PZC Wat ik doe is plezier r.\ Those were k the days Een goede espresso vraagt om bezieling «I reclameman Herinneringen van een Greg°r W19 Fren kei Frank Bonte verhalen van Gregor Frenkel Frank zaterdag 1 maart 2003 Illustratie uit het boek. Vijftig jaar geleden zette Gregor Frenkel Frank zijn eerste stappen op het pad van de reclame. Hij bedacht succesvol le kreten als 'Lekker weg in ei gen land', 'De beste brouwers brouwen het' en de sigarennaam Sumatra Cum Laude. In Those were the days heeft hij zijn her inneringen aan een halve eeuw reclame maken gebundeld. Ver halen over bonte campagnes, Parijse avonturen en succes nummers. „Wat een toestanden waren dat." Supercreatief wordt ie genoemd, maar ook ij del, eigenzinnig en lastig. IJdel? „Ik hou ervan om goed gekleed te gaan. Is dat ij del?" vraagt Gregor Frenkel Frank. En lastig? Ach, hij weet precies wat hij wil En zeker wat hij niet wil. En wat eigen zinnig betreft: welke creatieveling is dat niet? Gregor Frenkel Frank. 73 jaar Vijftig jaar actief in het reclamevak. Bij het grote publiek onder meer bekend van het KRO-programma 'Ook dat nog', dat hij onlangs verliet. Schrijft co lumns in tijdschriften. Was acteur in films van zijn broer Dimitri, presen teerde radioprogramma's, schreef ja renlang liedjes voor Tonny Eyks 'Brandpunt in de markt', maakte car toons. En gaat voorlopig gewoon door. Onlangs verscheen Those were the days. Herinneringen van een re clameman. Het zijn z'n eigen herin neringen aan een halve eeuw reclame maken. Hij is de man achter de suc cesvolle kreet 'Lekker weg in eigen land', maar ook de bedenker van Su matra Cum Laude en van 'Dit is de man. Dit is z'n bier' (Amstel). Frenkel Frank is zijn leven lang al een individualist pur sang. Hij werkt nog steeds 't liefst alleen, heeft geen boodschap aan duo's, zoals er nu in de reclamewereld wordt gewerkt. „Nee, die zijn bij wijze van spreken ge trouwd met elkaar." Hoewel sinds dertig jaar verbonden aan het bureau Grey, beheert hij er een eenmanswin- keltje. „Ze hebben me onderdak ge geven", is de simpele verklaring van Gregor Frenkel Frank. Eerste stappen Begin jaren vijftig belandde de in München geboren half Russische Frenkel Frank door toedoen van zijn broer, copywriter Dimitri ('Het is een ontzettend leuke baan'), bij bureau Prad in Amsterdam. Hij had Nijenro- de gedaan, waar je werd opgeleid voor een functie in het buitenlandse bedrijfsleven. Zat er samen met men sen als Albert Heijn en Willem Olt- mans. „Maar dat zag ik mijzelf toch niet doen, werken bij zo'n Philips of Shell", zegt Frenkel Frank. Het werd dus Prad na eerder wat schimmige baantjes te hebben gehad. En Gregor Frenkel Frank zette zijn eerste stap pen op het pad der reclame. Niet onverdienstelijk. In de afgelo pen vijf decennia ging hij aan de slag voor onder meer de Bij enkorfAmstel Bier, Artifort, Kneipp, Hajenius, Oud Kampen sigaren en de Koninklijke Marine. Werkte samen met beroemde fotografen als Helmut Newton, Frank Horvat en Paul Hufreisde met Beeld van de campagne voor Amstel, uit de koker van Gregor Frenkel Frank hen de wereld over. Parijs was 25 jaar lang min of meer zijn tweede huis. Dat was de plaats waar de modecam pagnes voor de Bijenkorf gestalte kregen, het eerste Nederlandse wa renhuis dat destijds een modebro chure wilde hebben. „Al die reisjes. Ruzies, verliefdheden in de groep. Wat een toestanden waren dat soms. En ik als supervisor moest op de uit gaven letten en zorgen dat het alle maal op tijd af kwam," Uren kan Gregor Frenkel Frank ver tellen over die jaren. De begintijd, toen iedereen elkaar nog kende. „Een klein wereldje was het," zegt hij. Xa- viera Hollander, die zich aanmeldde als medewerkster. Of aan de slag met Wim Sonneveld, Ramses Shaffy en andere bekende Nederlanders. Hij verhaalt over reclamerally's, waar alle directeuren zich lieten zien.,Het vak is veranderd," vervolgt Frenkel Frank. „Nu zijn er directeuren die zorgen dat de business draait." Zelf heeft hij nooit de ambitie gehad om ook maar één personeelslid te heb ben. Wel de ambitie om vrijheid te hebben. Die heeft hem tot drie keer toe doen besluiten om op te stappen zonder iets achter de hand te hebben. „Getrouwd, drie kinderen en toch bij een bureau vertrekken. Maar ik heb nog nooit van m'n leven een luxe huis gehad, woon nog steeds eenvoudig aan een dijk. Dan kun je dat doen." Hij