Zwarte Ridder opent de aanval
PZC
Merks zit liever
op het circuit
dan voor de buis
Jos Verstappen optimistisch: Ik kan gooien en smijten met de auto
Verstappen gaat scoren
j.jj.
vrijdag 7 maart 2003
door Frans Dreissen
SITTARD - Ogen die branden van ver
langen, een nek die halsstarrigheid uit
straalt en een voet die lijkt vastge
kleefd op het gaspedaal. Wie Jos
Verstappen (net 31) de afgelopen we
ken zag, las of hoorde, bespeurde weer
obsessie, gedrevenheid, optimisme.
Voor de Limburgse Minardi-coureur
bestaat er maar één Formule. „Ik heb
de adrenaline het afgelopen jaar zo zeer
gemist, dat ik koste wat kost weer terug
wilde in die Formule 1."
Jos Verstappen is fitter dan ooit. Met
vooral fietsen en karten heeft hij
tijdens de zestien maanden van Formu
le 1-absentie zijn conditie op peil ge
houden. En in de eigen fitnessruimte
thuis werden de nekspieren gestaald.
„Toch zal het zeker in de beginfase
weer even wennen zijn. Aan het rijden
op zich, aan de snelle bochten en de
topsnelheid."
De comeback kid. Hij heeft het jaar aan
de zijlijn overleefd. Heen en weer ge
worpen werd hij tussen gevoelens van
hoop en vrees. Maar met Mi nardi kwam
de verlossing. „Een klein, haast famili
air team, zo'n 125 werknemers, onder
wie ingenieur Greg Wheeler. Er werken
goede monteurs aan de auto's. Het na
deel is dat het overwegend Italianen
zijn die matig Engels spreken. Het gro
te voordeel is dat ze stuk voor stuk ra
zend enthousiast zijn."
Jos Verstappen terug op het race-as-
falt. Als Zwarte Ridder, die het prikke
lende gevaar met volle teugen inha
leert. Met zijn geraffineerde rijstijl en
stuurmanskunst zal hij de gebreken
van de Minardi-bolide moeten com
penseren of camoufleren. Want als geen
ander beseft Verstappen zelf dat het
team een even moeilijk als cruciaal sei
zoen tegemoet gaat. „Zes punten moet
ik toch kunnen halen", verstopt hij gro
te voorzichtigheid in zijn ambitie.
Nieuwe motor
Was het vroeger winnen of de takelwa
gen, de Jos Verstappen anno 2003 zal
mede gelet op de nieuwe puntentelling
enige reserve op de circuits inbouwen.
Discipline wordt aan het eind van een
race doorgaans beloond met begeerde
punten. Bovendien zou hij met zijn be
wonderenswaardige manier van inha
len en regenrijden nog wel eens voor
surprises kunnen zorgen. Mits de tech
niek hem uiteraard niet in de steek laat.
Jos Verstappen laat aan de vooravond
van een nieuw raceseizoen weinig los
over de nieuwe auto. Enthousiast is hij
over de nieuwe Cosworth-motor, die
niet alleen beduidend lichter is maar
ook de nodige extra pk's oplevert.
Daarentegen valt er met het geringe
aantal testkilometers op de teller nog
geen zinnig woord over de betrouw
baarheid van de krachtbron en de aëro
dynamica van de auto te zeggen.
Verstappen kan als geen ander de pro
blemen van de auto naar de ingenieurs
toe vertalen. Dat vooral is wat hem ver
heft boven de rest van knetterend Ne
derland
Bovendien bezit hij de gave om flitsend
snel te starten. Verstappen zelf is het
Jos Verstappen op bezoek in de dierentuin van Melbour» met zijn kompanen bij Minardi: teambaas Paul Stoddart (rechts) en medecoureur Justin Wilson.
