Plezierreisje wordt het niet PZC Bram Pihl voegde een vleugje magie toe Rijk neemt tijd voor analyse olie uit Tricolor Veerboot in verf vastgelegd Flinke boete voor gevaarlijk weggedrag met sproeimachine Onderwijs project 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst cultuur Paletmes lag Vlissinger beter dan de kwast woensdag 5 maart 2003 TERNEUZEN - Een 47-jarige man uit Hengstdijk erkende gis terochtend voor de Terneuzense kantonrechter dat hij fout had gehandeld, maar vond dat hij desondanks verantwoord bezig was geweest. Kantonrechter C. Kool had weinig boodschap aan zijn uitleg. Hij legde de man een boete op van driehonderd euro en drie maanden voor waardelijke rijontzegging. De man reed in j ul i 2 0 01 met een landbouwvoertuig en sproei machine over de Kopwijkseweg in Hengstdijk. Hij wilde een perceel land bespuiten, waar voor hij een draai over de weg moest maken. Tijdens mijn draai kwam de linkersproeiarm over de weg. Dat mag niet, dat weet ik, maar ik had goed uitge keken. Vervolgens keek ik nog eens, waarna ik achteruit reed en de bomen liet zakken. Toen vloog er een motor bovenop. Ik snap er niets van. Ik dacht dat ik een dode uit de sloot kon halen Ik was verlamd van schrik", al dus de Oost-Zeeuws-Vlaming. Kantonrechter Kool stelde ver volgens dat die motorrijder op zo'n lange, rechte weg toch niet opeens uit de lucht kwam val len. „Ik vermoed dat hij met een waanzinnige snelheid heeft ge reden", aldus de manDe motor rijder raakte gewondZo 1 iep hij onder andere een hersenschud ding en een botbreuk aan de borstwervel op. De officier van justitie peperde de man in dat deze verkeersovertreding een heel kwalijke zaak was. „Er blijkt niet dat de motorrijder te hard heeft gereden. Daarom eis ik driehonderdvijftig euro boete en een voorwaardelijke rijont zegging van drie maanden." De man bleef bij zijn standpunt dat hij fout, maar toch verant woord had gehandeld. Kanton rechter Kool geloofde dat de man had uitgekeken, maar of dat goed genoeg was betwijfel de hij. „En al rijdt die motorrij der te hard, dat poetst niet weg dat u een fout heeft gemaakt. Omdat de zaak al relatief oud is, leg ik u driehonderd in plaats van driehonderdvijftig euro boete op." De Hengstdijkenaar legde zich daarbij neer. door Henk Postma Vijf Zeeuwse pabo-studenten willen de bevolking van Oeganda aan be ter onderwijs helpen. Alle Zeeuwse ba sisscholen is gevraagd een steentje bij te dragen. Als het bedrijfsleven ook meedoet, moet er zeker zo'n 15.000 euro kunnen worden opgehaald. Dat lijkt een schijntje. Maar in een land waar een modaal gezin rondkomt met zo'n 35 eu ro per maand, kan er heel wat mee wor den gedaan. Onderwijs draagt bij aan een betere we reld. Daarom leert Vincent van der Veen uit Koudekerke voor onderwijzer. En daarom barst hij van de motivatie om kansarme kinderen in een ontwikke lingsland als Oeganda te helpen naar school te gaan. Komende zomer gaat hij er z'n licht opstekensamen met z 'n stu diegenoten Diederik Veerman uit Aar denburg, Annefien van Schijndel uit Kloetinge, Arjan Nei jer uit Zierikzee en Suzanne Dieleman uit Breskens. De expeditie voert de vij f studenten aan de Vlissingse pabo naar het platteland van het Oost-Afrikaanse land. In negen dagen tijd bezoeken ze onderwijspro jecten waar ongeveer 35.000 kinderen van afhankelijk zijn: schooltjes met soms meer dan 90 kinderen in één klas, gehuisvest in een houten geraamte of met niet meer dan een mangoboom als dak. Levensverwachting Een plezierreisje wordt het niet. Oe ganda zou een land kunnen zijn van melk en honing. Maar de voormalige Britse kolonie, waarin veertig verschil lende stammen leven, met elk hun eigen taal, cultuur en gewoonten, is in het verleden zo zeer door uitbuiting, oorlo gen en roofbouw geplaagd, dat het de achttien miljoen inwoners grote moeite kost een menswaardig bestaan op te bouwen. De gemiddelde Ugandees wordt niet ouder dan 37 jaar. Daarmee is de levensverwachting de laagste ter wereld. Oorzaak is de ziekte aids. Er zijn meer dan 1,5 miljoen mensen met het virus besmet. De vijf aankomende onderwijzers wil len in Oeganda met eigen ogen zien wat er te doen staat om de kinderen in dat land aan een