Vismijn wordt verzelfstandigd PZC De kracht van gratis verkoopt het best Opfriscursus verkeer bewijst nut Tegenstanders van herindeling mijden stembus niet massa; Schouwen voelt schrappen buslijn als aderlating Gemeente Vlissingen voorlopig enige aandeelhouder van visafslag Vlaamse staking treft buslijn 2 Kloosterzande neemt afscheid van de PSD Gemeente vraagt steun derden voor bewaking Babbeltruc Laatste bus stopt niet meei in Bruinisse zaterdag 8 maart 2003 door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De laatste ge meentelijke vismijn van Neder land, die van Vlissingen, wordt verzelfstandigd. De visafslag wordt een particulier bedrijf met de gemeente Vlissingen voorlopig als enige aandeelhou der. De verzelfstandiging moet de slagkracht van de vismijn vergroten, aldus het college van burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeente raad. Een zelfstandige vismijn kan beter inspelen op de markt, kan gemakkelijker investeringen doen en kan ook eenvoudiger samenwerkingsverbanden aan gaan met andere visafslagen, schetst wethouder P. van der Maden de voordelen. Anders moeten alle ingrijpende beslis- BRUGGE - West-Vlaamse bus chauffeurs van vervoersmaat schappij De Lijn hebben gis teren hun werk voor 24 uur neergelegd. De grensoverschrij dende buslijn Breskens-Brugge, lijn 2, reed daarom slechts tot de Belgische grens bij Sint Anna- ter-Muiden. Volgens Bram Dousselaere, co ordinator van de Belgische Bond van Trein- Tram- en Bus gebruikers (BTTB) legden de chauffeurs het werk neer van wege communicatieproblemen tussen werknemers en de direc tie van De Lijn. Bij busmaat schappij Connexxion was de reden voor de staking totaal on bekend. ,,Er is ons toegezegd dat de staking maar één dag zou du ren. Wij rijden nu tot Sint Anna- ter-Muiden, daar draait de bus om. In de uren dat normaal ge sproken een bus van De Lijn het traject voor haar rekening zou nemen, zijn bussen van Connex xion ingezet", aldus Connex- xion-woordvoerder Daniël Bakker. Vandaag rijden de bus sen weer hun reguliere traject. singen eerst door de gemeente raad en dat kost tijd. In Vlissin gen is dat in het verleden ook gebleken. Een uitbreiding van de visafslag om plaats te maken voor vissorteermachines kwam maar niet van de grond. Bij het gemeentelijk vismijnbe- drijf werken zes mensen, van wie twee in deeltijd. Zij gaan al lemaal over naar de nieuwe on derneming. Waarnemend direc teur P. Dingemanse krijgt hoogstwaarschijnlijk de lei ding. Wethouder Van der Ma den: ,,Hij kent de vismijn uitste kend, werkt er al jaren en ligt goed bij het personeel, de vissers en de handel." De gemeenteraad beslist naar verwachting eind maart over de verzelfstandiging. Van der Ma den hoopt dat de BV Vismijn Vlissingen rond de zomer een feit kan zijn. Vanaf dat moment kan ook rondgekeken worden naar partners. Samenwerking met de Zeeuwse Visveiling Bres- kens ligt, volgens de wethouder, het meest voor de hand. „Bres- kens en Vlissingen kunnen el kaar versterken. Kostenbespa ringen worden dan mogelijk." Buiten Zeeland wil Van der Ma den voorlopig niet kijken. „We moeten daarvoor eerst een ster ke positie opbouwen vanuit Zeeland." Stadsontwikkeling De grond waarop de vismijn staat, gaat niet over. Die wordt van het havenschap Zeeland Seaports gehuurd door de ge meente Vlissingen en dat blijft zo. „Omdat we de handen vrij willen houden, mochten we in de toekomst met dat gebied iets willen doen in het kader van de stadsontwikkeling", verklaart Van der Maden. „Wie weet is er in de toekomst ruimte voor wo ningbouw, een jachthaven of wat dan ook." Vissers willen het liefst op de huidige plek blijven, achter de sluizen, omdat daar geen getijbeweging is. Voor het afmeren van hun schepen is dat gemakkelijk. Van der Maden heeft daar begrip voor. Aan ver plaatsing van de mijn naar de buitenhaven of Vlissingen-Oost denkt hij dan ook niet. Volgens de deelnemers is de opfriscursus geen overbodige luxe. door Anita Janse VROUWENPOLDER - In het zaaltje van het dorpshuis in Vrouwenpolder kijken 36 paar ogen geconcentreerd naar het dia- scherm. Mag