Kus de kikker
Show Genève toont
verrassend nieuws
Nissan
Micra
Studiemodel Mazda
Waterstofopslag
Autogas in Engeland
Turbomotor Vectra
Daewoo Nubira
Straatrace Assen
Honda Tourer
W15
Hyundai test een nieuw systeem om waterstof onderzeer hoge
druk op te slaan. Daarmee zou de actieradius van een met wa
terstof aangedreven voertuig aanmerkelijk toenemen. In het nieu
we systeem wordt waterstofgas onder een druk van 700 bar opge
slagen. Dr. Moon-Sik van het bedrijf dat met Hyundai werkt aan de
ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen zegt, dat de huidi
ge opslagsystemen met een druk van maximaal 350 bar werken.
Door de opslagdruk tot 700 bar te verdubbelen krijgen auto's met
waterstof als brandstof een actieradius die net zo groot is als van
een normale benzine-personenauto. Hyundai wil vanaf 2005 auto's
produceren die voor de aandrijving gebruikmaken van een brand
stofcel, die uit waterstof elektriciteit opwekken. Eerder zijn in de
VS al enkele Hyundai 's Santa Fe met brandstofcel met succes ge
test. Een van de problemen was de geringe actieradius.
Het Londense initiatief om het verkeer via een entreegeld van
vijf pond per dag te vrijwaren van verkeersopstoppingen laat
auto's die op aardgas rijden of een lpg-installatie hebben onge
moeid. Autobezitters worden sinds enkele weken via een kenteken
registratie-systeem door middel van camera's belast voor het ge
bruik van de wegen in het stadscentrum. De Nederlandse fabrikant
Koltec-Necam levert veel gasinstallaties in het Verenigd Konink
rijk. Het is zelfs de enige leverancier van lpg-installaties aan de
Britse auto-industrie.
Opel heeft een nieuwe van lichtmetaal vervaardigde 2.0/175 pk
turbomotor met een 6-versnellingsbak voor de Vectra GTS. De
motor komt ook in de Signum en heeft een trekkracht van 265 Nm.
Hij voldoet aan de in 2005 in Europa van kracht wordende Euro 4
emissienorm. De krachtbron is gebaseerd op de 2.2-Ecotec motor.
zaterdag 1 maart 2003
In Nederland heeft de Nissan
Micra de afgelopen jaren een
verdienstelijke reputatie opge
bouwd. Een prima rijdend, be
trouwbaar karretje dat met het
klimmen der jaren vooral bij ou
deren in de smaak viel. Met pit
tige en kittige modellen als de
Toyota Yaris en Ford Ka dwong
de concurrentie het Micraatje
meer en meer in de hoek van de
grijze muizen. Onder regie van
de vooruitstrevende nieuwe
huisbaas Renault maken de Ja
panners hiermee korte metten.
De nieuwe Micra is een opval
lende verschijning met exoti
sche trekken. Hij kijkt je aan
met enorme koplampen, die als
grote kikkerogen bovenop de
voorspatborden liggen. Van
achter doet hij denken aan ook
zo'n buitenbeentje, de PT Crui
ser van Chrysler. Van opzij ge
zien is de Micra vooral een
schattig bolletje.
Maar autorijden is een serieuze
zaak en wie minimaal €11.300
neertelt, verlangt even meer dan
een leuk smoeltj e. Welnu, de Mi
cra stelt niet teleur. Uitgerust
met de (duurdere) 1.4 benzine
motor en cvt-automaat - de
doorontwikkelde variomatic
van DAF - rijdt de Nissan als
een grote. Zijn 80 pk's brengen
de auto moeiteloos in beweging
en nog comfortabel ook. De Mi
cra heeft een fijn onderstel dat
alle stratenmakersverdriet ge
ruisloos glad strijkt. De stoelen
ogen erg vlak, maar zitten on
verwacht goed.
Het elektrisch bekrachtigde
stuur - de laatste mode - is van
het prettige soort. Keren op de
weg doe je heel gemakkelijk.
Ook gehoorzaamt het stuurwiel
direct en behoeft het geen cor
recties in lange bochten of op
rechte stukken. Dat hebben we
wel eens anders gezien. De weg-
ligging is zonder meer betrouw
baar. Een snel aangesneden krul
in het klaverblad rondt de Micra
met speels gemak af. Hij stuurt
gewoon lekker en volwassen. De
auto is uitgerust met een stel op
vallen d fijne remmen en abs.
