Iedereen valt voor George Clooney Maffiabaas vreest Wereld van de kunst is de enige die deugt PZC J voor zijn leven Wereldwijd toneel tegen oorlog Irak Acteur maakt regiedebuut Ro-theater speelt Proust vrijdag 28 februari 2003 T Tier jaar geleden was 'Analy- V ze This' een alleraardigste komedie met Billy Crystal als een psychiater die met tegenzin Robert DeNiro in therapie nam als een maffiabaas die last be gon te krijgen van huilbuien. Regisseur Harold Ramis stuurt daar nu Analyze That achter aan, een sequel die toch geïnspi- reerder blijkt dan de titel doet vermoeden. DeNiro als Paul Vitti zit in de nor. Hij staat op de nominatie om over een maand voorwaar delijk vrij te komen, maar het lijkt erop dat zijn zenuwen het beginnen te begeven, wanneer er voor de tweede keer in de ge vangenis een aanslag wordt ge pleegd op zijn leven. De geharde crimineel wisselt buien van totale catatonie af met stemmingen waax-in hij evenmin communicabel is maar uit volle borst liedjes kweelt uit 'West Side Story'. Hoog tijd, kortom, om er maar weer eens Dr. Sobol (Crystal) bij te halen die onder fel protest Vitti mee naar huis krijgt en voor diens gedrag verantwoordelijk wordt gesteld. De onaangepaste strapatsen van de maff ia-capo weten de fa milie Sobol danig te ontregelen. Pogingen hem aan eerlijk werk te helpen als gérant of autover koper blijken geen succes en de penoze begint al te vrezen dat de voormalige gangsterbaas zijn oude machtspositie zal opeisen. Maar dan lijkt het alsof Vitti in eens zijn perfecte alternatieve lotsbeschikking heeft gevon den. Hij wordt adviseur voor een tv- serie over een maffia-baas waar Anthony LaPaglia (als veron dersteld Australisch acteur; zijn best doet om te lijken op Ja- mes Gandolfini in 'The Sopra no's'. Deskundige coaching ij hier inderdaad hard nodig. Psy chiater Sobol denkt alles onder controle te hebben, maar vergis zich lelijk. Voor hij het goed ir. de gaten heeft, raakt hij tot zijc immense ontzetting betrokkec bij een goudroof die toch weer heel anders uitpakt dan te vre zen viel. Veel om het lijf heeft het alle maal niet en er zitten aan dit schijnbaar haastig bij elkaar gebreide scenario nogal wat ste ken los, maar de chemie tusser, de mentaal kwetsbare zware jongen en de zielen knijpende angsthaas functioneert nog steeds naar behoren. Crystal ij zoals hij altijd is, de benauwde burgerman die overloopt van one-liners. DeNiro is minstens zo amusant als karikatuur van zichzelf in talloze eerdere maf fia-rollen die wél serieus waren bedoeld. Opmerkelijk trouwens dat dergelijke serieuze rollen steeds minder vaak speelt, alsof hij zijn hart nu meer aan kluchtwerk heeft verpand. En even opmer kelijk is dat men hem voor deze gelegenheid Cathy Moriarty als tegenspeler heeft teruggegeven Ze was de veelvuldig mishan delde echtgenote in 'Raging Buil', maar voert thans het com mando over een geduchte gang sterclan en laat niet meer me! zich sollen. Pieter van Lierop Analyze That: regie Harold Ramis, met Robert DeNiro, Billy Crystal, Joe Viterelli, Cathy Moriarty, An- thony LaPaglia, Lisa Kudrow, !e zien in Cine City Vlissingen en Dt Koning Hulst. Als alle wouwen consequent weigeren om seks te hebben met (hun) vechtlustige mannen is het snel afgelopen met de oor log. Die wijsheid hebben de da mes effectief opgedaan in de Griekse komedie Lysistrata van Aristofanes uit 411 voor Chris tus. Aristofanus heeft naar alle waarschijnlijkheid nooit