>zc Aanleggen was soms een puzzel w@ raM§üi w b* k W®® TÉ®® Mr Op het dak van de woning zou metselaar Hough zitten Het is wè tweê keer zo diere as gewoon braod A Nieuwe Raadkaart dinsdag 4 maart 2003 Sinds mensenheugenis is de zuidwestelijke Delta een land van over kanten. Als mensen zich verplaatsen komen ze altijd water tegen. Brede en smalle stromen vormen barrières, die alleen per boot ge slecht kunnen worden. Dat gebeurt ook eeuwenlang. Op tal van plaatsen in Zeeland zijn de veren heel lang de enige verbinding tus sen de eilanden. Het is ongetwijfeld de oudste vorm van openbaar vervoer. Na 137 jaar verdwijnen de laatste geregelde veerdiensten op de Westerschelde, door de opheffing van de Provinciale Stoom bootdiensten in Zeeland (PSD). Vandaag in de serie over (verdwe nen) veerdiensten op de Deltawateren: het veer tussen Terneuzen en Hoedekenskerke. De ontstemming in Hoe dekenskerke is groot. Het komt tot oprichting van een actiegroep. Minister Drees jr. van Verkeer en Wa terstaat en provinciaal vlootvoogd Van Poelje geven geen krimp. De veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke wordt per 1 januari 1972 op geheven. Officiële aanlei ding zijn de deltawerken in Terneuzen, waardoor de aanlegplaats voor de boot verdwijnt. Maar de kosten en het teruglopende aantal pas sagiers spelen een minstens zo belangrijke rol. De pro vincie speelt nog even met het idee om tussen Elle- woutsdijk en Terneuzen een hovercraft in te zetten, maar dat loopt op niks uit. Mil1 Als stuurman-aflosser maakt Thomas Lantsheer zondag 2 januari 1972 de laatste vaart van de veerboot Prins Willem I tussen Terneuzen en Hoede kenskerke (vv) mee. Hij herin nert zich dat in Hoedekenskerke de schooljeugd werd ingescha keld om aan het opheffen van de veerdienst een protestachtig tintje te geven - vooral ten be hoeve van de aanwezige televi sieploeg. Die vond vijf volwas sen demonstranten wat mager. En dat fotolijstjes, verwijzings bordjes en andere draagbare at tributen plotseling van boord verdwenen waren - meegeno men door de passagiers als sou venir aan de laatste 'echte' veer dienst op de Zeeuwse wateren. Want tussen Terneuzen en Hoe dekenskerke wordt er tenmin ste nog langere tijd gevaren. Niet even heen en weer wippen tussen overkanten, maar bijna een uur lang het Westerschelde- sop doorklieven. „Het was twaalf kilometer varen. Echt een uurdienst. Eén keer voor de stroom uit en één keer tegen de stroom in. Eerst naar de Griete, dan oversteken tussen de zand platen door", vertelt Lantsheer (74), wonend aan Terneuzens Schelderand en uitkijkend over het water waarop hij menige dienst draaide. Hij begon in 1955 als matroos bij de PSD, na eerst bij zij n vader te hebben ge werkt. Die was beurtschipper van Philippine (later Terneu zen) op Gent en Rotterdam. Een vaartocht op de weliswaar nog niet zo drukke Westerschel de, maar toch uitkijken gebla zen. „De haven Terneuzen was altijd moeilijk binnenkomen. Daar was een behoorlijke eb- stroom. En aanleggen was soms ook een puzzel als de wind ver keerd zat. Met name in Hoede kenskerke was het met westen wind best lastig om aan te leggen", aldus Lantsheer. Gauw aan de kant blijven was er niet bij. Ook bij storm, mist en ijs werd zo lang mogelijk doorge varen. „Het kon behoorlijk spo ken. Er is eens aan auto door het slingeren overboord geschoten. Ik heb ook meegemaakt dat we vanuit Hoedekenskerke voeren en de mist zo dik werd, dat we bij Terneuzen terug moesten." Na de opheffing van Terneuzen- Hoedekenskerke voer Lants heer enkele jaren tussen Krui- ningen en Perkpolder en daarna als stuurman en kapitein op de lijn Vlissingen-Breskens. Hij vindt zijn periode