Supersnel wordt de Nissan met
zijn 4-traps automaat niet. Om
tot de 100 km/u te geraken heeft
hij 15 seconden nodig en daar
doet zijn schakelbroertje met
gemak drie seconden vanaf.
Toch is het beslist geen slak.
Tussenacceleraties door het gas
vol in te trappen voert de auto
maat lekker rap uit en vooral
dat telt in ons hectische verkeer.
Alleen dan wordt de motor wat
rumoerig, want normaal is die
mooi stil. Wel hoorden we op
A2-snelheid veel windgeruis
langs de achterzijde.
Precies tien jaar nadat
Europese autojournalis
ten de Nissan Micra uitrie
pen tot Auto van het Jaar, in
troduceren de Japanners een
opvolger. Met uitdagende
kikkerogen kijkt hij je aan,
maar of ze het sprookje van
de prins ook in Japan ken
nen...
rpijdens de Salon van Genève vanaf 6 maart toont Mazda het stu-
-L diemodel MX Sport als wereldprimeur. De vijfdeurs MX Sportif
is een voorwielaangedreven hatchback met een viercilinder 2 0
benzinemotor met variabel inlaatsysteem. Genève vormt ook het
decor voor de nieuwe Mazda RX-8, die in augustus in drie varianten
leverbaar wordt Twee versies hebben een 192 pk 1.3 liter rotatie
motor. een heeft dezelfde krachtbron, maar dan met 240 pk. Mazda
heeft de Renesis-motor van de RX-8 (vroeger heette hij Wankel,
naar de Duitse uitvinder ervan, Felix Wankel) sinds 1954 verder
ontwikkeldDe motor voldoet aan de emissienorm Euro 4. De RX-8
is 4,35 m., heeft een wielbasis van 2,70 m. en weegt 1.330 kilo. De au
to heeft achterin de deuren 'verkeerd" en biedt plaats aan vier men
sen. De achterwielaangedreven sportwagen komt te koop vanaf
40 995 euro De versie met 240 pk en zesversnellingsbak kost
49.995.
een navigatiesysteem en Intelli
gent Key. Dat laatste betekent
dat je de auto kunt openen en
sluiten met knopjes op de por
tiergrepen terwijl de sleutel ge
woon in je broekzak blijft. We
zeiden het al: hij gedraagt zich
als een grote. Starten doe je met
een draaiknop op de plaats van
het contactslot. Het systeem
voldoet goed.
Tja, en die kikkerogen. Je moet
wat om je te onderscheiden van
de massa. Niet iedereen vindt ze
mooi. Maar kus de kikker en je
kunt rekenen op een prinsheer
lijk autootje.
Joop van der Pol en
Rien van der Steen
Standaarduitrusting o.a. abs, zes airbags, actieve hoofdsteunen,
afstandsbediende centrale vergrendeling, boordcomputer,
elektrisch bediende zijruiten voor, verschuifbare achterbank, on
gelijk neerklapbare achterbankleuning, achterruitenwisser, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, isofix kinderstoelbevestiging,
beker/ en flessenhouders voor en achter.
Motor: 1.4 benzine met cvt-automaat, 16 kleppen, variabele klepti-
ming. Vermogen: 88 pk, maximum koppel 128 Nm bij 3.200 toeren.
Lxbxh 3.71 x 1.66 x 1.54 m.
Wielbasis: 2.43 m., Draaicirkel: 9,2 m., Bagageruim: 237/371 liter,
Tankinhoud: 46 liter, Gewicht: 965 kg, Verbruik: 1:12
Prijs: €16.295 (Micra 1.2 vanaf €11.300
In het interieur verraadt zich de hand van de nieuwe huisbaas Re
nault.
Met koplampen als enorme kikkerogen kijkt de Nissan Micra je aan.
