Kus de kikker Show Genève toont verrassend nieuws Nissan Micra Studiemodel Mazda Waterstofopslag Autogas in Engeland Turbomotor Vectra Daewoo Nubira Straatrace Assen Honda Tourer W15 Hyundai test een nieuw systeem om waterstof onderzeer hoge druk op te slaan. Daarmee zou de actieradius van een met wa terstof aangedreven voertuig aanmerkelijk toenemen. In het nieu we systeem wordt waterstofgas onder een druk van 700 bar opge slagen. Dr. Moon-Sik van het bedrijf dat met Hyundai werkt aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen zegt, dat de huidi ge opslagsystemen met een druk van maximaal 350 bar werken. Door de opslagdruk tot 700 bar te verdubbelen krijgen auto's met waterstof als brandstof een actieradius die net zo groot is als van een normale benzine-personenauto. Hyundai wil vanaf 2005 auto's produceren die voor de aandrijving gebruikmaken van een brand stofcel, die uit waterstof elektriciteit opwekken. Eerder zijn in de VS al enkele Hyundai 's Santa Fe met brandstofcel met succes ge test. Een van de problemen was de geringe actieradius. Het Londense initiatief om het verkeer via een entreegeld van vijf pond per dag te vrijwaren van verkeersopstoppingen laat auto's die op aardgas rijden of een lpg-installatie hebben onge moeid. Autobezitters worden sinds enkele weken via een kenteken registratie-systeem door middel van camera's belast voor het ge bruik van de wegen in het stadscentrum. De Nederlandse fabrikant Koltec-Necam levert veel gasinstallaties in het Verenigd Konink rijk. Het is zelfs de enige leverancier van lpg-installaties aan de Britse auto-industrie. Opel heeft een nieuwe van lichtmetaal vervaardigde 2.0/175 pk turbomotor met een 6-versnellingsbak voor de Vectra GTS. De motor komt ook in de Signum en heeft een trekkracht van 265 Nm. Hij voldoet aan de in 2005 in Europa van kracht wordende Euro 4 emissienorm. De krachtbron is gebaseerd op de 2.2-Ecotec motor. zaterdag 1 maart 2003 In Nederland heeft de Nissan Micra de afgelopen jaren een verdienstelijke reputatie opge bouwd. Een prima rijdend, be trouwbaar karretje dat met het klimmen der jaren vooral bij ou deren in de smaak viel. Met pit tige en kittige modellen als de Toyota Yaris en Ford Ka dwong de concurrentie het Micraatje meer en meer in de hoek van de grijze muizen. Onder regie van de vooruitstrevende nieuwe huisbaas Renault maken de Ja panners hiermee korte metten. De nieuwe Micra is een opval lende verschijning met exoti sche trekken. Hij kijkt je aan met enorme koplampen, die als grote kikkerogen bovenop de voorspatborden liggen. Van achter doet hij denken aan ook zo'n buitenbeentje, de PT Crui ser van Chrysler. Van opzij ge zien is de Micra vooral een schattig bolletje. Maar autorijden is een serieuze zaak en wie minimaal €11.300 neertelt, verlangt even meer dan een leuk smoeltj e. Welnu, de Mi cra stelt niet teleur. Uitgerust met de (duurdere) 1.4 benzine motor en cvt-automaat - de doorontwikkelde variomatic van DAF - rijdt de Nissan als een grote. Zijn 80 pk's brengen de auto moeiteloos in beweging en nog comfortabel ook. De Mi cra heeft een fijn onderstel dat alle stratenmakersverdriet ge ruisloos glad strijkt. De stoelen ogen erg vlak, maar zitten on verwacht goed. Het elektrisch bekrachtigde stuur - de laatste mode - is van het prettige soort. Keren op de weg doe je heel gemakkelijk. Ook gehoorzaamt het stuurwiel direct en behoeft het geen cor recties in lange bochten of op rechte stukken. Dat hebben we wel