Ode aan held van de vijand Het is heel mooi geweest met Ten Sharp PZC Muziektheater speelt schouwburg Haarlem kapot Musical 3 Musketiers 25 Abbaliedjes ook op dvd Ladies and gentlemen vrijdag 28 februari 2003 Het land was reddeloos, het volk radeloos en de regering redeloos. Zo was de situatie van de republiek Neder land in het 'rampj aar' 1672. Engeland bedreigde de kust van uit zee. De bisschoppen van Munster en Keulen waren vanuit het oosten binnengevallen en vanuit het zuiden bracht de Franse zonnekoning Lodewijk XIV de Hollandse Gouden Eeuw in gevaar. Zijn troef was een zekere d'Artagnan. En met deze 'vierde musketier'deze held van de vij and, wil Joop van den Ende Broadway veroveren. Een deel van de musicalcast: Stanley Burleson, Pia Douwes, Tooske Breugem en Bastiaan Ragas (vlnr) voor het schrijvershuisje van Dumas, waar hij onder meer De Drie Musketiers schreef. foto Roy Beusker/GPD Joop van den Ende's versie van de musical 'Mamma mia!' is vanaf eind september te zien in de Nederlandse theaters. Als ta melijk vroeg opwarmertje ver scheen vorige week onder de ti tel The definitive collection zowel een (dubbel-)cd als een dvd van Abba. De cd is de zo veelste, zij het de compleetste, compilatie, maar op dvd was het Zweedse viertal niet eerder vastgelegd. Dat betekent in dit geval dertig filmpjes bij dertig bekende Abba-liedjes. Gedurende de jaren 1973-1982 waarin de groep wereldwijd de hitparades bestormde, was het voor een beetje 'intellectueel met goede smaak' uit den boze om Abba leuk te vinden. Zo'n intellectueel luisterde gewoon stiekem en kon daardoor later, toen de band niet meer bestond, net als iedereen verklaren dat 'ie steeds al fan was geweest. En inderdaad, de gemiddelde kwaliteit van de muziek en de liedjes is boven alle twijfel ver heven, zodat we het daar niet meer over hoeven te hebben. Wel over het beeld daarbijWant Benny Andersson en Björn Ul- vaeus mochten dan gouden componistenhandjes hebben, ze liepen in vrijwel elke clip voort durend irritant goedlachs te zijn. En ontnamen bovendien te vaak het zicht op de dames met cle gouden stémmen. Frida Lyngstad was best leuk, maar het ging natuurlijk om Agnetha Faltskog. De dames hadden de melodietjes, de homo's 'Dancing queen' en de heteroheren gingen voor Agnetha. Slaapkamerdro- men horen nou eenmaal altijd al bij popmuziek. Fred Hoogendoorn Abba, the definitive collection - Uni versal Catalogue, tijdsduur: 2.48 uur. Het verhaal gaat dat Renée Fleming niet alleen één van 's wereld beste sopranen van de ze tijd is, ze zou ook nog één van de aardigste vrouwen in haar vak zijn. Afgaande op de twee uur durende documentaire La- dies and gentlemen, Miss Renée Fleming lijkt dat nog waar te zijn ook. Tony Palmer laat zijn dvd-film wat brokkelig op gang komen met onder meer beelden van haar optreden bij de her denking van de slachtoffers van 11 september op Ground Zero, een optreden in The Muppets- how, een receptie bij de Clintons en bij het opnemen van Verdi's requiem. Maar al snel blijken al die brok ken flinke bouwstenen te zijn voor een portret van een zange res die als dochter van een koor dirigent en een zanglerares heel lang zweeg, boeken verslond, op haar twaalfde de hoofdrol zong in 'My F air Lady' en die zich op schoolfeestjes vooral verlegen wasEen portret van een veelzij - dig zangeres. De parel van dit van veel muziek voorziene geheel: het maanlied uit 'Rusalka' van Dvorak. Maar het diva zijn, moeder en echtge noot is een hard vak en dat laat ste is dan ook probleem gewor den. De tweede helft van de dvd belicht een aantal aspecten van haar werk. Zoals de omgang met haar status, het kleden, het repeteren en het zingen van jazz. Weinig klassieke zangeres sen kunnen dat. Maar deze