Het verblijf in Nissans kleintje
is aangenaam. Alles wat je aan
pakt voelt solide aan. Het interi
eur verraadt de hand van
Renault. De sfeer herinnert so
wieso aan een type als de Re
nault Twingo: veel glas, hoge zit
en een opgeruimd dashboard. Je
kijkt uit op een strak lijnenspel,
met in het midden een kijk-
glaasje, geflankeerd door twee
eveneens ronde bedieningspa
neeltjes voor verwarming en
ventilatie. Snelheidsmeter en
toerenteller bevinden zich wel
weer Japans achter het stuur en
zijn goed afleesbaar. Onhandig
zijn alleen de mini-wieltjes om
de ventilatiekanalen te bedie
nen. Bovenop een zee van afleg-
ruimte. Speels en handig: onder
de zitting van de passagiersstoel
zit een uitneembare opbergbak.
Bolle daklijn
Voor reizigers achterin is het
goed uit te houden, al hadden
we vanwege de bolle daklijn van
de Micra meer hoofdruimte ver
wacht. Die houdt echt niet over.
De verstelbare achterbank
schiet de achterpassagiers ook
al niet te hulp. Met vier volwas
sen inzittenden moet de bank
sowieso in de uiterste stand. De
bagageruimte is voor dit for
maat auto vrij gemiddeld, maar
wordt natuurlijk goed als je de
bank omkiepert.
Nissan biedt prachtige uitrus
tingspakketten waarmee de
prijs van zo'n uitvoering over de
€19.000 schiet en da's niet niks.
De koper kan zich dan wel ver
lustigen in zaken als genoemde
cvt, een regensensor, koplam
pen die hem automatisch bij
lichten tot aan de achterdeur,
De Opel GTC met zijn gebogen dak heeft een laag silhouet, maar is
wel heel herkenbaar als een Opel.
De Peugeot 307 CC is klaar. Het succes van de 206 CC was zo groot
dat de Fransen het met een grotere coupé/cabriolet met elektrisch
stalen vouwdak proberen.
De fraaie StreetKa van Ford komt in de zomer
Op de 73ste autoshow van
Genève die van 6 tot 16
maart gehouden wordt laat Fiat
met zijn nieuwe kleintjes zien
wat ze in Turijn het beste kun
nen, maar een groot aantal mer
ken toont er verrassende vlees
geworden visies op de heden
daagse automobiliteit. Een kort
rondje vooraf.
Peugeot presenteert in Zwitser
land, waar een autoshow nog
echt een show is, de definitieve
versies van de 307 CC en de 206
RC Ook een 807 GT met V6 en
een hoop luxe aan boord staat
op de stand van de Franse fabri
kant, die vorig jaar een record
aantal van 1,95 miljoen auto's
verkocht.
Ford laat op de show de Street-
ka zien, Ford's eerste cabrio in
het sub-B segment. De auto
werd letterlijk in productie ge
nomen dankzij de vraag van het
publiek. In feite een verzoek
nummer dus. Het oorspronke
lijke ontwerp van Ghia, dat op
de show in Turijn in 2000 ge
toond werd, is Fords nieuwe
roadster geworden. Van vierzits
hatchback naar een opvallend
gestileerde tweezits cabrio. Bij
Fords Ghia Design Studio in
Turijn wordt hij samen met Pin-
infarina in gelimiteerde oplage
gebouwd Doelgroep is een jong
publiek, voor wie mode en mu
ziek belangrijk zijn. Hij heeft
rollbars, sponningsloze zijrui
ten en een centraal op het kof
ferdeksel geplaatst derde rem
licht. Het wegklappen of opzet
ten van de softtop vereist zeven
stappen en neemt ca. 30 secon
den in beslag. De softtop ver
dwijnt op de plek waar in een
gewone Ka de achterbank zit.
Onder de kap zit een nieuwe 1.6
8V/94 pk motor. Abs is stan
daard en de carrosserie is 25
procent stijver gemaakt. De au
to die medio dit jaar in beperkte
oplage in Nederland aankomt,
gaat €26.000 kosten. Op basis
van de StreetKa is er ook een
nieuwe Sportka. Met dezelfde
nieuwe achtkleps 1.6/95 pk mo
tor en een verlaagd sportonder
stel. Ford wil de Ka-lijn vooral
trendy laten zijn.
Ford toont in Genève ook de mi-
di-mpv Focus C-max, die in de
tweede helft van dit jaar ver
schijnt. Weer een concurrent
voor de Opel Zafira en de nieu
we VW Touran. In de eerste
plaats ontwikkeld voor vijf
mensen met een hoge zitpositie.
