Zelfvertrouwen sleutel project
PZC
PZC
Dorpsraad Clinge
voelt zich niet
serieus genomen
Vol pension in Sint-Kruis
Vismijn draait
garnalen door
Geen trechters maar tunnels
Goudenregenstraat
Triniteit ontevreden
over herinrichting
Delta moet voor tol
tunnel opdraaien
11
Gemeente pakken begeleiding werklozen samen anders aan
Europarlementariër tegen WCT
Belgische camper in de as
Auto vernield bij botsing
Gemeentearchief Goes online
Postzegelclub
vrijdag 7 maart 2003
Hoor Frank van Cooten
HULST - Uitkeringsgerechtig
den die langer dan twee jaar
geen regulier werk hebben,
moeten weer geloof in hun eigen
toekomst krijgen. Om dat voor
elkaar te krijgen hebben de
meesten een stuk motivatie en
begeleiding nodig.
De gemeenten Hulst en Terneu-
zengaan de begeleiding met in
gang van dit jaar gezamenlijk
inkopen bij een aantal geselec
teerde reïntegratiebedrijven.
Sluis doet dit jaar nog niet mee
aan deze samenwerking. De ge
meente zit nog vast aan het con
tract met het ROC in Terneuzeri.
Voorheen deed iedere gemeente
apart zaken met alleen het ROC.
Een van de voorbeelden was het
1 project Intensieve Begeleiding
Langdurig Werklozen. Projec-
1 ten als de klusjesdienst, koffie-
ochtenden, tuinonderhoud en
vrijwilligerswerk zijn uit deze
begeleiding voortgekomen.
Succes
„Het project was best een suc
ces", zegt Peter Saeij, hoofd so
ciale dienst, van de gemeente
Hulst. „De bedoeling was im
mers mensen achter de gerani
ums vandaan te halen. De sa
menwerking met het ROC was
prima. Het ministerie heeft ech
ter bepaald dat het inkopen van
trajecten op gebied van reïnte
gratie en sociale activering
voortaan openbaar aanbesteed
moet worden. Het ROC heeft
dus niet meer het alleenrecht.
Andere reïntegratiebedrijven
moeten ook de kans krijgen mee
te doen. Reïntegratie is geen
taak meer van de gemeente. De
markt is geprivatiseerd. Het ge
volg is een enorme groei van
nieuwe reïntegratiebedri j ven
Hulst en Temeuzen maakten sa
men een bestek waarin staat
waar de reïntegratiebedrijven
aan moeten voldoen om in aan
merking te komen voor gemeen -
teüjke opdrachten. „Het opstel-
len van al die vereisten is best
veel werk. Het is veel doelmati
ger dat samen te doen. Ook
halenHulst en Terneuzen finan
cieel voordeel uit cle samenwer
king. Trajecten worden immers
gezamenlijk ingekocht waar
door beide gemeenten korting
kunnen krijgen", legt beleids
medewerker sociale zaken Ani
ta de Beule uit.
Een traject om een uitkerings
gerechtigde weer aan het werk
of aan de sociale activering (bij
voorbeeld vrijwilligerswerk) te
krijgen is geen vrijheid, blijheid
voor de cliënt. „Naast het reïn-
tegratiebedrijf gaat ook de cli
ënt een inspanningsverplich
ting aan. Hij of zij tekent een
contract. Als de cliënt zich niet
aan het traject houdt, volgt een
korting op de uitkering of hij
moet een deel van de kosten te
rug betalen. Een traject kost im
mers al gauw 4500 tot vijfdui
zend euro per klant", zegt De
Beule,
De groep die voor deze vorm van
reïntegratie in aanmerking
komt, zijn mensen die om wat
voor reden dan ook heel moei
lijk aan het werk kunnen komen
of aan het maatschappelijk le
ven deel kunnen nemen. Alloch
tonen, mensen die voor een deel
lichamelijk of geestelijk ar
beidsongeschikt zijn, alcohol
verslaafden of alleenstaande
ouderen. In Temeuzen gaat het
om ongeveer 679 mensen en in
Hulst om ongeveer 218 mensen.