Amerikaanse, ex-big band zangeres, heeft ook dat in cle ge nen. Hans Visser Renée Flemingdocumentaire van Tony Palmer - Decca, tijdsduur 122 "|VTadat zijn verhaal is verteld -LN in een roman, in tal van to neelstukken en in ruim honderd films beleeft op 30 maart in het Rotterdamse nieuwe Luxor Theater ook de musical over zijn leven de wereldpremière: 3 Mus ketiers. Bastiaan Ragas speelt daarin derol van d'Artagnan, de jongen die zich wil bewijzen, zijn onzekerheden wil overwin nen en daarom in dienst wil tre den bij de elitetroepen, de com mando's van de koning van Frankrijk, bij het korps muske tiers. Een geromantiseerd, maar au thentiek gegeven. Even buiten Parijs, nabij de Seine, staat in de heuvels het Chateau de Monte Christo. Verdiend met onder meer 'De Drie Musketiers'. Een landhuis uit 1847 dat met zijn mengeling van stijlen net niet potsierlijk mag heten. Een feest van eclectisch bouwen. De eige naar wond er geen doekjes om. Tal van ornamenten herinneren aan het succes van de schrijver die er woonde: Alexandre Du mas (1802-1870). Hij was de kleinzoon van een markies en een creoolse slavin, zoon van een onder Napoleon verguisd generaal, romantiseur van de Franse historie en held van de Franse literatuur. Sinds december rust hij tegen zijn zin in het Parijse Pantheon. Naast Voltaire, Victor Hugo en Emile Zola. Een schrijver die optrok met de Italiaanse vrijheidsstrij der Garibaldi, die de opgravin gen van Pompei' leidde en die zijn verhalen zelf beleefde. Zoals Rembrandt zijn leerlin gen liet werken aan de door hem ontworpen schilderijen, zo pro duceerde hij met een kleine staf in de vorige eeuw de bestsellers van die tijd, de klassiekers van nu. Vaak vijf feuilletons tege lijk. Elk op een andere kleur pa pier om niet in de war te raken. En ze waren vooral lang, want hij werd per regel betaald. Zo ontstonden ruim zeshonderd romans, dertig toneelstukken en een kookboek. Hij vierde feest met Rossini en Chopin en werd vader van min stens vijfhonderd kinderen. Maar was onhandig met geld. Het chateau, met de Moorse ka mer voor zijn vele maitresses, verkocht hij dan ook weer snel. Meeslepend Toen Bastiaan Ragas en zijn te genspeelsters Tooske Breugem, Pia Douwes en Stanley Burle son er de sfeer van Dumas en zijn wereld kwamen proeven, keken ze hun ogen uit. „Iemand die groots en meespelend wilde leven", zucht Tooske. „Logisch dat een type als d'Artagnan hem aansprak." Zij spelen zijn beroemdste ver haal, dat van d'Artagnan, een jongen uit het ruige landschap van Cascogne, waar gedreven zonen van de kleine adel zonder ei-frecht wegtrokken om een baan te zoeken bij het leger van de koning. Dumas vond die ge schiedenis in een slordige bio grafie. „Dumas maakte daar van een verhaal waarin hij het publiek laat meegaan met de reis van dArtagnan op weg naar zijn volwassenheid", zegt Paul Eenens, die de voorstelling re gisseert. „De jongen botst met zijn vader, zijn geliefde, met moed en eer lijkheid en uiteindelijk met kar dinaal Richelieu die hem drijft tot de uiterste grens. Maar met de hulp van zijn drie bevriende musketiers, bereikt hij uitein delijk wel een moment waarop hij het leven aankan. Wij maken daarvan een musical als zinvol amusement met muziek van nu, maar geënt op die van toen." Maar ook Dumas wist de ge schiedenis smeuïg aan zijn chauvinistische Franse lezers op te dissen. Want van een on stuimige verhouding met het kamermeisje Constance, nu ge speeld door Tooske Breugem, is niets bekend. En ook de rol van de intrigante en verleidster Mi- lady de Winter is pure fantasie. Volgens Bastiaan Ragas is deze vrouw, in de musical een rol van Pia Douwes, bedacht om de trouw van d'Artagnan op de proef te stellen. Maar feit is dat hij uiteindelijk hoofd was van de