zeeland
Antwerpse tunnel wordt duurder
Altijd een praatje of dolletje
13
Barbé vindt plan om
koffieshops te sluiten
onverstandig beleid
BTW-maatregel kost
Zeeuws-Vlaamse
gemeenten veel geld
De Hille viert uitbreiding
Tarief wordt gelijkgetrokken met passage Westerschelde
Ziekenhuis
vraagt
parkeerruimte
LPF wil
rekenkamer
zeeuwse almanak
Vorstelijk
Wietkwekerij
ontmanteld
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 27 februari 2003
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Sluiting van de
koffieshops in Terneuzen is
vooralsnog niet aan de orde. Bo
vendien zou het geen verstandig
besluit zijn omdat de drugs
overlast in de Scheldestad juist
door de aanwezigheid van de
shops tot een minimum is terug
gebracht.
Dat zegt burgemeester R. Barbé
van Terneuzen in reactie op het
vroegtijdig uitgelekte voorne
men van minister Donner (Jus
titie) om het gedoogbeleid ten
aanzien van softdrugs te ver
scherpen.
In principe ligt de beslissing om
koffieshops al dan niet toe te
staan bij de gemeentebesturen.
Indirect kan Donner de gemeen
ten echter dwingen door de be
staande regels aan te scherpen.
De minister vindt dat coffee
shops moeten sluiten bij over
treding van het reclameverbod,
een minimumleeftijd van acht
tien jaar voor de klanten, of
overlast voor de omgeving. Ook
moeten shops tenminste vijf
honderd meter verwijderd zijn
van middelbare scholen. Barbé
wijst er op dat de gemeente Ter
neuzen die criteria momenteel
al hanteert.
Donner is verklaard voorstan
der van sluiting van alle ver
kooppunten van softdrugs (de
zogenoemde nul-optie). Die
weg inslaan zou voor Terneuzen
onverstandig zijn, zegt de bur
gemeester. „De nadelen daar
van zijn groter dan de voorde
len. Het is gebleken dat de
overlast na de invoering van het
gedoogbeleid tot minimale pro
porties is teruggebracht."
Checkpoint
Woordvoerder Hans van As van
koffieshop Checkpoint, een van
de twee gedoogde koffieshops in
Terneuzen, schrok even toen hij
gisterochtend kennisnam van
het plan van de minister. „Maar
wij gaan er vooralsnog van uit,
dat Terneuzen het huidige be
leid handhaaft. Temeer daar de
jarenlange overlast met de
komst van de koffieshops nu
voor een groot deel verdwenen
is", zegt Van As in navolging van
Barbé.
TERNEUZEN - Ziekenhuis
Zeeuws-Vlaanderen is in over
leg met de gemeente over de uit
breiding van de parkeerruimte
nabij de Terneuzense vestiging.
Op korte termijn is er geen op
lossing voor het parkeerpro
bleem, schat voorzitter Paul Ra-
demacher van de Raad van
Bestuur van Zorgsaam in. Dat is
de stichting waaronder het zie
kenhuis valt.
Mevrouw M. van Sluys-La Gas-
se uit Breskens vraagt zowel bij
het ziekenhuis als de gemeente
aandacht voor het tekort aan
parkeerplaatsen. Zij kreeg vo
rig jaar een bekeuring, nadat ze
haar auto fout had geparkeerd,
omdat het hele parkeerterrein
vol stond.
„Het parkeerprobleem is be
kend en neemt eigenlijk alleen
nog maar toe", zegt Radema-
cher. Dat heeft enerzijds te ma
ken met de concentratie van
medische hulpverlening op het
ziekenhuisterrein, anderzijds
met verdere uitbreidingen die
nog op stapel staan.
De ziekenhuisdirectie wil het
aantal parkeerplaatsen graag
uitbreiden. Mogelijkheden zijn
volgens Rademacher de aanleg
van nieuwe parkeerplaatsen in
het verlengde van de helikop-
terlandplaats aan de Maassin
gel en de bouw van een parkeer
dek boven een deel van het
huidige parkeerterrein.
De brief van Van Sluys-La Gas-
se staat op de lijst van ingeko
men stukken voor de gemeente
raadsvergadering van vandaag.
De raad vergadert vanaf 19.30
uur in het Terneuzensestadhuis.
door René van Stee
OOSTBURG - De Zeeuws-
Vlaamse gemeenten dreigen 1,2
miljoen euro aan inkomsten mis
te lopen door de invoering van
het BTW-compensatiefonds.
Door de nieuwe constructie van
het afdragen en terugvorderen
van BTW worden met name ge
meenten die veel wegen in be
heer hebben bij waterschappen
gekort op hun uitkering uit het
Gemeentefonds.
De gemeenten Terneuzen, Hulst
en Oostburg betalen een groot
deel van hun uitkering aan wa
terschap Zeeuws-Vlaanderen.