Bezuinigingen
Hulst heeft 43 trajecten inge
kocht om deze mensen weer op
weg te helpen. Hulst wilde best
meer doen maar door landelijke
bezuinigingen op het budget zit
er niet meer m. Hulst en Terneu
zen doen zaken met negen reïn
tegratiebedrijven waaronder
het ROC, Dethon, Kliq, ZCAD
en Wende. „Na een jaar vragen
we de bedrijven wat ze gepres
teerd hebben. Als we niet tevre
den zijn, gaan we met een ander
in zee. Dat is een groot voordeel
van deze nieuwe werkwijze",
aldus Saeij. „En het moet na
tuurlijk klikken tussen de cliënt
en het reïntegratiebedrijf', vult
De Beule aan.
Om tot een goede samenwer
king te komen wordt maandag
in de vorm van een producten-
markt onderling kennis ge
maakt. De deelnemer ,e bedrij
ven lichten een stand in op deze ciale zaken van Hulst en Ter-
markt. De consulenten en case- neuzen kunnen dan zelf al
managers van de afdelingen so- winkelend de informatie verza
melen die zij nodig hebben om
de cliënten naar het goede reïn
tegratiebedrijf te verwijzen. De
productenmarkt is van 11.00 tot
14.00 uur in het stadskantoor in
Hulst.
GroenLinks'ers Martin Wiersma, Peter Clijsen en Van Kollem (vlnr) delen trechters uit bij de brug in Sluiskil. foto Cam i Ie Schelstraete
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Onder het motto 'Geen
trechters maar tunnels' heeft GroenLinks
gisteren actie gevoerd bij de brug over het
kanaal bij Sluiskil. Lijsttrekker voor de
Provinciale Statenverkiezingen, M. Wiers
ma, en andere GroenLinks-kandidaten
deelden bij de brug trechters uit aan auto
mobilisten. Na de opening van de Wester-
scheldetunnel wordt de brug volgens de
partij de trechter waar het verkeer in
Zeeuws-Vlaanderen vastloopt.
GroenLinks wil geen weg naar Zelzate ten
westen van het kanaal en geen tweede brug
zuidelijk van Sluiskil. De partij wil een tol
vrije tunnel om de trechtervorming bij de
brug op te lossen. Met behulp van een 'om
leidingsbord' zetten de leden hun mening
kracht bij. De partij vindt nieuwe doorsnij
dingen van het Zeeuws-Vlaamse landschap
onaanvaardbaar.
De N61 is volgens GroenLinks een regionale
verbinding waar vanwege de verkeersvei
ligheid gekozen wordt voor een tweebaans-
weg met aan weerszijden parallelwegen
voor landbouwverkeer.
De partij vindt dat meer afstemming moet
worden gezocht met de verkeersafwikke
ling via de Expresweg, net over de grens.
Daarwij wordt gedacht aan drie noord/
zuid-assen, namelijk Terhole/ Hulst/ Ex
presweg, Westerscheldetunnel/ tunnel
Sluiskil Tractaatweg/Zelzate en Schoon-
dijke/Oostburg/Sint Anna-ter-Muiden/
Maldegem.
GroenLinks wil dat onderzocht wordt of
een eventuele oostelijke spoorverbinding
geschikt kan worden gemaakt voor perso
nenvervoer. Fietsverbindingen tussen de
verschillende kernen moeten worden ver
beterd en uitgebreid. Daarbij is men van
mening dat het pontje bij Sluiskil een be
langrijk middel is om het gebruik van de
fiets te stimuleren.
BORSSELE - De groene Europarlementariër A. de Roo heeft
er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat alle acti
viteiten ter voorbereiding van de aanleg van een Westerschel-
de Container Terminal (WCT) bij Borssele worden stilgelegd.
