Licht stroomt van het doek af Niets glimt op zo'n mooie manier als zilver fc-/ j '',-v -M L. y K b<-r;Ê W- tri- 1- Emil Nolde, Duits expressionist ;v. - r'i vrijdag 28 februari 2003 e expositie Emil Nol- de, Pionier van het a» ijpressionisme in het Haags L aneentemuseum is een ;el iel jieke tentoonstelling van a van de belangrijkste litse kunstenaars van de irige eeuw. Het werk uit de riode 1905-1913, de jaren aarin Nolde zijn stijl vond, ,0( aat centraal. 111 jlmile Nolde (1867-1956) is al li74 jaar oud en een interna- inaal gerespecteerd kunste- ar, als de nazi's hem in augus- i 1941 verbieden nog langer tpenseel op te pakken. Vier jr eerder waren zijn schilde- jen op de grote exposities van itartete Kunst' in München, artmund en Berlijn getoond. a krijgt hij namens de Führer et alleen een officieel schil- rverbod, uit de Duitse musea jn ook liefst 1052 werken van q hand verwijderd en in be- •g genomen. Een deel zal in I buitenland worden ver acht, een deel zal worden ver- li! and. olde is woedend. Eerdere orstellen van vrienden om ar Zwitserland of Denemar- 31 te verhuizen, heeft hij van ïhand gewezen. Nolde voelt ch op en top Duitser. Hij is lfs enige tijd lid geweest van iDeense afdeling van de Na- maal-Socialistische Partij uit otest tegen de grenscorrectie 11920, waardoor zijn geboor- dorp plotseling bij Denemar- inging horen en hijzelf de eense nationaliteit kreeg, laar zijn smeekbeden zijn te- e irgeefs. Hij wordt uitgesloten 31 in de Reichskammer der bil- 'e »nde Künste en moet zijn lid- laatschapskaart onverwijld rugsturen. igen het verbod in blijft Emil olde stiekem schilderen. Maar ij durft geen olieverf meer te ibruiken. De Gestapo komt re- Imatig controleren en zou de irf kunnen ruiken. Daarom hildert hij alleen nog in water- erf. In zijn werkkamer van het elfgebouwde huis Seebüll kan ij vrijwel rondom kilometers Ircr over het vlakke land uitkij- en. Geen ander huis, geen ruik of boom ontneemt hem et zicht. Iedere bezoeker ziet ij ruim tevoren aankomen. Zo atstaan meer dan 1300 aqua- llen, die hij zijn 'Ongeschil- erde schilderijen' noemt. Is je binnen het enorme oeuvre an Nolde zijn kleurrijke caba- jten ziet, zijn dynamische jnsers, meeslepende acteurs n slempende cafégasten, dan ijkt de kunstenaar een ware Ion van het Berlijnse nachtle- m. Een representant van de inderende metropool die de luitse hoofdstad ooit was, op «zelfde wijze waarop Toulouse autrec het vooroorlogse Parijs crtegenwoordigt. Maar niets is under waar. 'latteland Imile Nolde wordt geboren als en eenvoudige boerenzoon en ilijft tot in elke vezel van zijn ijf zijn hele leven lang verbon- !en met het grauwe platteland an Noord-Duitsland. Juist aan ieze drassige bodem ontleent ij zijn kleurrijke beeldtaal, iet is een vreemde tegenstrij- ügheid in deze pionier van het impressionisme. Want enerzijds shij een man van de wereld, die leind negentiende eeuw naar lunchen en Berlijn reist en ver- olgens Parijs, Amsterdam, Joskou, China, Japan en zelfs iieuw-Guinea aandoet. Hij foont vele winters in Berlijn, aaar aan de andere kant is er lie voortdurende hang naar het jure platteland dat ook nergens latter lijkt dan in Sleeswijk- Iplstein tussen de Noordzee en :e Oostzee, de streek die ook wel ilsNordfriesland wordt aange- lerkt. /f 3*0 'V -f" 'ff'**- ,r rink f rl* n ,r.A: s' 4 "V% -\'Vrf v, y ij* 1 f- iv 0- lËU X --' J-:' 'i ir iüv .'AM MM& v m Vrouwinwittejurkenface, 1908. smm foto's Nolde Stiftung Emil Nolde wordt geboren als Emile Hansen in het