eens anders gezien. De weg- ligging is zonder meer betrouw baar. Een snel aangesneden krul in het klaverblad rondt de Micra met speels gemak af. Hij stuurt gewoon lekker en volwassen. De auto is uitgerust met een stel op vallen d fijne remmen en abs. Supersnel wordt de Nissan met zijn 4-traps automaat niet. Om tot de 100 km/u te geraken heeft hij 15 seconden nodig en daar doet zijn schakelbroertje met gemak drie seconden vanaf. Toch is het beslist geen slak. Tussenacceleraties door het gas vol in te trappen voert de auto maat lekker rap uit en vooral dat telt in ons hectische verkeer. Alleen dan wordt de motor wat rumoerig, want normaal is die mooi stil. Wel hoorden we op A2-snelheid veel windgeruis langs de achterzijde. Precies tien jaar nadat Europese autojournalis ten de Nissan Micra uitrie pen tot Auto van het Jaar, in troduceren de Japanners een opvolger. Met uitdagende kikkerogen kijkt hij je aan, maar of ze het sprookje van de prins ook in Japan ken nen... rpijdens de Salon van Genève vanaf 6 maart toont Mazda het stu- -L diemodel MX Sport als wereldprimeur. De vijfdeurs MX Sportif is een voorwielaangedreven hatchback met een viercilinder 2 0 benzinemotor met variabel inlaatsysteem. Genève vormt ook het decor voor de nieuwe Mazda RX-8, die in augustus in drie varianten leverbaar wordt Twee versies hebben een 192 pk 1.3 liter rotatie motor. een heeft dezelfde krachtbron, maar dan met 240 pk. Mazda heeft de Renesis-motor van de RX-8 (vroeger heette hij Wankel, naar de Duitse uitvinder ervan, Felix Wankel) sinds 1954 verder ontwikkeldDe motor voldoet aan de emissienorm Euro 4. De RX-8 is 4,35 m., heeft een wielbasis van 2,70 m. en weegt 1.330 kilo. De au to heeft achterin de deuren 'verkeerd" en biedt plaats aan vier men sen. De achterwielaangedreven sportwagen komt te koop vanaf 40 995 euro De versie met 240 pk en zesversnellingsbak kost 49.995. een navigatiesysteem en Intelli gent Key. Dat laatste betekent dat je de auto kunt openen en sluiten met knopjes op de por tiergrepen terwijl de sleutel ge woon in je broekzak blijft. We zeiden het al: hij gedraagt zich als een grote. Starten doe je met een draaiknop op de plaats van het contactslot. Het systeem voldoet goed. Tja, en die kikkerogen. Je moet wat om je te onderscheiden van de massa. Niet iedereen vindt ze mooi. Maar kus de kikker en je kunt rekenen op een prinsheer lijk autootje. Joop van der Pol en Rien van der Steen Standaarduitrusting o.a. abs, zes airbags, actieve hoofdsteunen, afstandsbediende centrale vergrendeling, boordcomputer, elektrisch bediende zijruiten voor, verschuifbare achterbank, on gelijk neerklapbare achterbankleuning, achterruitenwisser, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, isofix kinderstoelbevestiging, beker/ en flessenhouders voor en achter. Motor: 1.4 benzine met cvt-automaat, 16 kleppen, variabele klepti- ming. Vermogen: 88 pk, maximum koppel 128 Nm bij 3.200 toeren. Lxbxh 3.71 x 1.66 x 1.54 m. Wielbasis: 2.43 m., Draaicirkel: 9,2 m., Bagageruim: 237/371 liter, Tankinhoud: 46 liter, Gewicht: 965 kg, Verbruik: 1:12 Prijs: €16.295 (Micra 1.2 vanaf €11.300 In het interieur verraadt zich de hand van de nieuwe huisbaas Re nault. Met koplampen als enorme kikkerogen kijkt de Nissan Micra je aan. Het verblijf in Nissans kleintje is aangenaam. Alles wat je aan pakt voelt solide aan. Het interi eur verraadt de hand van Renault. De sfeer herinnert so wieso aan een type als de Re nault Twingo: veel glas, hoge zit