De Raad van State schorste de uitvoering van de WCT-plan-
nen al vanwege strijdigheid met de Habitatrichtlijn.
In de vragen die De Roo gisteren heeft gesteld, dringt hij erop
aan dat alle parallelle procedures, MER en zandwinningsver
gunningen, worden gestaakt zolang de Raad van State nog
geen uitspraak heeft gedaan in een bodemprocedure. De par
lementariër wil ook weten of de Europese Commissie ingrijpt
als de voorgenomen inbreuken op de Habitatrichtlijn worden
doorgezet Ook vraagt hij te onderzoeken of de beoogde na
tuurcompensatiemaatregelen door de beugel kunnen. Het
verdwijnen van de Kaloot zou worden gecompenseerd met
landbouwgronden: droge natuur waar natte, buitendijkse
natuur verloren gaat. Een antwoord van de Commissie wordt
binnen zes weken verwacht. Op die termijn valt ook een uit
spraak van de Raad van State te verwachten.
VLISSINGEN - Een uitslaande brand op de Zwanenburg in
Vlissingen heeft gistermiddag de camper van een Belgische
familie volledig verwoest. Niemand raakte gewond. De scha
de loopt in de duizenden euro's.
De brand werd kort voor half zes gemeld. Door een foutieve
melding reed het korps Koudekerke van de gemeente Veere
naar hotel Westduin. De camper bleek echter te staan op een
parkeerterrein aan de Zwanenburg in de gemeente Vlissin
gen. Toen de brandweer arriveerde, was de camper niet meer
te redden. De vlammen sloegen uit het dak Omdat het ver
moeden bestond dat er gasflessen aan boord van de kampeer
auto waren, bluste de brandweer het vuur met een deken van
schuim. De brandweer had het vuur binnen luttele minuten
ondercontrole. Naar de oorzaak kon bevelvoerder Piet Keste-
loo van Koudekerke alleen maar gissen. Hj had te horen ge
kregen dat rook kwam uit de schoorsteen op de camper. Dat
zou wijzen op een kachel die wellicht had aangestaan. De Bel
gische familie was niet ter plekke. Zij werden bij terugkomst
onaangenaam verrast.
's GRAVENPOLDER - Op de kruising Baarlandsezandweg en
Bernhardweg Oost in 's Gravenpolder vond woensdagavond
rond half negen een aanrijding plaats tussen een Russische
vrachtauto en een personenauto. De 41-jarige bestuurder van
de vrachtauto reed over de Bernhardweg Oost en wilde links
af de Baarlandsezandweg oprijden Hierbij verleende hij
geen voorrang aan een personenauto waardoor deze frontaal
op de vrachtauto botste. De bestuurder van de personenwa
gen, een 19-jarige man uit Heinkenszand, moest voor onder
zoek overgebracht worden naar het ziekenhuis waar hij een
nachtje moest blijven. Zijn auto werd totaal vernield.
GOES - Het gemeentearchief van Goes is online. Via de web
site van de gemeente zijn diverse verzamelingen en documen
tatie van het archief digitaal te raadplegen. Ongeveer 20.000
foto's met afbeeldingen van de gemeente zijn op internet ge
zet. Liefhebbers van genealogie kunnen de gegevens uit de
negentiende eeuwse akten van de burgerlijke stand van Goes,
Kloetinge, Kattendijke, 's-Heer Arendskerke en Wolphaarts-
dijk raadplegen. Ook zijn verschillende negentiende eeuwse
bevolkingsregisters opvraagbaar.
j door Frank van Cooten
CLINGE - De dorpsraad in
Clinge wil door de gemeente
Hulst nauwer betrokken wor
den bij zaken die in het dorp
spelen. De dorpsraad heeft nu
beetje liet gevoel er voor spek en
bonen bij te zitten.
