Zelfvertrouwen sleutel project PZC PZC Dorpsraad Clinge voelt zich niet serieus genomen Vol pension in Sint-Kruis Vismijn draait garnalen door Geen trechters maar tunnels Goudenregenstraat Triniteit ontevreden over herinrichting Delta moet voor tol tunnel opdraaien 11 Gemeente pakken begeleiding werklozen samen anders aan Europarlementariër tegen WCT Belgische camper in de as Auto vernield bij botsing Gemeentearchief Goes online Postzegelclub vrijdag 7 maart 2003 Hoor Frank van Cooten HULST - Uitkeringsgerechtig den die langer dan twee jaar geen regulier werk hebben, moeten weer geloof in hun eigen toekomst krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de meesten een stuk motivatie en begeleiding nodig. De gemeenten Hulst en Terneu- zengaan de begeleiding met in gang van dit jaar gezamenlijk inkopen bij een aantal geselec teerde reïntegratiebedrijven. Sluis doet dit jaar nog niet mee aan deze samenwerking. De ge meente zit nog vast aan het con tract met het ROC in Terneuzeri. Voorheen deed iedere gemeente apart zaken met alleen het ROC. Een van de voorbeelden was het 1 project Intensieve Begeleiding Langdurig Werklozen. Projec- 1 ten als de klusjesdienst, koffie- ochtenden, tuinonderhoud en vrijwilligerswerk zijn uit deze begeleiding voortgekomen. Succes „Het project was best een suc ces", zegt Peter Saeij, hoofd so ciale dienst, van de gemeente Hulst. „De bedoeling was im mers mensen achter de gerani ums vandaan te halen. De sa menwerking met het ROC was prima. Het ministerie heeft ech ter bepaald dat het inkopen van trajecten op gebied van reïnte gratie en sociale activering voortaan openbaar aanbesteed moet worden. Het ROC heeft dus niet meer het alleenrecht. Andere reïntegratiebedrijven moeten ook de kans krijgen mee te doen. Reïntegratie is geen taak meer van de gemeente. De markt is geprivatiseerd. Het ge volg is een enorme groei van nieuwe reïntegratiebedri j ven Hulst en Temeuzen maakten sa men een bestek waarin staat waar de reïntegratiebedrijven aan moeten voldoen om in aan merking te komen voor gemeen - teüjke opdrachten. „Het opstel- len van al die vereisten is best veel werk. Het is veel doelmati ger dat samen te doen. Ook halenHulst en Terneuzen finan cieel voordeel uit cle samenwer king. Trajecten worden immers gezamenlijk ingekocht waar door beide gemeenten korting kunnen krijgen", legt beleids medewerker sociale zaken Ani ta de Beule uit. Een traject om een uitkerings gerechtigde weer aan het werk of aan de sociale activering (bij voorbeeld vrijwilligerswerk) te krijgen is geen vrijheid, blijheid voor de cliënt. „Naast het reïn- tegratiebedrijf gaat ook de cli ënt een inspanningsverplich ting aan. Hij of zij tekent een contract. Als de cliënt zich niet aan het traject houdt, volgt een korting op de uitkering of hij moet een deel van de kosten te rug betalen. Een traject kost im mers al gauw 4500 tot vijfdui zend euro per klant", zegt De Beule, De groep die voor deze vorm van reïntegratie in aanmerking komt, zijn mensen die om wat voor reden dan ook heel moei lijk aan het werk kunnen komen of aan het maatschappelijk le ven deel kunnen nemen. Alloch tonen, mensen die voor een deel lichamelijk of geestelijk ar beidsongeschikt zijn, alcohol verslaafden of alleenstaande ouderen. In Temeuzen gaat het om ongeveer 679 mensen en in Hulst om ongeveer 218 mensen. Bezuinigingen Hulst heeft 43 trajecten inge kocht om deze mensen weer op weg te helpen. Hulst wilde best meer doen maar door landelijke bezuinigingen op het budget zit er niet meer m. Hulst en Terneu zen doen zaken met negen reïn tegratiebedrijven waaronder het ROC, Dethon, Kliq, ZCAD en Wende. „Na een jaar vragen we de bedrijven wat ze gepres teerd hebben. Als we niet tevre den zijn, gaan we met een ander in zee. Dat is een groot voordeel van deze nieuwe werkwijze", aldus Saeij. „En het moet na tuurlijk klikken tussen de cliënt en het reïntegratiebedrijf', vult