dur ven vermoeden dat zijn stuk zo'n 2400 jaar later nog eens ge bruikt zal worden als theatraal protest tegen de op handen zijn de strijd van Amerika tegen Irak. Op maandag 3 maart. (03-03-03) wordt Lysistrata wereldwijd in ongeveer vierhonderd steden als leesvoorstelling opgevoerd. Met als hoofddoel 'de' regering Bush bewust te maken van de groeiende oppositie tegen oor log met Irak'. In Utrecht gebeurt dit in de Stadsschouwburg. Aan de le zing van Lysistrata hebben tal van acteurs hun medewerking toegezegd, zoals Hans Hoes, Ca therine ten Bruggencate, Maar ten Wansink, Barbara Pouwels en Antoinette Jelgersma. Na af loop zal de in Nederland woon achtige Irakese dichter Ali Al- Bazzaz enkele van zijn gedich ten voordragen. Vervolgens kunnen de aanwezigen in een muzikale omlijsting nog met el kaar over hun standpunten van gedachten wisselen. Er wordt I nog gezocht naar een cabaretier of acteur die deze avond leidt. De toegang is gratis, al wordt een wijwillige bijdrage in de kosten zeer op prijs gesteld. Het idee voor dit Lysistrata Pro-| ject is afkomstig van de New Yorkse actrice Kathryn Blume.; Aanvankelijk wilde zij van Ly sistrata een benefiet-reading' organiseren ter ondersteuning van humanitaire instellingen die in Irak werkzaam zijn. Hel voornemen groeide uit tot een internationale actie tegen de dreigende gevechten met Ix-ak, Via e-mails werden mensen aangespoox-d om in eigen land een soortgelijke manifestatie te' oi'ganiseren. In Nedexdand is het de Utrechtse theater-maakster' Karen de Vries die dit initiatief heeft overgenomen. Verleden] jaar zomer heeft ze in Gxdeken- land mede uit ongerustheid over de spanningen omtx-ent de Iraakse kwestie 'De Wraakgo dinnen' van Aischylos geregis seerd. Ook dit stuk heeft te ma ken met oorlogsgeweld. Max Smith Lysistrata Project: ma. 3 maart in de Stadsschouivburg in Utrecht, 20.3(1 uur. Reserveren: lel. 020-6820773. Info: http://80.61.89.144/lysistrala- /index.html De film Confessions Of A Dangerous Mind is het regie debuut van George Clooney. Het is tevens de film die Sam Rockwell op het Festival van Berlijn de acteursprijs op leverde. Hij speelt een bedenker van tv-spelletjes die in de ja ren zeventig tevens werkt als moordenaar voor de CIA. Als andere geheim agenten komen we Clooney zelf tegen, naast Julia Roberts enRutgerHauer in diens meest gedenkwaardi ge Hollywood-rol sinds lange tijd. De oergeestige, gitzwarte komedie komt komende donderdag (6 maart) in Nederlandse première. Rond dezelfde tijd zal dan So laris in onze bioscopen zijn gebracht, de sf-film waarin Clooney de hoofdrol speelt on der regie van Steven Soder- bergh. De twee bezitten samen een pi-oductiemaatschappij die ook Confessions ontwikkeld heeft. Solaris is pijnlijk geflopt in Amerika maar Clooney is desondanks apetrots op deze 'remake' van een beroemde Tarkovsky-film die volgens hem wellicht in Europa beter op waarde wordt geschat: „En dat mag ik werkelijk hopen ook, want ik kreeg geen salaris voor Solaris maar een winstpercen tage. Tot dusver heb ik de film dus voor nop gedaan en dat was niet de bedoeling." De winstkansen liggen voor Confessions Of A Dangerous Mind intussen veel gunstigexx Het draaiboek werd geschreven door Chax-lie Kaufman, momen teel 'Hollywood's hottest screen writer' met 'Being John Malko- vich' en 'Adaptation' op zijn naam. Kaufman baseerde zich op een in 1980 gepubliceerde 'autobiografie' van Chuck Bar- ris waaxwan