en een opgeruimd dashboard. Je kijkt uit op een strak lijnenspel, met in het midden een kijk- glaasje, geflankeerd door twee eveneens ronde bedieningspa neeltjes voor verwarming en ventilatie. Snelheidsmeter en toerenteller bevinden zich wel weer Japans achter het stuur en zijn goed afleesbaar. Onhandig zijn alleen de mini-wieltjes om de ventilatiekanalen te bedie nen. Bovenop een zee van afleg- ruimte. Speels en handig: onder de zitting van de passagiersstoel zit een uitneembare opbergbak. Bolle daklijn Voor reizigers achterin is het goed uit te houden, al hadden we vanwege de bolle daklijn van de Micra meer hoofdruimte ver wacht. Die houdt echt niet over. De verstelbare achterbank schiet de achterpassagiers ook al niet te hulp. Met vier volwas sen inzittenden moet de bank sowieso in de uiterste stand. De bagageruimte is voor dit for maat auto vrij gemiddeld, maar wordt natuurlijk goed als je de bank omkiepert. Nissan biedt prachtige uitrus tingspakketten waarmee de prijs van zo'n uitvoering over de €19.000 schiet en da's niet niks. De koper kan zich dan wel ver lustigen in zaken als genoemde cvt, een regensensor, koplam pen die hem automatisch bij lichten tot aan de achterdeur, De Opel GTC met zijn gebogen dak heeft een laag silhouet, maar is wel heel herkenbaar als een Opel. De Peugeot 307 CC is klaar. Het succes van de 206 CC was zo groot dat de Fransen het met een grotere coupé/cabriolet met elektrisch stalen vouwdak proberen. De fraaie StreetKa van Ford komt in de zomer Op de 73ste autoshow van Genève die van 6 tot 16 maart gehouden wordt laat Fiat met zijn nieuwe kleintjes zien wat ze in Turijn het beste kun nen, maar een groot aantal mer ken toont er verrassende vlees geworden visies op de heden daagse automobiliteit. Een kort rondje vooraf. Peugeot presenteert in Zwitser land, waar een autoshow nog echt een show is, de definitieve versies van de 307 CC en de 206 RC Ook een 807 GT met V6 en een hoop luxe aan boord staat op de stand van de Franse fabri kant, die vorig jaar een record aantal van 1,95 miljoen auto's verkocht. Ford laat op de show de Street- ka zien, Ford's eerste cabrio in het sub-B segment. De auto werd letterlijk in productie ge nomen dankzij de vraag van het publiek. In feite een verzoek nummer dus. Het oorspronke lijke ontwerp van Ghia, dat op de show in Turijn in 2000 ge toond werd, is Fords nieuwe roadster geworden. Van vierzits hatchback naar een opvallend gestileerde tweezits cabrio. Bij Fords Ghia Design Studio in Turijn wordt hij samen met Pin- infarina in gelimiteerde oplage gebouwd Doelgroep is een jong publiek, voor wie mode en mu ziek belangrijk zijn. Hij heeft rollbars, sponningsloze zijrui ten en een centraal op het kof ferdeksel geplaatst derde rem licht. Het wegklappen of opzet ten van de softtop vereist zeven stappen en neemt ca. 30 secon den in beslag. De softtop ver dwijnt op de plek waar in een gewone Ka de achterbank zit. Onder de kap zit een nieuwe 1.6 8V/94 pk motor. Abs is stan daard en de carrosserie is 25 procent stijver gemaakt. De au to die medio dit jaar in beperkte oplage in Nederland aankomt, gaat €26.000 kosten. Op basis van de StreetKa is er ook een nieuwe Sportka. Met dezelfde nieuwe achtkleps 1.6/95 pk mo tor en een verlaagd sportonder stel. Ford wil de Ka-lijn vooral trendy laten zijn. Ford toont in Genève ook de mi- di-mpv Focus C-max, die in de tweede helft van dit jaar ver schijnt. Weer een concurrent voor de Opel Zafira en de nieu we VW