PZC
Zeebonk met tranen in de ogen
eloning voor goed bouwbeleid
11
Raad wil snel iets aan
verkeerssituatie bij
Nieuwe Haven doen
Kerkklok nog niet
terug in Zonnemaire
Perenbomen klaar voor groeiseizoen
Oplossing in zicht voor onenigheid over kinderzorg
Provincie kan gemeente stimuleren voor ouderen en jongeren te bouwen
0800 - 0231 231 (GRATIS)
zeeuwse almanak
Klacht
Straö is geen
carnaval
PZC
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
vrijdag 28 februari 2003
oor Rolf Bosboom
iOES - De onenigheid tussen
Ie Zeeuwse gemeenten over de
oekomst van de preventieve
org voor baby's en peuters, lijkt
oorbij. Goes en Borsele, die
erder problemen hadden met
e plannen, kunnen zich vinden
n een aangepast voorstel.
)e thuiszorg is nu verantwoor-
delijk voor de preventieve zorg
voor kinderen tot vier jaar. De
gemeenten hebben de verant
woordelijkheid voor de groep
van vier tot en met achttien jaar
uitbesteed aan de Gemeen
schappelijke Gezondheids
dienst (GGD).
Zij krijgen nu echter de regie
over de totale groep tot en met
achttien jaar in handen. De pre
ventieve zorg voor baby's en
peuters willen zij ook uitbeste
den aan de GGD, die daarvoor
gaat samenwerken met de drie
thuiszorgorganisaties. Voor het
bestuur ervan komt een com
missie, met daarin vertegen
woordigers van de GGD, de
thuiszorg en de gemeenten.
Goes en Borsele waren van me
ning dat zij met die commissie te
weinig directe invloed op het
beleid hebben. De raad van
Middelburg heeft nadien even
eens een voorbehoud gemaakt.
Het algemeen bestuur van de
GGD moet 12 maart een beslis
sing nemen. Om toch tot een
unaniem besluit te komen, is er
met de afvallige gemeenten
overlegd over een compromis.
De thuiszorg is nu verantwoor- dienst (GGD). thuiszorgorganisaties. Voor het beleid hebben. De raad van overlegd over een compromis,
Dat heeft geleid tot een aange
past voorstel.
Het compromis komt erop neer
dat de voorgestelde bestuurs
commissie er inderdaad komt,
maar dat de bevoegdheden er
van worden beperkt. De com
missie bereidt vooral besluiten
voor. Als het gaat om 'cruciale'
beslissingen, worden die eerst
aan alle gemeenten voorgelegd.
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De verkeersvei
ligheid op de Nieuwe Haven in
Zierikzee moet snel verbeterd
worden. Invoering van een
maximum snelheid van dertig
kilometer per uur voor het ver
keer en een inhaalverbod zijn
simpele maatregelen waar de
bewoners om vragen. Verschil
lende fracties hebben het colle
ge van Schouwen-Duiveland
gevraagd dit verzoek hoe dan
ook in te willigen.
Met het project Boulevard
Nieuwe Haven Zierikzee wil het
college het Zierikzeese haven
gebied nieuwe flair geven. De
straat, waar nu nog verkeer
heen en weer raast en voetgan
gers en fietsers amper een eigen
plek hebben, moet omgetoverd
worden in een aantrekkelijke
wandel- en flaneerzone. Ver
keer mag er straks nog wel door
heen. maar slechts in één rich
ting. Het aantal parkeervakken
wordt drastisch verminderd.
Maar het project omvat meer,
bijvoorbeeld een aanlegplaats
voor cruise- en rondvaartboten
annex overslagkade voor stuk
goed.