plaatsje Nolde, destijds een Duits dorp nabij de Deense grens. Als vier de zoon in het boerengezin is ook Emile voorbestemd boer te worden. Als klein kind blijkt reeds zijn liefde voor schilderen, hij verft met vlierbessen- en bie- tensap, en later herinnert hij zich nog dat het mooiste kerst cadeau dat hij ooit kreeg een schilderskist was Maar zodra de lagere school erop zit, wordt hij op de boerderij ingescha keld. Pas als hij zeventien is, ko men zijn ouders hem in zoverre tegemoet dat hij een opleiding houtsnijden bij de school van Sauermannsche Meubelfabriek in het nabijgelegen Flensburg mag volgen. Hij oefent zich in vrij tekenen en ontwikkelt zich als houtbewer ker in meubelfabrieken in Mün chen en Karlsruhe. Uiteindelijk belandt hij op de kunstnijver heidsschool en vertrekt richting Berlijn. Totdat hij in 1891 tbc krijgt en terugkeert naar zijn geboortehuis. Er volgen j aren in Zwitserland als leraar industri eel tekenen, hij reist naar Mi laan, Wenen en München. Hij krijgt de smaak van bergbe klimmen te pakken en bedwingt onder meer de Matterhorn. Dan volgen in 1894 de eerste land schapsaquarellen en tekenin gen van bergboeren. Zijn kleine kleurrijke werken van Zwitser se berglandschappen trekken de aandacht en worden als an sichtkaarten uitgegeven. Emil houdt er zoveel geld aan over dat hij alsnog besluit kunst schilder te worden. Hij wordt afgewezen voor de academie in München en be zoekt een privé-school. Her en der bekwaamt hij zich in het ko piëren van schilderijen: Titiaan, Rubens, Goya en Rembrandt. In Parijs maakt hij kermis met het werk van de Impressionisten. Hij bewondert Degas en vooral Manet. De rusteloosheid en ar tistieke honger van die jaren voeren hem naar Kopenhagen, waar hij de Deense actrice Ada Vilstrup leert kennen. In febru ari 1902 trouwt hij met haar, te gelijkertijd verandert hij zijn naam officieel in Nolde, naar zijn geboorteplaats. Het jonge echtpaar brengt de winters door in Berlijn en de zomers in Jut land, totdat het bosrijke eiland Alsen - in 1864 door de Duitsers op de Denen veroverd - zijn hart steelt. Voor 50 mark per jaar hu ren Emil en Ada Nolde in het vissersdorp Guderop een huis, waar ze van 1903 tot 1913 zullen wonen. Aan het strand bouwt Nolde zelf uit houten planken een atelier. In een laat-impres- sionistische stijl, licht, kleurrijk en spontaan, schildert Nolde landschappen, portretten en strandtaferelen. Hoewel hij exposities krijgt in Leipzig, Berlijn en Weimar zijn het jaren van bittere armoede. Want Nolde verkoopt niets, teert in op zijn spaarcenten en uiteindelijk besluit Ada als va riétézangeres in Berlijn te gaan werken. Ze wordtziek, vrienden bekostigen een reis naar Italië, waar ze op de eilanden Sicilië en Ischia verblijven. Nolde heeft het er niet naar zijn zin. ,,In ar tistiek opzicht heeft het land mij niets geboden", schrijft hij later. „Van alles wat ik wilde, kon ik niets realiseren en ten overstaan van de mij vreemde natuur was ik tot niets in staat." Zijn vrouw Ada verblijft dan inmiddels in een Zwitsers sanatorium en hij is via Weimar teruggereisd naar Alsen. Toch is het uitgerekend in deze moeilijke periode dat Emil Nol- de gaandeweg zijn eigen stijl be gint te vinden. Eerst in zijn gra fische werk, dan pas in zijn schilderijen. Nolde gaat meer en meer op zijn intuïtie werken, met een ruw verfgebruik schil dert hij eerder vanuit kleur en de contrasten van kleuren dan vanuit de werkelijkheid of de Emil en Ada Nolde in 1902. Aan de cafétafel, olieverf