Ford heeft bewust zeven zit-
plekken achterwege gelaten
'omdat zoveel ruimte zelden no
dig is'. De Focus C-MAX wordt
leverbaar met twee nieuwe sa
men met PSA ontwikkelde com
mon-rail turbodiesels, een nieu
we 1.6/110 pk benzinemotor en
een nieuwe zesversnellingsbak.
Ford heeft dan vijf ruime gezin
sauto's: de compacte Fusion, de
zevenpersoons Galaxy, deTour-
neo Connect en de negenper-
soons Tourneo. De Focus telt nu
drie- en vijfdeurs hatchbacks,
een vierdeurs sedan, een sta
tionwagon en de nieuwe C-
MAX. Zes airbags en abs zijn
standaard. Opel heeft een nieuw
studiemodel De Gran Turismo
Compact heeft trekjes van de
Speedster, maar ziet er veel
praktischer uit. De sportieve
driedeurs kent een transparant
dak en een taps toelopende
neus. Mitsubishi doet gelukkig
ook weer van zich spreken De
winnaar van de Dakar-rally
heeft de Outlander, een cros
sover die het midden houdt tus
sen een stationwagon en een
luxe terreinwagen Hij komt in
j uni op de markt met een 20/13 6
pk benzinemotor. Mitsubishi
heeft verder een fraai studiemo
del van een compacte cabriolet,
de CZ2. Met canvas kap, want
dat is volgens Mitsubishi ro
mantischer dan het stalen
vouwdak dat steeds meer toege
past wordt
Daihatsu, dat op onze AutoRai
verstek liet gaan, heeft in Genè
ve een geheel nieuwe, veel hoge
re Cuore, die half april te koop
komt en volgens het kleine merk
de standaard voor de compacte
klasse opnieuw definieert. Seat
heeft in Zwitserland een proto
type van de Ibiza Cupra R, de
eerste sportieveling van het
merk die zowel met benzine- als
dieselmotor te krijgen zal zijn.
Want naast de 1.8 20V Turbo
kan men ook kiezen voor een 19
TDI met pompverstuiver en 150
pk. De productie start eind dit
jaar.
Rien van der Steen
Niet Giugiaro, maar zijn Italiaanse collega Pininfarina heeft dit
keer getekend voor de nieuwe Nubira van Daewoo. De voor
wielaandrijver is volledig nieuw ontworpen en verschijnt vanaf juli
in de Europese showrooms met een 1.6/109 pk of 1.8/22 pk motor.
Hij dicht het gat tussen de Kalos en de Evanda. De middenklasser
met een lengte van 4.50 m. biedt veel ruimte, wordt geleverd met
vier airbags, abs en tractiecontrole. Naast een handgeschakelde
vijfbak is ook een viertraps automaat beschikbaar
p het TT-circuit te Assen wordt op zondag 9 maart voor het eerst
v_/een toernooi legaal straatracen gehouden. Twee-aan-twee leg
gen gewone auto's een afstand van 201 m. 1/8 mijl) af om te zien wie
de snelste is. Het gebeuren heet Dutch Street Power Series en wordt
dit jaar vijf keer gehouden: op het circuit van Drenthe, een keer in
Drachten en een paar keer over de grens in Duitsland en België. Be
halve de wedstrijden zijn in Assen ook slaloms te zien, schoonheids
wedstrijden voor auto's en burnouts (demonstraties banden 'mol
len'). De wedstrijden op 9 maart zijn van 10.00 tot 18 00 uur en de
entree kost €13. (www.auto-maxx.nl)
Honda komt eind april met de stationwagon-versie van de nieu
we Accord. Die Tourer wordt 2.200 euro duurder dan de sedan,
vanaf 1 februari bij de dealer staat. De goedkoopste is de 2.0 Com
fort voor 30 190 euro De duurste is de 2.4i Executive voor 38.060
euro. De Tourer heeft standaard klimaatcontrole, zes airbags, elek
trische bediening van zijruiten, buitenspiegels, achterklep, af
standsbediende centrale vergrendeling en een snelle bediening van
wegklappende achterbank.