Subsidie
Hoe die Zierikzeese Boulevard
er precies uit moet gaan zien is
nog niet duidelijk. Kaarten of
tekeningen zijn er nog niet. Op
grond van de Structuurvisie
Zierikzee zijn de toekomstplan
nen nu in eerste instantie op een
rijtje gezet voor de aanvraag
van een Europese subsidie
(MAYA2). Verschillende raads
leden vinden het niet handig om
eerst te praten over het geld en
dan pas over de inhoud van het
project. ,,Wij zijn niet gelukkig
met deze volgorde", stelt W. Ju-
melet (WD). Ook W. Stouten
van Leefbaar Schouwen-Dui
veland aarzelt wat en vraagt
zich af aan welke verplichtin
gen de gemeente straks 'vastzit'
als de subsidie wordt aange
vraagd. Ondanks de bedenkin
gen over de volgorde wil de ge
meenteraad de subsidie-aan
vraag steunen. Wel willen de
verschillende pailijen weten
wanneer het college met de in
houd van het boulevardplan op
de proppen zal komen. Wethou
der G. van de Velde-de Wilde
legt uit dat de gemeente pas echt
aan de slag gaat en de verschil
lende onderdelen van het pro
ject verder gaat uitwerken als
zeker is dat de subsidie naar
Schouwen-Duiveland komt. De
wethouder denkt dan ook niet
dat er al voor deze zomer een
concreet plan op tafel ligt.
Daarnaast vraagt de raad zich
af wat er met de opknapplannen
gebeurt, wanneer de Europese
geldkraan dichtblijft. Namens
de bewoners van de Nieuwe Ha
ven drukt D. Oostdam de raads
leden op het hart gezien de hui
dige situatie de Nieuwe Haven
hoe dan ook snel aan te pakken.
Omdat het voorbijrazende
verkeer de grootste bron van er
gernis en gevaar is in de straat,
vragen de bewoners dat met
simpele maatregelen als verla
ging van de maximum snelheid
en een inhaalverbod op te los
sen. Op verzoek van de fracties
zal het college naar dat verzoek
kijken. Dat wethouder Van de
Velde overweegt het Zierikzeese
project in de kast te leggen wan
neer er te weinig geld uit Brussel
komt, lijkt de raad niet te accep
teren. W. Renden (PvdA): „Er
moet wat op de Nieuwe Haven
gebeuren."
I Advertentie
DOMBURG
wandelen aan zee
gezellig winkelen
leuke terrasjes
iedere zondag open!
door Famke van Loon
ZONNEMAIRE - De opknap
beurt van het houtwerk in de
kerktoren van Zonnemaire gaat
aanmerkelijk langer duren dan
verwacht. Boktor, houtworm en
bonte knaagkever hebben de
balken en spanten grondig aan
getast. Volgens S. Haaij van de
gemeente Schouwen-Duive
land valt de aangetroffen scha
de tegen.
Afgelopen najaar is de gemeen
te begonnen met de herstelklus
in Zonnemaire. De klok werd
voor revisie en opknapbeurt uit
de kerktoren gehaald. Het hout
werk in de toren zou bij afwe
zigheid van het uurwerk behan
deld worden tegen hout'worm en
boktor, die zich in de balken en
vloeren genesteld hadden. Er
zou een nieuw afwateringssys
teem geïnstalleerd worden. En
in de toren zouden nieuwe trap
pen gemaakt worden zodat toe
komstige inspecties volgens
de wettelijke Arbo-eisen uit
gevoerd kunnen worden. Onge
veer acht weken had de ge
meente voor deze klus uitge
trokken.
Maar vijf maanden later is de
klok nog altijd niet terug in de
toren. Het uurwerk ligt klaar om
teruggezet te worden, maar
Zonnemaire zal nog even moe
ten wachten. Want de restaura-
tieklus is verre van klaar. Vol
gens Haaij is de eerste fase - de
vier verdiepingen in de toren -
bijna klaar. Het houtwerk bleek
echter op veel plaatsen zo
slecht, dat ze deze 'bijna geheel
hebben moeten vernieuwen'.
Met de nieuwe, veilige trappen
op hun plek kan de schade in de
torenspits, die eerder niet be
reikbaar was, opgenomen wor
den.
