Tunnel spil in nieuw bussennet
n
PZC
Vooral de grafiek van
Agadjanov intrigeert
Een
Zeeuwse
jongen
van huis
SP protesteert tegen wijzigingen
Routes aantal lijnen Connexxion verandert ingrijpend
lezers schrijven
:'fSb r£B;SVARi 87O
mts 'rfir T9" om:*!qöd'ohtrge^
Y>oe*
Garnalen II
Tunnel III
Tunnel IV
Flauwekul
Vogelpest
0800 - 0231 231 (GRATIS)
vrijdag 14 maart 2003
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Het busver
voer door Zeeland wacht een ge
daantewisseling met de komst
van de Westerscheldetunnel.
Connexxion heeft de dienstre
geling bijna helemaal omge
gooid, met de twee nieuwe bus
lijnen door de tunnel van Sas
van Gent op Goes en tussen
Hulst en Middelburg als hoofd
slagaders. Minibusjes in het
Stadsgewest Vlissingen/ Mid
delburg moeten op de grote
aders aansluiten. Zeeuws-
Vlaamse en Zuidbevelandse
dorpen krijgen daarop een di
recte aansluiting.
Vertrouwde busdiensten krij
gen een heel andere route. Lijn 1
doorkruist nog tot zaterdag
Zeeuws-Vlaanderen tussen de
veerhavens bij Breskens en
Perkpolder. Vanaf zaterdag
gaat lijn 1 tussen Oostburg en.
Hulst rijden, via Waterland
kerkje of Schoondijke, Bier
vliet, Hoek, het tunnel-bus
station bij Terneuzen, de stad
Terneuzen en Axel.
Wie van Terneuzen en Biervliet
naar Breskens wil, moet straks
met lijn 1 eerst naar Schoondij
ke om vervolgens over te stap
pen op lijn 2 (Brugge-Oostburg-
Advertentie
x de '\a90ï
kunst cultuur
Breskens). Lijn 2 sluit aan op het
fiets-voetveer naar Vlissingen.
Een minstens zo grote verande
ring als lijn 1 wacht lijn 10; nu
nog: Zelzate via Sas van Gent en
Terneuzen over het veer Krui-
ningen-Perkpolder naar Goes.
Denieuwelijn 10 krijgt a ls route
Terneuzen-Hulst, met haltes in
Zaamslag, Vogelwaarde,
Hengstdijk, Kloosterzande,
Kuitaart en Terhole. Wie verder
door de Westerscheldetunnel
wil, moet in Terneuzen-stad
overstappen op lijn 1 die bij het
tunnel-busstation van Terneu
zen stopt.
Westdorpe en Koewacht krijgen
een vrij directe busaansluiting
op de tunnel met de kersverse
lijn 6 Die gaat - alleen op
werkdagen - naar Axel, waar
vandaan lijn 1 naar Hulst, Ter
neuzen én het Westerschelde-
tunnel-busstation rijdt.
Dichterbij
Dorpen op Zuid-Beveland ko
men met openbaar vervoer
dichterbij Zeeuws-Vlaanderen
te liggen. Wie in 's-Heer Hen
drikskinderen, 's-Heer Arends-
kerke, Heinkenszand, 's-Hee-
renhoek of Borssele op lijn 27
Goes-Borssele stapt, kan via het
tolplein bij Borssele in de bus
door de tunnel. Hetzelfde geldt
voor Lewedorp. Lijn 51 Lewe-
dorp-Middelburg wordt Le-
wedorp-tolplein Westerschel
detunnel, met aansluiting op
bussen naar Middelburg en
Zeeuws-Vlaanderen.
Tussen Zeeuws-Vlaanderen,
Walcheren en Zuid-Beveland
draait voor Connexxion vanaf
zaterdag alles om twee hoofd
verbindingen door de tuimel:
lijn 20 tussen NS-station Goes
via Terneuzen en Sas van Gent
(en Zelzate) én lijn 50 tussen
NS-station Middelburg via Ter
neuzen en Hulst.