ik deze weg inrijden, ja of nee? Gisteren werd voor de 25e keer de verkeers- opfriscursus voor vijftigplussers gehouden. Daar kwam heel wat denkwerk aan te pas, voor sommige deelnemers was het rijexa men een halve eeuw geleden. De cursus vond plaats op initiatief van 3VO Middelburg in samenwerking met de Stichting Welzijn Ouderen Platteland Walcheren. Er is veel belangstelling voor de opfriscursus. In totaal hebben al 675 cursisten aan het programma deelgeno men. De cursus beslaat vier middagen en bevat verschillende onderdelen. Hoewel veel tijd wordt besteed aan het theoretische gedeelte kruipen de deelnemers ook achter het stuur. Bovendien krijgen de cursisten een oog- en gehoortest. Afsluitend maken zij een test aan de hand van diabeelden. W. Warners (71) en H. Despinois (69) zijn twee enthousiaste deelnemers. „Het is voor ons een jaar of veertig geleden dat we ons rijbewijs haalden. Dan kan het geen kwaad jezelf weer eens in de regels te verdiepen", vertelt Warners. Zijn vriend vult aan: „Er zijn al die jaren best wat dingen veranderd. Zo'n cursus kan je alleen maar ten goede ko- foto Lex de Meester men." De twee mannen zijn overtuigd van het nut van de cursus. „Eigenlijk zou ieder een boven de vijftig jaar verplicht aan deze cursus moeten deelnemen. Veel mensen overschatten zichzelf, maar door de jaren heen sluipen er fouten in je rijgedrag." Coördinator van het project, W. Dijkman, is tevreden over de cursus. „De mensen zijn heel gemotiveerd en doen erg hun best. Ik vind het dapper dat ze zichzelf durven blootstellen aan kritiek. In de auto stappen en na veertig jaar weer een instructeur naast je hebben, is heel spannend." De cursus is geen nieuw rijexamen en heeft dan ook geen gevolgen voor het rijbewijs. De deelnemers doen vrijblijvend met de cursus mee. door Frank Gijsel SLUIS - Van een echte verkie zingsboycot voor de Provinciale Staten in de voormalige ge meente Sluis-Aardenburg is weinig te merken. Een aantal fervente tegenstanders van de herindeling in West-Zeeuws- Vlaanderen gaat aanstaande dinsdag toch naar de stembus. Van alle actiecomitéleden van de Stichting Sluis-Aardenburg Zelfstandig is les van Haneg- hem uit Aardenburg nog de grootste twijfelaar. „Ik hoor van veel mensen dat ze niet tevreden zijn. We krijgen nu wel de reke ning van de herindeling gepre senteerd. De belastingen gaan fors omhoog en dat is nog maar het begin. Het is wel gebleken dat niet naar ons wordt geluis terd, want we zijn bedrogen en dat zit bij mij nog steeds niet KLOOSTERZANDE - De ver trouwde kroket en soep zijn nog voor één keer verkrijgbaar in de grote tent op het veerplein van Perkpolder. Dit is een van de vele activitei ten van de werkgroep 'Vaarwel PSD-d'n lesten boat' uit Kloos terzande. Op zaterdag 15 maart wordt afscheid genomen van de veerboot en de PSD-medewer- kers. In de verwarmde tent tre den vanaf 10.00 uur achtereen volgens Ambras, het senio renorkest, de zingende Timmer man en Harry Bakker op. Vanaf 15.00 tot 18.00 uur betreden de bands Eyes in Yce en Midlife Crisis het podium. Op de boot worden diverse acti viteiten gehouden. Zo is er een hobbymarkt en muziek. In de salon van de boot is een fotoex positie van de veerdienst. Na de laatste afvaart uit Krui- ningen blijft de veerpont nog een uur ter bezichtiging in de veerhaven Perkpolder liggen. lekker. Een echte boods heeft de politiek ook nietai gewone burger. Ik denken over om niet te gaan stes dinsdag." Sluissenaar Juliën duFoa man die de leiding had strijd tegen de herindel® liever geen commentaar j op de vraag of hij dinsda stem gaat uitbrengen. veel gebeurd en ik zit er n vol van om nu een react kunnen geven." Marijke Schoone en Theo] melaere uit Eede zijn ste'q plan hun stem uit te gaari gen. ..Ik ga stemmen. li- van de herindeling ligt; eenmaal en daar kun!