PZC Maria kijkt vanaf vele gevels toe Golfbrekers zijn hinderpalen tijdens strandwandeling r uitjes Antwerpen wel gezien als beschermvrouwe van de stad. Als illustratie daar van wordt aangehaald dat heel wat beelden, ondanks beschie tingen in de oorlogen, overeind bleven. Dat is op zich niet zo bij zonder. Vaak stonden de beel den op een hoek van een pand. De hoekconstructie van een ge bouw is nu eenmaal steviger dan een wand van een pand. Daarnaast is Maria ook nogal eens te hulp geroepen als de stad of haar inwoners onder ziekten of oorlogen te lijden hadden Dat blijkt ook uit de talrijke na men die de Antwerpenaren voor haar hebben. Wat te denken van Moeder van Smarten, Medever- losseres, Onze Lieve Vrouw van Smarten of van de Zeven Weeën, Onze Lieve Vrouw van Vlaande ren, Onze Lieve Vrouw van Bij stand, Onze Lieve vrouw van de Broodjeskapel, Notre Dame des Victoires, Onze Lieve Vrouw van de Rijenhoek, Onze Lieve Vrouw van de wonderbare Me daille (van Parijs), Onze Lieve Vrouw van de Eenzaamheid (Nuestra Senora de la Soledad), Piëta of Nood Gods, Onze Lieve Vrouw van Lourdes, Onze Lieve Vrouw van de zwetende ziekte, Ons Lief Vrouwke in het schouwke of Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Ook noe men de de inwoners van de stad haar graag Madonna. Het was de eerder genoemde auteur Joos die haar in 1945 voor het eerst met die naam sierde. En er is het verhaal van de koningin der so cialisten, over een socialistische kroegbaas Sus genaamd die een Mariabeeld (Onze lieve vrouw van Peis en Vree aan de Oude- vaartplaats) bij zijn café rood schilderde. Dat lokte een soort volksoproer van katholieke buurtgenoten uit en het leverde de kroegbaas eeuwige spot en de bijnaam Sus den Ezel op. Stadhuis Aardig is ook dat Maria nu wel iswaar een ereplaats heeft in de gevel van het Antwerpse stad huis, maar zij was niet de eerste die die luisterrijke plaats in nam. Bij de inhuldiging van het nieuwe schepenhuis in 1565 stond daar Brabo, de mytholo gische stichter van Antwerpen. Pas in 1587 moest Brabo plaats maken voor Maria. Daarbij moet aangetekend wor den dat Maria eerder een plaats had op het oude schepenhuis. Niet dat Maria op haar nieuwe plek met rust wordt gelaten. In de Franse tijd werd ze verwij derd en veilig opgeborgen om op 13 augustus 1831 weer terug te keren, kort na de 1 O-daagse veldtocht. Antwerpen stond on der druk van Nederlandse mili tairen onder leiding van gene raal Chassé en de inwoners van de stad vreesden een bombarde ment. De rijken vluchtten weg en de armen trokken biddend in processies door de stad. Op 13 augustus werd het beeld terug op zij n plaats gezet en op die dag kwam het nieuws van de wa penstilstand en was de stad ge red. René Schrier Madonna, Beelden van Maria in de Antwerpse binnenstad, een uitgave van Voor Kruis en Beeld vzw en de Erfgoedcel Antwer pen. ISBN 90-807053-2-2.192 bladzijden, Prijs 15 euro. Wie door het centrum van Antwerpen wan delt, kan er van op aan dat Maria nooit ver weg is. Het is niet de bedoeling met deze woorden een troostrijk ver haal te beginnen over de deugden van de Heilige Maagd en haar heilzame in vloed op de bewoners en be zoekers van Antwerpen. Echter, Antwerpen heeft iets met Maria. De Madonna van de Sinjo renstad beziet ons vanaf niet minder dan 164 locaties aan gevels van panden binnen de leien van de stad. En daarmee is slechts de grens bepaald van de 16' eeuwse omwalling (de Spaanse Vesten), want ook daarbuiten zijn beeltenissen van haar te vinden. Niet dat Antwerpen van oudsher een Mariaburg is. Pas vanaf de eer ste helft van de twaalfde eeuw is er iets van een Mariacultus te traceren.Mijn favoriete Ant werpse Mariabeeld is dat van Onze-Lieve-Vrouw op 't Staakske. Ik heb het nooit ge zien want het beeld zelf is verlo ren gegaan. In de Onze Lieve Vrouwe kathedraal van Ant werpen is nog wel op een van de gebrandschilderde ramen De verering van Onze-Lieve- Vrouw