zeeland Antwerpse tunnel wordt duurder Altijd een praatje of dolletje 13 Barbé vindt plan om koffieshops te sluiten onverstandig beleid BTW-maatregel kost Zeeuws-Vlaamse gemeenten veel geld De Hille viert uitbreiding Tarief wordt gelijkgetrokken met passage Westerschelde Ziekenhuis vraagt parkeerruimte LPF wil rekenkamer zeeuwse almanak Vorstelijk Wietkwekerij ontmanteld ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 27 februari 2003 door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Sluiting van de koffieshops in Terneuzen is vooralsnog niet aan de orde. Bo vendien zou het geen verstandig besluit zijn omdat de drugs overlast in de Scheldestad juist door de aanwezigheid van de shops tot een minimum is terug gebracht. Dat zegt burgemeester R. Barbé van Terneuzen in reactie op het vroegtijdig uitgelekte voorne men van minister Donner (Jus titie) om het gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs te ver scherpen. In principe ligt de beslissing om koffieshops al dan niet toe te staan bij de gemeentebesturen. Indirect kan Donner de gemeen ten echter dwingen door de be staande regels aan te scherpen. De minister vindt dat coffee shops moeten sluiten bij over treding van het reclameverbod, een minimumleeftijd van acht tien jaar voor de klanten, of overlast voor de omgeving. Ook moeten shops tenminste vijf honderd meter verwijderd zijn van middelbare scholen. Barbé wijst er op dat de gemeente Ter neuzen die criteria momenteel al hanteert. Donner is verklaard voorstan der van sluiting van alle ver kooppunten van softdrugs (de zogenoemde nul-optie). Die weg inslaan zou voor Terneuzen onverstandig zijn, zegt de bur gemeester. „De nadelen daar van zijn groter dan de voorde len. Het is gebleken dat de overlast na de invoering van het gedoogbeleid tot minimale pro porties is teruggebracht." Checkpoint Woordvoerder Hans van As van koffieshop Checkpoint, een van de twee gedoogde koffieshops in Terneuzen, schrok even toen hij gisterochtend kennisnam van het plan van de minister. „Maar wij gaan er vooralsnog van uit, dat Terneuzen het huidige be leid handhaaft. Temeer daar de jarenlange overlast met de komst van de koffieshops nu voor een groot deel verdwenen is", zegt Van As in navolging van Barbé. TERNEUZEN - Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen is in over leg met de gemeente over de uit breiding van de parkeerruimte nabij de Terneuzense vestiging. Op korte termijn is er geen op lossing voor het parkeerpro bleem, schat voorzitter Paul Ra- demacher van de Raad van Bestuur van Zorgsaam in. Dat is de stichting waaronder het zie kenhuis valt. Mevrouw M. van Sluys-La Gas- se uit Breskens vraagt zowel bij het ziekenhuis als de gemeente aandacht voor het tekort aan parkeerplaatsen. Zij kreeg vo rig jaar een bekeuring, nadat ze haar auto fout had geparkeerd, omdat het hele parkeerterrein vol stond. „Het parkeerprobleem is be kend en neemt eigenlijk alleen nog maar toe", zegt Radema- cher. Dat heeft enerzijds te ma ken met de concentratie van medische hulpverlening op het ziekenhuisterrein, anderzijds met verdere uitbreidingen die nog op stapel staan. De ziekenhuisdirectie wil het aantal parkeerplaatsen graag uitbreiden. Mogelijkheden zijn volgens Rademacher de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen in het verlengde van de helikop- terlandplaats aan de Maassin gel en de bouw van een parkeer dek boven een deel van het huidige parkeerterrein. De brief van Van Sluys-La Gas- se staat op de lijst van ingeko men stukken voor de gemeente raadsvergadering van vandaag. De raad vergadert vanaf 19.30 uur in het Terneuzensestadhuis. door René van Stee OOSTBURG - De Zeeuws- Vlaamse gemeenten dreigen 1,2 miljoen euro aan inkomsten mis te lopen door de invoering van het BTW-compensatiefonds. Door de nieuwe constructie van het afdragen en terugvorderen van BTW worden met name ge meenten die veel wegen in be heer hebben bij waterschappen gekort op hun uitkering uit het Gemeentefonds. De gemeenten