnel op stapel, zoals de ver dubbeling van de Sloeweg en de bouw van de tunnel bij Muiskil. Daarbij worden wij als tunnelexploitant naar verwachting toch ook nauw betrokken." door Wout Bareman TERNEUZEN - Er hangt een sfeer van weemoed in het Tun nelcentrum in de uiterste zuid westhoek van de Nieuw-Neu- zenpolder in Terneuzen. Over een week sluit het informatie centrum de deuren. Na vieren eenhalf jaar krijgt het, in de stemmige kleuren van de zee op getrokken centrum een andere bestemming. Welke is nog on duidelijk. Deze weken wandelde een taxa teur in en om het gebouw rond. De gemeente Terneuzen zou wel belangstelling hebben en ook de heemkundige verenigingen uit de streek hebben hun gretig oog al laten vallen op het gebouw; ze denken aan een museum voor sleep- en binnenvaart. Miek Geerts en Catlien de Jager nemen met bloedend hart af scheid van het centrum en van elkaar. Ze zijn naarstig op zoek naar ander werk. De twee ver zorgden als communicatieme dewerker het contact tussen de tunnel(bouwers) en de buiten wereld. Het centrum ontving sinds de opening, half septem ber 1998, ruim 175.000 bezoe kers en voldeed daarmee hele maal aan de verwachtingen. Het eerste jaar stonden vooral nieuwsgierige Zeeuwen op de stoep. Het was met 60.000 be zoekers direct ook het topjaar. In de jaren daarna schommelde het gemiddelde bezoekersaan tal rond de 35.000 bezoekers. Miek Geerts: „In de beginperio de wilden vooral de Zeeuwen wel eens weten wat die geboor de tunnel nu precies voorstelde en wat ze konden verwachten. Daarnaast kregen we veel tech neuten over de vloer, mensen die stuk voor stuk onder de indruk waren van de bouw van zo'n lange tunnel, zo diep en dan ook nog in een slappe bodem. Later kregen we ook veel personeels- door Ben Jansen VLISSINGEN - Ongeveer 25 medewerkers van de PSD gaan vanaf volgende week helpen aan de afbouw van het provinci aal veerbedrijf. D insdag gaat het ontslag in voor het complete personeelsbe stand Er blij ft nog ongeveer een jaar een geleidelijk steeds klei ner wordende ploeg nodig om de laatste taken uit te voeren. Zo kunnen bezitters van meer- waardekaarten nog tot maxi maal een jaar na de opheffing van de PSD om terugbetaling vragen van de bedragen die zij op hun kaart hebben gestort. Er zijn nog andere financiële en administratieve taken af te wik kelen. Belangrijke daarvan zijn de betaling van wachtgeld en toeslagen op salarissen van oud-medewerkers die bij hun nieuwe baas minder verdienen dan bij de PSD. Vanuit de af- bouworganisatie PSD zal ook worden toegezien op de hulp voor oud-werknemers bij het zoeken naar een nieuwe baan. De veerboten Beatrix en Johan Friso blijven nog een jaar in ge bruik voor het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens, in af wachting van de aflevering van de speciale schepen voor dit veer. Enkele PSD-medewerkers zullen BBA Connex, de exploi tant van het fiets-voetveer, technisch en operationeel ondersteunen en onderhoud aan deze veerschepen verrich ten. Ook zorgen ze voor bege leiding wanneer ingrijpender herstel op een werf noodzake lijk is. Bemiddeling De verwachting is dat de taken van de afbouworganisatie na een jaar zo ver zijn afgenomen dat dan nog ongeveer vijf perso nen resteren. Er blijft nog twee jaar een begeleidingscommissie actief die de arbeidsbemidde ling van oud-PSD'ers volgt. De afbouw van de PSD-organi- satie betekent dat in het kantoor van de bootdienst aan de Prins Hendrikweg in Vlissingen ruimte vrijkomt Die zal worden verhuurd aan de Hogeschool Zeeland, die werkplekken zoekt voor haar administratie. Advertentie Miek Geerts en Catlien de Jager „Nog maar een weekje..." foto Charles Strijd en verenigingsreisjes op bezoek. Ook van die Belgische gezel schappen, die een bezoek aan de tunnel combineerden met een copieuze maaltijd. Mensen, aangevoerd met een bus van 'Vakantiegenoegens', dat werk." V ragen De meest gestelde vragen? Cat lien de Jager: „Mensen wilden altijd weten hoeveel een ritje ging kosten. En er kwamen ont zettend veel vragen over de vei- ligheid. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven." Catlien: „Je zag ook schomme lingen in de leeftijd. Over het al gemeen waren de 50-plussers in de meerderheid, maar in de va- kantietijd zakte de gemiddelde leeftijd drastisch." Ze kijken elkaar zuchtend aan. Miek: „Nog maar een weekje. Het zal raar zijn. Want het was toch een beetje onze tunnel en ons tunnelcentrum. Een eigen bedrijfje als het ware." Waar het gastenboek heengaat is nog on duidelijk. Er staat wel mooi de handtekening in van kroon prins Willem-Alexander. 