koninklijke volière, een sym bolische functie, maar daarmee was hij wel lid van de hofhou ding. En vast staat ook dat hij woonde 'om de hoek', in het Quartier Latin en dat hij op la tere leeftijd trouwde met een rij ke weduwe en vervolgens twee kinderen bij haar verwekte. En de slangachtige kardinaal Richelieu, de geslepen politicus achter de koning, schrik van de hugenoten, de Franse protes tanten, heeft eveneens echt ge leefd. „Zij het dat hij, anders dan in het verhaal, beslist res pect had voor de jonge muske tier", zegt de historicus Dirk Ja cob Jansen, die inhoud aan exposities en feesten geeft waarmee Maastricht dit jaar viert dat de stad 330 jaar gele den door de Fransen werd bele gerd. „D'Artagnan kwam op zijn zestiende naar het paleis en Richelieu maakte hem latei- zelfs luitenant." Stanley Burleson, die hem in de musical speelt, kan zich nauwe lijks voorstellen dat hij ook in werkelijkheid zo'n levend brok gevaarlijk religieus extremisme is geweest. „Niemand wordt slecht geboren. Zijn gedrag heeft alles te maken met de in stituten waarmee hij was ver weven. En soms komen er dan dingen op je pad die maken dat je de verkeerde afslag neemt. D'Artagnan is een dromerige goedzak, maar als Constance wordt vermoord is hij niet meer die jongeling. Een mooi thema. „Zo zal het vroeger ook met Ri chelieu zijn gegaan. Maar nu ziet hij zijn kans om Frankrijk groot te maken. En in dit ver haal botst hij daarom met d'Ar tagnan", vindt Burleson. „Macht corrumpeert", zegt ook Bastiaan Ragas. Maar hij lijkt zich al aardig d'Artagnan te voelen als hij in de kwade Riche lieu vooral de man ziet voor wie het doel de middelen heiligt: de katholieke kerk en de wereld macht Frankrijk. Bush Oude verhalen uit de Franse historie, maar voor Paul Eenens is 3 Musketiers vooral het altijd actuele verhaal van iemand die probeert zichzelf te zijn. Iets wat ook in deze tijd niet makke lijk is: „Het is altijd moeilijk om te doen watje hart je ingeeft en je idealen te verwezenlijken. Zo staat d'Artagnan tegenover Ri chelieu van wie je niet weet of hij liefde predikt of haat, of dat hij alleen maar voor zichzelf predikt. Net als Bush en depaus. Iemand die een smet werpt op iets wat eigenlijk heel mooi is." Dumas, schepper van boeken als 'De graaf van Monte Chris to', hechtte eraan te worden be graven in het dorp Villers-Cot- terêts, waar hij in 1802 was geboren en in 1870 overleed. Dus niet in het Parijse Panthéon waar Frankrijk zijn grootste helden bewaart. Bastiaan Ragas bekent dan ook de nodige ambi valente gevoelens te hebben gehad toen hij onlangs in dat Panthéon die kleine kist met de stoffelijke resten van Dumas zag staan, geflankeerd door een kleine erewacht. „Als je iemand respecteert laat je hem met rust en haal je hem zeker niet uit zijn graf. Het recht van het individu, daarover gaat het nu net in 3 Musketiers." Maar wat gebeurde er met d'Ar tagnan? Toen het Franse leger in 1673 het beleg sloeg voor Maas tricht, had de koning zijn gene raals Condé, Turenne en Luxembourg weggestuurd. Hij wilde zelf de eer van deze over winning hebben. Een schilderij in het Louvre laat zien hoe hij zich in het kampement voorbe reidt. En daar lijkt waarachtig ook d'Artagnan bij hem in de buurt te staan, Maar de verove ring van Maastricht maakt hij niet mee. Bij een aanval op Ton- gerse Poort wordt d'Artagnan door een Nederlandse kogel in het hoofd getroffen. Vier andere musketiers die zijn lichaam wil len redden sneuvelen eveneens. Dumas wordt nu geëerd, maar zijn held verdween anoniem in een massagraf, ergens in de Limburgse grond, diep onder het bronsgroen eikenhout. Hans Visser Musical 3 Musketiers: vanaf 5 maart t/m september première op 30 maart) in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Voor