Mercedes brengt
luxe goocheldoos
Smart gaat op de sportieve toer
Fiat poetst met Punto
naam Abarth weer op
Motorontwikkeling
Roadpilot blijft legaal
Pedaallicht
Acrylaat zonneklep
Rally Le Citron
Lentebeurs klassiekers
W7
zaterdag 8 maart 2003
Mercedes E-klasse Estate.
De nieuwe Mercedes
E-klasse stationwagen
mikt op een wel heel veelei
sende kopersgroep. Het zal
niemand verbazen dat deze
jumboformaat Estate enorm
ruim en veelzijdig is, maar je
staat toch behoorlijk met je
ogen te knipperen, wanneer
Mercedes de trukendoos van
de laadruimte opentrekt.
Saillant detail: het prijs
kaartje loopt dan al gauw op
tot 55 duizend euro en meer.
Bij de demonstratie van alle
toeters en bellen voor de
nieuwe Mercedes E-klasse Es
tate bekruipt ons hetzelfde
gevoel van magische verwonde
ring dat onze eerste goochel-
doos vele jaren geleden teweeg
bracht. Een druk op de knop van
de afstandsbediening... en als
door een onzichtbare hand be
diend, zwaait de achterklep met
een gracieuze beweging open.
Terwijl gelijktijdig het dekzeil
over de laadruimte uit de weg
zoeft. Met een druk op een ander
knopje schuift de vloer van de
laadruimte uitnodigend naar
buiten. Klaar om de boodschap
pen op te vangen.
Paraplu opbergen? Voor dat
soort zaken vind je achterin de
laadruimte een ideaal plekje in
een soort opbergbox. Een forse
bloempot vastzetten? Of paar
kratjes bier op hun plek fixeren?
Ook dat is in de Estate geen pro
bleem: de Mercedes goochel-
doos tovert de zogenaamde
Fixkit voor de dag. Een bonte
verzameling bevestigingshulp-
laatste te realiseren, gaat de tru
kendoos weer open. De achter
bank moet plat, de rechter voor-
stoel voorover en de zittingen
van de achterbank verdwijnen
even in de garage. Ze zijn name
lijk uitneembaar uitgevoerd om
de laadvloer echt perfect vlak te
kunnen maken. Op zich een
goed idee, maar het was wellicht
handiger geweest als j e de uitge
nomen zitkussens in de auto op
had kunnen bergen.
Nu kun je alleen het kleine zit
kussen onder de laadvloer stop
pen en zelfs dat lukt uitsluitend
in de standaard E-klasse Estate
zonder elektrisch uitschuifbare
vloer. Die heeft namelijk een
bergruimte, desgewenst in de
vorm van een grote opbergbak
die in vakjes is onderverdeeld.
Moet je dat soort kritiek zien als
haarkloverij? Het is maar hoe je
het bekijkt, uiteindelijk mag je
van een auto die standaard van
af 52 duizend euro kost veel ver
wachten. Het goede nieuws is
dat de E-klasse Estate inder
daad ongekend ruim en veelzij
dig is, een auto met geweldige
mogelijkheden in de vrije tijd en
in veel opzichten zelfs een chi
que alternatief voor een grote
MPV.
Voor we het vergeten: de beide
instap krachtbronnen 220 CDI
en 2 00 Kompressor weten al pri
ma weg met de grote en 1,7 ton
zware stationwagen. De benzi
neuitvoering is er vanaf
€52.100, terwijl de dieseluit
voering 56,000 kost. Uiter
aard zijn ook de grotere vijf- en
zescilindermotoren die we van
de E-klasse Sedan kennen in de
ze nieuwe Estate beschikbaar.
Rob van Ginneken
en veelzijdige reisauto. Zij het
met de traditionele Mercedes
Achilleshiel: het kost een paar
centen. De uitschuifbare laad
vloer en de op afstand te openen
achterklep staan te boek voor
dik tweeduizend euro. En het
complete pakket komt op pak
weg duizend euro extra. Maar
goed, in het veen kijkt men niet
op een turfje, uiteindelijk spre
ken we hier over een jumbofor
maat stationwagen uit de elite
klasse. Met een catalogusprijs
die kan oplopen van 52 mille tot
een bedrag ver over de 70 dui
zend euro. Goed nieuws voor de
veelal zakelijke rijders die bij
dergelijke bedragen niet met de
ogen knipperen: daarvoor koop
je een fantastisch veelzijdige
auto, die weliswaar iets aan dy
namiek moet inleveren in verge
lijking met de E-klasse sedan,
maar daar een indrukwekkende
portie extra bagagemogelijkhe
den voor teruggeeft. Terwijl hij
toch ongeveer even groot is:
485 centimeter lang.