vindt zichzelf een bofkont. Dat plezier straalt ook zijn boekje uit, waarin hij verhaalt over bonte cam pagnes, Parijse avonturen en zijn succesnummer Sumatra Cum Laude, waarvoor hij de gehele campagne be dacht. „Ik bof dat ik al die jaren zulke grote opdrachtgevers heb gehad", vertelt Frenkel Frank. „Ze kwamen gewoon op mijn weg. Eén keer heb ik een opdrachtgever geweigerd, een ondergoedfabrikant in het oosten des lands. Die man was niet met zijn pro duct begaan, smeet de onderbroeken bij wijze van spreken op tafel. Om en thousiast te kunnen worden, moet je te maken hebben met kwaliteitsfana ten. Zoals de brouwer van Amstel, die mij twee uur kon doorzagen over zijn product." Cursief Het vele schrijven voor allerhande opdrachtgevers is er langzaam bij ge komen. „Dat heb ik mede te danken aan de dood van Godfried Bomans", zegt Gregor Frenkel Frank. Hij werd na diens overlijden aangetrokken als schrijver en medepresentator van het radioprogramma Cursief. „Toenis het begonnen." Wat volgden waren sketches, vertalingen van toneel stukken voor Luc Lutz en de we reldhit 'The Elephant Song'. Het ver talen deed hij onder meer liggende in de zon van het Israëlische Eilat. Het belangrijkste dat iemand zoals hij nodig heeft, vindt Frenkel Frank, is een behoorlijke algemene bagage. „Dat je veel leest, datje weet wat erin de wereld gebeurt. Van film tot opera. Het talent datje hebt, moet je gebrui ken voor andere dingen." Toch heeft hij er nooit uit willen zien als een cre atieveling. „Al die leren jackies. Nee, ik ga liever keurig in het pak als ik een afspraak heb met de directeur van een levensverzekeringmaatschappij om op hun niveau met ze te kunnen spreken. Bovendien, ik kreeg zoveel met mode te maken, dan ga je jezelf een beetje aankleden." Over de huidige reclames zegt Fren kel Frank: „Ik vind een hoop goed, een hoop slecht en een hoop onbegrij pelijk. Wat een leuke spot is, is die van energiebedrijf Nuon. ABN AMRO heeft een fantastisch radiospotje en de campagne van de CliniClowns is in al zijn eenvoud mooi. Wat slecht is, is alles wat onduidelijk is." Ook na vijftig jaar in het vak spreekt hij nog van adrenaline. „Iedereen wil scoren, ik ook. Dan is het zo leuk te zien dat 'Lekker weg in eigen land', dat ik in de jaren zeventig heb be dacht, nu na 25 jaar weer wordt ge bruikt. Weetje, wat ik doe is plezier, hobby. Werk zal ik 't nooit noemen." Hij heeft op dit moment nog één op drachtgever: het Joods Nationaal Fonds, een relatie voor het leven. „Op dit moment geen geringe opdracht. Komt er oorlog, komt er geen oorlog? Misschien moet ik nog maar een paar maanden wachten met die op dracht." Evelien Baks Gregor Frenkel Frank: 'Those were the days. Herinneringen van een re clameman'. Uitgeverij lm mere, Wor- mer. Prijs: €16,95. Een goede espresso berei den is een kunst. Een mooi kopje ontwerpen ook. Daarom vraagt de Italiaanse espressofabrikant illycaffè ieder jaar een aantal kunste naars om zijn witte espresso kopje met het ronde oor te de coreren. Voor het eerst wordt nu in Rotterdam de complete illy-kunstcollectie geëxpo seerd met bijdragen van on der anderen Jeff Koons, David Byrne en Francis Ford Coppola. De beste espresso ter wereld leveren. Dat was de taak die Francesco Illy zichzelf in 1932 stelde. De oprichter van illycaffè is niet meer. maar de huidige pre sident-directeur, dottore Ernesto Illy, en zijn zonen streven niet naar minder. Nog altijd draait hun leven om espressokoffie, waarbij ze uitgaan van de 4M- formule: Melange, Molen, Ma chine en Meesterhand. Want een goede espresso bereiden is een kunst, zo vinden ze op het Itali aanse hoofdkantoor. Denk niet dat een goede espresso m zomaar ieder kopje gedronken mag worden. Want ook daaraan worden hoge eisen gesteld. Der tien jaar geleden benaderde illy de kunstenaar Matteo Thun met het verzoek een espressokopje te ontwerpen. Hij ontving een 'rap port' van zeventig kantjes, dat min of meer het technische ver haal va n de espresso omvatte Uit al die kennis moest Thun de ultie me vorm bedenken voor een illy— espressokopje. Het resultaat was het nu bekende witte kopje met het ronde oor, waaruit over de ge hele wereld espresso van illycaffè wordt gedronken. Dat kopje staat ook aan de basis van de illy collection, die tien jaar bestaat. Ieder jaar geeft de Italiaanse fabrikant enkele kun stenaars de opdracht