van 't Staakske van een anonieme kunstenaar uit 1615 te zien. In mijn ogen is deze Ma- In Antwerpen kunnen madon- nawandelingen langs de beel den gemaakt worden. Voor indi viduele wandelingen is een brochure Madonnawandeling te verkrijgen bij de dienst Toe risme aan de Grote Markt.Voor groepswandelingen (maximaal 20 personen) kan een afspraak gemaakt worden de vereniging Voor Kruis en Beeld via de inter netsite www.verbeelding.be Een andere internetsite waarop aandacht besteed wordt aan de Antwerpse madonna's is die van de Onze-Lieve-Vrouwekathe draal van Antwerpen: www.kunsttrip.nl/steden/ant werpen/ol_vrouwenkathe- draal.htm ria de voorloopster van alle beelden die in de loop van de ja ren in Antwerpen zijn opgericht en waarvan er ook weer vele tientallen gesneuveld zijn. Dat is af te leiden uit het boek Madonna, Beelden van Maria in de Antwerpse binnenstad. Daarin staat dat de geschiede nis van Onze-Lieve-Vrouwe op 't Staakske tot de oudste Maria - overleveringen van Antwerpen hoort. Wel moet worden aange tekend dat van het verhaal nog al wat varianten bestaan en waarheid en fantasie vlak naast elkaar liggen. Auteur J. Joos heeft het in zijn boek Madonna der Sinjoren uit 1945 over een heilige Sint Amandus die een eenvoudig dorp, het toenmalige Antwerpen, in een bocht van de Schelde wilde bekeren. Zijn preken hadden succes en leid den tot de bouw van een kapel. Een van de inwoners van de ne derzetting, een varensgezel ge naamd Hans, droomde dat hij een Mariabeeld moest snijden uit een blok eikenhout. Dat beeld werd op een stok aan de rand van het dorp met het ge zicht naar de Beneden Schelde geplaatst. Na plunderingen van de Noormannen in 837 ver dween het beeld, maar de legen de ging verder. Zo zouden twee jongens uit de nederzetting en kele jaren later in de nacht van Allerzielen uit de slaap gewekt zijn door geklop op de deur. Nadat ze van de schrik bekomen waren, openden ze de deur en daar lag het beeld van Onze- Lieve-Vrouw op 't Staakske. Het beeld kreeg een ereplaats in de kapel. De kapel werd vervan gen door een stenen kapel en moest in de twaalfde eeuw plaats maken voor een kapel in Romaanse stijl. Die kreeg later weer de naam Te Onser Vrouwe en werdin.1124 parochiekerk van Antwerpen. In 1352 werd begonnen met de ombouw van de Romaanse kapel tot een Gothische kerk, een werk dat 170 jaar duurde. Die kerk is nu de grootste Gothische kerk van de Nederlanden en staat fier in het centrum van de stad. Van de ze kathedraal weer naar buiten het Antwerpse centrum in. In 1874 werd een telling verricht van de Mariabeelden. Het resul taat was een aantal van 294 On ze-Lieve-Vrouwe- en heiligen beelden in de stad. In 1922 werden in de eerste, tweede en derde dekenij (binnen de huidi ge Ring) 136 verdwenen en 278 bestaande Onze - Lieve - Vrou- webeelden geteld. Weer later, in 1994-1995 was het aantal Mari abeelden in Antwerpen inclu sief de linkeroever 215 en 71 an- zaterdag 1 maart 2003 Moeder Gods in de Schoenmarkt Medeverlosseres in de Vekestraat van het wisselend aantal Maria beelden. Ook auto's die tegen gebouwen reden of tegen bij voorbeeld pompen of zuilen be kroond met een Mariabeeld hebben nogal wat schade ver oorzaakt. De beschermers en oprichters van de beelden wa ren vaak buurtgenootschappen, naast rijke Antwerpenaren die met een fraai beeld aan hun huis aan iedereen wilden laten zien dat het hen voor de wind ging In Antwerpen wordt Maria ook Onbevlekte Ontvangenis in de Keizerstraat Maria Lactans in de Korte Ridderstraat dere beelden of groepen. In de inventarislijst van het boek Ma donna, Beelden van Maria in de Antwerpse binnenstad wordt een aantal van 164 zogenoemde Maria-gevelbeelden beschre ven, inclusief zogenaamde Cal varies en makelaars. Dit dan weer wel binnen de Antwerpse Leien. Verschillende beeldenstormen, in 1566 de Calvinisten en op 1 oktober 1795 na de inlijving door de Fransen, zijn de