Daarover kunnen ze geen BTW
declareren. Op jaarbasis drei
gen ze daardoor respectievelijk
zes ton, drieënhalve ton en
tweeënhalve ton minder in kas
te krijgen.
De Sluisse wethouder van fi
nanciën R. Leentfaar wijt het
financiële nadeel aan het zoge
heten budgettair neutrale prin
cipe, met als gevolg dat de BTW
die erbij het Rijk uitgaat, wordt
gekort op uitkering uit het Ge
meentefonds „Vreemd genoeg
tellen waterschappen in dit ver
haal niet mee, waardoor de
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
ernstig nadeel ondervinden.
Voor zover ik weet is Tholen de
enige Zeeuwse gemeente die
baat heeft bij de invoering van
de regeling, omdat ze heel veel
werk uitbesteedt waarvoor ze
de BTW wel terugkrijgt", aldus
Leentfaar.
De wethouder verklaart dat het
BTW-compensatiefonds onder
meer is ingevoerd om gemeen
ten tot investeren te stimuleren.
Om de onevenwichtigheid voor
de Zeeuws-Vlaamse gemeenten
uit de wereld te helpen, wordt de
hulp van de landelijke politiek
ingeroepen. De vaste Tweede-
Kamercommissies voor Bin
nenlandse Zaken en Financiën
kunnen spoedig een brief ver
wachten met het verzoek de we
gen die het waterschap voor de
gemeenten onderhoudt in de re
geling op te nemen.
Om het financiële nadeel te on
dervangen gaan de gemeenten
ook zelf op zoek naar oplossin
gen. Leentfaar kan zich voor
stellen dat straks minder werk
door het waterschap wordt ge
daan of dat de frequentie van
onderhoud van de wegen wordt
teruggebracht. Het volledig zelf
uitvoeren van dit werk is vol
gens hem geen optie, omdat de
wegen bij wet zijn overgedragen
aan het waterschap.
TERNEUZEN - De Terneuzense
LPF-raadsfractie wil dat er een
rekenkamercommissie wordt
ingesteld om de financiële han
del en wandel van de gemeente
in de gaten te houden.
LPF-raadslid C. Freeke stelt
voor zo'n commissie per 1 okto
ber in te stellen. Als de gemeen
teraad zijn controlerende
bevoegdheden goed wil uitoefe
nen, moet de invloed van de
raad toenemen, vindt Freeke.
Het voorstel komt vanavond
aan de orde in de raad.
Een ongezeglijke, brutale
jongen is hij, Evert uit Goes.
En een arro. Op het athene
um waar hij verondersteld
wordt dingen te leren, houdt
hij zich overwegend onledig
met het overtreden van de
huisregels.
Tot voor kort gebruikte hij,
als leraren of directieleden
hem wezen op zijn foute ge
drag, de behendige ontken
ning die in de zacht-sectoralé
wereld opgeld doet. Hij zei
niet 'dat is niet waar' of 'ik
heb dat niet gedaanmaar 'in
mijn beleving ligt dat an
ders'.
Sinds een paar weken heeft
hij een nog betere weerleg
ging. Als hem wordt ingezou
ten dat hij zich weer eens
schandelijk heeft gedragen,
zegt hij vorstelijk: 'Mijn fa
milie herkent zich niet in het
door u geschetste beeld'.
DRVK
in Woord
Brasserie
14.30-16.00 uur
Lurv op zondag
met kinderboekenschrijver
Henk
Hardeman
voor kinderen van
ongeveer 10 jaar
dinsdag 4 maart 20.00 uur
Zeeuwse Bibliotheek
De schrijver en
zijn psychiater
Rogi Wieg en Bart Bakker
over Kameraad scheermes
kijk ook op
KAPELLEBRUG - De politie
heeft gistermiddag in een oud
fabriekscomplex in Kapelle-
brug een professioneel opgezet
te hennepkwekerij ontmanteld.
Een 53-jarige man uit de ge
meente Hulst is aangehouden;
hij is de huurder van het deel
van de fabriek waar de wiet-
kwekerij was opgezet. De ruim
zevenhonderd volgroeide plan
ten en de kweekapparatuur zijn
in beslag genomen. Vorig jaar is
m het complex ook een aantal
gestolen auto's aangetroffen.
Advertentie
kruidenbouillon en
groentencurry (vegetarisch)
of kipcurry en fruitsalade
11,50 of 9,00 (vege
tarisch menu)
vanavond
19.00-20.30 uur
Enneagrammen
door Willem Jan van
de Wetering
Entree 2,00
zondag 2 maart
13.00-17.00 uur
joor Wout Bareman
fERNEUZEN - De Liefkens-
boektunnel bij Antwerpen heeft
Je tarieven voor personenauto's
fn vrachtwagens gelijkgetrok
ken met het tarief voor de Wes-
terscheldetunnel. De tunnel
passage per auto kost voortaan
1 euro (was 3,50) en voor een
tracht wagen moet 15 euro (was
14 euro) worden neergeteld.
