Sparen voor het eigen huisje In het voetspoor van Elvis PZC Nederland traag met aanpak scheepsafval Harthoorn verbeeldt schepping Zeeuwse scholen vrezen lot jonge asielzoekers Particulier bouwen lezers schrijven Bekeuringen kunst cultuur Debuutalbum Danny Vera maakt verwachtingen waar dinsdag 4 maart 2003 door Henk Postma VLISSINGEN - Het strengere asielbeleid drijft de duizenden kinderen die Nederland de afge lopen jaren in hun eentje bin nenkwamen, voor het grootste deel de goot in. De drie scholen die zich in Zeeland bezighouden met het onderwijs aan deze kin deren, buigen zich komende maandag over de consequen ties. Dat gebeurt tijdens een symposium in de Vlissingse scholengemeenschap Schelde- mond. Voor kinderen van wie de asiel aanvraag is afgewezen, geldt dat hun verblijfsvergunning vervalt zodra ze 18 jaar zijn ge worden. In de praktijk betekent dat veelal een zwervend bestaan als illegaal. De opvangscholen worden dan ook geconfronteerd met steeds meer kinderen die een uitzichtloze toekomst onder ogen moeten zien. Daarnaast verliezen de scholen een groot deel van hun opvangfunctie: kansloze asielzoekers worden sinds kort naar grote opvang kampen doorgesluisd. Daar naast daalt het aantal kinderen dat asiel aanvraagt sinds het paarse kabinet twee jaar gele den strengere regels invoerde. Het landelijk bureau Vluchte lingenwerk vindt dat kinderen, hoe dan ook, bescherming ver dienen, en wel zodanig dat ze zich kunnen ontwikkelen tot weerbare volwassenen. De Zeeuwse scholen vragen zich af in hoeverre ze daar nog invul ling aan kunnen geven. Van het symposium worden antwoor den verwacht. Er zijn vijf des kundigen voor opgetrommeld. Ze zijn afkomstig van Pharos (kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid), Nidos (voogdij instelling voor asiel zoekende kinderen) en instellingen voor onderwijs aan anderstaligen. De organisatie is in handen van de drie Zeeuwse scholen die het onderwijs aan jeugdige asiel zoekers verzorgen: het ROC Westerschelde, het expertise centrum anderstaligen van de Vlissingse Scheldemond- school, en het neveninstroom- project Molenwater van de twee Middelburgse scholen CSW en Nehalennia. door Emile Calon In Yerseke en omgeving wonen ze graag groot en goed. Van jongs af aan krijgt de jeugd daar het advies zuinig te zijn en 'te sparen voor het huisje'. Een vrijstaand huis is de droom van velen. Daarvoor nemen ze, als ze de kans krij gen, zelfs genoegen met een piepklein tuintje. Makelaar W. Neeskens maakt het regel matig mee dat jeugdige kandidaatsko pers op zoek zijn naar een perceeltje van zo'n 400 tot 450 vierkante meter om daar hun eigen huis op te bouwen. ,,Want zo'n perceel kunnen ze nog net betalen." Met zijn handen geeft hij ech ter aan dat zo'n kavel gewoon te klein is. Zo'n perceel zou bijna volledig ge- vuld worden met steen. En er blijft, bij wijze van spreken, alleen nog wat ruim te over voor twee kleine rozenstruikjes die vervolgens ook nog eens ernstig last krijgen van claustrofobie. Hij vindt het dan ook niet vreemd dat de gemeente zulke percelen niet uitgeeft „Is stede bouwkundig ook niet verantwoord." Het Rijk vindt dat particulieren meer ruimte moeten krijgen voor het laten bouwen van een woning. Dertig pro cent van de woningbouwproductie moet door hen gerealiseerd worden, be sliste J. Remkes enkele jaren terug, toen hij nog staatssecretaris op het ministe rie van VROM was. Op die manier wilde de bewindsman de zeggenschap en de keuzevrijheid