De meest recente voorbeelden
zijn de nieuwbouwplannen op
de plek van de leegstaande Ber-
I nardusschool en de plannen
voor een parkeerterrein voor
vrachtwagens aan de Tiberg-
I hienweg richting de Woestijne
straat Volgens secretaris J. van
j Dorsselaer wordt de dorpsraad
i niet of nauwelijks op de hoogte
gehouden van de voortgang van
deze projecten. Daarnaast heeft
de dorpsraad nauwelijks in-
i spraak.
j „De dorpsraad moet toch een
I belangenbehartiger zijn van de
j inwoners van Clinge. Wij wor-
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC TERNEUZEN
Tel: (0115) 645769
Fax: (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Conny van Gremberqhe
(chef) a
Wout Bareman
Raymond de Frel
René Hoonhorst
René van Stee
Frits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB HULST
Tel: (0114) 372776
Fax: (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc n!
Sheila van Doorsselaer
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel (0118)484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
den echter nauwelijks bij ont
wikkelingen betrokken, zodat
deze taak voor ons heel moeilijk
te vervullen is. Wij hebben best
begrip voor de herindeling en
dat bepaalde zaken dus even
blijven liggen. De gemeente
moet echter ook begrip hebben
voor onze positie", zegt Van
Dorsselaer.
Seniorenflat
Zo wil de dorpsraad meer in
spraak over de nieuwbouw
plannen op de plek van de Ber
nard usschool. „Wij willen op
deze plek graag een flatgebouw
hebben voor ouderen. We heb
ben echter begrepen dat de ge
meente daar geen hoogbouw- wil
en dat de plannen te duur zijn.
Maar wij willen daar graag ook
ons zegje over doen. Daar is een
dorpsraad toch voor."
Een ander heikel punt is de aan
leg van een parkeerterrein voor
vrachtwagens langs de Ti berg-
hienweg richting de Woestijne
straat. De dorpsraad pleit al
vijftien jaar voor deze parking
om vrachtwagens uit het cen
trum te weren. „De aanleg van
dit parkeerterrein is door de ge
meenteraad goedgekeurd en het
geld is beschikbaar. Maar nu
zijn er bezwaren binnengeko
men. Wij mochten echter niet bij
de hoorzitting aanwezig zijn
vanwege de privacy van de be
zwaarmakers. Stel dat er ge
gronde redenenen zijn waar
door de aanleg van het terrein
niet doorgaat, dan willen wij
graag weten wat die redenen
zijn. Want anders is onze inzet
voor niets geweest."
R. Willaert is de nieuwe voorzit
ter van de dorpsraad in Clinge.
Hij heeft al een afspraak ge
maakt met wethouder E. de
Deckere om over deze zaken te
praten. De dorpsraad heeft ook
een nieuwe penningmeester.
Dat is M. van Cadsand
OOSTBURG - Postzegelvereni
ging Land van Cadzand houdt
vrijdag 14 maart haar maande
lijkse bijeenkomst in het voor
malige Rooms-Katholieke Pa
rochiehuis aan de Breijdelstraat
in Oostburg.
De bijeenkomst begint om 19.30
De toneelvereniging Sint Kruis repeteert voor de opvoeringen van de klucht Sjongejongejonge in het dorpshuis, foto Peter Nicolai
door Frank Gijsel
SINT-KRUIS - De inwoners
van Sint-Kruis en omgeving
kunnen op 14 en 15 maart in
het dorpshuis van Sint Kruis
genieten van toneelspel met
spelers van eigen bodem. Al
meer dan vijfentwintig jaar is
het traditie in het Peperbusse-
dorp dat toneelvereniging Sint
Kruis in het voorjaar een
klucht opvoert. Het stuk Sjon
gejongejonge bevat de nodige
capriolen.