Touran. In de eerste plaats ontwikkeld voor vijf mensen met een hoge zitpositie. Ford heeft bewust zeven zit- plekken achterwege gelaten 'omdat zoveel ruimte zelden no dig is'. De Focus C-MAX wordt leverbaar met twee nieuwe sa men met PSA ontwikkelde com mon-rail turbodiesels, een nieu we 1.6/110 pk benzinemotor en een nieuwe zesversnellingsbak. Ford heeft dan vijf ruime gezin sauto's: de compacte Fusion, de zevenpersoons Galaxy, deTour- neo Connect en de negenper- soons Tourneo. De Focus telt nu drie- en vijfdeurs hatchbacks, een vierdeurs sedan, een sta tionwagon en de nieuwe C- MAX. Zes airbags en abs zijn standaard. Opel heeft een nieuw studiemodel De Gran Turismo Compact heeft trekjes van de Speedster, maar ziet er veel praktischer uit. De sportieve driedeurs kent een transparant dak en een taps toelopende neus. Mitsubishi doet gelukkig ook weer van zich spreken De winnaar van de Dakar-rally heeft de Outlander, een cros sover die het midden houdt tus sen een stationwagon en een luxe terreinwagen Hij komt in j uni op de markt met een 20/13 6 pk benzinemotor. Mitsubishi heeft verder een fraai studiemo del van een compacte cabriolet, de CZ2. Met canvas kap, want dat is volgens Mitsubishi ro mantischer dan het stalen vouwdak dat steeds meer toege past wordt Daihatsu, dat op onze AutoRai verstek liet gaan, heeft in Genè ve een geheel nieuwe, veel hoge re Cuore, die half april te koop komt en volgens het kleine merk de standaard voor de compacte klasse opnieuw definieert. Seat heeft in Zwitserland een proto type van de Ibiza Cupra R, de eerste sportieveling van het merk die zowel met benzine- als dieselmotor te krijgen zal zijn. Want naast de 1.8 20V Turbo kan men ook kiezen voor een 19 TDI met pompverstuiver en 150 pk. De productie start eind dit jaar. Rien van der Steen Niet Giugiaro, maar zijn Italiaanse collega Pininfarina heeft dit keer getekend voor de nieuwe Nubira van Daewoo. De voor wielaandrijver is volledig nieuw ontworpen en verschijnt vanaf juli in de Europese showrooms met een 1.6/109 pk of 1.8/22 pk motor. Hij dicht het gat tussen de Kalos en de Evanda. De middenklasser met een lengte van 4.50 m. biedt veel ruimte, wordt geleverd met vier airbags, abs en tractiecontrole. Naast een handgeschakelde vijfbak is ook een viertraps automaat beschikbaar p het TT-circuit te Assen wordt op zondag 9 maart voor het eerst v_/een toernooi legaal straatracen gehouden. Twee-aan-twee leg gen gewone auto's een afstand van 201 m. 1/8 mijl) af om te zien wie de snelste is. Het gebeuren heet Dutch Street Power Series en wordt dit jaar vijf keer gehouden: op het circuit van Drenthe, een keer in Drachten en een paar keer over de grens in Duitsland en België. Be halve de wedstrijden zijn in Assen ook slaloms te zien, schoonheids wedstrijden voor auto's en burnouts (demonstraties banden 'mol len'). De wedstrijden op 9 maart zijn van 10.00 tot 18 00 uur en de entree kost €13. (www.auto-maxx.nl) Honda komt eind april met de stationwagon-versie van de nieu we Accord. Die Tourer wordt 2.200 euro duurder dan de sedan, vanaf 1 februari bij de dealer staat. De goedkoopste is de 2.0 Com fort voor 30 190 euro De duurste is de 2.4i Executive voor 38.060 euro. De Tourer heeft standaard klimaatcontrole, zes airbags, elek trische bediening van zijruiten, buitenspiegels, achterklep, af standsbediende centrale vergrendeling en een snelle bediening van wegklappende achterbank.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 43