op de Prins Willem I zijn leukste PSD-tijd. „Het was heel gemoedelijk Als matroos liep je ook als conduc teur met zo'n trommel en als kwartiermeester moest je kaartjes knippen. Je kende veel passagiers, er waren veel vaste klanten, zoals marktmannen en vertegenwoordigers. We hebben nog een tijdje op maandagmor gen een extra reis gemaakt. Op het laatst hadden we één passa gier. Die had verkering op Beve land en reisde niet op zondag." De veerhaven in Hoedekenskerke, 1971. foto archief PZC Hoedekenskerke is van oudsher een vaste aanlegplaats voor de veerverbindingen over de Wes terschelde (oudste vermelding in 1454). In 1781 begint een veer van Terneuzen op Biervliet, El- lewoutsdijk, Baarland, Hoede kenskerke, Hansweert en het Land van Hulst. Vanuit Hoofd plaat is er tussen 1837 en 1874 een dienst op Kruiningen en Hoedekenskerke In 1863 be staat er een veer vanuit Hoede kenskerke op Ossenisse. Van 1864 tot 1874 wordt tussen de Paal en Hoedekenskerke geva ren (met tussenstops in Bath. Waarde en Hansweert). Vanaf eind 18e eeuw tot 1877 is er ook een dienst tussen Clinge (Saef- tinge) en Hoedekenskerke. De komst van geregelde veer diensten op de Westerschelde in 1828, met de houten radarboot De Schelde, brengt vooralsnog geen verandering. Pas in 1854 wordt de lijn Vlissingen-Bres- kens-Terneuzen w uitgebreid met Hoedekenskerke als Zuid- Bevelandse aanlegplaats. Veel problemen met de concessie houders De Kanter en Dronkers leiden ertoe dat de provincie in 1866 met de oprichting van de Provinciale Stoombootdiensten zelf het heft in handen neemt. Dagelijks, uitgezonderd 's zon dags, wordt Hoedekenskerke aan gedaan. Nieuwe aanleg plaatsen worden Hansweert (tot 1879 als de lijn Hansweert- Walsoorden begint) en Borssele. Het traject tussen Terneuzen en Hoedekenskerke blijft een kwakkellij n en de dienstverle ning zakt naar eenmaal per week. In 1912 wordt een voor stel om de dienst helemaal op te heffen in Provinciale Staten verworpen en in 1916 maakt de PSD een nieuwe start. Drie vaarten per dag tussen Terneu zen en Hoedekenskerke en op nieuw (tot 1930) naar Hans weert. Later wordt het acht vaarten per dag. In 1932 komt er bij Hoedekens kerke zelfs een echte veerhaven in gebruik, in plaats van de sim pele aanlegsteiger. Voor de ha ven wordt de in 1782 ondergelo pen inlaag bij Kapuinenhoek benut. Op de dienst varen alleen boten geschikt voor zijlading. Na het wegvallen van de vrije veren daalt het passagiersaan bod flink Automobilisten mij den de lijn vanwege de lange reistijd. Horeca-ondernemer A. Burgel uit Hoedekenskerke waagt nog een poging om een al ternatieve veerdienst op te zet ten; het komt niet verder dan en kele proefvaarten. Rinus Antonisse Laatste vaart van de pont tussen Hoedekenskerke en Terneuzen, 2 januari 1972 foto Charles Strijd An de oöntbijttaèfel ield mien vraauwc mien't maandje mee de blaauwe strik jes vö. „Lus jie nog 'n lékker bo- terammetje?", vroeg ze verlei delijk. Aèrzelend nam ik 't boteram- metje da 't dichstebie lag. 't Was 'n bitje gelig mee ier in daè 'n karweizaèdje d'r in „Wa 's da noe wi vö nieuwigeid", vroeg ik. „Da 's 'n nieuw soorte broad", zei ze, nie zoöndergroa- zigeid 't Eêt Pane del Arte. Ze trok d'r 'n gezicht bie asof ze wou zégge: „daè staè je van te kieken eé." „Pane del Arte, wa's da noe vö flauwe kul?", antwoordde ik. Ik bedocht m'n eige dat het Spaèns was in dat 't 'kunstbroad' zou kunne betekene 't Was natuur lijk uut-evoönde om de ménsen 't gèld uut de zak te kloppe want 'k nog noait van mien leven be- oefte gevoeld an pane del arte In toe 'k't at, smaèkte't gewoon as 'n witteboterammetje. 't Is wé tweê keer zo d iere as ge woon braod", zei ze. Ma jao, dan je ok wè origineel pane del ar te. 