* niets meer aan verander? je niet gaat stemmen legjy bij je tegenstanders. We a toch verder moeten", j; Rammelaere berustend]; ke Schoone pertinent: Sc lijk ga ik stemmen. De pro,; heeft ons immers nietbretj men tijdens het herindeli^ ces. De schuld ligt bij deft Kamer. Ik zou zeggen, ma laat je tanden zien en denl dat het morgen allemaal goed komt. We moeten nieii ons heen laten lopen en das gaan stemmen." Recht Campinghouder Piet Bk uit Retranchement is eva van plan naar de stemhj gaan. „Dat is mijnrechte] maak ik gebruik van. ,\"a lijk hebben we doordefe hobbel moeten nemen a valt tegen, maar we moetc der. Om niet te gaan ste vind ik wel erg vergaand" Sjef van Dongen k; goed voorstellen dat a hun stem niet laten hore heb ook overwogen niette] maar ik denk dat ik het doe." In Sluis laat Jozef Rottier delijk weten geen gebni willen maken van zijns recht. „Dat zegt me aEa niets. De herindeling spre mijn achterhoofd nog wel Van de Staten merk jetochj maal niets. Nee, ik blijf li thuis dinsdag." Met oma in de open toeristenbus naar het strand is een stuk relaxter dan urenlang in de hitte zoeken naar een parkeerplekje. foto Marijke Folkertsma door Mieke van der Jaqt HEINKENSZAND - De ge meente Borsele onderzoekt of bedrijven en instellingen rond het Van der Biltplein in Hein- kenszand bereid zijn mee te be talen aan een mobiele surveil lance in het centrumgebied van het dorp. Een proef, waarin een particu lier bewakingsbedrijf dagelijks surveilleerde rond de scholen en De Stenge, heeft geholpen. Rond dc scholen in Heinkens- zand, drie stuks die vlak naast De Stenge liggen, waren lange tijd problemen: vernielingen, kapot glas, bekladdingen en ho pen zwerfvuil, maakten de sfeer rond de scholen onveilig. In het kader van de integrale veilig heid besloot de gemeente de problemen voor de drie scholen ineens aan te pakken Er kwamen sloten op de hekken, de heg werd hoger, wat los zat. werd vastgezet en er kwam meer licht. Dat hielp allemaal wel wat, maar lang niet genoeg. Hoewel niemand er aanvanke lijk voor voelde, werden toch verboden-toegangbordjes ge plaatst. Toen even nadien de Stenge voor 7500 euro moest worden ontdaan van een om vangrijke bekladding was de maat ook voor de gemeente vol. Een particulier beveilingsbe- drijf ging 's avonds surveilleren in het gebied rond de Stenge en de scholen Inde omgeving is het buiten de schooluren tamelijk uitgestorven is. De surveillance duurde vier maanden en in die periode viel er nauwelijks scha de of overlast te noteren. Alle deelnemers in de proef zijn uiterst tevreden over de resulta ten en willen dan ook graag dat de surveillance doorgaat. Om de zaak financieel behapbaar te maken, wil de gemeente probe ren bedrijven en instellingen in de buurt te laten meedoen VLISSINGEN - Een 85-jarige Vlissinger is in zijn eigen wo ning door een onbekende man van zijn portefeuille beroofd. De man was volgens de politie door middel van een 'babbel- truc' de woning binnengeko men. Nadat de onbekende was vertrokken, merkte de bejaarde man van de diefstal. Maak iets gratis en het ver koopt zichzelf. Met die ge dachte is het Transferium in Renesse opgezet. Maar voor een sluitende gemeen- i tehegroting moeten de toe risten vanaf komende zomer parkeergeld gaan betalen. Eén euro per dag. Of misschien nog wel meer. Het uitgedokterde systeem om Renesse en de Schouwse kust te verlossen van de zo merse parkeerchaos wan kelt. Want tegen betaling parkeren is niet zo bijzon der: dat kan overal. door Famke van Loon RENESSE - Tachtigduizend euro. Naar dat bedrag is de ge meenteraad van Schouwen- Duiveland in november op zoek. Omdat de onroerendzaakbelas- ting (ozb) met drie procent min der verhoogd dient te worden, gaapt er een gat in de gemeente lijke begroting van 240.000 eu ro. Een groot deel kan worden opgelost met een financiële meevaller uit Den Haag. Rest nog die tachtig ruggen. Nou wil het geval dat jaarlijks ongeveer honderdduizend toeristen en bezoekers van Renesse gratis parkeren op het Transferium. Wanneer voor ongeveer 20.000 euro wordt geïnvesteerd in slag bomen en parkeerautomaten kunnen die per dag best één euro parkeergeld betalen. Gat pre cies gedicht. Dat besluit valt in zeer slechte aarde. Met name bij de onderne mers. „Een onzalig voorstel", vindt W. Ginjaar, voorzitter van de Federatie Ondernemersver enigingen