Mercedes brengt luxe goocheldoos Smart gaat op de sportieve toer Fiat poetst met Punto naam Abarth weer op Motorontwikkeling Roadpilot blijft legaal Pedaallicht Acrylaat zonneklep Rally Le Citron Lentebeurs klassiekers W7 zaterdag 8 maart 2003 Mercedes E-klasse Estate. De nieuwe Mercedes E-klasse stationwagen mikt op een wel heel veelei sende kopersgroep. Het zal niemand verbazen dat deze jumboformaat Estate enorm ruim en veelzijdig is, maar je staat toch behoorlijk met je ogen te knipperen, wanneer Mercedes de trukendoos van de laadruimte opentrekt. Saillant detail: het prijs kaartje loopt dan al gauw op tot 55 duizend euro en meer. Bij de demonstratie van alle toeters en bellen voor de nieuwe Mercedes E-klasse Es tate bekruipt ons hetzelfde gevoel van magische verwonde ring dat onze eerste goochel- doos vele jaren geleden teweeg bracht. Een druk op de knop van de afstandsbediening... en als door een onzichtbare hand be diend, zwaait de achterklep met een gracieuze beweging open. Terwijl gelijktijdig het dekzeil over de laadruimte uit de weg zoeft. Met een druk op een ander knopje schuift de vloer van de laadruimte uitnodigend naar buiten. Klaar om de boodschap pen op te vangen. Paraplu opbergen? Voor dat soort zaken vind je achterin de laadruimte een ideaal plekje in een soort opbergbox. Een forse bloempot vastzetten? Of paar kratjes bier op hun plek fixeren? Ook dat is in de Estate geen pro bleem: de Mercedes goochel- doos tovert de zogenaamde Fixkit voor de dag. Een bonte verzameling bevestigingshulp- laatste te realiseren, gaat de tru kendoos weer open. De achter bank moet plat, de rechter voor- stoel voorover en de zittingen van de achterbank verdwijnen even in de garage. Ze zijn name lijk uitneembaar uitgevoerd om de laadvloer echt perfect vlak te kunnen maken. Op zich een goed idee, maar het was wellicht handiger geweest als j e de uitge nomen zitkussens in de auto op had kunnen bergen. Nu kun je alleen het kleine zit kussen onder de laadvloer stop pen en zelfs dat lukt uitsluitend in de standaard E-klasse Estate zonder elektrisch uitschuifbare vloer. Die heeft namelijk een bergruimte, desgewenst in de vorm van een grote opbergbak die in vakjes is onderverdeeld. Moet je dat soort kritiek zien als haarkloverij? Het is maar hoe je het bekijkt, uiteindelijk mag je van een auto die standaard van af 52 duizend euro kost veel ver wachten. Het goede nieuws is dat de E-klasse Estate inder daad ongekend ruim en veelzij dig is, een auto met geweldige mogelijkheden in de vrije tijd en in veel opzichten zelfs een chi que alternatief voor een grote MPV. Voor we het vergeten: de beide instap krachtbronnen 220 CDI en 2 00 Kompressor weten al pri ma weg met de grote en 1,7 ton zware stationwagen. De benzi neuitvoering is er vanaf €52.100, terwijl de dieseluit voering 56,000 kost. Uiter aard zijn ook de grotere vijf- en zescilindermotoren die we van de E-klasse Sedan kennen in de ze nieuwe Estate beschikbaar. Rob van Ginneken en veelzijdige reisauto. Zij het met de traditionele Mercedes Achilleshiel: het kost een paar centen. De uitschuifbare laad vloer en de op afstand te openen achterklep staan te boek voor dik tweeduizend euro. En het complete pakket komt op pak weg duizend euro extra. Maar goed, in het veen kijkt men niet op een turfje, uiteindelijk spre ken we hier over een jumbofor maat stationwagen uit de elite klasse. Met een catalogusprijs die kan oplopen van 52 mille tot een bedrag ver over de 70 dui zend euro. Goed nieuws voor de veelal zakelijke rijders die bij dergelijke bedragen niet met de ogen knipperen: daarvoor koop je een fantastisch veelzijdige auto, die weliswaar iets aan dy namiek moet inleveren in verge lijking met de E-klasse sedan, maar daar een indrukwekkende portie extra bagagemogelijkhe den voor teruggeeft. Terwijl hij toch ongeveer even groot is: 485 centimeter lang. Ook in standaard opstelling biedt de Estate al een (zelfs voor een stationwagen) ver boven modale 690 liter bagageruimte en dat kan oplopen tot bijna twee kubieke meter. Om dat Een doorzichtige zonneklep van acrylaat voorkomt verblinding, maar de bestuurder kan er wel