997 gepland tijdpad - Usvanavond de tunnel open gaat geldt er een maximumsnelheid van 80 km per uur. foto Wim Kooyman van uit dat in een paar weken tijd alle min of meer regelmatige klanten van de tunnel wel enke le keren heen en weer zijn ge weest, zodat dan de maximum snelheid tot 100 kilometer per uur kan worden verhoogd. Een woordvoerder van de NV Westerscheldetunnel legt er de nadruk op dat de tijdelijke ver laging van de maximum snel heid niets te maken heeft met de stand van zaken op het gebied van de veiligheidsvoorzienin gen „Daar is alles mee in orde. Het lijkt ons gewoon verstandig de gebruikers eerst vertrouwd te 1 aten worden met de tunnel en dan pas over te gaan naar de maximum snelheid waar we van begin af aan van zijn uitge gaan." De weg door de tunnel is een au toweg en dat betekent dat er 100 kilometer per uur mag worden gereden. Het is de bedoeling dat de Wes terscheldetunnel vanavond om half twaalf voor het verkeer wordt opengesteld. De tunnel exploitant heeft tot dat tijdstip nodig om alle voorzieningen op te ruimen die aan de noordkant van de tunnel zijn aangebracht in verband met de officiële ope ning door koningin Beatrix, vanmiddag. Kort voor cle openstelling van de tunnel zal ook een begin worden gemaakt met de aanpassing van bewegwijzering in Zeeland. De afgelopen maanden zijn al nieuwe borden geplaatst, maar de aanduidingen Terneuzen (TOL). Goes (TOL) en Middel burg (TOL) zijn nog onleesbaar gemaakt. Het materiaal waar mee dat is gebeurd, wordt van avond verwijderd. Rijkswaterstaat sluit nadat vanavond de laatste boten zijn vertrokken, toegangen tot de veerpleinen in Vlissingen, Bres- kens, Kruiningen en Perkpolder af. oor Ben Jansen USSINGEN - In de Wester- u eheldetunnel geldt de eerste reken een maximum snelheid ran 80 kilometer per uur. Deze -v «perking is ingesteld om de ge- ra ruikers aan deze nieuwe ver- ndingte laten wennen. e NV Westerschelde gaat er- TERNEUZEN - Hij heeft het precies bijgehouden. Frans Witkam (53) reisde, als projectleider bij Rijkswa terstaat, vijf en een halfjaar op en neer tussen z'n woon plaats Heinkenszand en het bouwterrein in Terneuzen Vijf kwartier reizen om vijftig kilometer te overbrug gen. door Ben Jansen VLISSINGEN - Trots is hij - en ook wel een beetje verbaasd. Het is de Provinciale Stoom bootdiensten toch maar gelukt tot de laatste dag volgens de dienstregeling te blijven varen. Dat is, weet directeur Harold Thomaes van de PSD, geen ge ringe inspanning geweest. „De inzet van het personeel was werkelijk voorbeeldig. Boven verwachting, echt. We hebben heel vaak een beroep moeten doen op medewerkers om gaten in het dienstrooster te helpen dichten. Dat was bijna nooit een probleem; en dat dan met het einde van de dienst in zicht." Vandaag vervoeren de veerbo ten voor het laatst auto's. De dag erop neemt Zeeland afscheid van de PSD - en omgekeerd. Dan mogen fietsers en voetgan gers gratis mee. Automobilisten zijn vanaf zaterdag op de tunnel aangewezen. Zondag varen de boten van de lijn Kruiningen- Perkpolder, de prins Willem- Alexander en de prinses Juli ana, naar de Binnenhaven in Vlissingen. De schepen op de andere lijn, de Koningin Beatrix en de Prins Johan Friso, gaan verder als fiets-voetveer Vlis singen-Breskens. Kort voor de zomervakantie vo rig jaar had Thomaes er weinig fiducie in dat de PSD het af vaartenschema intact zou weten te houden. In die periode namen vrij veel medewerkers ontslag en anderen hadden aan spraken op enkele weken va kantie. Door onder anderen ge bruik te maken van studenten van de Zeevaartschool konden de problemen worden opgelost. Thomaes „Maar gebrek aan er varing bleef zorgen baren. Pas in november, toen ook de late vakanties van medewerkers zonder schoolgaande kinderen achter de rug waren en geen om vangrijke verlof aanvragen meer aan de orde waren, kreeg ik er weer vertrouwen in." Dubbel gevoel De laatste jaren heeft Thomaes vaak een dubbel gevoel gehad over de personeelssituatie. „Aan de ene kant hoop je dat zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk blijven. Aan de andere kant wens je iedereen natuurlij k zo snel mogelijk een nieuwe baan toe Het een staat haaks op het ander." Zijn zorgen over de toekomst van het walpersoneel en de matrozen, kwartierma kers. stuurlieden en kapiteins zijn het grootst. „Hun opleiding was sterk op dit bedrijf gericht. Daardoor zijn ze met zo makke lijk plaatsbaar in andere func ties. Gelukkig hebben ze er zelf wel alle vertrouwen in." Zelf is Thomaes (48) ook aan het solliciteren. Toen hij voorjaar 1995 zijn belangstelling voor de functie van adjunct-directeur bij de PSD toonde, was de haal baarheid van de tunnel nog ver weg. Maar aan het eind van dat jaar, toen dat hij de overstap maakte van de afdeling vervoer van de provincie naar de PSD, stond de zaak er geheel anders voor. Het eerste paarse kabinet had de knoop doorgehakt en be sloten zelf het voortouw te ne men bij de aanleg van een vaste oeververbinding. Voor Thomaes was dat geen reden terug te krabbelen. Als jongetje kon hij vanuit het zolderraam thuis in Hoofdplaat de veerboten zien varen. „Het is prachtig om in zo'n bedrijf te werken; ook als het eind in zicht is." rans Witkam bij de toerit. foto Charles Strijd door Wout Bareman Dit is de laatste aflevering van deze rubriek, die vier jaar gele den onder de titel 'Weekboek Tunnelbegon. De eerste drieja ren ivas ze geheel gewijd aan de vorderingen die met de bouw van de Westerscheldetunnel toerden gemaakt. Na de aan komst van de tunnelboren op Zuid-Beveland, begin vorig jaar, is de naam veranderd in 'Over en onder de Westerschel de' en is ook aandacht besteed aan ontwikkelingen bij de Pro vinciale Stoombootdiensten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13