De Beule aan. Om tot een goede samenwer king te komen wordt maandag in de vorm van een producten- markt onderling kennis ge maakt. De deelnemer ,e bedrij ven lichten een stand in op deze ciale zaken van Hulst en Ter- markt. De consulenten en case- neuzen kunnen dan zelf al managers van de afdelingen so- winkelend de informatie verza melen die zij nodig hebben om de cliënten naar het goede reïn tegratiebedrijf te verwijzen. De productenmarkt is van 11.00 tot 14.00 uur in het stadskantoor in Hulst. GroenLinks'ers Martin Wiersma, Peter Clijsen en Van Kollem (vlnr) delen trechters uit bij de brug in Sluiskil. foto Cam i Ie Schelstraete door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Onder het motto 'Geen trechters maar tunnels' heeft GroenLinks gisteren actie gevoerd bij de brug over het kanaal bij Sluiskil. Lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen, M. Wiers ma, en andere GroenLinks-kandidaten deelden bij de brug trechters uit aan auto mobilisten. Na de opening van de Wester- scheldetunnel wordt de brug volgens de partij de trechter waar het verkeer in Zeeuws-Vlaanderen vastloopt. GroenLinks wil geen weg naar Zelzate ten westen van het kanaal en geen tweede brug zuidelijk van Sluiskil. De partij wil een tol vrije tunnel om de trechtervorming bij de brug op te lossen. Met behulp van een 'om leidingsbord' zetten de leden hun mening kracht bij. De partij vindt nieuwe doorsnij dingen van het Zeeuws-Vlaamse landschap onaanvaardbaar. De N61 is volgens GroenLinks een regionale verbinding waar vanwege de verkeersvei ligheid gekozen wordt voor een tweebaans- weg met aan weerszijden parallelwegen voor landbouwverkeer. De partij vindt dat meer afstemming moet worden gezocht met de verkeersafwikke ling via de Expresweg, net over de grens. Daarwij wordt gedacht aan drie noord/ zuid-assen, namelijk Terhole/ Hulst/ Ex presweg, Westerscheldetunnel/ tunnel Sluiskil Tractaatweg/Zelzate en Schoon- dijke/Oostburg/Sint Anna-ter-Muiden/ Maldegem. GroenLinks wil dat onderzocht wordt of een eventuele oostelijke spoorverbinding geschikt kan worden gemaakt voor perso nenvervoer. Fietsverbindingen tussen de verschillende kernen moeten worden ver beterd en uitgebreid. Daarbij is men van mening dat het pontje bij Sluiskil een be langrijk middel is om het gebruik van de fiets te stimuleren. BORSSELE - De groene Europarlementariër A. de Roo heeft er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat alle acti viteiten ter voorbereiding van de aanleg van een Westerschel- de Container Terminal (WCT) bij Borssele worden stilgelegd. De Raad van State schorste de uitvoering van de WCT-plan- nen al vanwege strijdigheid met de Habitatrichtlijn. In de vragen die De Roo gisteren heeft gesteld, dringt hij erop aan dat alle parallelle procedures, MER en zandwinningsver gunningen, worden gestaakt zolang de Raad van State nog geen uitspraak heeft gedaan in een bodemprocedure. De par lementariër wil ook weten of de Europese Commissie ingrijpt als de voorgenomen inbreuken op de Habitatrichtlijn worden doorgezet Ook vraagt hij te onderzoeken of de beoogde na tuurcompensatiemaatregelen door de beugel kunnen. Het verdwijnen van de Kaloot zou worden gecompenseerd met landbouwgronden: droge natuur waar natte, buitendijkse natuur verloren gaat. Een antwoord van de Commissie wordt binnen zes weken verwacht. Op die termijn valt ook een uit spraak van de Raad van State te verwachten. VLISSINGEN - Een uitslaande brand op de Zwanenburg in Vlissingen heeft gistermiddag de camper van een Belgische familie volledig verwoest. Niemand raakte gewond. De scha de loopt in de duizenden euro's. De brand werd kort voor half zes gemeld. Door een foutieve melding reed het korps Koudekerke van de gemeente Veere naar hotel Westduin. De camper bleek echter te staan op een parkeerterrein aan de Zwanenburg in de gemeente Vlissin gen. Toen de brandweer arriveerde, was de camper niet meer te redden. De vlammen sloegen uit het dak Omdat het ver moeden bestond dat er gasflessen aan boord van de kampeer auto waren, bluste de brandweer het vuur met een deken van schuim. De brandweer had het vuur binnen luttele minuten ondercontrole. Naar de oorzaak kon bevelvoerder Piet Keste- loo van Koudekerke alleen maar gissen. Hj had te horen ge kregen dat rook kwam uit de schoorsteen op de camper. Dat zou wijzen op een kachel die wellicht had aangestaan. De Bel gische familie was niet ter plekke. Zij werden bij terugkomst onaangenaam verrast. 