op doek, 1911. anatomie. „Ik schilder graag doeken waarin het licht op me afstroomt", schrijft Nolde aan een vriend. Hoewel Noldes kunst herkenbaar blijft, ver toont het bijna abstracte kenmerken. Het is vooral de kleurexplosie in zijn bloemen- landschappen die opzien baart. Hij heeft eerder kennis gemaakt met het werk van Van Gogh en Gauguin en voelt zich niet lan ger alleen in zijn kunstuitingen. Hij onderhoudt bovendien con tacten met kunstenaars als Ed- vard Munch, Max Liebermann en Karl Schmidt-RotluffDie laatste nodigt hem in februari 1906 uit om toe te treden tot Die Brücke, een kunstenaarsgroep uit Dresden die kritisch ten op zichte van de moderne maat schappij staat en een nieuwe ge neratie kunstenaars wil binden om de natuur, vrouwen en later ook het stadsleven op een spon tane wijze weer te geven. Ook vanwege de grote aandacht voor grafische kunst - Nolde is uit eindelijk begonnen als hout- snijder- voelt Nolde zich er aan vankelijk wel op zijn plaats. Maar nauwelijks twee jaar later neemt hij toch weer afstand. Nolde is te veel een eenling. Hij houdt wel contact, maar zoekt zelfstandig een weg naar een nieuwe beeldtaal. Daarin is meer en meer plaats voor religi euze thema's, Christusvoorstel lingen vooral, die hij schildert in Ruttebüll, niet ver van zijn ge boorteplaats. De schilderijen hebben ook alles met zijn jeugd te maken. Later zal hij verdui delijken hoe deze werken, die hij als hoogtepunten uit zijn oeuvre ziet, wortelen in zijn jeugd; het zijn verbeeldingen van zijn vroegere fantasieën, uit de kindertijd dat hij bijbelver halen las. Zo ontstaat in de jaren 1911- 1912 het negendelige werk 'Het leven van Christus' - met op het middenpaneel de kruisiging - dat tot op de dag van vandaag een complete muur van zijn ou de atelier in Seebüll inneemt. Hij heeft het destijds met veel moeite uit handen van de nazi's los weten te krijgen onder de plechtige belofte dat het nooit zijn huis zou verlaten. Die be lofte zal hem niet eens zoveel moeite hebben gekost. Liefst houdt Nolde al zijn werk zelf. Hij kan maar moeilijk afstand doen van zijn schilderijen en als hij eenmaal in goeden doen is, koopt hij zijn favoriete doeken weer terug. Pelgrimsoord Seebüll is vandaag de dag een waar pelgrimsoord voor alle be wonderaars van Emil Nolde. De kunstenaar en zijn vrouw heb ben zich er in 1926 gevestigd. Het echtpaar heeft in de achter liggende jaren de halve wereld bereisd. Nolde is in 1926 op het hoogte punt van zijn roem. Zijn werk wordt over heel Duitsland en daarbuiten verzameld door particulieren, een nieuwe gene ratie museumdii-ecteuren heeft hem opgenomen in de collecties. Totdat de nazi's daar een eind aan maken. Een volgende klap in zijn leven is de verwoesting van zijn atelier in Berlijn, dat in februari 1944 bij een bombar dement wordt getroffen. Dui zenden werken, zowel van hem zelf als door hem verzameld, gaan verloren. In de collectie van de Stichting Emil en Ada Nolde bevinden zich nog talloze werken op papier, deels door brand aangevreten, die Nolde uit het puin heeft gered, liefde vol bijgeknipt en bewaard. Na de oorlog wordt Emil Nolde van alle kanten met eer overla den. Zijn kortstondige flirt met de nazi's is hem volledig verge ven. Maar nauwelijks een jaar later overlijdt Ada, de vrouw met wie hij bijna een halve eeuw zijn leven heeft gedeeld. Ze wordt begraven op Seebüll, in een grasbegroeide tombe opge nomen in de door hemzelf ont worpen tuin. En dan - tot ieders verrassing - treedt Nolde in 1948 