Deze week vinden nog drie re
petities plaats en volgende
week worden de puntjes op de i
gezet. De regie is zoals gebrui
kelijk in handen van Arnold
Scheppers. Het stuk gaat over
een aan lager wal geraakte
goochelaar, een excentrieke
student, een vlinderverzame
laar, een vrouw die zich de
sterkste vrouw ter wereld
waant en een artieste in de
dop. Zij zijn de bewoners van
een verlopen pension, beheerd
door het echtpaar Zoutewater.
In het pension gebeuren gekke
dingen. De goochelaar weet
overal raad op en brouwt een
drankje. De gevolgen zijn
'rampzalig'. Een aap ver
schijnt op het toneel die even
wel geen aap blijkt te zijn.
Henk Vergauwe, Hendine van
Walbeek, Bianca Berckmoes,
Menno Catseman, John Pari-
daen, Annie de Geeter, Marijn
Uitdewilligen, Helga Onghe-
nae, Connie Benne en Stijn Pa-
ridaen vertolken de verschi-
lende rollen.
De voorstellingen in het
dorpshuis beginnen om 19.30
uur. Alleen verkoop van kaar
ten op zaterdag 8 maart van
10.00 tot 12.00 uur in café Oud
Gemeente Huis te Sint Kruis.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De bewoners
van de Goudenregenstraat in de
Terneuzense wijk Triniteit zijn
ontevreden over de herinrich
ting van hun straat. De gemeen
te heeft kortgeleden het straatje
in de saneringswijk op de schop
genomen en de trottoirs verwij
derd. Op de plek van de voetpa
den is aan de ene zijde van de
straat nu een parkeerstrook ge
maakt, terwijl aan de andere
kant een strook nu gewoon deel
uitmaakt van de rijweg.
Die ene strook is echter te smal
om auto's op de parkeren, waar
door de bewoners genoodzaakt
zijn de auto's deels op de rijweg
achter te laten, hetgeen par
keerproblemen in de hand
werkt. De bewoners klagen ook
over de toegangsproblemen van
de tuiningangen.
In december lieten de buurtbe
woners de gemeente en woon-
stichting Clavis weten dat zij
niet tevreden waren over de lay
out van hun nieuwe straatje.
Respons uit het stadhuis liet
echter op zich wachten. Vorige
week echter, toen een delegatie
van bestuurders en ambtenaren
van Terneuzen en vertegen
woordigers van de woonstich-
ting onder aanvoering van
wethouder A. van Waes een
werkbezoekje brachten aan de
wijk, grepen de Goudenregen-
straatbewoners de gelegenheid
aan om nogmaals hun klachten
te ventileren Van Waes werd
vervolgens ook nog een petitie
aangeboden.
Inmiddels heeft de gemeente
toegezegd dat bij de verdere
hennrichtingswerken in de
wijk Triniteit, die overigens nog
maanden gaan duren, nogmaals
gekeken zal worden naar de uit
leg van de Goudenregenstraat.
Bekeken zal worden in hoeverre
tegemoet kan worden gekomen
aan de wensen van de bewoners
Vast staat overigens wel dat de
straat te weinig ruimte biedt om
aan weerszijden parkeerstro-
ken aan te leggen. Een alterna
tieve parkeerruimte aan de kop
van de straat zou volgens de ge
meente wel uitkomst kunnen
bieden.
door Harmen van der Werf
BRESKENS - Voor het eerst
sinds jaren zijn in Nederland, in
de vismijn van Lauwersoog,
garnalen doorgedraaid, omdat
ze te weinig opbrachten. Van
doordraai is in Zeeland nog
geen sprake, maar ook bij de
Zeeuwse Visveiling Breskens
zijn de kiloprijzen gekelderd.
Bij een bodemprijs van minder
dan 1,61 euro per kilo worden
garnalen uit de markt genomen
om te voorkomen dat de prijs
nog verder zakt. Ze worden ver
nietigd. Afgelopen week was
het zover in de noordelijkste
vissershaven van Nederland, in
Lauwersoog. Vissers die bij een
producentenorganisatie zijn
aangesloten, krijgen de door-
draaipnjs vergoed.