Tussen Goes en Sas van Gent
gaan overdag op werkdagen én
buiten schoolvakanties twee
bussen per uur rijden. De
dienstregeling begint even na
zes uur 's ochtends en loopt door
tot 's avonds laat. Andersom,
van Sas van Gent naar NS-sta-
tion Goes, is dat ook zo Lijn 50
Middelburg-Hulst rijdt op
yiFB-tJI, na... VlissiMjjcn Gh-v.
HA TC PER
1 MAART A S
OPGf GFVEN
De halte bij het station in Vlissingen is maar een van de vele waar binnenkort andere of helemaal geen bussen meer stoppen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
werkdagen één keer per uur, en
'slechts' tot het begin van de
avond.
Scholieren uit Oost-Zeeuws-
Vlaanderen kunnen, in tegen
stelling tot eerder bericht werd,
wel tijdig op school in Goes ver
schijnen. De eerste bus uit
Kloosterzande (lijn 10) vertrekt
om 6.42 uur, waarna via een
overstap in Terneuzen scholie
ren via de Westerscheldetunnel
om 8.06 uur bij het station in
Goes arriveren.
Connexxion biedt de mogelijk
heid (brom)fietsen mee te ne
men, vanaf het tunnel-bussta
tion Terneuzen en het tolplein
bij Borssele. Dat kan alleen
overdag tegen betaling van 2
per fiets en 4 voor een brom
mer of brommobiel. Een uur van
tevoren reserveren via tel. 0113-
233333 is verplicht.
r/?s
HfEf? RUS],
- V,- y<>'
0ÜTEr?
■- :;G-rAfr dj2
BiYtUl'rp 'S -dRA' AHHAGE;;
felT LCElW' S CèsfE'H
W >?.v. r'V-\ r>; -■ - -
Als het aan de dichter zelf had gelegen, had deze steen in Zeeland gelegen, en niet op een begraafplaats
in Den Haag. foto Lex de Meester
Het thema van de boekenweek is
Styx, leven en dood in de lette
ren In een dagelijkse serie gaat
de PZC op zoek naar de laats
te rustplaats van Zeeuwse
schrijvers. Hoe werden ze kort
na hun dood herdacht en hoe
liggen ze er nu bij? In de derde
aflevering P.C. Boutens (1870-
1943).
door Ernstjan Rozendaal
De dichter Pieter Cornelis
Boutens had zich een ande
re laatste rustplaats gewenst.
Hij is in 1943 begraven op het
sjieke kerkhof Oud Eik en Dui
nen in Den Haag, de stad waar
hij in 1904 was gaan wonen. Een
mooie plek voor iemand die een
tijdlang werd beschouwd als
een van de beroemdste Neder
landse dichters. Maar het liefst
was de schrijver van de autobio
grafische regels Hij is van huis
een Zeeuwsche jongen Die
mint de Schelde als 't eigen
bloed in zijn geboortegrond be
graven.
De oorlog maakte de vervulling
van Boutens' laatste wens on
mogelijk. Tien jaar geleden be
schreef Andreas Oosthoek in de
PZC zijn begrafenis. „Het wordt
een roerige dag. Behalve de helft
van 'letterkundig Nederland'
wil ook de delegatie van de be
zettingsmacht, aangevuld met
NSB-kopstukken, in de staatsie
delen. De bezetter wist immers
Boutens, in een aantal zaken,
aan zijn zijde. Daarmee is een
incident geboren: de meeste
schrijvers willen niet in de buurt
van de nazi's gesignaleerd wor
den De 'staatsbegrafenis'ver
loopt ineen rel."