op 80-jarige leeftijd op nieuw in het huwelijk met de dan 26-jarige Jolanthe Erd- mann, dochter van de bevriende pianist en componist Eduard Erdmann. Wat de jeugdige Jolanthe des tijds tot het huwelijkbeweegt, is altijd een raadsel gebleven. Zeis goed verzorgd achtergebleven, maar de kunstcollectie die een fortuin waard moet zijn, is bezit van de stichting Seebüll Ada en Emil Nolde. Jolanthe woont, in middels 81 jaar oud in Mün chen. Toen Emil in april 1956 overleed, heeft ze hem keurig begraven naast Ada, in dezelfde tombe. In de laatste jaren van zijn leven regelt Emil Nolde zelf nauwge zet zijn nalatenschap; de stich ting compleet met directeur, die Seebüll als monument voor hem en Ada - maar bovenal voor zijn kunst - moet beheren. Hij uit de wens dat het complex voor pu bliek toegankelijk blijft en geeft zelfs aan welke kunstwerken, als dat financieel noodzakelijk mocht zijn, te gelde kunnen worden gemaakt. Jaarlijks ko men er nu een kleine tachtigdui zend bezoekers op Seebüll, er is zelfs een gastenverblijf met een aantal comfortabele hotelka mers. In Noldes woonhuis staat alles er nog, alsof het echtpaar zojuist voor een vakantie is ver trokken. De bladmuziek ligt klaar in een dressoir naast de vleugel, buiten onderhouden tuinlieden de beplanting in de vorm van enorme letters A en E. In het voorjaar bloeien daar de bloemen weer in volle kleuren pracht. Coos Versteeg Emil Nolde: Pionier van het Expres sionisme: vanaf 8 maart t/m 1 juni in het Haags Gemeentemuseum, open: di. t/m zo. van 11 tot 17 uur, catalo gus 29,50. r||7"andelaars in barokke overdaad, maar IVook strakke dessert bordjes die ogen als üodern design op de keukenafdeling van de Sijenkorf. Museum Boijmans Van Beunin- ien laat zien hoe ingrijpend zilveren objec- fen van vorm veranderden onder invloed i^n de art nouveau en art deco, De presenta- 5e is gedurfd: het zilver staat te pronk in jouden vitrines. N'iets glimt op zo'n mooie manier als zilver, •indt Mienke Simon Thomas, conservator a Museum Boijmans Van Beuningen. „Zo rarm... je ziet de hand die het heeft gepo- jjst. Het is heel makkelijk materiaal om tee te werken want het is zo plastisch. Je flint het hameren, vouwen, buigen, wat je saar wilt." De individuele 'touch' die zilver toelaat, is [erkenbaar in de tentoonstelling Een per soonlijk stempel die vanaf morgen tot en net 21 april te zien is in Boijmans. De expo sitie omvat de Sea wolf-collectie, een verza meling zilveren siervoorwerpen uit het ein de van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Het is voor het eerst dat de ze collectie in het openbaar wordt getoond. De objecten zijn eigendom van vier particu lieren die anoniem wensen te blijven. Zij kochten 25 jaar lang zilveren voorwerpen bij galeriehoudster Veena Duncker in Mün chen, die de collectie tegenwoordig beheert. De kunstwerken - naast imponerende sier- objecten ook gebruiksvoorwerpen voor in de huiselijke kring - behoren tot de meest vooruitstrevende producten van hun tijd. 