zijn witte kopje te decoreren. Onder hen be vinden zich gevestigde namen als Jeff Koons, David Byrne van de Talking Heads. Robert Rau- schenberg en Francis Ford Cop pola, de maker van 'Apocalypse Now'. In het afgelopen decenni um hebben 64 kunstenaars, on der wie ook aanstormend talent, een collectie bijeen gebracht, die nu 33 sets espresso-kopjes om vat, zes sets cappuccino-kopjes, veertien verschillende enkele kopjes en een aantal speciale edi ties in beperkte oplage. Met name die laatste zijn zeer ge wild onder verzamelaars Direc teur Gert Korteweg van illycaffè Benelux: „Voor zeldzame exem plaren worden duizenden euro's gevraagd. De echte verzamelaar heeft er heel wat voor over om zijn collectie compleet te maken. Ik weet van een Nederlander die bijvoorbeeld in 1997 naar de Biennale van Venetië kwam, waar het nieuwe kopje werd ge presenteerd. Dat had hij er voor over. Helaas bleek het kopje al uitverkocht, zodat zijn reis voor niets was." Diamant De kunstcollectie omvat een aan tal echte eyecatchers, waaronder de Miss Illy die Matteo Thun in 2001 ontwierp. Een eenvoudig wit kopje met in het oor een schit terende diamant. In gelimiteerde oplage verscheen ook het zilve ren exemplaar van David Byrne, bekend van de Talking Heads. Hij presenteerde dit in 1998 in Triëst ter gelegenheid van zijn eigen kunstexpositie in het museum Revoltella. In 2000 verscheen de bijdrage van Francis Ford Cop pola. De beroemde regisseur heeft een passie voor koken en maker en dat verklaart waarom onderdelen van deze collectie zo gewild zijn. Zeker als het gaat om een complete set in originele ge schenkverpakking. Maar zelfs het illycaffè-kantoor voor de Benelux in 's-Gravendeel heeft geen complete set in huis. onderdeel van het evangelie dat illycaffè wil uitdragen. De missie van oprichter Francesco is nog niet voltooid, maar is een conti- dat zie je terug in zijn ontwerp. Hij decoreerde de kopjes onder meer met koffiebonen en rode pe pers. Federico Fellini tekende in 1993 de 'Ginger e Fred' als illy-decora- tie. Op de bodem van ieder kopje staat de handtekening van de „In dat opzicht is de tentoonstel ling bij de Bijenkorf uniek te noe men. Voor het eerst wordt nu de complete collectie aan het pu bliek getoond. En dat is nog ner gens ter wereld gebeurd zegt di recteur Korteweg, die schat dat Nederland een paar honderd ech te illy-verzamelaars telt. De kunstcollectie is, zo zegt hij, nuing story „Toen ik hier zeven tien jaar geleden kwam werken, stond de espresso in Nederland in de kinderschoenen. Heel veel mensen kenden het niet eens. De laatste vij f j aar is dat sterk verbe terd, maar nog steeds hebben we een uitdaging. Er is niks leukers dan iemand te zien genieten van een espresso. Dat is onze passie. En hoewel er steeds minder koffie wordt gedronken in Nederland, stijgt de espressomarkt." Uren kunnen ze hier praten over het bereiden van een goede es presso. Over Arabica-bonen, me langes (negen verschillende Ara bica's), machines, crèmelaagjes en dikwandige porseleinen kop jes, die goed geleiden en de warmte vast houden. Meesterhand „De crèmelaag moet een beetje een tijgervelletje zijn van een paar millimeter dik, waar de sui ker even op blijft drijven. In goe de koffie ruik je vers gebakken brood, maar ook cacao", vertelt de directeur. Alles doen ze eraan om mensen de 'Meesterhand' bij te brengen. „Want als iemand die niet heeft, proef je dat. Je moet die bezieling hebben." Voor de horeca worden speciale cursus sen gegeven, waar ze leren goede koffie te schenken. „Onze kwali teitsadviseurs doen niets anders dan onaangekondigd de horeca langs gaan en de koffie keuren. Van al die gegevens hebben we rapporten liggen." Hoewel veertig procent van de mensen in café en restaurant in middels espresso drinken, zal de ze nog niet snel de traditionele koffie verdringen. Het bekende beeld van iemand die zijn espres so aan de bar bestelt, terwijl de taxi met draaiende motor voor de deur wacht, hoort vooralsnog in Italië. Maar de taak die rust op de schouders van de nazaten van Francesco Illy is dan ook nog niet afgerond. Evelien Baks Tien jaar illy collection: t/m za terdag 29 maart in de Bijenkorf Rotterdam (2de etage). Meer in formatie: www.illy.nl Kunstenaars lieten hun inspiratie de vrije loop op het be kende espressokopje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 47