'k Begreep da 'k d'r ma ge woon d'r gang mos laète gaè. As 'n Spaènse naam d'r blie kon maèke, mog ik mien eige daè nie tege verzètte. Ma in mien erin- nering zag ik dat moaie crème kleurige broad, gebakke van Zeeuwsen blom, gemaèle van Zeêuwse tèrreve, gezaoid in ge- toge op onze eige kostbaère klei- groönd. Stél je vö dat oönze bakker zö'n zeventig jaèr elee perbeerd ao om deü 't verzinne van 'n paèr moaie naèmpjes ok 'n dubbele pries te vraègen. Pain de Zélande of Pain des lies. Wel- ludende naèmcn vö 'n oap gèld Ik dienke da t'n gauw gin klaan- te mi vö z'n toanbanke ezien ao. Noe mö m'n vandaège d'n dag ok in Zeêland vérre zoeke naè 'n bakker die je nog 't aauwerwet- se Zeêuwse gevoel kan geve. Mien vraauwe eit gelukkig vol doende routine op edaè om te kunne bepaèle wélke bolus 't lekkerste is. Natuurlijk za 'k d'r gin naème bie noeme Da's nie artelijk vö iedereên die z'n bés ten doet. M'n kunne nie aolle- maèle kampioenen weze. De slachter waè mien moeder aoltied de échte Zeêuwse woste van de keu kocht is t'r nog. Mis schien is 't z'n zeune of kleinzeu- ne. M'n dienke da t'n vandaège nog stees d'n besten is. Ma zeker wete m'n dat ok nie. Ma vö da m'n naèr uus rieë neme m'n aol tied 'n paèr kilo verse woste mee vö de vriezer. Zo neme wilder dat goeie aauwe Zeêuwse gevoel mee naè 'n plèkke vérre buten Zeêlaand Ik wete ok nog dat m'n oait 'n nieuw woord eleerd van d'n uusslachter, 't aauwe Stoeltje. In dien tied was mien oudste broer op de HBS in Zurrikzeê. Ie interseerde z'n eige bizonder vö de aauwe gebruken van 't platte laand. Toe Stoel op die dag ach ter de boerderie van oönze bu ren 't vèrreke open eleit ao, kwam net mien groaste broer anloape. Ie stieng eve te kieke oe Stoel bezig was 't béést in stik ken te snieën. „Wat weegt dat vèrreke. Stoel?" vroeg mien broer. Stoeltje verschoof z'n pruumpje van d'n eêne kaante naè d'n ao- ren. Ie kraauwde 's stevig oón- der z'n petje Ie spoog 'n dikke straèle tabakssap drie in 'n aol- ve meter mee de wind mee. Toen zei t'n bedachtzaèm „Ik dienke zö'n vieroönderd toeteliep." „Dat is nog a wat", antwoordde mien broer. Ma wat 'toeteliep' betekende wis t'n op dat aogen- blik nie. Ma dat ao d'n vö gin gèld toe wille geve. Ie was nie vö niks op de HBS. Daèrom draoi- de'n z'n eige om in liep naè oön ze moeder. Meêsta wis die overa raèd op. Mien broer liep mee 'n naèdienkend gezicht de keuken in. Daè was mien moeder nèt be zig om 't middageten vö oöns te koken. „Ik 'n groat probleem", zeit t'n. „Stoeltje noemt zojuust 'n gewichts-eên-eid die 'k nie kenne Ik nog noait oard van 'toeteliep'." „Ik ok nie", antwoordde mien moeder. „M'n zü 't meteên 's naèkieke in 't etymologisch woardeboek "Ze liep naè de ka- èmer, naè de boekekasse in kwam eve laèter terug mee 't boek dat oöns bie vee puzzles in aandere probleme van dienst ewist ao. Ma nèrreges was d'r 'n woard te vinde dat'r op leek Toe kwam toevallig mien aan dere groate broer binne. „Weet jie wat 'toeteliep' betekent?", vroeg d'n ousten „Ik dienke da 'k 't wete", zei mien aandere groate broer. Logisch eigelijk, want die mos schoolmeèster oa- re in d'r is praktisch niks wat die ménsen nie wete ,,'t Betekent 'toen ie nog liep', dus bruto of vuul, mee aolles d'r op in d'r an." Toen m'n daè vreêselijk om motte lache mee z'n aollen. 