Vismijn wordt verzelfstandigd
PZC
De kracht van gratis verkoopt het best
Opfriscursus verkeer bewijst nut
Tegenstanders van
herindeling mijden
stembus niet massa;
Schouwen voelt
schrappen buslijn
als aderlating
Gemeente Vlissingen voorlopig enige aandeelhouder van visafslag
Vlaamse staking
treft buslijn 2
Kloosterzande
neemt afscheid
van de PSD
Gemeente
vraagt steun
derden voor
bewaking
Babbeltruc
Laatste bus
stopt niet meei
in Bruinisse
zaterdag 8 maart 2003
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De laatste ge
meentelijke vismijn van Neder
land, die van Vlissingen, wordt
verzelfstandigd. De visafslag
wordt een particulier bedrijf
met de gemeente Vlissingen
voorlopig als enige aandeelhou
der. De verzelfstandiging moet
de slagkracht van de vismijn
vergroten, aldus het college van
burgemeester en wethouders in
een voorstel aan de gemeente
raad.
Een zelfstandige vismijn kan
beter inspelen op de markt, kan
gemakkelijker investeringen
doen en kan ook eenvoudiger
samenwerkingsverbanden aan
gaan met andere visafslagen,
schetst wethouder P. van der
Maden de voordelen. Anders
moeten alle ingrijpende beslis-
BRUGGE - West-Vlaamse bus
chauffeurs van vervoersmaat
schappij De Lijn hebben gis
teren hun werk voor 24 uur
neergelegd. De grensoverschrij
dende buslijn Breskens-Brugge,
lijn 2, reed daarom slechts tot de
Belgische grens bij Sint Anna-
ter-Muiden.
Volgens Bram Dousselaere, co
ordinator van de Belgische
Bond van Trein- Tram- en Bus
gebruikers (BTTB) legden de
chauffeurs het werk neer van
wege communicatieproblemen
tussen werknemers en de direc
tie van De Lijn. Bij busmaat
schappij Connexxion was de
reden voor de staking totaal on
bekend. ,,Er is ons toegezegd dat
de staking maar één dag zou du
ren. Wij rijden nu tot Sint Anna-
ter-Muiden, daar draait de bus
om. In de uren dat normaal ge
sproken een bus van De Lijn het
traject voor haar rekening zou
nemen, zijn bussen van Connex
xion ingezet", aldus Connex-
xion-woordvoerder Daniël
Bakker. Vandaag rijden de bus
sen weer hun reguliere traject.
singen eerst door de gemeente
raad en dat kost tijd. In Vlissin
gen is dat in het verleden ook
gebleken. Een uitbreiding van
de visafslag om plaats te maken
voor vissorteermachines kwam
maar niet van de grond.
Bij het gemeentelijk vismijnbe-
drijf werken zes mensen, van
wie twee in deeltijd. Zij gaan al
lemaal over naar de nieuwe on
derneming. Waarnemend direc
teur P. Dingemanse krijgt
hoogstwaarschijnlijk de lei
ding. Wethouder Van der Ma
den: ,,Hij kent de vismijn uitste
kend, werkt er al jaren en ligt
goed bij het personeel, de vissers
en de handel."
De gemeenteraad beslist naar
verwachting eind maart over de
verzelfstandiging. Van der Ma
den hoopt dat de BV Vismijn
Vlissingen rond de zomer een
feit kan zijn. Vanaf dat moment
kan ook rondgekeken worden
naar partners. Samenwerking
met de Zeeuwse Visveiling Bres-
kens ligt, volgens de wethouder,
het meest voor de hand. „Bres-
kens en Vlissingen kunnen el
kaar versterken. Kostenbespa
ringen worden dan mogelijk."
Buiten Zeeland wil Van der Ma
den voorlopig niet kijken. „We
moeten daarvoor eerst een ster
ke positie opbouwen vanuit
Zeeland."
