Zwarte Ridder opent de aanval PZC Merks zit liever op het circuit dan voor de buis Jos Verstappen optimistisch: Ik kan gooien en smijten met de auto Verstappen gaat scoren j.jj. vrijdag 7 maart 2003 door Frans Dreissen SITTARD - Ogen die branden van ver langen, een nek die halsstarrigheid uit straalt en een voet die lijkt vastge kleefd op het gaspedaal. Wie Jos Verstappen (net 31) de afgelopen we ken zag, las of hoorde, bespeurde weer obsessie, gedrevenheid, optimisme. Voor de Limburgse Minardi-coureur bestaat er maar één Formule. „Ik heb de adrenaline het afgelopen jaar zo zeer gemist, dat ik koste wat kost weer terug wilde in die Formule 1." Jos Verstappen is fitter dan ooit. Met vooral fietsen en karten heeft hij tijdens de zestien maanden van Formu le 1-absentie zijn conditie op peil ge houden. En in de eigen fitnessruimte thuis werden de nekspieren gestaald. „Toch zal het zeker in de beginfase weer even wennen zijn. Aan het rijden op zich, aan de snelle bochten en de topsnelheid." De comeback kid. Hij heeft het jaar aan de zijlijn overleefd. Heen en weer ge worpen werd hij tussen gevoelens van hoop en vrees. Maar met Mi nardi kwam de verlossing. „Een klein, haast famili air team, zo'n 125 werknemers, onder wie ingenieur Greg Wheeler. Er werken goede monteurs aan de auto's. Het na deel is dat het overwegend Italianen zijn die matig Engels spreken. Het gro te voordeel is dat ze stuk voor stuk ra zend enthousiast zijn." Jos Verstappen terug op het race-as- falt. Als Zwarte Ridder, die het prikke lende gevaar met volle teugen inha leert. Met zijn geraffineerde rijstijl en stuurmanskunst zal hij de gebreken van de Minardi-bolide moeten com penseren of camoufleren. Want als geen ander beseft Verstappen zelf dat het team een even moeilijk als cruciaal sei zoen tegemoet gaat. „Zes punten moet ik toch kunnen halen", verstopt hij gro te voorzichtigheid in zijn ambitie. Nieuwe motor Was het vroeger winnen of de takelwa gen, de Jos Verstappen anno 2003 zal mede gelet op de nieuwe puntentelling enige reserve op de circuits inbouwen. Discipline wordt aan het eind van een race doorgaans beloond met begeerde punten. Bovendien zou hij met zijn be wonderenswaardige manier van inha len en regenrijden nog wel eens voor surprises kunnen zorgen. Mits de tech niek hem uiteraard niet in de steek laat. Jos Verstappen laat aan de vooravond van een nieuw raceseizoen weinig los over de nieuwe auto. Enthousiast is hij over de nieuwe Cosworth-motor, die niet alleen beduidend lichter is maar ook de nodige extra pk's oplevert. Daarentegen valt er met het geringe aantal testkilometers op de teller nog geen zinnig woord over de betrouw baarheid van de krachtbron en de aëro dynamica van de auto te zeggen. Verstappen kan als geen ander de pro blemen van de auto naar de ingenieurs toe vertalen. Dat vooral is wat hem ver heft boven de rest van knetterend Ne derland Bovendien bezit hij de gave om flitsend snel te starten. Verstappen zelf is het Jos Verstappen op bezoek in de dierentuin van Melbour» met zijn kompanen bij Minardi: teambaas Paul Stoddart (rechts) en medecoureur Justin Wilson. foto Robert Cianflone/ANP beste launch-control-systeem dat een team zich kan wensen. De nieuwe re gelgeving kan voor hem goed uitpak ken. „Vooral voor de jongere rijders in de Formule 1 wordt het echter een stuk lastiger." Discipline en professionali teit staan bij Verstappen hoog in het