Reputatie
De in Middelburg geboren
schrijver was twee maanden
voor zijn dood - vandaag precies
zestig jaar geleden - met spoed
opgenomen in het Haagse Zuid-
walziekenhuis. Hij bleek een
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De Socialistische Partij (SP)
voert deze week actie tegen de nieuwe dienstrege
ling voor bussen op Walcheren. De partij vindt een
stevig protest op zijn plaats. „Als dit doorgaat,
zullen ouderen zeker achter de geraniums blijven
zitten", zegt T. de Roos van de SP. „Hoe verwacht
Connexxion het probleem op te lossen bij Schel-
demond waar met minibusjes wordt gereden?"
De verandering is een verslechtering, conclude
ren de actievoerders. Zij hebben in twee dagen tijd
meer dan achthonderd handtekeningen verza
meld. De handtekeningen worden op 20 maart
aan de nieuwe statenleden aangeboden. „Hope
lijk wordt de regeling nog teruggedraaid."
Buschauffeurs hebben geen hoge verwachtingen
van de nieuwe dienstregeling. De minibusjes die
op een aantal lijnen worden ingezet, kunnen ten
hoogste acht personen vervoeren. Chauffeurs vre
zen dat ze passagiers moeten teleurstellen en dat
er daardoor ruzie aan de deur ontstaat. „Het is
vervelend om passagiers te moeten weigeren, als
het busje vol is. Ik zie het al voor me: een moeder
met twee kinderen wil mee, maar er is nog maar
plaats voor twee personen", zegt een chauffeur die
anoniem wil blijven.
Passagiers staan nu binnen een kwartier vanuit
de Vlissingse wijken Paauwenburg, Westerzicht,
Bossenburgh op de Markt in Middelburg. Na 15
maart moeten ze met het minibusje naar het zie
kenhuis in Vlissingen. Daar wacht een overstap
op lijn 56, die naar het centrum van Middelburg
gaat. „De reistijd zal zeker twee keer zo lang wor
den en het is ook gecompliceerder door de over
stap Dit circulatiesyssteem zou grandioos wer
ken, als het openbaar vervoer gratis is. Maar niet
op deze manier. Dit werkt irritatie in de hand",
zegt de chauffeur.
niet meer te genezen darmkan
ker te hebben. De PZC noemde
Boutens een dag na zijn ver
scheiden 'een der grootsten van
Neerlands dichters' en met
Henriëtte Roland Holst en
J.M. Leopold 'de belangrijkste
vertegenwoordiger van de dich
tersgroep, die onmiddellijk na
de Tachtigers kwam'.
Maar de plichtmatige éénko-
lommer geeft aan dat zijn re
putatie toen al tanende was.
Boutens' lidmaatschap van de
Kultuurkamer, opmerkingen
als 'ik ben on speaking terms
met de Duitschers' en zijn on
aangename karakter kwamen
zijn populariteit niet ten goede,
maar bovenal was zijn manier
van schrijven de toch al niet zo
grote schare lezers steeds
zwaarder op de maag gaan lig
gen.
Kunstmatig
'Kunstmatig', noemde Hans
Warren zijn poëzie in 1993, 'een
voorbeeld van hoe het naar de
huidige smaak niet moet'.
Hij maakte een uitzondering
voor het gedicht 'Goede Dood',
met het 'onvergetelijke slot':
Alle schoon dat de aard kan
geven Blijkt een pad dat tot
u voert, En alleen is leven le
ven Als het tot den dood ont
roert.
De laatste twee regels staan in
Boutens' eenvoudige grafsteen
gebeiteld.
pagina 21:
zien met de ogen dicht
door Anita Tournois
TERNEUZEN - Een karikatu
raal zelfportret aan de ingang
van de Grote Kerk in Terneuzen
nodigt het publiek uit tot het be
zichtigen van het werk van
Azad Agadjanov. Deze Russi
sche kunstenaar is qua techniek
en onderwerp enorm veelzijdig.
De expositie van aquarellen,
grafiek, acryl en collages, kreeg
dan ook de passende titel Facet
ten.
