Een droomreis van achtduizend kilometer Het mooiste uitzicht is voor Vrouwe Justitia en Vrouwe Prudentia uiijes Treinen door Rusland, Mongolië en China zaterdag 8 maart 2003 Het haventje van het Siberische bergdorp Livtsjanka. Vanaf hier varen de vissers dagelijks het Baikalmeer op. foto Oscar Vermeer/GPD Een reis van ruim acht duizend kilometer door Rusland, Mongolië en China. Zes dagen treinen door de taiga, bossen, bergen, moer asgebied, en de woestijn. De Transmongoliëlijn naar Pe king, een variant van de Transsiberiëlijn die naar Vladiwostok rijdt, spreekt nog altijd tot de verbeelding. En tegenwoordig kan ieder een deze droomreis maken. Midden in de nacht glijdt plotseling de deur van de coupé open Zonder een woord te zeggen duwt een Mongoolse handelaar een dichtgeplakte doos met sigaretten naar bin nen. Smokkelwaar. Met een gro te klap gaat de deur weer dicht Mongolië en China betekent één groot avontuur. De Russische hoofdstad Moskou blijkt fasci nerender dan ooit voor mogelijk gehouden. Het ommuurde machtsbolwerk Kremlin domi neert het centrum van de stad. Op het aanpalende Rode Plein staat het mausoleum van Lenin. de Sovjetleider die hier in 1924 in het toen nog houten mausole um werd opgebaard. Op het Ro de Plein kan tevens de kleurrij ke Basiliuskathedraal met de torentjes worden bezocht, be kend van de reisbrochures over Moskou. De opvallende torentjes zijn sa men met de alom aanwezige goudkleurige koepeltjes ken merkend voor Moskou. Ze ge ven de stad een vrolijk, zelfs 'Disneyachtig', aanzien. Ker ken en kloosters zijn aan de bui tenkant vaak prachtig De slaperige hoofden in de cou pé kijken elkaar aan en draaien zich maar weer een keer om. Nog snel wat slaap pakken; over een paar uurtjes heeft de trein Ulan Baator, de hoofdstad van Mongolië, bereikt. De Mongoolse handelaren ko pen in het Russische Irkoetsk massaal producten in en slepen de hele boel mee naar Ulan Baa tor. In de trein gaat de handel vrolijk voort. Dag en nacht drentelen Mongoolse mannen en vrouwen met hun koopwaar door de smalle doorgangen. Eie ren, bontmutsen, kisten met si naasappelen, meloenen, kleding, sigaretten, drank. Offi cieel mogen sigaretten en drank maar in beperkte mate worden uitgevoerd. Daarom wordt een deel van de voorraad bij niets vermoedende toeristen in de coupe gestopt, een ander deel verdwijnt via een luik in de gang onderin de trein. De Russische en de Mongoolse douane doen later alsof hun neus bloedt. Ze houden zich slechts bezig met het fanatiek controleren van de paspoorten van de toeristen. Reizen per trein door Rusland, trein bestaat het leven vooral uit eten, slapen, lezen, uit het raam kijkenDe treinsteward domi neert het leven in de wagon. Controleert ze niet de treintic- kets, dan ligt ze wel weer op haar knieën om de gang of de wc te boenen. Ook geeft ze iedere passagier een lakenpakket met sloop, deken en handdoekje, komt ze af en toe de coupé bin nen om te stofzuigen, en is ze aanspreekbaar bij eventuele problemen. gerestaureerd, maar aan de bin nenkant is het om te huilen. Wie goed kijkt, ziet de schoonheid er echter doorheen. Verbazing Moskou is de stad van de verba zing. Verwonder je over de prachtige marmeren metrosta tions, waar standbeelden staan en kroonluchters hangen. Ver wonder je over de gratis plastic tasjes van bekende merken als Hugo Boss en Mexx, die hier op straat worden verkocht(l), zo dat de koper ermee kan pron ken. Verbaas je erover dat ieder een de hele dag bier drinkt op straat (ook de vrouwen), dat het openbaar vervoer zo goedkoop is, dat werkelijk niemand En gels spreekt. Zelfs niet als je een biertje bestelt in een Ierse pub. Moskou is tevens het startpunt van de lange afstandstreinen die richting het oosten vertrek ken Uit het raam kijkend zie je de eerste dagen vooral bomen, bomenen nog meer bomenEen houten dorpje of weiland is al een welkome afwisseling. Het doet je beseffen wat voor enor me afstanden je aflegt. In de Eten en drinken in de trein is geen probleem. In iedere wagon staat een 'samowar', een grote ketel met heet water Hiermee kan naar believen koffie, thee, soep of noodles worden ge maakt. Daarnaast is. er een goe de restauratiewagen aanwezig Maar schiet wel een beetje opde eerste dagen zijn nog veel ge rechten aanwezig, later raakt de kok door zijn ingrediënten heen Aan te raden is ook om onder weg op de stations inkopen te doen. Overal staan vrouwen en meisjes met allerlei koopwaar, variërend van blikjes cola en marsen tot gerookte vis en zelf gebakken