Vismijn wordt verzelfstandigd PZC De kracht van gratis verkoopt het best Opfriscursus verkeer bewijst nut Tegenstanders van 1 herindeling mijden stembus niet massaal Schouwen voelt schrappen buslijn als aderlating Gemeente Vlissingen voorlopig enige aandeelhouder van visafslag Vlaamse staking treft buslijn 2 Gemeente vraagt steun derden voor bewaking Babbeltruc Kloosterzande neemt afscheid van de PSD Laatste bus stopt niet meer in Bruinisse zaterdag 8 maart 2003 door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De laatste ge meentelijke vismijn van Neder land, die van Vlissingen, wordt verzelfstandigd. De visafslag wordt een particulier bedrijf met de gemeente Vlissingen voorlopig als enige aandeelhou der. De verzelfstandiging moet de slagkracht van de vismijn vergroten, aldus het college van burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeente raad. Een zelfstandige vismijn kan beter inspelen op de markt, kan gemakkelijker investeringen doen en kan ook eenvoudiger samenwerkingsverbanden aan gaan met andere visafslagen, schetst wethouder P. van der Maden de voordelen. Anders moeten alle ingrijpende beslis- BRUGGE - West-Vlaamse bus chauffeurs van vervoersmaat schappij De Lijn hebben gis teren hun werk voor 24 uur neergelegd. De grensoverschrij dende buslijn Breskens-Brugge, lijn 2, reed daarom slechts tot de Belgische grens hij Sint Anna- ter-Muiden. Volgens Bram Dousselaere, co ordinator van de Belgische Bond van Trein- Tram- en Bus gebruikers (BTTB) legden de chauffeurs het werk neer van wege communicatieproblemen tussen werknemers en de direc tie van De Lijn Bij busmaat schappij Connexxion was de reden voor de staking totaal on bekend. ,,Er is ons toegezegd dat de staking maar één dag zou du ren. Wij rijden nu tot Sint Anna- ter-Muiden, daar draait de bus om. In de uren dat normaal ge sproken een bus van De Lijn het traject voor haar rekening zou nemen, zijn bussen van Connex xion ingezet", aldus Connex- xion-woordvoerder Daniël Bakker. Vandaag rijden de bus sen weer hun reguliere traject. door Mieke van der Jagt HEINKENSZAND - De ge meente Borsele onderzoekt of bedrijven en instellingen rond het Van der Biltplein in Hein- kenszand bereid zijn mee te be talen aan een mobiele surveil lance in het centrumgebied van het dorp. Een proef, waarin een particu lier bewakingsbedrijf dagelijks surveilleerde rond de scholen en De Stenge, heeft geholpen, Rond de scholen in Heinkens- zand, drie stuks die vlak naast De Stenge liggen, waren lange tijd problemen: vernielingen, kapot glas, bekladdingen en ho pen zwerfvuil, maakten de sfeer rond de scholen onveilig. In het kader van de integrale veilig heid besloot de gemeente de problemen voor de drie scholen ineens aan te pakken. Er kwamen sloten op de hekken, de heg werd hoger, wat los zat, werd vastgezet en er kwam meer licht. Dat hielp allemaal wel wat, maar lang niet genoeg. Hoewel niemand er aanvanke lijk voor voelde, werden toch verboden-toegangbordjes ge plaatst. Toen even nadien de Stenge voor 7500 euro moest worden ontdaan van een om vangrijke bekladding was de maat ook voor de gemeente vol. Een particulier beveilingsbe- drijf ging 's avonds surveilleren in het gebied rond de Stenge en de scholenIn de omgeving is het buiten de schooluren tamelijk uitgestorven is. De surveillance duurde vier maanden en in die periode viel er nauwelijks scha de of overlast te noteren. Alle deelnemers in de proef zijn uiterst tevreden over de resulta ten en willen dan ook graag dat de surveillance doorgaat Om de zaak financieel behapbaar te maken, wil de gemeente probe ren bedrijven en instellingen in de buurt te laten meedoen. VLISSINGEN - Een 85-jarige Vlissinger is in zijn eigen wo ning door een onbekende man van zijn portefeuille beroofd. De man was volgens de politie door middel van een 'babbel truc' de woning binnengeko men. Nadat de onbekende was vertrokken, merkte de bejaarde man van de diefstal. singen eerst door de gemeente raad en dat kost tijd. In Vlissin gen is dat in het verleden ook gebleken. Een uitbreiding van de visafslag om plaats te maken voor vissorteermachines