Stadsontwikkeling
De grond waarop de vismijn
staat, gaat niet over. Die wordt
van het havenschap Zeeland
Seaports gehuurd door de ge
meente Vlissingen en dat blijft
zo. „Omdat we de handen vrij
willen houden, mochten we in
de toekomst met dat gebied iets
willen doen in het kader van de
stadsontwikkeling", verklaart
Van der Maden. „Wie weet is er
in de toekomst ruimte voor wo
ningbouw, een jachthaven of
wat dan ook." Vissers willen het
liefst op de huidige plek blijven,
achter de sluizen, omdat daar
geen getijbeweging is. Voor het
afmeren van hun schepen is dat
gemakkelijk. Van der Maden
heeft daar begrip voor. Aan ver
plaatsing van de mijn naar de
buitenhaven of Vlissingen-Oost
denkt hij dan ook niet.
Volgens de deelnemers is de opfriscursus geen overbodige luxe.
door Anita Janse
VROUWENPOLDER - In het zaaltje van
het dorpshuis in Vrouwenpolder kijken 36
paar ogen geconcentreerd naar het dia-
scherm. Mag ik deze weg inrijden, ja of nee?
Gisteren werd voor de 25e keer de verkeers-
opfriscursus voor vijftigplussers gehouden.
Daar kwam heel wat denkwerk aan te pas,
voor sommige deelnemers was het rijexa
men een halve eeuw geleden.
De cursus vond plaats op initiatief van
3VO Middelburg in samenwerking met
de Stichting Welzijn Ouderen Platteland
Walcheren. Er is veel belangstelling voor
de opfriscursus. In totaal hebben al 675
cursisten aan het programma deelgeno
men.
De cursus beslaat vier middagen en bevat
verschillende onderdelen. Hoewel veel tijd
wordt besteed aan het theoretische gedeelte
kruipen de deelnemers ook achter het stuur.
Bovendien krijgen de cursisten een oog- en
gehoortest. Afsluitend maken zij een test
aan de hand van diabeelden.
W. Warners (71) en H. Despinois (69) zijn
twee enthousiaste deelnemers. „Het is voor
ons een jaar of veertig geleden dat we ons
rijbewijs haalden. Dan kan het geen kwaad
jezelf weer eens in de regels te verdiepen",
vertelt Warners. Zijn vriend vult aan: „Er
zijn al die jaren best wat dingen veranderd.
Zo'n cursus kan je alleen maar ten goede ko-
foto Lex de Meester
men." De twee mannen zijn overtuigd van
het nut van de cursus. „Eigenlijk zou ieder
een boven de vijftig jaar verplicht aan deze
cursus moeten deelnemen. Veel mensen
overschatten zichzelf, maar door de jaren
heen sluipen er fouten in je rijgedrag."
Coördinator van het project, W. Dijkman, is
tevreden over de cursus. „De mensen zijn
heel gemotiveerd en doen erg hun best. Ik
vind het dapper dat ze zichzelf durven
blootstellen aan kritiek. In de auto stappen
en na veertig jaar weer een instructeur naast
je hebben, is heel spannend."
De cursus is geen nieuw rijexamen en heeft
dan ook geen gevolgen voor het rijbewijs.
De deelnemers doen vrijblijvend met de
cursus mee.
door Frank Gijsel
SLUIS - Van een echte verkie
zingsboycot voor de Provinciale
Staten in de voormalige ge
meente Sluis-Aardenburg is
weinig te merken. Een aantal
fervente tegenstanders van de
herindeling in West-Zeeuws-
Vlaanderen gaat aanstaande
dinsdag toch naar de stembus.
Van alle actiecomitéleden van
de Stichting Sluis-Aardenburg
Zelfstandig is les van Haneg-
hem uit Aardenburg nog de
grootste twijfelaar. „Ik hoor van
veel mensen dat ze niet tevreden
zijn. We krijgen nu wel de reke
ning van de herindeling gepre
senteerd. De belastingen gaan
fors omhoog en dat is nog maar
het begin. Het is wel gebleken
dat niet naar ons wordt geluis
terd, want we zijn bedrogen en
dat zit bij mij nog steeds niet
KLOOSTERZANDE - De ver
trouwde kroket en soep zijn nog
voor één keer verkrijgbaar in de
grote tent op het veerplein van
Perkpolder.