meer informatie of reserveringen: 0900-3005000 (0.45 pm) of www.musicals.nl Een hele schouwburg kapot- spelen. Zo'n kans krijgt zelfs ZTHollandia niet elke dag. Maar nu de Haarlemse Stads schouwburg vanwege een gron dige opknapbeurt in april voor minstens twee jaar dicht gaat, mogen de laatste bespelers hun gang gaan. Voor de slotproduc- tie Dark banen ze zich een weg dwars door het podium. Klankrijk, beeldend en kleur rijk muziektheater moet die sloopactie gaan opleveren. Maar bovenal een aangrijpende voorstelling, waarin de wan hoop van de uitgerangeerde profetes Jeanne d'Arc zich mengt met treurnis om het lot van die goeie ouwe Haarlemse 'bonbonnière'. De voorstelling wordt geregisseerd door Paul Koek, die gisteren bekend maakte na oktober ZTHollan dia te zullen verlaten. Een van z'n belangrijkste thea- terlessen leerde ZTHollandia- regisseur Paul Koek van Kand- inski, de Russische pionier van de abstracte kunst. Die zei begin 20-ste eeuw. „Bij muziekthea ter is het niet 1 plus 1 is twee, maar 1 min 1 is twee. Er moet iets af van de klank, iets af van de tekst. Dan krijg je een soort volheid als resultaat. Maak het dus eerder kaal dan dat je iets toevoegt." En kaal oogt de uitgebeende grote zaal van de Stadsschouw burg Haarlem, waar ZTHollan dia de komende zes weken de ei gen muziektheaterproductie Dark speelt. De regisseur gaf zijn vormgeefster Elian Smits de vrije hand. „Gisteravond op weg naar huis dacht ik: onwer kelijk eigenlijk, dat je de wetten van het theater zo tart. Dat je de podiumvloer doorzaagt, waar door je de kelderruimten ziet. Dat je alle opsmuk weghaalt, om het publiek zo de kale schouwburg te tonen. Het skelet van de schouwburg, de dwars doorsnede van een droomfa- briek, ja." Beelden, herinneringen, emo ties: daar draait het om in Dark. „Geen psychologische karak ters", zegt Koek, maar beeldge- maakte muziek. Ik doe alles vanuit de muziek. Ik heb aan het verhaal van Jeanne d'Arc een oude vrouw en een kijkje in de levens van twee 17-jarige meis jes toegevoegd. Die twee meisjes vertellen hun eigen verhaal, maar je kunt ze ook als afsplit singen, stemmen van Jeanne be schouwen." Catastrofe De titel Dark verwijst naar zo wel Jeanne d'Arc als naar het moment waarop in de schouw burg het licht (voorlopig) wordt gedoofd, beaamt Paul Koek. Maar er is meer, wat hem be treft: „Het zegt ook iets over het moment voor de catastrofe. Over het ervaringsmoment dat je weet: er gebeurt iets ergs. Dit is een kouwe tijd - sociaal gezien ook. Er hangt ons een oorlog bo ven het hoofd; dit theater gaat dood. Als je het dan - als iemand die gebruik maakt van het me dium theater - gaat hebben over de bloemen en de bijtjes, dan gaat er iets niet helemaal goed. Je moet het dan dus wel dege lijk hebben over de dood Maar mijn slotbeeld, dat wordt er een van een huiveringwekkende schoonheid. Waardoor je wenst: Laten we doorgaan met leven Het eindresultaat in deze voor stelling is eerder een traan dan een mes." Op het podium ligt een hoog op getaste stapel stoelen. Daarach ter een berg geëmailleerde em mers. Theatervormgever Elian Smits is verantwoordelijk voor het toneelbeeld van Dark. Dat krijgt zo langzamerhand het aanzien van een complete in stallatie. Binnenstebuiten ge draaide colberts, opgestopt met truien, liggen her en der als lij ken op de podiumvloer. Daarin is ook een enorm, uit het lood geslagen kruis uitgezaagd. Richting zaal wordt de lengteas verbonden met een loopbrug: het kruis verlengd tot zwaard, het religieus symbool verwor den tot een symbool van de macht. Hoe komt Smits op zo'n krachti ge vorm? Ze lacht. „Ik zei tegen mijn vriend dat ik een monu mentaal beeld zocht, dat ik niet wil - nee, weiger te decoreren. We praatten door en op een ge