Elke generatie kent beurshype PZC Zelfs beleggen in oerdegelijk Ahold is niet van risico gespeend SutSÈui vrijdag 28 februari 2003 Het rotsvast geachte Aholdconcert blijkt als een zeepbel uiteen te spatten. foto Rob Croes/GPD Medio jaren negentig. Sparen was voor sukkels, op de beurs was eeuwigdurende rijkdom te halen. Het vervolg is bekend. Zowel grote multinationals als Heine particuliere beleggers; ie dereen ging het schip in. Maar het oerdegelijke Koninklijke Ahold? Ja, zelfs in Zaandam zijn ze niet immuun voor de keerzij de van het kapitalisme. Beurs- psychoses en hebzucht zijn van die tijden." door Achille Prick Het was 1997. Een handelaar op Wall Street vond het al lemaal prachtig. Al die kleine beleggertjes die hun spaargeld massaal overhevelden naar ef- [ectenportefeuilles. 'Het lijken wel de jaren tachtig, toen kon den de bonussen ook niet op. Maar nu doen we het ingetoge ner, dan blijft dit feestje eeuwig duren', zei hij in The Wall Street Journal. Ondertussen dromend van de bakken met geld die de nieuwe economie hem gingen brengen. Het liep anders. Econoom Adam Smith had er begin achttiende eeuw al voor gewaarschuwd. Bedrijven, gefinancierd op aan delen staan garant voor greed, sleaze and corruption (heb berigheid, viezigheid en corrup tie). De enkele jaren geleden uiteengespatte iet-zeepbel (in formatie- en communicatie technologie, red) had wel wat van greed, sleaze and corrup tion. Snelle jongens op de pof. Maar Koninklijke Ahold? Een degelijke business, want eten en drinken is van alle tijden, met keurige bestuurders. „Laten we even niet vergeten dat een hele grote groep topma nagers en de raad van bestuur van Ahold hun bonussen over 20 0 2 al in de pocket hebben. Dat gaat om duizenden, tienduizen den en soms tonnen; ligt er aan hoe hoog je in de boom zit", zegt Gerard Rutte, supermarktdes- kundige. Op persconferenties doen bestuurders altijd luchtig over dergelijke extra's, alsof ze het niet belangrijk vinden. Ze krijgen immers al een goed sala ris. „Helaas, die bonussen zijn vaak ook een drijfveer voor de •oppers om de cijfers koste wat kost omhoog te pompen. Zo plat is het uiteindelijk vaak. Vrese lijk, maar ik vrees het echt." Dat oppompen zit ingebakken in veel grote ondernemingen. „Het heeft te maken met de strakke hiërarchie, zoals ook bij Ahold", zegt Rutte. „Van boven af tot helemaal onderin de orga nisatie zet iedereen elkaar het mes op de keel: niets mag, alleen groei moet. Vooral de directeu ren van verschillende dochter ondernemingen gaan gebukt onder die gigantische druk. Dan is het niet gek dat ze creatief gaan boekhouden om jaar op jaar een stevige plus te laten zien." Volgens Rutte lijkt de huidige zaak rondom Ahold's US Food service een schoolvoorbeeld. „Ze boeken inkomsten die ze wel verwachten, maar nog niet gerealiseerd hebben. Het is een klassieke praktijk, die overi gens overal wordt toegepast." In de drang om groter te worden en elk jaar mooie cijfers te pro duceren, is het overnemen van andere bedrijven de snelste en makkelijkste manier. „Cees van der Hoeven beloofde elk jaar weer dubbele winstcijfers en dat is hem gelukt", zegt Rutte. „Maar vrijwel alleen door een onvoorstelbare reeks overna mes. Het valt niet mee om dat vanuit Zaandam te overzien." De verantwoordelijkheid voor de drang tot enorme groei ligt volgens Rutte niet alleen bij het concern zelf. „De aandeelhou ders die nu steen en been klagen waren zelf natuurlijk ook ge baat bij meer, meer, meer. Niet alleen de koers van het aandeel steeg, maar ook de jaarlijkse di videnduitkering was wel lekker. En als het dan minder gaat, geldt het simpele cliché: 'It's all in the game'." Jan met de Pet De vraag is of Jan met de Pet zich dat ook voldoende heeft ge realiseerd. Vanaf de tweede helft van de jaren negentig werd het plotseling mode om in aan delen te gaan. Een economische wetmatigheid van op en neer gaande conj unctuurgolven was plotseling ouderwets. Door de revolutie op het gebied van informatietechnologie en computertoepassingen