Dit is een van de vele activitei
ten van de werkgroep 'Vaarwel
PSD-d'n lesten boat' uit Kloos
terzande. Op zaterdag 15 maart
wordt afscheid genomen van de
veerboot en de PSD-medewer-
kers. In de verwarmde tent tre
den vanaf 10.00 uur achtereen
volgens Ambras, het senio
renorkest, de zingende Timmer
man en Harry Bakker op. Vanaf
15.00 tot 18.00 uur betreden de
bands Eyes in Yce en Midlife
Crisis het podium.
Op de boot worden diverse acti
viteiten gehouden. Zo is er een
hobbymarkt en muziek. In de
salon van de boot is een fotoex
positie van de veerdienst.
Na de laatste afvaart uit Krui-
ningen blijft de veerpont nog
een uur ter bezichtiging in de
veerhaven Perkpolder liggen.
lekker. Een echte boods
heeft de politiek ook nietai
gewone burger. Ik denken
over om niet te gaan stes
dinsdag."
Sluissenaar Juliën duFoa
man die de leiding had
strijd tegen de herindel®
liever geen commentaar j
op de vraag of hij dinsda
stem gaat uitbrengen.
veel gebeurd en ik zit er n
vol van om nu een react
kunnen geven."
Marijke Schoone en Theo]
melaere uit Eede zijn ste'q
plan hun stem uit te gaari
gen. ..Ik ga stemmen. li-
van de herindeling ligt;
eenmaal en daar kun!*
niets meer aan verander?
je niet gaat stemmen legjy
bij je tegenstanders. We a
toch verder moeten", j;
Rammelaere berustend];
ke Schoone pertinent: Sc
lijk ga ik stemmen. De pro,;
heeft ons immers nietbretj
men tijdens het herindeli^
ces. De schuld ligt bij deft
Kamer. Ik zou zeggen, ma
laat je tanden zien en denl
dat het morgen allemaal
goed komt. We moeten nieii
ons heen laten lopen en das
gaan stemmen."
Recht
Campinghouder Piet Bk
uit Retranchement is eva
van plan naar de stemhj
gaan. „Dat is mijnrechte]
maak ik gebruik van. ,\"a
lijk hebben we doordefe
hobbel moeten nemen a
valt tegen, maar we moetc
der. Om niet te gaan ste
vind ik wel erg vergaand"
Sjef van Dongen k;
goed voorstellen dat a
hun stem niet laten hore
heb ook overwogen niette]
maar ik denk dat ik het
doe."
In Sluis laat Jozef Rottier
delijk weten geen gebni
willen maken van zijns
recht. „Dat zegt me aEa
niets. De herindeling spre
mijn achterhoofd nog wel
Van de Staten merk jetochj
maal niets. Nee, ik blijf li
thuis dinsdag."
Met oma in de open toeristenbus naar het strand is een stuk relaxter dan urenlang in de hitte zoeken naar een parkeerplekje.
foto Marijke Folkertsma
door Mieke van der Jaqt
HEINKENSZAND - De ge
meente Borsele onderzoekt of
bedrijven en instellingen rond
het Van der Biltplein in Hein-
kenszand bereid zijn mee te be
talen aan een mobiele surveil
lance in het centrumgebied van
het dorp.
Een proef, waarin een particu
lier bewakingsbedrijf dagelijks
surveilleerde rond de scholen en
De Stenge, heeft geholpen.
Rond dc scholen in Heinkens-
zand, drie stuks die vlak naast
De Stenge liggen, waren lange
tijd problemen: vernielingen,
kapot glas, bekladdingen en ho
pen zwerfvuil, maakten de sfeer
rond de scholen onveilig. In het
kader van de integrale veilig
heid besloot de gemeente de
problemen voor de drie scholen
ineens aan te pakken
Er kwamen sloten op de hekken,
de heg werd hoger, wat los zat.
werd vastgezet en er kwam meer
licht. Dat hielp allemaal wel
wat, maar lang niet genoeg.
Hoewel niemand er aanvanke
lijk voor voelde, werden toch
verboden-toegangbordjes ge
plaatst. Toen even nadien de
Stenge voor 7500 euro moest
worden ontdaan van een om
vangrijke bekladding was de
maat ook voor de gemeente vol.