Daar wacht opnieuw een 'hele
operatie', zo is na die inspectie
van het houtwerk gebleken,
Ook hier heeft de bonte knaag
kever flink huis gehouden. Net
als bij de tussenetages moet ook
in de torenspits veel hout ver
vangen worden. Hiervoor zal
een deel van de leien van het dak
afgehaald moeten worden.
Advertentie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
Het vergt voortdurende
waakzaamheid, een constant
creatieve geest en niet afla
tende speurzin naar de leuke
dingetjes in het leven om dit
hoekje dagelijks te vullen,
beste lezer. Maar er zijn bar
re, barre dagen in een schrij
versbestaan.
Dus toen de huisarts eens be
kende een notitieboekje bij te
houden van aardige voorval
len in zijn praktijk, gingen de
oogjes van schrijver dezes be
gerig glimmen.
Hoe zou dat kostbaar klei
nood, zonder twijfel goed
voor vele dagen inspiratie,
aan de dokter te ontfutselen
zijn
Thuisgekomen met een re
cept voor klachtreducerende
middelen kwam het volop
ontwaakte journalistieke
jachtinstinct weer vlot tot
kalmte. Bestudering van de
mysterieuze krabbels op het
velletje bracht het inzicht.
Het boekje kan maar beter bij
de dokter blijven
Hij is de enige die het ontcij
feren kan.
door Mieke van der Jagt
■door Famke van Loon
jZIERIKZEE - Gemeenten die
Jzich samen met woningcorpo
raties sterk maken voor de bouw
Ivan woonzorgcomplexen, moe
iten beloond worden met meer
«nieuwbouwhuizen. Volgens ge-
I deputeerde G. de Kok kan de
«provincie zo stimuleren dat de
Iwat moeilijkere woningbouw
Ivoor ouderen (en jongeren)
Idoorgezet wordt. Ook moet het
■Rijk wat dat betreft meer over-
llaten aan gemeente en provin-
Icie.
«Zeeland vergrijst, waardoor er
«in de komende jaren steeds meer
■vraag zal zijn naar huizen die
rvoldoen aan de eisen van de
zelfstandige senioren. Zo moe
ten (medische) zorg en voorzie
ningen als winkels en banken
binnen handbereik zijn. In de
praktijk betekent dat, dat een
woonzorgcomplex in het cen
trum van een stad of dorp moet
verrijzen. Alleen al planolo
gisch gezien zorgt dat geregeld
voor lange procedures voordat
er gebouwd kan gaan worden.
Volgens De Kok, gedeputeerde
ouderenbeleid en PvdA-lijst-
trekker bij de Provinciale Sta
ten verkiezingen, neigen ge
meenten en woningcorporaties
er daarom nog wel eens naar, af
te zien van deze moeilijke wo
ningbouw.
Welzijn
Voor Schouwen-Duiveland en
Woningcorporatie Zeeuwland
gaat dat niet op. De PvdA-Sta-
tenleden zijn zeer te spreken
over de complexen De Veste in
Zierikzee en De Saele in Ooster-
land, die gisteren door de fractie
bezocht zijn. „Een goed voor
beeld, naar de toekomst kij
kend", vindt de Bruse Staten-
kandidaat, G. Dalebout. Met
name het feit dat Zeeuwland
niet alleen oog heeft voor de wo
ningbouw zelf, maar ook het
welzijn spreekt hem aan. Als
voorbeeld noemt Dalebout de
speeltuin aan de Kaersema-
kerstraat in de wijk Malta.
„Voor de leefbaarheid is dat erg
belangrijk", stelt ook De Kok.
De lijsttrekker vindt daarom
dat de overheid deze manier van
werken moet stimuleren. Zeker
wanneer het om die moeilijke
woningbouw gaat. Omdat de
provincie voor een belangrijk
deel bepaalt hoeveel huizen er
in een gebied gebouwd mogen
worden, denkt De Kok in dat
kader aan een extraatje. „Als
provincie zou je gemeenten en
corporaties die aantoonbaar
prioriteit stellen aan huisves
ting voor ouderen en jongeren,
moeten voorzien van meer wo
ningen dan ze getalsmatig zou
den krijgen." Hij verwacht dat
gemeenten dan eerder bereid
zijn hun nek uit te steken voor
deze tijdrovende projecten.