's GRAVENPOLDER - Op de kruising Baarlandsezandweg en Bernhardweg Oost in 's Gravenpolder vond woensdagavond rond half negen een aanrijding plaats tussen een Russische vrachtauto en een personenauto. De 41-jarige bestuurder van de vrachtauto reed over de Bernhardweg Oost en wilde links af de Baarlandsezandweg oprijden Hierbij verleende hij geen voorrang aan een personenauto waardoor deze frontaal op de vrachtauto botste. De bestuurder van de personenwa gen, een 19-jarige man uit Heinkenszand, moest voor onder zoek overgebracht worden naar het ziekenhuis waar hij een nachtje moest blijven. Zijn auto werd totaal vernield. GOES - Het gemeentearchief van Goes is online. Via de web site van de gemeente zijn diverse verzamelingen en documen tatie van het archief digitaal te raadplegen. Ongeveer 20.000 foto's met afbeeldingen van de gemeente zijn op internet ge zet. Liefhebbers van genealogie kunnen de gegevens uit de negentiende eeuwse akten van de burgerlijke stand van Goes, Kloetinge, Kattendijke, 's-Heer Arendskerke en Wolphaarts- dijk raadplegen. Ook zijn verschillende negentiende eeuwse bevolkingsregisters opvraagbaar. j door Frank van Cooten CLINGE - De dorpsraad in Clinge wil door de gemeente Hulst nauwer betrokken wor den bij zaken die in het dorp spelen. De dorpsraad heeft nu beetje liet gevoel er voor spek en bonen bij te zitten. De meest recente voorbeelden zijn de nieuwbouwplannen op de plek van de leegstaande Ber- I nardusschool en de plannen voor een parkeerterrein voor vrachtwagens aan de Tiberg- I hienweg richting de Woestijne straat Volgens secretaris J. van j Dorsselaer wordt de dorpsraad i niet of nauwelijks op de hoogte gehouden van de voortgang van deze projecten. Daarnaast heeft de dorpsraad nauwelijks in- i spraak. j „De dorpsraad moet toch een I belangenbehartiger zijn van de j inwoners van Clinge. Wij wor- REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC TERNEUZEN Tel: (0115) 645769 Fax: (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Conny van Gremberqhe (chef) a Wout Bareman Raymond de Frel René Hoonhorst René van Stee Frits Bakker (sport) Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB HULST Tel: (0114) 372776 Fax: (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc n! Sheila van Doorsselaer CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel (0118)484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl internet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl den echter nauwelijks bij ont wikkelingen betrokken, zodat deze taak voor ons heel moeilijk te vervullen is. Wij hebben best begrip voor de herindeling en dat bepaalde zaken dus even blijven liggen. De gemeente moet echter ook begrip hebben voor onze positie", zegt Van Dorsselaer. Seniorenflat Zo wil de dorpsraad meer in spraak over de nieuwbouw plannen op de plek van de Ber nard usschool. „Wij willen op deze plek graag een flatgebouw hebben voor ouderen. We heb ben echter begrepen dat de ge meente daar geen hoogbouw- wil en dat de plannen te duur zijn. Maar wij willen daar graag ook ons zegje over doen. Daar is een dorpsraad toch voor." Een ander heikel punt is de aan leg van een parkeerterrein voor vrachtwagens langs de Ti berg- hienweg richting de Woestijne straat. De dorpsraad pleit al vijftien jaar voor deze parking om vrachtwagens uit het cen trum te weren. „De aanleg van dit