'Ontzettend interessant' noemt Mienke Si mon Thomas het tijdvak dat de expositie beslaat. „Het was de periode van de op komst van de industrie. Nieuwe productie methoden maakten het niet alleen voor de hoogste kringen, maar ook voor de midden klasse mogelijk zilver in huis te hebben. Bo vendien was er op politiek vlak veel aan de hand: socialistische denkbeelden kregen overal aanhang." De meeste voorwerpen van de zilverexposi tie zijn afkomstig uit Engeland, het land waar de industrialisatie begon. Hier werkte Christopher Dresser, die een van de eerste echte industriële vormgevers genoemd mag worden. In tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten verzette hij zich er niet tegen dat zilveren voorwerpen voortaan ook uit fabrieken kwamen. Integendeel: hij zocht naar een vormgeving die met de nieuwe werkwijze in overeenstemming was. „Dat leidde tot ontwerpen die zich kenmerken door strakke lijnen en een cleane uitstra ling, die nu heel modern aan doen", zegt Mienke Simon Thomas. „Niet te geloven, zo eenvoudig, zo simpel, en dat in een tijd waarin het ornament welig tierde." Ebbehout Dresser combineerde zilver met andere ma terialen. Zo maakte hij de handgreepjes van een suikerpot van ebbehout en gaf hij kan netjes ivoren knopjes. Dresser was ook een voorstander van verzilveren, waardoor het voor een nog grotere groep mogelijk was mooie dingen in huis te hebben. Daarbij was de functionaliteit voor hem een belangrijk uitgangspunt. In Een persoonlijk stempel zijn zo'n twintig voorwerpen van Dresser, of aan hem verwante ontwerpers, opgenomen. Heel anders ging het eraan toe bij Charles Robert Ashbee, een tijdgenoot van Dresser. Deze Britse architect en ontwerper is bijna de verpersoonlijking van de Arts Crafts beweging. Hij verzette zich tegen de indu striële revolutie. Zijn objecten zijn dan ook ambachtelijk uitgevoerd in de door hem in 1888 opgerichte ideal istische werkplaats de Guild of Handicraft. „Je ziet de hamerslag, het persoonlijk hand schrift", zegt Simon Thomas terwijl ze een toastrekje laat zien. „Voorwerpen uit deze beweging vertonen een hang naar het verle den. Ze zitten vol decoraties als edelstenen en email." De vernieuwingen in de edelsmeedkunst van Ashbee kwamen voort uit zijn politiek maatschappelijke engagement. Hij veraf schuwde de omstandigheden waaronder de arbeiders in de zilverfabrieken moesten werken. Handwerk bood de makers volgens Ashbee veel meer arbeids- en levensvreug de. Dresser noch Ashbee verkocht veel. De mensen die leefden rond de vorige eeuwwis seling vonden het werk van Dresser te strak en dat van Ashbee te duur. Het was het be drijf Liberty dat met hun ideeën aan de haal ging. Liberty combineerde de industriële productiemethode van Dresser met het am bachtelijke karakter in het werk van Ash bee en vervaardigde betaalbare, in serie ge maakte, zilveren siervoorwerpen. Een van de bekendste Liberty-vormgevers was Ar chibald Knox die met werk is vertegen woordigd op de tentoonstelling in Boij mans. Behalve Engels zilver toont Een persoonlijk stempel ook voorbeelden van vooruitstre vend zilver uit onder meer Frankrijk, Duits land en de Verenigde Staten. Zo zijn er typi sche art deco serviezen te zien van Puiforcat en Tétard Frères en vij f complete bestekcas settes uit Duitsland en Frankrijk die uit meer dan tweehonderd fruitmesjes, dessert lepels en gebaksvorkjes bestaan. „Dat is het aardige van een particuliere verzameling", zegt Mienke Simon Thomas. „Je stuit op gekke verrassingen." Bijzonder is de wijze waarop Museum Boij mans Van Beunigen de voorwerpen presen teert. In twintig vitrines staat het zilver te blinken tegen een achtergrond van goud. Het is het ontwerpbureau Traast en Gruson dat deze combinatie heeft verzonnen. „Het goud weerkaatst het glimmend zilver", zegt Mienke Simon Thomas. „Heel spannend." Annemiek Veelenturf Een persoonlijk stempel - de Seawolf-collectie: vanaf 1 maart tot en met21 april te zien in Muse um Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21