In zijn geboorteland was Agad
janov al een kunstenaar die in
hoog aanzien stond en regelma
tig grote tentoonstellingen vul
de. Geboren in Bakoe, de hoofd
stad van Azerbeidzjan, studeert
hij aanvankelijk medicijnen,
maar wil later naar de Kunst
school wil. Een huwelijk en de
geboorte van zijn kinderen be
letten deze stap, maar al zijn
vrije tijd gaat op in tekenen. In
1985 begint hij met het verko
pen van zijn schilderijen en ten
toonstellingen, verblijft daarna
twaalf jaar met zijn gezin in Si
berië en woont sinds 1999 in
België.
Zijn werk beslaat vele terrei
nen Een van de belangrijkste
inspiratiebronnen - zoniet de
belangrijkste - is de vrouw,
hoofdzakelijk naakt afgebeeld.
Agadjanov zelf schrijft: „Vrou
welijke beelden vind ik als man
en als kunstenaar opwindend.
De natuur heeft niets volmaak
ter gecreëerd dan de vrouw, het
voorwerp van mijn verruk
king." Ze zijn dan ook vrijwel
continue aanwezig in zijn haast
surrealistische tekeningen.
Mysterieuze taferelen vol bil
len, benen, borsten en monden
en typisch vrouwelijke vormen
als bloemen, schelpen en blade
ren; ronde vloeiende bewegin
gen, cirkels en golfpatronen ty
peren zijn grafisch werk. Alles is
onderling verstrengeld; het een
lijkt te ontspruiten uit het ander
en de onderwerpen zijn vaak
moeilijk los van elkaar te zien.
Een enkele maal, maar spora
disch, zien we kubistische vor
men. Geordende chaos is niet
temin het resultaat van deze
veelvoud aan patronen. Erotiek
is voelbaar: gevoelens, seksuele
verlangens en fantasieën wor
den geuit.
Dali'
Ongetwijfeld is Agadjanov ge-
inspireerd door Dali, daar zijn
manier van werken een zekere
gelijkenis vertoont. Hier is de
kunstenaar dan ook op zijn best
Grafiek blijkt, inherent aan het
voorgaande, ook zijn favoriete
techniek. Bijgaande tekst ver
kondigt: „Elke tekening ver
schijnt in mijn fantasie op het
moment van de hoogste inspan
ning in gedachten en emotie".
Emoties, gevormd door gedach
te en tijd, blijken voor Agad
janov een onontbeerlijke stimu
lans tot werkzaamheid.
Overig werk laat, afhankelijk
van de gebruikte techniek, an
dere onderwerpen zien. Fraai
zijn het beeld van een mooie
jonge vrouw en een portret in
zwart-witnuances, gemaakt in
acryl. Opgebouwd uit vele klei
ne, over elkaar heen aange
brachte laagjes doen zij qua stijl
denken aan het impressionisme.
Deze manier van werken zien
we ook terug in kleine kleurige,
collage-achtige schilderijtjes
van bloemen. Ook deze zijn op
gebouwd uit kleine over el
kaar heen aangebrachte vlakjes
acryl, waardoor enig reliëf ont
staat.
Aquarellen van landschappen
doen door kleur en penseel
streek enigszins oosters aan en
hebben een grote mate van her
kenbaarheid. Ze zijn daarente
gen veel minder spannend en
boeiend dan zijn grafisch werk.
Agadjanov spreekt dit eigenlijk
zelf ook uit: „Aquarel is voor de
vermoeide geest, voor het ple
zier en omdat het zo gemakke
lijk beweegt."
Tentoonstelling t/m eind maart
in de Grote Kerk, Noordstraat in
Terneuzen.
Openingstijden: di. t/m vr. 9.00-
17.00 uur, za. 13.00-17.00 uur
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de pjj
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. Dei»
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekenti?
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderjeta
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzending»"
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woord**!