parkeerterrein is door de ge meenteraad goedgekeurd en het geld is beschikbaar. Maar nu zijn er bezwaren binnengeko men. Wij mochten echter niet bij de hoorzitting aanwezig zijn vanwege de privacy van de be zwaarmakers. Stel dat er ge gronde redenenen zijn waar door de aanleg van het terrein niet doorgaat, dan willen wij graag weten wat die redenen zijn. Want anders is onze inzet voor niets geweest." R. Willaert is de nieuwe voorzit ter van de dorpsraad in Clinge. Hij heeft al een afspraak ge maakt met wethouder E. de Deckere om over deze zaken te praten. De dorpsraad heeft ook een nieuwe penningmeester. Dat is M. van Cadsand OOSTBURG - Postzegelvereni ging Land van Cadzand houdt vrijdag 14 maart haar maande lijkse bijeenkomst in het voor malige Rooms-Katholieke Pa rochiehuis aan de Breijdelstraat in Oostburg. De bijeenkomst begint om 19.30 De toneelvereniging Sint Kruis repeteert voor de opvoeringen van de klucht Sjongejongejonge in het dorpshuis, foto Peter Nicolai door Frank Gijsel SINT-KRUIS - De inwoners van Sint-Kruis en omgeving kunnen op 14 en 15 maart in het dorpshuis van Sint Kruis genieten van toneelspel met spelers van eigen bodem. Al meer dan vijfentwintig jaar is het traditie in het Peperbusse- dorp dat toneelvereniging Sint Kruis in het voorjaar een klucht opvoert. Het stuk Sjon gejongejonge bevat de nodige capriolen. Deze week vinden nog drie re petities plaats en volgende week worden de puntjes op de i gezet. De regie is zoals gebrui kelijk in handen van Arnold Scheppers. Het stuk gaat over een aan lager wal geraakte goochelaar, een excentrieke student, een vlinderverzame laar, een vrouw die zich de sterkste vrouw ter wereld waant en een artieste in de dop. Zij zijn de bewoners van een verlopen pension, beheerd door het echtpaar Zoutewater. In het pension gebeuren gekke dingen. De goochelaar weet overal raad op en brouwt een drankje. De gevolgen zijn 'rampzalig'. Een aap ver schijnt op het toneel die even wel geen aap blijkt te zijn. Henk Vergauwe, Hendine van Walbeek, Bianca Berckmoes, Menno Catseman, John Pari- daen, Annie de Geeter, Marijn Uitdewilligen, Helga Onghe- nae, Connie Benne en Stijn Pa- ridaen vertolken de verschi- lende rollen. De voorstellingen in het dorpshuis beginnen om 19.30 uur. Alleen verkoop van kaar ten op zaterdag 8 maart van 10.00 tot 12.00 uur in café Oud Gemeente Huis te Sint Kruis. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De bewoners van de Goudenregenstraat in de Terneuzense wijk Triniteit zijn ontevreden over de herinrich ting van hun straat. De gemeen te heeft kortgeleden het straatje in de saneringswijk op de schop genomen en de trottoirs verwij derd. Op de plek van de voetpa den is aan de ene zijde van de straat nu een parkeerstrook ge maakt, terwijl aan de andere kant een strook nu gewoon deel uitmaakt van de rijweg. Die ene strook is echter te smal om auto's op de parkeren, waar door de bewoners genoodzaakt zijn de auto's deels op de rijweg achter te laten, hetgeen par keerproblemen in de hand werkt. De bewoners klagen ook over de toegangsproblemen van de tuiningangen. In december lieten de buurtbe woners de gemeente en woon- stichting Clavis weten dat zij niet tevreden waren over de lay out van hun nieuwe straatje. Respons uit het stadhuis liet echter op zich wachten. Vorige week echter, toen een delegatie van bestuurders en ambtenaren van Terneuzen en vertegen woordigers van de woonstich- ting onder aanvoering van wethouder A. van Waes een werkbezoekje brachten aan de wijk, grepen de Goudenregen- straatbewoners de gelegenheid aan om nogmaals hun klachten te ventileren Van Waes werd vervolgens ook nog een petitie aangeboden. Inmiddels heeft de gemeente toegezegd dat bij de verdere hennrichtingswerken in de wijk Triniteit, die overigens nog maanden gaan duren, nogmaals gekeken zal worden naar de uit leg van de Goudenregenstraat. Bekeken zal worden in hoeverre tegemoet kan