het waarheidsge halte met de nodige korreltjes zout mag worden genomen. Dat Barris producent en presentator was van in Amerika legenda risch geworden tv-shows als The Newlywed Game, The Da ting Game en The Gong Show, is zeker. In dat laatste programma weixlen amateurartiesten uitge daagd zichzelf voor schut te zet ten, hetgeen Baxris de kwade faam opleverde van een smake loze ethervervuiler. Maar scepsis is op zijn plaats ten aanzien van Baxris' bewering dat hij voor winnende koppels van The Dating Game i'eisjes bedacht naar steden als Berlijn en Helsinki om er met een per fecte dekmantel als chaperonne 33 moorden te kunnen plegen in opdracht van de CIA. Het zijn wel gegevens waar scenarist Kaufman leuk mee uit de voeten kon. Wat Clooney vooral erg aansprak was dat het drama zich voor een fors deel afspeelt in de tv-wereld van de jaren ze ventig. Clooney is daarin opge gloeid. ,Toen ik klein was, had mijn va der in Cincinnatti een eigen tv- programma dat The Nick Clooney-show heette. Daar heb ik nog als jongetje van tien on der de camei'a's gezeten met tekstborden vol steekwoorden. Als het Pasen was, werd ik ver momd als paashaas en geïnter viewd door pa. Ik ben toen het leven gaan zien als één grote speeltuin. Dat gevoel zit in deze film. Ik kén de tv-wereld. Maar ik weet óók wat het allemaal kan betekenen om beroemd te zijn. Dat is een ervaring die ik bovendien weet te relative ren omdat ik zelf pas beroemd werd toen ik al 32 jaar oud was. Ik begreep dus veel van waar het George Clooney (r) op de set van Confessions Of A Dangerous Mind, met Sam om dx-aait in dit script." Maar dat Clooney het zelf ging verfil men was een noodgreep. „Ik heb nooit regie-ambities gehad. Ik wilde echter koste wat kost dat dit zou worden gemaakt. Toen onze plannen voor de zoveelste keer aan duigen waren gevallen omdat een regisseur afhaakte, heb ik de telefoon gepakt en Harvey Weinstein van Miramax gebeld. Ik sprak met hem af in Las Vegas en heb hem toen ge zegd: 'Dit is het script. Ik wil het zonder honorarium zelf regis seren. Zus en zo wil ik het aan pakken. Dit is het team met wie ik de film wil maken en dat kan voor minder dan 30 miljoen dollar-.' En Hax*vey ging ak koord." Julia Roberts erbij betrekken, kostte nauwelijks inspanning. „Eén telefoontje was voldoen de. Het punt was dat alle actri ces van naam zaten te vlassen op de twee vrouwenrollen in dit script. Ze hadden het allemaal gelezen. Dus toen ik Julia belde, kapte ze me vrijwel onmiddel lijk af met: 'Zeg maar wie ik moet spelen, Penny of Patricia?' Het was Patricia. En DrewBar- rymore was net zo happig om Penny te doen. Ik vond het een enorm blijk van vertrouwen en vriendschap. Want Julia Ro berts kan 20 miljoen vragen voor een filmrol en nam hier ge noegen met een habbekrats en liep geen geringe risico's met mij als iemand die nooit eerder ge regisseerd had." Confessions bewijst hoe onge looflijk goed George Clooney niet alleen ligt bij het grote pu bliek maar ook bij collega's. Su persterren als Brad Pitt en Matt Damon bleken bereid tot piep kleine gastrolletjes. We zien hen als maf gecoiffeerde kandidaten in The Dating Game (het spel dat twintig jaar later bij ons wex-d uitgezonden als Blind Da te) waar ze juist niet worden uit gekozen. Met bedrukte snuitjes moeten ze toezien hoe een on voorstelbare hansworst de show steelt. „Juist voor die twee kanjers was het dankbaar en komisch om zichzelf zo voor Piet Snot te