geven moment tekende hij de contouren van een liggende, do de soldaat, z'n armen gespreid. Toen zag ik het: het kruis, waarb uit het zwaard ontstaat. En dat kruis ligt bewust niet recht, het moet de indruk geven erin ge kwakt te zijn." Elian Smits gooide als eerste in greep alle stoelen uit de grote zaal. „Ik ben alles aan het omke ren. Het publiek komt via nood- ingangen binnen, kijkt vervol-; gens vanaf het hoogste balkon - de goedkoopste plaatsen - op een open podium. Aan het eind loopt men via de kelders, door; ruimtes waar de bezoekers geen"' vermoeden van hebben, over het podium naar de lege zaal, waar de musici van het Rosa Ensem ble spelen. Een complete trans formatie: als ze echt in het hart van het gebouw zijn geweest,-, zien ze daar de laatste beel den." Terrasje Dark werd goed twee jaar gele- den verwekt op een terrasje in Amsterdam, onthullen tekst schrijver Edzard Mik en compo niste Calliope Tsoupaki. Mik: „Calliope en ik zaten te praten over hoe elk beroep, elke kun stenaar z'n eigen angst heeft. Over hoe erg het is als het eigene van jou niet meer wordt erkend En over hoe je wordt opgetild, gelegitimeerd, als het wel een plek krijgt. Met het verhaal van Jeanne d'Arc laat zich dat goed duidelijk maken. Ze was poli tiek lange tijd van nut, maar toen diezelfde politiek haar liet vallen, werd ze veroordeeld tot fundamentele eenzaamheid. Had ze eigenlijk wel een mis sie? Waren het wel de stemmen van heiligen die tot haar spra ken?" Edzard Mik verwoordde Jean- nes wanhoop in een monoloog. Zeven velletjes tekst, waarvan. uiteindelijk vijf a zes A-viertjes", zijn gehandhaafd. Sopraan Jannie Pranger zingt Miks li- bretto, het Rosa Ensemble voert de muziek uit. „De tekst is een spiraal", verklaart Mik, „het gaat steeds dieper. Ik heb geko zen voor korte, in zekere zin po ëtisch geladen zinnen, veel ver schillende stemmen, simpele beelden." Calliope Tsoupaki - van Griekse komaf - verdeelde de tekst in vier delen. Uitgangspunt voor haar compositie: „Niet illustre ren, maar een dramatische op bouw tegen de tekst aanbren gen, waardoor deze extra kleur krijgt. Er is weinig contrapunt (tegenstem) te beluisteren, het geheel is melodisch, strak en verticaal gecomponeerd. Met een lamento-achtig einde, want het loopt slecht af." Joke Dieben-Frerichs ZTHollandia speelt de muziekthea- terproduclie Dark: vanaf vanavond premièretot 29 maart, elkewo. l/m za. in de Stadsschouwburg in Haar lem, aanvang 20.15 uur. Reserveren: tel. 023-5121212. Ten Sharp: Marcel Kapteijn en Niels Hermes. foto Oof Verschuren/GPD ft A k Laat de naam Ten Sharp val len en de meesten zullen me teen 'You' roepen. Van die single zijn sinds 1991 wereldwijd zes tien miljoen exemplaren ver kocht. Waarmee 'You' zowel een lust als een last werd. Want de hit is er de oorzaak van dat Ten Sharp de afgelopen zeven jaar vrijwel niets van zich kon laten horen. En toch zou juist zonder 'You' het nieuwe album Stay, er nooit zijn gekomen. Die nieuwe cd kan trouwens wel eens het laatste zijn dat onder de naam Ten Sharp wordt uit gebracht. In september vertrekt de ene helft van het Purmerend- se duo, toetsenist Niels Hermes (43), naar Nieuw-Zeeland om daar met zijn gezin voorlopig te gaan wonen. „Het is heel mooi geweest met Ten Sharp. Ik sluit het af, in elk geval tijdelijk." Zanger Marcel Kapteijn (42) blijft en wacht vooralsnog de gevolgen van Stay. af. 