De doordraai is het gevolg van
de miljoenenboete die de Ne
derlandse Mededingingsautori
teit (NMa) de garnalensector in
januari oplegde vanwege af-
voerafspraken Sindsdien voe
ren gamalenvissers aan wat zij
kunnen vangen. Vooral in het
noorden heeft dat voor de prijs
vorming grote gevolgen. De
groothandelaren Heiploeg uit
Zoutkamp en Puul uit Volen-
dam domineren daar de markt.
In Breskens is meer concurren
tie dankzij de kleinhandel, wat
zich vertaalt in betere prijzen.
„Wij hebben een partij uit het
noorden geveild die met een
vrachtwagen was gekomen",
vertelt directeur F. Lokerse van
de Zeeuwse Visveiling Bres
kens. „Bij ons bracht die 2,00 tot
2,10 euro per kilo op, terwijl in
Lauwersoog voor dezelfde kwa
liteit 1,80 euro werd betaald."
Garnalen uit de zuidelijke
Noordzee gingen zoals gebrui
kelijk voor meer geld weg, om
dat die, aldus Lokerse, bij Bel
gen beter in de smaak vallen. Ze
deden 2,70 tot 3,00 euro per kilo,
maar ook Zeeuwse gamalenvis
sers moeten flink inleveren.
Vorig jaar werd voor dezelfde
garnalen 5,00 euro per kilo be
taald.
door Emile Calon
VLISSINGEN - De Wester
scheldetunnel moet over vijf tot
tien jaar tolvrij zijn, vindt
A. Saman. Het kandidaat-Sta
tenlid voor het CDA vindt een
tolperiode van dertig tot veertig
jaar veel te lang. „Dat moet aan
zienlijk korter worden." Liefst
ziet hij dat de tol wordt afge
schaft en nutsbedrijf Delta NV
het verlies aan inkomsten com
penseert.
Saman beseft zeer goed dat de
tunnel alleen aangelegd is om
dat Rij k en provincie hebben ge
maakt over het langdurig innen
van tol. Desondanks vindt hij
dat de provincie zich over enige
tijd sterk moet maken voor het
op termijn afschaffen van die
heffing. Want zo'n tol werkt vol
gens hem alleen maar belemme
rend voor de verdere ontsluiting
van Zeeuws-Vlaanderen. „Wat
leven jullie toch in een vreemd
gebied: een stuk van Nederland
waar je alleen maar kunt komen
als je vier euro betaalt, dat kan
toch niet", citeert de CDA'er zijn
dochter. Hij is het hartgrondig
met haar eens. „Het kan ook
niet. Nergens in Nederland
moet je tol betalen om door een
tunnel te rijden." Hij vreest ook
dat veel automobilisten omrij
den via Antwerpen.
Saman weet waar het geld van
daan moet komen om het af
schaffen van het tol te compen
seren: de reserves van Delta NV.
Het voormalige nutsbedrijf is
volgens de nummer 4 van de
CDA-lijst schat- en schatrijk.
„Allemaal geld dat is opge
bracht door de Zeeuwen", bena
drukt hij. Hij vindt het dan ook
zeer terecht dat een deel van dat
eigen vermogen straks aange
wend wordt om de tunnel tolvrij
te maken.
Saman zegt dat zijn plan voor
afschaffing nog niet is doorge
sproken met de partij. Hij weet
echter dat het idee op brede
steun zal kunnen rekenen. Zijn
plan staat ook de aanleg van een
tunnel bij Sluiskil niet in de
weg, zo geeft hij aan. De provin
cie wil die tunnel financieren
door of langer tol te heffen of de
extra opbrengsten aan te wen
den. Dat laatste blijft volgens
Saman gewoon mogelijk.