vaandel. Maar soms kan hij ook onuit staanbaar zijn. Niet vreemd voor ie mand die de top wil bereiken, het doel waarvoor alles moet wijken. Ofschoon hij introvert is, zijn diepste zielenroer selen nooit zal prijsgeven, is Jos Ver stappen ook de personificatie van een Nederlander die goed en succesvol kan zijn in een magische en mystieke we reld als de Formule 1 Opwinding Groot is de bewondering, hard soms de kritiek. Maar waar Verstappen in het verleden ook opdook, altijd was er wel sprake van enige opwinding. De fron tale crash op Spa, de salto mortale in Sao Paulo, de pitbrand op Hocken- heim, noem maar op. De tijd stond re gelmatig even stil. En nu Minardi. Het financiële zorgenkindje van de Formu le 1. Verstappen kent de beperkingen van het team, maar ligt er niet wakker van. „Ik ben coureur. Ik stap in de auto en probeer me het licht uit de ogen te rijden. Voor de rest zie ik wel wat er op me afkomt." Gewapend met vertrouwen begint Verstappen aan een nieuwe episode Formule 1Samen met de Britse team makker Justin Wilson. „Een aardige, rustige jongen." Verstappen is gretig, wil zich bewijzen. Laten zien dat hij het racen nog niet is verleerd. En als de techniek heel blijft, is de Limburger mogelijk tot leuke dingen in staat. „Mi nardi moet een goede middenmoter kunnen worden." Gematigd optimis me. Waar de fans zich al weken wente len in genoegzaamheid, blijft Verstap pen bovenal reëel. „Door de nieuwe regels wordt de sport leuker. Er wordt meer van de coureurs zelf gevergd. De verschillen tussen de teams zullen ech ter nog blijven." Verstappen beschouwt het als een eer dat hij het gevecht weer aan mag. Dat hij negen jaar na zijn entree in het cir cus opnieuw van de partij is. „Ik kan gooien en smijten met de auto", liet hij na de laatste test weten. Uit zijn woor den spreekt gretigheid, een enorme gel dingsdrang. En dan moet men rekening gaan houden met Jos Verstappen. Ook al zit hij dan in de auto van het kleinste Formule 1-team. Minardi, de muis die wil brullen. GPD Samenstelling Formule 1-teams 2003 Ferrari McLaren Sauber Jordan Jaguar Minardi Toyota Michael Schumacher Duitsland, leeftijd 34 179 GP-starts, 64 zeges. Rubens Barrichello Brazilië, Leeftijd 30 162 GP-starts, 5 zeges. Juan-Pablo Montoya Colombia, leeftijd 27 34 GP-starts, 1 zeges Ralf Schumacher Duitsland, leeftijd 27 100 GP-starts, 4 zeges David Coulthard Schotland, leeftijd 31 141 GP-starts, 12 zeges. Kimi Raikkonen Finland, leeftijd 23. 34 GP-starts, beste res.: 2de Jamo Trulli Italië, leeftijd 28 96 GP-starts, beste res.: 2de Fernando Alonso Spanje, leeftijd 21 17 GP-starts, beste res.: 10de Nick Heidfeld Duitsland, leeftijd 25 50 GP-starts, beste res.: 3de Heinz-Harald Frentzen Duitsland, leeftijd 35 141 GP-starts, 3 zeges Giancarlo Fisichella Italië, leeftijd 30 107 GP-starts, beste res 2de Ralph Firman Groot-Brittannië, leeftijd 27 F1-debuut Mark Webber Australië. Leeftijd 26 16 GP-starts, beste res.: 5de Antonio Pizzonia Brazilië, leeftijd 22 F1 -debuut Jacques Villeneuve Canada, leeftijd 31 116 GP-starts, 11 zeges. Jenson Button Groot-Brittannië. Leeftijd 23. GP-starts. beste res 4de Jos Verstappen Nederland, leeftijd 31 91 GP-starts. beste res.. 3de Justin Wilson Groot-Brittannië, leeftijd 23 F1-debuut Olivier Panis Frankrijk, leeftijd 36. 