kwam maar niet van de grond. Bij het gemeentelijk vismijnbe- drijf werken zes mensen, van wie twee in deeltijd. Zij gaan al lemaal over naar de nieuwe on derneming. Waarnemend direc teur P. Dingemanse krijgt hoogstwaarschijnlijk de lei ding. Wethouder Van der Ma den: „Hij kent de vismijn uitste kend, werkt er al jaren en ligt goed bij hetpersoneel.de vissers en de handel." De gemeenteraad beslist naar verwachting eind maart over de verzelfstandiging. Van der Ma den hoopt dat de BV Vismijn Vlissingen rond de zomer een feit kan zijn. Vanaf dat moment kan ook rondgekeken worden naar partners. Samenwerking met de Zeeuwse Visveiling Bres- kens ligt, volgens de wethouder, het meest voor de hand. „Bres- kens en Vlissingen kunnen el kaar versterken. Kostenbespa ringen worden dan mogelijk." Buiten Zeeland wil Van der Ma den voorlopig niet kijken. „We moeten daarvoor eerst een ster ke positie opbouwen vanuit Zeeland." Stadsontwikkeling De grond waarop de vismijn staat, gaat niet over. Die wordt van het havenschap Zeeland Seaports gehuurd door de ge meente Vlissingen en dat blijft zo. „Omdat we de handen vrij willen houden, mochten we in de toekomst met dat gebied iets willen doen in het kader van de stadsontwikkeling", verklaart Van der Maden. „Wie weet is er in de toekomst ruimte voor wo ningbouw, een jachthaven of wat dan ook." Vissers willen het liefst op de huidige plek blijven, achter de sluizen, omdat daar geen getijbeweging is. Voor het afmeren van hun schepen is dat gemakkelijk. Van der Maden heeft daar begrip voor. Aan ver plaatsing van de mijn naar de buitenhaven of Vlissingen-Oost denkt hij dan ook niet. Volgens de deelnemers is de opfriscursus geen overbodige luxe. door Anita Janse VROUWENPOLDER - In het zaaltje van het dorpshuis in Vrouwenpolder kijken 36 paar ogen geconcentreerd naar het dia- scherm. Mag ik deze weg inrijden, ja of nee? Gisteren werd voor de 25e keer de verkeers- opfriscursus voor vijftigplussers gehouden. Daar kwam heel wat denkwerk aan te pas, voor sommige deelnemers was het rijexa men een halve eeuw geleden. De cursus vond plaats op initiatief van 3VO Middelburg in samenwerking met de Stichting Welzijn Ouderen Platteland Walcheren. Er is veel belangstelling voor de opfriscursus. In totaal hebben al 675 cursisten aan het programma deelgeno men. De cursus beslaat vier middagen en bevat verschillende onderdelen. Hoewel veel tijd wordt besteed aan het theoretische gedeelte kruipen de deelnemers ook achter het stuur. Bovendien krijgen de cursisten een oog- en gehoortest. Afsluitend maken zij een test aan de hand van diabeelden W. Warners (71) en H. Despinois (69) zijn twee enthousiaste deelnemers. „Het is voor ons een jaar of veertig geleden dat we ons rijbewijs haalden. Dan kan het geen kwaad jezelf weer eens in de regels te verdiepen", vertelt Warners. Zijn vriend vult aan: „Er zijn al die jaren best wat dingen veranderd. Zo'n cursus kan je alleen maar ten goede ko- Maak iets gratis en het ver koopt zichzelf. Met die ge dachte is het Transferium in Renesse opgezet. Maar voor een sluitende gemeen tebegroting moeten de toe risten vanaf komende zomer parkeergeld gaan betalen. Eén euro per dag. Of misschien nog wel meer. Het uitgedokterde systeem om Renesse en de Schouwse kust te verlossen van de zo merse parkeerchaos wan kelt. Want tegen betaling parkeren is niet zo bijzon der: dat kan overal. door Famke van Loon RENESSE - Tachtigduizend euro. Naar dat bedrag is de ge meenteraad van Schouwen- Duiveland in november op zoek. Omdat de onroerendzaakbelas- ting (ozb) met drie procent min der verhoogd dient te worden, gaapt er een gat in de gemeente lijke begroting van 240.000 eu ro Een groot deel kan worden opgelost met een financiële meevaller uit Den Haag. Rest nog die tachtig ruggen. Nou wil het geval dat jaarlijks ongeveer honderdduizend toeristen en bezoekers van Renesse gratis parkeren op het Transferium Wanneer voor ongeveer 20.000 euro wordt geïnvesteerd in slag bomen en parkeerautomaten kunnen die per dag best één euro parkeergeld betalen. Gat pre cies gedicht. Dat besluit valt in zeer slechte