Een particulier beveilingsbe-
drijf ging 's avonds surveilleren
in het gebied rond de Stenge en
de scholen Inde omgeving is het
buiten de schooluren tamelijk
uitgestorven is. De surveillance
duurde vier maanden en in die
periode viel er nauwelijks scha
de of overlast te noteren.
Alle deelnemers in de proef zijn
uiterst tevreden over de resulta
ten en willen dan ook graag dat
de surveillance doorgaat. Om de
zaak financieel behapbaar te
maken, wil de gemeente probe
ren bedrijven en instellingen in
de buurt te laten meedoen
VLISSINGEN - Een 85-jarige
Vlissinger is in zijn eigen wo
ning door een onbekende man
van zijn portefeuille beroofd.
De man was volgens de politie
door middel van een 'babbel-
truc' de woning binnengeko
men. Nadat de onbekende was
vertrokken, merkte de bejaarde
man van de diefstal.
Maak iets gratis en het ver
koopt zichzelf. Met die ge
dachte is het Transferium
in Renesse opgezet. Maar
voor een sluitende gemeen- i
tehegroting moeten de toe
risten vanaf komende
zomer parkeergeld gaan
betalen. Eén euro per dag.
Of misschien nog wel meer.
Het uitgedokterde systeem
om Renesse en de Schouwse
kust te verlossen van de zo
merse parkeerchaos wan
kelt. Want tegen betaling
parkeren is niet zo bijzon
der: dat kan overal.
door Famke van Loon
RENESSE - Tachtigduizend
euro. Naar dat bedrag is de ge
meenteraad van Schouwen-
Duiveland in november op zoek.
Omdat de onroerendzaakbelas-
ting (ozb) met drie procent min
der verhoogd dient te worden,
gaapt er een gat in de gemeente
lijke begroting van 240.000 eu
ro. Een groot deel kan worden
opgelost met een financiële
meevaller uit Den Haag. Rest
nog die tachtig ruggen. Nou wil
het geval dat jaarlijks ongeveer
honderdduizend toeristen en
bezoekers van Renesse gratis
parkeren op het Transferium.
Wanneer voor ongeveer 20.000
euro wordt geïnvesteerd in slag
bomen en parkeerautomaten
kunnen die per dag best één euro
parkeergeld betalen. Gat pre
cies gedicht.
Dat besluit valt in zeer slechte
aarde. Met name bij de onderne
mers. „Een onzalig voorstel",
vindt W. Ginjaar, voorzitter van
de Federatie Ondernemersver
enigingen Schouwen-Duive
land (FOS). Namens niet min
der dan zestien eilandelijke
branche- en ondernemersver
enigingen betoogt hij per brief
dat het parkeerterrein gratis
moet blijven. Want betaald par
keren zaagt de poten onder de
succesformule van het Transfe
rium vandaan. En het is slecht
voor het toeristisch product
Schouwen-Duiveland. MKB
Nederland en de Brabants-
Zeeuwse Werkgeversvereniging
(BZW) sluiten zich hier later bij
aan.
Even terug in de tijd. Renesse
begin jaren negentig Toeristen
en badgasten kruipen in hun au
to's door het dorp en langs de
wegen achter de duinen. Op
zoek naar een parkeerplaatsje.
Het blik staat op veel plekken
plompverloren in de berm ge
stald Onprettig voor bewoners
en toeristen maar vooral ook
onveilig. Voor de hele Westhoek
wordt daarom een mobili
teitsscenario in elkaar gezet.
Naast betaald parkeren in de
dorpskernen en bij de duinover
gangen staat centraal in dit plan
het Recreatietransferium Re
nesse. Met negenhonderd gratis
parkeerplaatsen en gratis bus
vervoer moet dit de bezoekers
van de Westhoek vanaf 1997
verleiden de auto aan de rand
van Renesse te laten staan en op
de bus te stappen.