Terneuzen, Hulst en Oostburg betalen een groot deel van hun uitkering aan wa terschap Zeeuws-Vlaanderen. Daarover kunnen ze geen BTW declareren. Op jaarbasis drei gen ze daardoor respectievelijk zes ton, drieënhalve ton en tweeënhalve ton minder in kas te krijgen. De Sluisse wethouder van fi nanciën R. Leentfaar wijt het financiële nadeel aan het zoge heten budgettair neutrale prin cipe, met als gevolg dat de BTW die erbij het Rijk uitgaat, wordt gekort op uitkering uit het Ge meentefonds „Vreemd genoeg tellen waterschappen in dit ver haal niet mee, waardoor de Zeeuws-Vlaamse gemeenten ernstig nadeel ondervinden. Voor zover ik weet is Tholen de enige Zeeuwse gemeente die baat heeft bij de invoering van de regeling, omdat ze heel veel werk uitbesteedt waarvoor ze de BTW wel terugkrijgt", aldus Leentfaar. De wethouder verklaart dat het BTW-compensatiefonds onder meer is ingevoerd om gemeen ten tot investeren te stimuleren. Om de onevenwichtigheid voor de Zeeuws-Vlaamse gemeenten uit de wereld te helpen, wordt de hulp van de landelijke politiek ingeroepen. De vaste Tweede- Kamercommissies voor Bin nenlandse Zaken en Financiën kunnen spoedig een brief ver wachten met het verzoek de we gen die het waterschap voor de gemeenten onderhoudt in de re geling op te nemen. Om het financiële nadeel te on dervangen gaan de gemeenten ook zelf op zoek naar oplossin gen. Leentfaar kan zich voor stellen dat straks minder werk door het waterschap wordt ge daan of dat de frequentie van onderhoud van de wegen wordt teruggebracht. Het volledig zelf uitvoeren van dit werk is vol gens hem geen optie, omdat de wegen bij wet zijn overgedragen aan het waterschap. TERNEUZEN - De Terneuzense LPF-raadsfractie wil dat er een rekenkamercommissie wordt ingesteld om de financiële han del en wandel van de gemeente in de gaten te houden. LPF-raadslid C. Freeke stelt voor zo'n commissie per 1 okto ber in te stellen. Als de gemeen teraad zijn controlerende bevoegdheden goed wil uitoefe nen, moet de invloed van de raad toenemen, vindt Freeke. Het voorstel komt vanavond aan de orde in de raad. Een ongezeglijke, brutale jongen is hij, Evert uit Goes. En een arro. Op het athene um waar hij verondersteld wordt dingen te leren, houdt hij zich overwegend onledig met het overtreden van de huisregels. Tot voor kort gebruikte hij, als leraren of directieleden hem wezen op zijn foute ge drag, de behendige ontken ning die in de zacht-sectoralé wereld opgeld doet. Hij zei niet 'dat is niet waar' of 'ik heb dat niet gedaanmaar 'in mijn beleving ligt dat an ders'. Sinds een paar weken heeft hij een nog betere weerleg ging. Als hem wordt ingezou ten dat hij zich weer eens schandelijk heeft gedragen, zegt hij vorstelijk: 'Mijn fa milie herkent zich niet in het door u geschetste beeld'. DRVK in Woord Brasserie 14.30-16.00 uur Lurv op zondag met kinderboekenschrijver Henk Hardeman voor kinderen van ongeveer 10 jaar dinsdag 4 maart 20.00 uur Zeeuwse Bibliotheek De schrijver en zijn psychiater Rogi Wieg en Bart Bakker over Kameraad scheermes kijk ook op KAPELLEBRUG - De politie heeft gistermiddag in een oud fabriekscomplex in Kapelle- brug een professioneel opgezet te hennepkwekerij ontmanteld. Een 53-jarige man uit de ge meente Hulst is aangehouden; hij is de huurder van het deel van de fabriek waar de wiet- kwekerij was opgezet. De ruim zevenhonderd volgroeide plan ten en de kweekapparatuur zijn in beslag genomen. Vorig jaar is m het complex ook een aantal gestolen auto's aangetroffen. Advertentie kruidenbouillon en groentencurry (vegetarisch) of kipcurry en fruitsalade 11,50 of 9,00 (vege tarisch menu) vanavond 19.00-20.30 uur Enneagrammen door Willem Jan van de Wetering Entree 2,00 zondag 2 maart 13.00-17.00 uur joor Wout Bareman fERNEUZEN - De Liefkens- boektunnel bij Antwerpen heeft Je tarieven voor personenauto's fn vrachtwagens gelijkgetrok ken met het tarief voor de Wes- terscheldetunnel. De tunnel passage per auto kost voortaan 1 euro (was 3,50) en voor een tracht wagen