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Jammer dat Ronald Oostinga
(PZC 8-3) kritiek uit over door
draai van garnalen, terwijl hij
niet de hoogte is van de feiten.
Onze vissers varen uit om te vis
sen voor menselijke consumptie
en niet voor de doordraai. De
doordraaiprijs is alleen een
vangnet voor de gemaakte kos
ten. Je verdient er geen boter
ham mee Garnalen vissers
mogen van de Nederlandse Me
dedingingsautoriteit niet met
elkaar afspreken hoeveel gar
nalen er per week per schip wor
den aangevoerd. In al die jaren
dat zij dit wel deden, heeft er
geen doordraai plaatsgevonden
en ontvingen de garnalenvissers
een acceptabele gemiddelde
prijs voor hun garnalen. Vissers
hebben niet als doel de zee leeg
te vissen. Ze zouden wel gek
zijn. Het is hun beroep en zij wil
len visserman blijven. Het pro
bleem ligt bij de (Europese)
overheid.
De overheid verplicht de vissers
duurzaam te vissen. En als de
vissers die duurzaamheid verta
len in spreiding en maximering
van de aanvoer, dan is er een an
dere overheid die zegt dat je
daarover geen afspraken mag
maken. Want dat is een kartel.
Daarmee worden de vissers in
het rijtje van telecombedrijven
en oliemaatschappijen ge
plaatst, terwijl zij absoluut niet
in staat zijn om een machtsposi
tie uit te oefenen. Als milieu
wetgeving en economische wet
geving elkaar bijten, dan is het
de taak van de overheid om dit
op te lossen en niet van de vis
sers. Die maken geen wetge
ving.
De vissers willen duurzaam vis
sen, maar zij moeten hiertoe wel
in staat worden gesteld. Ook
vissers zijn tegen doordraai!
Hans van Geesbergen
Vereniging Zevibel
Dregweg 2
Yerseke
In reactie op het initiatief van de
heer Broekmans uit Hulst (PZC,
11-3), zou ik graag vernemen
waar de inwoners uit de Ka
naalzone hun omrijschade van
de afgelopen dertig jaar kunnen
verhalen. De heer Broekmans
gaat er in al zijn enthousiasme
gemakkelijk aan voorbij dat
meer dan de helft van de inwo
ners van Zeeuws-Vlaanderen in
de Kanaalzone wonen en wer
ken en dus al dertig jaar waren
veroordeeld tot het omrijden
naar Breskens of Perkpolder.
Ook voor deze gedupeerde
groep zou dus een vergoeding op
zijn plaats zijn. Natuurlijk
wachten wij met spanning af of
de vergoeding alleen de extra
gereden kilometers zal behel
zen, of ook de verspilde tijd van
het rijden door de polder en het
wachten op de veerpleinen. Het
is immers niet mogelijk om van
uit Terneuzen precies op tijd op
de boot aan te rijden. Hier zor
gen alle verkeersveilige maatre
gelen en het vele landbouwver-
keer wel voor. Ik ben bang dat
een dergelijke regeling voor alle
gedupeerden een zeer kostbare
zaak zal worden en dat het
grootste deel van de kosten naar
de inwoners van de Kanaalzone
zal gaan. Het lijkt mij daarom
zinniger om dit hele initiatief
gewoon te vergeten, en een nut
tiger besteding te zoeken voor
onze belastinggelden. Mis
schien zou de heer Broekmans
zijn tijd beter besteden met het
onderzoeken van het voordeel
dat de overgrote meerderheid
van de Zeeuwen gaat hebben
van de tunnel, in plaats van te
zwelgen in zelfmedelijden, van
wege het feit dat hij persoonlijk
geen voordeel ziet.