Schouwen-Duive land (FOS). Namens niet min der dan zestien eilandelijke branche- en ondernemersver enigingen betoogt hij per brief dat het parkeerterrein gratis moet blijven. Want betaald par keren zaagt de poten onder de succesformule van het Transfe rium vandaan. En het is slecht voor het toeristisch product Schouwen-Duiveland. MKB Nederland en de Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) sluiten zich hier later bij aan. Even terug in de tijd. Renesse begin jaren negentig Toeristen en badgasten kruipen in hun au to's door het dorp en langs de wegen achter de duinen. Op zoek naar een parkeerplaatsje. Het blik staat op veel plekken plompverloren in de berm ge stald Onprettig voor bewoners en toeristen maar vooral ook onveilig. Voor de hele Westhoek wordt daarom een mobili teitsscenario in elkaar gezet. Naast betaald parkeren in de dorpskernen en bij de duinover gangen staat centraal in dit plan het Recreatietransferium Re nesse. Met negenhonderd gratis parkeerplaatsen en gratis bus vervoer moet dit de bezoekers van de Westhoek vanaf 1997 verleiden de auto aan de rand van Renesse te laten staan en op de bus te stappen. Schouwen-Duiveland ontwik kelt al snel een haat-liefde ver houding met haar gratis Trans ferium. Het bedachte systeem werkt - het verlost Renesse gro tendeels van de parkeerchaos - en wordt een voorbeeld voor an dere gemeenten. Maar de suc cesformule kost de gemeente ook een sloot met geld: om en nabij de drie ton per jaar. Omdat daardoor het hele parkeerbeleid verlies draait, steken in de raad steeds weer geluiden de kop op om óf voor het busvervoer óf voor het parkeren toch geld te vragen. Toenmalig wethouder Kees Veerhoek weet deze aanvallen af te slaan. Onder voorwaarde dat hij er maar voor zorgt dat het parkeerbeleid tenminste quitte draait. En dat lukt. Einde discussie: het Transferium blijft gratis. Niet dus. Met uitzonde ring van de PvdA besluiten de fracties toch één euro parkeer geld per dag te heffen. Niet om het parkeerbeleid te bekostigen, maar om de begroting sluitend te krijgen. Het college becijfert deze week analyse in een brief aan de raad dat dat waarschijnlijk een grove misre kening is. Want één euro per dag zal de gemeente niet de beoogde 80.000 euro opleveren, maar naar verwachting slechts tussen de 14.000 en 24.000 euro. Wie in Renesse zelf of bij één van de strandopgangen wil parkeren is 80 eurocent per uur kwijt. Voor een korte boodschap kunnen bezoekers bij een tarief van één euro per dag voordeliger in de dorpskern zelf en dus dichter bij de winkel terecht. Geschat wordt dat het voor veertig- tot vijftigduizend dagjesmensen interessant blijft om op een be taald transferium te gaan staan Moeten zij gezamenlijk die tachtig ruggen opbrengen, dan moet er per dag tussen de 212 en 2,65 euro parkeergeld worden betaald. Daar kun je ruim twee ënhalf uur voor parkeren bij de strandovergang zelf. Opnieuw rondrijdende toeris ten op zoek naar een couranter parkeerplekje, wat het college voorspelt, ziet menig Renesse- naar niet zitten. Dick Hart her innert zich nog de 'wildwest ta ferelen' van jaren geleden en stelt dat het Transferium 'nut' heeft gehad om die te bestrijden. Ook Cees Hoogerhuis bena drukt dat een gratis parkeerter rein op steenworp afstand van het winkelgebied aantrekkelijk is: juist om mensen die lang wil len parkeren met hun auto van de betaalde plekken in het cen trum zelf te houden. Henk Blom verwacht dat die ene euro wei nig uit zal maken: ook met het gratis Transferium staat bij hem de straat vol toeristisch blik. Of een beetje parkeergeld per dag toeristen naar andere delen van de Westhoek zal wegjagen, be twijfelt hij. „Want er blijft toch altijd nog dat grandioze aanbod van het gratis na-transport." Wethouder Lenny Geluk stelt dat met de invoering van het parkeergeld op het Transferium het mobiliteitssysteem voor de Westhoek kapot wordt ge maakt. Het college becijfert daarnaast het tekort op de be groting, dat dan komend jaar maar moet worden betaald met geld uit het mobiliteitsfonds. Dat geld is echter speciaal be doeld