la ten zetten. Dat kunnen ze zich permitteren. Maar het is niet eens erg gezocht als grap wan neer je weet dat in werkelijk heid een meisje in The Dating Game ooit Burt Reynolds links liet liggen en dat Tom Seileck hetzelfde is overkomen. Dat Brad, als in wex-kelijkheid 'the sexiest man alive', hier wordt versmaad en vervolgens ook Matt Damon, daar moest ikzelf om brullen van het lachen." Meer vlees op het bot heeft de bijrol van Rutger Hauer als een in Berlijn gevestigde CIA-agent die overloopt van filosofisch cy nisme. Clooney wist hem te strikken met een bedelbrief. „Ik heb geschreven: 'Ik kan je niet betalen wat je waard bent, maar geloof me, de rol is erg aantrek kelijk.' En dat bleek goed ge noeg voor Rutger. Ik wilde juist hém omdat hij een acteur is die bagage meebrengt. Je kent hem immers van 'Blade Runner' en 'The Hitcher'. Dat maakt hem meteen angstaanjagend. Dat hadden we nodig. Plij heeft te- genwoordig wat overgewicht, lang haar en iets van een baard, maar nog steeds is hij vreeswek kend. En Rutger is dus een ge weldig goed acteur die intensi teit geeft en zelf met sterke invallen komt. Er is die scène waar hij zijn vak van spion toe licht. Da..r zegt hij: 'Je eerste moord geeft hetzelfde gevoel als toen je voor het eerst met een vrouw had geslapen.' Dat had nergens in het script gestaan. Daar was hij zelf mee gekomen. En we waren er blij mee ook, want het gaf extra diepte en la ding op die plek." Mysterie Was Chuck Baxris écht een CIA- moordenaar? Clooney durft er geen definitief uitsluitsel over te geven: „In Amerika reageren sommige mensen stomverbaasd met: 'Goh, wie had dat van Chuck Barris gedacht!Ze gelo ven het. Terwijl anderen schud debuikend hebben geconclu deerd dat het volmaakt absurd is om maar een seconde te over wegen dat de spionageverhalen waar zouden kunnen zijn. Dat is ook juist de lol van de film; datje niet zeker kunt weten wat ervan waar is. Chuck heeft dat boek in 1980 geschreven en vervolgens was hij er klaar mee. Ik ben veel met hem opgetrokken en we zijn echt bevriend geraakt. Maar over de CIA-kant van het ver haal geeft hij nog steeds geen kik. Laten we het mysterie maar eerbiedigen, zou ik zeggen." De film oox-deelt over Chuck BaiTis veel milder dan hij over zichzelf deed in zijn boek. Met superieure humor belicht Clooney het schijnbaar gewe tenloze hoofdpersonage als pri mair een kerel die hopeloos met zichzelf in de knoop ligt. Daar door blijkt hij ook niet in staat om de zegeningen van het leven te incassei'en als die in de per soon van Drew Barxymox-e toch opmerkelijk royaal op hem af komen. Barris is een boef. Dat hij desondanks vertedert, komt volgens de x-egisseur helemaal voor rekening van acteur Sam Rockwell. „Het is iets wat Sam ook al had in zijn eerdere ï-ollen. Hij be spuwde Tom Hanks in 'The Gx-een Mile', hij probeerde Drew te vermoorden in 'Charlie's An gels' en hij was een lafbek in 'Galaxy Quest'. En tochkx-eeg je nooit een hekel aan hem. Nu in Confessions zie je hem ook zel den iets aai-digs doen en hij lijkt weinig te leren van zijn stommi teiten. Maar net zoals Jack Ni cholson in 'Carnal Knowledge' of Michael Caine in 'Alfie', houd je een zwak voor hem, ook al doet hij verschrikkelijke din gen." Overigens waagt Clooney te be twijfelen of Chuck Barris wer kelijk was waarvoor hij tegen Rockwell en Drew Barrimore. woordig wordt gehouden, namelijk de ranzigste tv-maker uit de Amerikaanse tv-geschie- denis. „Er