Daarnaast vindt De Kok dat de
ambtelijke bureaucratie de
bouw van de Zeeuwse woon
zorgcomplexen onnodig ver
traagt en bemoeilijkt. Zo blijft
Zeeland vanwege haar klein
schaligheid wat dat betreft een
'bijzondere provincie', die an
dere normen en eisen stelt. De
rijksoverheid en organisaties
als het College Bouw Zorgvoor
zieningen zouden daarom de ge
meenten en woningcorporaties,
die beter bekend zijn met de si
tuatie in een dorp of stad, meer
ruimte moeten geven daar een
eigen oplossing voor te beden
ken. Minder barrières en een ex
tra stimulans moeten ervoor
zorgen dat de huizen en appar
tementencomplexen voor de se
nioren tijdig gebouwd gaan
worden. Want dat de vraag hier
naar de komende jaren zal
groeien staat voor de PvdA'er
als een paal boven water. De
Kok: „We moeten daar van tevo
ren iets aan doen, anders gaan er
straks wachtlijsten ontstaan.
En dat moeten we voor zijn."
BURGH-HAAMSTEDE - Het
organiserend comité van het
straöfeest in Burgh-Haamstede
zegt het klip en klaar: 'Straörij-
den heeft niets van doen met
carnaval'. De organisatie stelt
een carnavaleske aankleding
van de berijders en van de paar
den dan ook niet op prijs.
Straó heeft alles te maken met
de cultuurhistorie in de
Schouwse Westhoek. De jaar
lijkse vieringen in de verschil-
lende dorpskernen vormen een
eerbetoon aan die traditie.
Het straöfeest in Burgh-Haam-
stede begint morgen om 12.00
uur met het verzamelen van de
ruiters aan de Achterweg in
Burgh. Nadat de jury daar de
versierde paarden en pony's
heeft beoordeeld, vertrekt de
stoet via bos en duin naar het
strand. Belangstellenden kun
nen rond 13.15 uur het pootje
baden van de paarden in zee om
streeks 13.15 uur bekijken bij de
duinovergang bij de rotonde
aan het einde van de Krayes-
teinweg.
Rond 15.00 uur komt de ruiter
stoet aan bij de Meeldijk in
Burgh. Onderweg zijn er stops
bij cafés en bij het kantoor van
de havenmeester in Burghsluis.
Vanaf de Meeldijk gaat Fanfare
Witte van Haemstede de straö-
rijders voor in de dorpenrit. Tij-
dens die tocht verkoopt Kees de
Kraker vanaf een antieke hand
kar zogeheten ströösels, oftewel
de straökoeken volgens eeu
wenoud recept. Burgemeester
Asselbergs spreekt ruiters en
publiek rond 16.00 uur toeop de
Ring in Haamstede. Daarna
brengt de stoet nog een bezoek
aan zorgcentrum Duinoord. Het
buitengebeuren wordt afgeslo
ten met het om het hardst lopen
van paarden en pony's in de
Slotlaan.
In café Brandenburgh worden
prijzen uitgereikt voor de
mooist versierde paarden en
treedt een gelegenheidstrio uit
Zierikzee op. Ook in Ellemeet
wordt morgen het straöfeest ge
vierd. Daar begint het festijn op
het dorpsplein ook om 12.00 uur
met de keuring van de versierde
paarden. Het voeten wassen
vindt plaats op het strand bij de
aanzet van de Brouwersdam.
Vervolgens maken de ruiters een
tocht langs het strand naar Re-
nesse. Op de terugweg naar El-
lemeet wordt de stoet ingehaald
I door Fanfarekorps Luctor et
j Emergo uit Renesse, dat later in
het dorpshuis van Ellemeet nog
eens speelt. De mooist versierde
paarden krijgen een prijs. In de
avonduren speelt de band The
Blue Boys in het dorpshuis.