doorheen blijven kijken. Hij kan met een knijper aan de bestaande klep bevestigd worden en kost 6,95 euro bij Halfords. Het Ministerie van Verkeer Waterstaat wil vanaf oktober 2003 alle radarverklikkers, die waarschuwen tegen snelheidscon troles, verbieden. In Oss worden systemen gedistrubueerd door Morpheous RoadPilot, die ook waarschuwen tegen dergelijke con troles, maar dat gebeurt door gebruik te maken van GPS, Global Positioning System, op dezelfde manier als een navigatiesysteem. En die worden niet verboden. Morpheous RoadPilot belooft het aankoopbedrag terug te storten als dit systeem binnen een jaar na aankoop toch wordt verboden. De RoadPilot waarschuwt zowel voor (vaste) snelheidscontroles als voor wegwerkzaamheden, ge vaarlijke punten en obstakels. VW en Audi zitten in dezelfde onderneming, maar blijven elkaar nog zeker tien jaar beconcurreren met diesels. Want VW heeft de weg van de pompverstuiver-TDI-diesel gekozen- hogedruk-in- jectie met heel veel koppelkracht en zuinig verbruik. Audi bewan delt de weg van de common rail-diesel, die wat stiller werkt. Ontwikkelingschef prof. Bockelmann vindt het goed dat de twee merken verschillende wegen bewandelen. ,,De dieselontwikkeling is zeer snel gegaan. De komende jaren zal de nadruk weer meer op de benzinemotor komen te liggen, waar veel meer rendement uit te ha len valt." Bockelmann, vorige week in Spanje bij de introductie van de VW Touran, is ervan overtuigd, dat de industrie de komende ja ren alle zeilen bij moet zetten om China van voldoende auto's te voorzien. Ze zullen daar vooral op aardgas en lpg gaan rijden ver wacht hij. Want China heeft zelf maar heel weinig olie. De laadvloer zoeft met een druk op de knop naar buiten. middelen die allemaal gebruik maken van een tweetal in de vloer verzonken rails Daarop klik je eerst op de juiste plek een snelsluiting vast en vervolgens doe je een greep in de goochel doos. Een rolmechanisme, een uitschuifbaar rek, het helpt al lemaal mee om zelfs de meest onhandig gevormde lading met een stevige riem of uitschuifba re stangen vast te klemmen. De nieuwe Mercedes E-klasse Estate is een ongekend slimme De Oostenrijker Abarth is al bijna 25 jaar dood, maar zijn sportieve naam wordt nog altijd gebruikt voor de snelste Fiat-modellen. Nu voor de Pun to Abarth. Fiat poetst de naam Abarth op nieuw op. Die naam, ontleend aan de Italiaanse autotuner Carlo Abarth, werd laatstelijk gebruikt voor de sportiefste Sei- cento en Stilo, maar geldt nu de sportiefste Punto, die het merk op de Nederlandse markt zet voor een prijs van €16.995. Fiat heeft het over een sportauto als het de Punto Abarth presen teert. Een wat zwaar gekozen aanduiding voor dit leuk uitge doste wagentje, dat uitgerust is meteen 1 8 16v viercilinder mo tor die 130 pk naar de voorwie len brengt. De Punto Abarth sprint ermee van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden. De motor is bovendien erg soepel. Dat soepel motorgedrag is wel zo plezierig, want als je geen zin hebt in gejakker laat je de ver snelling gewoon in vier of vijf staan en je hebt kracht genoeg om toch vlot in het verkeer mee te komen. De opvolger van de Uno kent in Abarth-aankleding plezierig zittende sportstoelen. Aan de buitenkant demonstreert de Punto Abarth zijn krachtige in borst met lichtmetalen wielen en bescheiden zij- en ach terspoilers. Verder heeft hij abs tractiecontrole, twee airbags, airco en radio/cd-installatie. Berucht In vroeger tijden waren de Fiats Abarth berucht vanwege de kracht waarmee de kleine sportautootjes (500 en 600) zich op het circuit manifesteerden. De Oostenrijker Carlo Abarth liet als racemotorpiloot al voor de Tweede Wereldoorlog van zich horen. Toen hij na een zwaar ongeval deels invalide raakte, zette hij zijn races voort met een zijspan. In Italië maakte Een sportwagen is de Punto Abarth niet. Daarvoor gedraagt de snelle Italiaan zich veel te comfortabel. hij naam met zijn sportieve mo toren en auto's, die hij voor de races van snel verwisselbare carrosseriedelen voorzag. In 1971 nam Fiat de onderneming met de schorpioen als logo over. Rien van der Steen Het merk Smart zal niet lang