van particulieren ver groten, omdat bij allerlei bouwprojec ten te weinig rekening wordt gehouden met de individuele woonwensen. Wat dat betreft vindt Neeskens dat de ge meenten projectontwikkelaars meer ruimte moeten geven. Hij is ervan over tuigd dat dan meer rekening wordt ge houden met die wensen. Menige gemeente voldoet bij lange na niet aan de doelstelling van dertig pro cent, zo blijkt uit een onderzoek van de Een vrijstaand huis is de droom van velen. provincie. In een gemeente als bijvoor beeld Noord-Beveland kunnen parti culieren de komende jaren nog geen tien procent van het bouwvolume zelf invullen en in Vlissingen komen ze net aan de tien procent En Tholen, zo blijkt, besteedt hieraan in het geheel geen aandacht. Reimerswaal daarente gen geeft aan dat ruim vijftig procent van het bouwvolume ingevuld mag worden via particulier opdrachtge versschap. Welstandscommissie Neeskens kijkt niet verbaasd als hij met die cijfers voor de gemeente Reimers waal wordt geconfronteerd. In nogal wat dorpen in die gemeente is een eigen huis. naar eigen inzicht gebouwd, zo wat dé wens van de inwoners. Voor wo nen hebben ze flink wat geld over, weet hij,Maar dan moeten ze wel in het huis kunnen wonen dat voldoet aan de eigen wensen." En dan willen ze niet lastig gevallen worden door welstandscom missies die allerlei strakke regeltjes hanteren. In dat opzicht lijken de inwoners veel op Vlamingen. Die zijn ook geboren met een baksteen in hun maag. En particu liere bouw is daar eerder regel dan uit zondering. Van de tien Belgische huizen zijn acht gebouwd in opdracht van par ticulieren En wie door Vlaanderen rijdt ziet dat daar de welstandscom missie een wel zeer sluimerend bestaan leidt. Het lijkt wel of daar bijna alles kan. Neeskens geeft aan dat in Reimerswaal de welstandscommissie toch veelal ge zien wordt als een ergerniscommissie. „Dan moet de voorgevel weer vijftig centimeter korter en de nok dertig cen timeter lager." Dat soort bepalingen zorgt voor veel onbegrip. Hij is dan ook blij dat het welstandsvrij bouwen in zijn gemeente wat meer ruimte krijgt. Hij wijst daarbij naar Hansweert waar het bewijs staat dat welstandsvrij bouwen in het geheel niet tot excessen lijdt. Daar zijn wat wonin gen langs het kanaal welstandsvrij ge bouwd. De huizen die daar staan wij ken in niets af van de woningen die el ders in nieuwbouwwijken worden ge bouwd. De Yerseker makelaar vindt dat er met name gebouwd moet worden in plaat foto Lex de Meester sen als Oostdijk, Waarde, Krabbendij- ke, Yerseke en Kruiningen. Daar is vol gens hem een absoluut gebrek aan nieu we woningen voor de eigen aanwas. Veel jeugdige inwoners willen graag in hun dorp wonen, maar kunnen niet om dat er nauwelijks tot geen woningen vrijkomen. Omdat er zo weinig ge bouwd wordt, wijken ze uit naar plaat sen als Heinkenszand, Kapelle, Goes en Bergen op Zoom. Want in het buurdorp wonen, als dat al mogelijk is, willen ve len niet. Dan trekken ze liever naar een naburig stadje. Neeskens merkt ook dat de toestroom van elders naar Zeeland nog lang niet is gestopt. Vooral Rilland wordt volgens hem meer en meer Brabants/Zuid-Hol lands. Vijftig procent van de woningen die hij daar verkoopt, komen in handen van niet-Zeeuwen die op zoek zijn naar rust en ruimte. Het zijn of mensen die wat ouder zijn of mensen met jonge kin deren. Ze vinden het een verademing dat in Zeeland hun kinderen weer lek ker buiten kunnen spelen, kunnen fiet sen, kunnen voetballen. En ook voelen ze zich in Zeeland veel veiliger, weet hij. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Nederland treu zelt met een nieuwe aanpak van scheepsafval. De verwachting is dat pas 1 januari 2004 de regel geving helemaal rond is. Vol gens een Europese richtlijn moest dit eind vorig jaar al het geval zijn. Vlaanderen streeft het 'milieuvriendelijke' Neder land voorbij. G. van Meel, me dewerker van het Antwerps ha venbedrijf, verwacht dat de Vlaamse havens 1 april aan de Europese eisen voldoen én dat zij een stap verdergaan dan de Nederlandse concurrenten. Hoe Nederland de Europese scheepsafval-richtlijn gaat uit voeren, is nog in nevelen gehuld. Een ambtenaar van Verkeer en Waterstaat meldt slechts dat hij eind vorige week een nota aan minister De Boer heeft ge stuurd. „Die komt binnenkort u it.Van Meel van het Antwerps havenbedrijf weet meer. Hij heeft uit recente berichten be grepen dat Nederland alleen de afgifte en verwerking van huis houdelijk afval 'gratis' wil ma ken. Die kosten worden in het havengeld verwerkt. „Maar", stelt Van Meel, „het verwerken van oliehoudend afval is veel duurder en dat moet extra be taald blijven worden, los van het havengeld." Als dit systeem in Nederland wordt ingevoerd, zal dat voor het afgeven van oliehoudend af val geen stimulans zijn, denkt E. Leemans van milieuorgani satie stichting De Noordzee. „Een rederij blijft de keuze hou den: afgeven en kosten maken of niet afgeven en kosten bespa ren. Als er via het havengeld al voor betaald moet worden wordt die keuze veel gemakke lijker." In de EU heeft tot nu toe alleen Zweden gekozen voor het verre kenen van alle afvalkosten in het havengeld. Vlaanderen heeft dat niet gedaan, maar gaat toch een stap verder dan Neder land, oordeelt Van Meel. Zee schepen die een Vlaamse haven aandoen, worden verplicht een borgsom te betalen van 500 tot 3000 euro. Rederij en krijgen dat geld terug, als ze kunnen bewij zen dat hun afval is afgegeven bij een erkende ontvangst stallatie. Dat hoeft niet perse: een Vlaamse haven te zijn, wel in een Europese. Van Me „Zo houden wij het systee flexibel. Driekwart van de sch pen in Antwerpen komt uit gaat naar Europese havens.D kun je niet verplichten oven olie-afval af te geven.De anc re kant is dat schepen die buiten Europa komen, h. borgsom altijd kwijt zijn. K- derlandse havens hebben steet met argusogen naar België keken. Leemans van stichfc De Noordzee: „Dat is een van: andere redenen waarom Ned-: land zolang heeft gewacht." Deze rubriek is uitsluitend! stemd voor reacties op in deP: verschenen redactionele ben; ten, artikelen of commentart De reactietijd beloopt uiterlijk dagen. Plaatsing van bijdragt betekent niet dat de redactie; meningen en stellingen van: inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedid ten en anonieme inzending: worden niet geplaatst. Bijdr gen mogen niet langer zijnd, 250 woorden. De redactie 1 houdt zich het recht voor inu dingen te bekorten. Over ge» gerde brieven wordt niet gec. respondeerd. De Statenverkiezingen kon» eraan en als milieu- en polite bewuste Zeeuw lees ik gr* wat onze bestuurders zoal dor voor ons milieu. Te hard rijder, verboden en slecht voor hete lieu. Dus verwacht ik date voorvechter daarvan, zoals; heer Thijs Kramer, zich aan: regels houdt. Niks daarvai Kramer heeft een zware ree tervoet en is kampioen sr heidsovertredingen (PZC. 1-! En die moet het goede voorbet geven! Beter wat langzamerr, den