De perenbomen aan de ring van Burgh kregen gisteren een snoeibeurt. Traditiegetrouw wordt elke herfst de oogst bij opbod verkocht. foto Marijke Folkertsma
kreeg ik aan het begin van mijn journa
listieke loopbaan, bijna 25 jaar gele
den, als hulpverslaggever bij de redac
tie in Goes.
Een PSD-afscheid was zo'n typisch
klusje voor een hulp verslaggever. Het
kostte veel tij d en het was n iet ingewik
keld. De echte verslaggevers, met hun
nieuwsneuzen en snelle inzichten, kon
den dan belangrijker werk doen. Zo
kwam je met enige regelmaat op de
Prins Bernhard terecht, die als reserve
boot in de kleine fuik in Kruiningen lag
afgemeerd. Voor plechtige PSD-aange-
legenheden als het afscheid van een of
ficier of een bemanningslid, werd de
Bernhard ook als salon gebruikt.
Het was een tijd dat niemand zich er
voor schaamde veertig jaar voor één
baas te hebben gewerkt. Een baan bij
de PSD, bij De Schelde, bij het spoor of
bij de PTT gaf zekerheid voor het leven
en lange dienstverbanden werden alom
gewaardeerd. De kapiteins, agenten,
stuurlui, werktuigkundigen, hofmees
ters en matrozen van de PSD, waren
niet zelden bij de marine of in de grote
vaart begonnen. De veerboot was iets
tussen varen en een walbaantje in. Wel
thuis bij het gezin, maar toch op het
zoute water. Rond 1980 begon de VUT
een grote vlucht te nemen, zodat de ene
na de andere PSD'er op de Berhard
moest worden uitgezwaaid.
Over een wat gammele loopplank ging
je aan boord, waar de feestvarkens al
klaar zaten. De steward, altijd dezelf
de, wist na één keer al precies wat je er
in je koffie moest. Er werd een taartje
geserveerd en na een poosje kwamen de
hoogwaardigheidsbekleders over de
plank aan boord. Het waren PSD-di-
recteur D. Oostinga en gedeputeerde
J. Hoekstra, die nog grote prijs stelde
op de titel 'vlootvoogd'. Ze kwamen sa
men in een auto en werden verwelkomd
als een soort Sinterklazen. Beide ver
stonden de kunst om een warm en
gevoelvol betoog te houden over vele
jaren van inzet, groot verantwoorde
lijkheidsgevoel, steun van het thuis
front enzovoort. Altijd op een toon alsof
ze de scheidende functionaris al jaren
kenden, al zagen ze hem soms voor het
eerst.
Niet zelden kwamen er tranen in de
ogen van zo'n geüniformeerde zeebonk
en altijd een zekere opgetogen trots in
die van de echtgenote, die zojuist be
dolven was onder een gul boeket bloe
men. Pas na het borreltje in de van
boenwas blinkende salon, ging het le
ven weer gewoon verder. Tot waar het
nu is; bijna zonder boten.
KRUININGEN - Nu nostalgie en PSD,
nog voor de boten daadwerkelijk uit de
vaart zijn, onlosmakelijk met elkaar
verbonden lijken, dringt zich de herin
nering op aan de pontjes van vroeger.
Koningin Juliana en Prins Bernhard,
heetten ze.
Afgebouwd na de oorlog en zelfs een
keer verlengd, ademden ze een typische
jaren vijftig sfeer. De salons waren door
vaklui betimmerd, de losse meubels
waren comfortabel en degelijk en vanaf
het dek kon je het voorbijvliegende wa
ter bijna aanraken.
Als kind moet ik vaak met die boten zijn
meegevaren, maar kinderen hebben al
leen oog voor het water, de lucht en de
overkanten. Een goede kans om beter te
kijken en de ponten alvast in de nostal
gische la van de geest op te bergen,
De knusse salon van de Prins Bernhard in 1985, een van de laatste keren dat het schip als reserveboot werd ingezet.
foto archief PZC