waren we een nieuw tijdperk inge stapt: de nieuwe economie, waarbij een beeld werd ge schetst van permanente groei. Het leidde tot de zogenoemde camping-hausse, Jan en alle man had plotseling verstand van aandelen en geldzaken. Je was wel gek als je je geld op een spaarrekening liet staan waar je dan enkele procenten rente voor kreeg. Op de beurs kon je met je geld net zo makkelijk tien of twintig procent maken „Tja, het was waanzin, maar ie dereen deed mee", zegt Ronald Hilgersom van de Vereniging Consument en Geldzaken. „De beurskoersen, de rendementen en de winstcijfers van grote on dernemingen waren een gratis reclamespotje waar veel banken gretig gebruik van hebben ge maakt. Ze hebben ons aange praat dat je gek was niet in waardepapieren te beleggen en verwezen naar de cijfertjes. Dat daar achteraf veel lucht in zat, die er nu keihard is uitgelopen ja, dat weten we nu." Maar zijn beleggingsadviseurs hier schuld aan? „Tja, luister: iedere boerenlul in dit land kan een bordje aan de deur hangen met 'beleggingsadviseur'", zegt Hilgersom. „Het is geen be schermde beroepstitel. Als ik nu zeg dat je Ahold moet kopen omdat het dieptepunt bereikt is, je doet het, en morgen zijn ze failliet. Ja, dan kun je mij niks doen. En dat geldt voor heel veel zogenaamde tussenpersonen. Kijk, The Wall Street Journal doet al jaren een test met apen. Die laten ze aandelen aanwij zen. En wat blijkt, al jaren halen die apen het beste rendement met hun willekeurig bijeenge raapte effectenportefeuille." Vrije jongens Aan het slechte imago van het effectenwereldje moest iets ge beuren, vond George Möller, baas van Euronext (de fusie- beurs van Amsterdam, Brussel en Parijs) medio jaren negentig Zeker toen de Clickfonds-affai re naar buiten kwam. Er was ge handeld met voorkennis en alles wat met effecten en adviseurs te maken had, stond opnieuw in een kwaad daglicht. Samen met een groep banken werd in 1999 de private toezichthouder Dutch Securities Institute (DSI) opgericht. „Als het goed is, is de 'vrije jon gen' een uitstervend ras", zegt staflid Floris Demenint van het Dutch Securities Institute (DSI) in Amsterdam. „Wij hebben een openbaar register met adviseurs die nog nooit een scheve schaats hebben gereden en die zich bo vendien moeten houden aan wettelijke verplichtingen. Ze geven dus uitgebreide informa tie over alle risico's die vastzit ten aan effecten. Dat zijn ze verplicht omdat die adviseurs verbonden zijn aan officieel ge registreerde banken of andere financiële instellingen. Ieder een die in effecten wil gaan kan ons register raadplegen en dan heb je geen vrije jongen meer nodig." Demenint onderschrijft dat particulieren meer zelf hun ver antwoordelijkheid moeten ne men. „Adviseurs worden ook gebruikt als zondebok als het mis gaat. Klanten zijn prima op de hoogte van de ins en outs rondom beleggen, maar plotse ling weten ze niet meer wat een optie is. De mensen die echt van niets weten, hadden zich er wat beter in kunnen verdiepen. Als je een auto koopt, ga je toch ook een aantal garages langs? Bij geldzaken gebeurt dat veel min der of niet. Ze nemen het aan op de blauwe ogen van de adviseur en weten amper wat zijn positie is in de markt." Wereldbedrijf Maar in de jaren dat de bomen tot in de hemel groeiden, was het niet alleen maar eigen gewin de drijfveer. Bij de grote multina tionals ging het ook om een on derlinge prestigestrijd en de ego's van hun bazen. Oud-top man Wim Dik van KPN zei mid den jaren negentig achteloos dat hij van KPN een wereldbe drijf zou maken, en dan niet al leen figuurlijk bedoeld. Hij erkende dat KPN wellicht winstgevender zou zijn als 'klei ne lokale beheerder van een net werk'. „Maar dat is een weinig boeiende mogelijkheid. Niet mijn optie", zei hij. In de race om meer keek KPN niet op een paar miljard meer of minder, het Duitse E-plus werd gekocht voor twintig miljard en was vorig jaar nog zeven waard. Met een afschrijving van 13 mil jard kwam dan ook de schuld bekentenis van KPN. Te gulzig, te slordig. Hetzelfde