foto Robert Cianflone/ANP
beste launch-control-systeem dat een
team zich kan wensen. De nieuwe re
gelgeving kan voor hem goed uitpak
ken. „Vooral voor de jongere rijders in
de Formule 1 wordt het echter een stuk
lastiger." Discipline en professionali
teit staan bij Verstappen hoog in het
vaandel. Maar soms kan hij ook onuit
staanbaar zijn. Niet vreemd voor ie
mand die de top wil bereiken, het doel
waarvoor alles moet wijken. Ofschoon
hij introvert is, zijn diepste zielenroer
selen nooit zal prijsgeven, is Jos Ver
stappen ook de personificatie van een
Nederlander die goed en succesvol kan
zijn in een magische en mystieke we
reld als de Formule 1
Opwinding
Groot is de bewondering, hard soms de
kritiek. Maar waar Verstappen in het
verleden ook opdook, altijd was er wel
sprake van enige opwinding. De fron
tale crash op Spa, de salto mortale in
Sao Paulo, de pitbrand op Hocken-
heim, noem maar op. De tijd stond re
gelmatig even stil. En nu Minardi. Het
financiële zorgenkindje van de Formu
le 1. Verstappen kent de beperkingen
van het team, maar ligt er niet wakker
van. „Ik ben coureur. Ik stap in de auto
en probeer me het licht uit de ogen te
rijden. Voor de rest zie ik wel wat er op
me afkomt."
Gewapend met vertrouwen begint
Verstappen aan een nieuwe episode
Formule 1Samen met de Britse team
makker Justin Wilson. „Een aardige,
rustige jongen." Verstappen is gretig,
wil zich bewijzen. Laten zien dat hij het
racen nog niet is verleerd. En als de
techniek heel blijft, is de Limburger
mogelijk tot leuke dingen in staat. „Mi
nardi moet een goede middenmoter
kunnen worden." Gematigd optimis
me. Waar de fans zich al weken wente
len in genoegzaamheid, blijft Verstap
pen bovenal reëel. „Door de nieuwe
regels wordt de sport leuker. Er wordt
meer van de coureurs zelf gevergd. De
verschillen tussen de teams zullen ech
ter nog blijven."
Verstappen beschouwt het als een eer
dat hij het gevecht weer aan mag. Dat
hij negen jaar na zijn entree in het cir
cus opnieuw van de partij is. „Ik kan
gooien en smijten met de auto", liet hij
na de laatste test weten. Uit zijn woor
den spreekt gretigheid, een enorme gel
dingsdrang. En dan moet men rekening
gaan houden met Jos Verstappen. Ook
al zit hij dan in de auto van het kleinste
Formule 1-team. Minardi, de muis die
wil brullen. GPD
Samenstelling Formule 1-teams 2003
Ferrari
McLaren
Sauber
Jordan
Jaguar
Minardi
Toyota
Michael Schumacher
Duitsland, leeftijd 34
179 GP-starts, 64 zeges.
Rubens Barrichello
Brazilië, Leeftijd 30
162 GP-starts, 5 zeges.
Juan-Pablo Montoya
Colombia, leeftijd 27
34 GP-starts, 1 zeges
Ralf Schumacher
Duitsland, leeftijd 27
100 GP-starts, 4 zeges
David Coulthard
Schotland, leeftijd 31
141 GP-starts, 12 zeges.
Kimi Raikkonen
Finland, leeftijd 23.
34 GP-starts, beste res.: 2de
Jamo Trulli
Italië, leeftijd 28
96 GP-starts, beste res.: 2de
Fernando Alonso
Spanje, leeftijd 21
17 GP-starts, beste res.: 10de
Nick Heidfeld
Duitsland, leeftijd 25
50 GP-starts, beste res.: 3de
Heinz-Harald Frentzen
Duitsland, leeftijd 35
141 GP-starts, 3 zeges
Giancarlo Fisichella
Italië, leeftijd 30
107 GP-starts, beste res 2de
Ralph Firman
Groot-Brittannië, leeftijd 27
F1-debuut
Mark Webber
Australië. Leeftijd 26
16 GP-starts, beste res.: 5de
Antonio Pizzonia
Brazilië, leeftijd 22
F1 -debuut
Jacques Villeneuve
Canada, leeftijd 31
116 GP-starts, 11 zeges.
Jenson Button
Groot-Brittannië. Leeftijd 23.
GP-starts. beste res 4de
Jos Verstappen
Nederland, leeftijd 31
91 GP-starts. beste res.. 3de
Justin Wilson
Groot-Brittannië, leeftijd 23
F1-debuut
Olivier Panis
Frankrijk, leeftijd 36.