moet 15 euro (was 14 euro) worden neergeteld. Abonnementhouders zijn bij de Liefkenshoektunnel een fractie goedkoper uit. Automobilisten betalen 2,80 euro en vracht wa- jens 11,15 euro, respectievelijk 20 en 10 eurocent minder dan bij de Westerscheldetunnel. Tunnelexploitant NV Liefkens hoektunnel maakt het Neder landse weggebruikers voortaan gemakkelijker een abonnement af te sluiten. De machtiging voor betaling van het abonne ment loopt via de ING-bank. De waarborg die voor de zoge noemde teletolcard moet wor den gestort, is wel beduidend hoger dan de borg die de Wester scheldetunnel vraagt voor de T-tag, het apparaatje waarmee ongehinderd de tolpoorten kun nen worden gepasseerd. De NV Westerscheldetunnel vraagt daarvoor een borg van 10 euro. Aan de teletolcard is wel een aantal voorwaarden verbon den. Machtiging De kaarthouder moet voor een bedrag van minimaal 250 euro gebruik maken van de Lief kenshoektunnel. Daarnaast is een machtiging voor automati sche afschrijving van het be drag van de tunnelpassages ver eist. De voorwaarde dat voor mini maal 250 euro per jaar gebruik moet worden gemaakt van de 'unnelleidde in het recente ver leden tot een groot aantal pro testen van met name Neder landse abonnementhouders. Die protesteerden tegen het feit dat de tunneldirectie, zonder enig overleg, hun abonnement De leerlingen waren zo enthousiast dat ze hun ballonnen al lieten vliegen voordat directeur Johan Dingemanse aan zijn toespraak kon beginnen. foto Cha rles Strijd door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Het was giste ren feest op basisschool De Hille aan de Merwedelaan in Terneu zen. Daar werd het gereedko men van de ingrijpende verbou wing en uitbreiding van de school gevierd. De Hi 1 le heeft er twee nieuwe lo kalen bij gekregen en intern is flink met de ruimte geschoven. Dat heeft onder meer geresul teerd in een aparte ruimte voor remedial teaching en een aparte kamer voor de interne begelei der, die zich ontfermt over kin deren die extra zorg nodig heb ben. Het schoolgebouw wordt vol gend jaar dertig jaar oud en het is de eerste keer dat een dergelij - ke ingrijpende verbouwing heeft plaatsgevonden. „Vanwege het ruimtegebrek hebben we anderhalf jaar lang in de centrale hal moeten lesge ven", zegt directeur Johan Din gemanse. „Dat was natuurlijk niet ideaal. We beschikken nu weer over een schoolgebouw waar we goed kunnen lesgeven en dat is aangepast aan de nieu we ontwikkelingen in het mo derne basisonderwijs." Spekhappen Voor de kinderen was er gisteren een uitbreid spellencircuit bin nen de school, met onder meer spijkerpoepen, spekhappen, een aardappelrace en sjoelen. Een clown zorgde voor de ani matie. Het feest begon gisterochtend met het oplaten van ballonnen, waarbij de toespraak van direc teur Dingemanse de mist in ging. Toen hij op het schoolplein op een tafel klom om verzame len te blazen, dachten sommi gen al dat dit het startsein was om de ballonnen los te laten. De directeur riep dan de andere kinderen maar snel op om de ballon ook los te laten en liet zijn toespraak in zijn binnen zak. De Hille telt 194 leerlingen en dat aantal groeit nog steeds. In januari is de school zelfs begon nen met een derde kleutergroep. Of de school met de uitbreiding definitief uit de ruimtenood is blijft nog onzeker. „Als het tegenzit, zitten,we vol gend jaar misschien alweer met een ruimtetekort", blikt Dinge manse vooruit. door René van Stee beëindigde op het moment dat het minimumbedrag niet werd gehaald. Voor de tunnelexploi tant liepen de administratie kosten in zo'n geval te hoog op. Het gebruik van de Liefkens hoektunnel neemt jaarlijks met sprongen toe. Maakten in 1997 precies 3.670.993 voertuigen (2.940.730 auto's en 730.263 vrachtwagens) gebruik van de verbinding tussen de twee Scheldeoevers, vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 5.027.856 voertuigen (3.712.362 autos'en 1.315.494 vrachtwa gens). Gemiddeld passeren maandelijks ruim 300.000 au to's en 100.000 vrachtwagens de