en het geld storten vooree goed doel. Bijvoorbeeld voort olieslachtoffers. Martha Bic Heernissewegl Got door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Op één num mer na lag For the light in your eyes, het vorige week versche nen debuutalbum van de Mid delburgse zanger/gitarist Dan ny Vera (25), al een half jaar klaar. Wie Vera de afgelopen maanden met zijn band zag op treden, zal het vermoeden heb ben gekregen dat er iets heel bij zonders zat aan te komen. Dat werd beaamd door uitverkore nen die vóór de release al wat nummers te horen kregen. Nu zijn plaat in de winkel ligt, mag worden geconstateerd dat Vera de inmiddels hooggespannen verwachtingen heeft waarge maakt. Danny Vera (artiestennaam van Danny Polfliet) was de front man van Till Dawn, de band die drie jaar geleden het popcon cours De Zeeuwse Belofte won. De student van de Tilburgse rockacademie - klasgenoot van zangeres Jacqueline Govaert van Krezip - wist de aandacht te trekken van Universal, de grootste platenmaatschappij in Nederland. Die nam hem als so lo-artiest onder contract en zet te hem in de studio met producer Rob van Donselaar, bekend van onder anderen Skik en Rowwen Hèze. Kosten nog moeite wer den gespaard om een klinkend debuutalbum te maken. Een blazerssectie, een strijkkwartet en muzikanten van naam als gi tarist JB Meyers, drummer Mar- tijn Bosman en pianist/arran geur Peter Schön, het kon niet op. Maar alles staat of valt natuur lijk met de liedjes. Op drie na zijn ze allemaal geschreven door Vera. Met 'The lucky strike girl' en 'Sick of it all' maakte Till Dawn al goede sier, het meest recente nummer is 'Love me to night', een ballad die Vera in ge dachten had voor een tweede al bum, maar waarvan terecht is geoordeeld dat dit het ene liedje was wat For the light in your ey es nog nodig had. Het zijn pre tentieloze liedjes, maar ze heb ben een kop en een staart, een aansprekende melodie en tek sten die bepaald niet blijven ste ken in het 'I love you' van de meeste Nederlandse artiesten. Wie duidelijk wil maken wat voor muziek Vera maakt, hoeft slechts een paar namen te noe men: Elvis Presley, Roy Orbi- son, Willy DeVille en Chris Is- aak. Nadrukkelijk treedt Vera in hun voetsporen. Verwacht van hem geen vernieuwing van de popmuziek, Vera voegt liever wat pareltjes toe aan het genre dat hem sinds zijn jeugd al zo na aan het hart ligt. Dat is een am bitieus streven, zijn voorbeel den zijn immers niet de minsten, maar hij slaagt met vlag en wimpel. Vera's grootste troef is zijn stem. Een groot bereik, het gevoelige timbre én de soul van Elvis, plus de karakteristieke countrysnik For the light in your eyes bevat enkele knallende rockers (voor al 'Purple Velvet Roses' met zijn stampende gitaren en drums en gierend Hammondorgel is een topper), een bijna schaamteloze maar o zo mooie Elvis-imitatie ('Don't go'), enkele gevoelige ballads ('Love me tonight' en 'For the light in your eyes') en wat supergladde shownummers (de single 'My confession' en 'Heart half empty', een duet met de voormalige Pussycat-zange- res Toni Willé). Stilistisch doet Vera alle stations aan die Elvis aflegde op zijn weg van Mem phis naar Las Vegas Sentiment Net als The King balanceert hij daarbij op de grens van melan cholie en sentiment, van de au thentieke rootsmuziek en de commerciële hiiparadedeun, van kunst en kitsch kortom. Het scheelt soms maar een haartje of hij wordt een parodie van zijn grote helden, maar telkens komt hij er net mee weg. 