werden al veel eerder zeer bedenkelijke tv-program- ma's gemaakt. De jai-en vijftig en zestig worden nu bestempeld als het gouden tijdperk van de televisie. Maar in die tijd werd soms ook ongelooflijke rommel uitgezonden. En als je nu kijkt naar Jerry Springer of sommige progx-amma's met reality tv, dan is dat vaak vele malen erger dan alles wat Chuck Barris had ver zonnen. Beelden van mensen die verongelukken of doodgaan op televisie presenteren als enter tainment, dat vind ik misdadig. Dat vind ik net zo onverant- woordelijk als een geladen ge weer in handen geven aan een kind." Patriottisme Smakeloos tv-amusement vormt één kant van Confessions. Minstens zo saillant is echter de keerzijde van de vertelling, waar met hilarisch sarcasme de Amerikaanse geheime dienst op de korrel wordt genomen. Dat foto G PD past allerminst in de trend van onkritische vaderlandsliefde die momenteel de Amerikaanse media lijken te beheersen. Clooney grinnikt: „Allicht is dit, onder meer, een politieke film. Baxris laat zich als geheim agent rekruteren omdat een be roep wordt gedaan op zijn pa triottisme. Die term verdient vandaag beslist nadere discus sie. Toen wij 'Three Kings' maakten over de Golfoorlog, was dat hetzelfde als wat 'Dr. Stx-angelove' deed tijdens de Koude Oorlog: het ridiculiseren van bepaalde idealen die vol gens veel Amerikanen vanzelf spreken. Voor mij spreekt het niet vanzelf dat onze waarden dwingend worden opgelegd aan andere naties en dat je tegen sputterende landen dan maar moet gaan bombai'deren. Als dat patriottisme is, hoef ik geen patriot te zijn, al houd ik van Amerika." Pieter van Lierop Confessions Of A Dangerous Mind en Solaris zijn binnenkort te zien in de Nederlandse bioscopen. Clooney als filmregisseur. Eelco Smits (voor) als de jonge Marcel Proust. Achter hem een projectie van Paul R. Kooij als de oude Proust. foto Jaap Ruurs/GPD Niks groot gebaar of uitge sproken mimiek. In het eer ste deel van de theaterserie 'Op zoek naar de verloren tijd' van het ro theater doen de acteurs weinig dat op traditioneel to neelspel lijkt. Van Paul R. Kooij, die de oude Marcel Proust speelt, ziet het publiek slechts zijn hoofd in een megagrote pro jectie. Terwijl Eelco Smits als de jonge Proust met name de leeg heid zoekt. Een miljoen woorden stopte de Franse schrijver Marcel Proust (1871-1922) is zijn 'A la recher che du temps perdu' waarin hij de wereld van de salons in de hoogste Franse kringen ten tijde van de belle époque tot leven brengt. Artistiek leider Guy Cassiers van het ro theater her schiep ze, samen met cineast en schrijver Eric de Kuyper, tot een vierdelig theater-epos waarvan komende woensdag (5 maart) Proust 1: De kant van Swann in première gaat. Zoals de romancyclus het chef d'oeuvre voor Marcel Proust was, zo ziet Guy Cassiers de the aterversie als ijkpunt in zijn carrière. In 'Op zoek naar de verloren tijd', dat twee theater seizoenen in beslag zal nemen, bundelt Cassiers alle elementen van het theater die hij in het ver leden heeft onderzocht. In die zin vormt het project een reflec tie op zijn gehele werk. Het vei-haal gaat over de jonge Mai-cel Px-oust, die de wereld van de liefde, de aristocratie en de kixnst betreedt. Maar de lief de blijkt voornamelijk te be staan uit jaloezie. En de hogere kringen worden gaandeweg ontmaskerd als hypoci-iet en im moreel. Het is alleen de kunst die niet ontluistert. Na veel amoureuze verwikkelingen