aarde. Met name bij de onderne mers. „Een onzalig voorstel", vindt W. Ginjaar, voorzitter van de Federatie Ondernemersver enigingen Schouwen-Duive land (FOS). Namens niet min der dan zestien eilandelijke branche- en ondernemersver enigingen betoogt hij per brief dat het parkeerterrein gratis moet blijven. Want betaald par keren zaagt de poten onder de succesformule van het Transfe rium vandaan. En het is slecht voor het toeristisch product Schouwen-Duiveland MKB Nederland en de Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) sluiten zich hier later bij aan. Even terug in de tijd Renesse begin jaren negentig. Toeristen en badgasten kruipen in hun au to's door het dorp en langs de wegen achter de duinen. Op zoek naar een parkeerplaatsje. Het blik staat op veel plekken Met oma in de open toeristenbus naar het strand is een stuk relaxter dan urenlang in de hitte zoeken naar een parkeerplekje. foto Marijke Folkertsma plompverloren in de berm ge stald. Onprettig voor bewoners en toeristen maar vooral ook onveilig. Voor de hele Westhoek wordt daarom een mobili teitsscenario in elkaar gezet. Naast betaald parkeren in de dorpskernen en bij de duinover gangen staat centraal in dit plan het Recreatietransferium Re nesse. Met negenhonderd gratis parkeerplaatsen en gratis bus vervoer moet dit de bezoekers van de Westhoek vanaf 1997 verleiden de auto aan de rand van Renesse te laten staan en op de bus te stappen. Schouwen-Duiveland ontwik kelt al snel een haat-liefde ver houding met haar gratis Trans ferium. Het bedachte systeem werkt - het verlost Renesse gro tendeels van de parkeerchaos - en wordt een voorbeeld voor an dere gemeenten. Maar de suc cesformule kost de gemeente ook een sloot met geld: om en nabij de drie ton per jaar. Omdat daardoor het hele parkeerbeleid verlies draait, steken in de raad steeds weer geluiden de kop op om óf voor het busvervoer óf voor het parkeren toch geld te vragen. Toenmalig wethouder Kees, Veerhoek weet deze aanvallen af te slaan. Onder voorwaarde dat hij er maar voor zorgt dat het parkeerbeleid tenminste quitte draait. En dat lukt. Einde discussie: het Transferium blijft gratis. Niet dus. Met uitzonde ring van de PvdA besluiten de fracties toch één euro parkeer geld per dag te heffen. Niet om het parkeerbeleid te bekostigen, maar om de begroting sluitend te krijgen. Het college becijfert deze week analyse in een brief aan de raad dat dat waarschijnlijk een grove misre kening is. Want één euro per dag zal de gemeente niet de beoogde 80.000 euro opleveren, maar naar verwachting slechts tussen de 14.000 en 24.000 euro. Wie in Renesse zelf of bij één van de strandopgangen wil parkeren is 80 eurocent per uur kwijt. Voor een korte boodschap kunnen bezoekers bij een tarief van één euro per dag voordeliger in de dorpskern zelf en dus dichter bij de winkel terecht. Geschat wordt dat het voor veertig- tot vijftigduizend dagjesmensen interessant blijft om op een be taald transferium te gaan staan. Moeten zij gezamenlijk die tachtig ruggen opbrengen, dan moet er per dag tussen de 212 en 2,65 euro parkeergeld worden betaald. Daar kun je ruim twee ënhalf uur voor parkeren bij de strandovergang zelf Opnieuw rondrijdende toeris ten op zoek naar een couranter parkeerplekje, wat het college voorspelt, ziet menig Renesse- naar niet zitten Dick Hart her innert zich nog de 'wildwest ta ferelen' van jaren geleden en stelt dat het Transferium 'nut' heeft gehad om die te bestri j den Ook Cees Hoogerhuis bena drukt dat een gratis parkeerter rein op steenworp afstand van het winkelgebied aantrekkelijk is: juist om mensen die lang wil len parkeren met hun auto van de betaalde plekken in het cen trum zelf te houden. Henk Blom verwacht dat die ene euro wei nig uit zal maken: ook met het gratis Transferium staat bij hem de straat vol toeristisch blik. Of een beetje parkeergeld per dag toeristen naar andere delen van de Westhoek zal wegjagen, be-* twijfelt hij. „Want er blijft toch altijd nog dat grandioze aanbod van het gratis na-transport." Wethouder Lenny Geluk stelt dat met de invoering van het parkeergeld op het