Abonnementhouders zijn bij de
Liefkenshoektunnel een fractie
goedkoper uit. Automobilisten
betalen 2,80 euro en vracht wa-
jens 11,15 euro, respectievelijk
20 en 10 eurocent minder dan bij
de Westerscheldetunnel.
Tunnelexploitant NV Liefkens
hoektunnel maakt het Neder
landse weggebruikers voortaan
gemakkelijker een abonnement
af te sluiten. De machtiging
voor betaling van het abonne
ment loopt via de ING-bank. De
waarborg die voor de zoge
noemde teletolcard moet wor
den gestort, is wel beduidend
hoger dan de borg die de Wester
scheldetunnel vraagt voor de
T-tag, het apparaatje waarmee
ongehinderd de tolpoorten kun
nen worden gepasseerd. De NV
Westerscheldetunnel vraagt
daarvoor een borg van 10 euro.
Aan de teletolcard is wel een
aantal voorwaarden verbon
den.
Machtiging
De kaarthouder moet voor een
bedrag van minimaal 250 euro
gebruik maken van de Lief
kenshoektunnel. Daarnaast is
een machtiging voor automati
sche afschrijving van het be
drag van de tunnelpassages ver
eist.
De voorwaarde dat voor mini
maal 250 euro per jaar gebruik
moet worden gemaakt van de
'unnelleidde in het recente ver
leden tot een groot aantal pro
testen van met name Neder
landse abonnementhouders.
Die protesteerden tegen het feit
dat de tunneldirectie, zonder
enig overleg, hun abonnement
De leerlingen waren zo enthousiast dat ze hun ballonnen al lieten vliegen voordat directeur Johan Dingemanse aan zijn toespraak kon beginnen. foto Cha rles Strijd
door Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - Het was giste
ren feest op basisschool De Hille
aan de Merwedelaan in Terneu
zen. Daar werd het gereedko
men van de ingrijpende verbou
wing en uitbreiding van de
school gevierd.
De Hi 1 le heeft er twee nieuwe lo
kalen bij gekregen en intern is
flink met de ruimte geschoven.
Dat heeft onder meer geresul
teerd in een aparte ruimte voor
remedial teaching en een aparte
kamer voor de interne begelei
der, die zich ontfermt over kin
deren die extra zorg nodig heb
ben.
Het schoolgebouw wordt vol
gend jaar dertig jaar oud en het
is de eerste keer dat een dergelij -
ke ingrijpende verbouwing
heeft plaatsgevonden.
„Vanwege het ruimtegebrek
hebben we anderhalf jaar lang
in de centrale hal moeten lesge
ven", zegt directeur Johan Din
gemanse. „Dat was natuurlijk
niet ideaal. We beschikken nu
weer over een schoolgebouw
waar we goed kunnen lesgeven
en dat is aangepast aan de nieu
we ontwikkelingen in het mo
derne basisonderwijs."
Spekhappen
Voor de kinderen was er gisteren
een uitbreid spellencircuit bin
nen de school, met onder meer
spijkerpoepen, spekhappen,
een aardappelrace en sjoelen.
Een clown zorgde voor de ani
matie.
Het feest begon gisterochtend
met het oplaten van ballonnen,
waarbij de toespraak van direc
teur Dingemanse de mist in
ging. Toen hij op het schoolplein
op een tafel klom om verzame
len te blazen, dachten sommi
gen al dat dit het startsein was
om de ballonnen los te laten. De
directeur riep dan de andere
kinderen maar snel op om
de ballon ook los te laten en liet
zijn toespraak in zijn binnen
zak.
De Hille telt 194 leerlingen en
dat aantal groeit nog steeds. In
januari is de school zelfs begon
nen met een derde kleutergroep.
Of de school met de uitbreiding
definitief uit de ruimtenood is
blijft nog onzeker.
„Als het tegenzit, zitten,we vol
gend jaar misschien alweer met
een ruimtetekort", blikt Dinge
manse vooruit.
door René van Stee
beëindigde op het moment dat
het minimumbedrag niet werd
gehaald. Voor de tunnelexploi
tant liepen de administratie
kosten in zo'n geval te hoog op.
Het gebruik van de Liefkens
hoektunnel neemt jaarlijks met
sprongen toe. Maakten in 1997
precies 3.670.993 voertuigen
(2.940.730 auto's en 730.263
vrachtwagens) gebruik van de
verbinding tussen de twee
Scheldeoevers, vorig jaar was
dat aantal opgelopen tot
5.027.856 voertuigen (3.712.362
autos'en 1.315.494 vrachtwa
gens). Gemiddeld passeren
maandelijks ruim 300.000 au
to's en 100.000 vrachtwagens de
tolpoortjes. In januari van dit
jaar werden 280.019 auto's en
108.154 vrachtwagens geturfd,
15.000 voertuigen meer dan in
januari van vorig jaar.