betere toekomst te helpen. „Van die.ervaringen hopen we later, als we in Nederland voor de klas staan, ge bruik te kunnen maken", zegt Diederik Veerman uit Aardenburg. Ondertussen legt hij met z'n vier studiegenoten de laatste hand aan een campagne die de Arjan Meijer, Diederik Veerman en Vincent van der Veen houden zich met de fondswerving bezig. foto Ruben Oreel Zeeuwen er rijp voor moet maken de komende maanden wat geld voor Ugandese onderwijsprojecten af te staan. De actie begint op 17 maart. In de Hoge school Zéeland wordt een raamwerk opgericht dat voor een Ugandees schooltje model staat. Kinderen uit de bovenbouw van de Zeeuwse basisscho len kunnen er 'kartonnen stenen' voor aandragen door bij familie, vrienden en bekenden geld op te halen. Hoe meer geld een school inzamelt, hoe meer 'ste nen' die school ontvangt. Op ieder stuk karton mogen kinderen een tekening maken die iets moet vertellen over on derwijs in Oeganda. De pabo-docenten zijn beschikbaar om daar lessen over te geven. Eind mei, als het bouwwerk klaar is, vindt een feestelijke Oeganda-middag plaats voor alle deelnemende scholie ren. De vijf studenten gaan ervan uit dat hun actie in Zeeland dan al zo is aangeslagen dat bedrijven hele stuk ken 'muur' aandragen waarmee de school kan worden uitgebreid. Bedrij ven kunnen tot 31 december geld bij dragen. Hun logo's komen dan op de muren te staan. Paraplu De actie staat niet op zichzelf. De lan delijke hulporganisatie Edukans fun geert als paraplu. Elders in het land vinden soortgelijke acties plaats. Er zijn in totaal negen groepjes van vijf pa bo-studenten bij betrokken. Ze gaan allemaal tegelijk in Oeganda op expe ditie. Het is voor het eerst dat Edukans toekomstige onderwijzers de mogelijk heid geeft om bij te dragen aan onder wijsprojecten in een ontwikkelings land. Dat de Zeeuwse campagne onderdeel is van een landelijke actie betekent vol gens Diederik Verman niet dat het in Zeeland ingezamelde geld op de grote hoop belandt. ,,We kunnen voor een groot deel zelf beslissen waar het geld heen gaat: een nieuwe school, lesmate rialen schriften en pennen, salaris; er is aan alles behoefte Tijdens de expeditie bekijken we welk project ons het ge schiktst lijkt. In ieder geval willen we ook wat doen voor een opvangtehuis voor gevluchte kindsoldaten. Daar zie je jochies van vijf. Zo'n kind heeft al meer ellende hebben meegemaakt dan alle Zeeuwen in hun hele leven bij el kaar." door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Rijkswater staat, directie Noordzee, neemt alle tijd voor de analyse van de olie die eind januari en in febru ari op Zeeuwse en Zuidholland se stranden is aangespoeld. De resultaten laten volgens een woordvoerster nog enkele we ken op zich wachten. „Het is belangrijker dit werk goed te doen dan snel", ver klaart de medewerkster van de directie Noordzee, „omdat er veel consequenties aan vast kunnen zitten." Nederland wil de kosten van het schoonmaken van de stranden, geschat op minstens één miljoen euro, en de opvangkosten van de olievogels op de vervuiler of vervuilers verhalen. Rijkswaterstaat, directie Noordzee, laat het onderzoek naar de herkomst van de olie dooreen interne dienst doen. De olie komt zo goed als zeker uit de in het Nauw van Calais gezon ken autocarrier Tricolor, maar dat moet eerst onomstotelijk worden bewezen. Onlangs heeft Rijkswaterstaat nog een aantal tegenmonsters van olie uit de Tricolor gekregen. Dat is ge beurd via de verzekeraar van de Noorse scheepseigenaar Wilh. Wilhelmsen. In België zijn de resultaten van olieanalyses al wel bekend. J. Halters van de beheerseen- heid mathematisch model Noordzee, de Belgische milieu dienst voor de Noordzee, me! dat de olie afkomstig is van to schepen: de Tricolor en de Tm se tanker Vicky die op nieu jaarsdag op de Tricolor vo „Begin januari zijn zeekoet uit het water gehaald, die zei door olie uit de Vicky waren! smeurd", aldus Halters. „Anc re stalen komen overeen c olie uit de Tricolor." Het Noor autoschip heeft naar schatti 200 ton olie verloren, nadate sleepboot 22 januari een tan afsluiter raakte. Niet gemakkelijk Het olie-onderzoek is nietg makkelijk, omdat de Trieoj verschillende soorten