Transferium het mobiliteitssysteem voor de Westhoek kapot wordt ge maakt. Het college becijfert daarnaast het tekort op de be groting, dat dan komend jaar maar moet worden betaald met geld uit het mobiliteitsfonds. Dat geld is echter speciaal be doeld om betere parkeervoor zieningen aan te leggen en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. De wethouder weet dat, en steekt het ook niet onder stoelen of banken dat zij nog altijd niet gelukkig is met het genomen raadsbesluit. De raad moet nu beslissen: gra tis of goedkoop. En wordt het dan één euro, of ruim twee euro per dag. Misschien dat in die discussie niet alleen over de op brengsten van de parkeerhef- fing, maar ook eens over het be leid achter het vrij parkeren op het megaterrein wordt gespro ken. Eén ding is wel duidelijk, 'gratis Transferium' op de bor den verkoopt stukken beter dan 'goedkoop Transferium'. foto Lex de Meester men." De twee mannen zijn overtuigd van het nut van de cursus. „Eigenlijk zou ieder een boven de vijftig jaar verplicht aan deze cursus moeten deelnemen. Veel mensen overschatten zichzelf, maar door de jaren heen sluipen er fouten in je rijgedrag." Coördinator van het project, W. Dijkman, is tevreden over de cursus. „De mensen zijn heel gemotiveerd en doen erg hun best. Ik vind het dapper dat ze zichzelf durven blootstellen aan kritiek. In de auto stappen en na veertig jaar weer een instructeur naast je hebben, is heel spannend." De cursus is geen nieuw rijexamen en heeft dan ook geen gevolgen voor het rijbewijs. De deelnemers doen vrijblijvend met de cursus mee. door Frank Gijsel SLUIS - Van een echte verkie- zingsboycot voor de Provinciale Staten in de voormalige ge meente Sluis-Aardenburg is weinig te merken. Een aantal fervente tegenstanders van de herindeling in West-Zeeuvvs- Vlaanderen gaat aanstaande dinsdag toch naar de stembus. Van alle actiecomitéleden van de Stichting Sluis-Aardenburg Zelfstandig is les van Haneg- hem uit Aardenburg nog de grootste twijfelaar. „Ik hoor van veel mensen dat ze niet tevreden zijn. We krijgen nu wel de reke ning van de herindeling gepre senteerd. De belastingen gaan fors omhoog en dat is nog maar het begin. Het is wel gebleken dat niet naar ons wordt geluis terd, want we zijn bedrogen en dat zit bij mij nog steeds niet KLOOSTERZANDE - De ver trouwde kroket en soep zijn nog voor één keer verkrijgbaar in de grote tent op het veerplein van Perkpolder. Dit is een van de vele activitei ten van de werkgroep 'Vaarwel PSD-d'n lesten boat' uit Kloos terzande. Op zaterdag 15 maart wordt afscheid genomen van de veerboot en de PSD-medewer- kers. In de verwarmde tent tre den vanaf 10.00 uur achtereen volgens Ambras, het senio renorkest, de zingende Timmer man en Harry Bakker op. Vanaf 15.00 tot 18.00 uur betreden de bands Eyes in Yce en Midlife Crisis het podium. Op de boot worden diverse acti viteiten gehouden. Zo is er een hobbymarkt en muziek. In de salon van de boot is een fotoex positie van de veerdienst. Na de laatste afvaart uit Krui- ningen blijft de veerpont nog een uur ter bezichtiging in de veerhaven Perkpolder liggen. lekker. Een echte boodaf heeft de politiek ook nietad gewone burger. Ik denker! over om niet te gaan stem] dinsdag." Sluissenaar Juliën du Fosstf man die de leiding had i: strijd tegen de herindeling liever geen commentaar g op de vraag of hij dinsdaj; stem gaat uitbrengen „&j veel gebeurd en ik zit er'! vol van om nu een kunnen geven." Marijke Schoone en Theoi melaere uit Eede zijn steil! plan hun stem uit te gaan J gen. „Ik ga stemmen. Hei van de herindeling ligt e eenmaal en daar kunner niets meer aan veranderen i je niet gaat stemmen legjea bij je tegenstanders. We ti toch verder moeten", ve Rammelaere berustend. Mi ke Schoone pertinent: „Nó lij k ga ik stemmen. De pi heeft ons immers nietbr men tijdens het herindel ces. De schuld ligt bij de' Kamer. Ik zou zeggen, laat je tanden zien en c dat het morgen allemaal goed komt. We moeten me:; ons heen laten lopen en i gaan stemmen." Recht Campinghouder Piet Bas j uit Retranchement is eve® .l van plan naar de stembu gaan. „Dat is