Familie Boschitsch
Stuvesande 396
Terneuzen
De Westerscheldetunnel gaat
open. Een prachtig stuk werk
Donkere wolken pakken zich
echter samen boven de N59 op
Schouwen-Duiveland Veel
partijen riepen om de aanleg
van infrastructuur als de A4 bij
Bergen op Zoom en een nieuwe
Noord-Zuid snelweg.Daar heb
ben we vanaf 15 maart niets
aan. Het vrachtver
Frankrijk rijdt-nu rut
voertuigen per etmaif
Breda, Antwerpen en Gg
Lille. Op dit traject2::-,
knelpunten, Antwerps
A16. Is er in Nederland^
ging van twee procent va
gen per etmaal per jas; j
A16-grens was er een ij
van drie procent. Datin
ken dat vrachtrijders i
mijden. Bij Krumingm
een stijging van 4,6 pi
verwacht dan ook, 1
vrachtverkeer de sneki
naar Rotterdam kiest etn
N59 zal rijden. Gemidoé
zien kan de N59 nog mij
opnemen. Bij Bruinig
per etmaal 14.000 voe:
Pas bij 25.000 voertuig
den files ontstaan He' éi
ter al in het toeristensea
vensgevaarlijk om de 0:
ligde kruisingen overte«
Met de verwachte toenaj
het verkeer moeten de |q
gen bij Oosterland en
beveiligd worden en
tunnels komen voor het a
mingsverkeer.
WimBi
Erling Steens?
Niem
Nederland heeft nogsteg
regering. De economist»
stand is zorgelijk. Er
steeds meer ontslagen!
een vreselijke oorlog eni
ik doorgaan. En wat gebs
een volkomen onbeduide
mensen slaagt erin a
nieuws te beheersen. Del
re tijd van de regering
Tweede Kamer wordt 1
aan de zogenaamde grm
een echtpaar bij wie het;
caat 'koninklijk'ver te j
is. Een urendurend debit:
tv wordt uitgezonden,ten
betreffende personen tra
telijk op de tribune ziter!
nieten volop van de sa
die ze vroeger nooit krege
media en de fotografer.i
daar volop aan mee. Laau
hun boontjes doppen K'
geen aandacht aan ba
dan is het zo afgelopeca
flauwekul.
A ad
An
Midi
Het is weer zover. Nu
vogelpest, eerder de gekb
enziekte, mond- en klaa
en varkenspest. Ieder»
de verschrikkelijkebeeló
het ruimen van de besa
onbesmette dieren. 1
niet dat er nog mensen 1
een stuk vlees of een e;:
strot kunnen 1
schrikkelijk dierenleed
moest verboden wordec
deze wijze dieren te h
Een kip in een legbattei^
bijvoorbeeld de ruimte 1
velletje papier van A4-::
Het is ook niet nodig or,1
wijze dieren te houder
ruimte genoeg op de«
Waarom kunnen die dies
opgekweekt worden inb?
beeld derde-wereldlaai
voorkomt veel dierenleed
bestrijdt honger en ara
deze ontwikkeling)
Grote industrieën in Nefl
laten ook hun products
in zogenaamde 'lage ioz
den. In het dichtbevolka
van Europa, wat Nedail
is geen plaats meer vooti
sieve veehouderijbio-iai
en varkensfokkenjer.
toch wel erg kortzichtig
dat niet in te zien. Venfe
mij ook niet duidelijk
de belastingbetaler
opdraaien voor de !P
(kosten) van de vogelpf*
J. van Nieuw#
Boulevard Ben"
i
Rommelmarl*
VOGELWAARDE -
des Heils houdt morge
rommelmarkt in de btf
Salette aan Rapenburg-
Vogelwaarde. De roffl^
wordt gehouden in dei»*
ter het hoofdgebaar*
brengst komt ten goes'
bewoners van de hoeft»
melmarkt duurt vanh!5
twee uur.
Advertentie
Azad Agadjanov exposeert werken in meerdere disciplines in de Groet Kerk in Terneuzen.
foto Charles Strijd
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over aboiw