tolpoortjes. In januari van dit jaar werden 280.019 auto's en 108.154 vrachtwagens geturfd, 15.000 voertuigen meer dan in januari van vorig jaar. Een woordvoerder van de Lief kenshoektunnel wilde gisteren geen toelichting geven op de cij fers. Ook waagde hij zich niet aan een voorspelling van de gevolgen die de tunnel bij Antwerpen ondervindt van de ingebruikname van de Wester scheldetunnel. Invloed Volgens een woordvoerder van dienst Wegen en Verkeer van het Vlaams ministerie van Openba re Werken zal de invloed van de Westerscheldetunnel niet echt groot zijn. De Westerschelde tunnel is met name aantrekke lijk voor bestemmingsverkeer in Zeeland en de directe omge ving. „De Liefkenshoektunnel heeft toch meer een functie voor het doorgaande verkeer op het Eu ropese wegennet", meent hij. Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamin- gen zullen kiezen voor de Lief kenshoektunnel in plaats van de Westerscheldetunnel is niet nieuw. De woordvoerder: „Dat gebeurt nu toch ook al jaren." De directie van de Westerschel detunnel houdt overigens wel rekening met 'een zekere con currentie' van de Liefkenshoek tunnel. Maar een helder beeld daarvan heeft men op dit mo ment niet. Inmiddels werft de Liefkens hoektunnel ook personeel in Zeeuws-Vlaanderen William Gijsel: het vertrek van de veerboot doet pijn. foto Peter Nicolai singen te nemen of kilometers moeten omrijden om aan de overkant te komen. „Voor mezelf is het ook niet zo belang rijk, omdat mijn reiskosten toch al wor den vergoed. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik qua reistijd ook voordeliger uitAlleen moet ik wa t meer kilometers gaan maken. Dat zal trouwens toch niet al te lang meer duren, want in mei stop ik met werken. Dan kom ik waarschijn lijk bijna nooit meer aan de overkant", aldus Gijsel. Hij is nog altijd van me ning dat een rit door de Westerschelde tunnel en de oversteek met fietsvoet- veer gratis hadden moeten zijn. Vooral sportclubs, de jongere school jeugd en mensen die voor hun werk naar Vlissingen moeten, dreigen zwaar te worden gedupeerd. Als gemeente raadslid vraagt Gijsel zich regelmatig af of hij er samen met zijn collega-poli tici in Sluis voldoende aan heeft gedaan om het naderende onheil voor West Zeeuws-Vlaanderen zo veel mogelijk te beperken. Achteraf vindt hij dat de lokale politiek de boel te veel op z'n beloop heeft gela ten. „Ik steek in elk geval de hand in ei gen boezem. Tegelijkertijd hebben we ook niet helemaal beseft wat er op ons af ging komen. Zodra de komst van de tunnel bekend was, hadden we aan de bel moeten trekken. Misschien hadden we er dan meer u itgesleept Toch vind ik dat we onszelf niet al te veel verwijten moeten maken. Helaas is gebleken dat de lokale politiek nauwelijks invloed heeft op dergelijke belangrijke beslis singen." er wel gelegenheid voor een praatje of een dolletje. Gewoon heel gezellig. Die sociale contacten zal ik straks echt gaan missen. We sluiten een heus tijd perk af en dat zal best raar zijn", vertelt het gemeenteraadslid van WD-Ge- meentebelangen in Sluis. Het vertrek van de veerboot doet Gijsel pijn. Niet zozeer voor hemzelf of uit nostalgie, maar vooral voor de West Zeeuws-Vlamingen die straks gedwon gen zijn een duur abonnement voor het f iets-voetveer tussen Breskens en Vlis- BRESKENS - Al meer dan twintig jaar reist William Gijsel (60) uit Eede via het veer Breskens-Vlissingen naar zijn werkgever aan de overkant. De laatste vijftien jaar is dat Geelhoed Betonwa- pening in 's-Heer Arendskerke. Onder weg pikt hij in Oostburg zijn collega Freddie Verkeste op. Gijsel beschouwt het boottripje als een welkome onder breking waarin hij in de loop der jaren een grote 'bootkennissenkring' heeft opgebouwd. ,,'s Ochtends ga ik altijd bij de mannen van Heerema uit Philippine zitten. Op onze vaste stek in het rokersgedeelte van de salon - waar niet gauw iemand anders gaat zitten - praten we dan wat of drinken we een bakje koffie. Altijd is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41