mijnrechtenc maak ik gebruik van. Nat j lijk hebben we door defusi» in hobbel moeten nemen en valt tegen, maar we moeten: der. Om niet te gaan sted q vind ik wel erg vergaand." Sjef van Dongen kan het] - goed voorstellen dat ma hun stem niet laten horen heb ook overwogen niet tep maar ik denk dat ik hen doe." In Sluis laat Jozef Rottieri delijk weten geen gebrui willen maken van zijn a - recht. „Dat zegt me allen niets. De herindeling sped mijn achterhoofd nog wel: Van de Staten merk je tochl maal niets. Nee, ik blijf les thuis dinsdag." door Famke van Loon BURGH-HAAMSTEDE Schouwen-Duiveland voelt zich ernstig tekort gedaan als het gaat om de nieuwe plannen voor het busvervoer op het ei land. Door de provincie Zee land, vervoersmaatschappij Connexxion en de gemeente Schouwen-Duiveland. Tijdens de protestbijeenkomst over het openbaar vervoer lopen de emo ties van de verschillende inspre kers dan ook hoog op. „Het begon met het wegvallen van het ziekenhuis Nu het openbaar vervoer. Straks mis schien geen zandsuppleties meer en misschien horen we overmorgen wel dat de tweede brug bij Bruinisse niet door gaat. Het is een afglijdend ge heel en ik krijg het idee dat Schouwen-Duiveland er maar een beetje bijhangt", stelt D. Bosman, voorzitter van de dorpsraad van Burgh-Haam- stede. Zijn bestuur heeft de pro testbijeenkomst georganiseerd en zet direct aan het begin van de drukbezuchte vergadering de toon. Want Schouwen-Duiveland is niet gekomen om de nieuwste plannen voor het eilandelijke busvervoer zomaar over zijn kant te laten gaan. De zondags regeling voor lijn 134 van Zie- rikzee naar Renesse komt met ingang van 15 maart te verval len. De route van lijn 133 tussen Renesse en Vlissingen is inmid dels onder druk van de bewo ners aangepast, zodat Burgh- Haamstede (en Westenschou- wen min of meer) toch voorzien blijven van busvervoer. Inwo ners van Nieuw-Haamstede zullen zelf naar Haamstede moeten gaan om daar op de bus te stappen. Dreischor dreigt in het weekend geheel verstoken te blijven van openbaar vervoer. neer hij vervolgens onverfe j, een deel van de verantwom jj lijkheid op het bordje vande r meente legt, schiet dat Geld het verkeerde keelgat. ,Jki i ger te accepteren dat u zeg: ik mijn verantwoordelijk !j| niet neem. U moet uw agai v niet kwijtraken door tege (l wethouder aan te schoppen' 5 De felheid, waarmee sok n insprekers de drie ven® r woordigers aanvallen op 1 beleid, komt door een voel van onrechtvaardig) en-Zeel Daar waar Midden- vooraan heeft gestaan bij ve ling van de extra gelden vos buslijnen, wist Schouwen-D veland nog amper wat zid wachten te stond. Nap uit® tenschouwen noemt dathet: ge stiekemheidsgehalte' mee de veranderingen doorgevoerd. Chervet van de provincie grijpt de commotie, maar; beert de plannen m een t licht te stellen 'Het is deed v keer dat er sprake is vanee hoorlijke achteruitgang. waar andere delen van Z& in voorgaande jaren al vee:: hebben ingeleverd. Wette Geluk verzekert dat zi] het werk zal stellen om vod eiland het onderste uit dek halen. „Je kunt tochnieü gen: openbaar vervoer maar een randverschijnsel zijn keihard aan het vecht® te bereiken wat we willen Spelletje F. Chervet van de provincie, ver- voersarchitect R. Oosting van Connexxion en wethouder L. Geluk-Poortvliet zijn naar de protestbijeenkomst gekomen om vragen van het publiek te beantwoorden en het beleid uit te leggen. Maar niet tot volle te vredenheid, zo blijkt al snel „Dit is een spelletje: wie is niet verantwoordelijk voor wat", stelt J. Prins, voorzitter van de dorpsraad Scharendijke Wanj BRUINISSE - De laatste' van Connexxion vanavo» om 23.23 uur niet stoppen'' halte van Bruinisse. Reden voor dit besluit: de'^ ke vernielingen die pW stappers tussen Bruinik Zienkzee de laatste tijd' richten aan plafonds, stoe^ deuren. Volgens vestigingsiuafl A. van Raffen van Conner S' heeft extra toezicht even? pen, maar was het vorige* zaterdag meteen weer raat' er geen toezicht meer «2 zijn inmiddels wel tweej? ge daders aangehouden, s daarmee is het vandalism* niet gestopt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14