'My confes sion' en 'Heart half empty' zijn zo zoet dat het glazuur bij na van je tanden springt. Maar is een liedje te zoet als tegelijkertijd het kippevel op je armen staat en de rillingen over je rug lopen? Werk van Henk Harthoorn. foto Willem Mie1: Danny Vera balanceert in zijn muziek en presentatie op de grens van kunst en kitsch. foto Lex de Meester door Marianne van de Polder KAPELLE - Ooit was het zwart. Niet leeg, maar vol verwach ting. Een zwangere duisternis, die uiteindelijk klapte en de we reld baarde, compleet met leven en licht. Dit is de opvatting van de Kapelse kunstenaar Henk Harthoorn. „Hoe geef ik weer dat er plotse ling licht is?", vroeg hij zich af, nadat hij zich had voorgenomen de geboorte van de wereld te schilderen. Hij raadpleegde tal loze studies over het ontstaan van de aarde en raakte flink de weg kwijt, tot hij door de bomen opeens het bos weer zag. „Ik ga kijken door de ogen van een kind", besloot de kunstenaar en de acht schilderijen van De Schepping waren een feit. Geen oerknal, maar een gede gen geloof in het eerste verhaal van het Oude Testament ligt ten grondslag aan het in het oog springende werk van Hart hoorn, die tot en met 14 maart exposeert in het gemeentehuis van Kapelle. „Ik neem die zeven dagen niet letterlijk, maar ik ge loof wel in de schepping. Ik vond die beter te verbeelden naarmate ik meer redenaties wegdeed en meer ging kijken naar wat er nu echt geschreven staat. Ik was doorgaans met drie taferelen tegelijkertijd bezig Om tijd te winnen en na te kun nen denken, maar ook om het verhaal door te laten lopen. Het eerste schilderij was een van de moeilijkste. Het is helemaal zwart, maar door het reliëf ge beurt er toch van alles. Het tweede doek moest gaan over het ontstaan van het licht. Daarbij heb ik gezocht naar het grootst mogelijke contrast dat ik met verf kon bereiken", aldus de kunstenaar. Water Normaal gesproken schildert Harthoorn graag Zeeuwse land schappen, zonder dat hij erg fo tografisch wil worden. De Oos- terschelde, de Noordzee en het Veerse Meer: water lijkt in zijn werk het hoofdthema te zijn. Harthoorn: „Ik denk dat in mijn gelukkige jeugd de kiem is ge legd voor het steeds willen te rugkeren naar het water. Het was voor deze expositie in ieder geval fijn om ook eens wat ab stracter te werken. Niet makke lijk: abstract betekent voor mij heel veel nadenken." Naast water is licht, en dan in het bijzonder het typa Zeeuwse licht, vooraanstaa in zijn werken. Harthoorn: J zeggen dat het licht in Zeek zo bijzonder is doordat gi® wateroppervlakken het licht* gen de wolken weerkaatsen- begi n in ieder geval altijd me'.: lucht, probeer daar sfeer in krijgen, en die sfeer bepaalt ff volgens het landschap. Als schildert, kijk je heel and; naar de wereld. Je bent jeK wuster van kleuren, maar nu schien nog wel bewuster tl compositie, het lijnenspel. D- moet boeiend zijn. Als ik b. voorbeeld in een landsch* loop, zoek ik daar al snel ff structuur in." Hoe grillig de natuur ook b zijn, de schilderijen van Hï hoorn blijven rustig. Extrec zijn niet te vinden. Harthotf „Iemand heeft ooit wel eens: gen me gezegd: 'Wat jij doet het mooier maken van de kelijkheid'. Misschien is dat* zo. Ik zie het meer als de scho" heid om je heen willen zien.' Expositie: schilderijen Henk Harthoorn, t/m 14 mï in het gemeentehuis van Ka le, open ma en icoe van 9-lt- van 9-18 en di en vri van uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 28