125 GP-starts, 1 zege.
Cristiano da Matta
Brazilië, leeftijd 29
F1-debuut
Standaard vleugel
Vanaf 2004: FIA
ontwikkelt zelf achter
vleugel met minder
neerwaartse druk om
beter te kunnen 'slip-
streamen' en inhalen.
Standaard remmen
Vanaf 2004: Inschrijving
voor fabrikanten om uniforme
remmen te leveren vanwege
kostenbesparing en verlengen
van de remweg.
Banden:
Twee soorten droog-
weerbanden, maar
één type regenband
per team, per race
toegestaan. Coureurs
moeten keuze bepa
len voor laatste kwali
ficatiesessie.
Motoren I
2003: Geen wijziging
2004: Slechts één motor
per race weekend toegestaan.
Kwalificatie: I
Vrije trainingen,
één op vrijdag
en twee op
zaterdag Kwalificatiesessies
op beide dagen, waarin iedere
coureur maar een vliegende
ronde per sessie rijdt om
zijn beste tijd neer te zetten.
Nieuwe puntentelling:
1ste plaats 10 punten
2de plaats
8 punten
3de plaats
6 punten
4de plaats
5 punten
5de plaats
4 punten
6de plaats
3 punten
7de plaats
2 punten
8ste plaats
1 punt
GRAPHIC NEWS/Rotterdams Dagblad/Bronnen o.a FIA, BAR.
AMSTERDAM - „Jos Verstap
pen gaat in de Minardi regelma
tig punten scoren." Dat is de
stellige overtuiging van ex-For
mule 1-piloot Jan Lammers.
„Waar veel teams aan budget
hebben moeten inleveren, kan
Minardi beschikken over de
beste auto en de krachtigste
motor sinds zijn oprichting.
Daarom zie ik het team nog voor
verrassingen zorgen", aldus
Lammers. Tegelijkertijd wil hij
al te groot optimisme temperen.
Zeker gelet op de recente finan
ciële perikelen rond het team.
Overleven wordt een hels kar
wei. „Halverwege het jaar*
Minardi wel eens in financft,
problemen kunnen komen,fl
de ene kant heeft het teamspï
tief niks te verliezen. Aandeü
dere kant wordt de druk out
presteren juist extra groot."
Jan Lammers gelooft dati
Verstappen zich realiseert 3
hij geen wonderen mag
wachten. „Je moet hem evens
gunnen. Minardi heeft nus
maal weinig testkilometersgj
maakt. Als het dit jaar tegen»
dan zal Verstappen zich dis
niet zo over opwinden als inl»
verleden. Hij is wat laconieke
geworden." GPD
Formule 1-fan Henri Merks: „Al maandenlang wordt er ge
schud, nu worden de kaarten uitgedeeld."
foto Dirk-Jan GjeltemaL
dor Ben van den Aarssen
MIDDELBURG - Als klein
ventje bezocht hij met pa zijn
eerste Grand Prix in Zand-
voort. Meteen liet de Formu
le 1 zich van zijn zwartste zij
de zien. Een bocht verderop
verbrandde de betreurde Ro
ger Williamson in zijn bolide.
Het belette de nu 36-jarige
Henri Merks uit Middelburg
niet om verliefd te worden op
de wereld van de snelle au
to's. Bij de start van het nieu
we raceseizoen in het Au
stralische Melbourne zit
Ilenri Merks voor de televi
sie. „Voor Formule 1 kom ik
's nachts mijn bed uit."
De hobby van scharrelslager
Merks is een beetje uit de
hand gelopen. Het begon met
een kleine vitrine in de hoek
van de winkel. Liefhebbers
konden er terecht voor een
petje van een van de renstal
len, een sleutelhanger van
Ferrari en andere kleine heb
bedingetjes. Later kwam er
een plankje bij voor de mo
dellen van racewagens op
miniatuurformaat. Ruim een
jaar geleden opende hij naast
de slagerij zijn Formule 1 Pa
lace, een kiosk waar de lief
hebber zijn hart kan opha
len. Een natuurgetrouwe
kopie van de helm die Ayrton
Senna in 1982 droeg, een pen
van McLaren en natuurlijk
een hele hoek vol Michael
Schumacher, het is er alle
maal.