brand?, aan boord had. De Belgischen toriteiten werken samen met; Franse overheid. De Frans hebben de Belgen van ohemc sters voorzien, onder meervi besmeurde vogels in de buu van het wrak van de Tricolc „Maar", vertelt Halters vanc Belgische milieudienst voorc Noordzee, „wij hebben sleclt een beperkt aantal stalen o: derzocht. Als er voor de schad* claim meer onderzoek nodigt moet dat op kosten van de ve zekeraar gebeuren. Nederland heeft over de olit analyses geen contact met Bé gië, meldt de woordvoersters Rijkswaterstaat, direct- Noordzee. „Ik zou niet wets welk nut dat heeft." De Nede landse overheid moet voordek gen stranden aantonen waar; olie vandaan is gekomen. Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen De veerboot op een schilderij van Henri Berbers. foto Lex de Meest door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het verdwijnen van de veerboten houdt de ge moederen van kunstenaars be zig. Vlissinger Ko de Jonge is be zig met een kunstproject dat hij van Pasen tot Pinksteren in de Willem3 zal presenteren. Daar aan vooraf gaat een expositie in de Vlissingse galerie Kunst'i- que. Galeriehouder Frank Bol- lebakker heeft negen beeldend kunstenaars gevraagd werk te maken over de veerboten van de PSD. Zelf maakt hij de tien vol door aan de expositie een reeks foto's bij te dragen. Hoe verschillend kun je kijken naar een veerboot? Heel ver schillend, blijkt uit de expositie in Kunst'ique. De meeste door Bollebakker uitgenodigde kun stenaars zijn schilders van rea listische of licht impressionisti sche taferelen. Nog voor de veerboten definitief uit de vaart zijn genomen, bieden zij een nostalgische terugblik. Het on derwerp is gelijk, de stijlen lo pen wat uiteen. Zo is het werk van Loek de Bruijn bijna geo metrisch van opzet. Hij legt de nadruk op de lijnen en hoeken van de veerboot, waardoor de kille schoonheid van het indu striële eruitspringt. Uit het werk van Limburger Henn Berbers spreekt een voor liefde voor de schilders van de Haagse school. Hoewel die stijl nooit helemaal heeft afgedaan, is het een beetje een anachronis me de hedendaagse veerboten op die manier vast te leggen. Maar ook een vondst, want nog even en de boten behoren tot het verleden. Ook Pieter Boer en Rijk Grisel bedienen zich van een klassieke realistische schil derstijl om de veerboten vast te leggen in olie-en waterverf. Dat resulteert in sfeervolle taferelen van veerboten in de vaart Een aantal kunstenaars heeft het in een ander perspectief ge zocht. Zo houdt Jochem Schraa het in een aquarel bij een donker silhouet van de veerboot, wat een sterk beeld oplevert. De acrylverfschilderijen van Jelle Metman zijn bijna abstract. Het is alsof hij de donkere, woeste wateren van de oertijd heeft weergegeven, ware het niet dat op elk van zijn vier werken een stipje herkenbaar is: de PSD- boot op de woelige bai'en Edwin de Smet heeft zich, met acryl op papier, gericht op de tails van de veerboten en de veerhaven. Het aparte gezichts punt zorgt voor verrassende, ietwat vervreemdende tafere len. De vergankelijkheid is wel licht het best gevangen op; schilderijen van Henk Glere Hij heeft de steigers van voormalige veerhaven van Hff dekenskerke geschilderd robuuste werken drukken a tijdloze verlatenheid uit. Dagelijks leven Catharina van Loenhout (sri dersnaam van Toos van Ar maal) heeft in een reeks tei- ningen en schetsen het dagelfl leven op de veerboot vastgelef. Elf jaar lang is zij, op wegnt de academie in Eeklo, twee ke per week heen en weer gevara haar tekenblok in de hand.# zijn mooie impressies van hij reien die iedereen kent. Bollebakker doet een flinked- in het zakje met (digitaal!' werkte) foto's. Opvallend zijn-' foto's die hij heeft genomen va: af de zandplaten bij Ossems; De veerboten zijn te zien aan; eind van een zandvlakte, als ze niet varen maar aan de gr# zijn gelopen. Symbolisch. O5 mooi: de ene veerboot ge# door het beregende raam va# andere. Het zouden de trd kunnen zijn die vloeien vans' ge het naderende einde Expositie over het vertrek W' veerboten, t/m 30 maart in Ku~ que in Vlissmgen, open do, vri f.' koopzondagen van 12.30 tot 1" door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Vlissingse