125 GP-starts, 1 zege. Cristiano da Matta Brazilië, leeftijd 29 F1-debuut Standaard vleugel Vanaf 2004: FIA ontwikkelt zelf achter vleugel met minder neerwaartse druk om beter te kunnen 'slip- streamen' en inhalen. Standaard remmen Vanaf 2004: Inschrijving voor fabrikanten om uniforme remmen te leveren vanwege kostenbesparing en verlengen van de remweg. Banden: Twee soorten droog- weerbanden, maar één type regenband per team, per race toegestaan. Coureurs moeten keuze bepa len voor laatste kwali ficatiesessie. Motoren I 2003: Geen wijziging 2004: Slechts één motor per race weekend toegestaan. Kwalificatie: I Vrije trainingen, één op vrijdag en twee op zaterdag Kwalificatiesessies op beide dagen, waarin iedere coureur maar een vliegende ronde per sessie rijdt om zijn beste tijd neer te zetten. Nieuwe puntentelling: 1ste plaats 10 punten 2de plaats 8 punten 3de plaats 6 punten 4de plaats 5 punten 5de plaats 4 punten 6de plaats 3 punten 7de plaats 2 punten 8ste plaats 1 punt GRAPHIC NEWS/Rotterdams Dagblad/Bronnen o.a FIA, BAR. AMSTERDAM - „Jos Verstap pen gaat in de Minardi regelma tig punten scoren." Dat is de stellige overtuiging van ex-For mule 1-piloot Jan Lammers. „Waar veel teams aan budget hebben moeten inleveren, kan Minardi beschikken over de beste auto en de krachtigste motor sinds zijn oprichting. Daarom zie ik het team nog voor verrassingen zorgen", aldus Lammers. Tegelijkertijd wil hij al te groot optimisme temperen. Zeker gelet op de recente finan ciële perikelen rond het team. Overleven wordt een hels kar wei. „Halverwege het jaar* Minardi wel eens in financft, problemen kunnen komen,fl de ene kant heeft het teamspï tief niks te verliezen. Aandeü dere kant wordt de druk out presteren juist extra groot." Jan Lammers gelooft dati Verstappen zich realiseert 3 hij geen wonderen mag wachten. „Je moet hem evens gunnen. Minardi heeft nus maal weinig testkilometersgj maakt. Als het dit jaar tegen» dan zal Verstappen zich dis niet zo over opwinden als inl» verleden. Hij is wat laconieke geworden." GPD Formule 1-fan Henri Merks: „Al maandenlang wordt er ge schud, nu worden de kaarten uitgedeeld." foto Dirk-Jan GjeltemaL dor Ben van den Aarssen MIDDELBURG - Als klein ventje bezocht hij met pa zijn eerste Grand Prix in Zand- voort. Meteen liet de Formu le 1 zich van zijn zwartste zij de zien. Een bocht verderop verbrandde de betreurde Ro ger Williamson in zijn bolide. Het belette de nu 36-jarige Henri Merks uit Middelburg niet om verliefd te worden op de wereld van de snelle au to's. Bij de start van het nieu we raceseizoen in het Au stralische Melbourne zit Ilenri Merks voor de televi sie. „Voor Formule 1 kom ik 's nachts mijn bed uit." De hobby van scharrelslager Merks is een beetje uit de hand gelopen. Het begon met een kleine vitrine in de hoek van de winkel. Liefhebbers konden er terecht voor een petje van een van de renstal len, een sleutelhanger van Ferrari en andere kleine heb bedingetjes. Later kwam er een plankje bij voor de mo dellen van racewagens op miniatuurformaat. Ruim een jaar geleden opende hij naast de slagerij zijn Formule 1 Pa lace, een kiosk waar de lief hebber zijn hart kan opha len. Een natuurgetrouwe kopie van de helm die Ayrton Senna in 1982 droeg, een pen van McLaren en natuurlijk een hele hoek vol Michael Schumacher, het is er alle maal. Zelf heeft Merks vooral oog voor het kleine detail. Lief devol wijst hij naar enkele modellen die staan te glan zen in een glazen kastje. Voor de leek zijn het gewoon mini atuurautootjes, bij Merks is het zuivere passie. „Kijk daar, die wagen was van Ma rio Andretti in 1971, daar spreekt historie uit. En dat mooie opengewerkte ding, dat is een replica van de wa gen waar Gilles Villeneuve in 1979 mee reed. Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de geschiedenis dan in dat nieuwe spul." Tientje Eigenlijk is Merks altijd dat kleine ventje van toen geble ven. Bij zijn tweede bezoek aan Zandvoort zag hij Niki Lauda zijn eerste GP win nen. Een jaar later deed James Hunt hetzelfde. Be zoeken aan Zolder en de Nür- burgring volgden. Lyrisch kan Merks vertellen over de bandentesten die vroeger in juli op Zandvoort werden ge houden en waar je voor een tientje vrij in de pits kon rondlopen, tegen grote jon gens als Senna opbotste en de auto's kon aanraken zonder dat iemand daar opmerkin gen over maakte. Met alle handtekeningen van de hel den keerde hij naar Zeeland terug. „Nu is de pits het domein van mensen die door sponsors worden uitgenodigd en lie den zonder hart voor de spor, die wel een paar duizend eu ro kunnen neertellen." Ook de Formule 1 zelf is vol gens Merks erg klinisch ge worden. „Het moet wel spoil blijven. Vroeger werd een pi loot onmiddellijk gestraftÉ hij te vroeg en te heftig op he gas trapte. De bolide dreigde dan te spinnen. Met tradia control gebeurt dat helemaal niet meer. Zo'n vinding hoor. in de ruimtevaart thuis e niet in de racerijIn theorieis het al bijna mogelijk omee: race te houden zonder pilo ten aan het stuur. Die kani moet het dus niet verder op gaan. Ik wil geen pleidooi houden voor sensatie. Ge lukkig zijn de jaren tachtig voorbij. Toen werd de For mule 1 vooral bevolkt door piloten die zich graag de ver nieling inreden. Het mense lijk element, de kunde van de piloot, de emotie, dat soort zaken moet weer belangrij ker worden. Daarom ben ii zelf ook een fan van Juan Pa- blo Montoya. Dat is ïemanc die in de race niet vanuit de hersens redeneert, maar met passie rijdt. Dat hij daarbij soms fouten maakt, neem ik graag op de koop toe. Ik denk dat de nieuwe regels ookee goede zaak zijn. De nieuwe procedures rond de kwalifi catie maken het allemaa. spannender. In feite blijft net tot dit weekeinde koffiedik kijken. Het is als een kaart spel. Al maandenlang word: er geschud, nu worden de kaarten uitgedeeld." Intenser Voor de televisie zal Merks de adrenaline door de adeiec voelen jagen Toch blijft vol gens hem de buis een slap a.- ternatief voor een bezoek aa: het circuit. „Het geluid va: j de motoren is in het echt ze- veel anders, de kleuren zr: zoveel intenser Dat moet;: gehoord en gezien hebbe: Voor mij is er niets mooi® dan Eau Rouge, de bocht m het circuit van Francor- champs waar ik altijd opdf tribune zit. Wie durft, rijd: daar vol door. Daar worde] de mannen van de gescheiden. De echte pilot® zie je daar niet werken e worstelen Alleen de waar lijk groten geven daar w- gas." Vanwege de tabaksperikele komt Francorchamps jaar niet in beeld. Eéndrooc heeft Merks wel: ooit dt Grand Prix van Monaco be zoeken. „Het is als met Pa ri js-Roubaix in het wielren nen. Eigenlijk is het ntf verantwoord om over dies* nen te rijden. Toch wil ieder een die koers op zijn na® hebben, juist omdat 'ie speciaal is. Datzelfde ge^ voor het stratencircuit va*' Monaco. Een formule 1 tus sen de huizen door. Eigenhj* kan het niet. Juist daaro® wil ik het graag een keer me eigen ogen zien

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20