Ook in standaard opstelling
biedt de Estate al een (zelfs voor
een stationwagen) ver boven
modale 690 liter bagageruimte
en dat kan oplopen tot bijna
twee kubieke meter. Om dat
Een doorzichtige zonneklep van acrylaat voorkomt verblinding,
maar de bestuurder kan er wel doorheen blijven kijken. Hij kan
met een knijper aan de bestaande klep bevestigd worden en kost
6,95 euro bij Halfords.
Het Ministerie van Verkeer Waterstaat wil vanaf oktober 2003
alle radarverklikkers, die waarschuwen tegen snelheidscon
troles, verbieden. In Oss worden systemen gedistrubueerd door
Morpheous RoadPilot, die ook waarschuwen tegen dergelijke con
troles, maar dat gebeurt door gebruik te maken van GPS, Global
Positioning System, op dezelfde manier als een navigatiesysteem.
En die worden niet verboden. Morpheous RoadPilot belooft het
aankoopbedrag terug te storten als dit systeem binnen een jaar na
aankoop toch wordt verboden. De RoadPilot waarschuwt zowel
voor (vaste) snelheidscontroles als voor wegwerkzaamheden, ge
vaarlijke punten en obstakels.
VW en Audi zitten in dezelfde onderneming, maar blijven elkaar
nog zeker tien jaar beconcurreren met diesels. Want VW heeft
de weg van de pompverstuiver-TDI-diesel gekozen- hogedruk-in-
jectie met heel veel koppelkracht en zuinig verbruik. Audi bewan
delt de weg van de common rail-diesel, die wat stiller werkt.
Ontwikkelingschef prof. Bockelmann vindt het goed dat de twee
merken verschillende wegen bewandelen. ,,De dieselontwikkeling
is zeer snel gegaan. De komende jaren zal de nadruk weer meer op de
benzinemotor komen te liggen, waar veel meer rendement uit te ha
len valt." Bockelmann, vorige week in Spanje bij de introductie van
de VW Touran, is ervan overtuigd, dat de industrie de komende ja
ren alle zeilen bij moet zetten om China van voldoende auto's te
voorzien. Ze zullen daar vooral op aardgas en lpg gaan rijden ver
wacht hij. Want China heeft zelf maar heel weinig olie.
De laadvloer zoeft met een druk op de knop naar buiten.
middelen die allemaal gebruik
maken van een tweetal in de
vloer verzonken rails Daarop
klik je eerst op de juiste plek een
snelsluiting vast en vervolgens
doe je een greep in de goochel
doos. Een rolmechanisme, een
uitschuifbaar rek, het helpt al
lemaal mee om zelfs de meest
onhandig gevormde lading met
een stevige riem of uitschuifba
re stangen vast te klemmen.
De nieuwe Mercedes E-klasse
Estate is een ongekend slimme
De Oostenrijker Abarth is al
bijna 25 jaar dood, maar
zijn sportieve naam wordt nog
altijd gebruikt voor de snelste
Fiat-modellen. Nu voor de Pun
to Abarth.
Fiat poetst de naam Abarth op
nieuw op. Die naam, ontleend
aan de Italiaanse autotuner
Carlo Abarth, werd laatstelijk
gebruikt voor de sportiefste Sei-
cento en Stilo, maar geldt nu de
sportiefste Punto, die het merk
op de Nederlandse markt zet
voor een prijs van €16.995.
Fiat heeft het over een sportauto
als het de Punto Abarth presen
teert. Een wat zwaar gekozen
aanduiding voor dit leuk uitge
doste wagentje, dat uitgerust is
meteen 1 8 16v viercilinder mo
tor die 130 pk naar de voorwie
len brengt. De Punto Abarth
sprint ermee van 0 naar 100
km/u in 8,6 seconden. De motor
is bovendien erg soepel. Dat
soepel motorgedrag is wel zo
plezierig, want als je geen zin
hebt in gejakker laat je de ver
snelling gewoon in vier of vijf
staan en je hebt kracht genoeg
om toch vlot in het verkeer mee
te komen.
De opvolger van de Uno kent in
Abarth-aankleding plezierig
zittende sportstoelen. Aan de
buitenkant demonstreert de
Punto Abarth zijn krachtige in
borst met lichtmetalen wielen
en bescheiden zij- en ach
terspoilers. Verder heeft hij abs
tractiecontrole, twee airbags,
airco en radio/cd-installatie.
Berucht
In vroeger tijden waren de Fiats
Abarth berucht vanwege de
kracht waarmee de kleine
sportautootjes (500 en 600) zich
op het circuit manifesteerden.
De Oostenrijker Carlo Abarth
liet als racemotorpiloot al voor
de Tweede Wereldoorlog van
zich horen. Toen hij na een
zwaar ongeval deels invalide
raakte, zette hij zijn races voort
met een zijspan. In Italië maakte
Een sportwagen is de Punto Abarth niet. Daarvoor gedraagt de
snelle Italiaan zich veel te comfortabel.
hij naam met zijn sportieve mo
toren en auto's, die hij voor de
races van snel verwisselbare
carrosseriedelen voorzag. In
1971 nam Fiat de onderneming
met de schorpioen als logo over.