oorzaak maar de hengels ook, met tegen woordig stokken van vijf tot zes meter. Als je niet uitkijkt, gooi je bij je buurman in zijn oog." We verlaten de vissers om seri eus aan de wandeling te begin nen. Het eerste paviljoen laten we links liggen. Een consumptie moet worden verdiend. Anders bereiken we nooit ons einddoel Vlissingen. Ruiters hebben hun paarden uit stal gehaald voor de eerste straótochten, al dan niet offici eel Er liggen geen olievlekken meer op het zand. Een uitge breide zwerm eenden dobbert op het water. Uit te rusten van hun trektocht? Of genieten ze ook van een Zeeuws uitje, vra gen wij ons af. De restanten van een vroegere duiktoren staan in het water. De voet wordt nog net door de gol ven omspoeld. Het strand is ver hoogd door zandopspuiting. Daarom is de duiktoren groten deels gesloopt. Evenals in Vlis singen werd verder gebruik te gevaarlijk bevonden. Zoeken Water stroomt in smalle, maar soms ook brede geulen naar de zee. De golfbrekers vormen vaak letterlijke hinderpalen. Het is zoeken naar een door gang. Wie slim is houdt zijn voorgangers in de gaten. Kinderen spelen langs de water lijn met emmertje en schepje, onder wakend oog van pappa Een jongetje rent met zijn vrachtauto naar zijn zusje om te helpen zand te transporteren. Beslist geeft zij hemaanwijzin- gen. We naderen strandpavil joen Piet Hein bij Westduin. Het is tijd voor soep of koffie en een sanitaire stop, na een uurtje lo pen. Bovendien beginnen de nieuwe schoenen te schrijnen. We laten ons koesteren in de zon, zoals vele anderen. Ouders sjouwen kinderwagens of bol derkarren de duintrappen af. De kinderen zijn het eerst bene den. Hengel Het wordt steeds drukker naar mate het later op de middag wordt en wij Vlissingen nade ren. De nieuwe contouren van de stad met hoogbouw langs de boulevards doemt ineens op. Ook hier is een hengelwedstrijd gaande. Een van de deelnemers heeft beet. Het blijkt slechts een krab, constateert de hengelaar teleurgesteld Hij werpt zijn vangst terug het water in. Een pootje blijft achter. Vrouwen achter de hengel hebben we niet ontmoet. Bij de Nolledijk in Vlissingen kloppen we het zand uit de schoenen. Een hiel blijkt ont veld als gevolg van een doorge lopen blaar Pleister en appelge bak verzachten het leed Hans Tabbers Van Zoutelande naar Vlissingen is een afstand van ongeveer acht kilometer, zonder pauzes te lo pen in anderhalf tot twee uur. Onderweg bevinden zich diver se strandpaviljoens. Zonder ge bruik van consumptie wordt daar doorgaans een vergoeding gevraagd voor gebruik van het sanitair. Een stralend zonnetje is geen vereiste voor een stevige strandwandeling, maar wel mooi meegenomen. Bij Zoute lande moet je eerst de hoge dui nen beklimmen om het strand te bereiken. Maar dan heb je ook een weids uitzicht, dat bij hel der weer vrijwel het gehele ei land Walcheren omvat. De vuurtoren van Westkapelle, de Lange Jan van Middelburg en de Sardijntoren in Vlissingen staan als bakens in het land schap. Langs de waterlijn staat een batterij hengels in gelid opge steld, nauwlettend in het oog gehouden door hun eigenaars, gekleed in waterbestendige pakken Er is een wedstrijd gaande, maar de vis wil niet bij ten. Een van de deelnemers haalt zijn lijn binnen, om die van nieuw aas te voorzien. Drie ha ken aan een lijn is het maxi- mum, verklaart hij. Iedereen ge bruikt zagers, wormen borstelig als duizendpoten. ..Sommigen gooien de lijn tweehonderd me ter uit," vertelt de man. ,,Het materiaal wordt steeds beter. Niet alleen de werpmolentjes, Wandelen langs de vloedlijn, met zeeschepen op de achtergrond. foto Ruben Oreel Brochure7 020-6275129 ot www.baobab.nl Baobab organiseert al meer dan dertig jaar avontuurlijke reuen naar alle continenten. Voor actieve en ondernemende mensen die zich meer reiziger voelen dan toerist. Advertentie I Bekijk de wereld door onze ogen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39