Schouwen-Duiveland ontwik
kelt al snel een haat-liefde ver
houding met haar gratis Trans
ferium. Het bedachte systeem
werkt - het verlost Renesse gro
tendeels van de parkeerchaos -
en wordt een voorbeeld voor an
dere gemeenten. Maar de suc
cesformule kost de gemeente
ook een sloot met geld: om en
nabij de drie ton per jaar. Omdat
daardoor het hele parkeerbeleid
verlies draait, steken in de raad
steeds weer geluiden de kop op
om óf voor het busvervoer óf
voor het parkeren toch geld te
vragen.
Toenmalig wethouder Kees
Veerhoek weet deze aanvallen
af te slaan. Onder voorwaarde
dat hij er maar voor zorgt dat
het parkeerbeleid tenminste
quitte draait. En dat lukt. Einde
discussie: het Transferium blijft
gratis. Niet dus. Met uitzonde
ring van de PvdA besluiten de
fracties toch één euro parkeer
geld per dag te heffen. Niet om
het parkeerbeleid te bekostigen,
maar om de begroting sluitend
te krijgen.
Het college becijfert deze week
analyse
in een brief aan de raad dat dat
waarschijnlijk een grove misre
kening is. Want één euro per dag
zal de gemeente niet de beoogde
80.000 euro opleveren, maar
naar verwachting slechts tussen
de 14.000 en 24.000 euro. Wie in
Renesse zelf of bij één van de
strandopgangen wil parkeren is
80 eurocent per uur kwijt. Voor
een korte boodschap kunnen
bezoekers bij een tarief van één
euro per dag voordeliger in de
dorpskern zelf en dus dichter bij
de winkel terecht. Geschat
wordt dat het voor veertig- tot
vijftigduizend dagjesmensen
interessant blijft om op een be
taald transferium te gaan staan
Moeten zij gezamenlijk die
tachtig ruggen opbrengen, dan
moet er per dag tussen de 212 en
2,65 euro parkeergeld worden
betaald. Daar kun je ruim twee
ënhalf uur voor parkeren bij de
strandovergang zelf.
Opnieuw rondrijdende toeris
ten op zoek naar een couranter
parkeerplekje, wat het college
voorspelt, ziet menig Renesse-
naar niet zitten. Dick Hart her
innert zich nog de 'wildwest ta
ferelen' van jaren geleden en
stelt dat het Transferium 'nut'
heeft gehad om die te bestrijden.
Ook Cees Hoogerhuis bena
drukt dat een gratis parkeerter
rein op steenworp afstand van
het winkelgebied aantrekkelijk
is: juist om mensen die lang wil
len parkeren met hun auto van
de betaalde plekken in het cen
trum zelf te houden. Henk Blom
verwacht dat die ene euro wei
nig uit zal maken: ook met het
gratis Transferium staat bij hem
de straat vol toeristisch blik. Of
een beetje parkeergeld per dag
toeristen naar andere delen van
de Westhoek zal wegjagen, be
twijfelt hij. „Want er blijft toch
altijd nog dat grandioze aanbod
van het gratis na-transport."
Wethouder Lenny Geluk stelt
dat met de invoering van het
parkeergeld op het Transferium
het mobiliteitssysteem voor de
Westhoek kapot wordt ge
maakt. Het college becijfert
daarnaast het tekort op de be
groting, dat dan komend jaar
maar moet worden betaald met
geld uit het mobiliteitsfonds.
Dat geld is echter speciaal be
doeld om betere parkeervoor
zieningen aan te leggen en het
gebruik van openbaar vervoer
te stimuleren. De wethouder
weet dat, en steekt het ook niet
onder stoelen of banken dat zij
nog altijd niet gelukkig is met
het genomen raadsbesluit
De raad moet nu beslissen: gra
tis of goedkoop. En wordt het
dan één euro, of ruim twee euro
per dag. Misschien dat in die
discussie niet alleen over de op
brengsten van de parkeerhef-
fing, maar ook eens over het be
leid achter het vrij parkeren op
het megaterrein wordt gespro
ken. Eén ding is wel duidelijk:
'gratis Transferium' op de bor
den verkoopt stukken beter dan
'goedkoop Transferium'.
door Famke van Loon
BURGH-HAAMSTEDE
Schouwen-Duiveland voelt
zich ernstig tekort gedaan als
het gaat om de nieuwe plannen
voor het busvervoer op het ei
land. Door de provincie Zee
land, vervoersmaatschappij
Connexxion en de gemeente
Schouwen-Duiveland. Tijdens
de protestbijeenkomst over het
openbaar vervoer lopen de emo
ties van de verschillende inspre
kers dan ook hoog op.