Zelf heeft Merks vooral oog
voor het kleine detail. Lief
devol wijst hij naar enkele
modellen die staan te glan
zen in een glazen kastje. Voor
de leek zijn het gewoon mini
atuurautootjes, bij Merks is
het zuivere passie. „Kijk
daar, die wagen was van Ma
rio Andretti in 1971, daar
spreekt historie uit. En dat
mooie opengewerkte ding,
dat is een replica van de wa
gen waar Gilles Villeneuve in
1979 mee reed. Persoonlijk
ben ik meer geïnteresseerd in
de geschiedenis dan in dat
nieuwe spul."
Tientje
Eigenlijk is Merks altijd dat
kleine ventje van toen geble
ven. Bij zijn tweede bezoek
aan Zandvoort zag hij Niki
Lauda zijn eerste GP win
nen. Een jaar later deed
James Hunt hetzelfde. Be
zoeken aan Zolder en de Nür-
burgring volgden. Lyrisch
kan Merks vertellen over de
bandentesten die vroeger in
juli op Zandvoort werden ge
houden en waar je voor een
tientje vrij in de pits kon
rondlopen, tegen grote jon
gens als Senna opbotste en de
auto's kon aanraken zonder
dat iemand daar opmerkin
gen over maakte. Met alle
handtekeningen van de hel
den keerde hij naar Zeeland
terug.
„Nu is de pits het domein van
mensen die door sponsors
worden uitgenodigd en lie
den zonder hart voor de spor,
die wel een paar duizend eu
ro kunnen neertellen."
Ook de Formule 1 zelf is vol
gens Merks erg klinisch ge
worden. „Het moet wel spoil
blijven. Vroeger werd een pi
loot onmiddellijk gestraftÉ
hij te vroeg en te heftig op he
gas trapte. De bolide dreigde
dan te spinnen. Met tradia
control gebeurt dat helemaal
niet meer. Zo'n vinding hoor.
in de ruimtevaart thuis e
niet in de racerijIn theorieis
het al bijna mogelijk omee:
race te houden zonder pilo
ten aan het stuur. Die kani
moet het dus niet verder op
gaan. Ik wil geen pleidooi
houden voor sensatie. Ge
lukkig zijn de jaren tachtig
voorbij. Toen werd de For
mule 1 vooral bevolkt door
piloten die zich graag de ver
nieling inreden. Het mense
lijk element, de kunde van de
piloot, de emotie, dat soort
zaken moet weer belangrij
ker worden. Daarom ben ii
zelf ook een fan van Juan Pa-
blo Montoya. Dat is ïemanc
die in de race niet vanuit de
hersens redeneert, maar met
passie rijdt. Dat hij daarbij
soms fouten maakt, neem ik
graag op de koop toe. Ik denk
dat de nieuwe regels ookee
goede zaak zijn. De nieuwe
procedures rond de kwalifi
catie maken het allemaa.
spannender. In feite blijft net
tot dit weekeinde koffiedik
kijken. Het is als een kaart
spel. Al maandenlang word:
er geschud, nu worden de
kaarten uitgedeeld."
Intenser
Voor de televisie zal Merks de
adrenaline door de adeiec
voelen jagen Toch blijft vol
gens hem de buis een slap a.-
ternatief voor een bezoek aa:
het circuit. „Het geluid va: j
de motoren is in het echt ze-
veel anders, de kleuren zr:
zoveel intenser Dat moet;:
gehoord en gezien hebbe:
Voor mij is er niets mooi®
dan Eau Rouge, de bocht m
het circuit van Francor-
champs waar ik altijd opdf
tribune zit. Wie durft, rijd:
daar vol door. Daar worde]
de mannen van de
gescheiden. De echte pilot®
zie je daar niet werken e
worstelen Alleen de waar
lijk groten geven daar w-
gas."
Vanwege de tabaksperikele
komt Francorchamps
jaar niet in beeld. Eéndrooc
heeft Merks wel: ooit dt
Grand Prix van Monaco be
zoeken. „Het is als met Pa
ri js-Roubaix in het wielren
nen. Eigenlijk is het ntf
verantwoord om over dies*
nen te rijden. Toch wil ieder
een die koers op zijn na®
hebben, juist omdat 'ie
speciaal is. Datzelfde ge^
voor het stratencircuit va*'
Monaco. Een formule 1 tus
sen de huizen door. Eigenhj*
kan het niet. Juist daaro®
wil ik het graag een keer me
eigen ogen zien