Rien van der Steen
Het merk Smart zal niet lang
meer alleen geassocieerd
worden met kleine, dure stads-
autootjes die er als een brommo-
biel uitzien. Vanaf april wordt
het Smart-pakket in Nederland
uitgebreid met twee kleine
sport wagentjes, de Roadster en
de Roadster Coupé.
Bijna was het merk Smart net zo
snel verdwenen als het in 1998
opkwam. Eigenaar Daimler-
Chrysler dreigde er een eind aan
te maken toen de verkopen on
der de 80.000 exemplaren per
jaar dreigden te komen. Maar
het ooit door Nicolas Havek
(van de Swatch-horloges) be
dachte stadsautootje bleef ten
koste van veel geld. Er kwam
zelfs ruimte voor varianten en
proefballonnetjes.
De Roadster was zo'n proefbal
lonnetje en Smart liet het stu
diemodel ruim drie jaar geleden
voor het eerst zien op de auto
show van Frankfurt. Het con
cept werd in de recordtijd van
36 maanden werkelijkheid.
De Smart Roadster en Roadster
Coupé - de laatste heeft afneem
bare dakhelften en een glazen
koepel in plaats van een baga
geklepje - leunen in technisch
opzicht vrij sterk op de Smart
City Coupé. Met een driecilin
der turbomotor net achter de
achteras en achterwielaandrij
ving. Hij is wel wat gegroeid in
inhoud en dus met 61 pk wat
krachtiger.
Hij is er ook met 82 pk. Nog niet
indrukwekkend, maar dankzij
het lage gewicht van de Road
ster (790 kilo) gaat het sport wa
gentje toch nog behoorlijk vlot
vooruit. Hij sprint in 10,9 secon
den vanuit stilstand naar de 100
km/h en haalt een top van 180
km/h.
Ook overgenomen uit de City
Coupé is de zesversnellingsbak
die je sequentieel kunt bedienen
of volautomatisch kunt laten
werken. Een normale handge-
schakelde versnellingsbak met
een gewone koppeling komt er
voor dit model (en voor de City
Coupé) nooit, want er is geen
ruimte voor een koppelingspe
daal in de voetruimte Het scha
kelen, in vorige Smarts aanlei
ding tot klachten, verloopt nu
veel vlotter.
De Smart Roadster is met een
lengte van 3.43 m en een hoogte
van 119 m. erg klein uitgeval
len Er is maar ruimte voor twee
personen en minimale bagage.
Achterin is een platte ruimte
onder het klepje van de Road
ster. De Roadster Coupé biedt
onder de glazen achterruit iets
meer plaats.
Het rijden in de Smart Roadster
maakt veel goed, want het open
sportwagentje is watervlug en
laat zich heel behendig sturen.
De matige njeigenschappen
van eerdere Smarts vergeet je op
slag in de Roadster, die als be
langrijke overeenkomst met de
City Coupé een tamelijk harde
vering heeft.
Afwerking
Minder passend bij de Smart is
de tamelijk goedkoop ogende
afwerking van het interieur.
Kunststof met een gladde, wat
glanzende oppervlaktestruc
tuur horen eerder thuis in Kore
aanse auto's van tien jaar gele
den. Des te storender, omdat de
Smart Roadster vrij pittig ge
prijsd is. De goedkoopste met
61 pk motor kost €19.650 Met
de 82 pk motor kost hij €24.400
euro, maar dan is de uitrusting
karig. Stuurbekrachtiging, zij-
airbags, lichtmetalen wielen en
airco moet je er dan nog bijko
pen en dan loopt de prijs naar de
€30.000 euro. En in die prijs
klasse is er veel concurrentie.
Mario Vos
Tonge autobestuurders houden van sfeerverlichting. Bij Halfords
eJ is voor hen een set aluminium pedaalcovers te koop met verlich
ting. Via een glasplaatje wordt blauw neonlicht van het pedaal ge
straald. Prachtig, als je ervan houdt. Volgens de fabrikant is het ge
makkelijk te installeren, maar er moet wel een elektriciteitsdraadje
naar toe. Een set kost 39,95 euro.
Van 23 tot en met 26 april wordt de achtste editie van Le Citron
Pressé (uitgeperste citroen) verreden. Het is een rally voor klas
sieke Citroëns die vanuit Luxemburg drie dagen door Noord-
Frankrijk en België voert. De finish is in het Brabantse Hilvaren-
beek. Behalve Citroëns doen ook andere Franse automerken mee.
Voor informatie: tel. 0255-533981 of www.stichtingchrono.nl
In Autotron Rosmalen wordt op zaterdag 12 en zondag 13 aprilde
lentebeurs gehouden voor liefhebbers van klassieke voertuigen.
Er staan naar schatting 250 oude auto's te wachten op een koper. De
beurs is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De entree kost
acht euro.
De Smart Roadster en Roadster Coupé.