„Het begon met het wegvallen
van het ziekenhuis. Nu het
openbaar vervoer. Straks mis
schien geen zandsuppleties
meer en misschien horen we
overmorgen wel dat de tweede
brug bij Bruinisse niet door
gaat. Het is een afglijdend ge
heel en ik krijg het idee dat
Schouwen-Duiveland er maar
een beetje bijhangt", stelt
D. Bosman, voorzitter van de
dorpsraad van Burgh-Haam-
stede. Zijn bestuur heeft de pro
testbijeenkomst georganiseerd
en zet direct aan het begin van
de drukbezuchte vergadering
de toon.
Want Schouwen-Duiveland is
niet gekomen om de nieuwste
plannen voor het eilandelijke
busvervoer zomaar over zijn
kant te laten gaan. De zondags
regeling voor lijn 134 van Zie-
rikzee naar Renesse komt met
ingang van 15 maart te verval
len. De route van lijn 133 tussen
Renesse en Vlissingen is inmid
dels onder druk van de bewo
ners aangepast, zodat Burgh-
Haamstede (en Westenschou-
wen min of meer) toch voorzien
blijven van busvervoer. Inwo
ners van Nieuw-Haamstede
zullen zelf naar Haamstede
moeten gaan om daar op de bus
te stappen. Dreischor dreigt in
het weekend geheel verstoken te
blijven van openbaar vervoer.
Spelletje
F. Chervet van de provincie, ver-
voersarchitect R. Oosting van
Connexxion en wethouder
L. Geluk-Poortvliet zijn naar de
protestbijeenkomst gekomen
om vragen van het publiek te
beantwoorden en het beleid uit
te leggen. Maar niet tot volle te
vredenheid, zo blijkt al snel
„Dit is een spelletje: wie is niet
verantwoordelijk voor wat",
stelt J. Prins, voorzitter van de
dorpsraad Scharendijke. Wan
neer hij vervolgens on«
een deel van de verantw
lijkheid op het bordje vac:
meen te legt, schiet dat Gé
het verkeerde keelgat.
ger te accepteren datuza'
ik mijn verantwoorde!?
niet neem. U moet uw it
niet kwijtraken doortes
wethouder aan te schop?-:
De felheid, waarmee
insprekers de drie ven
woord igers aanvallen oc
beleid, komt door een^
voel van onrechtvaardig
Daar waar Midden-Zfl
vooraan heeft gestaanbip
ling van de extra geldenro
buslijnen, wist Schouwen
veland nog amper wati
wachten te stond. Nap uit
tenschouwen noemt datfe
ge stiekemheidsgehalte
mee de veranderingen
doorgevoerd.
Chervet van de provina
grijpt de commotie,
beert de plannen in effii
licht te stellen. 'Het ïsdee
keer dat er sprake is vanef
hoorlijke achteruitgang
waar andere delen vanZs
in voorgaande jaren al wt
hebben ingeleverd. Wet:
Geluk verzekert dataj^
het werk zal stellen om
eiland het onderste uit dfi
halen. „Je kunt toch jfej
gen: openbaar vervoer
maar een randverschij®
zijn keihard aan het vedfi
te bereiken wat we wille
BRUINISSE - De laatsK
van Connexxion vanavoij
om 23.23 uur niet stoppa'
halte van Bruinisse.
Reden voor dit besluit:
ke vernielingen die jfl
stappers tussen Bruirif
Zierikzee de laatste tijd
richten aan plafonds. sk«
deuren.
Volgens vestiging?!
A van Raffen van Co^3
heeft extra toezicht eve!
pen, maar was het vort?
zaterdag meteen weerfl*
er geen toezicht mee.rïï
zijn inmiddels wel twee?
ge daders aangehouden
daarmee is hel vandal^
niet gestopt.