meer alleen geassocieerd worden met kleine, dure stads- autootjes die er als een brommo- biel uitzien. Vanaf april wordt het Smart-pakket in Nederland uitgebreid met twee kleine sport wagentjes, de Roadster en de Roadster Coupé. Bijna was het merk Smart net zo snel verdwenen als het in 1998 opkwam. Eigenaar Daimler- Chrysler dreigde er een eind aan te maken toen de verkopen on der de 80.000 exemplaren per jaar dreigden te komen. Maar het ooit door Nicolas Havek (van de Swatch-horloges) be dachte stadsautootje bleef ten koste van veel geld. Er kwam zelfs ruimte voor varianten en proefballonnetjes. De Roadster was zo'n proefbal lonnetje en Smart liet het stu diemodel ruim drie jaar geleden voor het eerst zien op de auto show van Frankfurt. Het con cept werd in de recordtijd van 36 maanden werkelijkheid. De Smart Roadster en Roadster Coupé - de laatste heeft afneem bare dakhelften en een glazen koepel in plaats van een baga geklepje - leunen in technisch opzicht vrij sterk op de Smart City Coupé. Met een driecilin der turbomotor net achter de achteras en achterwielaandrij ving. Hij is wel wat gegroeid in inhoud en dus met 61 pk wat krachtiger. Hij is er ook met 82 pk. Nog niet indrukwekkend, maar dankzij het lage gewicht van de Road ster (790 kilo) gaat het sport wa gentje toch nog behoorlijk vlot vooruit. Hij sprint in 10,9 secon den vanuit stilstand naar de 100 km/h en haalt een top van 180 km/h. Ook overgenomen uit de City Coupé is de zesversnellingsbak die je sequentieel kunt bedienen of volautomatisch kunt laten werken. Een normale handge- schakelde versnellingsbak met een gewone koppeling komt er voor dit model (en voor de City Coupé) nooit, want er is geen ruimte voor een koppelingspe daal in de voetruimte Het scha kelen, in vorige Smarts aanlei ding tot klachten, verloopt nu veel vlotter. De Smart Roadster is met een lengte van 3.43 m en een hoogte van 119 m. erg klein uitgeval len Er is maar ruimte voor twee personen en minimale bagage. Achterin is een platte ruimte onder het klepje van de Road ster. De Roadster Coupé biedt onder de glazen achterruit iets meer plaats. Het rijden in de Smart Roadster maakt veel goed, want het open sportwagentje is watervlug en laat zich heel behendig sturen. De matige njeigenschappen van eerdere Smarts vergeet je op slag in de Roadster, die als be langrijke overeenkomst met de City Coupé een tamelijk harde vering heeft. Afwerking Minder passend bij de Smart is de tamelijk goedkoop ogende afwerking van het interieur. Kunststof met een gladde, wat glanzende oppervlaktestruc tuur horen eerder thuis in Kore aanse auto's van tien jaar gele den. Des te storender, omdat de Smart Roadster vrij pittig ge prijsd is. De goedkoopste met 61 pk motor kost €19.650 Met de 82 pk motor kost hij €24.400 euro, maar dan is de uitrusting karig. Stuurbekrachtiging, zij- airbags, lichtmetalen wielen en airco moet je er dan nog bijko pen en dan loopt de prijs naar de €30.000 euro. En in die prijs klasse is er veel concurrentie. Mario Vos Tonge autobestuurders houden van sfeerverlichting. Bij Halfords eJ is voor hen een set aluminium pedaalcovers te koop met verlich ting. Via een glasplaatje wordt blauw neonlicht van het pedaal ge straald. Prachtig, als je ervan houdt. Volgens de fabrikant is het ge makkelijk te installeren, maar er moet wel een elektriciteitsdraadje naar toe. Een set kost 39,95 euro. Van 23 tot en met 26 april wordt de achtste editie van Le Citron Pressé (uitgeperste citroen) verreden. Het is een rally voor klas sieke Citroëns die vanuit Luxemburg drie dagen door Noord- Frankrijk en België voert. De finish is in het Brabantse Hilvaren- beek. Behalve Citroëns doen ook andere Franse automerken mee. Voor informatie: tel. 0255-533981 of www.stichtingchrono.nl In Autotron Rosmalen wordt op zaterdag 12 en zondag 13 aprilde lentebeurs gehouden voor liefhebbers van klassieke voertuigen. Er staan naar schatting 250 oude auto's te wachten op een koper. De beurs is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De entree kost acht euro. De Smart Roadster en Roadster Coupé.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37