schilder Bram Pihl (1909-1981) was een autodidact. Hij schil derde voor zijn plezier en als zijn huis vol raakte met schilde rijen hield hij opruiming. „Dan verdween er zo het een en ander aan linnen en verf in de kachel en het brandde nog best ook", vertelde hij in 1956 aan een ver slaggever van de PZC. Dat was het jaar van zijn doorbaak, in eens prezen alle kranten hem de hemel in. In de Middelburgse galerie De Vier Gemeten is te zien waarom. Galeriehouder Joost Bakker speurt sinds jaar en dag veilin gen af naar werk van Abram Sophos Theodore Pihl. Hij heeft inmiddels genoeg om zijn gale rie in de Lange Noordstraat in Middelburg vol te hangen. Er zijn vierentwintig schilderijen te zien en - niet opgehangen - een aantal aquarellen. Zes van de schilderijen zijn kleurrijke abstracties van olieverf op gips. Ze hebben een nog nadrukkelij ker reliëf dan de overige werken - voornamelijk havengezichten - in olieverf Het merendeel er van is met het paletmes ge maakt. Door een mankement aan enkele van zijn vingers kon Pihl daarmee beter overweg dan met een penseelDat resulteerde in een direct herkenbare, eigen stijl. Pihl begon op zijn twintigste met schilderen Hij had toen al enkele jaren gevaren. In 1930 trad hij in dienst van het Belgi sche loodswezen in Vlissingen. Later werkte hij bij de Steenko len Handelsvereniging in Vlis singen, achtereenvolgens als stoker en kraanmachinist. In de avonduren schilderde hij, ge woon in de keuken of de huiska mer. Toen hij in 1958 ambtenaar werd op de afdeling sociale za ken van de gemeente Vlissingen, kreeg hij meer tijd voor de hob by die eigenlijk de passie van zijn leven was. Heel even leek de schilderende kraanmachinist het in de Nederlandse kunstwe reld te gaan maken. Ongeforceerd Naar aanleiding van zijn eerste grote expositie, in 1956 in Vlis singen, werd hij door de PZC, het Vrije Volk en De Rotterdam mer aangeduid als een 'natuur talent', NRC vond zijn werk 'on geforceerd en onopgesmukt' en het Haarlems Dagblad sprak van een 'grote en directe zeg gingskracht'. Toch vestigde Pihl in beperkte kring zijn naam. De expositie in De Vier Gemeten zal voor velen een eerste kennis making zijn. In de Middelburgse galerie is te zien hoe Pihl aanvankelijk on der invloed van zijn leermeester P.C. Wondergem traditionele stillevens maakte in waterverf. Zijn eigen stijl ontwikkelde hij in olieverf. Misschien dat een wat tegenstrijdige term als 'ma gisch impressionisme' daaraan het meest recht doet. Pihl schil derde wat hij om zich heen zag Hij had een voorliefde voor vis sershavens. Meestal compo neerde hij een tafereel uit din gen die hij gezien had. Een haven met slechts één of twee bootjes was hem te weinig, net zo makkelijk schilderde hij er nog een aantal bij. Kleuren licht zijn kenmerkende elementen op zijn dik met verf bestreken doe ken en panelen. Een stilleven van een vaas bloemen werd bij hem een explosie van kleur en typerend zijn de kleurige vlag gen en wimpels van een vissers vloot, ongetwijfeld een stuk fleuriger voorgesteld dan in werkelijkheid gezien. Onwerkelijk Maar was zijn stemming melan cholisch dan was dat ook van het schilderij te lezen. Het mooist zijn de schilderijen waarin Pihl kleur en sche mering wist te combineren. Het licht op werken als 'Avondsche mering met schepen' en 'Kermis te Vlissingen' heeft iets onwer kelijks, het vlammend rood en geel lijkt naar iets bovenna tuurlijks te verwijzen. Vandaar dat magisch impressionisme, waarmee wordt benadrukt dat een geziene en ongeziene wer kelijkheid met elkaar zijn ge combineerd. Behalve deze werken is ook de 'Vlissingse vissershaven in de regen' een hoogtepunt van de expositie. Dat tafereel is zo overtuigend geschilderd dat je er als beschouwer bijna natte voeten van krijgt. Expositie: Bram Pihl (1909-1981), een kleurrijk natuurtalent, t/m 29 maart in De Vier Gemeten in Mid delburg, open do t/m za van 12-18 uur. Vissershaven van Arnemuiden door Bram Pihl. foto Lex de Meester Openingstijden dinsdag t/m zaterdag 9.00-12.00 uur donderdagavond koopavond - 's Middags op afspraak Voorstad 63 - 4461 KL Goes Tel. (0113)215200211466

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 32