om betere parkeervoor zieningen aan te leggen en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. De wethouder weet dat, en steekt het ook niet onder stoelen of banken dat zij nog altijd niet gelukkig is met het genomen raadsbesluit De raad moet nu beslissen: gra tis of goedkoop. En wordt het dan één euro, of ruim twee euro per dag. Misschien dat in die discussie niet alleen over de op brengsten van de parkeerhef- fing, maar ook eens over het be leid achter het vrij parkeren op het megaterrein wordt gespro ken. Eén ding is wel duidelijk: 'gratis Transferium' op de bor den verkoopt stukken beter dan 'goedkoop Transferium'. door Famke van Loon BURGH-HAAMSTEDE Schouwen-Duiveland voelt zich ernstig tekort gedaan als het gaat om de nieuwe plannen voor het busvervoer op het ei land. Door de provincie Zee land, vervoersmaatschappij Connexxion en de gemeente Schouwen-Duiveland. Tijdens de protestbijeenkomst over het openbaar vervoer lopen de emo ties van de verschillende inspre kers dan ook hoog op. „Het begon met het wegvallen van het ziekenhuis. Nu het openbaar vervoer. Straks mis schien geen zandsuppleties meer en misschien horen we overmorgen wel dat de tweede brug bij Bruinisse niet door gaat. Het is een afglijdend ge heel en ik krijg het idee dat Schouwen-Duiveland er maar een beetje bijhangt", stelt D. Bosman, voorzitter van de dorpsraad van Burgh-Haam- stede. Zijn bestuur heeft de pro testbijeenkomst georganiseerd en zet direct aan het begin van de drukbezuchte vergadering de toon. Want Schouwen-Duiveland is niet gekomen om de nieuwste plannen voor het eilandelijke busvervoer zomaar over zijn kant te laten gaan. De zondags regeling voor lijn 134 van Zie- rikzee naar Renesse komt met ingang van 15 maart te verval len. De route van lijn 133 tussen Renesse en Vlissingen is inmid dels onder druk van de bewo ners aangepast, zodat Burgh- Haamstede (en Westenschou- wen min of meer) toch voorzien blijven van busvervoer. Inwo ners van Nieuw-Haamstede zullen zelf naar Haamstede moeten gaan om daar op de bus te stappen. Dreischor dreigt in het weekend geheel verstoken te blijven van openbaar vervoer. Spelletje F. Chervet van de provincie, ver- voersarchitect R. Oosting van Connexxion en wethouder L. Geluk-Poortvliet zijn naar de protestbijeenkomst gekomen om vragen van het publiek te beantwoorden en het beleid uit te leggen. Maar niet tot volle te vredenheid, zo blijkt al snel „Dit is een spelletje: wie is niet verantwoordelijk voor wat", stelt J. Prins, voorzitter van de dorpsraad Scharendijke. Wan neer hij vervolgens on« een deel van de verantw lijkheid op het bordje vac: meen te legt, schiet dat Gé het verkeerde keelgat. ger te accepteren datuza' ik mijn verantwoorde!? niet neem. U moet uw it niet kwijtraken doortes wethouder aan te schop?-: De felheid, waarmee insprekers de drie ven woord igers aanvallen oc beleid, komt door een^ voel van onrechtvaardig Daar waar Midden-Zfl vooraan heeft gestaanbip ling van de extra geldenro buslijnen, wist Schouwen veland nog amper wati wachten te stond. Nap uit tenschouwen noemt datfe ge stiekemheidsgehalte mee de veranderingen doorgevoerd. Chervet van de provina grijpt de commotie, beert de plannen in effii licht te stellen. 'Het ïsdee keer dat er sprake is vanef hoorlijke achteruitgang waar andere delen vanZs in voorgaande jaren al wt hebben ingeleverd. Wet: Geluk verzekert dataj^ het werk zal stellen om eiland het onderste uit dfi halen. „Je kunt toch jfej gen: openbaar vervoer maar een randverschij® zijn keihard aan het vedfi te bereiken wat we wille BRUINISSE - De laatsK van Connexxion vanavoij om 23.23 uur niet stoppa' halte van Bruinisse. Reden voor dit besluit: ke vernielingen die jfl stappers tussen Bruirif Zierikzee de laatste tijd richten aan plafonds. sk« deuren. Volgens vestiging?! A van Raffen van Co^3 heeft extra toezicht eve! pen, maar was het vort? zaterdag meteen weerfl* er geen toezicht mee.rïï zijn inmiddels wel twee? ge daders aangehouden daarmee is hel vandal^ niet gestopt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 56