Een woordvoerder van de Lief
kenshoektunnel wilde gisteren
geen toelichting geven op de cij
fers. Ook waagde hij zich niet
aan een voorspelling van de
gevolgen die de tunnel bij
Antwerpen ondervindt van de
ingebruikname van de Wester
scheldetunnel.
Invloed
Volgens een woordvoerder van
dienst Wegen en Verkeer van het
Vlaams ministerie van Openba
re Werken zal de invloed van de
Westerscheldetunnel niet echt
groot zijn. De Westerschelde
tunnel is met name aantrekke
lijk voor bestemmingsverkeer
in Zeeland en de directe omge
ving.
„De Liefkenshoektunnel heeft
toch meer een functie voor het
doorgaande verkeer op het Eu
ropese wegennet", meent hij.
Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamin-
gen zullen kiezen voor de Lief
kenshoektunnel in plaats van de
Westerscheldetunnel is niet
nieuw. De woordvoerder: „Dat
gebeurt nu toch ook al jaren."
De directie van de Westerschel
detunnel houdt overigens wel
rekening met 'een zekere con
currentie' van de Liefkenshoek
tunnel. Maar een helder beeld
daarvan heeft men op dit mo
ment niet.
Inmiddels werft de Liefkens
hoektunnel ook personeel in
Zeeuws-Vlaanderen
William Gijsel: het vertrek van de veerboot doet pijn. foto Peter Nicolai
singen te nemen of kilometers moeten
omrijden om aan de overkant te komen.
„Voor mezelf is het ook niet zo belang
rijk, omdat mijn reiskosten toch al wor
den vergoed. Zoals het er nu naar uit
ziet ben ik qua reistijd ook voordeliger
uitAlleen moet ik wa t meer kilometers
gaan maken. Dat zal trouwens toch niet
al te lang meer duren, want in mei stop
ik met werken. Dan kom ik waarschijn
lijk bijna nooit meer aan de overkant",
aldus Gijsel. Hij is nog altijd van me
ning dat een rit door de Westerschelde
tunnel en de oversteek met fietsvoet-
veer gratis hadden moeten zijn.
Vooral sportclubs, de jongere school
jeugd en mensen die voor hun werk
naar Vlissingen moeten, dreigen zwaar
te worden gedupeerd. Als gemeente
raadslid vraagt Gijsel zich regelmatig
af of hij er samen met zijn collega-poli
tici in Sluis voldoende aan heeft gedaan
om het naderende onheil voor West
Zeeuws-Vlaanderen zo veel mogelijk te
beperken.
Achteraf vindt hij dat de lokale politiek
de boel te veel op z'n beloop heeft gela
ten. „Ik steek in elk geval de hand in ei
gen boezem. Tegelijkertijd hebben we
ook niet helemaal beseft wat er op ons
af ging komen. Zodra de komst van de
tunnel bekend was, hadden we aan de
bel moeten trekken. Misschien hadden
we er dan meer u itgesleept Toch vind ik
dat we onszelf niet al te veel verwijten
moeten maken. Helaas is gebleken dat
de lokale politiek nauwelijks invloed
heeft op dergelijke belangrijke beslis
singen."
er wel gelegenheid voor een praatje of
een dolletje. Gewoon heel gezellig. Die
sociale contacten zal ik straks echt
gaan missen. We sluiten een heus tijd
perk af en dat zal best raar zijn", vertelt
het gemeenteraadslid van WD-Ge-
meentebelangen in Sluis.
Het vertrek van de veerboot doet Gijsel
pijn. Niet zozeer voor hemzelf of uit
nostalgie, maar vooral voor de West
Zeeuws-Vlamingen die straks gedwon
gen zijn een duur abonnement voor het
f iets-voetveer tussen Breskens en Vlis-
BRESKENS - Al meer dan twintig jaar
reist William Gijsel (60) uit Eede via het
veer Breskens-Vlissingen naar zijn
werkgever aan de overkant. De laatste
vijftien jaar is dat Geelhoed Betonwa-
pening in 's-Heer Arendskerke. Onder
weg pikt hij in Oostburg zijn collega
Freddie Verkeste op. Gijsel beschouwt
het boottripje als een welkome onder
breking waarin hij in de loop der jaren
een grote 'bootkennissenkring' heeft
opgebouwd.
,,'s Ochtends ga ik altijd bij de mannen
van Heerema uit Philippine zitten. Op
onze vaste stek in het rokersgedeelte
van de salon - waar niet gauw iemand
anders gaat zitten - praten we dan wat
of drinken we een bakje koffie. Altijd is