worden gekomen aan de wensen van de bewoners Vast staat overigens wel dat de straat te weinig ruimte biedt om aan weerszijden parkeerstro- ken aan te leggen. Een alterna tieve parkeerruimte aan de kop van de straat zou volgens de ge meente wel uitkomst kunnen bieden. door Harmen van der Werf BRESKENS - Voor het eerst sinds jaren zijn in Nederland, in de vismijn van Lauwersoog, garnalen doorgedraaid, omdat ze te weinig opbrachten. Van doordraai is in Zeeland nog geen sprake, maar ook bij de Zeeuwse Visveiling Breskens zijn de kiloprijzen gekelderd. Bij een bodemprijs van minder dan 1,61 euro per kilo worden garnalen uit de markt genomen om te voorkomen dat de prijs nog verder zakt. Ze worden ver nietigd. Afgelopen week was het zover in de noordelijkste vissershaven van Nederland, in Lauwersoog. Vissers die bij een producentenorganisatie zijn aangesloten, krijgen de door- draaipnjs vergoed. De doordraai is het gevolg van de miljoenenboete die de Ne derlandse Mededingingsautori teit (NMa) de garnalensector in januari oplegde vanwege af- voerafspraken Sindsdien voe ren gamalenvissers aan wat zij kunnen vangen. Vooral in het noorden heeft dat voor de prijs vorming grote gevolgen. De groothandelaren Heiploeg uit Zoutkamp en Puul uit Volen- dam domineren daar de markt. In Breskens is meer concurren tie dankzij de kleinhandel, wat zich vertaalt in betere prijzen. „Wij hebben een partij uit het noorden geveild die met een vrachtwagen was gekomen", vertelt directeur F. Lokerse van de Zeeuwse Visveiling Bres kens. „Bij ons bracht die 2,00 tot 2,10 euro per kilo op, terwijl in Lauwersoog voor dezelfde kwa liteit 1,80 euro werd betaald." Garnalen uit de zuidelijke Noordzee gingen zoals gebrui kelijk voor meer geld weg, om dat die, aldus Lokerse, bij Bel gen beter in de smaak vallen. Ze deden 2,70 tot 3,00 euro per kilo, maar ook Zeeuwse gamalenvis sers moeten flink inleveren. Vorig jaar werd voor dezelfde garnalen 5,00 euro per kilo be taald. door Emile Calon VLISSINGEN - De Wester scheldetunnel moet over vijf tot tien jaar tolvrij zijn, vindt A. Saman. Het kandidaat-Sta tenlid voor het CDA vindt een tolperiode van dertig tot veertig jaar veel te lang. „Dat moet aan zienlijk korter worden." Liefst ziet hij dat de tol wordt afge schaft en nutsbedrijf Delta NV het verlies aan inkomsten com penseert. Saman beseft zeer goed dat de tunnel alleen aangelegd is om dat Rij k en provincie hebben ge maakt over het langdurig innen van tol. Desondanks vindt hij dat de provincie zich over enige tijd sterk moet maken voor het op termijn afschaffen van die heffing. Want zo'n tol werkt vol gens hem alleen maar belemme rend voor de verdere ontsluiting van Zeeuws-Vlaanderen. „Wat leven jullie toch in een vreemd gebied: een stuk van Nederland waar je alleen maar kunt komen als je vier euro betaalt, dat kan toch niet", citeert de CDA'er zijn dochter. Hij is het hartgrondig met haar eens. „Het kan ook niet. Nergens in Nederland moet je tol betalen om door een tunnel te rijden." Hij vreest ook dat veel automobilisten omrij den via Antwerpen. Saman weet waar het geld van daan moet komen om het af schaffen van het tol te compen seren: de reserves van Delta NV. Het voormalige nutsbedrijf is volgens de nummer 4 van de CDA-lijst schat- en schatrijk. „Allemaal geld dat is opge bracht door de Zeeuwen", bena drukt hij. Hij vindt het dan ook zeer terecht dat een deel van dat eigen vermogen straks aange wend wordt om de tunnel tolvrij te maken. Saman zegt dat zijn plan voor afschaffing nog niet is doorge sproken met de partij. Hij weet echter dat het idee op brede steun zal kunnen rekenen. Zijn plan staat ook de aanleg van een tunnel bij Sluiskil niet in de weg, zo geeft hij aan. De provin cie wil die tunnel financieren door of langer tol te heffen of de extra opbrengsten aan te wen den. Dat laatste blijft volgens Saman gewoon mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41