brood. Verboden stad Onderweg kan bij vele steden een stop worden gemaakt. Jeka- terinaburg (voorheen Sverd lovsk) was tot een aantal jaar geleden een verboden stad voor buitenstaanders Deze stad lag, vanuit Europa gezien, achter De reis met de Transsiberische spoorlijn kan zowel georganiseerd als individueel worden gemaakt. Voor zowel Rusland als Mongolië en China zijn visa nodig, die niet goedkoop zijn. Te zamen ben je al gauw 200 euro per persoon kwijt. Verder moet - voor Rusland - alles van tevoren worden vastgelegd: de data van aankomst en ver trek, met welke treinen wordt gereisd en in welke hotels wordt overnacht. In de andere twee landen hoeft dat niet. Voor Rusland is het handig om het cyrillische schrift uit het hoofd te leren. Dat vergemakkelijkt het rondlopen in de stad aanzienlijk, alleen al om de vertaalslag te maken tussen het cyrillische schrift op de straatnaambordjes en het westerse schrift op de plattegrond. Praktisch overal kan met Russische roebels worden betaald. Die zijn weliswaar niet overal maar in iedere stad wel er gens te pinnen. Wat dollars meenemen voor de ze kerheid is handig. Het is af te raden in de zomer maanden te reizen, omdat vooral China dan zeer heet is. Het voorjaar of najaar zijn geschikter. Een prijsindicatie voor deze reis is moeilijk te ge ven. Dat hangt helemaal af van het aantal stops onderweg, het soort verblijf en of er georganiseerd dan wel individueel wordt gereisd. Ga uit van mi nimaal 2000 euro per persoon. Het beste is om ge woon enkele vrijblijvende offertes bij reisbureaus op te vragen. Een klein aantal reisbureaus heeft zich gespecialiseerd in vakanties naar deze lan den, onder meer Tiara Tours, VNC en Tozai Travel. Een goede start zijn de internetpagina's www.trans-sib.de en www.rusland.pagina.nl. Aan te raden reisboek is Aad van der Graaf, Transsibcrië Express (Elmar). het Oeral-gebergte en was daar mee een ideale plek om het cen trum van de militaire activitei ten van de Sovjetunie te worden. Dat is nog altijd te zien aan de aanwezigheid van de le- geropleidingen, het militair museum en de vele gedenkte kens die aan de diverse oorlogen herinneren. Uiteraard is Jekaterinaburg ook de stad waar de Romanovs, de tsarenfamilie, in 1918 wer den omgebracht. Een privé- tour met gids Oleg leidt de toe rist langs alle belangrijke plaat sen, zoals het station waar de Romanovs aankwamen, de plek waar ze werden omgebracht en de mijnen waar ze later werden 'begraven' Een veelgemaakte tussenstop is de stad Irkoetsk, vlakbij het Bajkalmeer. Dit diepste meer ter wereld (1630 meter) is ruim 600 kilometer langen maximaal 80 kilometer breed. Het meer, de prachtige bergen eromheen en het gevarieerde waterleven zijn schitterend, evenals een verblijf in het Siberische bergdorpje Livtsjanka. Dit dorpje betekent een stap terug in de tijd. De be woners wonen in kleurige, ver sierde, houten huisjes, zonder waterleiding of riolering Het tweeduizend zielen tellende dorpje leeft vooral van de scheepvaart en visserij. Vanuit Livtsjanka is het ook goed mo gelijk om boottochten over het meer te maken Niet ver van Irkoetsk splitst de Transsiberiëspoorlijn zich, De echte 'Trans-sib' rijdt door naar de Russische havenstad Vladi wostok, de meeste reizigers ne men echter de mooiere route richting Mongolië/China. De trein rijdt uren langs het Bajkal- meer, kronkelt zich door de ber gen, passeert brede rivieren en Weine bergdorpjes. Een ge schikte tussenstop is Ulan Baat or, hoofdstad van Mongolië De stad oogt zeer westers door de goede contacten die worden on derhouden met Japan. Het barst van de internetcafés en alle au to's zijn van Japanse komaf Ulan Baator is in één dag te be zichtigen, maar meer tijd is no dig voor de wijde omgeving. In de directe nabijheid ligt het be schermde natuurgebied Terelj. Dit groene, glooiende land schap schreeuwt bijna om lange wandelingen en paardrijdrit- ten. Overnacht kan er worden in een 'ger', een grote nomaden- tent De wc staat vijftig meter verderop en bestaat uit een hou ten hokje met een gat in de grond Douchen is helemaal niet mogelijk, laat staan dat er stro mend water of enige andere luxe is. De rust en de prachtige ver gezichten maken echter alles goed. 