'Vroeger' werd Ten Sharp verge leken met bands als Spandau Ballet en later Crowded House. Hermes: „Dat is nog wel een fa cet, maar veel minder nadruk kelijk. Los daarvan is het wel zo dat de benadering, de sound op dit nieuwe album meer past bij Marcel dan bij mij. Zoals het verhaal van Ten Sharp hiervoor meer op mijn maat gesneden was. Marcel voegde zich daar toen in, nu heb ik dat gedaan." Kapteijn laat inderdaad voort durend blijken zich buitenge woon lekker te voelen bij de nieuwe werkwijze, het iets ge wijzigde geluid van Ten Sharp. Vol geestdrift uit hij zijn bewon dering over de muzikanten (een groot deel van de band van Mar co Borsato), de arrangementen van Tom Bakker en producer Peter van Asten. Stay, is duide lijk vooral zijn kind. Ze zijn trots op de nieuwe cd, maar met name Hermes vindt het moeilijk om het resultaat los te zien van 'hoe er op wordt ge reageerd'. „Als er geen respons is, ben ik er toch niet meer zo blij mee. Als mensen uit hun dak gaan, groeit dat gevoel. Er wordt bijvoorbeeld heel dik ge daan over 'You'. Dat het num mer zich enorm zou onderschei den van onze andere stukken. Maar dat werd niet gezegd op het moment dat 'You' net ver scheen. Er werd zelfs over ge twijfeld of het de juiste single zou zijn. En nu het zo veel aan dacht heeft gekregen, lijkt het wel een soort extra magie te krijgen, waardoor je niet echt meer kunt beoordelen of het nou wel echt zo veel beter is." De hamvraag. Er zit zeven jaar tussen het nieuwe en het vorige album. Zeven jaar niet werken, zeven jaar geen zichtbare of hoorbare Ten Sharp. Op Stay. wordt in 'Impatient' de frustra tie, de aanklacht geuit ten aan zien van de platenmaatschappij van het tweetal, Sony Music: 'It takes too much time to listen to your nonsense'. Kapteijn: „Het is de creatieve verwoording van wat we heb ben meegemaakt. Het antwoord op de vraag waarom we zeven jaar geen plaat hebben ge maakt, wordt met dat liedje ge geven. Maar ik ben er wel bere trots op dat het ons is gelukt een muzikale invulling te geven aan die ellende in plaats van rechts zaken te voeren of zo." Hennes: „Inderdaad, de maat schappij waar we in 'Impatient' over leeglopen, is dezelfde als die de nieuwe plaat heeft uitge bracht. En we hebben van tevo ren afgesproken dat we eerlijk en open konden zijn over wat er is gebeurd. Het komt er op neer dat 'You' een enorm commerci eel succes was, dat echter geen gelijkwaardig vervolg kreeg. Dat maakte allerlei mensen bij Sony heel onzeker, want er lag wel een zwaar contract. Er was geen visie en er kwamen in vlot tempo steeds andere mensen met andere opvattingen. Het was stuurloos en dus voor ons heel demotiverend." Wat doet een muzikant, die toch graag zijn muziek aan een pu bliek wil laten horen, dan in ze ven jaar? Hermes: „Af en toe je zelf wijsmaken dat je toch wel goed bent in de dingen die je al tijd hebt gedaan. Liedjes schrij ven, toch weer steeds er tegen aan gaan." Ook optredens werden niet ge daan. Hermes verkiest sowieso de zoldermuziekkamer boven het podium en Kapteijn gingge- woon met wat muzikanten on dereen andere naam wel het po dium op. „We hebben de vuile was in de afgelopen periode niet buiten gehangen. Kapteijn: „Je kunt het publiek niet gaan ver giftigen met de waardeloosheid van een situatie. Dat is zielig.I Nu kunnen we vertellen waart-I om het allemaal zo lang heeft" geduurd. Dat doen we dan in het licht van het feit dat het dus toch is gelukt." Natuurlijk zaten de twee in ai; die jaren niet stil. Hermes bleef- bezig met muziek en Kapteijn is een veelgevraagd inzinger van radiojingles. Maar desondanks, hoe kunnen twee beroepsmuzi kanten het zonder album en zonder optredens zeven jaar in financieel opzicht volhouden? „Simpel", zegt Hermes. „Door 'You'. Tja. die single, is die een lust of een last? Gezien het feit dat we hier nog steeds zo zitten en dat we de afgelopen periode zijn doorgekomen, is het een; lust. Maar als je ziet hoe kramp- achtig de platenmaatschappij ermee is omgegaan, hoe groot de druk werd door 'You', is het een last." Fred Hoogendoorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25