't Woard 'toeteliep' mag dan wè in gin enkel woardeboek voor- komme, in oönze familie is 't aolgemeên in gebruuk enomen Zó van: „Oe vee weeg jie noe op 't oagenblik?" „Vanoggent vö da 'k egeten ao woog ik vuufinzeventig toete liep." In as die lezers van mien't woard 'toeteliep' mee z'n aollen overneme, komt 't oait nog 's in de dikke van Dale. Joop van Zijp De raadkaart van vorige week was, afgaand op het aantal goede inzendingen, een moeilijke opgave. Niet zo heel verwonderlijk, want de afge beelde boerderij is bijna tachtig jaar geleden al verdwenen. Ook de Zeeuwse boerderij kenner bij uitstek, Gerard Smallegange, kan de raadkaart niet meteen thuisbrengen. „Het is geen ty pisch streekeigen boerderij", zegt hij. „Een gewoon boeren huis, met in het verlengde de schuur, zonder opvallende ken merken." Wat hem betreft kan de hoeve op elke willekeurige plek in de provincie gestaan hebben. De familie Kusee-van Noorden uit Zaamslag brengt ophelde ring „Het is een boerderij in Zaamslag die stond aan de Ax- elsestraat. Bewoond door de heer J. de Bruijne, die in 1925 huwde met mevrouw E. Kaijser (tweede huwelijk). Na zijn over lijden in 1922 trouwde mevrouw De Bruijne-Kaijser met de heer FC Wisse. Deze was raadslid en verder betrokken bij kerk en school. Zij lieten op de plaats van de boerderij de 'villa' bou wen. De heer Wisse overleed op 29 februari 1960, mevrouw Wis se op 28 september 1972. Thans woont daar de familie Klaas- sen." Volgens Kusee wordt de woning in het dorp nog steeds de 'villa' genoemd. „Wij hebben er van 1943-1971 naast gewoond Er was een paadje naar de villa. In de boomgaard werden in de ja ren rond 1930 de woningen in de Axelsestraat gebouwd en kort geleden de wijk In de bogerd. De foto is van But, Terneuzen en een uitgave van Wed. J.M. de Vos. Op het dak van de woning zou metselaar Hough zitten, be zig met het witten van de 'vuste' de nok van de woning, 't Is weer een leuke herinnering De naam van de metselaar komt terug in de reactie van J. Hough, ingezonden namens mevrouw J Wijn uit Zaamslag „Een grote ingelijste foto van de boerderij hing in mijn jeugd in de logeer kamer van mijn grootouders." Deze inzender gaat nog wat ver der terug in de tijd en bevestigt dat de hoeve aan de Axelse straat nummer 16 en 18 in Zaamslag stond en eigendom was van Meeuwis de Bruijne, gehuwd met Tannetje de Mul. „De mensen die bij de koeput staan zijn Meeuwis de Bruijne en zijn zoon Jan. Jan is hier nog jong. Hij was geboren in 1864 en derhalve is de foto volgens mij gedateerd eind 19e eeuw. De man met de kruiwagen is Jan van Langevelde, die vele jaren op de boerderij gewerkt heeft." Volgens inzender Wijn liet we duwe Elisabeth de Bruijne (dochter van meubelmaker Frans Kaijser), de boerderij in 1924 afbreken om er een villa neer te laten zetten. Frans Wis se, met wie zij hertrouwde, was schilderen drogist. „Tussen 1966 en 1980 woonden Cornelis Wisse en Antonia Polderman samen met mijn grootmoeder in de villa. Die is sinds 1980 be woond door de familie Klaassen (apotheker in Terneuzen)." Zij dateert de bouw van de huizen in een deel van de boomgaard tussen 1925 en 1938. „Mijn wo ning is in 1938 door mijn groot vader Frans Wisse gebouwd", aldus Wijn. De drie waardebonnen gaan naar: A. Kusee-van Noorden, Zaamslag, J.H. van Nieuwen- huizen, 's-Gravenpolder en W.P. Woittiez-Zegwaard, Breskens. Kinus Antonisse Deze week uit de collectie van Hans Linden- bergh een kaart van een 'spulletje' in het oos ten van de provincie. De vraag is: uit welke plaats wordt via de kaart een groet aangereikt?Er is wei nig informatie over bekend, nadere gegevens zijn derhalve zeer welkom Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk zaterdag 8 maart worden gezonden naar redactie PZC Bui tengebied, postbus 18,4380 AA Vlissingen: of per fax 0118-470102; per e-mail kan ook' redac- tie@pzc.nl Voor de goede oplossers zijn drie waardebonnen beschikbaar. Hofstede te Zaamslag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21