geldt voor de umts-licenties, vergunnin gen voor een volgende generatie mobiele telefonie. Dat zou 'je- van-het' worden. Het kostte ruim acht miljard euro, het staat nog steeds op de balans van KPN, maar geen hond die dat serieus neemt. „Op kleinere schaal is Laurus met de nieuwe Konmar natuur lijk een schoolvoorbeeld van blinde ambitie die nooit goed is overdacht", zegt Gerard Rutte. Hij schreef zelf een boek over de mislukte ombouwoperatie die het concern uiteindelijk in de handen dreef van de Franse branchegenoot Casino. „Ze wil den groter worden en Albert Heijn een poepie laten ruiken. Natuurlijk gold in die dagen voor iedereen ook: eten of gege ten worden. Ook voor Ahold of KPN. Maar bij Laurus zetten mensen zonder de benodigde er varing of kennis van de branche een proces in gang wat ze totaal niet konden overzien. We weten hoe het is afgelopen." De oude Albert Heijn voelde zich deze week 'verneukt' nadat hij de onheilstijdingen van Ahold tot zich had laten door dringen. „Ik wil niet vervelend doen maar meneer Heijn heeft zich in het verleden ook laten meeslepen. Begin jaren zeventig was 'diversificatie' het tover woord dat als een virus door het bedrijfsleven raasde. Onderne mingen gingen branchevreem de activiteiten overnemen. De gedachte was meer risicosprei ding door niet afhankelijk te zijn van één branche. Ahold kocht de later geflopte winkel keten Miro en ging onder meer in kampeerartikelen. Dat heeft toen ook veel geld gekost." Tulpenmanie De ict-hype van de jaren negen tig en de goudkoorts van kleine particulieren die massaal gin gen beleggen is niets nieuws. „Begin zeventiende eeuw had den we de tulpenmanie", zegt Floris Demenint van de DSI. „De bloembol werd ontdekt als dé belegging van de nieuwe tij den. Mensen stopten er soms tien keer een jaarsalaris in." Demenint waagt dan ook te be twijfelen of 'we' iets leren van gebroken dromen aan de beurs. „Zo'n hype of totale psychose keert eens in de zoveel tijd terug. Telkens weer wordt ons een nieuwe economie beloofd. Meestal op momenten als revo lutionaire uitvindingen ons le ven veranderen. Door de toene mende innovatiekracht van onze moderne samenleving me nen sommige economen dat die hypes elkaar zelfs steeds sneller opvolgen. Nee, dit waren zeker niet de laatste tranen om een ge kelderd aandeel of failliet be drijf. Iedere generatie zijn hy pe," GPD Advertentie GOES: AUTO DAGEVOS, ANTHONY FOKKERSTRAAT 77, TEL. 0113-275757 MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULES- WEG 12, TEL. 0118 - 612918/627832 OOSTBURG: GARAGEBEDRIJF J.l. BRUGGE EN ZOON B.V., INDUSTRIEWEG 8, TEL. 0117 - 454171 TERNEUZEN: A. DE KEIJZER ZN B.V., MR. F.J. HAARMANWEG 51A, TEL. 0115 - 694564 VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL. 0118 - 417736 ZIERIKZEE: AUTOBEDRIJF CEES VAN DER WEKKEN, GREVELINGENSTRAAT 11, TEL. 0111 - 412212 De Fiat Stilo Multi Wagon. De meest complete station ooit. De uitrusting van de Fiat Stilo was al onovertroffen: ABS met EBD, Connect-navigatiesysteem met handsfree GSM-telefoon en MP3-speler, 6 airbags, radio/CD-speler met 6 speakers, cruise control, et cetera, et cetera. Toch waren er sommigen die nog méér wilden. Welnu, dat kan. Zie hier de Fiat Stilo Multi Wagon. Net zo Prijs Fiat Stilo Multi Wagon. v.a. 18.695,-, inclusief BTW/BPM, exclusief kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden. U least een Fiat Stilo Multi Wagon vanaf 432.- per maand, bij 48 maanden en 20 000 km per jaar. Gemiddeld brandstofverbruik 5.6-8,3 1/100 km volgens EU 1999/100-norm (1 op12,0-17,8) C02-emissie. 149-197 g/km. Leverbaar met 1 6.1.8 benzinemotor of 1.9 JTD commonrail diesel, bomvol als de drie- en vijfdeurs uitvoeringen, alleen met meer bagageruimte: 510 liter om precies te zijn. Kijk op www.fiatstilo.nl en vergelijk de meest complete station ooit met uw huidige auto. Natuurlijk kunt u ook nu meteen naar onze Premièreshow komen. Kunt u in alle rust aan de nieuwe Stilo Multi Wagon snuffelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7