's Ochtends worden de merries gemolken, de paarden in de bergen gevangen en veu lentjes getemd. De enorme gast vrijheid is verbazingwekkend. Nauwelijks heb je omgedraaid of er is alweer een overheerlijke maaltijd of een grote kan thee in je 'ger' neergezet. Een bezoekje van de eigenaar is standaard, al spreekt hij geen woord engels en jij geen woord Mongools. En sla vooral de nationale volksdrank 'airag' (paardenmelk met alco hol) niet over, want anders bele dig je de gastheer. De treinreis naar China voert door de eindeloos lange Gobi- woestijn met lummelende ka melen, aangevreten karkassen en slaperige woestijnstadjes. Peking is het eindpunt van deze lange reis. Onmiddellijk terug vliegen naar Nederland is mo gelijk, maar een paar dagen 'af kicken' van de lange reis is aan te raden. Met de talloze tempel complexen en eindeloze parken is Peking een groot contrast met Mongolië. De Verboden Stad, het Plein van de Hemelse Vrede, het mausoleum van Mao, de Chinese Muur, en het Zomerpa leis zijn verplichte kost. Maar vergeet vooral ook niet om één van de 'hutongs' in te lopen. In deze oude wijken met smalle steegjes is het historische Pe king in volle glorie te bewonde ren. Tientallen kleine, spot goedkope eettentjes, overal spelende kinderen, en oude mannetjes die hun hele dag op straat vullen met bordspelen. Allesoverheersend is hier echter de straathandel, die vooral om eten draait In restaurantjes is voor een paar dollar een overda dige en heerlijke maaltijd te krijgen. Het is hier dagelijks een verwennerij. Eenmaal in het vliegtuig heb ben de smaakpapillen de groot ste moeite om weer te wennen aan het Nederlandse vliegtuig- voedsel. Oscar Vermeer Tientallen keren kun je ge- Machteloos door een binnen stad lopen, totdat je oog ineens valt op die ene geveldat bijzon dere bouwwerk, een onvermoed detail. Waarschijnlijk vaak ge zien, maar nooit echt bekeken, mogelijk verblind door de ver- zeemannisering die het hart van vrijwel elke stad momenteel teistert. Wie eens met andere ogen naar net ubese centrum wil kijken, met zijn vele grote en kleine mo numenten, kan de stadswande- „8maken die is uitgezet. Het «geidebeginpunt is haast van- sprekend: het stadhuis aan Markt, waar vrouwe Justitia en vrouwe Prudentia net mooiste uitzicht over de stad nebben De wandeling kan ove- gens op eJk gewenst punt in de mute worden opgepikt «Jtais de rondgang is het goed opletten, om met éénvan de «entaUen bijzonderheden te missen. De bijbehorende folder geeft aardige wetenswaardig heden, zoals over de naam Rijfelstraat, die een verbaste ring is van Rijsselstraat, ge noemd naar herberg De Rijssel die er in een ver verleden heeft gestaan. Vermaarde panden en plekjes passeren de revue, zoals het ka- dengebied met het 'Soepuus', het visperk en het immer impo sante patriciërshuis met stoep hek op de hoek van de Kleine Kade. De lopende restauratie van het grootste verborgen mo nument van Goes, de kademu ren, blijft niet onvermeld. De route moet een nogal lange lus maken om niet voorbij te gaan aan molen De Koorn- bloem Op de terugweg gaat het door de Mattheus Smallegan- gesbuurt, die de historisch geïn teresseerde bezoeker minder zal boeien. De tweede omweg is be ter te genieten. Die voert door het park aan de Oostwal, het groene kunstwerk zoals de Haarlemse landschapsarchitect L. Springer dat heeft bedacht. Het aardigst zijn de vergeten pareltjes en de kleine monu mentjes. Neem het pand van Huize den Berg In de smalle 's-Heer Hendrikskinderen- straat komt die niet meer tot zijn recht, maar vanuit de tuin die ertegenover ligt, is de gevel in volle glorie te bewonderen. De oude poorten in de Gasthuis straat en de Kreukelmarkt lij ken nu verdwaald, maar herin neren subtiel aan andere tijden Die aan de Kreukelmarkt is bij voorbeeld een relict van de La tijnse School die er ooit was ge vestigd, een geschiedenis die nu al bijna vier eeuwen teruggaat. Elk monument, groot of klein, heeft zijn verhaal dat het waard is onthouden te worden. De rou tebeschrijving vermeldt er en kele, zoals dat van de groeven in de steen van de noordelijke in gang van de Grote Kerk. In de late middeleeuwen werd gere geld gevelgruis van de muren van het godshuis geschraapt, omdat het als een wondermid del tegen de pest werd gezien. Rolf Bosboom De routebeschrijving van de stadswandeling, samengesteld door de gemeente Goes, is onder meer verkrijgbaar bij het VVV- -kantoor voor 1,60 euro. De route wordt ook aangegeven met ANWB—tegels in het weg dek. Uitgebreidere informatie over de monumenten in de bin nenstad biedt het boekje 'Goes binnen haar vesten' (1991) van Chris Wessels, dat vrijwel de zelfde route aanhoudt. De Goese kaden. foto Willem Mieras *SfrPétérsburg) MONGOLIË CHINA Peking Nova Zembla

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 31