in de meest mondaine kx-ingen ont dekt Marcel zijn artistieke roe ping. In Proust 1: De kant van Swann is Marcel Proust jong en oud te gelijk. Hij kijkt uit naar de toe komst en terug op zijn verleden. Zijn gedachtegang wordt be paald door herinneringen en verwachtingen. Hij is onzeker over zijn capaciteiten als kun stenaar, maar ook volledig meester over zijn schx-ijversta- lent. Het zijn de acteurs Paul R Kooij en Eelco Smits die vorm geven aan dat voortdurend verschui vend perspectief. Kooij, die de oude Proust verbeeldt, doet dat geschminkt als schaduw, met zijn rug naar de zaal, zijn hoofd gestoken door een doek. „Mijn tegenspelers zijn een statief, een camera en een microfoon", zegt hij. „Het publiek ziet alleen een enorm grote projectie van mijn hoofd." Ook de setting waarin Eelco Smits zijn talent etaleert is niet alledaags. „Ik speel met px-ojec- ties. Alleen met mijn vriendin netje Gilberte heb ik scènes. Daarbij komt dat wat ik denk in teksten wordt geprojecteerd. Dus wat voor mij rest om vorm aan te geven is vooral leegheid. Het is uitdagend niks te spelen. Er gewoon te zijn." Ze ontmoeten elkaar twee maal gedurende Proust 1: De kant van Swann, Paul R. Kooij als vi deobeeld en Eelco Smits in vlees en bloed. Smits: „Mij overko men als jonge Proust de dingen waar Paul, als de oudere Proust, over praat." Grijze streepjes breken de zin nen in het tekstboek van Paul R. Kooij. Ze maken het voor de ac teur makkelijker Prousts legen darisch lange zinnen, die niet zelden een halve bladzijde be slaan, uit het hoofd te leren. „De taal van Proust zit zo in elkaar dat je makkelijk kunt ontspo ren", zegt Kooij. „Maar ik vind het wel 'gewone gedachtentaal'. Helemaal niet zo hermetisch als ik vermoedde." „Toen ik voor deze x-ol werd ge vraagd, dacht ik: da's lachen, Paul gaat Proust spelen! Maar het blijkt geen elitair werk. Het gaat over mij, over hoe mensen omgaan met hun verleden.Eel co Smits: „Het gaat over hoe je kunst kunt gebruiken om de liefde en het leven minder over weldigend te laten zijn. Ik denk dat voor Marcel Proust het wer kelijke leven te ovei*weldigend was. En dat hij daarom tot dit werk is gekomen." Smits en Kooij zeggen dat zij nog nooit in een theaterstuk hebben gestaan dat ook maar enigszins lijkt op waar ze nu mee bezig zijn. Want het acteer werk is maar een onderdeel van het geheel. Zoals Guy Cassiers eerder deed, gebruikt hij behal ve toneelspel ook muziek, vi deobeelden en tekstprojecties die samen het theaterstuk in het hoofd van de toeschouwer vor men. „Guy Cassiers is de schilder. Marcel Px-oust de penseel en wij zijn de verf", zegt Paul R. Kooij over deze werkwijze, die veel vertrouwen vraagt van de ac teurs. „Ik ga niet voor elke x-egis- seur met mijn hoofd door een doek staan", illustreert hij. „Maar ik ga ervan uit dat Guy zijn best doet van al die elemen ten een mooi geheel te maken." Annemiek Veelenturf Proust 1: De kant van Swann: het ro theater speelt de voorstelling vanaj vandaag tot en met 15 maart in de Rotterdamse Schouwburg. Premiè re op 5 maart. Na Rotterdam nog te zien in Antwerpen, Leuven, Brugge, Gent en Brussel. De Internationale School voor Wijs begeerte in Leusden knoopt aan de Proust-voorstelling van het ro thea ter een conferentie vast. Deze wordt gehouden op 7 en 8 maart. Deelne mers aan de conferentie ontvangen een vrijkaart voor 'Proust 1De kant van Swann'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26